Osaisikohan joku antaa hyviä vinkkejä 3 vuotiaan uhmakohtauksiin??Monet ovat kertoneet käyttävänsä "jäähy-menetelmää" jossa lapsi laitetaan jonnekkin hetkeksi istumaan tai rauhoittumaan...MITEN IHMEESSÄ SAATTE SEN TEHOAMAAN???Olen monasti käyttänyt tekniikkaa mutta ilman tulosta.Lapsi istuu tyytyväisenä aikansa ja saatta rangaistuksen päätyttyä jatkaa samaan malliin.Olen testannut eri tekniikoita kute kun on ogelmia saada lasta ulkoa sisälle, jättää hänet pihalle perään katsomaan(itse kuitenkin ollessa näköpiirissä).Kokeilin tätä jopa niin että itse poistuin hänen näkökentästään mutta tarkkailin tilannetta kauempaa...Odotin itkua/huutoa/kiljuntaa "äiti odota..." tai jotain.MUTTA EI. Hän leikki tyytyväisenä pihalla ilman aikomustakaan seurata!!!Joten nyt ovat neuvot tervetulleita.
Kolme vuotiaan uhma
6
1793
Vastaukset
- eno
Ilmeisesti olit hakemassa uhmaajaa sisään, eikä hän tullut.Niinkö se meni?En päässyt oikein perille tilanteesta.
Jos on tämmönen tilanne, ni otat sen kolmivuotiaan kainaloosi ja viet sisään.Huutoa älä ole kuulevinasikaan.Äläkä mitenkään rankaise, tai kiellä
häntä siitä.Pidät vain tiukasti kiini siitä mitä sanot.Jos ei tule silloin kun pitää, ni nappaat kainaloon ja viet minne pitää.
Kiljumisen tarkoitus on aiheuttaa sinussa
syyllisyyden tunnetta.Lapsi osaa käyttääs sitä ovelasti esim kauppareissuilla.
Eräs isä oli kahden muksunsa kanssa kaupassa.
Kieltävän karkkipyynnön jälkeen muksut heittäytyivät lattialle huutamaan:" mä tahon, mä tahon".
Tuo isä heittäytyi myös lattialle ja alkoi huuttaa
myös:"mä tahon, mä tahon".
Sillon tuo muksut hyppäsivät heti pystyyn ja sanoivat isälleen:" äkkiä ylös siitä". - lasten tähden
Työskentelen lasten parissa päivittäin. Törmään joka päivä tuohon samaiseen ongelmaan, eli "uhmaikään". Päiväkodissa ryhmämme koostuu lähinnä 2-5 vuotiaista lapsista. Pahin uhmakausi on juuri tuo kolmen vuoden ikä! Uhma näkyy mm. tottelemattomuutena..lapsi ei esim. suostu pukemaan vaatteitaan,vaikka olisi ulkoilun aika. Itse olen käyttänyt ns. tuolilla istuttamis tekniikkaa. Panen lapsen istumaan tuolille huoneeseen, jossa ei ole muita henkilöitä. Lelut ja muut rekvisiitat ovat lapsen ulottumattomissa. Tärkeää on myös ottaa lapseen katsekontakti ja perustella miksi näin tehdään. Periksi ei saa antaa! Tärkeää on ettet menetä itsehillintääsi, etkä huuda lapselle. Näin lapsi oppii sietämään pettymyksiä. On myös mukavaa palkita ja kehua lasta silloin, kun tämä toimii toivotulla tavalla. Kiiltokuvat ja tarrat ovat lasten mieleen. Meidän päiväkodissa käytetään hymynaamataulukkoa uhman karkoittamiseksi. Kun lapsi kerää tauluun kolmena peräkkäisenä päivänä hymynaaman hän saa yhden kiiltokuvan palkinnoksi siitä, että on käyttäytynyt asianmukaisesti. Tällainen taulukko on helppo askarrella myös kotona. Onneksi uhmaikä on ohimenevä ilmiö. Lapsen kasvaessa ja kehittyessä uhmakin katoaa vähitellen. Et siis ole ainoa äiti, isä tai kasvattaja maailmassa, joka kohtaa lapsen uhmaiän vaikeudet..Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua.
- timanttimies
et luonto se on,joka lapsen rauhottaa päivät metsis ja soilla tekee kakaroista nii rauhallisia et ei tee mieli paiskoo mitään,tekis hyvää vanhemmillekkin.tulee voimaa kroppaan jakiirettä ei oo mihkään ja se on halvin harrastus
- Kasvattaja
Hyvä ja tärkeä huomio Timanttimies. Yhdessä tekemistä ja peuhaamista ei korvaa mikään. Tosin "tänään ei tehdä mitään" päiviä tarvitaan myös.
- lasten tähden
Tuo luonto juttu oli hyvä pointti, mutta miten toimit siinä tilanteessa, kun lapsi ei suostu menemään yöunilleen ajoissa, vaan kukkuu valveilla yökaudet? Vietkö lapsesi luontoon keskiyöllä? Uhmakauden aikana, kun lapsi voi oikutella, siitäkin huolimatta vaikka kävisittekin retkeilemässä luonnossa..Olen tullut siihen tulokseen, että kun ihminen on oma persoonansa..niin uhmakin on sen mukaista. Tarkoittaa siis yksinkertaisesti sitä, että joillakin uhmaikä tulee vaan esille rajumpana ilmiönä. odottelen kommentteja asiasta..
- Tyytyväisenä leikkivä
Mikäs uhma lapsella olikaan? Sinulla se uhma oli, kun halusit keskeyttää lapsen leikin.
Lapset suhtautuvat asioihin ihan eri tavalla kuin aikuiset. Jos leikki on kesken, niin se on KESKEN. Pitää antaa leikin loppua. Viimeinen kakku pitää tehdä vielä, kohta lähdetään. Valmistele etukäteen: "Kohta mennään sisään syömään. Jätetäänkö lapio tähän vai otetaanko se kotiin? Onkohan sinun kakkusi vielä jäljellä kun tullaan uudestaan."
Lapselle pitää puhua koko ajan, joten hän on selvillä aikuisten aikeista. Ei sitä itsekään noin vain keskeytä mieleistä tekemistä ja ryntää pois jonkun käskyn mukaan.
Helppoahan tämä neuvominen on! Omakohtainen kokemus kuitenkin opetti minua asettamaan määräykset niin vähiin kuin suinkin. Huomasin, että oli turha muuttua itsekin kolmivuotiaaksi ja ruveta huutelemaan ja tappelemaan itseään puolta pienemmän kanssa, jolta kyllä lähtee ääntä kuin veturista, jos niikseen tulee.
Lapsesi luottaa itseensä ja tietää mitä tekee. Kunnioita häntä ja anna vähän pitempi talutusnuora. Mieti kuinka tärkeää on viedä hänet pois pihalta juuri nyt. Kun poistuminen sitten on ihan pakollista, niin sitten kauniin puheen jälkeen muksu kainaloon ja kotiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122