Ehdoton..

valkoinen-sulka

Monen mielestä kaikkien aikojen paras kotimainen biisi.

Title: Joutsenlaulu
Artist: Yö

Lyrics: Taas lapset pihalla nään
ikkunas alla leikkivän leikkejään
Taas siihen paikallesi ikkunaan jäät, siihen ikkunaan jäät

Lennät vuosien taa
Ne muistot päivittäin sut valtaansa saa
Ne Joutsenlauluun etsii taas laulajaa, etsii taas laulajaa

Nuo hetket syntymästä kuolemaan mun silmäluomiin heijastuu
Saa toiset uskomaan kai Jumalaan, toiset Saatanaan, tai mihin vaan
Muttei kuitenkaan tähän maailmaan

Sä kerran löysit myös sen
Tuon puolen vuosisadan rakkauden
Sun oli helppo olla onnellinen, olla onnellinen

Nyt mitä vaistoillas teet
Kun linnut pesästään on pois lentäneet
On enää valokuvat kellastuneet, jos elät taas uudelleen, taas uudelleen

Et ehkä sääliäni kaipaa, ei se saa tuskaa puutumaan
Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa Tuo tuska kiinni saa kenet vaan
Tuo tuska kiinni saa

Suruhuntusi nään, se viisi vuotta sitten sai hengittää
Sut Joutsenlaulu silloin sai itkemään, sut sai itkemään

Tahtoisin olla niin kuin silloinkin, kun peityit huntuun valkoiseen
Se jäänyt on jo ajan jalkoihin niin kuin sinäkin

(solo)

Tahtoisin yrittää ja että silloin veden pinnalle jään
Kun joen tulvivan mä uomista nään, kun joen tulvivan nään

Nuo naiset marketeissa kärryineen ja miehet kantabaareissaan
Nuoruuden lähteistä kai haaveilee, kai tuska laimenee, tai miten vaan

Taas hetken lähempänä kuolemaa, ei haihdu tuska milloinkaan
Tuo tuska laulun tämän kirjoittaa, tuo tuska kiinni saa
Kenet vaan, tuo tuska kiinni saa kenet vain haluaa...

12

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      ...miksi kaikki ihmiset jotka puhuvat Yön musiikista nostavat Joutsenlaulun esille yhtyeen suurimpana saavutuksena tai sitten yhtyeen parhaana lauluna?? Vaikka itsekin olen kyseisen yhtyeen fanittaja niin en silti koe, että Joutsenlaulu olisi jotenkin ylivertainen laulu, pikemminkin olen kehittänyt jonkin asteisen ennakkkoluulon kappalettakohtaan....
      Ja niiltä jotka pitävät Joutsenlaulua yhtyeen suurimpana saavutuksena etteikö se ole mikään saavutus, että yhtye on pysynyt kasassa pian 25-vuotta ja selvinnyt vaikeistakin ajoista, ei tosin alkuperäisellä miehityksellä mutta kuitenkin....

      • *tups*

        Tosin oon kyllä sitä mieltä, että Joutsenlauluhan on ihan hieno kappale:) (Vaikka mieluusti jonku muun kyllä omasta mielestäni parhaaksi kappaleeksi nimeäisin, jos osaisin vaan päättää, minkä...)

        Mutta oon tosiaan kans kummastellu tota asiaa, että miten kaikki sitä NIIN paljon hehkuttaa. Luulis, että sois tavallaan kulunu käytössä jo, ku sitä niin paljon on soitettuki, että tunkee joka puolelta korviin. Mie eppäilen, että kyseessä on joku PSYKOLOGINEN JUTTU, että ku Joutsenlaulu on kummiski niin monta kertaa äänestetty parhaimmaksi kappaleeksi ties missä kategorioissa ja ku sitä tosiaan soitetaan niin paljon ja varmasti on Yön tunnetuin kappale, niin kai sitä sitte kaikki alitajusesti aattelee itekki, että kyllä sen täytyy vaan olla paras!


      • sapeli
        *tups* kirjoitti:

        Tosin oon kyllä sitä mieltä, että Joutsenlauluhan on ihan hieno kappale:) (Vaikka mieluusti jonku muun kyllä omasta mielestäni parhaaksi kappaleeksi nimeäisin, jos osaisin vaan päättää, minkä...)

        Mutta oon tosiaan kans kummastellu tota asiaa, että miten kaikki sitä NIIN paljon hehkuttaa. Luulis, että sois tavallaan kulunu käytössä jo, ku sitä niin paljon on soitettuki, että tunkee joka puolelta korviin. Mie eppäilen, että kyseessä on joku PSYKOLOGINEN JUTTU, että ku Joutsenlaulu on kummiski niin monta kertaa äänestetty parhaimmaksi kappaleeksi ties missä kategorioissa ja ku sitä tosiaan soitetaan niin paljon ja varmasti on Yön tunnetuin kappale, niin kai sitä sitte kaikki alitajusesti aattelee itekki, että kyllä sen täytyy vaan olla paras!

        Niin, ja miksiköhän se aina vaan on kärjessä kaikissa äänestyksissä??? No koska se on helkutin hyvä kappale ja kyllä siitä tosi moni ihan oikeestikkin tykkää, eikä vaan ??alitajuisesti??. Jostainhan se suosio on alkunsa saanut.

        Harva 18 vuotias noin hienoa biisiä kirjoittaa, ainakaan nykypäivänä. Tuntuu että näitä vähän uudempia faneja ärsyttää kun Jotsenlaululla ei ole mitään tekemistä Lindholmin Ollin kanssa ja silti se on suosituin ja paras biisi, jopa Lindholminkin mielestä.


      • *tups*
        sapeli kirjoitti:

        Niin, ja miksiköhän se aina vaan on kärjessä kaikissa äänestyksissä??? No koska se on helkutin hyvä kappale ja kyllä siitä tosi moni ihan oikeestikkin tykkää, eikä vaan ??alitajuisesti??. Jostainhan se suosio on alkunsa saanut.

        Harva 18 vuotias noin hienoa biisiä kirjoittaa, ainakaan nykypäivänä. Tuntuu että näitä vähän uudempia faneja ärsyttää kun Jotsenlaululla ei ole mitään tekemistä Lindholmin Ollin kanssa ja silti se on suosituin ja paras biisi, jopa Lindholminkin mielestä.

        Ei minun mitenkään tarkotus ollu mollata Joutsenlaulua, vaikka kieltämättä ehkä kuulosti siltä, että yrittäsin vähentää sen arvoa tjtn.

        Tokihan se hieno kappale on, mutta se edelleenki hämmästyttää-kummastuttaa, että MIKÄ SE ON SE JUTTU SIINÄ mikä siitä teke niin hienon ja ylitse muiden? (Tarkotan siis, että monen mielestä ylitse muiden-kappaleen. Itse edelleen mieluusti jonku toisen kappaleen Yöltä siihen hommaan nimeäisin.) Se ei oo mulle oikeen koskaan selvinny... Mun teoria on tää "alitajusuus"-homma, josko jollaki ois joku toinen näkemys?

        Voihan sitä sanoa, että "se on helkutin hyvä kappale", mutta jotain perusteluja, miksi se on? Ehkäpä niitä asioita kaivamalla sitten valkenis syy, miksi Joutsenlaulu aina kirii ykköseks äänestyksis?:)


      • mie vua
        sapeli kirjoitti:

        Niin, ja miksiköhän se aina vaan on kärjessä kaikissa äänestyksissä??? No koska se on helkutin hyvä kappale ja kyllä siitä tosi moni ihan oikeestikkin tykkää, eikä vaan ??alitajuisesti??. Jostainhan se suosio on alkunsa saanut.

        Harva 18 vuotias noin hienoa biisiä kirjoittaa, ainakaan nykypäivänä. Tuntuu että näitä vähän uudempia faneja ärsyttää kun Jotsenlaululla ei ole mitään tekemistä Lindholmin Ollin kanssa ja silti se on suosituin ja paras biisi, jopa Lindholminkin mielestä.

        noh mie uon vähän uuvempi vani, mutta ee minnuu ainakaan harmita vaikka kappaleella ee ole niin tekemistä Ollin kanssa :) hyvä piisi, erittäin hyvä... (:


      • sapeli
        *tups* kirjoitti:

        Ei minun mitenkään tarkotus ollu mollata Joutsenlaulua, vaikka kieltämättä ehkä kuulosti siltä, että yrittäsin vähentää sen arvoa tjtn.

        Tokihan se hieno kappale on, mutta se edelleenki hämmästyttää-kummastuttaa, että MIKÄ SE ON SE JUTTU SIINÄ mikä siitä teke niin hienon ja ylitse muiden? (Tarkotan siis, että monen mielestä ylitse muiden-kappaleen. Itse edelleen mieluusti jonku toisen kappaleen Yöltä siihen hommaan nimeäisin.) Se ei oo mulle oikeen koskaan selvinny... Mun teoria on tää "alitajusuus"-homma, josko jollaki ois joku toinen näkemys?

        Voihan sitä sanoa, että "se on helkutin hyvä kappale", mutta jotain perusteluja, miksi se on? Ehkäpä niitä asioita kaivamalla sitten valkenis syy, miksi Joutsenlaulu aina kirii ykköseks äänestyksis?:)

        Mun mielestä esim. Rakkaus on lumivalkoista, Ihmisen poikaa ja Särkyvää ei kannata mainita edes samassa lauseessa kuin Joutsenlaulua, vaikka nyt itsekin kyllä niin tein. Joutsenlaulu on paljon moniulotteisempi sävellykseltään ja sanoitukseltaan. Monissa yön biiseissähän ei noi tarinat kauheen monimutkasia ole esim. kun olet jonkun Särkyvää kuullut kerran, niin tulee semmonen olo että aha, ai että voiko onni olla särkyvää, ihanko totta, tell me something new. Melkein kaikkien muiden yön biisien kuin joutsenlaulun tarinan pystyy tiivistämään yhteen lauseeseen yhden kuuntelukerran jälkeen, joka on pidemmän päälle aika tylsää.

        Todella hyvä biisi on sellainen, kun kuulija tietää, että tässä on kyse jostain todella suuresta ja tärkeästä asiasta, muttei tiedä mistä. Sitten on kuunneltava se uudelleen ja uudelleeen ja aina rupeaa miettimään erilaisia asioita. Joutsenlaulu on tässä suhteessa yön tuotannossa aivan eri luokassa kuin muut.


      • yön fani jo kauan

        itse aloin kuuntelemaan YÖ:tä jo keväällä 1984.
        Varietee kolahti heti. Samoin Joutsenlaulu seuraavana vuonna. Joutsenlaulu on jotain elämää suurempaa. Joutsenlaulu ennakoi lama-ajan synkkiä tunnelmia. Sanoitus on osuva: Aika moni hukkui tulvivan veden alle. Miehet tulivat kantabaareihin.


      • Yks poik
        *tups* kirjoitti:

        Ei minun mitenkään tarkotus ollu mollata Joutsenlaulua, vaikka kieltämättä ehkä kuulosti siltä, että yrittäsin vähentää sen arvoa tjtn.

        Tokihan se hieno kappale on, mutta se edelleenki hämmästyttää-kummastuttaa, että MIKÄ SE ON SE JUTTU SIINÄ mikä siitä teke niin hienon ja ylitse muiden? (Tarkotan siis, että monen mielestä ylitse muiden-kappaleen. Itse edelleen mieluusti jonku toisen kappaleen Yöltä siihen hommaan nimeäisin.) Se ei oo mulle oikeen koskaan selvinny... Mun teoria on tää "alitajusuus"-homma, josko jollaki ois joku toinen näkemys?

        Voihan sitä sanoa, että "se on helkutin hyvä kappale", mutta jotain perusteluja, miksi se on? Ehkäpä niitä asioita kaivamalla sitten valkenis syy, miksi Joutsenlaulu aina kirii ykköseks äänestyksis?:)

        Ehkä joutsenlaulun salaisuus on se että se on hyvä kappale, ehkä aikansa paras , jota ei kuultu keikoilla sitten Hakulisen bändistä lähdön.Se alkoi olla nostalginen kun sitä ei kuullut kuin levyllä.


    • valkoinen-sulka

      asioista ei kannata kiistellä...

    • henk.koht. juttu

      Mut et tiätty vastaa, ookko sää Tampereen miähiä ja miks muuten hoitelet näitä hommia?


      Joo, liittyy ne asiaan. Voin seuraavaksi sitten selitellä miten, vaikka rautalangasta.

      Ei muuten, mut kuten arvaat, että Yö kolahtaa joillekin vasta nyt. Vaikka musta Joutsenlaulun veti Jani W. koskettavammin, mutta olisiko syynä, että kuulin sen sen esittämänä ensin.

    • minä

      Sanat on sulla menny ikävä kyllä ny tossa kirjotuksessa joissain kohdissa väärin!

      Kuuntels biisi uudestaan ni voit jopa itte löytää virheet!

      • Tii

        Niin siis mikä tossa muka pielessä?
        Ite en voi nyt kuunnella levyä, joten voisitko valaista asiaa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe