Farkkujenkkien kestävyyttä hehkutetaan joka välissä, mutta millaisiin mittarilukemiin olette niillä päässeet? Nykyautoista japseillakin ajaa hyvällä tuurilla puoli miljoonaa kilometriä ilman suurempia remppoja, mutta eipä ole yhtä paljon ajettua jenkkiä tullut vastaan. Johtuisiko "kestävyys" vain siitä, että jenkillä ei ole varaa ajaa samoja mailimääriä kuin eurolla tai japsilla?
Piilofarmarien saastelaitehässäkät ja "sähköiset" kaasuttimet ovat todella epäluotettavia. Sähköheebelien ja ilmastoinnin viat ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Kori mätii puuteippien alta. Nivelet ovat kulutustavaraa painavassa autossa. Nämä kokemukset omien ja lähipiirin havaintojen perusteella.
Jenkin kestävyys
26
4118
Vastaukset
- Pave
Mulla ei ole farkkua, vaan vani.
Mutta ei kai se tekniikka kovin totaalisesti poikkea.
Kone on 6,2D jolla on ajettu 650 000 km.
Konetta ei ole avattu vielä kertaakaan, päästömittaus alitti viime katsastuksessa reilusti suurimman sallitun lukeman, ja öljyn kulutus on noin 0,7L/5000 km.
Eikä muussakaan tekniikassa ole mitään suuria yllätyksiä ilmennyt, tietenkin aina jotain pientä laittamista, niinkuin kaikissa autoissa. - topi
”Farkkujenkkejä” eli niitä 80-luvun farmareita - esim caprice stw - on vieläkin liikenteessä aikas paljon. säännöllisesti huollettuna tuollaisen tekniikka kestää helposti 500tkm, monesti vain autoja on huollettu/korjailtu juuri ja juuri sen verran, että se taas liikkuu. Ja tästä johtuen nämä saastelaite ja kaasuttimen ohjaus-systeemit saa koneen toimimaan aika oudosti; auto tuntuu laiskalta, kulutus on suuri, nykii, sammuilee, ei lähde käyntiin..
Jos tuollaista autoa on ostamassa, kannattaisi tutkia, että auto on hyvin pidetty. Monet valitsee sen minkä halvimmalla saa, ja joutuvat sitten korjauttamaan autoaan isolla rahalla, tai sitten tehdään itse ”halpakorjaus” ja myydään äkkiä eteenpäin.
Itse arvioisin noiden farkkujenkkien arvoksi tällä hetkellä 500 – 5000 e, joten jos tuolla hinnalla on ostamassa luotetavaa ympärivuotista taloudellista kulkuneuvoa, valitse joku vähän ajettu pikku japsi/euro. Jos taas suostut maksamaan hieman suuremmat käyttökulut, ja arvostat ison Amerikkalaisen mukavaa pehmeää kyytiä, niin farkku on ihan kiva vaihtoehto.- Jannu
Joo, mutta kun puhutaan käyttökustannuksista ja ympäristöystävällisyydestä, niin vakiovastaus tällä palstalla on jotain tyyliin "mun jenkki on ajossa vielä silloin kun sulla on kolmas corolla kierroksessa".
Säännöllisesti huollettuna (mitä se sitten tarkoittaakin) lähes mikä tahansa nykyauto kestää 500 tkm.
Euroissa ja japseissa ei tarvitse huolia "kompromissikaasuttimista" vaan pellin alla on joko kunnon ruisku tai perinteinen kaasari.
Eli voisiko joku jenkkien lujuutta ylistävä nyt vastata kysymykseen ja kertoa KONKREETTISIA esimerkkejä, miksi jenkki olisi kestävämpi kuin "itäautot". - Anonyymi
Jannu kirjoitti:
Joo, mutta kun puhutaan käyttökustannuksista ja ympäristöystävällisyydestä, niin vakiovastaus tällä palstalla on jotain tyyliin "mun jenkki on ajossa vielä silloin kun sulla on kolmas corolla kierroksessa".
Säännöllisesti huollettuna (mitä se sitten tarkoittaakin) lähes mikä tahansa nykyauto kestää 500 tkm.
Euroissa ja japseissa ei tarvitse huolia "kompromissikaasuttimista" vaan pellin alla on joko kunnon ruisku tai perinteinen kaasari.
Eli voisiko joku jenkkien lujuutta ylistävä nyt vastata kysymykseen ja kertoa KONKREETTISIA esimerkkejä, miksi jenkki olisi kestävämpi kuin "itäautot".Tässä yksi esimerkki, pätee tietenkin ainoastaan tähän tapaukseen:
Auto Olds 88 vm. -81, ex. dieseltaksi. "kiertopalkinto", olen 14. omistaja, minulla ollut kuitenkin 6 vuotta kesät/talvet käyttöautona. 350 bensa TH350, kone autoakin vanhempi (saastelaitteitahan tässä koneessa ei ole koskaan ollut, onneksi). Puristuksetkin koneessa on tallella.
Hihnoja, jarrupaloja, vaijereita jne. on luonnollisesti vaihdettu, sekä startti ja kaasutin.
Pieniä sähkövikoja on ollut, imusarjan joudun irrottamaan ja tiivistämään uudelleen. Lämppärin kenno vaihdettu, iskarit eteen, satulat kunnostettu... varmaan tästä jotain puuttuu, mutta mitään suurempaa ei ole ollut. Edes neste- tai öljyvuotoja. Auton maalaaminen tässä tosin olisi edessä...
Kilometreistä ei kukaan tiedä, itselle niitä on tullut n. 15000 vuodessa.
Laatikko toiminut hienosti koko ajan, edelleen ruosteeton auto ja ryhdissään, ovetkin napsahtaa kiinni kuin kassakaapissa.
Niveliä en ole vaihtanut ainoatakaan (niiden käyttöikään voi vaikuttaa itse, rasvaa nippoihin...)
Yleinen harhaluulo tosin tuntuu olevan, ettei jenkki tarvii huoltoa. No, tarviihan se. Esim. öljytila suhteessa moottorin kokoon on pieni, eli niitä saa vaihtaa usein, vaikka sitä ei kuluisikaan. Parasta huoltoa kasikoneelle.
Auto on toki raskas, mutta järeää kaliiperia ovat osatkin. Etupään nivelten kulumisesta olen itsekin kuullut. voi olla, mutta siinä on iskareidenkin kunnolla osansa.
Loppujen lopuksi, tämä yksilö on vanhaksi autoksi toiminut hienosti... Ja ikäni mä saan näillä vanhoilla autoilla ajaa, kun kasista ja automaatista en luovu :) - vesku
Anonyymi kirjoitti:
Tässä yksi esimerkki, pätee tietenkin ainoastaan tähän tapaukseen:
Auto Olds 88 vm. -81, ex. dieseltaksi. "kiertopalkinto", olen 14. omistaja, minulla ollut kuitenkin 6 vuotta kesät/talvet käyttöautona. 350 bensa TH350, kone autoakin vanhempi (saastelaitteitahan tässä koneessa ei ole koskaan ollut, onneksi). Puristuksetkin koneessa on tallella.
Hihnoja, jarrupaloja, vaijereita jne. on luonnollisesti vaihdettu, sekä startti ja kaasutin.
Pieniä sähkövikoja on ollut, imusarjan joudun irrottamaan ja tiivistämään uudelleen. Lämppärin kenno vaihdettu, iskarit eteen, satulat kunnostettu... varmaan tästä jotain puuttuu, mutta mitään suurempaa ei ole ollut. Edes neste- tai öljyvuotoja. Auton maalaaminen tässä tosin olisi edessä...
Kilometreistä ei kukaan tiedä, itselle niitä on tullut n. 15000 vuodessa.
Laatikko toiminut hienosti koko ajan, edelleen ruosteeton auto ja ryhdissään, ovetkin napsahtaa kiinni kuin kassakaapissa.
Niveliä en ole vaihtanut ainoatakaan (niiden käyttöikään voi vaikuttaa itse, rasvaa nippoihin...)
Yleinen harhaluulo tosin tuntuu olevan, ettei jenkki tarvii huoltoa. No, tarviihan se. Esim. öljytila suhteessa moottorin kokoon on pieni, eli niitä saa vaihtaa usein, vaikka sitä ei kuluisikaan. Parasta huoltoa kasikoneelle.
Auto on toki raskas, mutta järeää kaliiperia ovat osatkin. Etupään nivelten kulumisesta olen itsekin kuullut. voi olla, mutta siinä on iskareidenkin kunnolla osansa.
Loppujen lopuksi, tämä yksilö on vanhaksi autoksi toiminut hienosti... Ja ikäni mä saan näillä vanhoilla autoilla ajaa, kun kasista ja automaatista en luovu :)minulla on ollut 7 eri jenkkipeliä enkä ole vielä yhteenkään vaihtanut muita alustan osia kuin iskareita joten on ne jenkit ainakin siltäosin kestäviä
- Ziba
Jannu kirjoitti:
Joo, mutta kun puhutaan käyttökustannuksista ja ympäristöystävällisyydestä, niin vakiovastaus tällä palstalla on jotain tyyliin "mun jenkki on ajossa vielä silloin kun sulla on kolmas corolla kierroksessa".
Säännöllisesti huollettuna (mitä se sitten tarkoittaakin) lähes mikä tahansa nykyauto kestää 500 tkm.
Euroissa ja japseissa ei tarvitse huolia "kompromissikaasuttimista" vaan pellin alla on joko kunnon ruisku tai perinteinen kaasari.
Eli voisiko joku jenkkien lujuutta ylistävä nyt vastata kysymykseen ja kertoa KONKREETTISIA esimerkkejä, miksi jenkki olisi kestävämpi kuin "itäautot".asiallisiin kysymyksiin. Puhutaan nyt sitten 80-luvun piilofarkuista, joita rantautui meille n. 3000 kpl vuosina 88-90, kunnes maahantuonti lainsäädännöllä lopetettiin.
Ympäristöystävällisyys? Kun saastelaitteet ovat toiminnassa, puhdistaa tuon ikäinen katti vielä 80 % kaasuista - eli 15 litrankin keskikulutuksella saman ikäisen ei-katti auton tulisi viedä 3 litraa sadalla ollakseen yhtä "puhdas".
Valmistustekniikka on kotiasentajan onneksi ns. vanhanaikaista - monia osia voi korjata, huoltaa ja vasta viime kädessä vaihtaa. Nykyajan komponetti-ajattelun myötähän miltei kaikki korjaustyö on osien vaihtamista, kunnes vika poistuu.
Kestävyys? Paha mennä yleistämään, mutta jos esim.koneen tilavuus on viisi litraa ja huipputeho 165 hv / 4200 kierroksella, niin eikö ole aika ihme, jos pata on avauskunnossa ennen kahden litran myllyä, josta on pari tuhatta ylempää otettu sama teho?
Itselläni on ollut 16 vuoden aikana reilut parikymmentä autoa, Ladasta Letukkaan. Kaikkiin on tehty jotain remonttia. Nyrkkisääntönä voisi olla: Mitä pienempi ja mitä idempänä valmistettu auto, sitä aiemmin alkavat ongelmat kasaantua!
Esim. Samarasta levisi startti ja hammaskehä irtosi, kun autolla oli ajettu 56 000 km! Volvo 240:stä luovuin aikanaan, kun ruostehitsauksien kustannusarvio alkoi olla puolet myyntiarvosta.. auto oli tuolloin ajettu 300 000 km ongelmitta, konetta ei ollut kertaakaan avattu.
Nyt alla olevalla -85 Pontiac STW:llä on takana 195 000 mailia, kaikki muu pelaa, paitsi ilmastointi. Lauhdutin oli puhki jo ostaessa. Auto on ollut mulla vajaa kaksi vuotta, pakoputki, laturi ja syylari on tullu uusittua. Ne ovat olleet yleisimmät uusimiskohteet jarruosien ja pyöränlaakereiden ohella myös aiemmissa ajopeleissä, valmistusmaasta riippumatta. - JP
Jannu kirjoitti:
Joo, mutta kun puhutaan käyttökustannuksista ja ympäristöystävällisyydestä, niin vakiovastaus tällä palstalla on jotain tyyliin "mun jenkki on ajossa vielä silloin kun sulla on kolmas corolla kierroksessa".
Säännöllisesti huollettuna (mitä se sitten tarkoittaakin) lähes mikä tahansa nykyauto kestää 500 tkm.
Euroissa ja japseissa ei tarvitse huolia "kompromissikaasuttimista" vaan pellin alla on joko kunnon ruisku tai perinteinen kaasari.
Eli voisiko joku jenkkien lujuutta ylistävä nyt vastata kysymykseen ja kertoa KONKREETTISIA esimerkkejä, miksi jenkki olisi kestävämpi kuin "itäautot".no.. sä vertaat 80 luvun alun jenkkejä nykyjapseihin.. vertaappa toisinpäin välillä.. -80 alun japseja uusiin jenkkeihin..
- Anonyymi
vesku kirjoitti:
minulla on ollut 7 eri jenkkipeliä enkä ole vielä yhteenkään vaihtanut muita alustan osia kuin iskareita joten on ne jenkit ainakin siltäosin kestäviä
Montako kymmentä tuhatta ajat vuodessa ja paljonko huonoilla teillä?
- chevyman
Yrityksessämme on VAIN jenkkiautoja. Eniten on kilometrejä muistaakseni ´88 Capricessa (480 000 km) normaaleilla huolloilla (ei moottorivaihtoja eikä muitakaan isompia remontteja, pari palanutta lamppua). Kahdella vanilla on ajettu jotain 350 000 ja 470 000 km, mutta ovat uudempia. Lisäksi vaimoväen käytössä on upea ´75 isolohko Caprice ja 400 000 poikki ilman koneen aukaisua. Kolme pickupia ovat kaikki Chevrolet -merkkisiä ja 90-luvulta. Nuorimmalla ajettu jotain 100 tkm, vanhimmalla yli 350 tkm. Vielä on Cadillac Seville STS 220 000 km. Kaikki toimii moitteetta ja pitäis ostaa kohta jokunen uus ihan vain piruuttani. Itäautoja emme ymmärrä!
- impala67
miksi tarvitset todisteita?
jos epäilyttää, pyysy riisikannassa. eipähän tarvitse taas lueskella yhden "mulla-on-ollut-tommonen" asiantuntijan hehkeitä päätelmiä ja tuomioitaan ameriikanlahnoista.
itellä on ja on ollut henkilömalleja ja farkkuja,
nimimerkkiautoni on vanha taksi ja ajettu 860 tkm.
aina vaan pelaa, kun viat korjaa. lukiokavereille terveisiä... mitäköhän niillekin -82 320i, -75carinaII, 71 kadett, jne. tänään kuuluu joiden piti olla niiiiin hyviä autoja...
farkun myin kun halusin maasturin, mutta sekin oli ehtoopuolen malli, sama josta oli juttua tuulilasissa. -79,4bbl350/TH350 ja floridasta- eli ruostuvaa mallia. mutta kaasari vielä normaali elikkä ei sähköohjattu. hyvin pelasi ja mukavaa kyytiä tarjosi. 12,5 sadalla oli alin (80km/h)-joka oli aika vähän koska kyseessä oli vielä se painavampi-vaikkakin samankokoinen kori.
Olet oikeassa, sähköohjattu himmeli ON vanhentuessaan epäluotettava- mutta sähkökaasaritkin toimii hyvin, kunhan muistaa pitää huolen niistä oheishiluista; katti, happisensori, alipainepiuhat paikallaan. KONE kestää kyllä tuomiopäivään saakka. oheislaitteet ei välttämättä- korjatut komponentit kun voi olla taiwanista!- Jannu
Tällä osastolla on ilmeisesti mahdotonta saada asialliseen kysymykseen asiallista vastausta. Pari niitä tulikin, kunnes Impala väläytti taas älynlahjojaan.
"Jos epäilyttää, pysy riisikannassa." Up yours! - jhg
Jannu kirjoitti:
Tällä osastolla on ilmeisesti mahdotonta saada asialliseen kysymykseen asiallista vastausta. Pari niitä tulikin, kunnes Impala väläytti taas älynlahjojaan.
"Jos epäilyttää, pysy riisikannassa." Up yours!Olen seurannut näitä keskusteluja ja väittäisin että nimim.impalan järjen juoksussa ei ole matoja, ainakaan mitä tulee jenkkiautoihin. Ihan hyviä ja asiallisia kommentteja ja neuvojahan tuo on antanut.Ja kokemusta varmasti on, täytyy olla tuolla jenkkiautomäärällä. Jos haluat vastauksen kysymykseesi, osta jenkki ja katso mitä se kestää. Huolla hyvin tai ole huoltamatta.
- impala67
Jannu kirjoitti:
Tällä osastolla on ilmeisesti mahdotonta saada asialliseen kysymykseen asiallista vastausta. Pari niitä tulikin, kunnes Impala väläytti taas älynlahjojaan.
"Jos epäilyttää, pysy riisikannassa." Up yours!sori vaan, ei välttämättä meikäläisellä ole yläkerta normaalissa nipussa- kerta vanhoilla lahnoillakin ajelen... väsyttää vain niin nämä joojoo ostan jenkin-miehet, jotka sitten kun jonkun erehtyvät ostamaan eivät lahnaansa huolla ja ihmettelevät sitten että pensaa palaa. voivoi.sitten se täytyy myydä äkkiä pois- että "pääsee omilleen".
mielestäni kyllä kirjoitin hiukka muutakin kuin tuon nerokkaan lausahduksen riisikannasta. harmi jos et sitä lainkaan huomannut, siinähän totesin että KYLLÄ, SÄHKÖ-OHJATUSSA KAASARISSA ON VIKOJA-MUTTA KAIKKI ON KORJATTAVISSA. - Jeternal
-75 Carina II! Ohhoh! Keksitkö kaikki muutkin "kavereiden autot"? Sulla mitään kaverita olekaan!
- impala67
Jeternal kirjoitti:
-75 Carina II! Ohhoh! Keksitkö kaikki muutkin "kavereiden autot"? Sulla mitään kaverita olekaan!
niin, oikeassa olet, eivät ne mitään oikeita kavereita ollutkaan, mutta samalla luokalla opiskelleita sanottiin tuolloin ennen vanhaan (varmaan suurinpiirtein syntymäsi aikaan) luokkaKAVEREIKSI, siitä huolimatta oliko ne varsinaisesti hyviä ystäviä...
siitä että oliko carinamkIIsia justiinsa 75 en tosiaan ole varma, mutta otaksunpa että tiiät aika tarkkaan mitä mallia tarkotan. ei siihen aikaan kellään varaa mihkään uudempaan omaan autoon ollut. - Mörö
Kun tuli puheeksi noi farmarit niin tietääkö kukaan paljonko on pelkkä liikennevakuutus Tampereen seudulla Chevy-farmariin? 5.0 kone
- Jokkeri
Mörö kirjoitti:
Kun tuli puheeksi noi farmarit niin tietääkö kukaan paljonko on pelkkä liikennevakuutus Tampereen seudulla Chevy-farmariin? 5.0 kone
Farkun vakuutus n. 140 euroa
- JK
Jos ostat 80-luvun piilofarmarin tai vastaavan niin heitä kaikki saastevehkeet menemään ja jos sähköinen kaasari ei toimi kunnolla vaihda se normaaliin esim. Edelbrock. Pakoputkisto kannattaa myös uusia tuplaputket tai yksi 3 tuuman putki ja poista myös katalysaattori tai osta uusi vaapaavirtausmallinen. Näillä muutoksilla saat huomattavan tehonlisäyksen ja polttoaineen kulutus myös laskee. Muuten nämä autot ovat todella luotettavia kuin muutkin vanhemmat jenkit.
- Petu
Itselläni on vuosimallia 1975 oleva Dodge Charger ja en nyt menisi vannomaan tuon Amerikkalaisen autoilun autuudesta. Kyllä ainankin tästä vehkeestä on löytynyt paljonkin sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka on ainoastaan sitävarten että ne menisivät tietyissä tilanteissa rikki.
Ja mitenkä helppoa se on ollutkaan Dodgen huoltaminen kun mitään osia et enää automerkin virallisen maahantuojan huollosta enää saa, hyvä kun öljynsuodattimen löytäävät.
Olen rämpinyt muutaman Chevrolet Capricen alla (1990 / 1991) ja jotenkin itse olen tullut siihen tulokseen että ne on uutenakin jo ikivanhoja.
Työntötankokone, takana jarrurummut, säädettävä sytytys, yksipisteruisku, ilmastoinnissa on tasan kaksi asentoa joko/tai...terveisiä vaan sinne antiikkia antiikkia ohjelman tekijöille. =)
Jotenkin se on minusta aikapaljon huoltoa, kun ensimmäiseen sataantuhanteen saa vaihtaa puhaltimen moottoria, takajarrurumpuja, iskareita, jakopään ketjua, ja venttiilinostinta sekä näitten lisäksi vielä ihmetellä tätä ah niin eksoottista EGR järjestelmää.
Kuopiossa toimivalta polttomoottoreiden sylinterikansien kunnostamiseen erikoistuneeltä yrittäjältä kysyin, että miten yleistä se on tuo Chevyn 6,2 litraisen dieselkoneen kansien huollatus niin kertoi että keskimäärin yhden koneen kannet per viikko. Ja vaikka kuinka hiveltäs niitä suoraksi ja hyväksi ja vaikka kuinka tiukkaan ne kannenpultit vääntää niin aina tihkuu vettä jostakin nurkasta. Aivan niinkuin W124 Mersuissa järestään tihkuu öljyä kannentiivisteen välistä koneen etuosassa.
V8 lehdessäkin kun on ilmoituksia, niin kyllä ne on lähes kaikissa autoissa kahdensadantuhannen nurkilla se hirviä 350 tai 305 kuutiotuumainen valurautapannu restauroitu uusilla männillä ja renkailla jostainsyystä.
Että tällästä mutinaa tälläkertaa
Petu - mr.cool
Petu kirjoitti:
Itselläni on vuosimallia 1975 oleva Dodge Charger ja en nyt menisi vannomaan tuon Amerikkalaisen autoilun autuudesta. Kyllä ainankin tästä vehkeestä on löytynyt paljonkin sellaisia teknisiä ratkaisuja, jotka on ainoastaan sitävarten että ne menisivät tietyissä tilanteissa rikki.
Ja mitenkä helppoa se on ollutkaan Dodgen huoltaminen kun mitään osia et enää automerkin virallisen maahantuojan huollosta enää saa, hyvä kun öljynsuodattimen löytäävät.
Olen rämpinyt muutaman Chevrolet Capricen alla (1990 / 1991) ja jotenkin itse olen tullut siihen tulokseen että ne on uutenakin jo ikivanhoja.
Työntötankokone, takana jarrurummut, säädettävä sytytys, yksipisteruisku, ilmastoinnissa on tasan kaksi asentoa joko/tai...terveisiä vaan sinne antiikkia antiikkia ohjelman tekijöille. =)
Jotenkin se on minusta aikapaljon huoltoa, kun ensimmäiseen sataantuhanteen saa vaihtaa puhaltimen moottoria, takajarrurumpuja, iskareita, jakopään ketjua, ja venttiilinostinta sekä näitten lisäksi vielä ihmetellä tätä ah niin eksoottista EGR järjestelmää.
Kuopiossa toimivalta polttomoottoreiden sylinterikansien kunnostamiseen erikoistuneeltä yrittäjältä kysyin, että miten yleistä se on tuo Chevyn 6,2 litraisen dieselkoneen kansien huollatus niin kertoi että keskimäärin yhden koneen kannet per viikko. Ja vaikka kuinka hiveltäs niitä suoraksi ja hyväksi ja vaikka kuinka tiukkaan ne kannenpultit vääntää niin aina tihkuu vettä jostakin nurkasta. Aivan niinkuin W124 Mersuissa järestään tihkuu öljyä kannentiivisteen välistä koneen etuosassa.
V8 lehdessäkin kun on ilmoituksia, niin kyllä ne on lähes kaikissa autoissa kahdensadantuhannen nurkilla se hirviä 350 tai 305 kuutiotuumainen valurautapannu restauroitu uusilla männillä ja renkailla jostainsyystä.
Että tällästä mutinaa tälläkertaa
Petusanoit että ilmastoinnissa on vaan tasan kaksi asentoa joko tai... niin mutta niihän se on muissakin autoissa, kompuraa ei niin vaan säädelläkkään, se joko käy tai ei.. mutta kun sisäänpuhallus ilmaan sotketaan lämpöä sekaan, niin saadaan sopiva puhallus, tämä tapahtuu sitten enempi tai vähempi automaattisesti.
Täytyy muistaa että Caprice on halpa auto tarkoitettu sille kansanosalle millä ei ole varaa ajaa Cadillac:lla, siksi ne tekniset ratkaisut on sitä mitä on.
>V8 lehdessäkin kun on ilmoituksia, niin kyllä ne on lähes kaikissa autoissa kahdensadantuhannen nurkilla se hirviä 350 tai 305 kuutiotuumainen valurautapannu restauroitu uusilla männillä ja renkailla jostainsyystä.
Minäkin hiplasin V8:ta venttiilit.. ja aivan turhaan.
- Pontiac Man
Kestää varmasti paremmin kuin moni euroräppänä. Kaikki riippuu lähinnä siitä viitsiikö tehdä huoltoja autoon.
Meillä on Pontiac Transport vm. 90 automaattilaatikolla ja kulutus maantieajossa on ollut pitkillä matkoilla 8,7 ... 9,6 / 100 km.( Huomattakoon, että autossa mukana 2 aikuista ja 2 lasta, isot koirat tavaraa paljon.)
Talvella kulutus on ollut välillä 10 - 12 l / 100 km lyhyellä työmatkalla.
Penkit on helppo irroittaa eli auto on todella helppoa muunnella tarpeen mukaan (1-7 henkeä)
Moottori on 3,1 l V6 ruisku ja on toiminut loistavasti. No problem. Ainoastaan laturi on vaihdettu. (hiilet palo loppuun) Ajettu tähän mennessä n. 170 mailia.
Auto on helppo huoltaa joten olen tehnyt öljyn, tulppien, suodattimien, jarrujen vaihdot itse.
Toinen on Buick Electra STW 307 koneella ja ajettu jo yli 200 000 mailia ilman ongelmia !
Koneeseen on vaihdettu tähän mennessä öljyn yms lisäksi vain laturi ja auto on jokapäiväisessä käytössä. Eikä ole jättänyt kertaakaan tielle !!!!!! Todella luotettava peli. !!
Täytyy muistaa että Chevyn V8 variaatioineen on maailman eniten valmistettu moottori. Yli 60 miljoonaa konetta.
Kun kerran ostaa amerikkalaisen auton automaattilaatikolla, ilmastoinnilla, sähköherkuilla, vakionopeuden säädöllä, hyvillä ajomukavuuksilla, ym. herkuilla on todella vaikeaa löytää yhtä hyvää vastavaa, joka myös kestäisi yhtä hyvin.
Amerikkalaisissa autoissa on todella loistava hinta/laatu suhde ! (En olisi uskonut tätä vielä kymmenen vuotta sitten)
T. Tyytyväinen kahden jenkkiauton omistaja (vuodesta 1992) - Sini
Minäpä haluaisin nähdä 35 vuotta vanhan RUOSTEETTOMAN japanilaisen vehkeen.Ja jos sellainen löytyy niin haluaisin nähdä 35 vuotta vanhan japanilaisen vehkeen mihin ei ole tehty YHTÄÄN remonttia normaali huoltojen lisäksi."Jenkit vie paljon bensaa"...totta kai ne vie enemmän bensaa kuin 1.1 fiatti...onhan moottoreissa ja korien koossa ja painossa "pieniä" eroja...mutta jos jenkki nyt sattuu viemään tuhottomasti bensaa, kannatta epäillä omia mekaanikontaitojaan...
- Chevrolet
Tä ?
Meidän 85- chevy 305 V8 toimii edelleen kuin amerikkailainen unelma.
Ei ole ollut ongelmia saastelaitteiden tai sähköisenkaasarin kanssa, sähkölaitteet,kuten ikkunat kaikki, istuimet jne, toimii kuten uutena.
Niveliä ei ole vaihdettu kertaakaan. (Kirjoittajalle tiedoksi, että niistä löytyy rasvanipat, joita rasvaamalla niveliet kestävät vuosikymmeniä käytössä)
Puukylkiteippi poistettiin ja alta löytyi todella hyväkuntoinen maalipinta.
Auto ei ole kertaakaa jättänyt tielle ja se on jokapäiväisessä käytössä työmatkoilla jne.
Mittariin on kertynyt yli 268 tuhatta mailia ja konetta ei todellakaan ole avattu.
On se surullista katsoa esim. työkaverin uutta Astroa, johon on vaihdettu vesipumppu ja istuinlämmittimet, lämpötilaanuturi jne. jo 20 tuhannen jälkeen.
Kyllä vanha jenkki kestää jopa paremmin kuin moni euroräppänä edelleen.
Täytyy muistaa että USA:ssa on autojen tekemisen todellinen kulttuuri, jota ei ole Japanissa tai Euroopassa vieläkään. - Jenkki
Älä osta itsellesi koskaan jenkkiautoa, koska et ansaitse sitä !
- tyttö
Miten edes kehtaat kirjoitaa tuollasta ?????
Meidän auto täyttää tänä kesänä 50 vuotta ja moottorina on edelleen se minkä tehdas siihen laittoi eli alkuperäinen ja toimii, eipä tuota ole hitsattukkaan ja maalattu hänet on tullessaan suomeen uutena vuonna 52. Tottahan toki jarruja on jouduttu huoltamaan ynnä muita perus huoltoja tehty. Syylari jouduttiin kennottamaan vast ikään, joten tässä sulle vastaus miten jekki kestää. PS. Tämä vanhuksemme on lähestulkoon ympäri vuoden liikenteessä.
Vielä noista farmareista...jokainen jenkki niinkuin japsikin toimii moitteetomasti jos ei ole peukalo keskellä kämmentä ja jenkki ei ruostu jos viitsii pesasta silloin tällöin mutta suruksesi totean että japskit ruostuu vaikka vahaisit sen joka päivä.Tottakai teippien alle tulee ruostetta jos siihen tulee kiveniskeytymä mutta puheittesi perusteella japanilainen auto kestää senkin .HAH HAH!!Nivelistä puheen ollen tiesitkö että niistä löytyy rasvanipat? Loppujen lopuksi kun tarkemmin ajattelisit asiaa niin kumpi tulee halvemmaksi japanilaista autoa aletaan ruostehitsaamaan jo muutaman vuoden käytönjälkeen ja kaiken lisäksi joka katsatukseen vuoden välein., mitens jenkin laita ? Tarviiko upottaa rahat hitsukseen ei vaan bensaa tankkiin silläkin rahalla. - Jere
Jannu on ihan pihalla, nörtti varmaan, jolla ei valitettavasti ole autotietoutta riittävästi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008900
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265288- 534611
- 894360
- 583553
- 513336
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.583198Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262836Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422625- 432581