Hei, viljelen ekaa kertaa tomaatteja puutarhassani. Aikaisemmin olin parvekeviljelijä, ja tomaatit oli helppo kantaa ruukuissa yöksi sisälle, jos vähänkin epäilytti että tulee kylmä yö.
Viime yönä lämpötila laski kymmeneen asteeseen, joten alkaa olla aika peitellä tomskut yöksi. Tämä lajike (tiny tim) kestää kuulemma kahdeksan astetta paleltumatta. Mutta kuinka kylmää ne kestävät, jos laitan harson päälle? Tomaatit ovat kivijalan suojassa ja kivijalkaan paistaa aurinko koko päivän. Tomskut saavat siis siitäkin vähän lämpöä. Osaisiko joku auttaa?
tomskujen suojeleminen kylmältä
18
21911
Vastaukset
- kerää tomatit
ja laita ikkunalaudalle kypsymään; näin on tehty jo varmaan aikojen alusta saakka.
Äitini laittaa kaupan raa'atkin näin kypsymään.- kypsyvät
sisällä pahvilaatikossa.kannattaa leikata ja tuoda varsineen sisälle niin tein minäkin kun joku tuolla aikasemmin neuvoi.
- keskustelun aloittaja
kypsyvät kirjoitti:
sisällä pahvilaatikossa.kannattaa leikata ja tuoda varsineen sisälle niin tein minäkin kun joku tuolla aikasemmin neuvoi.
Vielä olisi pitkä aika, jona ne voi pitää ulkona, jos yöksi peittää.
Osaako joku siis sanoa, montako astetta suurin piirtein voi laskea pois, jos peittää tomskut harson alle yöksi? En viitsisi turhaa raakoina poimia pois, kun nytkin on 14 astetta lämmintä, eli tomaatit kypsyvät kivasti päivisin.
Jos yöllä lämpö pysyy plussan puolella, niin tomaatit eivät palellu.(Raja on siis nolla, eikä kahdeksan astetta). Harso auttaa näin syksyllä paremmin kuin keväällä, sillä maa on vielä lämmin.
Kivijalan vieressä ja harso 2-kerroin auttaa 4-5 asteen (arvio) pakkasessa, jos se on vain yöllä.
Eri asia on sitten, kun päivälläkin alkaa olla nollakeliä. Paksummat peitteet auttavat kivijalan lähellä paremmin ja esim. pahvilaatikko harso on tehokas. Kannattaa peittää niin, että kivijalka on saman peiton alla, eli peite kiinni kivijalkaan tomaattien korkeudelle ja sieltä maahan tomaattien yli. Muovi on muuten harsoa huonompi hallasuoja ja siksi peittelin oman muovihuoneenikin yöksi harsolla. Lasi on taas muovia parempi.
Kylminä päivinä harso saa olla koko päivän lämpöä keräämässä, eli siis nyt voi jo pitää kaiken aikaa harsoa. Auttaa kypsymistäkin. ( vastaaja on harrastajapuutarhuri, 30 v. ajalta ja fysiikan opettaja). Kotisivuillani on muuta kasviasiaa, jos kiinnostaa: http://www.cedunet.com/~rte47- noviisi
Tiedän että olet oikea asiantuntija. Olen saanut paljon apua viesteistäsi ja nettisivuiltasi. Kiitos niistä! :)
Tilanne on kuitenkin ristiriitainen, kun siementen myyjä (arvostamani asiantuntija hänkin) sanoi, että Tiny Tim ei kestä alle 8C kylmyyttä. Lisäksi onnistuin muutama vuosi sitten palelluttamaan melkein koko tomaattisadon parvekkeellani, vaikka lämpötila laski vain plus neljään.
Täällä saaristossa on onneksi vielä lämpimät yöt ja aurinkoiset päivät. Osaatko muuten sanoa miten tuuli vaikuttaa? Ja onko sinulla kokemusta Tiny Timistä? noviisi kirjoitti:
Tiedän että olet oikea asiantuntija. Olen saanut paljon apua viesteistäsi ja nettisivuiltasi. Kiitos niistä! :)
Tilanne on kuitenkin ristiriitainen, kun siementen myyjä (arvostamani asiantuntija hänkin) sanoi, että Tiny Tim ei kestä alle 8C kylmyyttä. Lisäksi onnistuin muutama vuosi sitten palelluttamaan melkein koko tomaattisadon parvekkeellani, vaikka lämpötila laski vain plus neljään.
Täällä saaristossa on onneksi vielä lämpimät yöt ja aurinkoiset päivät. Osaatko muuten sanoa miten tuuli vaikuttaa? Ja onko sinulla kokemusta Tiny Timistä?Tuo mainitsemani nolla-raja tarkoittaa näin syksyllä kasvukauden loppumista. Siis raakileet eivät pakkasta saatuaan enää kypsy koska kasvi paleltuu. Eri asia on alin lämpötila silloin, kun alkukesästä kukkien pitäisi pölyttyä ja kasvien versot ovat kovassa kasvussa ja paljon arempia kylmälle.
Tuuli on siitä ongelmallinen, että se jäähdyttää vettä jopa 10 astetta alle ilman lämmön, eli märkä kasvusto voi tuulessa jäähtyä yllättävän paljon. Johtuu veden haihtumiseen sitoutuvasta energiasta.
Huom. kasvi haihduttaa vettä aina, eli tuulikin jäähdyttää myös kuivaa kasvustoa, joskaan ei ihan niin paljon kuin pinnaltaankin kosteita lehtiä.
Sama toisinpäin: Kun hallayön uhatessa kastelee vesisuihkuilla kasvustoja, ei lämpö pääse laskemaan alle nollan, koska vesi jäätyessään vapauttaa energiaa. Tosin tuulen kohdalla on kyse haihtumisesta ja jälkimmäisessä jäätymisestä, mutta olomuodon muutoksista kumminkin.- noviisi
whitepaprika kirjoitti:
Tuo mainitsemani nolla-raja tarkoittaa näin syksyllä kasvukauden loppumista. Siis raakileet eivät pakkasta saatuaan enää kypsy koska kasvi paleltuu. Eri asia on alin lämpötila silloin, kun alkukesästä kukkien pitäisi pölyttyä ja kasvien versot ovat kovassa kasvussa ja paljon arempia kylmälle.
Tuuli on siitä ongelmallinen, että se jäähdyttää vettä jopa 10 astetta alle ilman lämmön, eli märkä kasvusto voi tuulessa jäähtyä yllättävän paljon. Johtuu veden haihtumiseen sitoutuvasta energiasta.
Huom. kasvi haihduttaa vettä aina, eli tuulikin jäähdyttää myös kuivaa kasvustoa, joskaan ei ihan niin paljon kuin pinnaltaankin kosteita lehtiä.
Sama toisinpäin: Kun hallayön uhatessa kastelee vesisuihkuilla kasvustoja, ei lämpö pääse laskemaan alle nollan, koska vesi jäätyessään vapauttaa energiaa. Tosin tuulen kohdalla on kyse haihtumisesta ja jälkimmäisessä jäätymisestä, mutta olomuodon muutoksista kumminkin.Nyt meni jakeluun. Kiitos taas kerran! :)
- leilakristiina
Nyt sitten kävi niin, että tuli vähän liian kylmää tomaateille. Taimiin jäi tosi paljon ihan vihreitä tomaatteja. Olen ymmärtänyt, että eivät oikein kypsy sisällä irroittettuna jos ovat ihan täysin raakoja. Ja säilykettäkään ei voi kaikista tehdä. Tiedättekö, voiko raakoja tomaatteja käyttää muuten ruoanlaitossa, esimerkiksi laatikkoruokiin ?
- noviisi
Täällä saaristossa tuulee, joten minulla on ollut paljon vihreitä pudokkaita siitä lähtien kun tomaattipuskat alkoivat hedelmiä tehdä.
Kyllä ne kypsyvät, mutta eivät aurinkoisella keittiön ikkunalla, niin kuin luulisi. Minä pistän ne paperipussiin ja kaappiin, ja tarkastan joka päivä onko kypsiä. Melkein joka päivä on ollut.
Vihreistä tomaateista voi ainakin tehdä pikkelssiä. Ohjetta en ikävä kyllä muista, mutta varmaan joku muu? - nina
noviisi kirjoitti:
Täällä saaristossa tuulee, joten minulla on ollut paljon vihreitä pudokkaita siitä lähtien kun tomaattipuskat alkoivat hedelmiä tehdä.
Kyllä ne kypsyvät, mutta eivät aurinkoisella keittiön ikkunalla, niin kuin luulisi. Minä pistän ne paperipussiin ja kaappiin, ja tarkastan joka päivä onko kypsiä. Melkein joka päivä on ollut.
Vihreistä tomaateista voi ainakin tehdä pikkelssiä. Ohjetta en ikävä kyllä muista, mutta varmaan joku muu?Luin jostain, että vihreät tomaatit voivat olla haitallisia. Niissä on ilmeisesti jotain samaa ainetta kuin vihertyneissä perunoissa, mutta en muista mitä. Itse en ainakaan syö raakoja, mutta en mene takuuseen tästä.
- sukka
villasukkaan tai lapaseen kypsymään.
- Vellu
Raa´at vihreät tomaatit ovat terveydelle haitallisia. Niissä on TOMATIINI-nimistä myrkkyä.
Oheinen linkki valistaa lisää:
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/0/d36b1a2f742543ecc2256fa3004b5471?OpenDocument - Mazzu
noviisi kirjoitti:
Vihreistä tomaateista voi ainakin tehdä pikkelssiä. Ohjetta en ikävä kyllä muista, mutta varmaan joku muu?Tässäpä yksi ohje!
t. Mazzu
PIKKELSI VIHREISTÄ TOMAATEISTA
noin 1 litra valmista pikkelsiä
700 g vihreitä tomaatteja
(osa voi olla vähän kypsyneitä)
-> leikkaa paloiksi
350g sipulia
-> leikkaa renkaiksi
liemi:
2 dl vettä
3/4 dl väkiviinaetikkaa
1 dl sokeria
1 dl hunajaa (tai fariinisokeria)
2 tl suolaa
1 mm valkopippuria
2 valkosipulinkynttä -> leikkaa paloiksi
Kiehauta liemi kattilassa. Lisää kasvikset ja keitä niitä noin tunti välillä sekoittaen.
Lisää valkosipulipalat.
Laita pikkelsi pestyihin kuumennettuihin lasitölkkeihin. Sulje purkit ja säilytä kylmässä. - tietoa etsivä
Vellu kirjoitti:
Raa´at vihreät tomaatit ovat terveydelle haitallisia. Niissä on TOMATIINI-nimistä myrkkyä.
Oheinen linkki valistaa lisää:
http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/0/d36b1a2f742543ecc2256fa3004b5471?OpenDocumentSelailin tätä palstaa hakien tietoa vihreistä tomaateista. Nyt on 21.9.2007. Tutkija Veli- Matti Rokka MTT Hanska hankesalkku tutkimus: " Raaoissa tomaateissa esiintyvä tomatiini glykoalkaloidi alentaa veren kolesteroli- ja triklyseridiarvoja ja sen on viimeisimpien tutkimusten mukaan todettu olevanihmiselle vähemmän haitalllista kuin peruunan solaniini ja kakoniini."
- Anjuska
Tomaatit kypsyvät nopeammin ,kun niiden joukkoon laittaa omenia.Omenista haihtuu ainetta (olikohan se etyleeni) joka jouduttaa kypsymistä.
- kypsyvät
ihan vaan pahvilaatikossa valoisalla paikalla,ainakin näin on minulla,hyvin toimii!
kypsyvät kirjoitti:
ihan vaan pahvilaatikossa valoisalla paikalla,ainakin näin on minulla,hyvin toimii!
Kun pahvilaatikon sulkee, niin tomaatit eivät nahistu kypsyessään, mutta tomaatteja ei saa olla paljon yhdessä laatikossa, mieluiten vain yksi kerros. Hyviä ovat kaupan tomaattilaatikot, joita voi pinota päällekkäin ja ylimmän päälle pahvilevy kanneksi. Kokemukseni mukaan eivät tarvitse valoa kypsymiseen. Päivittäin on myös poistettava mahdollisesti pilaantuvat tomaatit. Omppujen etyleeni tosiaan jouduttaa kypsymistä.
- Minää123
Omenan paloja mullan pinnalle vai?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999