Ostin Sport Focuksen kesällä ja jätin talvirenkaiden oston näin syksyyn. Vakiona tuli aluvanteet, mutta pihinä miehenä aion ostaa talvipyörät tavallisilla peltivanteilla, joita saa halvalla rengasliikkeistä.
Nyt olen kuullut, että myös mutterit pitää mahdollisesti olla erilaiset. Miksi? Autossahan on varapyöräkin peltivanteella, eikä sitäkään varten mitään eri pultteja ole. Eihän tämä vo olla näin hankalaa, tosi yleisestihän ihmisillä on kesällä aluvanteet ja talvella tavalliset.
Mikä mahtaa olla varma tieto tästä asiasta (myyjiltä on ihan turha näin vaikeita mennä kysymään)?
Alu / pletivanteiden mutterit?
7
2047
Vastaukset
- kpo
Kyllä se niin on että alumiinivanteiden pultteja ei voi käyttää peltivanteissa ja toistte päin....Ja varapyörään olisi syytä hakea peltivanteen pultit..muuten jää rengas vaihtamatta.
Tämä juttu perustuu jotenkin niihin kartiohin ja kuujuusoppiin sekä eri materiaalien käyttäytymiseen...
eihän rosteriakaan voi hitsata tavallisella hitsauspuikolla vaan vaatii oman hitsauspuikon jossa omat aineet....... - Alu vanne
peltivanteisiin. Eikä peltivanteiden pultit aluvanteisiin, joten hanki jo hyvä mies pultit varapyörääsi. Muuten se on hyödytön.
- Fokkeri
Ohjekirjasta se löytyikin: "Tilapäisesti voi alumiinivanteiden muttereita käyttää myös teräsvanteisen varapyörän kanssa".
Eli ei tartte pitää ylimääräisiä muttereita ajossa mukana lisäpainona ja hukkumassa.
- Peugeot kuski
Anteeksi, kun Peugeot-kuskina kommentoin asiaa täällä Ford-palstalla, mutta kerronpa nyt kuitenkin, kuinka Peugeotin tapauksessa pulttiasia on ratkaistu:
Jos talvipyörissä on peltivanteet, tulevat niiden mukana "normaalit" pultit. Ja homma on sillä selvä. Autoliikkeestä automaattisesti, rengasliikkeessä kannattaa pyytää erikseen.
Jos kesärenkaissa on Peugeotin alkuperäiset aluvanteet, onnistuu tavallisella peltivanteella varustetun varapyörän kiinnitys myös aluvanteen pulteilla.
Peugeotin aluvanteiden pulteissa ei ole kartiota, vaan litteä aluslevy. Pultin puolessa välissä on kuitenkin pieni olake, joka kiristyy peltivanteen kartioon. Varapyörää kiinnitettäessä pultti kiristetään siis vain puoleen väliin ja aluslevy jää vapaasti kilisemään. Ei toki oikein toimi talvirenkaissa, mutta on varapyörän kanssa väliaikaisesti OK.
Peugeotilla kaikki tämä on selostettu myös ohjekirjassa. Luulisi Fordillakin olevan asiasta jonkinlainen maininta, jos pulteilla/muttereilla on merkitystä. Oletko muuten tarkastanut, että varapyörän kupeesta ei löydy pulttipussia?
Ja vielä sen verran, että Peugeotissani on talvipyörissä halvat tarvikealuvanteet omilla pulteillaan, jotka eivät sovi varapyörän peltivanteeseen (ovat kartiolliset, mutta liian pitkät), vaan talvella on kuljetettava mukana yksi sarja kesäpyörien aluvanteiden pultteja varapyörää varten. Kaiken lisäksi alkuperäisiin pultteihin käy luonnollisesti auton oma 17 mm:n avain, mutta talvirenkaiden pulttien koko onkin 19 mm, eli toinen avainkin pitää olla...
Luulenpa, että useammalla kuin arvaatkaan on kahdet eri pultit kesä- ja talvipyöriin. - ohje kirja
Koitappa lukea se auton ohjekirja sillä ainakin 90-luvun lopun voorteissa kirjan mukaan alumiinien omat kävi myös pelti vanteisiin(tämä varmaankin päti voortin omilla alumiinien muttereilla). Itse käytin 98 escossa talvella peltivanteissa noita alumiinien muttereita eikä ainakaan minulla ollut ongelmia
- Talvitpyörät
Niin oisit saanut Fokkeriin sopivat (hiljaiset) talvirenkaat säilytyspusseineen, oikeat mutterit ja alkuperäiset koristekapselit niin ikään säilytyspusseineen samalla kertaa.
- vm2001 focus
Itsellä kävi näinkin hienosti, että ostin aikoinani ensiautoksi focuksen käytettynä talvella. Siinä oli peltivanteet kiinni peltivanteiden muttereilla. Kaupanpäälle mukana tuli fordin omat aluvanteet.
Kevään koittaessa tuli renkaiden vaihdon aika. En tiennyt että aluvanteisiin kuuluu erilaiset mutterit. Tästä sitten ajattelin että kun mukana tuli yhdet mutterit, niin laitetaan niillä samoilla aluvanteet kiinni. Hienosti ne kiristyi, mutta kuinka ollakkaan 400m ajon jälkeen lähti toinen eturengas vauhdista irti. Onneksi taajama-alueella eikä 80km/h vauhdista.
Etu kulma meni ryttyyn ja vaihdettiin vähän peltiä ja muuta osaa. Jouduin siinä sitten vaihtamaan keskellä tajamatietä vaihtamaan talvirenkaat uudelleen alle varoen ettei muut aluvanteet lähde ja ettei auto putoa tielle ilman yhtään vannetta.
Ei muuten kaukana ollut että näin kävisi. Laitoin ensimmäisenä sen irronneen aluvanteen poikittain auton alle varmuuden vuoksi.
Suosittelen ehdottomasti hakemaan vanteeseen kuuluvat mutterit. Minulla mutterit maksoi lopulta jotain 100e tienoilla. Mutta sen maksoi myyjäliike.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760