On lähtenyt kivikosketuksesta Yamaha 70 2-tahdista torpedon alla oleva evä käytännössä kokonaan irti(poikennut) pohjakoskeutuksesta.Vauhdissa en huomaa eroa,mutta ilmeisesti kannattaa sellainen siellä kuitenkin olla,eli mitäs nyt,kokonaan uuden perän hommaaminen tuntuu liioittelulta kun kuitenkin toimii teknisesti hyvin.Vai mitä pyytävät tuosta perästä sitten käytettyjen markkinoilla? Kannattaako koko homma,vai ajanko vaan ilman kalanevää...Ehdotuksia?
Evä irti Yamahasta?
9
9520
Vastaukset
- heh
Arvaan, että evän funktiona on jonkunlainen potkurin suojaus. Eli jos sitä ei ole ja ajat samaan paikkaan pohjaan uudestaan niin menee potkuri. Suuntavakavuuteen lienee myös vaikutusta mutta sen pystyt itse toteamaan ajamalla.
En ainakaan itse rupeaisi sitä korjaamaan. Pienen palan puuttumisen voi korjata hitsaamalla mutta jos koko evä on irronnut, riski vaihteistokotelon muodonmuutoksista hitsauksessa on suuri.- TimppaTTT
sitten kannattanee vaihtaa teräspotkuri alumiiniseen,koska muuten seuraava kivikosketus voi olla pahasti kohtalokas.
Ei ne käytetyt purkuperät paljon maksa,osta pelkkä peräkotelo (ilman vaihteistoa) niin ei maksa sitäkään.Veikkaan että satasella saat,jos sitäkään.Mutta käytä ihmeessä alurusettia! - ja toimii
TimppaTTT kirjoitti:
sitten kannattanee vaihtaa teräspotkuri alumiiniseen,koska muuten seuraava kivikosketus voi olla pahasti kohtalokas.
Ei ne käytetyt purkuperät paljon maksa,osta pelkkä peräkotelo (ilman vaihteistoa) niin ei maksa sitäkään.Veikkaan että satasella saat,jos sitäkään.Mutta käytä ihmeessä alurusettia!-"eihän ne purkuperät paljon maksa"
itsellä kävi samanlainen vahinko keväällä
vesien ollessa alalla.
kysely alan purkaamoihin nosti hien pintaan.
-perä täydellinen ilman potkuria 1000 euroo
alkaen, pelkkä "kuori" 300-500 euroa.
no hitsaustaitoisena kaverina hommasin n.s
romuperän josta rälläkällä evä irti ja
hitsaten toiseen kiinni, ilman perän
purkamista paineilmajäähyä käyttäen.
tuli muutes ihan hyvä ja koko kesä ompi
viiletetty ulapalla. :-)) - Hobby-Hitsaaja
ja toimii kirjoitti:
-"eihän ne purkuperät paljon maksa"
itsellä kävi samanlainen vahinko keväällä
vesien ollessa alalla.
kysely alan purkaamoihin nosti hien pintaan.
-perä täydellinen ilman potkuria 1000 euroo
alkaen, pelkkä "kuori" 300-500 euroa.
no hitsaustaitoisena kaverina hommasin n.s
romuperän josta rälläkällä evä irti ja
hitsaten toiseen kiinni, ilman perän
purkamista paineilmajäähyä käyttäen.
tuli muutes ihan hyvä ja koko kesä ompi
viiletetty ulapalla. :-))"paineilmajäähyä käyttäen" ??
Mitä lie.. vaan mitenkäs suojakaasu suojasi hitsisulaa? - ja toimii
Hobby-Hitsaaja kirjoitti:
"paineilmajäähyä käyttäen" ??
Mitä lie.. vaan mitenkäs suojakaasu suojasi hitsisulaa?-paineilmajäähyä" =ammattisanastoa, et sillee.
eli kappaletta jäähdytetään paineilman avulla.
paljon käytetty tapa autokorihitsauksessa.
en käyttänyt suojakaasuhitsausta vaan
puikkohitsausta koska ainevahvuus sen salli
(yli 4 mm)
en suosittele kuin tosi ammattilaisille. - Yamaha 100
TimppaTTT kirjoitti:
sitten kannattanee vaihtaa teräspotkuri alumiiniseen,koska muuten seuraava kivikosketus voi olla pahasti kohtalokas.
Ei ne käytetyt purkuperät paljon maksa,osta pelkkä peräkotelo (ilman vaihteistoa) niin ei maksa sitäkään.Veikkaan että satasella saat,jos sitäkään.Mutta käytä ihmeessä alurusettia!???
- fsdfsdfsdfsd
Nyt kaksi kesää ajeltu Yamaha 60 heppaisella, josta meni myös koko peräevä 3 kesää sitten poikki kivikossa. Eipä ole huomannut mitään merkitystä ajossa. Ainoa käyttötarkoitus sillä lienee potkurin suojaaminen. Ja eikös perhana velipoika lainannut venettä pari viikkoa sitten ja kopsautti sen laiturin vieressä kiveen... pala pois potkurista. Eli kyllä se hyädyllinen on, mutta ei haittaa jos puuttuu - kunhan osaa varoa.
- Hitsausta seurannut
Evän voi hitsata jos:
Reunaetäisyys vaihteistoon on yli 40 mm
Pienemmillä etäisyyksillä lämmönjohtuminen on ongelma muodonmuutosten takia.
Evä rakennetaan yleensä seuraavasti:
Putsataan räyskät ja suoristetaan torso
Merialumiinista leikataan sopivan kokoinen aihio ja hitsataan aiho kiinni.
Jos reunaetäisyys on pieni tai epäilee muodonmuutoksia,voidaan hitsaus suorittaa pienemmissä osissa.
Suoriteetaan mallintaminen "rälläkällä"
Kittaus , primeri ja väri pintaan ja evä on kuin uusi.
Hitsauksia suorittaa myös Kotkassa,jos tarvetta ilmenee,http://www.korelaboats.fi/yhteystiedot.html - jepujepu
Hitsausta seurannut kirjoitti:
Evän voi hitsata jos:
Reunaetäisyys vaihteistoon on yli 40 mm
Pienemmillä etäisyyksillä lämmönjohtuminen on ongelma muodonmuutosten takia.
Evä rakennetaan yleensä seuraavasti:
Putsataan räyskät ja suoristetaan torso
Merialumiinista leikataan sopivan kokoinen aihio ja hitsataan aiho kiinni.
Jos reunaetäisyys on pieni tai epäilee muodonmuutoksia,voidaan hitsaus suorittaa pienemmissä osissa.
Suoriteetaan mallintaminen "rälläkällä"
Kittaus , primeri ja väri pintaan ja evä on kuin uusi.
Hitsauksia suorittaa myös Kotkassa,jos tarvetta ilmenee,http://www.korelaboats.fi/yhteystiedot.htmlVeneliikkeistä pitäisi saada myös "irtoeviä", jos haluu valmiiksi muotoillun. Naureskelivat kaverille että mitenkähän meinaa kiinnittää, mutta osaavalle tig-hitsarille ei todellakaan ole ongelma. Varmasti hoituu yhdistys irtoperään talven aikana jossain metallipajalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395