Miksi te lainaa haluatte?

joku vaan

Olen pärjäillyt oikein hyvin sillä, että olen elänyt tulojen mukaan.

Jos lainaa on ollut pakko ottaa, niin olen maksanut sen mahdollisimman nopeasti pois.

Ja rahankäyttö pysyy hallinnassa kun pitää rahat seteleinä lompakossa. Huomaa heti jos tuli tehtyä jotain hölmöä.

9

1828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no cash

      Valitettavasti asunnon osto vaati enemmän, kuin cashiä löytyi, ja vanhemmatkin vielä elää...

      • joku vaan

        Siis ostaa asuntoa tässä suhdannevaiheessa.

        http://www.stat.fi/til/ashi/index.html

        Itse olen ostanut asuntoni vuosina 1980, 1987 ja 1995. Vanhojen myynti hieman myöhemmin, viimeksi 2002.

        Kyllä täällä pärjää jos järkeä käyttää.


      • 15v 1995
        joku vaan kirjoitti:

        Siis ostaa asuntoa tässä suhdannevaiheessa.

        http://www.stat.fi/til/ashi/index.html

        Itse olen ostanut asuntoni vuosina 1980, 1987 ja 1995. Vanhojen myynti hieman myöhemmin, viimeksi 2002.

        Kyllä täällä pärjää jos järkeä käyttää.

        Hieman hankaloitti vuonna 1995 suunnitteltua asunnonostoa se, että 15-vuotiaana oli noita tuloja ja säästöjä aika vähän...

        Muita hyviä neuvoja?


      • elli
        joku vaan kirjoitti:

        Siis ostaa asuntoa tässä suhdannevaiheessa.

        http://www.stat.fi/til/ashi/index.html

        Itse olen ostanut asuntoni vuosina 1980, 1987 ja 1995. Vanhojen myynti hieman myöhemmin, viimeksi 2002.

        Kyllä täällä pärjää jos järkeä käyttää.

        Ja vieläkin pitää netissä roikkua,

        hanki itsellesi seuraavalla suhdanteella elämä.


      • kummeli
        joku vaan kirjoitti:

        Siis ostaa asuntoa tässä suhdannevaiheessa.

        http://www.stat.fi/til/ashi/index.html

        Itse olen ostanut asuntoni vuosina 1980, 1987 ja 1995. Vanhojen myynti hieman myöhemmin, viimeksi 2002.

        Kyllä täällä pärjää jos järkeä käyttää.

        Haista sinä mursu paska!


    • Miksi itse olet ottanut lainaa, jos olet hyvin pärjännyt sillä, että olet "elänyt tulojen mukaan"?

      Esim asuntoon on helpompi "säästää" takakäteen. Vuokralla asuessa raha lentää kuin tuhka tuuleen, lainaa maksaessa joka kuukausi voi heikoin lenkki -tyyliin sanoa pankki.

    • Eipä ole onneksi tarvinut ottaa lainaa muuhun kuin asuntoa varten. Suuremmat ostot kannattaa suunnitella ennakkoon, jollain ei tule tarvettakaan millekään pikaiselle lainan tarpeelle.

      Olisi kuitenkin erittäin tyhmää pitää koko omaisuuttaan seteleinä lompakossa. Ei siinä paljoa itku auttaisi, jos lompakko vaikka putoaisi sillalta alas. Rahansa voi laittaa muihinkin likvideihin muotoihin kuin käteinen lompakossa

    • periaate

      Oma periaatteeni on pitää aina 10000 euron verran "käteistä" lyhyen koron rahastossa. Sieltä voi lainata, jos tulee isompia hankintoja (usempi tonni), maksan ne sitten seuraavien kuukausien aikana sinne rahastoon takaisin. Otan siis tavallaan "lainaa" itseltäni tuolta varakassasta. Ei tarvitse säästää joka hankintaa etukäteen eikä toisaalta maksaa ottaa kalliita luottoja.

      • Fiksua

        Fiksu on tuo periaatteesi. Pienempikin summa riittää, jos on pienemmät tulot ja menot. Moni elää ihan kädestä suuhun, ei mitään tajua säästämisen päälle. Kaikki on käytettävä johonkin mikä lompakosta irtoo. Sitten ollaan uhreina kun ei saada kulutusluottoja.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe