Bavaria 30

IKARUS c

Ovatko Bavariat oikeasti huonoja?
Kommentteja puolesta ja vastaan..

77

36132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielenkiintoista

      Vaihteeksi joku mielenkiintoinen keskustelunaihe. Vastaus: Kyllä ovat ne oikeesti huonoja.

      • 40" or less

        merten mosseja, hölmöt lankeavat niihin... kannattaa varata repullinen euroja korjailuun


      • on huonoa

        Joo, selväksi on tullut, että Bavaria os surkea, mutta mulle ei ole selvinnyt, mikä niissä nyt oikein on niin huonoa, kertokaa nyt?
        Siis jos vertaa esim. Dufouriin, Gib Seahan, Beneteauhun tai vaikka Hanseen?


      • huonoa
        on huonoa kirjoitti:

        Joo, selväksi on tullut, että Bavaria os surkea, mutta mulle ei ole selvinnyt, mikä niissä nyt oikein on niin huonoa, kertokaa nyt?
        Siis jos vertaa esim. Dufouriin, Gib Seahan, Beneteauhun tai vaikka Hanseen?

        Hinta rassaa.


      • huonoja
        on huonoa kirjoitti:

        Joo, selväksi on tullut, että Bavaria os surkea, mutta mulle ei ole selvinnyt, mikä niissä nyt oikein on niin huonoa, kertokaa nyt?
        Siis jos vertaa esim. Dufouriin, Gib Seahan, Beneteauhun tai vaikka Hanseen?

        Niissä on huonoa se, että ovat huonoja. Perusteluni on, että Bavariat ovat huonoja veneitä, kaikkihan sen tietää.


      • Hintako rassaa?

        Itselläni on Suomessa tehty vene, enkä ole Bavariaa hankkimasssa, mutta silti Bava on mielestäni oiva peli. Kokemusta on noin viikon avomeripurjehduksesta Bavalla, eikä muuta moitittavaa löytynyt kuin muovisuss, joka sekin on makuasia (omassa veneessä mahonkisisustus ilman paljaita muovipintoja).


      • oi miksi
        Hintako rassaa? kirjoitti:

        Itselläni on Suomessa tehty vene, enkä ole Bavariaa hankkimasssa, mutta silti Bava on mielestäni oiva peli. Kokemusta on noin viikon avomeripurjehduksesta Bavalla, eikä muuta moitittavaa löytynyt kuin muovisuss, joka sekin on makuasia (omassa veneessä mahonkisisustus ilman paljaita muovipintoja).

        ...vastasit 4 vuotta vanhaan viestiketjuun? Mistä edes löysit noin vanhoja viestejä?


      • lokked
        on huonoa kirjoitti:

        Joo, selväksi on tullut, että Bavaria os surkea, mutta mulle ei ole selvinnyt, mikä niissä nyt oikein on niin huonoa, kertokaa nyt?
        Siis jos vertaa esim. Dufouriin, Gib Seahan, Beneteauhun tai vaikka Hanseen?

        bavariat ovat siksi huonoja koska niissä on

        1. lyhyt köli (huonontaa kryssiominaisuuksia)

        2. paksu runko ( isot sisätilat -hidastaa vauhtia)

        3lyhyt masto ja puomi (pienentää purjepintaalaa)

        siinä oli nyt muutama esim. sama asia on noissa muissa (dufour, hanse yms) minun tietääksen beneteaulla on kyllä muutamia hyviä veneitä


      • ei edes asiasta tiedä
        lokked kirjoitti:

        bavariat ovat siksi huonoja koska niissä on

        1. lyhyt köli (huonontaa kryssiominaisuuksia)

        2. paksu runko ( isot sisätilat -hidastaa vauhtia)

        3lyhyt masto ja puomi (pienentää purjepintaalaa)

        siinä oli nyt muutama esim. sama asia on noissa muissa (dufour, hanse yms) minun tietääksen beneteaulla on kyllä muutamia hyviä veneitä

        mutta kommentoida pitää ;)

        "Paksu runko" joka kai viittaisi veneen leveyteen. Että tällaista tasoa se on Bavarian arvostelijoiden tietämys aiheesta.


      • Bavaristit vm.2009
        on huonoa kirjoitti:

        Joo, selväksi on tullut, että Bavaria os surkea, mutta mulle ei ole selvinnyt, mikä niissä nyt oikein on niin huonoa, kertokaa nyt?
        Siis jos vertaa esim. Dufouriin, Gib Seahan, Beneteauhun tai vaikka Hanseen?

        Tilasimme vene09-messuilta Bavaria 34:sen,jolla on nyt takanaan parisentuhatta vetistä mailia.
        Veneen valinnalle määräytyivät raamit tietty hinnan,jonka olimme päättäneet hankintaan budjetoida sekä asuttavuuden mukaan, jonka tärkeimpänä kriteerinä taasen pidimme reilua seisomakorkeutta sisällä.
        Lisäksi valinta tuntui turvalliselta mm. sen takia, että Bavarian valmistusmäärä Euroopassa on ollut jo muutaman vuoden suurempi kuin kaikkien muiden purjeveneiden valmistusmäärä yhteensä. Varaosia yms. tarvikkeitakin uskoakseni löytyy vielä vuosienkin kuluttua.
        Bavaria tarjosi vielä monenmonta ylimääräistä herkkua (mm.rullamaston, biminin, mikroaaltouunin, lämminvesijärjestelmän suihkuineen, gps, monipuolisen lokin, loistavan 3-lapaisen taittolapapotkurin yms.) ratkaisevasti edullisempaan kokonaishintaan kuin millä muilta valmistajilta olisi saanut vasta raakileen, jota alkaa varustaa kymppitonnien edestä.
        Ok, hyvinhän veneemme kanssa ollaan pärjätty ja oltu enempi kuin tyytyväisiä.
        Suurimpana positiivisena yllätyksenä on ollut veneen käsittelyn helppous manöövereissä entisiin veneisiin verrattuna.
        Mistä lie jutut lyhytkölisyydestä, omamme syväys on 1,9m, mutta kölivaihtoehtoja löytyy muitakin samoin kuin rikikokoja.
        Huomattiinpa sellainenkin iloinen yllätys,että meidän veneemmehän on yli 36 jalkainen vaikka 34 jalkaisena sen ostimme. Ilmankos se tuntui messuveneistä niin paljon tilavammalta kuin yksikään sen kilpailija.
        Sitten siihen YLIVOIMAISESTI SURKEIMPAAN OMINAISUUTEEN SUOMALAISESSA BAVARIASSA.
        Vaikka vene olisi kuinka huono, se ei pääsisi edes lähelle sen maahantuojan tasoa.
        Kuvauksena surkeakin antaa aivan liian hyvän kuvan BOATMAN GROUPIN toiminnasta.
        En kirjoita aiheesta tällä erää enempää keskeneräisten asioidemme vuoksi, mutta kuulette tulevaisuudessa lisää.


      • sunbout
        Bavaristit vm.2009 kirjoitti:

        Tilasimme vene09-messuilta Bavaria 34:sen,jolla on nyt takanaan parisentuhatta vetistä mailia.
        Veneen valinnalle määräytyivät raamit tietty hinnan,jonka olimme päättäneet hankintaan budjetoida sekä asuttavuuden mukaan, jonka tärkeimpänä kriteerinä taasen pidimme reilua seisomakorkeutta sisällä.
        Lisäksi valinta tuntui turvalliselta mm. sen takia, että Bavarian valmistusmäärä Euroopassa on ollut jo muutaman vuoden suurempi kuin kaikkien muiden purjeveneiden valmistusmäärä yhteensä. Varaosia yms. tarvikkeitakin uskoakseni löytyy vielä vuosienkin kuluttua.
        Bavaria tarjosi vielä monenmonta ylimääräistä herkkua (mm.rullamaston, biminin, mikroaaltouunin, lämminvesijärjestelmän suihkuineen, gps, monipuolisen lokin, loistavan 3-lapaisen taittolapapotkurin yms.) ratkaisevasti edullisempaan kokonaishintaan kuin millä muilta valmistajilta olisi saanut vasta raakileen, jota alkaa varustaa kymppitonnien edestä.
        Ok, hyvinhän veneemme kanssa ollaan pärjätty ja oltu enempi kuin tyytyväisiä.
        Suurimpana positiivisena yllätyksenä on ollut veneen käsittelyn helppous manöövereissä entisiin veneisiin verrattuna.
        Mistä lie jutut lyhytkölisyydestä, omamme syväys on 1,9m, mutta kölivaihtoehtoja löytyy muitakin samoin kuin rikikokoja.
        Huomattiinpa sellainenkin iloinen yllätys,että meidän veneemmehän on yli 36 jalkainen vaikka 34 jalkaisena sen ostimme. Ilmankos se tuntui messuveneistä niin paljon tilavammalta kuin yksikään sen kilpailija.
        Sitten siihen YLIVOIMAISESTI SURKEIMPAAN OMINAISUUTEEN SUOMALAISESSA BAVARIASSA.
        Vaikka vene olisi kuinka huono, se ei pääsisi edes lähelle sen maahantuojan tasoa.
        Kuvauksena surkeakin antaa aivan liian hyvän kuvan BOATMAN GROUPIN toiminnasta.
        En kirjoita aiheesta tällä erää enempää keskeneräisten asioidemme vuoksi, mutta kuulette tulevaisuudessa lisää.

        hei, olen samaa mieltä, vene on erinomainen, mutta maahantuoja, ei mitää liiketoimintaa kyseiselle herralle, ei mitään, pilasi hyvän veneen markkinat Suomessa ja monen uuden veneen ostajan (Bavarian) kesä purjehdukset. Mutta eipä ottanut mitään kantaa veneliikkeiden kattojärjestö, eikä Venelehtikään, eipä tule sen jälkeen sitäkään.
        t sunbout


    • mercedes

      merten mosseja

    • H323

      Ensi viikolla vuokralla Bavaria 49, joten sen jälkeen omakohtaisia kokemuksia.

    • huonoja

      joidenkin mielestä, sillä niitä on myyty tänä vuonna ennäätysmäärä! Kansainvälissä testeissä ne on pärjänneet siinä kuin muutkin. Ne on vain hinnaltaan selkeästi edullisempia. Viimeeksi oli Yachtissa B39 verrattuna viiteen kilpailijaan.

      • hyvä

        Nämä ketkä Bavariaa haukkuu, tuskin edes sisällä käyneet. Paitsi messuilla naama punasena ja harmitelleet kun eivät enää saa Sunwindeista mitä vielä ehkä vuosi sitten.

        Itse kesän Bavaria 30:lla purjehtinut. Ainoa rikki mennyt osa:Plotterin kartta paikan luukku.

        Itselläni ollut 90 luvulla Sunwind 27 ja Inferno 31.

        Juuri pari viikkoa sitten Sipoon selällä vierekkäin mentiin. Bavariat 30, 36, 41. 36 meni kyllä kaikista ohi. Ja näyttää lähes aina kun uuden veneen näkee, Bavaria näyttää olevan. On ihmiset läpi maailman hölmöjä. Pari Clipperiä nähnyt.

        Ja jos testejä uskoo, eipä noissa haukuta. Mutta harmittaa se varmaan jotain ranskalais veneen myyjää. Pakko tänne kirjoitella Bavaria haukkuja. Tuskin on muutakaan tekemistä. Pitäähän se jotenkin saada aika kulumaan.

        Miksi noi Yachtmarketin laatuveneet ei mene kaupaksi. On Avancea ym. Miksi?


    • ihmeessä

      Selväsanaisesti miksi ne on niin hiton huonoja ?
      Tälläkin palstalla niitä haukutaa, mutta mitään syitä ei esitetä. Halpa, joo, mitäs sitte, oisko suurilla sarjoilla osuutta ?
      Itse en omista Bavariaa, enkö ole kokeillu ko venettä, ois vaan kiva tietää faktaa, eikä mutua.......

      • b30

        olen pari purkkaria omistanut, toinen raaseri ja toinen perhevene, pari valtamerta ylittänyt ja niin edelleen. pessyt hometta hikihatussa, nyt bavaria 30. nyt perhekäytässä, paras tähän mennessä.


      • Paremminkin edullinen

        Olen purjehtinut suomalaisilla 28-32-jalkaisilla tähän asti. Nyt ostin uuden Bavaria 35:n.

        Yksi Bavarioista usein esitetty väite tuntuu oudolta: Bavariat ovat "halpoja". Taitavat keskustelijat olla aika äveriäitä. Minusta reilut 100 tuhatta euroa oli varsin kallis hinta, enempään ei nyt olisi ollut varaa, mutta edullinen se oli kyllä verrattuna kilpailijoihin.

        Ja rahalla saa paljon: laatuosia ja tilavan, kauniin veneen. Joka vielä purjehtiikin cruiseriksi hyvin.

        Samaa sanoo amerikkalainen arvostelu, katsokaa jos kiinnostaa: http://www.cruisingworld.com/boats-and-gear/boat-reviews-and-previews/bavaria-34-an-offshore-pocket-cruiser-1000068614.html


    • muut vain kalliimpia

      Näitä Bavariakeskusteluja seuranneena täytyy sanoa, että katkeraa ja infantiilia porukkaa tuntuu täältä paljon löytyvän. Objektiivisuutta on turha täältä hakea, joten luottaisin ennen kaikkea eri venelehtien testejä, ja kävisin itse tutustumassa mieluummin kuin antaisin painoa näille arvioille. Jos on oikeasti ostamassa, niin täältä ei kyllä neuvoa kannata kysyä, valitettavasti, vaikka olisi mukavaa jos keskustelu olisi asiallista. Itse en ole kuullut tai lukenut mitään perusteltua kommenttia joka tukisi Bavarian huonoutta. Samanlaisia ovat kuin kaikki muutkin uudet purkkarit.

      Ja mitä tulee Bavarian hintaan, niin onhan se edullisempi kuin moni muu, mutta kallis on sekin. Bavariat on kalliita, ja muut on vain kalliimpia. Mietipä mitä kaikkea pienimmänkin bavarian hinnalla välttämättömine varusteineen voisi saada (65.000 - 70.000eur), ja tähän päälle vielä seuraan liittyminen jos ei sellaiseen kuulu, venepaikkamaksut, vakuutukset ym. Yksi veitämö on nyt vain leikannut vähän huimista katteistaan, ja muut huimia katteita repivät veistämöt ovat tästä suutuksissa. Tulosta nämä kaikki veistämöt kuitenkin tekevät. Veikkaan että pian tullaan näkemään hinnan alennuksia myös muiden keskieurooppalaisten veistämöiden veneiden hinnoissa, ja silloinhan nekin veneet muuttuvat "huonoiksi".

      Ja vielä selvennykseksi: En omista Bavariaa

    • s/y Avec

      Bavarian parhaita ominaisuuksia ovat:
      -Herättää tunteita, ei jätä kylmäksi.
      -Herättää keskustelua, jos tämä palsta hiljenee, niin Bavaria on taikasana, jolla saa mielipiteet liikkeelle.
      -Hyvä kilohinta, eniten venettä eurolla.
      -Sillä voi purjehtia, matkaa ja kisaa.
      -Sopii myös perheelle.
      Nämä vaan positiiviset asiat nyt vaan tätä palstaa seuranneena, en oikeasti ole kokeillut, enkä edes käynyt sellaisessa. Ehdottomasti täytyy tutustua tarkemmin!

    • jontzki

      Jos haluat rehellisiä kommentteja Bavarioiden huonoudesta, ja ruotsi on jotenkuten hallussa, niin käy Ruotsin Bavariaklubbenin kotisivuilla.
      Mielestäni siellä suht rehellisesti puhutaan myös ongelmista ja myös siitä miten ne ratkaistaan.
      http://www.bavariaklubben.se/

      Olen itse tilannut 30:n ja kyselin tänä kesänä ongelmista Elisaaressa viereen tulleelta ruotsalaiselta B36:n omistajalta. Hän suositteli että ainakin kattopaneleitten alle kannattaisi kurkistaa ja mahdollisesti käsitellä piillossa oleva pinta, jos sitä ei tehtaalla olla tehty. Ilmeisesti jossain veneissä on näillä paikoilla ollut home-ongelmia. Niin, ja hän oli kyllä muuten tyytyväinen veneeseensä.

      • jiippi

        Olen ollut gastina tänä kesänä 38 matchillä kisoissa. Veneellä on ihan kiva skapailla. Heloitus paikoitellen vähän rimpulan oloista, mutta ei mitään pahempaa ole tullut esiin...


      • Kale
        jiippi kirjoitti:

        Olen ollut gastina tänä kesänä 38 matchillä kisoissa. Veneellä on ihan kiva skapailla. Heloitus paikoitellen vähän rimpulan oloista, mutta ei mitään pahempaa ole tullut esiin...

        Olen itse haaveillut 35 match:istä, kallishan sekin on yhdelle, mutta kimppana IMS kisoihin hinta kohdallaan. Eli miten liikkuu suhteessa muihin saman mittaluvun veneisiin.


    • Pitkäköli

      Bavariat on varmasti ihan hyviä veneitä, minäkin voisin ostaa sellaisen, kunhan tekevät pitkäkölisen mallin. Oman veneeni, CA30 hinnalla saisi kaksikin Bavaria 31 venettä.

      • on

        että vesi ei sinun veneessäsi roisku kannelle vaikka keli olisikin hieman kovempi.


    • Bavarialla yli 10 vuotta se...

      Oli huvittavaa lukea näitä kommentteja Bavariasta, jotka useimmat tuntuvat peustuvan muuhun kuin kokemukseen. Itse olen ollut Bavaria-purjehtia vuosina 1990 - 2002. Joka veneessä on puutteita, mutta oman käsitykseni mukaan Bavaria 30 ja vastaavat mallit ovat perhepurjehtijalle Itämeren oloissa ihan kelvollisia. Bavariassa on monia hyviä ratkaisuja. Luoviosuudella ei kisaillessa pärjää, mutta sivu ja myötätuulessa purjeet saa viritetettyä hyvinkin kovaan vauhtiin. Asumisolot veneen pituuteen nähden ovat hyvät. Korkeasta varalaidasta johtuva iso tuulipinta vaatii tiettyä kokemusta satamamanöövereissa. Siihenkin auttaa tehokas kone (n. 2o hv)ja hyvä potkuri esim. 3 -lapainen taittuva. Moniin muihin veneisiin verrattuna myös se seikka, että tehtaalta on saatavissa vanhempaankin veneeseen kysyttäsessä ohjeita, luo tiettyä varmuutta Bavarian omistamiseen. Monen vuoden tauon jälkeen, ehkä seuraavakin purjeveneeni on Bavaria.

      • *^^*^*^^*^*Ä^^

        bavariat ova hyviäveneitä niissä on täydellinen tilansuunnittelu ja bavariaa ei tarvitse juurikaan korjata


    • laatutyötä

      Kuten esimerkiksi BMW:t, myös Bavariat tehdään baijerissa saksassa. Kokoonpanosta vastaava henkilöstö on todennäköisesti hyvin samantyyppistä, käytössä on huipputeollisuusmaan parhaat tuotantovälineet ja suunnittelu, sekä mahdollisuus valmistaa suuria tuotantoeriä edullisesti. Takila ja rikaus on pitkälti samojen valmistajien työtä kuin Beneteaussa, Avanceissa yms. veneissä .. ja konekin on volvon, lämmitin webaston jne. jne. jne.

      On toki totta, että kaksi-kolme kertaa kalliimmissa veneissä saattaa olla jotkut letkut parempaa muovia, ja sähköjohdotukset vedetty järkevämmästä paikasta, mutta kaikki nämä on niin pieniä juttuja, että ne voi muuttaa mieleisekseen pienellä vaivalla. Itse veneessä on suurin osa asumis / tilaratkaisuista huomattavasti fiksumpia kuin esim. Beneteaussa, jeanneaussa tai dufourissa, joissa "ranskalaisen logiikan" mukaan on sijoitettu hallintalaitteet ja erilaiset välineet aivan käsittämättömällä tavalla.

      Ihmisiä tuntuu harmittavan vain se, että kyseinen valmistaja pistää hinnoittelun uusiksi, jolloin kuluttajan ei tarvitse maksaa pelkästä brändistä ylimääräistä 50.000e..

      En omista Bavariaa, mutta Allt för sjö -messujen, sekä positiivisten kokemusten peruseella päättänyt tilata sellaisen maahantuojalta, kunhan saan Beneteaun myytyä pois.

      • Timppa-72

        Kiitos ja hienoa.... :))))))))))


      • rrrgggghhhhh

        "On toki totta, että kaksi-kolme kertaa kalliimmissa veneissä saattaa olla jotkut letkut parempaa muovia, ja sähköjohdotukset vedetty järkevämmästä paikasta, mutta kaikki nämä on niin pieniä juttuja, että ne voi muuttaa mieleisekseen pienellä vaivalla."

        Et kai OIKEASTI tarkoita, että hintaero selittyy muoviletkuilla tai sähkötöillä? Jos nuohoat samankokoiset Najadin ja Bavarian, löydät aivan varmasti muitakin eroja, kuin letkut ja sähköjohdot! Toki pienissäkin asioissa on eroja, mutta tärkeimmät erot ovat luonnollisesti konseptissa.

        Asia lienee näin: Jos minulla olisi käytössäni 70000 euroa ja haluaisin mahdollisimman uuden purjeveneen, ostaisin todennäköisesti Bavarian tai jonkin muun halpiksen. Silloin pääsisin purjehtimaan ja olisin hankintaani tyytyväinen sellaisena, kuin se on. Mutta jos käytössäni olisi 270000 euroa kyseistä hankintaa varten, en ostaisi mahdollisimman kallista Bavariaa, vaan jonkun laatuveneen. Ja taas olisin tyytyväinen...


      • hei Bavamiehet

        Tiiättekö mitä.........IHMISET NAURAA TEILLE SATAMISSA JA MERELLÄ .....
        Kaikki tuntee myötähäpeää....Miedän koiraakin naurattaa bavariat....


      • Teidän koira
        hei Bavamiehet kirjoitti:

        Tiiättekö mitä.........IHMISET NAURAA TEILLE SATAMISSA JA MERELLÄ .....
        Kaikki tuntee myötähäpeää....Miedän koiraakin naurattaa bavariat....

        Mistä teidän koira mukamas tunnistaa Bavariat sillä siellä missä sinä liikut
        ei liiku yhtään Bavariaa muista veneistä puhumattakaan............


      • hanseilija
        hei Bavamiehet kirjoitti:

        Tiiättekö mitä.........IHMISET NAURAA TEILLE SATAMISSA JA MERELLÄ .....
        Kaikki tuntee myötähäpeää....Miedän koiraakin naurattaa bavariat....

        älä nyt höpötä. ketään ei nyt oikein oikeasti niin hirveästi kiinnosta mikä vene kenelläkin on, kaikki kelpaa ja kaikki ovat ihan upeita. hyvällä itsetunnolla voi ihan itse tehdä omat ratkaisut ja nauttia niistä. autoissakin olen siirtynyt puolet halvempiin eikä yhtään kiinnosta mitä kunkin perheen autoista on mieltä.
        minä kyllä arvostan bavan ostajia, kykenevät tekemään omia päätöksiä muista piittaamatta. pikemminkin voisi hymyilyttää jos joku hankkisi jotain osoittaakseen sillä toisille olevansa jotain, mutta jos nauttivat siitä niin mikä ettei.
        elämä on nyt ja nautitaan joka ainoasta hetkestä!!


      • Itäviitta
        Teidän koira kirjoitti:

        Mistä teidän koira mukamas tunnistaa Bavariat sillä siellä missä sinä liikut
        ei liiku yhtään Bavariaa muista veneistä puhumattakaan............

        Onneksi olkoon! Olet saanut rahaa näemmä sen verran kokoon, että nettiyhteytesi on taas auki. Älä veikkonen stressaa, ymmärretään kovasti vanha huolesi lantun luistamisesta. Kipaise vaikka sinne teidän lammen rantaan ja veistä oikein hieno kaarnalaiva. Se varmaankin helpottaa!


      • EI Bavarialle
        hanseilija kirjoitti:

        älä nyt höpötä. ketään ei nyt oikein oikeasti niin hirveästi kiinnosta mikä vene kenelläkin on, kaikki kelpaa ja kaikki ovat ihan upeita. hyvällä itsetunnolla voi ihan itse tehdä omat ratkaisut ja nauttia niistä. autoissakin olen siirtynyt puolet halvempiin eikä yhtään kiinnosta mitä kunkin perheen autoista on mieltä.
        minä kyllä arvostan bavan ostajia, kykenevät tekemään omia päätöksiä muista piittaamatta. pikemminkin voisi hymyilyttää jos joku hankkisi jotain osoittaakseen sillä toisille olevansa jotain, mutta jos nauttivat siitä niin mikä ettei.
        elämä on nyt ja nautitaan joka ainoasta hetkestä!!

        kun oli Suomessa vielä oikeita kommareita, jaksoivat kehua Ladaa ja todistella itäauton erinomaisuutta kaikille . Onhan se nyt selvää että Bavaria on täysin nolla vene, mutta se jokaisen oma asia jos tahtoo sellaisen riesaksi hankkia. Miksiköhän sitä hankintaa tarvisi niin kovasti perustella täälläkin jos oikeasti olisi jonkinlaista laatua tuotteessa.


      • ????
        EI Bavarialle kirjoitti:

        kun oli Suomessa vielä oikeita kommareita, jaksoivat kehua Ladaa ja todistella itäauton erinomaisuutta kaikille . Onhan se nyt selvää että Bavaria on täysin nolla vene, mutta se jokaisen oma asia jos tahtoo sellaisen riesaksi hankkia. Miksiköhän sitä hankintaa tarvisi niin kovasti perustella täälläkin jos oikeasti olisi jonkinlaista laatua tuotteessa.

        Ostin uuden 36:n vuonna 2002.

        - seilasin 10000 mailia kuudessa vuodessa
        - ei ainuttakaan reklamaatiota veneestä koko aikana
        - hinta ostaessa 105 t. varusteineen
        - myydessä 95 t .

        Itse olin erittäin tyytyväinen halpikseeni, kun ei varaa kalliimpaan.


      • Mantooki
        EI Bavarialle kirjoitti:

        kun oli Suomessa vielä oikeita kommareita, jaksoivat kehua Ladaa ja todistella itäauton erinomaisuutta kaikille . Onhan se nyt selvää että Bavaria on täysin nolla vene, mutta se jokaisen oma asia jos tahtoo sellaisen riesaksi hankkia. Miksiköhän sitä hankintaa tarvisi niin kovasti perustella täälläkin jos oikeasti olisi jonkinlaista laatua tuotteessa.

        ovat perustelusi ja vertailusi. Nolla niissä näyttää olevan lähinnä perustelija itse. Miksiköhän nämä samat itkupillit tällä näitä Bavaria-keskusteluja päivästä toiseen miettivät ja uudelleen lämmittävät? Taitaa olla fatta mennyt tältä päivältä kiinni...


      • Äitiä ja tytärtä
        Mantooki kirjoitti:

        ovat perustelusi ja vertailusi. Nolla niissä näyttää olevan lähinnä perustelija itse. Miksiköhän nämä samat itkupillit tällä näitä Bavaria-keskusteluja päivästä toiseen miettivät ja uudelleen lämmittävät? Taitaa olla fatta mennyt tältä päivältä kiinni...

        Säälittäviä perusteluiden puutteita jne. (mites nää ainaiset jauhamisviestit nyt pitikään aloittaa).

        Bavarioita näyttää piisaavan ja aina sitä arvuutellaan että jonain vuonna ne kaikki sitten yhtäkkiä menevät rikki.

        Skandi/fennoskandiveneitä piisaa myös ja osa on kyllä jo rikki, osasta on pidetty hyvää huolta. Itselläni on tommonen kotimainen vene joka on yli 30v eikä vikaa missään. 70-luvun veneissä toki on eri filosofia mutta itse tykkään seilailla aallokossa pamppailematta jne. Vauhti on mitä on, kryssivauhti sitten jotain ihan muuta. Mukavaa kun ei tarvi aina konetta käyttää sillä purjeiden nostelu ja laskeminen on sen verran työlästä. Ei ole rullaa kummassakaan.

        Vaan kyllä Bavarioillekin paikkansa on. Kaikki eivät halua kävellä kyyryssä ja on paljon porukkaa jotka perheen pienimpien tai vaativaisen vaimon vuoksi viettävät enemmän aikaa lomastaan laiturissa kun siirtyessä seuraavalle. Silloin pitää nauttia merellisestä meiningistä hieman erilailla ja pysytellä poissa keleistä jossa tilava vene on vaaraksi. Enkä sano ettei niillä voisi kovaan keliin mennä mutta tuommoisessa kapeassa fennoskandilss ei paljoa mahdu heittelehtimään mikä on hyvä, sillä matka on sillä tärkeämpi kun päämäärä. Lasten tai vaimon vuoksi laiturissa makailu semmoisessa olisikin sitten todella ärsyttävää touhua.

        Bavarian hinta toki polkee uusien veneiden hintoja ja kilpailu on kovaa mutta älkää nyt reppanat kuvitelko että teidän vanhojen laatuveneiden hinnat mihinkään muuttuisivat. Tänään juuri tarkisteltiin kaverin kanssa vanhojen Maxi 32:en hintoja jotka ovat kivunneet 10000€ 15 vuodessa ja ylöspäin siis.

        Eli puolestani on ihan sama paljonko Bavoja myydään ja ostetaan kunhan aina silloin tällöin löytyy ostajia muillekin merkeille että on jatkossakin mistä valita.


      • huvittaaa
        Mantooki kirjoitti:

        ovat perustelusi ja vertailusi. Nolla niissä näyttää olevan lähinnä perustelija itse. Miksiköhän nämä samat itkupillit tällä näitä Bavaria-keskusteluja päivästä toiseen miettivät ja uudelleen lämmittävät? Taitaa olla fatta mennyt tältä päivältä kiinni...

        Suomen Ruotsalainen, Bavaristi ja vielä Turusta.Koko perheellä/miehistöllä yhteneväinen asustus päällä. Saunaan otetaan mukaan Bavan orgis pyyhkeet joihin on tietysti prodeerattu veneen suurreellinen nimi.Ilta istutaan ulkona ja kehutaan isoon ääneen tilavia sisätiloja.


      • Bava pelleille
        hei Bavamiehet kirjoitti:

        Tiiättekö mitä.........IHMISET NAURAA TEILLE SATAMISSA JA MERELLÄ .....
        Kaikki tuntee myötähäpeää....Miedän koiraakin naurattaa bavariat....

        missä paras bongaus paikka ?.Hauskaa ajanvietettä illaksi. Vedonlyönti: Bavaria tulee satamaan A. kolauttaa naapurivenettä. B sotkee köyden potkuriin.C Eukko alkaa huutaan tai itkeen kännissä alle vai yli tunnin päästä rantautumisesta.


      • Itäviitta
        Bava pelleille kirjoitti:

        missä paras bongaus paikka ?.Hauskaa ajanvietettä illaksi. Vedonlyönti: Bavaria tulee satamaan A. kolauttaa naapurivenettä. B sotkee köyden potkuriin.C Eukko alkaa huutaan tai itkeen kännissä alle vai yli tunnin päästä rantautumisesta.

        reppana. Lyö vetoa vaikka itsesi kanssa oman bollasi kondiksesta ja nauti naurusta. Sitä nimittäin riittää. Fatipää mikä fatipää, ei seeprakaan raidoilleen mitään mahda...


      • perusteita!!!
        ???? kirjoitti:

        Ostin uuden 36:n vuonna 2002.

        - seilasin 10000 mailia kuudessa vuodessa
        - ei ainuttakaan reklamaatiota veneestä koko aikana
        - hinta ostaessa 105 t. varusteineen
        - myydessä 95 t .

        Itse olin erittäin tyytyväinen halpikseeni, kun ei varaa kalliimpaan.

        Ostin FE83:n myös vuonna 2002. Sillä veneellä teimme perhepurjehduksia viitenä kesänä, minkä jälkeen myimme sen parin tuhannen euron voitolla (niin, ei vaihdettu purjeita, konetta tms.). Vaihdoimme kolme jalkaa pidempään suomipaattiin. Olemme olleet hyvin tehtyyn Suomipaattiimme erittäin tyytyväisiä.

        Ai niin, "uusi" veneemme (vm. 1986) maksoi 32000 euroa. Alkuperäiset varusteet (purjeita lukuun ottamatta) ja kaikki toimii erinomaisesti...


    • Vilmanin hattu

      Purjehtijat vetävät aina yhtä köyttä. Eivät koskaan hauku ja arvostele toistensa kalustoa. Se meidät erottaa moottoriveneilijöistä. Bavaria on ok vene. Ainakin minulle on riittänyt, ja varsinkin retkikäytössä. Jos nyt sisustuksessa joku listan sauma on vinossa niin ei paljon haittaa. Pystyn elämään asian kanssa.

      • jos pystyt elään

        listojes kanssa. IHMISET NAURAA SILTI SULLE.


      • otso 111
        jos pystyt elään kirjoitti:

        listojes kanssa. IHMISET NAURAA SILTI SULLE.

        se jaksaa jauhaa pas*aa.

        naura sä vaan, se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.


    • purjehtinut

      Minä en ole koskaan purjehtinut, saatikka edes käynyt purjeveneessä, tai ylipäätään varmaan missään veneessä. Siis vesillä. Varmaan.

      Minua Bavariassa, sekä siinä toisessa köyhänmiehen kipossa Hansessa ärsyttää eniten se lasikuidun haju sisällä. Siis VAIN keskeneräinen vene haisee lasikuidulle.
      Puolivalmiin paatin saa pohjoismaiseltakin valmistajalta halvalla.

      Minä jätän tuommoiset kipot niille, joita ei epoksihuurut ja päänsärky haittaa.

      • Puusauna

        Mistä tiedät mille purjeveneissä haisee ,jos et koskaan ole käynyt minkäänlaisessa veneessä?Rannaltako olet nuuskinut ohi purjehtijoita?


      • kun....
        Puusauna kirjoitti:

        Mistä tiedät mille purjeveneissä haisee ,jos et koskaan ole käynyt minkäänlaisessa veneessä?Rannaltako olet nuuskinut ohi purjehtijoita?

        Nykyään on sellaisia venemessuja, joissa voi ihan messuhallin lämmössä käydä katselemassa ja haistelemassa purjeveneitäkin. Siellä. Pahalta haisevat. Tulee päänsärkyä. Hyi saatana!


      • uusia ja vanhoja
        kun.... kirjoitti:

        Nykyään on sellaisia venemessuja, joissa voi ihan messuhallin lämmössä käydä katselemassa ja haistelemassa purjeveneitäkin. Siellä. Pahalta haisevat. Tulee päänsärkyä. Hyi saatana!

        veneitä. Bavariat tulevat messuille suoraan tehtaan linjalta. Niissä on vielä aistittavissa selvä tuotantotekniikasta johtuva haju. Kokemukseni mukaan se haju häviää huomaamattomaksi yhden kauden purjehduksen aikana.
        Osa veneistä valmistetaan veneveistämöillä, joissa niitä veistetään melko pitkiä aikoja. Runko on saatettu tehdä jopa jossakin halpatuotantomaassa. Tällaisen veneen elinkaaressa on jo ennen messuja ohitettu tuo ensimmäisen purjehduskauden hajuhaitta-aika.


    • Bavaria = ?

      bavahuussi,bavapaperirulla.ripulibava,rapulabava.................

      • persse paat

        Täällä siis bavarian omistajat väittävät, että veneensä ovat aivan yhtä hyviä niin laadultaan, kuin ominaisuuksiltaan (usein kyllä kuulee joitain, jotka haukkuvat muita veneitä huonommiksi) , kuin mitä skandit aikanaan. Eihän ystävänikään veneessä ole hajonnut muuta kuin sisätilan suihku, kuumavesijärjestelmä, skuuttikiskon kohdalla suuria hiushalkeemia, paskapönttö vuotaa jne. Ja venehän on jo kunnioitettavassa 5 vuoden iässä... Kun ostin skandin uutena aikoinaan, niin ensimmäiset vastaavat ongelmat (veneessä oli kuumavesijärjestelmä, muttei tosin sisätilasuihkua) alkoivat ilmestyä n. 10-15 vuoden iässä. ´Lisäksi sain myytyä skandini, inflaatiot sun muut huomioonottaen, lähes samaan hintaan, millä sen aikoinaan ostin. 5 v bavojen hinta on saattanut alentua jo neljäsosan niiden alk. per. hinnasta. Ylinpäätään MIKSI niin uusia bavoja on niin paljon myynnissä (sama pätee tosin myös beneen)? On minun mielestäni aika naiivia uskoa, ettei raju hinnan aleneminen liity mitenkään veneen todelliseen laatuun.

        Noh- satuin tuossa vuoden pari takaperin itsekin ostamaan uuden bavarian, perheen toivosta suurempiin sisätiloihin. Toivon, ettei minun tarvitse katua tuota päätöstä...


      • EI VOI OLLA VÄÄRÄSSÄ
        persse paat kirjoitti:

        Täällä siis bavarian omistajat väittävät, että veneensä ovat aivan yhtä hyviä niin laadultaan, kuin ominaisuuksiltaan (usein kyllä kuulee joitain, jotka haukkuvat muita veneitä huonommiksi) , kuin mitä skandit aikanaan. Eihän ystävänikään veneessä ole hajonnut muuta kuin sisätilan suihku, kuumavesijärjestelmä, skuuttikiskon kohdalla suuria hiushalkeemia, paskapönttö vuotaa jne. Ja venehän on jo kunnioitettavassa 5 vuoden iässä... Kun ostin skandin uutena aikoinaan, niin ensimmäiset vastaavat ongelmat (veneessä oli kuumavesijärjestelmä, muttei tosin sisätilasuihkua) alkoivat ilmestyä n. 10-15 vuoden iässä. ´Lisäksi sain myytyä skandini, inflaatiot sun muut huomioonottaen, lähes samaan hintaan, millä sen aikoinaan ostin. 5 v bavojen hinta on saattanut alentua jo neljäsosan niiden alk. per. hinnasta. Ylinpäätään MIKSI niin uusia bavoja on niin paljon myynnissä (sama pätee tosin myös beneen)? On minun mielestäni aika naiivia uskoa, ettei raju hinnan aleneminen liity mitenkään veneen todelliseen laatuun.

        Noh- satuin tuossa vuoden pari takaperin itsekin ostamaan uuden bavarian, perheen toivosta suurempiin sisätiloihin. Toivon, ettei minun tarvitse katua tuota päätöstä...

        PASKA ON HYVÄÄ.
        Kannattaa oikeasti suhtautua varauksella noihin kommentteihin, joissa kerrotaan, että veistämöltä saa tietoa jne jne.
        Veistämö ja maahantuoja ovat ihan samassa kastissa, kysykää niiltä, joilla on jo Bavaria, lankeamus on tapahtunut, rehellisyyttä vaan ja totuus esiin.

        Bavarian mainoslausekin sen kertoo: "Nyt on aika ostaa oma purjevene", kenelle Bauska on tarkoitettiu. Ei noilta veneilijöiltä voi saada todellista tietoa siitä, onko vene hyvä, kun kyseessä on ekan oman veneen ostajat.

        Vaikea kuvitella ketään, joka parhaillaan purjehtii ja alakaisi unelmoimaan uuden veneen hankintaa ja sen merkki olisi Bavaria.


    • lokked

      huonoja, nykyajan nauticatteja

      • ?

        Nauticatit huonoja?


      • dfe45rr
        ? kirjoitti:

        Nauticatit huonoja?

        etene juuri mihinkään purjein, kuten ei moni muukaan kesämökki. Siis nc ovat huonoja purjeveneitä, kuten bavat pl. match versio.


      • haaveilija_
        dfe45rr kirjoitti:

        etene juuri mihinkään purjein, kuten ei moni muukaan kesämökki. Siis nc ovat huonoja purjeveneitä, kuten bavat pl. match versio.

        Mietit varmaan vanhaa 33:sta. MuttaNC:t ovat kehiiyneet purjeveneiden suuntaan (32, 35, 39 ....)

        Olen tottunut moottoriveneessäni näkemään ateriosta ulos. Pitkälle sen takia nämä kiinnostavat.
        Malli 37 on semmoinen, jos saisin en katselisi enää muita veneitä----


      • suuntaan
        haaveilija_ kirjoitti:

        Mietit varmaan vanhaa 33:sta. MuttaNC:t ovat kehiiyneet purjeveneiden suuntaan (32, 35, 39 ....)

        Olen tottunut moottoriveneessäni näkemään ateriosta ulos. Pitkälle sen takia nämä kiinnostavat.
        Malli 37 on semmoinen, jos saisin en katselisi enää muita veneitä----

        Nauticatit on hienosti tehtyjä veneitä, mutta purjevene niistä ei ole yksikään. Vanha 33 ei ollut englantilaisen näkemyksen mukaan edes oikein moottoripurjehtija. Jos haaveilet NC 37:stä, se ei ole ainakaan minulta vähääkään poissa silloinkaan, kun haave toteutuu.


      • fe445t6234f
        haaveilija_ kirjoitti:

        Mietit varmaan vanhaa 33:sta. MuttaNC:t ovat kehiiyneet purjeveneiden suuntaan (32, 35, 39 ....)

        Olen tottunut moottoriveneessäni näkemään ateriosta ulos. Pitkälle sen takia nämä kiinnostavat.
        Malli 37 on semmoinen, jos saisin en katselisi enää muita veneitä----

        ulkoilmaharrastus, joten moni purjehtija syö istumalaatikossa. Jos ei viihdy ulkona, saman tien voi jäädä kotiin, turha sitä on moottorilla kotivesillä päristellä, moottoriveneily on sairaan tylsää, kuten muutenkin moottorikulkupelillä kulkeminen.


      • riihik
        fe445t6234f kirjoitti:

        ulkoilmaharrastus, joten moni purjehtija syö istumalaatikossa. Jos ei viihdy ulkona, saman tien voi jäädä kotiin, turha sitä on moottorilla kotivesillä päristellä, moottoriveneily on sairaan tylsää, kuten muutenkin moottorikulkupelillä kulkeminen.

        Nauticatissa voi myös syödä ym.. ulkona. Mutta jos on paska keli, voi mennä aterioon (eikä kellariin) ja
        nauttia edelleen maisemista !


      • fdwsre56
        riihik kirjoitti:

        Nauticatissa voi myös syödä ym.. ulkona. Mutta jos on paska keli, voi mennä aterioon (eikä kellariin) ja
        nauttia edelleen maisemista !

        nauticatin sivuikkunoissa pyyhkimiä, joten jää maisemat sateella hämärän peittoon. Purkkareissaahan ei voi syödä sateella vaikka sitlooraan viritetyn puomiteltan alla, sellaisen takaosasta on sateellakin esteetön näkymä.


    • Venemyyjä

      En purjeveneistä sano mitään, mutta ollaan pian myyty Bavarian moottoriveneitä 3 vuotta eikä ensimmäisessäkään myydyssä veneessä ole ollut mitään ongelmaa, ei pienintäkään... Ne ovat viimisen päälle huolliteltuja ja suunniteltuja paketteja. Lyön pääni pantiksi, että sellaisen rattiin kun kerran pääsee ei enää takaisin ole paluuta (: HUOM PUHUN MOOTTORIVENEISTÄ! Älkää ottako kantaa jossei ole kokemusta, KIITOS!

      • ,,,,

        kirjoititko tänne siksi että et saisi vastausta?


      • sitä vaan
        ,,,, kirjoitti:

        kirjoititko tänne siksi että et saisi vastausta?

        Mitäs se 15v kirjoittikaan, uiva alkaa tällä viikolla.


      • 18

    • 7+14

      "Ovatko Bavariat oikeasti huonoja?"

      Mikä nyt on huono ja mikä hyvä, tuo on makuasia. Mitä kukin veneeltään haluaa.

      Ainakin massatuotantoa edustava Bavaria tekee suurella esiintymisellään elämän tylsemmäksi. Toivon totisesti, että massatuotanto ei enää tästä etene ja merellä ja satamissa olisi edelleen mielenkiintoista katseltavaa. Bavarian 2000-luvun mallisto on "I have seen one, I have seen them all". Sellainen latistaa koko hauskan ja lapsesta asti harrastetun venebongailun.

      Optimistijollissa massatuotanto siirtyi Kiinaan, jonka jälkeen jokainen uusi optari on samalta tehtaalta. Käykö isommille veneille samoin? Kuinka käy Bavarian tehtaan (ja jälleenmyyntiarvon) tulevaisuudessa, jos Kiinasta päin alkaa tulemaan 30-jalkaisia vielä saksaa ja puolaa halvemmalla?? Vai onko kaukoitä juuri Bavarian seuraava siirto? Aika näyttää... silläaikaa purjehdin itse kotimaisella, jossa sisätilat eivät ole muovimoduleita vaan laipiot runkoon laminoitua tiikkivaneria ja mikään ei nitise tai natise :-)

      • seadog

        Veneiden bongailun kantilta asia on tietenkin noin kuin esitit. Bavarioissahan on se miellyttävä piirren että muovimodulit eivät ole kovin näkösällä ja esim laipiot ovat vaaleaa mahonkivaneria.

        Purjehduksen ja matkaveneilyn kantilta ei nähdäkseni kuitenkaan ole kovin oleellista kuinka erikoinen tai yksilöllinen vene on. Jos laatu ja hinta on kohdallaan niin miksei veneen voisi tehdä sitten vaikka kaukoidässä.


      • sittenkään?
        seadog kirjoitti:

        Veneiden bongailun kantilta asia on tietenkin noin kuin esitit. Bavarioissahan on se miellyttävä piirren että muovimodulit eivät ole kovin näkösällä ja esim laipiot ovat vaaleaa mahonkivaneria.

        Purjehduksen ja matkaveneilyn kantilta ei nähdäkseni kuitenkaan ole kovin oleellista kuinka erikoinen tai yksilöllinen vene on. Jos laatu ja hinta on kohdallaan niin miksei veneen voisi tehdä sitten vaikka kaukoidässä.

        Ei oikein näytä mahongilta. Toinen juttu, mitä epäilen on että bavan laipiossakin vain pintaviilu on jalopuuta. Ohuen viilun alla taitaa olla halvempaa materiaalia tuotantokustannusten säästämiseksi. Onko näin? Muutamia veneitä olen nähnyt korjaamolla. Niistä tuli tällainen käsitys. Pikkujuttu tietysti, mutta miksi jalopuuviilulla pitää maskeerata? Asiakkaiden enemmistö tykkää viilutetuista pinnoista?


      • 20
        sittenkään? kirjoitti:

        Ei oikein näytä mahongilta. Toinen juttu, mitä epäilen on että bavan laipiossakin vain pintaviilu on jalopuuta. Ohuen viilun alla taitaa olla halvempaa materiaalia tuotantokustannusten säästämiseksi. Onko näin? Muutamia veneitä olen nähnyt korjaamolla. Niistä tuli tällainen käsitys. Pikkujuttu tietysti, mutta miksi jalopuuviilulla pitää maskeerata? Asiakkaiden enemmistö tykkää viilutetuista pinnoista?

        enemmän olisin huolissani rungon materiaalipaksuudesta. Rungot lähes paperinohuita...


      • 26
        sittenkään? kirjoitti:

        Ei oikein näytä mahongilta. Toinen juttu, mitä epäilen on että bavan laipiossakin vain pintaviilu on jalopuuta. Ohuen viilun alla taitaa olla halvempaa materiaalia tuotantokustannusten säästämiseksi. Onko näin? Muutamia veneitä olen nähnyt korjaamolla. Niistä tuli tällainen käsitys. Pikkujuttu tietysti, mutta miksi jalopuuviilulla pitää maskeerata? Asiakkaiden enemmistö tykkää viilutetuista pinnoista?

        Nii-in, mahonkivanerissa on yleensä halvempaa puuta sisällä. Tuolla aiemmin esitetty tiikkivaneri on sen sijaan varsin erikoinen ratkaisu, tiikissä kun ei oiken pysy lakka hyvin kiinni. Mahongissa on paljon värivaihtelua ja Bavarioissa käytetään vaaleaa mahonkia. Tummalla mahongilla on taipumus muuttua vähitellen vaaleaksi, siksi monien mahonkiveneiden rungot maalataankin valmoiseksi.


      • aaaaaaaaaaaaaaaaaaah
        20 kirjoitti:

        enemmän olisin huolissani rungon materiaalipaksuudesta. Rungot lähes paperinohuita...

        "Laipiot" ovat MDFää, kuten muissakin halpisveneissä.
        MDF on pahvia, jos joku ei tiedä.
        Ohut materiaali rungossa on muotia nykyään, eli se pitänee katsoa positiiviseksi asiaksi.
        Jos tahdot paksun ja vahvan runkorakenteen, sekä vaneeri-, tai puuseinät, osta vanha vene.


      • yfruhifgttfouyk
        26 kirjoitti:

        Nii-in, mahonkivanerissa on yleensä halvempaa puuta sisällä. Tuolla aiemmin esitetty tiikkivaneri on sen sijaan varsin erikoinen ratkaisu, tiikissä kun ei oiken pysy lakka hyvin kiinni. Mahongissa on paljon värivaihtelua ja Bavarioissa käytetään vaaleaa mahonkia. Tummalla mahongilla on taipumus muuttua vähitellen vaaleaksi, siksi monien mahonkiveneiden rungot maalataankin valmoiseksi.

        Ja mistä ihmeestä sinä tuon olet saanut päähäsi, että tiikissä ei lakka pysy?
        Oletko kokenutkin maalari?
        Minun paatissani on useita tiikkipintoja, niin alkuperäisiä, kuin jälkeenpäinkin asennettuja.
        Kaikki on lakattu.
        Vanhimmat pinnat nyt 21 vuotiaita.
        Kaikissa on pysynyt ja pysyy lakka kiinni.
        Paatti on suomalainen.

        Ulkona olevat tiikkiosat saattavat toki tuottaa päänvaivaa, mutta niinhän ne tuottavat muutkin puulajit ulkona. Tiikki tosin säilyy ulkona käsittelemättäkin, toisin kuin muut puulajit.


      • legenda...
        26 kirjoitti:

        Nii-in, mahonkivanerissa on yleensä halvempaa puuta sisällä. Tuolla aiemmin esitetty tiikkivaneri on sen sijaan varsin erikoinen ratkaisu, tiikissä kun ei oiken pysy lakka hyvin kiinni. Mahongissa on paljon värivaihtelua ja Bavarioissa käytetään vaaleaa mahonkia. Tummalla mahongilla on taipumus muuttua vähitellen vaaleaksi, siksi monien mahonkiveneiden rungot maalataankin valmoiseksi.

        Lakan huono pysyminen teakissa on enempi urbaania legendaa. Omassa veneessä on sisustuksessa sekä teakia että mahonkia ja vasta viime vuonna alkoi veistämöllä vuonna -85 tehtyihin lakkauksiin tulla korjattavaa. Ja siinä on kyse ainoastaan kulutukselle alttiiden reunojen paikkailusta ja aivan samalla tavalla molempiin puihin. Monessa veneessä on myös ulkona teak-osia lakattu, eivätkä omistajat valittele lakan pysyvyyttä verrattuna muihin puulajeihin. Mutta tiedän, käsitys teakin lakattavuudesta on hyvin yleinen, mutta väärä uskomus.


    • Bavaria

      Se joka teistä sanoo bavariaa huonoksi ei ole käynytkään bavariassa sisällä koska jos se olisi huono vene niin miksi suomalainen riffe burjehti bavaria 30 Huippuvuorten ympäri

    • PetterBsson

      Minulla ei itse ole omistajakokemusta bavariasta mutta olen kyllä joitakin reissuja serkkuni kanssa tehnyt hänen Bavaria 37 Cruiserillaan, mustaakseni vm 2007 ja hyvin on kaikki toiminut myös kun Visbyssä vuonna 2014 kävimme. Tottakai vähän kaikesta huomaa että se on halvalla yritetty valmistaa, kovin on "muovinen" sisusta esimerkiksi. Mutta ellei useita satoja tuhansia veneeseen halua upottaa niin kyllä Bavarian hinnalla ihan hyvän matkaveneen saa, varsinkin jos sitä vaan lomakuukauden muutaman viikonlopun käyttää. Itselläni on Najaadeja ollut viimeksi pariin otteeseen, eka oli Najad 34 ja nyt on Naja415 mikä on ilmeisesti viimeinen veneeni. Tottakai on laadussa eroa mutta valitettavastiu myös hinnassa.

    • HemmetinBava

      Riffe on nk vanha Bavaria Lloyds todistuksella ja huipputukevalla rungolla, takilalla, kölillä ja peräsimellä. Tehty silloin kun alkuperäinen perheveistämö oli vielä voimissaan. Sijoittajien ostettua veistmön on meno muuttunut nyt havaittuun suuntaan jossa ulkonäkö ratkaisee. Laipio voi olla viilutettua MDF levyä koska tyypillinen uusveneilijä ei sitä kunnollisesta erota. Sama pätee vinsseihin, heloitukseen, tms. Alimittaisia, niinkuin muissakin halpiksissa.

      • Sw271

        Se vene on nimeltään Ruffe. Ja kirjan lukeneet tietävät että veneen kölin kiinnitys vuoti alkuvaiheessa ja taisi olla muutakin vikaa. Eli ei se ihan huippulaatua ollut silloinkaan, mutta jotenkin on vaan pysynyt kasassa. Niinkuin mun Sunwindikin. :)


    • 19874

      Ylipainoinen ja alirikattu ruuhi. Parasta on moniväriledivalot sisätiloissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe