Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En jaksa tätä

ikuisesti katkera

Oon 17v. poika. Kaikinpuolin 'normaali'...samanlainen ku ikäiseni jätkät yleensä.

Mutta. Jotain puoltoista vuotta sitten tuli yks juttu. Parturi sano, et 'susta tulee kalju'. Noh, ajattelin ekana, että so what, monista miehistä tulee kaljuja joskus...ihmettelin, pystyykö parturi sen muka jostain näkemään..

Olin huomannu, että jotain hiuksissani oli hiljattain muuttunut, siis hiusraja oli jotenki pikkasen vetäytyny otsan yläpuolelta ja päälaen hiukset oli aavistuksen keventyny..tuskin sitä ees huomas, mut kun parturin huomautuksen jälkeen aloin katella peiliin sillä silmällä, tajusin, että sellasia merkkejä oli olemassa.

Nyt päälaen tukan paksuus on enää ehkä sentin...ja päälaen sivuilta on harventunu, takaanta kans: niin et sen näkee selvästi tietyssä valossa. Näytän ikäistäni vanhemmalta..ja oon siis 17v.

Mun pitää koko helvetin ajan varoa, että mimmosten valojen alle uskallan mennä, onko ulkona tuulinen ilma...en voi käyttää pipoa, koska sen jälkee hiukset litistyy entisestään ja menee ihan vituiks.. Tää on ihan yhtä HELVETTIÄ..siis oikeesti, usein öisinki nykyään herään ilman mitään ihme syytä ja ahdistun aivan saatanasti tästä, tää on mun mielessä joka helvetin kerta ku peili on edessä ja vaikkei olisikaan... kukaan tyttö ei vilkaisekaan mua, koska näytän joltain 25-30-vuotiaalta. välillä tulee olo, ettei tää vain voi olla totta, ei näy käy mulle, tää ei oo mun elämää...siis tyyppi on 16v. ja kaljuuntuu!!! uskomatonta...ja vihaan tätä elämääni, mä alan olla niin saatanan katkera tästä..

Siis mulla on aina ollu tosi tuuheat hiukset. Ennen tätä saatanallista juttua. Tummanruskeet voimakkaat kiharat. Oon aina ollu onnellinen hiuksistani, joita ei oo jokaiselle suotu. Monet tytöt, tuntemattomatkin, tuli kaupungilla aina joskus sanoon: 'ihanat hiukset'. Hiukset oli näyttävin ja kaunein osa mua.. Katoin kylmin väristyksin tyyppejä, jotka ajeli päänsä siiliksi ihan huvikseen. Ja kiitin luojaani, että mulla oli siistit ja vahvat hiukset.
Mutta ei. Ei niin ei. Nyt niistä ruskeista kiharoista ei oo mitään jäljellä, muuta ku ihan takatukka ja sivuilla on vahvaa hiusta.. voi vittu jumalauta saatana... pelkkä saatanan karmee karvamainen littee tukanlurttana. Siis mä sain vielä kaks vuotta sitten tehtyä afron itelleni!!
Siis mitä mä olen tehny, että mua rangaistaan näin? Ei tää vaan voi olla totta. 16-vuotiaana... En voi syyttää tästä ketään, en voi huutaa tästä kellekään, en voi mitään. Voin vain katkeroitua niin saatanasti päivä päivältä. Lääkäri sano heti, että tää on perinnöllistä eikä sitä voi oikeen mitenkään hoitaa. Lääkkeitä otin (rogaine, viviscal), vitun kalliita, eikä niitä kukaan tai mikään korvaa...60 e muutaman kuukauden aikana eikä ne edes tehoa pätkääkään. En voi puhua tästä kellekään tyyliin isälleni ja sukulaiselleni, koska se, jolta tän oon ilmeisesti periny, on kuollu. Eli ei oo ketään kertomassa, miten itte selvis tämmösestä aikanaan.

Mun tekis mieli repiä loputki hiukset pois päästäni ja koko päänahka. Välillä raivoan tästä itkemällä yöllä..välillä taas hakkaan nyrkkejä johonkin ja ahdistun niin paljon kun itkua ei tuu, siis ei vaan tule ja se sattuu kurkussa ja leuvoissa kun hampaat puristuu yhteen.
Mietin vaan, että miksi tää helvetti. Miksi just mä kaikista saatanan ihmisistä? Oon joutunu jo luopumaan harrastuksestani tän takia, koska en kestä sitä että se näkyy.. Helppoahan se on olla kaljuna tai kaljuuntuneena joskus 30.vuotiaana, se on ihan normaalia. Pitääkö mun siis odottaa sinne asti että voi ELÄÄ? Pikkasen kohtuutontako? Niin, kukapa sitä haluisikaan edes olla onnellinen 17-vuotiaana..?

33

9381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mellu

      joo siihen on vain tyydyttävä mitä on eikö monet nuoret pojat leikkauta kaljuksi?

      • riku

        lue aikaisempia viestejä tält palstalta gefinasta / propeciasta. Sitten vaikkapa tervyeskeskus lekuriin hakemaan resepti. Jos et heti saa gefinaan, ni testaa propeciaa 3kk-6kk ja katso vaikuttaako. Jotta saisit gefinaa, niin sun täytyy vakuuttaa lekuri, että tiiät mistä on kysymys ja osaat käsitellä ainetta oikein(pilkkoa/annostella). Eli perehdy asiaan ja toimi... toivottasti saat jeesiä!


    • Mikko_

      Viviscal ei ole lääke, eikä sen toimivuutta ole todistettu lääkkeiltä vaaditulla tavalla. Itse en ole kuullut aineesta kovinkaan paljon hyvää, ja se on lisäksi kallis.

      Nyt alat syömään finasteridia, eli Propeciaa/Gefinaa heti kun mahdollista. Se on toimivin lääke kaljuuntumisen hoidossa. Uskoisin, että nimenomaan sinun tapauksessasi se toimisi erittäin hyvin, koska hiuksesi ovat harventuneet kauttaaltaan ja asia on tuore.

      Lopuksi voisin sanoa, että ei se kaljuna/kaljuuntuvana oleminen ole helppoa 30-vuotiaanakaan. Tuon ikäisenä se on "normaalimpaa", mutta ei välttämättä "helppoa". Hiukset tai niiden puute voivat vaikuttaa ihmisen persoonallisuuteen ja itsetuntoon monella tavalla, ihan iästä riippumatta. Toki joskus 60-70 -vuotiaana alkaa olla jo epänormaalia, jos hiukset EIVÄT ole ainakin osittain lähteneet...

    • ** **

      Kyllähän sitä moni asia olisi kelvannut 16-17 vanhana, mutta ei vaan onnistunut. Eipä monella ole asiat sen paremmin riippumatta letin pituudesta. Siitä on vain itselleen joko iloa taikka surua samoin kuin laihana olemisesta: ei se fleda takaa mitään tyytyväisyyttä.

    • nelikymppinen nainen

      Valitettavasti juuri kihrapäisillä miehillä tuo kaljuuntuminen tulee usein varsin varhain. Niin kävi isälläni ja myös veljilläni.

      Muut kaljuuntumisesta huolestuneet miehet antavat sinulle varmasti hoito-ohjeita. Minä en niistä tiedä.

      Sen sijaan tiedän, että miehet kauhistelevat usein turhaan kaljuuttaan. Tunnen lukuisia varsin nuorena kaljuuntuneita miehiä, joilla ei ole ollut mitään ongelmaa naisten suhteen. Monet naiset pitävät kaljua seksikkäänä, eikä hiusten vähyys yleensäkään häiritse kuin harvoja ja pinnallisia bimboja.

      Mies jolla ei testosteroni toimi, ei voi olla kalju, joten hiustesi vähyys on itse asiassa viriilisyyden merkki! Ymmärrän, että ulkomuodon muuttuminen askarruttaa, mutta älä nyt ainakaan ole huolissasi meidän naisten suhteen! Tsemppiä!

    • näköisiä

      Kaljupäiset miehet on hyvännäköisiä. Älä sitä sure.

    • iässä

      kun aloitat gefinan syönnin, niin mitään ei ole vielä menetetty. Tiedän, että on toimiva lääke, koska syön itse ja aloitin vasta 34-vuotiaana, eikä edes maksa paljon.

      Printtaa tuo tekstisi vaikka ja vie lääkärille luettavaksi, niin on ihme, jollet saa reseptiä gefinalle.

      • Vilho Kissavirta

        Hei "Iässä" kerro lisää kuinka kauan olet käyttänyt gefinaa. Aloitit 34v. Mitä tapahtui?

        Itsellä vuosi takana. Hiuksia ei enää pyöri lattialla ja sukissa. Olokin on jotenkin normaalimpi. Ehkä minulla oli liikaa dhttä.


      • hel...ti,
        Vilho Kissavirta kirjoitti:

        Hei "Iässä" kerro lisää kuinka kauan olet käyttänyt gefinaa. Aloitit 34v. Mitä tapahtui?

        Itsellä vuosi takana. Hiuksia ei enää pyöri lattialla ja sukissa. Olokin on jotenkin normaalimpi. Ehkä minulla oli liikaa dhttä.

        kirjoitin jo pitkän jutun, mutta hävisi jonnekin. No pistetään jotain uudestaan. Eli itsellä kuuria takana noin 9 kuukautta. Alkutilanne oli sellainen, että koko päälaelta noin 8 cm:n leveydeltä oli hiukset melkoisesti harventyneet, ei kuitenkaan vielä ihan täyskaljuksi. Ohimoilla ei oikeastaa mitään hiusrajaa enää ollut. Kimmoke gefinan käyttöön lähti siitä, kun radiosta kuulin kun erästä parturia haastateltiin, en muista tarkemmin aihetta, mutta sellainen lause jäi mieleeni kaikumaan parturin sanomana että "paljon olen nähnyt ja kuullut monenlaista troppia kaljuuden hoitoon kokeiltavan, mutta ainut kerta kun olen nähnyt hiusten kasvavan miehelle takaisin, oli eräs asiakkaani, joka sai lääkitystä eturauhasvaivoihin". Eli söi gefinaa. Ajattelin, että parturi jos kuka, on nähnyt monenlaista viritystä asian suhteen ja tietää mistä puhuu ja tuskin puhui vaan mainostaakseen eturauhaslääkettä. Sen jälkeen löysin tämän palstan ja luin kaiken, mitä asiasta vaan oli kirjoitettu. Vähän ajan kuluttua marssin lääkärille ja sain reseptin gefinalle.

        Noin 4kk:n jälkeen aloin itse huomaamaan pientä uudiskasvua, aika hentoa sellaista, mutta yllättävänkin tiheää. Vaimo ei vielä olevinaan silloin huomannut mitään, no eipä hän niin tarkkaan asiaa ehkä seurannutkaan, kuin mitä itse tuli tehtyä. 7kk:n jälkeen vaimokin taas kerran tarkemmin vilkaistuaan sanoi, että on sitä tainnut ruveta uutta hiusta tulemaan. Itse huomasin jo selkeän parantumisen lähtötilanteeseen. Nyt pari kuukautta sen jälkeen näyttää oikeinkin hyvältä. Harventunut alue on selkeästi tuuheutunut ja ohimoilla alkaa olemaan oikein rajaakin.

        Kyllä harventuneen alueen tietysti vieläkin selkeästi erottaa, mutta on se todellakin huomattavasti "pimentynyt", eli ei "paista" niin selkeästi enää. Sekin on itselleni jo hyvä parannus. Saa nähdä miten jatkossa, mutta näyttää, että minulla on sen suhteen käynyt hyvä tuuri, että sen lisäksi, että gefina on pysäyttänyt hiustenlähdön, on se myös kasvattanut kokonaan uusia hiuksia.

        Päänahassa oli samalla aika paha finniongelma ja vitutti oikein harjata hiuksia, kun harja aina repi finnejä. Siitä ongelmasta olen hankkiutunut samalla eroon, apteekista ilman reseptiä saatavalla miedolla kortisonipohjaisella liuoksella ja Sebamed Shamppoolla. On koko päänahka ihan toista, kuin ennen. Silloin tällöin käytän Nizoraliakin.

        Niin annostus on minulla ollut neljäsosa gefinaa päivittäin. Välillä on jäänyt päivä pari väliinkin, mutta eipä tuosta haittaa taida olla, ilmeisesti päin vastoin.

        Sivuoireita ei itselleni ole juurikaan tullut. Ehkä hivenen on panohalut vähentyneet, mutta niitä on yleensä ollut melkein liikaakin, että ei ole kyllä sinänsä haitannut.

        Kuinka oma tilanteesi vuoden jälkeen, verrattuna lähtötilanteeseen?


      • kissavirta
        hel...ti, kirjoitti:

        kirjoitin jo pitkän jutun, mutta hävisi jonnekin. No pistetään jotain uudestaan. Eli itsellä kuuria takana noin 9 kuukautta. Alkutilanne oli sellainen, että koko päälaelta noin 8 cm:n leveydeltä oli hiukset melkoisesti harventyneet, ei kuitenkaan vielä ihan täyskaljuksi. Ohimoilla ei oikeastaa mitään hiusrajaa enää ollut. Kimmoke gefinan käyttöön lähti siitä, kun radiosta kuulin kun erästä parturia haastateltiin, en muista tarkemmin aihetta, mutta sellainen lause jäi mieleeni kaikumaan parturin sanomana että "paljon olen nähnyt ja kuullut monenlaista troppia kaljuuden hoitoon kokeiltavan, mutta ainut kerta kun olen nähnyt hiusten kasvavan miehelle takaisin, oli eräs asiakkaani, joka sai lääkitystä eturauhasvaivoihin". Eli söi gefinaa. Ajattelin, että parturi jos kuka, on nähnyt monenlaista viritystä asian suhteen ja tietää mistä puhuu ja tuskin puhui vaan mainostaakseen eturauhaslääkettä. Sen jälkeen löysin tämän palstan ja luin kaiken, mitä asiasta vaan oli kirjoitettu. Vähän ajan kuluttua marssin lääkärille ja sain reseptin gefinalle.

        Noin 4kk:n jälkeen aloin itse huomaamaan pientä uudiskasvua, aika hentoa sellaista, mutta yllättävänkin tiheää. Vaimo ei vielä olevinaan silloin huomannut mitään, no eipä hän niin tarkkaan asiaa ehkä seurannutkaan, kuin mitä itse tuli tehtyä. 7kk:n jälkeen vaimokin taas kerran tarkemmin vilkaistuaan sanoi, että on sitä tainnut ruveta uutta hiusta tulemaan. Itse huomasin jo selkeän parantumisen lähtötilanteeseen. Nyt pari kuukautta sen jälkeen näyttää oikeinkin hyvältä. Harventunut alue on selkeästi tuuheutunut ja ohimoilla alkaa olemaan oikein rajaakin.

        Kyllä harventuneen alueen tietysti vieläkin selkeästi erottaa, mutta on se todellakin huomattavasti "pimentynyt", eli ei "paista" niin selkeästi enää. Sekin on itselleni jo hyvä parannus. Saa nähdä miten jatkossa, mutta näyttää, että minulla on sen suhteen käynyt hyvä tuuri, että sen lisäksi, että gefina on pysäyttänyt hiustenlähdön, on se myös kasvattanut kokonaan uusia hiuksia.

        Päänahassa oli samalla aika paha finniongelma ja vitutti oikein harjata hiuksia, kun harja aina repi finnejä. Siitä ongelmasta olen hankkiutunut samalla eroon, apteekista ilman reseptiä saatavalla miedolla kortisonipohjaisella liuoksella ja Sebamed Shamppoolla. On koko päänahka ihan toista, kuin ennen. Silloin tällöin käytän Nizoraliakin.

        Niin annostus on minulla ollut neljäsosa gefinaa päivittäin. Välillä on jäänyt päivä pari väliinkin, mutta eipä tuosta haittaa taida olla, ilmeisesti päin vastoin.

        Sivuoireita ei itselleni ole juurikaan tullut. Ehkä hivenen on panohalut vähentyneet, mutta niitä on yleensä ollut melkein liikaakin, että ei ole kyllä sinänsä haitannut.

        Kuinka oma tilanteesi vuoden jälkeen, verrattuna lähtötilanteeseen?

        Hiuksia ei enää lähde runsaasti.
        Halut on palautunu "normaaliks"
        Yleisilme tukasta on todella hyvä.
        Harvenemista ei enää huomaa.
        Aiemmin läheltä sen huomasi.
        Käytän geffet loppuun ja otan
        väliin vuoden geriaforte kuurin ihan kokeeksi.
        Siirrot voi tältä erää unohtaa.
        Päänahan hieronta on kuulemma myös tehokasta.
        Zemppiä!


    • jotain kokemusta

      Älähän vaivu epätoivoon! Tuohon voi löytyä syy ja parannuskeino. Ei ole normaalia, että poika kaljuuntuu tuossa iässä. Jotain on nyt pielessä. Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä tutkituttamassa päänahkasi tilanne? Minä sinuna tutkittaisin kyllä, että mistä kaljuuntumiskehitys johtuu, mieluummin kuin söisin mitään pilleripalleroita.

      Vaikka kokisit perineesi kaljuuntumisen, se voi silti johtua jostain sellaisesta, joka on vaivannut myös häntä, jonka mainitsit jo kuolleen. Vaikka tällä palstalla suhtaudutaan osin epäilleen hiusanalyyseihin, moni on saanut niistä apua. Hiustutkijat voivat selvittää, mistä on kyse. Vaihtoehtoja on paljon: kiteytynyt tali, joka estää hiusten kasvun, maitoallergia, ja niin edelleen.

      Etsi googlesta hakusanalla, löydät kyllä paikkoja missä näitä tutkimuksia tehdään.

      • Thyroksin

        Tutkituta kilpirauhasesi,ehkäpä syy on siinä?


      • on nyt

        niin, että kyllä se kaljuuntuminen pahimmillaan alkaa jo tuossa iässä. Itselläni alkoi selkeästi n. 18-vuotiaana, mutta koska hiuksia oli paljon ja ne olivat PAKSUJA, ei harvenemista huomannut vielä pitkiin aikoihin.

        Ei tietysti ole poissuljettu mahdollisuus, että syy löytyy jostain muualta, mutta aivan normaali miestyypin kaljuuntuminenkin voi yhtä hyvin olla kyseessä ja silloin kannattaa luottaa vain tarvetta varten kehitettyihin lääkkeisiin.

        Tosin siinä vaiheessa, kun mahdollinen lastenteko tulee tulee kuvioihin, olisi finasteridin käyttö ainakin siksi aikaa lopetettava. Tämä kannattaa tietysti selvittää lääkärin kanssa. Mahdollinen tauko tuossa vaiheessa voi tehdä hyvääkin ajatellen finasteridin tehoa.


    • Sama tilanne

      Aloin itsekin kaljuuntua 17-vuotiaana. Perseestä oli, ja on vieläkin, useita vuosia myöhemmin. Lääkkeet kyllä pysäytti hiustenlähdön etenemisen (eikä sitä vaikutusta muuten huomaa 1kk aikana, vasta vuoden jälkeen kun tajuaa ettei otsa ole noussut eikä nahka paista päältä sen enempää kuin ennenkään), mutta vähän liian myöhään, eli harveneminen on ilmiselvää jokaiselle silmillä varustetulle henkilölle, jollei aamulla tee huolellisia kampaus-hiuslakkamanööverejä. Ei kuitenkaan sentään mitään kaljunyli-kampauksia tarvitse tehdä, hiukset näyttää suht OK:lta laiton jälkeen, mutta silti vituttaa, kun ei sitten voi/halua mennä uimaan/saunaan porukassa.

      17-vuotiaana homma oli kyllä jatkuvaa itkunvääntöä ja niin kurjalta kuin se kuulostaakin, ainoa tapa millä asiasta selvisi oli muodostaa vain sellainen katkeran raivokas "haistakaa kaikki vittu"-elämänasenne, sillä lähti terävin kärki tuosta tuskasta.

      Yksi mahdollisuus on kyllä, jota ei kyllä yleensä kuule suositeltavan, ei kaljuuntumisen parantamiseen sinänsä, mutta asiaan sopeutumiseen:

      Kun sanon "Kekkonen" -mitä ajattelit? Aivan, kaljua. Eli vaikka äijä oli ehkä suosituin Suomen presidentti kautta aikain, on kuitenkin ensimmäinen assosisaatio ihmisillä hänestä hänen kalju päänsä. Homman nimi onkin se, että maailmassa on tiettyjä asioita, jotka määrittelevät ihmisen ensisijaisesti, eli asioita, joita ihmiset ajattelevat kun jonkun nimi mainitaan (ja ne ovat ehkä useammin kielteisiä ominaisuuksia): kaljuus, homous, uusnatsius, vammaisuus, heikko/vahva leuka, rikollisuus, parta, jne... Mutta tätä voi käyttää myös hyödykseen: eli esim. ajat hiukset pois, mutta otat tilalle esim. tatuointeja, lävistyksiä, käyt plastiikkakirurgilla korjauttamassa jotain muita piirteitä itsestäsi joista et pidä, tai treenaat vaikka steroideilla itsesi mielettämöksi lihaskimpuksi - näillä tavoin voi luoda itselleen kaljun ohi ajavan "fyysisen persoonallisuuden".

      • mie vaa

        Hei te kaljuuntumisen kanssa kamppailevat miekkoset, haluaisin tuoda tähän koko juttuun uuden näkökulman.

        Teillä on kuitenkin after all aika pieni ongelma.
        Itselläni on tuttavana eräs 13v. tyttö, jolla on pälvikalju. Ajatelkaas tätä, pojat! Siis tyttö on herkässä iässä...ei voi tehdä mitään, mitä 'normaalit' tytöt! Ei varmastikaan helppoa. Pojalla se on sentään HIEMAN helpompaa. Poika voi aina ajella loputkin hiuksensa pois jä näyttää silloin todella hyvältä. Ellei sitten omista kehnoa kallonmuotoa, sillä mikään paukapäisyys ei näytä hyvältä.
        Toisekseen, on ihmisiä, jotka antaisivat mitä vain, että suurin ongelma on hiukset. Jotkut eivät voi kävellä, koska ovat rullatuolissa. Ajatelkaas sitäkin. Joka päivä kadehdit niitä, jotka eivät pääse itse edes vessaan.

        Eli, jos vain suinkin mahdollista, pää pystyyn nyt pojat! Ja ajelkaa loputkin hiukset pois, jos kallonmuoto sen suo, silloin pääsette kaljuuntumisen kiroista!


      • Tuttu juttu
        mie vaa kirjoitti:

        Hei te kaljuuntumisen kanssa kamppailevat miekkoset, haluaisin tuoda tähän koko juttuun uuden näkökulman.

        Teillä on kuitenkin after all aika pieni ongelma.
        Itselläni on tuttavana eräs 13v. tyttö, jolla on pälvikalju. Ajatelkaas tätä, pojat! Siis tyttö on herkässä iässä...ei voi tehdä mitään, mitä 'normaalit' tytöt! Ei varmastikaan helppoa. Pojalla se on sentään HIEMAN helpompaa. Poika voi aina ajella loputkin hiuksensa pois jä näyttää silloin todella hyvältä. Ellei sitten omista kehnoa kallonmuotoa, sillä mikään paukapäisyys ei näytä hyvältä.
        Toisekseen, on ihmisiä, jotka antaisivat mitä vain, että suurin ongelma on hiukset. Jotkut eivät voi kävellä, koska ovat rullatuolissa. Ajatelkaas sitäkin. Joka päivä kadehdit niitä, jotka eivät pääse itse edes vessaan.

        Eli, jos vain suinkin mahdollista, pää pystyyn nyt pojat! Ja ajelkaa loputkin hiukset pois, jos kallonmuoto sen suo, silloin pääsette kaljuuntumisen kiroista!

        Toit muuten, ilmeisesti vahingossa, esille yhden ison pointin miesten kaljuuntumisessa:

        Jos naispuolinen henkilö kärsii hiustenlähdöstä, on sosiaalisesti hyväksyttävää, että häntä vituttaa (näin kansanomaisesti ilmaistuna).

        Jos taas mies kärsii hiustenlähdöstä, on puoli maailmaa heti kertomassa hänelle kuinka vähän sillä on väliä. Eli miestä ei "saa" vaivata kaljuuntuminen, mikä johtaa siihen että ongelma on kaksinkertainen: ensinnäkin mies kärsii hiustenlähdöstä ja toiseksi hän ahdistuu myös sen vuoksi, että muiden mukaan hiustenlähtö ei saisi vaivata häntä. Eli kun joku hyväntahtoinen hölmö tulee sanomaan "kaljut ovat komeita ja seksikkäitä", kääntyy kommentti kaljuuntuvan mielessä helposti muotoon "minusta kaljuuntuminen on hyvä juttu, ja koska sinä kaljuunnut ja koska paha olosi johtuu suoraan kaljuuntumisesta, voidaan sanoa että minusta on hyvä juttu että sinulla on paha olo".

        Tarkoitukseni ei ole vähätellä mitenkään hiustenlähdöstä kärsivien naisten tilannetta ja vielä vähemmän 13-vuotiaan tytön, sillä tiedän kyllä itse mitä tarkoittaa olla erilainen kuin muut ja varsinkin sen kuinka julmia muut lapset voivat olla tuossa iässä. Väkisin, omaa tahtoa vasten tapahtuva ulkonäön "muokkaaminen" on tuskallista jokaiselle. Joillekin ihmisille ulkonäöstä muodostuva stigma on niin suuri, että sitä voi kyllä verrata rullatuoliin joutumiseen. On ihmisiä, jotka eivät kykene muodostamaan parisuhteita tai eivät edes pysty normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen koska ovat oman ulkonäkönsä vankeja. Siinä sitä "rullatuolia" on myös ihan yltäkyllin.


    • perkele

      Sulla ei ole nyt muuta vaihtoehtoa kun aloittaa
      gefina. Hiustensiirtoja ei kannata vielä tehdä
      jos varaosat loppuu kesken.
      Suosittelisin myös todella tekemään päätöksen
      peruukin hankkimisesta. Ehkä muutto toisiin
      kuvioihin samalla ettei tarvii kuunnella kommentteja.
      Se vois olla vaikka joku pitkä rasta tai kihara.

      • tttt

        itsellä menee koko nuoruus ihan päinvittua.
        18 vuotiaana tuli akne naama täynä vinnejä ja sitten viellä tulee tää kaljuuntuminenkin oon kohta 21 ja itse tunto ihan nolla!!

        kyllähän toi pistää masentamaa. tänäänkin tuli ajettua pikkutietä autolla 150 km/h jos sattuis vaikka lipsahtamaan metsään niin loppuis tääkin paska (nimittäin pää ei kestä 24/7 vitutusta).


      • Anonyymi
        tttt kirjoitti:

        itsellä menee koko nuoruus ihan päinvittua.
        18 vuotiaana tuli akne naama täynä vinnejä ja sitten viellä tulee tää kaljuuntuminenkin oon kohta 21 ja itse tunto ihan nolla!!

        kyllähän toi pistää masentamaa. tänäänkin tuli ajettua pikkutietä autolla 150 km/h jos sattuis vaikka lipsahtamaan metsään niin loppuis tääkin paska (nimittäin pää ei kestä 24/7 vitutusta).

        On se kyllä ihme ettei miesten kajuuntumista oteta vakavasti kun se on yleistä ja vaikka miehet tekee itsemurhiakin tuplasti enemmän, naisille kyllä tarjotaan kaikki apu jos alkaa kaljuuntua. Typerää että toiset miehetkin voi pilailla sen kustannuksella.

        Nykyään on sentään aika hyvin toimivia lääkkeitä, eikä kaljuuntumisen pitäisi antaa masentaa vaikei tehoaisikaan.


    • android21

      Tää muistuttaa osittain omaa tilannettani. Itsekin omasin äärimmäisen paksut tummat hiukset yläasteella ja lukion alussa. Ehdin kasvattaa niitä noin hartioille asti. Koulussa meni hyvin, eikä tytöistäkään ollut pulaa.

      Sitten tulivat vanhojentanssit. Tanssien loputtua ja palattuani kotiin, aloin harjaamaan geeliä hiuksistani pois. En ollut sitä ennen pannut merkille, mutta ohimoni tuntuivat todella suurilta. Harjattuani geelin pois, aloin tarkastella hiusrajaani ja huomasin harmikseni, että hiusrajalla oli nähtävissä rajua ohenemista.

      Olin jo tuolloin ajanut itselleni useasti kesäkaljun, mutta nyt otin hieman ennakkoa ja ajoin hiustenleikkuukoneella kaiken pois (en höylännyt). Selvisi, että hiusrajani oli todella noussut ja lisäksi keskellä päälakea oli tarkkaan katsottuna myös havaittavissa harvenemista. Jätin kuitenkin asian sikseen, ja aloin kesän jälkeen taas kasvattamaan hiuksia.

      Hiusrajani nousi hiljalleen ja 19-vuotiaana myös jakaus oli aavistuksen liian leveä. Harkitsin usein Rogainen käytön aloittamista ja päätin sitten lopulta mennä yksityiselle ihotautilääkärille. Kyseessä oli noin 40-vuotias nainen, joka sanoi että minun pitäisi vielä tarkkailla tilannetta. Tuolla visiitillä kuulin myös suun kautta otettavasta "todella kalliista" lääkkeestä, jota hän ei kuitenkaan suostunut minulle määräämään. Jätin taas asian sikseen.

      Sitten armeija alkoi. Ajoin hiukset pois ja lisäksi vielä höyläsin pään sileäksi. Tästä kolme viikkoa eteenpäin tutkin päätäni peilistä. Sänki oli valitettavan harvaa päälaen etuosassa ja päätin, että se höyhen katkaisi kamelin selän. Tilasin Viviscalia.

      Puolen vuoden käytön jälkeen en osannut oikein sanoa, oliko se vaikuttanut mitenkään, mutta sen tiesin kuitenkin jotain. Viviscal on järjettömän kallista. Lopetin käytön ja marssin YTHS:lle ihotautilääkärin vastaanotolle. Lääkäri oli alle 30-vuotias nainen, joten oletin saavani ohjeet tarkkailla tilannetta.

      Oletin väärin.

      Tilanteeni ei kuulemma ollut vielä kovin paha. Lääkäri kertoi Propeciasta ja siitä miten kallista se oli, joten olisi viisaampaa käyttää Proscaria/Gefinaa. Olin vähän ihmeissäni, joko hän oli todella valveutunut asian suhteen, tai sitten miestyyppinen hiustenlähtö on tätä nykyä todella yleinen nuorten miesten keskuudessa.

      Nyt on 9kk Gefinan käyttöä takana. Hiustenlähtö on pysähtynyt tai ainakin hidastunut todella paljon. Ikää minulla on 21 vuotta. Jos hiuksia viitsii vähän laittaa aamulla, saa niistä paksun laatunsa ansiosta ihan kelvollisen näköiset.

      Olen kuitenkin realisti. Finasteridi ei auta loputtomiin, mutta minulle riittäisi, jos saisin pitää hiukset päässä edes 25-vuotiaaksi asti. Ehkä liikaa toivottu, ehkä ei. Nyt tilanne on kuitenkin se, että laitettuna hiuksistani ei todellakaan huomaa sairauttani. Jos tilannne muuttuu, tyyli vaihtuu pysyvästi kaljuksi.

      Sitten vielä yksi juttu. Aiempia tyttöystäviäni ei alopeciani ole häirinnyt, vaikka olen asiasta kertonutkin. Tästä voisi päätellä, että minulla on joko käynyt hyvä tuuri tai sitten kaljuuntuminen haittaa naisia huomattavasti vähemmän, kuin miehet tuntuvat kuvittelevan. Ja ei, tyttöystäväni eivät ole olleet sotanorsu-tyyppiä.

      Alkuperäiselle:

      Varaa aika ihotautilääkärille ja selitä tilanteesi. Jos ei reseptiä irtoa, niin vaihda lääkäriä.

      Muista, että vaikka Suomi menettikin Karjalan Venäjälle, se menetti sen taistellen. Eikä muutamassa viikossa, kuten alkuperäinen suunnitelma sanoi. Ja vaikka Karjala menikin, itsenäisyys säilyi.

      Taistele hiuksistasi, mutta jos menetät ne, säilytä itsetuntosi!

      • ellun kana^^

        'taistele hiuksistasi'

        Eli käytännössä mitä ja miten? Lääkkeitä? Kampauksen virittelyä?

        Ei hyvältä kuulosta. Kuulostaa todella tuskaiselta, että elämä koostuisi 17-vuotiaalla taistelusta kaljuuntumista vastaan. Lääkekuureja toisensa perään, jatkuvaa kyttäystä mihin suuntaan hiuksisto kehittyy, lääkärissä juoksemista, jatkuvaa kampausten kanssa sortteeraamista, jatkuvaa huolta tuulisista ilmoista jne. Ja kaikki lääkkeet rajoittavat elämääsi: kuvittele vaikka, että lähtisit jonnekin pitkälle matkalle ja sinun pitäisi vetää joitain tabuja naamaan sinä aikana. Kyllähän sellainen rajoittaa! Etenkin jos olet tottunut siihen, ettei ole mitään 'rajoituksia', kuten allergiaa ym.
        Kuulostaa aika rankalta tuo 'taistelu' tässä kohtaa. Elämässä pitää toki taistella, mutta ei turhista asioista.

        Jos suinkin kallonmuoto antaa periksi, vaihda stailia ja höylää hiukset pois. Niin näytät sata kertaa paremmalta. Ja mikä tärkeintä, VOIT ELÄÄ ilman 24/7 tuskaa ja stressiä huomisesta!!! Voit olla VAPAA. Kuten nuoren kuuluukin.


      • Taistelija
        ellun kana^^ kirjoitti:

        'taistele hiuksistasi'

        Eli käytännössä mitä ja miten? Lääkkeitä? Kampauksen virittelyä?

        Ei hyvältä kuulosta. Kuulostaa todella tuskaiselta, että elämä koostuisi 17-vuotiaalla taistelusta kaljuuntumista vastaan. Lääkekuureja toisensa perään, jatkuvaa kyttäystä mihin suuntaan hiuksisto kehittyy, lääkärissä juoksemista, jatkuvaa kampausten kanssa sortteeraamista, jatkuvaa huolta tuulisista ilmoista jne. Ja kaikki lääkkeet rajoittavat elämääsi: kuvittele vaikka, että lähtisit jonnekin pitkälle matkalle ja sinun pitäisi vetää joitain tabuja naamaan sinä aikana. Kyllähän sellainen rajoittaa! Etenkin jos olet tottunut siihen, ettei ole mitään 'rajoituksia', kuten allergiaa ym.
        Kuulostaa aika rankalta tuo 'taistelu' tässä kohtaa. Elämässä pitää toki taistella, mutta ei turhista asioista.

        Jos suinkin kallonmuoto antaa periksi, vaihda stailia ja höylää hiukset pois. Niin näytät sata kertaa paremmalta. Ja mikä tärkeintä, VOIT ELÄÄ ilman 24/7 tuskaa ja stressiä huomisesta!!! Voit olla VAPAA. Kuten nuoren kuuluukin.

        Itse olen taistellut nyt useamman vuoden hiustenlähtöä vastaan, homma alkoi siinä 17-18 vuoden tienoilla aikoinaan. Koitin itse myös aikoinaan tuota "ajetaan pois ja mietitään muita" -taktiikkaa, ja tiedätkö mitä? Ei auttanut yhtään. Vihasin sitä miltä näytin kaljuna, vielä pitkän "totuttelemisen" jälkeenkin. Jos hiustenlähtö vaivaa, se vaivaa vaikka kuinka vetelisi kaljuksi, eikä hiusten ajelu "vapauta" yhtään. Yhtä hyvin voi napsia pillereitä, ajan mittaan lääkkeiden käyttäminen ja hiusten laittaminen "kunnolla" on ihan sama juttu kuin hampaiden pesu, vaatteiden pukeminen tai syömässä käyminen, pakko tehdä, joten so what?. "Todella tuskaista"? -elämä on.


    • esa

      Käy hiusakatemiassa. Hiukset tulee kuntoon ja vitutus lähtee.

    • Vanha runkkari

      Heips, kaveri.

      17-vuotiaan hiustenlähtö on epänormaalia.

      Tässä on sun ratkaisu. Noudata ohjelmaa tiukasti ja lopeta masturbointi. Tämä ohjelma todella toimii, kiitos vain lähettäjälle. Mikäli et lopeta liikaa masturbointia on seuraava seuraus hiestenlähdön jälkeen potenssin lähtö ja mielenterveysongelmat.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=119&conference=1500000000000018&posting=22000000007119667

    • Hiuksetkasvaatakas

      Oon itekkin 16 vuoria poika hiukset ohenevat tiedän sun fiilikset ja vitutuksen ei kiva. Laitan aamusin jotain hiusten lähtöön tarkoitettua nestettä ja on alkanu kasvaa takasin hius rajalle.

    • Kaisla77

      Huh huh mitä vastauksia täällä. Ensimmäisenä sanon, että tsemppiä, älä vaivu vielä epätoivoon. Ja toisena, älä ihmeessä tartu mihinkään eturauhaslääkkeeseen sinun ikäisenä hiusten vuoksi, oikeasti kaikilla lääkkeillä, jopa perussärkylääkkeillä, on järkyttäviä sivuvaikutuksia kropalle ja nuorena vielä hormonitoiminta on kehitysvaiheessa, sitä ei kannata lääkeaineilla häiritä, nykyaikana tulee kroppaan ulkoapäin kemikaalirasitusta muutenkin eikä kaikkea yhteisvaikutusta vielä tiedetä.
      Tukan lähtö ei välttämättä johdu päänahasta ollenkaan myöskään - tai geeneistä,vsikka suvussa muutkin olisi kaljuja.
      Ensimmäisenä lähtisin miettimään, mitä pistät päivittäin suuhusi ja saatko riittävästi hyviä hivenaineita kropan, luuston ja hiusten rakennusaineiksi. 17v kasvaa vielä ja nämä rakennusaineet on tosi tärkeitä.
      Esim. magnesium ja moni-B-vitamiinit on tärkeitä ja suurimmalla osalla suomalaisista on niistä puutosta. Kilpirauhastakin toki voi tutkia, mutta se ja sen häiriöt usein liittyy juuri kropan eptasapainoiseen tilaan, kun turhia juttuja (esim lisäaineet, makeutusaineet ja sokeri, vehnä ym. ) tulee liikaa ja hivenaineita liian vähän.
      Vitamiineissa on myös eroja, apteekin tuotteista sanotaan, että ne on tutkittuja, mutta tosiasiassa ovat synteettisiä ja imeytyvät huonosti eli multivita on melko turha purkki.
      Olen itse saanut parhaimman avun ihan luontaistuotekaupan esim. Terranova multi B-vitamiinista, siinä on myös folaattia ja D:tä, jotka on tärkeitä myös. Magnesiumsitraatin lisäksi sinkki ja seleeni myös. Toki paras olisi saada nämä ravinnosta, mutta aina ei ehdi/pysty syömään kilotolkulla kasviksia päivittäin ja silloin kun hivenaineista on kova puutostila, niin pelkkä ruoka ei auta.
      Vitamiineista ei tule myrkytystä eikä ne kerry kroppaan, Suomessa raja-arvot esim juuri D:ssä on varovaisesti jätetty ihan liian alas auringonvaloon nähden eli uskaltaa kyllä nuorikin alkaa ottamaan ourkista ilman lääkärin määräystä ja ensin verikokeita :)
      Ja oikeasti, jätä ainakin karkit, energiajuomat, limsat ja leipä/pulla pois, jos niitä syöt/juot ja lisää tilalle paljon vihreitä kasviksia ja marjasmootheja sekä kasvisöljyjä, öljyt on tosi tärkeitä ja margariini pois. Ei ihan viikossa näy vaikutus, mutta kun kärsivällisesti jatkaa niin jo kolmekin viikkoa voi vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Hei
      Varmaan asia on sinulle kauhea.
      Toinen pojistani näyttää kaljuuntuvan 17 vuotiaana.
      Toisella upeat hiukset 25 vuotiaana.
      Isällään ei juurikaan hiuksia noin 25 v.
      Geenit määrää nämä asiat.Tuolla on pilvin pimein nuoria kaljuja miehiä
      joilla upeat hoidetut parrat.
      Varmana saat tyttöystävän.

      • Anonyymi

        Kunhan et ole kiltti mies. Ne ei valitettavasti naisia kiinnosta. Hiuksista ei niin väliä.


    • Anonyymi

      Teitkö jotain mallin töitä kun luovut harrastuksista.

    • Anonyymi

      Parturini sanoi korona rokotteiden jälkeen monelta ihmiseltä lähtee todella paljon hiuksia ?

      • Anonyymi

        Onko asia tutkittu jotta voidaan varmuudella sanoa johtuvan rokotteesta?


      • Anonyymi

        Höpöhöpö, kaikkea paskaa viitsit trollatakin. Korona kyllä voi hyvinkin harventaa hiuksia kun yleiskunto heikkenee tarpeeksi tai henki lähtee.


    • Anonyymi

      Toki war ll aikana syntyneetkin olivat aikoinaan 17 vuotiaita.
      Hyvällä mielikuvituksella ja hiukan filberoosia käyttäen vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe