tanskandoggipennun ruokinnasta

elina

Meillä on nyt sunnuntaina 13 viikkoa "täyttävä" sininen urospentu. Nyt kysyisinkin ruokinnasta, miten paljon teidän mielestänne Borikselle tulisi antaa ruokaa päivässä. Olen jo kerran päättänyt miten tämän ruokinta-asian hoidan, mutta haluaisin kuulla muittenkin mielipiteitä. Kasvattaja antoi kyllä ruokintaohjeet, mutta ne ovat aika huonot eikä niistä oikein saa mitään selvyyttä. Olen syöttänyt pentua 5 kertaa päivässä n.1,5dl kerrallaan. Mutta se näyttää aika laihalta, siis lonkka- ja kylkiluut paistaa.

Vastailkaahan ketkä asiasta tiedätte. Minä odotan ja kiitän jo etukäteen.

22

4005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laura

      Tanskandoggi pennulle voi antaa ruokaa kyllä melkein niin paljon kuin se syö...kuten kaikille pennuille.

      Mitä ruokaa syötät? Kannattaa antaa suurille roduille tarkoitettua ruokaa.Kalkkilisää ruoasta riippuen(kysy vielä eläinlääkäriltä onko tarpeen juuri sinun koirallesi).

      Ruokaa voi antaa enemmän kuin sen 1,5dl! Liotat kai nappulat ennen ruokintaa?
      Kannattaa lisätä piimää/riisiä/viiliä sekaan.

      Mutta tosiasia on myös, että tämän rotuista pentua ei saa päästää kovin lihavaksi kasvu vaiheessa, koska ylimääräinen paino rasittaa luustoa.

      Omalla kokemuksella (3 tanskandoggia omistanut) voin sanoa,että kaikki dogit ovat tuollaisia laihoja 1-2 vuotiaaseen asti, jonka jälkeen massaa alkaa vasta kertymään.

      Joten huoletta voit lisätä ruokamäärää...:)

      • Jeps

        Jaaha..
        Kyllä ainakin kaikki pennut mitä mulla on ollu niin söis ittensä sairaaksi jos niille antais niin paljon ruokaa kuin ne syö...!
        Ja kalkkilisää ei missään nimessä!!! Siitä ei tule kuin ongelmia, kokemusta on.
        Piimä ja viili ok..


      • Laura
        Jeps kirjoitti:

        Jaaha..
        Kyllä ainakin kaikki pennut mitä mulla on ollu niin söis ittensä sairaaksi jos niille antais niin paljon ruokaa kuin ne syö...!
        Ja kalkkilisää ei missään nimessä!!! Siitä ei tule kuin ongelmia, kokemusta on.
        Piimä ja viili ok..

        Tuota kalkkilisää epäilin hiukan itsekin (ei olla ennettu omille) mutta kaverini sanoi että tottakai tarttee, ja kun hän toimi kirjurina, niin... :))

        En tarkoittanut että ihan niin paljon kun syö, mutta tarkoitin lähinnä että ruokaa saa antaa ihan reilusti (huom. lauseessani aikaisemmin sana "lähes" niin paljon kun syö).

        Olen myös huomannut, että koisulle ei kovin kauaa kelpaa nuo liotetut, mutta kyllä kannattaa antaa niin kauan kuin kelpaa...


      • vastaus

        Saatiin sillon ku haettiin Boris ni kasvattajalta ruokintaohjeet, joiden mukaan nelikuiseksi tulisi antaa viisi kertaa sitten neljä (tässä vaiheessa desimäärä ois 2dl kerrallaan suurinpiirtein) sitten kolme jne.. Vaikeeta tämä on.

        Me syötetään nyt 1st Choisea jonka jälkeen siirrymme Pets Choiseen. Niissä on samat ravintoarvot. Se 1st Choise säkki saatiin kasvattajan kautta että siinä luulis olevan kaikki ravintoarvot kohdallaan. Ja tuohon että se sais syödä lähes niin paljon ku jaksaa ni en osaa sanoa mitään. Boris söis ittesä varmasti sairaaks jos sille antas mielinmäärin ruokaa.. Suuris kiitos vielä vastauksesta 8).


      • r2d2
        vastaus kirjoitti:

        Saatiin sillon ku haettiin Boris ni kasvattajalta ruokintaohjeet, joiden mukaan nelikuiseksi tulisi antaa viisi kertaa sitten neljä (tässä vaiheessa desimäärä ois 2dl kerrallaan suurinpiirtein) sitten kolme jne.. Vaikeeta tämä on.

        Me syötetään nyt 1st Choisea jonka jälkeen siirrymme Pets Choiseen. Niissä on samat ravintoarvot. Se 1st Choise säkki saatiin kasvattajan kautta että siinä luulis olevan kaikki ravintoarvot kohdallaan. Ja tuohon että se sais syödä lähes niin paljon ku jaksaa ni en osaa sanoa mitään. Boris söis ittesä varmasti sairaaks jos sille antas mielinmäärin ruokaa.. Suuris kiitos vielä vastauksesta 8).

        Tämä palsta EI ole oikea paikka kysellä ruokintaohjeita kasvavalle doggipennulle!!!! Mikä siinä kasvattajalta saatujen ruokintaohjeiden noudattamisessa on vaikeaa? Miksi pentu saa 1,5 dl kerrallaan, jos kerran ohjeissa kehotetaan antamaan noin 2 dl 5 kertaa päivässä 4 kk:ikään asti??? Ei mikään ihme jos pentu on laiha, kun se saa 25% vähemmän ruokaa kuin mitä kasvattaja on neuvonut antamaan! Pennun mukana seuranneet ruokintaohjeet on sitä varten että niitä noudatetaan kirjaimellisesti, ellei kasvattajan kanssa ole muuta sovittu! SOITA KASVATTAJALLE ja kysy lisäohjeita jos jo saaduissa ohjeissa on jotain epäselvää!


      • elina
        r2d2 kirjoitti:

        Tämä palsta EI ole oikea paikka kysellä ruokintaohjeita kasvavalle doggipennulle!!!! Mikä siinä kasvattajalta saatujen ruokintaohjeiden noudattamisessa on vaikeaa? Miksi pentu saa 1,5 dl kerrallaan, jos kerran ohjeissa kehotetaan antamaan noin 2 dl 5 kertaa päivässä 4 kk:ikään asti??? Ei mikään ihme jos pentu on laiha, kun se saa 25% vähemmän ruokaa kuin mitä kasvattaja on neuvonut antamaan! Pennun mukana seuranneet ruokintaohjeet on sitä varten että niitä noudatetaan kirjaimellisesti, ellei kasvattajan kanssa ole muuta sovittu! SOITA KASVATTAJALLE ja kysy lisäohjeita jos jo saaduissa ohjeissa on jotain epäselvää!

        Olen kyllä huomannut että siitä ruokinnasta ei olisi pitänyt kysyä mitään. Kiitos vielä kuitenkin.. Ja tiedoksi, etten kysynyt ruokintaohjeita vaan tiedustelin vain miten toiset ovat pentujensa ruokinnan hoitaneet. Kysymisessä ei varmaan ole mitään väärää? Kasvattajalta saamiemme ohjeiden mukaan meidän tulisi antaa 1,5 dl 5 kertaa päivässä neljään kuukauteen asti. Annamme 2 dl. Eikä Boris ole mitenkään sairaaloisen laiha, eikä muutenkaan ole ollut nälkään kuolemassa, että älkää huolestuko turhaan. KIITOS KAIKILLE ASIALLISESTI VASTANNEILLE.


      • välitä
        elina kirjoitti:

        Olen kyllä huomannut että siitä ruokinnasta ei olisi pitänyt kysyä mitään. Kiitos vielä kuitenkin.. Ja tiedoksi, etten kysynyt ruokintaohjeita vaan tiedustelin vain miten toiset ovat pentujensa ruokinnan hoitaneet. Kysymisessä ei varmaan ole mitään väärää? Kasvattajalta saamiemme ohjeiden mukaan meidän tulisi antaa 1,5 dl 5 kertaa päivässä neljään kuukauteen asti. Annamme 2 dl. Eikä Boris ole mitenkään sairaaloisen laiha, eikä muutenkaan ole ollut nälkään kuolemassa, että älkää huolestuko turhaan. KIITOS KAIKILLE ASIALLISESTI VASTANNEILLE.

        Mä sain itsekin huonot ohjeet aikoinaan ruokinnasta ja sitten ei kunnolla enää edes viitsitty vastailla puhelimmeen, daat sitten meileihin. Joten ymmärrän sua tietyllä tavalla.

        Kuten monissa muissakin keskuteluryhmissä, on paljon "herkkiä/äkkipikaisia" ihmisiä ja keskustelupalstan merkitys on kokonaan alkanut murentua. Täällä ei saa enää keskustella. Ikävää.

        Jos sattuu olemaan vielä ensimmäinen pentu ja ei ole kokemusta, on hyvä, jos voi jossain kysellä muiltakin asiasta. Ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Ja uskon ettei ole yhtä ainoaa tapaa ja keinoa, koska Doggitkin ovat kovin erilaisia ruokailun määrän suhteen pentuna sekä aikuisena.

        Yritetään nyt edes olla hiukan asiallisempia.


      • elina
        välitä kirjoitti:

        Mä sain itsekin huonot ohjeet aikoinaan ruokinnasta ja sitten ei kunnolla enää edes viitsitty vastailla puhelimmeen, daat sitten meileihin. Joten ymmärrän sua tietyllä tavalla.

        Kuten monissa muissakin keskuteluryhmissä, on paljon "herkkiä/äkkipikaisia" ihmisiä ja keskustelupalstan merkitys on kokonaan alkanut murentua. Täällä ei saa enää keskustella. Ikävää.

        Jos sattuu olemaan vielä ensimmäinen pentu ja ei ole kokemusta, on hyvä, jos voi jossain kysellä muiltakin asiasta. Ei siinä pitäisi olla mitään pahaa. Ja uskon ettei ole yhtä ainoaa tapaa ja keinoa, koska Doggitkin ovat kovin erilaisia ruokailun määrän suhteen pentuna sekä aikuisena.

        Yritetään nyt edes olla hiukan asiallisempia.

        Ihanaa, että joku ymmärtää. Oikeasti on kiva kuulla toistenkin mielipiteitä näistäkin asioista, tarkotan siis tuota ruokintaa, harmi on se että jotkut tyypit ihan suuttuu siitä että täällä "ilkeää" tommosia asioita edes kysyä..


      • r2d2
        elina kirjoitti:

        Ihanaa, että joku ymmärtää. Oikeasti on kiva kuulla toistenkin mielipiteitä näistäkin asioista, tarkotan siis tuota ruokintaa, harmi on se että jotkut tyypit ihan suuttuu siitä että täällä "ilkeää" tommosia asioita edes kysyä..

        On hyvä kysyä jos jokin asia on epäselvä, kyse on vain siitä keneltä kysyy. Tällä palstalla voi kirjoittaa kuka tahansa ihan mitä tahansa, vaikka ei tietäisi asiasta yhtäänmitään - johan se on nähty!!
        Oikea osoite kysymyksille on oman pennun kasvattaja. Jos on sattunut käymään niin huono tuuri, että on valinnut pentunsa kasvattajalta, joka ei neuvo eikä opasta, niin aina voi soittaa jollekin toselle kasvattajalle ja pyytää apua ja neuvoja, ja sitten http://www.tanskandoggi.takaisin.fi on palsta, jolta löytyy rodun tuntevia ihmisiä ja oikeata tietoa. Se ei tarkoita sitä että kaikki siellä tekisivät samalla tavalla, eli siellä voi vaihtaa mielipiteitä aivan kuten täälläkin, sillä erotuksella että sieltä saatu tieto on luotettavampaa jo senkin takia, että sinne ei voi kirjoittaa rekisteröitymättä, ja siellä on paljon doginomistajia joilla on oikeaa, ei kuviteltua, kokemusta pennun ruokinnasta, ja myös ruokintavirheiden seurauksista.
        Suuttumuksesta ei ole kyse, eikä siitä ettei saisi kysyä, vaan siitä, että näillä höpöpalstoilla liikkuu jos jonkilaisia ruokintaneuvoja ja -neuvojia, joiden ohjeilla saattaa aiheuttaa pennulleen kasvuhäiröitä ja sitä myötä elinikäiset vammat; nivelrikkoa, liikuntarajoitteisuutta ja ontumista, jolloin pahimmassa tapauksessa koira joudutaan lopettamaan ennen aikojaan. Sitä tuskin kukaan dogilleen haluaa, ja siksi on viisainta kysyä neuvoja ja vaihtaa mielipiteitä palstoilla joilta todennäköisimmin saa luotettavaa tietoa. Onnea ja menestystä vain pienen pentusi kanssa, toivottavasti saatte rakennettua hyvän ja toimivan suhteen pentusi kasvattajaan! Hän on tavallisesti se luotettavin tietolähde. :o)


      • elina
        r2d2 kirjoitti:

        On hyvä kysyä jos jokin asia on epäselvä, kyse on vain siitä keneltä kysyy. Tällä palstalla voi kirjoittaa kuka tahansa ihan mitä tahansa, vaikka ei tietäisi asiasta yhtäänmitään - johan se on nähty!!
        Oikea osoite kysymyksille on oman pennun kasvattaja. Jos on sattunut käymään niin huono tuuri, että on valinnut pentunsa kasvattajalta, joka ei neuvo eikä opasta, niin aina voi soittaa jollekin toselle kasvattajalle ja pyytää apua ja neuvoja, ja sitten http://www.tanskandoggi.takaisin.fi on palsta, jolta löytyy rodun tuntevia ihmisiä ja oikeata tietoa. Se ei tarkoita sitä että kaikki siellä tekisivät samalla tavalla, eli siellä voi vaihtaa mielipiteitä aivan kuten täälläkin, sillä erotuksella että sieltä saatu tieto on luotettavampaa jo senkin takia, että sinne ei voi kirjoittaa rekisteröitymättä, ja siellä on paljon doginomistajia joilla on oikeaa, ei kuviteltua, kokemusta pennun ruokinnasta, ja myös ruokintavirheiden seurauksista.
        Suuttumuksesta ei ole kyse, eikä siitä ettei saisi kysyä, vaan siitä, että näillä höpöpalstoilla liikkuu jos jonkilaisia ruokintaneuvoja ja -neuvojia, joiden ohjeilla saattaa aiheuttaa pennulleen kasvuhäiröitä ja sitä myötä elinikäiset vammat; nivelrikkoa, liikuntarajoitteisuutta ja ontumista, jolloin pahimmassa tapauksessa koira joudutaan lopettamaan ennen aikojaan. Sitä tuskin kukaan dogilleen haluaa, ja siksi on viisainta kysyä neuvoja ja vaihtaa mielipiteitä palstoilla joilta todennäköisimmin saa luotettavaa tietoa. Onnea ja menestystä vain pienen pentusi kanssa, toivottavasti saatte rakennettua hyvän ja toimivan suhteen pentusi kasvattajaan! Hän on tavallisesti se luotettavin tietolähde. :o)

        Korjaan nyt sitten tuon virheellisen käsityksen siitä etteikö minulla olisi hyvä suhde pentuni kasvattajaan. Kysyin häneltä neuvoa myös ruonkintaan liittyvissä asioissa, mutta sen LISÄKSI kysyin asiasta myös täältä. Osaan kyllä suodattaa tietoa enkä kaikkea ole ottanut tosissani mitä täällä kirjoitellaan. Mutta olen saanut kyllä ihan hyviäkin neuvoja. Sitä paitsi minusta olisi kiva saada kontakteja myös muihin doggi-ihmisiin, jotta kokemuksia ja mielipiteitä voi vaihtaa myös asiasta enemmänkin tietävien ihmisten kanssa. Kiitos kuitenkin vastauksesta. Olen kyllä itsekkin huomannut että tämä on aikamoinen höpölöpöpalsta mutta tiedonjyviäkin tippuu ajoittain.


      • OMISTAN MYÖS DOGGIN
        elina kirjoitti:

        Ihanaa, että joku ymmärtää. Oikeasti on kiva kuulla toistenkin mielipiteitä näistäkin asioista, tarkotan siis tuota ruokintaa, harmi on se että jotkut tyypit ihan suuttuu siitä että täällä "ilkeää" tommosia asioita edes kysyä..

        HEI! EI SE OLE SITÄ "ILKEYTTÄ" JOS SINUA OHJATAAN ROTUSI FOORUMIIN. SIELTÄ LÖYTYY KYLLÄ KAIKKEA MUUTAKIN ASIAA KUN RUOKINTA. KANNATTAA KÄYDÄ SIELLÄ SIVUILLA. NIIN KUN MONI ON TÄÄLLÄ OHJANNUT SINUA, ETTÄ OTA YHTEYTTÄ KASVATTAJAAN NIIN OIKEESTI SE KYLLÄ KANNATTAA. MINULLA ON VÄHÄN KOKEMUSTA TÄSTÄ RODUSTA EIKÄ MINUA HÄVETÄ KYSYÄ KASVATTAJALTA MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ. KAIKKI KOIRARODUT ON MEINAA KUITENKIN ERINLAISIA JA KÄYTTÄYTYMINEN, KASVU YM. ON TÄRKEETÄ HUOMIOIDA. AINA JOKAINEN VOI KYSYÄ TÄLLÄISESSÄ KESKUSTELUSSA MITÄ VAAN, ERI ASIA SAATKO OIKEAA VASTAUSTA OMAN RODUN KOHALLE JA EIKÖ OLE TÄRKEETÄ ETTÄ DOGGISI KASVAA JA VOI HYVIN OIKEIN OHJEIN? HYVÄÄ JATKOA VAAN JA TOIVOTTAVASTI SAAT KOIRAN ASIAT ITSESI JA KOIRASI KANSSA KUNTOON ENNE KUIN SATTUU KASVUHÄIRIÖITÄ.


      • elina
        OMISTAN MYÖS DOGGIN kirjoitti:

        HEI! EI SE OLE SITÄ "ILKEYTTÄ" JOS SINUA OHJATAAN ROTUSI FOORUMIIN. SIELTÄ LÖYTYY KYLLÄ KAIKKEA MUUTAKIN ASIAA KUN RUOKINTA. KANNATTAA KÄYDÄ SIELLÄ SIVUILLA. NIIN KUN MONI ON TÄÄLLÄ OHJANNUT SINUA, ETTÄ OTA YHTEYTTÄ KASVATTAJAAN NIIN OIKEESTI SE KYLLÄ KANNATTAA. MINULLA ON VÄHÄN KOKEMUSTA TÄSTÄ RODUSTA EIKÄ MINUA HÄVETÄ KYSYÄ KASVATTAJALTA MITÄ MINUN PITÄISI TEHDÄ. KAIKKI KOIRARODUT ON MEINAA KUITENKIN ERINLAISIA JA KÄYTTÄYTYMINEN, KASVU YM. ON TÄRKEETÄ HUOMIOIDA. AINA JOKAINEN VOI KYSYÄ TÄLLÄISESSÄ KESKUSTELUSSA MITÄ VAAN, ERI ASIA SAATKO OIKEAA VASTAUSTA OMAN RODUN KOHALLE JA EIKÖ OLE TÄRKEETÄ ETTÄ DOGGISI KASVAA JA VOI HYVIN OIKEIN OHJEIN? HYVÄÄ JATKOA VAAN JA TOIVOTTAVASTI SAAT KOIRAN ASIAT ITSESI JA KOIRASI KANSSA KUNTOON ENNE KUIN SATTUU KASVUHÄIRIÖITÄ.

        Olen vastannut tämän kaltaisiin viesteihin jo useamman kerran mutta vastaan vielä yhdesti... Minun ja kasvattajan välinen suhde on kunnossa ja olen kyllä huomannut ettei näihin juttuihin täällä ole aina uskomista. ENKÄ HALUA KOIRALLENI KASVUHÄIRIÖITÄ JA NOUDATAMME KASVATTAJAN ANTAMIA RUOKINTAOHJEITA... Kysyin vain ihmisten mielipiteitä tästä asiasta joten hyvät ihmiset ei mitään huolta meidän koiran kasvamisesta..
        Linulla on sellainen tunne että pidätte minua täysin vastuuntunnottomana koiran omistajana, jos näin on olette väärässa. jos se vastuutonta että yrittää kysellä toisilta doggin omistajilta mielipiteitä asioista on väärin niin... No mutta, jos tämä nyt loppuisi ja voisimme jatkaa omia elämiämme. Kiitän nyt kuitenkin taas kerran nyt niitä jotka ovat vastanneet minulle "kiltisti" eivätkä leimanneet huonoksi koiran omistajaksi... Hyviä viikonloppuja.


      • Omistan myös doggin
        elina kirjoitti:

        Olen vastannut tämän kaltaisiin viesteihin jo useamman kerran mutta vastaan vielä yhdesti... Minun ja kasvattajan välinen suhde on kunnossa ja olen kyllä huomannut ettei näihin juttuihin täällä ole aina uskomista. ENKÄ HALUA KOIRALLENI KASVUHÄIRIÖITÄ JA NOUDATAMME KASVATTAJAN ANTAMIA RUOKINTAOHJEITA... Kysyin vain ihmisten mielipiteitä tästä asiasta joten hyvät ihmiset ei mitään huolta meidän koiran kasvamisesta..
        Linulla on sellainen tunne että pidätte minua täysin vastuuntunnottomana koiran omistajana, jos näin on olette väärässa. jos se vastuutonta että yrittää kysellä toisilta doggin omistajilta mielipiteitä asioista on väärin niin... No mutta, jos tämä nyt loppuisi ja voisimme jatkaa omia elämiämme. Kiitän nyt kuitenkin taas kerran nyt niitä jotka ovat vastanneet minulle "kiltisti" eivätkä leimanneet huonoksi koiran omistajaksi... Hyviä viikonloppuja.

        Hei. En halunnut loukata sinua tai muuta jos niin luulet. Olen itse aika vihree doggin omistaja ja nuori pentu minullakin. Ongelmia on ollut ruuan kanssa kun ei meinaa syödä ja siksi tiedän mistä tällä hetkellä puhun.. Meinaa kun koira on vielä allerginen riisille. Terve tuloa kumminkin doggi joukkoon ja tuolla foorumissa on paljon kaikkee dogeista ja niiden touhuilusta. Minulla ei ainakaan ole ollut samaa tarjoitusta kun taas toisilla kun luen vastauksia joita olet saanut. Kuitenkaan en tuomitse ketään ja aika ymmärrettävää että niillä joilla on doggi kertoo aika suoraan kantansa. On kuitenkin suuri rotu. Ekasta viestistäsi kuitenkin jotkut voi oikeesti käsittää kysymyksesi väärin ja ehkä siksi tullut polemiikkiä ja syyllistäviä viestejä. Muista koirista minulla on enemmän tietoa ja kaikkea, mutta doggi on kyllä ollut minun kohalla haaste ruokinnassa ym. asioissa. Hyvää jatkoa kuitenkin teille sinne..


      • nimetön
        elina kirjoitti:

        Olen kyllä huomannut että siitä ruokinnasta ei olisi pitänyt kysyä mitään. Kiitos vielä kuitenkin.. Ja tiedoksi, etten kysynyt ruokintaohjeita vaan tiedustelin vain miten toiset ovat pentujensa ruokinnan hoitaneet. Kysymisessä ei varmaan ole mitään väärää? Kasvattajalta saamiemme ohjeiden mukaan meidän tulisi antaa 1,5 dl 5 kertaa päivässä neljään kuukauteen asti. Annamme 2 dl. Eikä Boris ole mitenkään sairaaloisen laiha, eikä muutenkaan ole ollut nälkään kuolemassa, että älkää huolestuko turhaan. KIITOS KAIKILLE ASIALLISESTI VASTANNEILLE.

        katsoppa tuolta www.tanskandoggi.takaisin.fi palstalta, sieltä saa myös muuta hyödyllistä tietoa ja on asiantuntijoita kertomassa.


    • omistaja

      Itse annoin pennulleni neljä kertaa päivässä ruoan. Alussa Nutro Choicea ja myöhemmin Royal Caninia. Molemmat on isojen rotujen ruokaa. Nämän ovat siitä hyviä että ruoissa on tasapainotettu tietyt aineet, jotta iso ja nopeasti kasvava pentu saisi hyvin kaiken mitä päivittäin tarvitsee kasvaakseen elinvoimaiseksi koiraksi.

      En nyt muista tarkkaan mitä annoin pennulle silloin deseissä, mut taisi se olla kuitenkin niin, että yksi kerta ruokaa oli vähintään 3 dl. Ja 15kg:n säkki meni neidin suihin kolmessa viikossa, keskimäärin. Vaikka oli pieni otus silloin vielä.

      Liiasta syöttämisestä taas sitten huomaa jos alkaa jalat vääntymään vinoon ja se voi myös johtua väärästä ruoasta. Edellä mainitut ruokamerkit ovat täysipainoista ravintoa ja periaatteessa ei tarvitsisi muuta, mut itse annoin tytölle piimää, viiliä, ja muita lisukkeita ruokaan. Lihaa pelkästään aloin antamaan vasta myöhemmin.

      Vähensin kolmeen kertaan ruokinnan muistaakseni 5 kk:den iässä ja tällä annostuksella taisin syöttää vielä pari kuukautta ja aloin antamaan kaksi kertaa päivässä. Seurasin sitä syömistä ja ruoankulutusta siinä sivussa ja siksi vaihdoin ruokinnan aina sen mukaan. Hiukan se helpottaa se ruokinnan vähentäminen ulkona juoksemistakin ;-)

      Milesestäni 1,5 dl on liian vähän vaikka sen määrän jakaisi muille ruokintakerroille, jos vähennät ruokkimista 5:stä neljään tms. Mielestäni se 4 kertaa on hyvä pienelle vauvakoiralle, jos vaan oma aika antaa periksi syöttää noin monta kertaa päivässä.

      Saitko sen ruokintamäärän kasvattajalta, siis siitä 1,5 desiä/ruokinta?

      • omistaja

        Muuten, mä kanssa liotin pennun ruoan, mut jossain vaiheessa se alkoi tökkimään syömisessä ja olen nyt antanut liottammtonta. Koiralla on ikää nyt 1,5 v. Jostain syystä tyttö ei enää tehnyt muuta kuin sylki kuppiin, jos oli nappulat lioetettuna. Ihme juttu.. ;-)


      • syövät
        omistaja kirjoitti:

        Muuten, mä kanssa liotin pennun ruoan, mut jossain vaiheessa se alkoi tökkimään syömisessä ja olen nyt antanut liottammtonta. Koiralla on ikää nyt 1,5 v. Jostain syystä tyttö ei enää tehnyt muuta kuin sylki kuppiin, jos oli nappulat lioetettuna. Ihme juttu.. ;-)

        kolme kertaa päivässä pennut ja aikuiset, useampi ruokailukerta ehkäsee osaltaan kiertymäriskiä kun ei anneta niin paljoo ruokaa/annos. koskaan en oo mittaillu paljonko annan sapuskaa, koira itsessään on siihen paras mittari -> kylkiluut paistaa selvästi-on liian laiha, kylkiluut ei näy eikä tunnu koittamalla-liian lihava. kalkkilisiä ei jossei saa paljoa lihaa koska varsinkin dogilla kalkki/fosfori suhde täytyy olla kohillaan.


      • elina taas
        syövät kirjoitti:

        kolme kertaa päivässä pennut ja aikuiset, useampi ruokailukerta ehkäsee osaltaan kiertymäriskiä kun ei anneta niin paljoo ruokaa/annos. koskaan en oo mittaillu paljonko annan sapuskaa, koira itsessään on siihen paras mittari -> kylkiluut paistaa selvästi-on liian laiha, kylkiluut ei näy eikä tunnu koittamalla-liian lihava. kalkkilisiä ei jossei saa paljoa lihaa koska varsinkin dogilla kalkki/fosfori suhde täytyy olla kohillaan.

        Boriksella näkyy kylkiluut ja lonkat kanssa aika selvästi. Rupesin eilen jo huonon omatunnon takia antamaan Borikselle enemmän ruokaa. Meille painotettiin oikeata ruokintaa sillo ku haettiin pentu ja nyt siitä on tulossa kauhee ongelma ku kaikki vastaa eri tavalla.. Iik!


      • hanna
        elina taas kirjoitti:

        Boriksella näkyy kylkiluut ja lonkat kanssa aika selvästi. Rupesin eilen jo huonon omatunnon takia antamaan Borikselle enemmän ruokaa. Meille painotettiin oikeata ruokintaa sillo ku haettiin pentu ja nyt siitä on tulossa kauhee ongelma ku kaikki vastaa eri tavalla.. Iik!

        Käy doggi-ihmisten omalla keskustelupalstalla www.tanskandoggi.takaisin.fi Siellä kirjoittelee paljon myös kasvattajat ja erittäin kokoneet doggi-ihmiset, saat varmaankin asiantuntevampia neuvoja kuin täällä. Kahlaa ensin palstan nykykyiset pennun ruokintaa koskevat ketjut läpi, muistaakseni aika paljon löytyy ruokinnan perusasiaa.


      • omistaja
        elina taas kirjoitti:

        Boriksella näkyy kylkiluut ja lonkat kanssa aika selvästi. Rupesin eilen jo huonon omatunnon takia antamaan Borikselle enemmän ruokaa. Meille painotettiin oikeata ruokintaa sillo ku haettiin pentu ja nyt siitä on tulossa kauhee ongelma ku kaikki vastaa eri tavalla.. Iik!

        Totta on, että olet varmaan saanut paljon erilaisia juttuja neuvoiksesi. Ymmärrän että sen tiedon kanssa on sitten vaikea löytää sitä kultaista keskitietä.

        En enää itse neuvo sua. Olenhan jo laittanut oman mielipiteeni/ kokemukseni esille tässä viestiketjussa.

        Itsllänikin oli aikoinaan vaikeaa se syöttäminen, tuntui et se menee välillä stressin puolelle, kun ei tiennyt mitä olisi pitänyt antaa ja kuinka paljon. Mut usko vaan, että sä löydät vielä sen oikean tavan ja määrän!!

        Oma pentuni olisi kanssa syönyt vaikka kuinka paljon pentuna!! Säkki oli välillä revitty ja kaivettu esiin, kun oltiin kotoa poissa.

        Haluan rohkaista sua ja toivotan sulle ja ihanalle pennulle oikein hyvää jatkoa!


    • kasvattaja itsekkin

      Kyllä suosittelisin ensisijaisesti ottamaan yhteyttä koirasi kasvattajaan ja pyydä häneltä tarkempia ruokintaohjeita. Kasvattaja kuitenkin parhaiten tuntee omat linjansa ja on kokemusta oikeasta ruokinnasta. Tuo syöttämäsi muona on laadukasta ja hyvää, mutta tarkemmat ohjeet saat varmasti pentusi kasvattajalta. Itse ainakin kasvattajana mielelläni neuvon uusia dogin omistajia ihan mielelläni, sillä vääränlaisella ruokinnalla saadaan paljon pahaa aikaan nopeasti ja suureksi kasvavalla tanskandogin pennulla! Soitto kasvattajalle vaan niin varmasti asiaan saat selvyyden!

    • Pai

      Osta eläinkaupasta laadukasta isojen rotujen penturuokaa, esim. eagle large breed puppy, ja käytä ruokinnassa maalaisjärkeä. Pentu on nyt laiha, anna enemmän ruokaa. Kolme kertaa päivässä riittää ja noin määrän näet vaikka pussin kyljestä. Panosta pennun ruokintaan kun se on nuori ja kasvavassa iässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5484
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2276
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2272
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1024
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      900
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      853
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      773
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      761
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      753
    Aihe