Ongelmana on ukemit aikido harjoittelussa.
Haluaisin harjoitella 3-5 kertaa viikossa,
mutta en pysty,koska paikat kipeytyvät jo
kahden viikottaisen treenin johdosta riittä-
västi.
Motivaatio kärsii,koska edistymisen esteenä
tuntuu olevan ukemeista kärsivä kroppa.
Pitäisikö vaan käydä hampaat irveessä tree-
neissä 5 x viikossa ja sitkeästi odottaa,että
paikat tottuvat ukemeihin (ja ukemi-tekniikka
parantuu)?
Ukemit ja aikido
7
1913
Vastaukset
- Aikidokaaja
No treenaa vaan sitkeesti.
Ei kukaan ukemeja osaa ennen kuin harjottelee niitä ahkerasti. Monet (minä itse mukaanlukien) ei osaa niitä vielä edes alkeiskurssin jälkeenkään. Ja sitten yht'äkkiä se sujuukin ihan ok.
Yleensä vikana on se että ei uskalleta tehdä ukemia vauhdilla. Monet yrittää 'jarrutella' kesken kaiken ja se jos mikä vaikeuttaa ukemin tekoa. Välillä näkee ihmisiä jotka melkein pysähtyvät ukemin korkeimmassa kohdassa ja sitten läsähtävät tatamille.
Ja se on aika kivuliasta, ja vaarallista.
Itse opin ukemin vasta alkeiskurssin jälkeen kun jäin treenien jälkeen treenaamaan vapaisiin harjoituksiin jossa sai aivan omassa rauhassa asiaa pähkäillä.
Tsemppiä vaan! - Teemu
=D
Kyllä se ukemi sieltä löytyy-- välillä kestää vuosiakin oppia hyvä sellainen. - Agatsu
johtuu kehollesi tottumattomista liikkeistä.
Keho tottuu ja kipu häipyy.
Alussa tekniikkasi on puutteellinen ja lisää myös kipeytymistä. Kaatuminen on erittäin hyödyllinen taito ja välttämätön oppiaksesi Aikidoa. Tuhansia suomalaisia loukkaantuu ja myös kuolee vuoden aikana kaatuessaan. Ajattele kuinka hyödyllinen kaatumisen taito on.
Se antaa myös mahdollisuuden turvalliseen, mutta reippaaseen harjoitteluun.
Muista syödä, levätä ja huoltaa kehoasi. - Meikä
Totta on että tekemällä oppii, mutta jos harjoittelet noin 5 kertaa viikkoon ainakin alussa, niin ei ihme että paikat on kipeät.
Itse harjoittelin aikanaan alkeiskurssilla noin 2-3 kertaa viikossa ja kyllä silloinkin oli paikat kipeänä, mutta siitä kyllä ne ukemit oppii tekemään vähemmälläkin treenillä.
Ja on terveellista pitää muutaman päivän lepotaukoja kerkiää kroppa palautua kunnolla. Joten älä ota treenejä liian vakavasti/ahneesti voi tulla vammoja joiden hoito kestää.
Kyllä ne paikat tottuu treeniin vähemmälläkin treenaamisella, joten malttia ja lisää treeniä kun se tuntuu hyvältä. - Uruviel
Edellä on tullut jo paljon hyödyllisiä vinkkejä, jotka kannattaa painaa korvan taakse. Ukemit tulevat pikkuhiljaa, kunhan kulmaisimmat paikkasi pyöristyvät, lähinnä olkapäät. Minulle on suositeltu ukemikeinuntaa, jos paikat ovat ukemien jälkeen kipeänä. Sen pitäisi hieman auttaa siihen. Ja jos tuntuu, että ukemit seisaaltaan tuottavat liikaa kipua, mene alempaa.
Kyllä se siitä, älä yritä saada ukemeita toimimaan kerralla ja väkisin. - tuhat75
luin tuossa juuri viestisi ja muut vastatut viestit ja niinpä tulin siihen tulokseen, että sinun tulisi saada pyöreyttä ukemiin (ushiro/mae) itselläni on helpottanut paljolti mae ukemin pyörähdys kun katson nagea mahdollisimman pitkään heiton aikana. Tällöin saan selkäni pyöreämmäksi ja leukani helpommin rintaan, joten kulmiaa tulee vähemmän. Muista myös käsien kaarevuus ukemin aikana jolloin ne helpottavat varsinkin ushiro ukemin ylösnousussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389