Kysyn nyt täältäkin, josko joku tunnistaisi haarakkaan vielä kun se on syötäväksi kelpaava. Siis mikäli se on syötäväksi kelpaava.
Komea haarakkaamme painoin 3,052 kg muovipussin kera hedelmävaa'alla punnittuna. Kuvia löytyy osoitteesta http://users.tkk.fi/~llundqvi/sienikuvia/. Väri on hyvin lähellä suppilovahveroiden varren väriä. Maku ei minun mielestäni ollut oikeastaan mikään, mutta poikaystävä väitti sitä katkeraksi. Kuulostaa ja näyttää vanhalta keltahaarakkaalta.
Mutta ennen kuin laitan sen pannulle haluan varmistuksen, ettei tarvitse sitten lähteä lääkäriin vatsanväänteiden takia. Sieni siis kerätty Pohjois-Espoosta, kalliolta/kankaalta.
No. Vaikka sitä ei voisikaan syödä, niin jonkin aikaa se taitaa johtaa "suurin löytämäni sieni" -tilastoa ;)
Mikä haarakas?
6
6032
Vastaukset
- To-Drown-A-Rose
Hei
Tosiaan mielenkiintoinen sieni.. Olisiko keltahaarakas kuitenkin? Katsopa kuva osoitteessa http://www.cartinafinland.fi/kuvapankki/browse.php?a=search&word=keltahaarakas
On aika paljolti saman näköinen. - levällään
Haarakashan tuo on. Aika usein niitä löytää kankailta. Korhonen on laittanut sienelle pari tähteä, mutta yleensä tuommoiset sienet taitavat olla nuorena parempia.
- Nipsu
Haarakas tuo kyllä on, mutta ei keltahaarakas, joka on aivan kirkkaankeltainen ja todella herkullinen.
- sienihenkilö
Haarakaslajeihin olisi kyllä mielenkiintoista tutustua paremmin. Ruoaksi asti ei ole tullut vielä kuunaan niitä poimittua; metsistä kun tuntuu löytyy erisävyisiä haarakaslajeja, jotka eivät kaikki ole kelpaavaisia ruuaksi. Kavalahaarakas voi myös tulla kyseeseen keltaisia haarakkaita tarkasteltaessa (tulisikohan tässäkin tapauksessa..?).
Mutta hieno sieni on tuo haarakas. Onnea vaan löytäjälle! - sienihenkilö
sienihenkilö kirjoitti:
Haarakaslajeihin olisi kyllä mielenkiintoista tutustua paremmin. Ruoaksi asti ei ole tullut vielä kuunaan niitä poimittua; metsistä kun tuntuu löytyy erisävyisiä haarakaslajeja, jotka eivät kaikki ole kelpaavaisia ruuaksi. Kavalahaarakas voi myös tulla kyseeseen keltaisia haarakkaita tarkasteltaessa (tulisikohan tässäkin tapauksessa..?).
Mutta hieno sieni on tuo haarakas. Onnea vaan löytäjälle!Tuli tuossa asiaa selaillessa vastaan, että hyvän haarakkaan pitäisi raakana maistua miedolta. Pahaa jälkimakua ei pitäisi siis jäädä siitä. Toisaalta eräät sienet maistuvat vanhana karvaammilta kuin nuorena, joten monen asian summa tuo tunnistus kuitenkin on.
Haarakasryhmän selvittely on vissiin asiantuntijoiltakin vielä kesken, joten täytynee itsekin olla tarkkana niiden suhteen. - Sienifriikki
sienihenkilö kirjoitti:
Tuli tuossa asiaa selaillessa vastaan, että hyvän haarakkaan pitäisi raakana maistua miedolta. Pahaa jälkimakua ei pitäisi siis jäädä siitä. Toisaalta eräät sienet maistuvat vanhana karvaammilta kuin nuorena, joten monen asian summa tuo tunnistus kuitenkin on.
Haarakasryhmän selvittely on vissiin asiantuntijoiltakin vielä kesken, joten täytynee itsekin olla tarkkana niiden suhteen.Mä olen joinakin vuosina löytänyt tuota sientä runsaastikin ja olen pitänyt sitä keltahaarakkaana.
Antaisin niille löytämilleni yksilöille 1-2 tähteä. Mitä isompi, sen karvaampi. Noin isot yksilöt, jotka kysyjän kuvissa olivat, ovat jo todella kitkeriä tai sitten mauttomia. Voisin käyttää ehkä jonkin verran muiden sienien kanssa. ( Orakas, Suppis, hallavahakas)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305842Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144404Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391569Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 681313
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161