Olipa kummallinen Mercedes-benz

Ensi mersu

Ostin viime keväänä lehti-ilmoituksen perusteella yksityiseltä henkilöauton, Mercedes-Benz 4D sedan, vuosimallia 1988 bensakoneella.

Auto oli tuotu saksasta pari vuotta sitten ja sillä oli ajettu vain 250 000 km.

Auto oli päällisin puolin hyvä ja hinta oli vain 4500 euroa. Myyjä vaikutti rehelliseltä ja vakuutti auton olevan kaikinpuolin kunnossa.
Ainoastaan ABS-merkkivalo paloi, josta myyjä totesi, ettei siitä kannata välittää, Se palaa muuten vaan.
Heti kun olin maksanut auton, alkoi vikoja ilmaantua roppakaupalla.
Nyt vihdoin viimein auto on suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta ennenkuin tähän päästiin, sain polttaa rahaa auton korjaamiseen saman verran kuin oli ostohintakin.

Seuraavassa luetteloin kaikki korjaukset ja kulut, mitä auton kuntoon saattaminen tuli maksamaan.

- Ostohinta 4500,00 eur.
- Pakokaasumittaustodistus 12,50 "
- Ruiskun säätö (erikoistyö) 137,50 "
- Lamppu 1,00 "
- Jarruletku, etu vasen 10,00 "
- Lämpötunnistin 78,00 "
- Katsastusmaksu 40,00 "
- Työveloitusta 2h a) 50,oo 100.00 "
- Muunnin 13N.pistoke-7N.Rasia 14,00 "
- Bensapumppu 185,00 "
- Bensapumpun asennus 22,00 "
- Ovilistojen kiinnitys 22,20 "
- Jarruvalokatkaisija S5 14,70 "
- Pultti S 50 2 kpl 4,40 "
- Varmistin 1,60 "
- Kiinnikkeitä 2 kpl 2,40 eur.
- Uudet kesärenkaat 4 kpl 290,00 "
- Jäähdytysnestettä 1 L G48-24 6,00 "
- Etupala 57-1353 W201, boch 24,00 "
- Hydr. isk. vaim.öljy 20,00 "
- Pakoputken asennus 65,00 "
- Ajoneuvoveroa 84,98 "
- Katalysaattori 490 9719-G 678,00 "
- SAM1 Istuinsuojasarja Plyyshi 265,00 "
- Pyöränmutterin avain 7.00 "
- Virtalukon patruunan vaihto 22,20 eur.
- Lukkosylinteri 75,00 "
- Vasen taka käsijarru kunnostus 88,80 "
- Oikea vetoakselin suojakumit 198,00 "
- Pultti, levityspalan S 1,66 "
- Lukitsin S 25 6,81 "
Jarrukenkäsarja S 30,18 "
- Korjaussarja 59,80 "
- Yhdistin 2,02 "
- Suojakumi 24,29 "
- Virta-avain (vara-avain) 19,00 "
- Auton pesu 16,00 "
- Apusimpukan helat vaihto 44,40 "
- Korjaussarja 54,00 "
- Pientarvikelisä 0,89 "
- Roiskeläppien asennus 27,75 "
- Konepellin iskarin vaihto 16,65 "
- Virranjakajan kansi ja pyörrin vaih.16,65 "
- Pyörrin 23,80 "
- Virranjakajankansi 85,00 "
- Jousi % 51,00 "
- Roiskeläpät taka W201 8/88 49,20 "
- ASD RELE ja vaihto 27,75 "
- Rele S 81,00 eur.
- Polttoainesuodin vaihto 33,30 "
- PA-suodatin S 49,50 "
- Sytytystulppien tarkistus 16,65 "
- Pientarvikelisä 2,78 "
- Etujarrupalojen vaihto 47,18 "
- ASD johdotuksen korjaus 55,50 "
- Jarrupalan tunnistin S 15,20 "
- Moottorin pesu 12,00 "
- Antenni S 40.60 "
- Radioantennin vaihto 27,75 "
- Pientarvikelisä 2,85 "
- Uusi akku 110,00 "
- Uudet tulpat 18,60 "
- Jarrunestettä 2,00 "
- Huoltotyön osuus 30,00 "
- Rekisteröinti 9,00 "
- Happianturi 110,00 "
- Boch huolto 93,60 "

Yhteensä: 8455,69 eur.

Huoltojen yhteydessä paljastui, että koska entinen omistaja ei ollut raskinut laittaa uutta katalysaattoria, hän oli asentanut sellaisen hämäyslaitteen, jolla toimimaton katalysaattori saattoi näyttää puhtaita arvoja, vaikkei katalysaattori pelannut ollenkaan.
Hän olis asentanut happianturista johdon menemään moottoritilaan piilottaen sinne laitteen, joka hämäsi pakokaasupäästöt näyttämään normaalia.
Tämä erikoinen laite oli EGS, GAT Euro kat 10.001 45966 Gladbeck. 02043 /94 00-0

Näin olis siis hämätty katsastuksessa pakokaasutestiä, vaikkei autossa katalysaattori toiminut, vaan tämä ihmeellinen hämäyslisälaite huijasi katsastusviranomaista.

Kyllä oli paljon vikoja ostamassani autossa.
Tämä myyjä ei kyllä ollut pitänyt autoaan minkäänlaisessa kunnossa.
Halpa auto ei siis ole koskaan hyväö, vaan siihen joutuu tekemään kovasti jälestäpäin remonttia.

28

4700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuc

      Onpas kustannuksia ja korjauksia... aikamoista laiminlyöntiä edellisiltä omistajilta.

      Joka tapauksessa seuraavat eivät mielestäni kuulu auton kustannuksiin, koska moiset ovat helppoja itsekin tehdä tai eivät muuten kuulu auton huoltoon tai kunnossapitoon:

      - Bensapumpun asennus -> todella helppo itse tehdä
      - Ovilistojen kiinnitys -> yhtä helppoa
      - Pakoputken asennus -> tunnin-parin homma
      - Katsastukset ja verot tulevat autoon kuin autoon.
      - Istuimensuojat eivät ole pakolliset.
      - Jarruremontit on helppo tehdä itsekin!
      - VIRRANJAKAJAN KANNEN VAIHTO! Mitäs siihen menee, 2min???
      - Auton pesu 16 euroa! Eikö mitään voi itse tehdä?
      - Sytytystulppien tarkastus yli 16 euroa! Nehän maksaa uutena puolet vähemmän ja vaihtaa alle vartissa!

      Eli: jos autoon ei osaa itse mitään tehdä, niin totta kai siihen menee rahaa. Harvalla on niin hyvä tuntipalkka ja kiire, ettei voi panna itse varttia siihen, että vaihtaa itse virranjakajan kannen.

      Anteeksi jos näin paasaan, mutta pointtina on vain se, ettei kaikesta kannata maksaa ylihintaa. Tietenkin saat osan autoon sijoittamastasi rahasta takaisin myydessäsi sen, mutta jos maksat ylihintaa, niin se on suoraa tappiota.

      Tarinan opetus: Jos et halua tehdä autoosi itse minkäännäköistä remonttia, älä hanki vanhaa Mersua. Uusi Toyota on siinä vaiheessa hyvä vaihtoehto, jos puhutaan samasta rahamäärästä.

      • tuc

        Niin, ja nuo varaosahinnat ovat aivan käsittämättömiä!

        Katalysaattori lähes 700 euroa? Motonetistä moisen saa alle 500 eurolla. KL-varaosista varmaankin vielä halvemmalla. Ihme meininkiä, sanon minä.


      • eri juttu
        tuc kirjoitti:

        Niin, ja nuo varaosahinnat ovat aivan käsittämättömiä!

        Katalysaattori lähes 700 euroa? Motonetistä moisen saa alle 500 eurolla. KL-varaosista varmaankin vielä halvemmalla. Ihme meininkiä, sanon minä.

        Tarvikekatti on pelkkä pöntto ilman putkia ja liitoksia, joten kyllä sen asentamisessa aikaa ja rahaa saa kulumaan, jos ei itse omista verstasta.


      • tuc
        eri juttu kirjoitti:

        Tarvikekatti on pelkkä pöntto ilman putkia ja liitoksia, joten kyllä sen asentamisessa aikaa ja rahaa saa kulumaan, jos ei itse omista verstasta.

        Eikös tarvikekatti maksa noin satasen-kaksi. Kyllä tuo 500 euron vehje on käsittääkseni valmis tuote. Varmaksi en kyllä mene sanomaan.

        Lisäksi noita katalysaattoreita saa purkuautoistakin, vai ostaisitko itse 700 euron pöntön?


      • cosmo
        tuc kirjoitti:

        Eikös tarvikekatti maksa noin satasen-kaksi. Kyllä tuo 500 euron vehje on käsittääkseni valmis tuote. Varmaksi en kyllä mene sanomaan.

        Lisäksi noita katalysaattoreita saa purkuautoistakin, vai ostaisitko itse 700 euron pöntön?

        maksaa nipin napin 240 egee


    • mä vaan

      Moi,tuossa vikalistassa paljon sellaistakin jotka huomaa kyllä ennen ostopäätöstä ja kaikki ei oikeestaan"vikalistaan"kuulu(uudet renkaat,istuinsuojat 265e)ym,ym..Vaan siitä huolimatta huonokuntoinen auto sinulle on sattunut ja kalliiksi se on todella tullut eikä ikinä saa puoliakaan takas mitä on mennyt.Autolla nyt vaan ajettava ja ajettava...jne...sillä on käyttöarvoa enempi ku myyntiarvoa.Mitä tästä vois oppia:Käytetty auto aina huolellisesti tarkastettava ja koeajettava kunnolla ja jos ei itsellä ammattitaito riitä niin jostain asiantuntija mukaan tai käytettävä kuntotestiasemalla testissä(kallista sekin mutta kannattaan jos muuten jo lähes varmat kaupat,jos vaan tekninen kunto arveluttaa).Eipä muuta tuosta kertomuksesta voi todeta kuin:otan osaa.

      • Ensi mersu

        Katselin kyllä monia mersuja ennen tätä, mutta hyväkuntoiset olis maksaneet järkejään 10 000 euroa ja yli. Ja mikä takaa, ettei niidenkin hintaluokassa olevissa olisi ollut runsaasti korjaustöitä.
        Vehon merkkiliikkeessä olen autoani huollattanut ja tullut huomaamaan sen, ettei palvelu ole sitä mitä odotan.
        Korajaamolta ei varmasti katsota muuta kuin vain se, minkä on pyytänyt tekemään.

        Koska itsellä ei ole aikaa, eikä korjausvehkeitä, luotin merkkiliikkeeseen.
        Jälkeenpäin olen tullut tietämään senkin, että tällä merkkiliikkeellä on varaosat tuplasti kalliimpia kuin muaalla.

        Kyllä hän ne on sanoneet, että alkuperäiset on aina parempia ja luotettavimpia ja ettei kopioidut varaosat ole hyväksi.

        Seuraavat huollot teetän kyllä muualla kuin veholla, joka osaa kyllä rahastaa. Siellä on esim. tulppien tarkistamiseen ja vaihtoon valmiiksi ohjehinta, vaikkei hommassa menisi kuin 2 minuuttia.
        Muutenkin Veho on hinnoitellut kaikki työt listahintaisesti, ei siis tuntiveloituksen mukaan.

        Kun olen keskustellut muiden mersumiesten kanssa, he ovat sanoneet, että mersun osat on kalliita ja tulet sen huomaamaan pörssissäsi.

        Mutta mersu on autojen auto. Sillä on upeaa ajaa ja tuntee itsensä herrojen kastiin kuuluvaksi.

        Mutta kun ollaan vaan tavallinen palkansaaja, on tullut näkemään, että mersun myötä autokulut on nousseet huimasti.
        En ymmärrä, miksi juuri mersun varaosat ovat huippuarvokkaita, varsinkin alkuperäiset sellaiset.
        Nyt tuli sitten nähtyä, millaisia ne saksasta tuodut mersut on.
        Tämä yksilö oli ainakin päältäpäin koriltaan kuin uusi, ei naarmun naarmua ja mittarilukema pitänee paikkansa, koska huoltokirjat olivat alkuperäiset.

        Huoltokirjoissa oli kaikki huollot tehty koko auton historian ajalta.
        Panee vaan miettimään, miten noin vähällä ajolla on auto mennyt noin huonoon kuntoon moottorin kulumisosien suhteen.

        Jos mersulla on ajettu vain 250 000 km, ei kulumista pitäisi näkyä noin paljon, koska ajetaanhan mersuilla yleensä miljoonia kilometrejä.


      • MBMB

        Puuttumatta enempää vikoihin, joita tuon ikäisessä autossa on, toivoisin, että selvittäisit itsellesi ennen kuin auton ostat, mitä auton omistaminen todella tarkoittaa. Suuri osa mainitsemistatsi asioista liittyy auton ylläpitoon ja huoltoon, jossa kuluvia osia on vaihdettava säännöllisesti. Tässäkin pätee vanha viisaus, että se ei ole kaveri eikä mikään, joka auton ostaa vaan se, joka autoa vielä ylläpitää


      • mä vaan
        Ensi mersu kirjoitti:

        Katselin kyllä monia mersuja ennen tätä, mutta hyväkuntoiset olis maksaneet järkejään 10 000 euroa ja yli. Ja mikä takaa, ettei niidenkin hintaluokassa olevissa olisi ollut runsaasti korjaustöitä.
        Vehon merkkiliikkeessä olen autoani huollattanut ja tullut huomaamaan sen, ettei palvelu ole sitä mitä odotan.
        Korajaamolta ei varmasti katsota muuta kuin vain se, minkä on pyytänyt tekemään.

        Koska itsellä ei ole aikaa, eikä korjausvehkeitä, luotin merkkiliikkeeseen.
        Jälkeenpäin olen tullut tietämään senkin, että tällä merkkiliikkeellä on varaosat tuplasti kalliimpia kuin muaalla.

        Kyllä hän ne on sanoneet, että alkuperäiset on aina parempia ja luotettavimpia ja ettei kopioidut varaosat ole hyväksi.

        Seuraavat huollot teetän kyllä muualla kuin veholla, joka osaa kyllä rahastaa. Siellä on esim. tulppien tarkistamiseen ja vaihtoon valmiiksi ohjehinta, vaikkei hommassa menisi kuin 2 minuuttia.
        Muutenkin Veho on hinnoitellut kaikki työt listahintaisesti, ei siis tuntiveloituksen mukaan.

        Kun olen keskustellut muiden mersumiesten kanssa, he ovat sanoneet, että mersun osat on kalliita ja tulet sen huomaamaan pörssissäsi.

        Mutta mersu on autojen auto. Sillä on upeaa ajaa ja tuntee itsensä herrojen kastiin kuuluvaksi.

        Mutta kun ollaan vaan tavallinen palkansaaja, on tullut näkemään, että mersun myötä autokulut on nousseet huimasti.
        En ymmärrä, miksi juuri mersun varaosat ovat huippuarvokkaita, varsinkin alkuperäiset sellaiset.
        Nyt tuli sitten nähtyä, millaisia ne saksasta tuodut mersut on.
        Tämä yksilö oli ainakin päältäpäin koriltaan kuin uusi, ei naarmun naarmua ja mittarilukema pitänee paikkansa, koska huoltokirjat olivat alkuperäiset.

        Huoltokirjoissa oli kaikki huollot tehty koko auton historian ajalta.
        Panee vaan miettimään, miten noin vähällä ajolla on auto mennyt noin huonoon kuntoon moottorin kulumisosien suhteen.

        Jos mersulla on ajettu vain 250 000 km, ei kulumista pitäisi näkyä noin paljon, koska ajetaanhan mersuilla yleensä miljoonia kilometrejä.

        Kyllä tuo katalysaattori juttu ois jäänyt ainakin 90% ostajista huomaamatta ja moni muukin pikku vika,esim.vetoakselin suojakumi.ym..ja W123 sarja niin pomminkestävän lujan ja varman auton maineessa vielä niin ei sitä aina tule niin tarkasti katsottua.Itse ostin MB-vm-95 tuonti auton ja siihen on uponnut n.1000e tähän mennessä,valtaosin huolto tarvikkeisiin ja renkaisiin ja varaosiin,työt kaikki olen tehnyt itse.Laitan loppuun joitakin vara-osa paikkoja niin ken haluaa voi hintoja katsoa ja vertailla.KL-varaosista tilaan itse kaikki mitä tarvitsen,laatu aivan huippu priimaa ja nopea toimitus(hinnatkin kalliit),motonetissä halvinta mutta laatu"ei niin hyvä"motonet halvin kaikista,samoin biltema jos sieltä jotain löytää
        http://www.motonet.fi/
        http://www.kl-varaosat.fi/kauppa.html
        http://www.biltema.fi/


      • siis
        Ensi mersu kirjoitti:

        Katselin kyllä monia mersuja ennen tätä, mutta hyväkuntoiset olis maksaneet järkejään 10 000 euroa ja yli. Ja mikä takaa, ettei niidenkin hintaluokassa olevissa olisi ollut runsaasti korjaustöitä.
        Vehon merkkiliikkeessä olen autoani huollattanut ja tullut huomaamaan sen, ettei palvelu ole sitä mitä odotan.
        Korajaamolta ei varmasti katsota muuta kuin vain se, minkä on pyytänyt tekemään.

        Koska itsellä ei ole aikaa, eikä korjausvehkeitä, luotin merkkiliikkeeseen.
        Jälkeenpäin olen tullut tietämään senkin, että tällä merkkiliikkeellä on varaosat tuplasti kalliimpia kuin muaalla.

        Kyllä hän ne on sanoneet, että alkuperäiset on aina parempia ja luotettavimpia ja ettei kopioidut varaosat ole hyväksi.

        Seuraavat huollot teetän kyllä muualla kuin veholla, joka osaa kyllä rahastaa. Siellä on esim. tulppien tarkistamiseen ja vaihtoon valmiiksi ohjehinta, vaikkei hommassa menisi kuin 2 minuuttia.
        Muutenkin Veho on hinnoitellut kaikki työt listahintaisesti, ei siis tuntiveloituksen mukaan.

        Kun olen keskustellut muiden mersumiesten kanssa, he ovat sanoneet, että mersun osat on kalliita ja tulet sen huomaamaan pörssissäsi.

        Mutta mersu on autojen auto. Sillä on upeaa ajaa ja tuntee itsensä herrojen kastiin kuuluvaksi.

        Mutta kun ollaan vaan tavallinen palkansaaja, on tullut näkemään, että mersun myötä autokulut on nousseet huimasti.
        En ymmärrä, miksi juuri mersun varaosat ovat huippuarvokkaita, varsinkin alkuperäiset sellaiset.
        Nyt tuli sitten nähtyä, millaisia ne saksasta tuodut mersut on.
        Tämä yksilö oli ainakin päältäpäin koriltaan kuin uusi, ei naarmun naarmua ja mittarilukema pitänee paikkansa, koska huoltokirjat olivat alkuperäiset.

        Huoltokirjoissa oli kaikki huollot tehty koko auton historian ajalta.
        Panee vaan miettimään, miten noin vähällä ajolla on auto mennyt noin huonoon kuntoon moottorin kulumisosien suhteen.

        Jos mersulla on ajettu vain 250 000 km, ei kulumista pitäisi näkyä noin paljon, koska ajetaanhan mersuilla yleensä miljoonia kilometrejä.

        "Katselin kyllä monia mersuja ennen tätä, mutta hyväkuntoiset olis maksaneet järkejään 10 000 euroa ja yli"

        n. paritonnia. Nythän sinulla on tip top peli reilulla kahdeksalla tonnilla!

        Mitä vikiset?


    • MBMB

      Puuttumatta enempää vikoihin, joita tuon ikäisessä autossa on, toivoisin, että selvittäisit itsellesi ennen kuin auton ostat, mitä auton omistaminen todella tarkoittaa. Suuri osa mainitsemistatsi asioista liittyy auton ylläpitoon ja huoltoon, jossa kuluvia osia on vaihdettava säännöllisesti. Tässäkin pätee vanha viisaus, että se ei ole kaveri eikä mikään, joka auton ostaa vaan se, joka autoa vielä ylläpitää

    • Bensa

      Sulta unohtui 70 litraa bensaa!!! Köyhien pitäisi mennä bussilla eikä mersulla!!!!

    • HannuS

      Itse ostin vm 88 vapaasti hengittävän 300 diesel manuaalifarkun suht edullisesti (3250€) autoliikkeestä. Kilometrejä autolla on takana jotain välillä 500 000 - 750 000. Vikaraporttia tähän mennessä

      pakoputki
      tuulilasi
      tasonsäätöiskari
      hehkut
      moottorin tyynyt
      alapallonivel (narinanivel)
      renkaat vanteet ( vain kitkat alla=vika)
      yksi lommo , vaati oikaisun ja maalausta
      umpiot
      kardaanin vaimennin kumi ja keskitinpusla
      takaoven sulkija mekanismi.
      suodattimet
      etumaski ruostunut
      mittaristosta polttimoita palanut ja kilometrimittari rikki
      etupenkin selkänoja puhki, kangas uusittu
      lasinpyyhkijän moottoriin hiilenvaihto (II-vaihde ei toiminut)
      takalasin tiivistys ja reunan maalaus
      virtalukon patruunan korjaus (osat 34 euroa)

      Yhteensä näihin osiin olen saanut menemään 2100 euroa. Osat olen ostanut pääosin tarvikkeena. Olen pyrkinyt laadukkaisiin osiin, tosin Bilteman hehkut laitoin ihan vain mielenkiinnon vuoksi. Kaikki työt tuulilasin vaihtoa lukuunottamatta tein itse. Aikaa meni yksi kuukausi iltapuhteena.
      Lisäksi imurointia ja putsausta aika rankasti mutta työtähän se vain vaatii. Sitä taas ei voi rahassa mitata, sillä tuollaisesta työstä minulle ei kukaan maksa. Käyttämääni aikaa en siis olisi voinut muuttaa rahaksi.
      Sisustuksesta puuttuu edelleen pieniä osia, mutta niitä hommailen ajan kanssa.
      Olen silti hyvin tyytyväinen. Hiljainen auto ja mukava ajaa. Jakoketju ei vielä raklata. Jokin venttiilin nostaja sipsuttaa, mutta en mene katsomaan vikaa vaan annan vian tulla katsomaan minua. Tuotu saksasta v 2000. Siksi ei ole pahoin ruostunut ja pohja varsinkin erittäin hyvä ikäisekseen. Sitä ei ollut vielä kukaan juurikaan korjaillut eikä virittänyt joten pääsin ensi kertaa asialle.

    • Kallonkutistaja

      Melko pitkälle varmaan osasit odottaakin noita kuluja, koska auto on ollut sieltä halvimmasta päästä. Kaiken kaikkiaan rahaa lienee palanut suunnilleen saman verraan kuin, että olisit ostanut normaalihintaisen ja tehnyt siihen vähän vähemmän korjauksia.

      Onkos tuo katalysaattori pakollinen? Se ei ainakaan ole ollut pakollinen tuonikäisessä autossa ensirekisteröinnissä Suomessa.

      Tuo katsastuksen pakokaasumittauksen manipulointi ei ihan auennut. Pakokaasuthan mitataaan pakoputken päästä, jolloin pakokaasukin pitäisi olla manipuloitu. Vai syytääkö laite "puhdasta" pakokaasua pakoputkeen?

      • Ensi mersu

        Kyllä katalysaattori on pakollinen olla,koska saksassa oli sellaiset pakollisia jo v. 1988.

        Välttääkseen suurta kulua uudesta katalysaattorista, oli entinen omistaja suuressa viisaudessaan osannut asentaa laitteen, joka hämää päästöarvoja.
        Sitä hämmästeli vehon korjauspäällikkökin, ettei moiseen ole törmännyt koskaan ennen.

        Korjausasentaja kiinnitti huomiota ihmeelliseen viritykseen,pani kokeeksi piuhat poikki, jolloin pakokaasupäästöt muuttuivat yli sallitun rajan.
        Siitä pääteltiin, että virityksen tarkoitushan oli näyttää erialaisia arvoja.

        Mitä muuta tuolla sitten olisi ollut virkaa.

        Arveltiin myös, että se lisäisi tehoja, mutta sitä ei pidetty mahdollisena.
        Katalysaattorin happianturiin oli siis kytketty menemään yksi piuha, joka kulki moottoritilaan sulakerasian viereen ihmeellisen näköiseen rasiaan, jota kukaan ei ollut koskaan ennen nähnyt.
        Kun oli laitettu uusi happianturi ja ja katalysaattori, toimi auto erinomaisesti.
        Ennen näitä toimenpiteitä autoa piti kovasti startata kylmänä.
        Auto lähti koeajettaessa hyvin käyntiin, sillä myyjä oli tietysti sen käyttänyt lämpimäksi.

        Mutta hyvät pellit ja kori siinä oli ja sehän on pääasia.


      • silö halvalla
        Ensi mersu kirjoitti:

        Kyllä katalysaattori on pakollinen olla,koska saksassa oli sellaiset pakollisia jo v. 1988.

        Välttääkseen suurta kulua uudesta katalysaattorista, oli entinen omistaja suuressa viisaudessaan osannut asentaa laitteen, joka hämää päästöarvoja.
        Sitä hämmästeli vehon korjauspäällikkökin, ettei moiseen ole törmännyt koskaan ennen.

        Korjausasentaja kiinnitti huomiota ihmeelliseen viritykseen,pani kokeeksi piuhat poikki, jolloin pakokaasupäästöt muuttuivat yli sallitun rajan.
        Siitä pääteltiin, että virityksen tarkoitushan oli näyttää erialaisia arvoja.

        Mitä muuta tuolla sitten olisi ollut virkaa.

        Arveltiin myös, että se lisäisi tehoja, mutta sitä ei pidetty mahdollisena.
        Katalysaattorin happianturiin oli siis kytketty menemään yksi piuha, joka kulki moottoritilaan sulakerasian viereen ihmeellisen näköiseen rasiaan, jota kukaan ei ollut koskaan ennen nähnyt.
        Kun oli laitettu uusi happianturi ja ja katalysaattori, toimi auto erinomaisesti.
        Ennen näitä toimenpiteitä autoa piti kovasti startata kylmänä.
        Auto lähti koeajettaessa hyvin käyntiin, sillä myyjä oli tietysti sen käyttänyt lämpimäksi.

        Mutta hyvät pellit ja kori siinä oli ja sehän on pääasia.

        "Kyllä katalysaattori on pakollinen olla,koska saksassa oli sellaiset pakollisia jo v. 1988. "

        Pakollinen ja pakollinen? Saksassa katit tulivat "jokapojan" käyttöön jo -83.

        Suomessa vähäpäästöisyyttä vaadittiin -92 alussa. Kaikki tätä vanhemmat voi katsastaa "normaali" päästöillä, oli katti tai ei. Ja jos on katti paskana, niin lyö vasaralla sisukset veks, ja katsastaa "ei vähäpäästöiseksi". Siis kaikki vm -92 asti. Ja kulkee vielä paremmin.

        Muuten tuo "korjauslistasi" oli sellainen, että se teki autostasi paremman kuin olisi "syytä olettaa" noin vanhan olevan, joten sulla on nyt tosi hyvä yksilö ja halvalla.


      • pois!!
        silö halvalla kirjoitti:

        "Kyllä katalysaattori on pakollinen olla,koska saksassa oli sellaiset pakollisia jo v. 1988. "

        Pakollinen ja pakollinen? Saksassa katit tulivat "jokapojan" käyttöön jo -83.

        Suomessa vähäpäästöisyyttä vaadittiin -92 alussa. Kaikki tätä vanhemmat voi katsastaa "normaali" päästöillä, oli katti tai ei. Ja jos on katti paskana, niin lyö vasaralla sisukset veks, ja katsastaa "ei vähäpäästöiseksi". Siis kaikki vm -92 asti. Ja kulkee vielä paremmin.

        Muuten tuo "korjauslistasi" oli sellainen, että se teki autostasi paremman kuin olisi "syytä olettaa" noin vanhan olevan, joten sulla on nyt tosi hyvä yksilö ja halvalla.

        Itsellä oli muutama vuosi sitten MB 190 2,0 rek. 12/89 -bensa jossa sähkökaasutin ja katalysaattori, suomeen tuotu alunperin uutena vehon kautta. Katsastusmies ja vehon päällikkö tähdensivät että katti on pidettävä autossa ja toimintakuntoisena, sitä EI saa poistaa, muuten auto ei ole virallisesti ajokelpoinen! Eli: niin hullua kuin se on niin kat pitää olla biilissä kunnossa, näin ainakin -89-mallisessa autossa.


      • olet oikeassa
        pois!! kirjoitti:

        Itsellä oli muutama vuosi sitten MB 190 2,0 rek. 12/89 -bensa jossa sähkökaasutin ja katalysaattori, suomeen tuotu alunperin uutena vehon kautta. Katsastusmies ja vehon päällikkö tähdensivät että katti on pidettävä autossa ja toimintakuntoisena, sitä EI saa poistaa, muuten auto ei ole virallisesti ajokelpoinen! Eli: niin hullua kuin se on niin kat pitää olla biilissä kunnossa, näin ainakin -89-mallisessa autossa.

        "suomeen tuotu alunperin uutena vehon kautta."

        Niin auto on uutena tyypitetty rekisteröintikatsastuksen yhteydessä nk vähäpäästöiseksi.

        Mutta jos nyt tuot tuollaisen esim Saksasta ja viet rekisteröintikatsastukseen, voit katsastaa sen huoleti "normaaliksi". Ja heittää sen katin romukoppaan tai lyödä siitä sisukset veks.

        Kaikki jotka on maahantuojan tuomia ja tyypitetty vähäpäästöisiksi ovat niitä loppuun asti koska saivat tuolloin jotain verohelpotuksia.

        Siis avainsana on rekisteröintikatsastus.
        Tämän jälkeen ei voida enää muuttaa, jos jo on kilvissä. Koskee vm -92 asti.


      • Hämäätkö?
        Ensi mersu kirjoitti:

        Kyllä katalysaattori on pakollinen olla,koska saksassa oli sellaiset pakollisia jo v. 1988.

        Välttääkseen suurta kulua uudesta katalysaattorista, oli entinen omistaja suuressa viisaudessaan osannut asentaa laitteen, joka hämää päästöarvoja.
        Sitä hämmästeli vehon korjauspäällikkökin, ettei moiseen ole törmännyt koskaan ennen.

        Korjausasentaja kiinnitti huomiota ihmeelliseen viritykseen,pani kokeeksi piuhat poikki, jolloin pakokaasupäästöt muuttuivat yli sallitun rajan.
        Siitä pääteltiin, että virityksen tarkoitushan oli näyttää erialaisia arvoja.

        Mitä muuta tuolla sitten olisi ollut virkaa.

        Arveltiin myös, että se lisäisi tehoja, mutta sitä ei pidetty mahdollisena.
        Katalysaattorin happianturiin oli siis kytketty menemään yksi piuha, joka kulki moottoritilaan sulakerasian viereen ihmeellisen näköiseen rasiaan, jota kukaan ei ollut koskaan ennen nähnyt.
        Kun oli laitettu uusi happianturi ja ja katalysaattori, toimi auto erinomaisesti.
        Ennen näitä toimenpiteitä autoa piti kovasti startata kylmänä.
        Auto lähti koeajettaessa hyvin käyntiin, sillä myyjä oli tietysti sen käyttänyt lämpimäksi.

        Mutta hyvät pellit ja kori siinä oli ja sehän on pääasia.

        Mikäs viritelmä se semmonen on joka vähentää päästöjä ,mutta ei ole katalysaattori?
        Oliko edellinen omistaja kesinyt jonku uuden systeemin ,vai keksitkö tämän omasta päästä?


      • Ensi mersu
        Hämäätkö? kirjoitti:

        Mikäs viritelmä se semmonen on joka vähentää päästöjä ,mutta ei ole katalysaattori?
        Oliko edellinen omistaja kesinyt jonku uuden systeemin ,vai keksitkö tämän omasta päästä?

        Mutta en osaa kertoa eikä kukaan muukaan, vaan tuo laite pitäis tutkituttaa jossakin.

        Säilytän sitä, mutta en tiedä kuka sen vois tutkia.
        Vehon liike ei sitä ainakaan tunnista eikä ymmärrä.


      • viritelmä
        Ensi mersu kirjoitti:

        Mutta en osaa kertoa eikä kukaan muukaan, vaan tuo laite pitäis tutkituttaa jossakin.

        Säilytän sitä, mutta en tiedä kuka sen vois tutkia.
        Vehon liike ei sitä ainakaan tunnista eikä ymmärrä.

        Tosiaan olis mielenkiintoinen tietää tuo viritelmä ja kuinka paljon halvemmaksi se muka edes on tullut, kuin auton normaalitoimintakuntoon saatto. Kuten mainitsit, tuon viritelmän kanssa auto starttasi paskasti. On siinä edellinen omistaja ollut pitkäpinnainen, kun on kituutellut omilla viritelmillään.

        Laittele infoa tuosta jos saat selville enemmän.


    • matu

      Niin todettakoon. Täällä mersusi ei parane tai tule kuntoon.

      • parantunut

        Mitä varten tää osasto on olemassa jos tänne ei sais tuollaisia asioita kirjoittaa,kysyn vaan??Moni täältä on saanut apua pulmaan autonsa kans ja säästänyt korjaamolaskuissa ja saanut kaikenlaisia hyviä vikkejä,juuri sellaisien asioitten takia kait tää just on olemassa!!!.On se kumma ettei liioin yhtää viestiketjua mee etteikö joku saa...an saivartelija neropatti,idiootti tule vittuilemaan kysymyksestä tai aiheesta jotain.Jos ette voi asiallisesti vastata pitäkää näpit erossa tietsikan näppäimistöltä prle!#%&"#¤


      • .....
        parantunut kirjoitti:

        Mitä varten tää osasto on olemassa jos tänne ei sais tuollaisia asioita kirjoittaa,kysyn vaan??Moni täältä on saanut apua pulmaan autonsa kans ja säästänyt korjaamolaskuissa ja saanut kaikenlaisia hyviä vikkejä,juuri sellaisien asioitten takia kait tää just on olemassa!!!.On se kumma ettei liioin yhtää viestiketjua mee etteikö joku saa...an saivartelija neropatti,idiootti tule vittuilemaan kysymyksestä tai aiheesta jotain.Jos ette voi asiallisesti vastata pitäkää näpit erossa tietsikan näppäimistöltä prle!#%&"#¤

        On lähinnä uskomatonta, etteikö "matun" kaltaiset itse tajua kusipäisyyttään. Jos pelkästään ajatukset tälläisellä kevyesti ohitettavalla foorumilla on tuollaisia, täytyy kusipäisyyden korostua tosielämässä. Aina on päästävä sanomaan jotain, vaikka mitään annettavaa ei ole.


    • Riski pienemmäksi

      Olen ostanut elämäni aikana kymmenen käytettyä autoa. En pidä itseäni erityisemmin tietävänä asiantuntijana. Kun erehdyin pari kertaa ostamaan suden ja rahaa paloi räävittömästi, päätin, että jonkinlaiset varmistukset ovat tarpeen.

      Kun mieleinen merkki ja malli ovat löytyneet, käyn koeajamassa muitakin samanlaisia ja samanikäisiä autoja. Vertailen hintoja ja seuraan näistä malleista ja merkeistä käytäviä keskusteluja netissä. Tutustun myös ko. mallin vikalistoihin, joita julkaistaan kuluttajien iloksi.

      Ja sitten kun tarpeeksi kiinnostava ostajaehdokas löytyy ja mieli tekisi jo kaivaa kuvetta, investoin vielä vähintään satakunta euroa perusteelliseen kuntotestiin.

      Tiedän, että aina nämäkään testit ja tarkastukset eivät löydä kaikkia vikoja, mutta esimerkiksi tämän keskustelun alussa mainittu häkellyttävä korjauslista olisi kyllä hyvin suurelta osin paljastunut etukäteen ja auto jäänyt ostamatta, jos nimimerkki olisi testauttanut tarjolla olleen Mersun ennen kaupantekoa.

      Kannattaa muistaa, että jos vielä myyjänä on yksityinen, hänen vastuunsa auton vioista ja puutteista rajoittuvat käytännössä perävalotakuuseen. Autoliikkeelle voit alkaa reklamoida, mutta yksityisen kanssa ei auta kuin varmistua asioista mahdollisimman huolellisesti etukäteen. Maallikolle katsastusasemien kuntotestit on hyvä vaihtoehto, mutta tottahan tarjolla olevan auton voi viedä esim. kyseisen merkin tuntevien ammattilaisten huoltokorjaamoonkin ja pyytää tutkimaan, mitä auto on oikein syönyt.

      Otan osaa keskustelunaloittajan kärsimyksiin ja toivon, että seuraava MB:si on paremmin hoidettu ja huollettu. Vika oli myyjän, vaikka autossa noin paljon vikoja olikin.

      • Ekku

        Jos erehtyy ostamaan huonokuntoisen auton, niin kyllä vika silloin on ostajassa.

        Yleensä tällainen huonokuntoinen yksilö on jo lähtökohtaisesti hinnoiteltu normaalia pyyntihintaa halvemmaksi.

        Yleensä se halvin ja paras ei ole nimittäin sama auto.


      • Kallonkutistaja

        Tuosta aloituksesta saa kyllä sen käsityksen, että korjattavaa oli osattu jo odottaakin (mm halvan hinnan perusteella). Eikä aloittaja oikeastaan syytä ketään, eikä välttämättä ole edes tyytymätön lopputulokseen. Ei ainakaan mielestäni moiti lopputulosta (tai puhu kärsivänsä) tuossa aloituksessaan.

        Jos tavoitteena on ostaa hyvä auto mahdollisimman edullisesti, niin silloin nuo ohjeesi ovat vähintäänkin paikallaan.


      • Ensi mersu
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Tuosta aloituksesta saa kyllä sen käsityksen, että korjattavaa oli osattu jo odottaakin (mm halvan hinnan perusteella). Eikä aloittaja oikeastaan syytä ketään, eikä välttämättä ole edes tyytymätön lopputulokseen. Ei ainakaan mielestäni moiti lopputulosta (tai puhu kärsivänsä) tuossa aloituksessaan.

        Jos tavoitteena on ostaa hyvä auto mahdollisimman edullisesti, niin silloin nuo ohjeesi ovat vähintäänkin paikallaan.

        Nii´iin onko se varmaa, että kalliimmankaan hintaluokan auto olis parempi.

        Onko mersuissa valoteho heikko, sillä nyt syksypimeän aikana olen havainnut, etteihän näillä mersun pitkilläkään valoilla näe kunnolla.
        Millainen homma on laittaa valotehostimet mersuun ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisin tehdä virheen

      Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      59
      3521
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2846
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2683
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

      Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2351
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2083
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1810
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1505
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1358
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

      Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1313
    10. Miksi mediheli

      Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1234
    Aihe