pähkinä allergian oireet

hufik

Onko täällä pähkinä allerkikkoja, minkälaisia oireita teillä tulee ja mistä pähkinöistä. Olen alkanut eipäillä mahdollisuutta olla pähkinöille allergian, sillä nykyisin määpähkinöiden syönnin jälkeen kurkku kutisee ja hengittäminen vaikeutuu hieman.

23

29415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huupo

      Sisko on allerginen kaikille pähkinöille, jos hän vahingossa saa niitä niin hengitys tukkeutuu kokonaan.Nuo sun oireet kyllä viittaa sinne suuntaan.

      • pähkinätön

        Kurkkua kutittaa, ääni käheytyy, palan tunne kurkussa. Ole varovainen ja etsi pähkinälajeista se joka sopii. Olen allerginen maapähkinälle, en hasselpähkinälle. Silti vältän molempia.Myös mantelille olen allerginen.


    • Siskollani on myös.

      Sillä ei ole leikin asia jos kurkku turpoaa tukkoon.En suosittelisi kokeilemaan mitään pähkinöitä,jos olet saanut kurkkusi turpoamaan niillä.
      Sillä seuraavalla kerralla oireiden rajuus voi yllättää ja avun on oltava lähellä jos kurkkusi turpoaa tukkoon.Kyllä pähkinöitä ja manteleita ilmankin voi elää,eiköhän suurin osa ihmisistä tee niin.
      Siskollani on manteli ja pähkinä allergia ja hän kyllä lukee tuote selosteet tarkkaan ettei vahingossakaan niitä söisi.
      Hänellä kieltä alkaa pistellä ja se paksunee,sama tunne kurkussa ei mikään mukava tunne siinä tulee kyllä hätä että mihin tämä johtaakaan?.
      Hän on itsekin hoitoalalla ja on nähnyt vaikeitakin tapauksia.Siinä voi tosiaan tukehtuakin jos ei apu ole lähellä.En haluaisi mitenkään pelotella,mutta tosiasiat on hyvä ottaa huomioon.

      • calmato

        Itse allergisoiduin pähkinöille aika yllättäen. Siksi kehotan kyllä lopettamaan koko pähkinöiden syönnin, jos niistä on tullut oireita. Pahimmillaan ne ovat hengenvaarallisia. Itselläni on aina kaksi eri lääkettä mukana siltä varalta, että syön vahingossa pähkinää kaikista tuoteselosteiden lukemisista huolimatta.

        Minulle ei sovi mantelit eikä hasselpähkinät, eivät myöskään saksanpähkinät. Parapähkinöitä ja maapahkinöitä voin syödä. Oireita aiheuttaa myös aprikoosit, persikat ja kirsikankivet sekä luumut, tarkemmin siis niissä olevat kivet ja siemenet. Näitäkin siis kannattaa varoa.

        Vuosi sitten söin ravintolassa punajuurikastiketta, joka oli maustettu niin vahvasti maustepippurilla, että en tajunnut että se kova punajuurikastikkeen seassa oli karkeaksi rouhittua mantelia! (Toidella omituinen resepti, muuten) Oli paha paikka. Kurkku turposi niin että en pystynyt puhumaan, mutta onneksi sain heti lääkkeet. Tukehtuminen voi seurata nopeasti, 5-15 minuutissa, jos ei apua saa...


    • Allerginen..

      Maapähkinää tai jotakin muuta. Itse oon sille ainakin vuosien mittaa aikuisiällä herkistynyt ja oireet on jo aika lähellä yhtä pahat kuin kalasta.
      Ei mulle suolapähkinä taas mitään tee että onko se sitten maapähkinä, manteli... Kun en muista. Kerran tuli vahingossa syötyä ja oireet oli että iho oireili turpoamalla ja henkitykseen tuli selvästi jo hieman ahdistusta. Kasvoihin tuli turpoamista jne.
      Aika pahat oireet jo että seuraava aste olisi jo ollut ambulanssin tarvetta.

      Älä siis syö ja ole tarkkana kun tuota pähkinää voi olla vaikka missä.

      • potaatti

        on paahdettuja maapähkinöitä. niistä ei mullekaan tule mitään oireita(kypsentäessä proteiinirakenne muuttuu näemmä), vaikka normaalisti saan vesirakkuloita ja kutinaa jo parista "tuoreesta" maapähkinästä! Sama on muuten herneitten kanssa joten välteltkääpä siskohyvät niitäkin!


      • jenkkitytto
        potaatti kirjoitti:

        on paahdettuja maapähkinöitä. niistä ei mullekaan tule mitään oireita(kypsentäessä proteiinirakenne muuttuu näemmä), vaikka normaalisti saan vesirakkuloita ja kutinaa jo parista "tuoreesta" maapähkinästä! Sama on muuten herneitten kanssa joten välteltkääpä siskohyvät niitäkin!

        ja olkaa varovaisia syodessanne ravintoloissa joissa kaytetaan maapahkinaoljya. puolisoni maapahkinaallerginen veli meni anafylaktiseen shokkiin ja kuoli tietamatta, etta ruuassa oli kaytetty maapahkinaoljya.
        ottakaa myos selville asiasta kun tilaatte take-out.
        aasialaisissa ravintoloissa kaytetaan yleisesti maapahkinaoljya, taalla usassa ainakin.


    • allergikko itsekin

      Maapähkinä ei sitten ole oikeasti pähkinä. Toki sillekin ihmiset ovat melkoisen (ja joskus tappavan) allergisia. Wikipediasta kohdasta Peanut :
      "As the peanut is a member of the pea family unrelated to other nuts, individuals with peanut allergies may not be allergic to the other types of nuts, and vice-versa."

      Itselläni maapähkinöistä ei tule mitään oireita, hasselpähkinät ja mantelit taas melko voimakasta oireilua, joten joudun niiden kanssa olemaan todella varovainen. Pieni määrä muskottipähkinää mausteena ei tuntunut itselläni missään (käytin sitä ajattelematta asiaa sen tarkemmin), mutta samantapaisista oireista kärsivälleni tuttavalleni aiheutti selvää kutinaa kurkussa -> pitänee sitäkin välttää varmuuden vuoksi.

      Jos tommoista allergiaa on, kannattaa muuten pitää antihistamiinejä lompakossa se muutama, ihan ne samat käsikauppatavarajututkin mitä siitepölyallergiaan käytetään kelpaavat. Ihan siltä varalta, että vahingossa jotain allergisoivaa syö, ja se yllättävän paha reaktio iskee. Tosin riittävän pahoissa tapauksissa tarvitseekin sitten lääkärihoitoa muutamassa minuutissa. Ei siis todellakaan leikin asia.

      • ....

        Allergialääkärini sanoi, että mauskottipähkinä ei ole pähkinälajike vaan papukasvi


      • nou pähkinä
        .... kirjoitti:

        Allergialääkärini sanoi, että mauskottipähkinä ei ole pähkinälajike vaan papukasvi

        Ole varovainen,jos olet pähkinäallergikko.
        Itse olen niin allerginen,että adrenaliiniruisku on oltava aina mukana. Henki salpautuu kokonaan, alussa mullakin oli vaan karvapallo kurkussa ja ääni käheytyi. Ja nyt en voi syödä edes nurkkaa kismetistä tai muustakaan suklaatsydeemistä,jossa saattaa olla pähkinäjämiä!


    • vilkku leena

      minulla on niin ,etttä aina kun syön pähkinöitä en saa vähän aikaa hengitettyä yskittäää kamalasti ja kurkkuun sattuuu pitäää olla varonainen pähkinöiden syönnistä!

    • 16+4=20

      Mulla kutisee kurkku ja kitalaki.
      myös ihottumaa saattaa tulla

    • .........

      Pähkinä allergia on tietyllä tavalla eri kuin maapähkinäallergia. Ei sillä, että molemmille voi olla allerginen ja monasti allergiat seuraavat toisiaan käsi kädessä - eli jos on allerginen yhdelle, saattaa olla myös toiselle ja kolmannelle ruoka-aineelle. Joskus "allerginen reaktio" on niin lievä, ettei henkilö edes itse huomaa sitä, vain pientä kutinaa kurkussa ja korvakäytävissä esim.

      Mutta siis: maapähkinä ei ole pähkinä, vaan papu/palkokasvi. Pähkinä taas on kasvitieteellisesti hedelmä; pähkinöitä ovat cashew, hasselpähkinä manteli jne... Eihän sillä nyt sinänsä mitään merkitystä ole, allergia kun allergia, mutta kyseisten ruoka-aineiden allergisen seaktion aiheuttava proteiinirakenne on eri, joten maapähkinäallergikko ei välttämättä saa mitään oireita esim mantelista ja toisinpäin.

    • MIRGAHIUDE

      kurkku menee tukkoon ja finnintyylisiä otsaan ja nenän alle olen itse aivan kaikille pähkinöinen allerginen

    • kaojs

      pystyn syömään manteleita ja hasselpähkinää jos niissä ei ole niitä ruskeita kuoria. muuten rupeaa yskittämään ja ärsyttämään kurkkua.

    • pöö 2

      Voiks ylähuulen turpoaminen olla pähkinäallergian oire?

      • Anonyymi

        Voi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi

        Mulla tuli joskus kanssa tällasta oiretta. Olen jättänyt tietyt pähkinät pois ja ei ole uusinut.


    • Talvikki2

      Kuuluvatko kookosmaito tai -hiutaleet pähkinä alergisten kiellettyyn listaan ?

    • pähkinäallergikko

      Mulla oli puol vuotta sitten semmone pähkinä allergia et kutis kurkussa ja suussa ja kurkku turpos vähä sit kerran olin kavereitten kaa ulkona ja otin vahingossa suklaata jossa oli iso pähkinä sisällä sit rupes kutisee kurkus ja syljin sen pois. kurkku turpos nii paljo etten enää voinu puhuu mut en hätääntyny kauheesti vaan lähin ajelee pyöräl kotii jonne oli matkaa 3km kun tulin kotiin lähettiin sairaalaan matkalla se alko jo helpottaa mut enskerralla soitan iha suosiolla lanssin kun se meni jo nii läheltä ettei kurkku turvonnu tukkoo.

    • 11vTyttö

      Pöö2 , kysyit että voiko huulen turpoaminen olla allergia oire? Minulla itse pähkinöistä (ei mantelista) turpoaa ylähuulen tai alahuunen TOINEN puoli, ei koskaan molemmat vaan aina toinen... Kannattaa varoa esim. Niitä "jäätelö paikkoja" missä on irtojäätelää ja aina sillä samalla kauhalla otetaan, välissä vaan vedessä huljutetaan. Mantelin kuori, ihme kyllä tekee kurkusta "kuivan"

      • Ohtoohto

        Mäkin oon pähkinä allergikko kaikille pähkinöille maa pähinälle eka se turpoo kurkussa sit se levisi vatsaan ja lopulta sinne sydämen kohalle jos ei apua löydy et vaarallista on


    • eienääpähkinät

      Maapähkinöistä tulee monille allergiaa, minä saan niistä ripulin. En edes syö lihaa ja nyt ei voi pähkinöitäkään syödä, pitää siirtyä proteiini pirtelöihin/patukoihin. Kerran sain viikoksi pahan ripulin Argentiinasta Eurooppaan tuoduista maapähkinöistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe