Rinnassani on ollut fibroadenoomaksi uskottu patti jo 9 vuotta. Olen 33-v. Kävin aikoinani mammografiassa ja ultraäänessä, ja olisin halunnut varmuuden vuoksi poistattaa patin. Minulle kuitenkin sanottiin ettei mikään viittaa syöpään, että pattia ei aleta poistaa ja että voisin unohtaa koko jutun. Asia vaivasi kuitenkin silloin tällöin mieltäni, kävin pariin otteeseen lääkärilläkin mutta sain jälleen saman vastauksen -ei syytä huoleen. Vasta puolisen vuotta sitten minulle selvisi että fibroadenoomaakin pitäisi seurata säännöllisesti. Menin taas lääkäriin ja tällä kertaa sainkin lähetteet mammografiaan ja ohutneulanäytteeseen. Näytteen tulos: Jotain epäselvää, ei vielä syöpäepäily mutta asteikolla 1-5 sijoittuu kohtaan 3. Joudun lisätutkimuksiin ja patti tarpeen vaatiessa muutakin kudosta poistetaan. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia vastaavasta. Mitä tuo luokitus 3 siis tarkoittaa? Ymmäärtääkseni näytteessä joko on syöpäsoluja tai ei, mitä tuo epäselvyys merkitsee? Omissa korvissani tuon tiedon saanti kuulosti jo kuolemantuomiolta, olen aivan paniikissa vaikka ilmeisesti siihen ei olisi syytä. Kiitos jos kerrotte kokemuksistanne!
rintasyöpäepäily
13
7372
Vastaukset
- Nimimerkki on jo rekisteröi...
Ei kannata huolestua. :)
- Fibroadenooma
Itselläni kanssa fibroadenomaksi todettu muutos 2 v sitten. Nyt taas olen tuntenut rinnassa pistelyä. Käsittääkseni tuo luokitus 3 voi olla epätavallisia solumuutoksia tai syövän esiaste. Voi olla myöskin että patologi on katsonut luokituksen 2 ja 3 välillä, valiten 3 johtaen toimenpiteisiin. Ei tuossa mitään kuoleman vakavaa varmasti ole. Miten päädyit tutkimukseen? Kuinka usein pitää tutkituttaa tuo fibroadenooma? Mulle ei ole siitä mitään mainittu. Olen käynyt vaan ultrassa.
- ketjun aloittaja
Hei,mä siis päädyin tällä kertaa tutkimukseen vain siksi, että jostain syystä patin olemassaolo alkoi taas huolestuttaa. Halusin myös että se lopultakin poistettaisiin. En tiedä miksei minua ohjattu aiemmilla lääkärikäynneillä tutkimuksiin ja näytteeseen. Nyt kyseessä oli eri lääkäri, ja hänen mukaansa fibroadenoomat nykyään pääsääntöisesti poistetaan. En käsitä miksei tästä asiasta saa oikeaa tietoa lääkärillä käydessään. Netin kautta mulle sekin selvisi, että seurata pitäisi parin vuoden välein ainakin ultrassa käymällä. Ottaa kyllä päähän. Jos olisin tiennyt että fibroadenoomassa on pientäkään riskiä kehittyä pahanlaatuiseksi, olisin hankkiutunut moisesta eroon jo 9 vuotta sitten.
- pamela
Minulla myös kaksi fibroadenoomaa mutta kesällä leikattiin pois. Minä en sellaisia halunnut kantaa rinnoissani ja sitten koko ajan miettiä, että muuttuvatkohan ne joksikin...
- rintsari
Jos patti on ollut rinnassasi jo yhdeksän vuotta, niin jotenkin epäilen, että olisi sinä aikana kasvanut jo melkoiseksi, jos syöpää olisi. Tosin jos se on alkanut nyt vasta muuttumaan joksikin muuksi. Ei ole oikein tietoa tuosta fibroadenoomasta, että voiko yleensä kehittyä syöväksi.
Oma pattini kasvoi herneen kokoisesta n. 1,5cm:n kokoiseksi vuodessa ja oli papa-luokkaa 5 heti neulanäytteessä. - Nimetön
Olen saman tilanteen edessä! Vuonna -99 rinnastani otettiin ohutneulanäyte, mikä ei ollut millääntavalla hälyttävä. Ainoastaan lääkäri olisi mielellään poistanut patin, mikä ilmeisesti on tämä fibroadenoomi. Kertoi, ettei patti ole millääntavalla vaaraksi, mutta ajan tullen saattaa kehittyä jopa syöväksi. En halunnut kuitenkaan silloin turhaa leikkausta, vaan ajattelin, että seurataan tilannetta. No nyt on sitten seurailtu ja patti rinnassa aristava ja kainalossa turvotusta. Kaulallani on silminnähtävä patti, imurauhanen. Eli älkääpä naiset jääkö seurailemaan! Olen menossa PIKANA mammografiaan ja mahd. ultraääneen. Nyt toivon parasta ja pelkään pahinta!
- Näin minulla
fibroadenooma kesällä. Kirurgit ovat sitä mieltä, ettei kasvainta kannata poistaa näin nuorelta (21v.), sillä leikkaus jättää arpia. Paksuneulabiopsia tehtiin eilen ja jatkohoidoksi on kaavailtu vuosittaista kontrollia.
- pamela
syöpäyhdostyksesä siis valtakunnallisesta. Pistä sinne vaikka sähköpostia. Niin minä tein ja olen todella tyytyväinen, että nuo inhottavat patit poistettiin Olen jo 49 vuotta ja minulta vietiin kaksi isoa fibroa pois ja kyllä nuo arvet ovat aivan olemattomat. Eihän sinun ikäisellesi mitään jälkeä oikeastaan jää sillä nuori iho on vielä nopea uusiutumaan.
- onnekas
Minulla löytyi kesäkuussa patti rinnasta. Heinäkuussa kävin mammografiassa, ultraäänessä ja näytteenotossa. Leikkaukseen pääsin elokuussa. Kasvain oli hyvänlaatuinen. Sain lopulliset tiedot viikko sitten. Olen 24-vuotias. Suosittelen, että pysyt tiukkana ja tahdot lähetteen leikkaukseen. Tällä hetkellä leikkausarpi näyttää siistiltä ja varmasti ajanmyötä vielä hälvenee enemmän. Onnea matkaan.
- Ruusu
Todettiin kesällä fibroadenooma ja nyt viime viikolla kävin uudestaan ultrassa ja sen jälkeen kirurgin kanssa juttusilla. Minulle sanottiin, että virallinen käytäntö näissä tapauksissa on, että kasvain poistetaan eli nyt olen leikkausjonossa. Ensi kesään taitaa mennä leikkaus näillä jonoilla..Niin ja minullakin on ikää vain vuosi enemmän kuin sinulla "Näin minulla".
- Näin minulla
Ruusu kirjoitti:
Todettiin kesällä fibroadenooma ja nyt viime viikolla kävin uudestaan ultrassa ja sen jälkeen kirurgin kanssa juttusilla. Minulle sanottiin, että virallinen käytäntö näissä tapauksissa on, että kasvain poistetaan eli nyt olen leikkausjonossa. Ensi kesään taitaa mennä leikkaus näillä jonoilla..Niin ja minullakin on ikää vain vuosi enemmän kuin sinulla "Näin minulla".
PNB:n tuloksen tänään ja kasvain vahvistui fibroadenoomaksi. Kirurgin mukaan jatkoksi riittää UÄ muutaman vuoden välein / jos koossa tapahtuu muutoksia. Jos kasvain aiheuttaa kipua tai muita oireita se tulisi leikata. Näin siis menetellään Naistenklinikan rintarauhaspolilla.
- Näin minulla
Näin minulla kirjoitti:
PNB:n tuloksen tänään ja kasvain vahvistui fibroadenoomaksi. Kirurgin mukaan jatkoksi riittää UÄ muutaman vuoden välein / jos koossa tapahtuu muutoksia. Jos kasvain aiheuttaa kipua tai muita oireita se tulisi leikata. Näin siis menetellään Naistenklinikan rintarauhaspolilla.
siis tietenkin rintarauhaskirurgian poliklinikkaa =)
- fibranomista nuorilla
Hei, itse olen myös 21v. ja vuosi sitten löydettiin rinnasta 2 fibranomaa (mikä tosin myöhemmin paljastui 3:ksi). Ultraan meni suoraan lähete ja otettiin neulanäyte. Tuloksista soittaessani sanottiin ettei todellakaan poisteta vielä että katsotaan kun olen vanhempi ja saanut lapsia jne. että saattaisi kuulema itsestään hävitä.
Noh, jonkun ajan päästä tuli sitten kirje naistenklinikalta että sinne oli varattu aika ja soitin sinne ihan kummissani koska pattejahan ei kuulema pitänyt poistaa vaikka halusin. Sieltä sitten rauhoiteltiin että varmaan ihan haluavat jutella eri mahdollisuuksista tulevaisuuden varalle.
Naistenkliniikalle saavuttuani tutkittiin sitten taas sitä rintaa ja pamautettiin että mihis väliin sovitaan leikkaus aika. Että kyllä nuoriltakin niitä poistetaan koska saattaa kuulema kasvaa jopa nyrkin kokoisiksi. Uusiutumisvaarahan siinä tietenkin on.
Arvesta sanoisin vielä että itsellä erittäin huomaamaton vaikka joutuivat kahteen otteeseen leikkaamaan. Lääkäri sattui "unohtamaan" leikata sen kaikista suurimman patin pois eli kannattaa tarkkailla vielä leikkauksen jälkeekin että kaikki varmasti veke.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642