Olen vasta hankkinut 100cc suoravetoisen karting-auton. Kulkua laitteessa on ihan kivasti, mutta auton säätäminen ei ole oikein hanskassa.
Onko mitään perusohjeita mitä tehdään (rengaspaineet, rungon jäykisteet, pyörän kulmat yms.), jos yliohjaa, aliohjaa, jos on nopeita mutkia, syheröinen rata jne? Mistä olisi hyvä aloittaa säätäminen?
Miten rengaspaineet milläkin lämpötiloilla edessä/takana.
Karting-auton säädöistä
20
25321
Vastaukset
- asiantuntija
ainakin ku oot ajamassa ja jos et oo radalla yksin, ainaki eteläsuoemssa mahdollisesti et oo, nii kysy apuu keneltä vaa ketä siel on yhtäaikaa ajelemassa/testailemassa. eiköhän kuka vaan auta. kysyt vaa kokeneilt kilpakuskeilt ja niitten faijoilta ja mekaanikoilta. apuu saa ku pyytää
- mjo33400
Ensinnäkin olisi hyvä tietää minkä merkkinen runko, millä renkailla auto on nyt varustettu. Pääsääntöisesti runko perussäädöillä, auraus 0, takaleveys 138-139cm, etuleveys kolme 10mm prikkaa renkaan sisäpuolella akselissa, välitys takana 88, tämä riippuu paljon radasta ja siitä mikä kone on, onko ilma vai vesijäähdytteinen ja mikä on koneen ratas kooltaan ja sitten vielä pakoputken kurkkutorven pituus ja putken mitta kartioon joka taas riippuu sen hetkisestä välityksestä. Rengaspaineet taas riippuu siitä minkä merkkiset renkaat on, jos on ICA-luokan renkaat niin sanoisin, että noin 0,6 kp:tä.
- mekaanikko
toihan meni oikeen mallikkaasti pieleen. jatka samaan malliin.
- Paroni
ei auton säätämistä oikeen voi netin välityksellä neuvoo... viitaten edelliseen kirjottajaan, mun mielestä ei voi antaa mitään "oletusarvoja". Runkoja on erilaisia, moottoreita on erilaisia, radatkin tuppaa olemaan erilaisia ja ennenkaikkea kuljettajat on erilaisia.
No jos jotain vinkkejä entisenä kilpailijana kertosin:
Etuakselin levitys tuo eteen lisää pitoo--> ohjaus muuttuu raskaammaks.
takaakselin kavennus lisää pitoo taakse(Ite pidin takaalta niin leveenä ku mahdollista.)--> voi alkaa "pomppimaan", pomppiminen johtuu useimmiten ohjausvirheestä ja joskus liian suurista rengaspaineista.
jos auto on aliohjaava, levitä edestä. ja toisinpäin.
mun mielestä kannattaa ekana huolehtii että osaa ajaa, kierrosajat heittää toisistaan 0,2 sekkaa about(tai ees siihen suuntaan), eikä porukka paina kahta puolta ohi.
Sitten kattoo hetken rengasta: Sillon kun rengas pitää, se myös kuluu. Renkaan sisäreunaan tulee sellanen raita johon kumi, ööö, "rullautuu". (näkyy selkeesti just pehmeessa ICA-luoka renkaassa). jos paineet on liian pienet tätä ei tapahdu, jos taas liian suuret ni se kumi melkeempä irtoo pinnasta,(lämpenee liikaa). Asfaltin laatu vaikuttaa paljon renkaisiin, silee, uusi asfaltti vaati kulunutta ja karkeeta kovemman paineen.
"sekotankohan mä vaan ihmisten ajatuksii??"
Jäykistimet on taas makuasioita, mulla ne oli tallissa käyttämättöminä.
Viimeseks: Kaikista tärkein asia!!! kuljettajan penkki pitää olla oikeassa kohtaa. Eli painojakauma tulee olla oikein. ja siihen EI voi sanoo 40/60... se riippuu kuljettajan ajotyylistä ja radan olosuhteista. Ittelläni oli 4 reikää penkissä, sitä siirrettiin aina eteenpäin kisoissa kun radalle kehitty parempi pito. meniköhän liian hienoks...
Kokeilemalla löytyy, tekee yhden muutoksen kerrallaan ja miettii miten auton käyttäytyminen muuttu. Radalla tulee monenlaisii ohjeita, osa on ihan varmasti päinvastaisia. mut kokeilee ja miettii, kyllä niitä asioita keksii. kannattaa paneutua esim ohjausgeometriaan, sitä kautta ymmärtämällä asiat helpottuu.- mjo33400
Oli täyttä asiaa, mutta tohon penkin asentoon olen karkeasti eri mieltä. Penkin asento on jo tehtaalla määrätty ja sen pitää olla juuri siinä asennossa. Yleensä penkin siirtämisellä korjataan vaan kuskin ajovirheitä. Penkki on koko auton tärkein säätö eli tarkalleen oikealle paikalle.
- Paroni
mjo33400 kirjoitti:
Oli täyttä asiaa, mutta tohon penkin asentoon olen karkeasti eri mieltä. Penkin asento on jo tehtaalla määrätty ja sen pitää olla juuri siinä asennossa. Yleensä penkin siirtämisellä korjataan vaan kuskin ajovirheitä. Penkki on koko auton tärkein säätö eli tarkalleen oikealle paikalle.
En tiedä missä luokassa oot ajanu... no toisista viesteistä päätellen jammuu... no mut joka tapauksessa hyvin moni kuski siirtää penkkii olosuhteiden mukaan.
Vastaatko tähän: KV-luokiteltu pikku runko, eli ICA / ICA-J, ICA:a ajaa 178 senttinen kuski ja ICA-J:tä sellanen 13 vuotias 160 senttinen kuski(täysin mahollista, eikö?). miten laitat penkit sen yhen tehdasasetuksen mukaan??? on meinaan penkin koolla pikkasen eroo...?? - mjo33400
Paroni kirjoitti:
En tiedä missä luokassa oot ajanu... no toisista viesteistä päätellen jammuu... no mut joka tapauksessa hyvin moni kuski siirtää penkkii olosuhteiden mukaan.
Vastaatko tähän: KV-luokiteltu pikku runko, eli ICA / ICA-J, ICA:a ajaa 178 senttinen kuski ja ICA-J:tä sellanen 13 vuotias 160 senttinen kuski(täysin mahollista, eikö?). miten laitat penkit sen yhen tehdasasetuksen mukaan??? on meinaan penkin koolla pikkasen eroo...??Minulle tuo ei tuota mitään ongelmia. Jos jalat ei riitä polkimille niin polkimet tuodaan jalkojen luokse. Ylipitkien kuljettajien ( 178cm on sopiva ) kanssa on pakko soveltaa, mutta harvoimpane kuljettajat kärjessä ajaa. Itse en aja, olen mekaanikkona toiminut 16 vuotta.
- Paroni
mjo33400 kirjoitti:
Minulle tuo ei tuota mitään ongelmia. Jos jalat ei riitä polkimille niin polkimet tuodaan jalkojen luokse. Ylipitkien kuljettajien ( 178cm on sopiva ) kanssa on pakko soveltaa, mutta harvoimpane kuljettajat kärjessä ajaa. Itse en aja, olen mekaanikkona toiminut 16 vuotta.
Vastasin aikasemmin mut viesti hävis jonnekin bittiavaruuteen... toivottavasti ei tuu kahtena...
Etkö oo 16 vuoden aikana törmänny moiseen toimenpiteeseen että penkkii siirretään kisan aikana eteenpäin???
Kisassa kun tahtoo renkaista tarttua kumia rataan ni pito muuttuu. Sillon auto tahtoo muuttua puskevaks ja tätä ilmiötä poistetaan penkkiä siirtämällä. Kannattaa koittaa... Ainakin euroopan kisoissa toi kannattaa miettii ennakkoon, siellä kun sitä kumii tulee reilusti eli runsaasti.
Mut tosissaan nää on just niitä juttuja mistä porukka on eri mieltä ja antaa ihan risteäviä neuvoja... Otetaanko vielä kantaa sadekelin sääntöihin..? ;)
Ja mä oon saanu ohjeet penkin paikasta tyyliin x senttiä penkin takareuna taka-akselista ja x senttiä etuakselista...
En oo saanu tehtaalta suositusta penkin jäykkyydestä, siinähän se penkin säätävä ominaisuus tulee( loppu painopisteen siirtoa). jäykkyyksissäkin kun on niin isoja eroja.
Ite tosissaan oon sen 179 pitkä ja sillon ku ajoin kilpaa ni painoo tais olla se 70-72... musta olin aika optimikokonen. - mjo33400
Paroni kirjoitti:
Vastasin aikasemmin mut viesti hävis jonnekin bittiavaruuteen... toivottavasti ei tuu kahtena...
Etkö oo 16 vuoden aikana törmänny moiseen toimenpiteeseen että penkkii siirretään kisan aikana eteenpäin???
Kisassa kun tahtoo renkaista tarttua kumia rataan ni pito muuttuu. Sillon auto tahtoo muuttua puskevaks ja tätä ilmiötä poistetaan penkkiä siirtämällä. Kannattaa koittaa... Ainakin euroopan kisoissa toi kannattaa miettii ennakkoon, siellä kun sitä kumii tulee reilusti eli runsaasti.
Mut tosissaan nää on just niitä juttuja mistä porukka on eri mieltä ja antaa ihan risteäviä neuvoja... Otetaanko vielä kantaa sadekelin sääntöihin..? ;)
Ja mä oon saanu ohjeet penkin paikasta tyyliin x senttiä penkin takareuna taka-akselista ja x senttiä etuakselista...
En oo saanu tehtaalta suositusta penkin jäykkyydestä, siinähän se penkin säätävä ominaisuus tulee( loppu painopisteen siirtoa). jäykkyyksissäkin kun on niin isoja eroja.
Ite tosissaan oon sen 179 pitkä ja sillon ku ajoin kilpaa ni painoo tais olla se 70-72... musta olin aika optimikokonen.On totta, että olet aika optimi kokonen kuski, ihan jees, mutta minä ainakin säädän auton sadekelille aivan muilla tavoin kuin penkkiä siirtämällä, tosin raketissa ja pienemmissä vähän nostan. Toi penkin säätämisasia on sellainen juttu, että ei sitä paljon kannata täällä rupee väittelemään, jokainen säätäköön niinkuin parhaaksi näkee.
- HTT
mjo33400 kirjoitti:
On totta, että olet aika optimi kokonen kuski, ihan jees, mutta minä ainakin säädän auton sadekelille aivan muilla tavoin kuin penkkiä siirtämällä, tosin raketissa ja pienemmissä vähän nostan. Toi penkin säätämisasia on sellainen juttu, että ei sitä paljon kannata täällä rupee väittelemään, jokainen säätäköön niinkuin parhaaksi näkee.
Paljon puhutaan sadesäädöistä, mutta mitäs teet kun olet lähtöruudussa ja alkaa sataa. Hyvä kun ehdit vaihtaa saderenkaat alle ja menoksi. Mites siinä vaihtaa penkin asentoa ja tekee muita säätöjä?
- kokenut
HTT kirjoitti:
Paljon puhutaan sadesäädöistä, mutta mitäs teet kun olet lähtöruudussa ja alkaa sataa. Hyvä kun ehdit vaihtaa saderenkaat alle ja menoksi. Mites siinä vaihtaa penkin asentoa ja tekee muita säätöjä?
jos kaikilla kerran on sama tilanne, niin sillonha pitäs olla kuskista kiinni. mut jos oikeen kova jätkä on ni takanavat nopeesti sisään ja haritukselle silmämääräsesti sopivan verran eli paljon VAIN toiselta puolelta.
- rataässä
...on siis aika paljon, kuten arvelinkin. Taitaa mennä kokeiluksi. Kyllähän tuo oli tiedossakin, mutta ajattelin kuitenkin kysäistä, jos vaikka tulis hyviä vinkkejä. Tuo penkki saa ainakin jäädä paikalleen. Se on sen verran työläs aina siirrellä, että näin harrastuskäytössä jää varmaan tekemättä.
Kiitokset kuitenkin vastanneille..- Dohc
Joku fiksu on joskus sanonut, että "Kartissa kaikki ruuvit ovat säätöruuveja" eli niitä muuttujia tosiaan on PALJON.
- Janne S
Penkki on tärkein. Laita penkki noin 1 cm runkoputken alapinnan alle ja kallista sopivasi taaksepäin. Mitä taaemmaksi penkki on kallistettu, niin sitä myöhemmälle voit viedä jarrutuksen mutkaan mennessä. Pystyssä oleva penkki parantaa kääntyvyyttä, saattaa aiheuttaa perän pomppimista ja peräpidon heikkenemistä.
Perän leveys: jos esim. pomputtaa oikea takapyörä oikealle käännyttäessä, niin levitä vasenta takapyörää tai laita oikea penkinjäykkäri kiinni. Mitä leveämmällä perä on, niin sitä helpompaa on viedä jarrutus myöhäiseksi. Perän levitys auttaa, jos takarengaspaineet meinaavat nousta liikaa, koska kapealla oleva perä voi aiheutta takapyörien nuljahtelua.
Penkin raudat: Jos esim. vasen takapyörä pomputtaa, niin kiristä vasemman puolen rautoja. Liika kaikkien tukien jäykistäminen poistaa kaikenpomppimisen, mutta silloin auto menee "kankeasti",vaikkakin tasaisesti ja ei ole nopea. Tärkeää on löytää säätö, joka on juuri sellainen että auto on "pomputtamisen rajamailla".
Renkaat: tarkastele painetta kuumana, kun laitat ekana kaikkiin renkaisiin samat lähtöpaineet. Vasen takapyörä ja vasen etupyörä lämpenee yleensä eniten. Siksi näihin tulee laittaa hieman matalampi lähtöpaine.
Pyörän kulmat auton edestä katsottuna: Nollassa on yleensä hyvä kääntyvyys. Jos edestä katsottuna on kuin vanhanajan traktori eli ylhäältä etäisyys suurempi, niin kääntyvyys paranee. Ylhäältä etäisyys saisi olla max 3 mm. suurempi, koska muuten kääntyy liikaa ja peräpito näin heikkenee. Jos etäisyys on alhaalta suurempi, niin kääntyvyys heikkenee ja peräpito paranee (hyvä sadekelillä).
Keulan kulmat sivulta katdottuna:
kallistettaessa yläpäätä kohti auton perää paranee perän "vakaus", mutta kääntäminen hieman jäykistyy. Auton keulaa kohti ei kannata edes kokeilla, koska tällöin ei ole havaintojen perusteella oikein koskaan hyötyä.
Tässä sinulle muutama vinkki 12 vuoden kokemuksella. Otetaanko seuraavaksi kaasarit ja kone työn alle?? ;)- rataässä
Heh, täytyy koittaa saada tuo ajettavuus ensin mallilleen, ennen kuin alkaa lisätehoja kiusaamaan.
- JUSSI
jos ajat esim jammulla ja käytät hg2 maxixs kuivankelin renkaita kun aloitat kylmillä renkailla ajamisen laita lähtöpaineet 0,65 aja noin 6 kierrosta pysähdy esim ratavarikolle ja välittömästi renkaan ollessa vielä kuuma tasaa RENGASPAINE MITTARILLA KAIKKI RENKAAT 0,75, NYT sinun renkaasi ovat hyvin lähellä oikeita PS, TÄRKEÄÄ, MITÄ SILEÄMPI ASVALTTI SEN KORKEAMMILLA PAINEILLA VOI AJAA JA MITÄ KARKEAMPI SEN YLEENSÄ MATALIMMILLA,
- CPL Pro
Hahahahhahahsahadsad hyvä kuski ajaa lujjaa radalla kun radalla säädöllä kun säädöllä eikä kitise ;)
- sairaan nopee
Kyllä säädöt pitää saada kohdalleen, vaikka olisi kuinka hyvä kuski. Nimittäin jos jäät 5 satkua joka mutkassa, radalla jossa on vaikka 10 mutkaa, niin se tekee jo 0,5 sekkaa ja se on paljon
- konkari6
sairaan nopee kirjoitti:
Kyllä säädöt pitää saada kohdalleen, vaikka olisi kuinka hyvä kuski. Nimittäin jos jäät 5 satkua joka mutkassa, radalla jossa on vaikka 10 mutkaa, niin se tekee jo 0,5 sekkaa ja se on paljon
Niin hyvää kuskia ei olekkaan että pystyisi ajamaan hyviä kierros aikoja sellasella autolla mikä ei käänny sinne minne kääntää ja pomppii kuin kenguru... se ei oo vaan mahollist...
- kartign auto
mul on crg karting auto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1715488Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621317Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321223Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne231182Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106982