Laskettu aika on 20.11 ja on alkanut vähän mietytyttämään, että mitä vaatteita kannattaisi hankkia talvivauvalle? Ensikertalaisena en osaa vielä kauhean hyvin miettiä, miten paljon vaatteita tarvitaan, mitä vaatteita tarvitaan ja miten vauva pitäisi pukea esim. kun lähdetään ulos vaunujen kanssa???
Toistaiseksi me ollaan siis vasta saatu äitiyspakkaus ja tilattu vaunut...
Auttakaa kokeneemmat!!!
Mitä vaatteita talvivauvalle?
8
1451
Vastaukset
- äippä
Ulos kun lähtee vaunuilemaan, niin vauvalle kannattaa laittaa body, potkarit, (sukkahousut), kypärämyssy, hattu, hanskat, villasukat, toppapuku ja makuupussiin. Voi vielä laittaa villavaatteetkin, jos epäilee, että vauvalle tulee kylmä. Ainahan niitä vaatteita voi sitten vähennellä, jos kuuma tulee.
Eli ihan tavallisten sisävaatteiden lisäksi kannattaa hankkia siis toppavaatteet (äitiyspakkauksen toppapuku on aika iso). Eikä niitä vaatteita loppujen lopuksi tarvitse niin kauheasti hankkia ainakaan etukäteen. Äitiyspakkauksessa on ihan kivasti, ja muutamat vaatteet niiden lisäksi voi ostaa. Sitten kun vauva on syntynyt, niin näkee, että minkäverran vaatteita tarvis. Meillä ainakin oli vaatteita turhankin paljon, saatiin niitä tutuilta.
Puolipotkuhousut on kätevät. Vaipanvaihtokin sujuu kätevämmin. Ja kietaisubodyt oli mun mielestä kans hyvät pienelle vauvalle, ne on helppo pukea.
Muuta ei just nyt tuu mieleen, lisäilköön muut vielä. - ulkoilu
äitiyspakkauksessahan on talvihaalari,tosin vastasyntyneelle aika iso ja meillä ainakin oli topattu väliasu(viimevuoden äitiyspakkaus)
Ostaisin ainakin lisäksi:
Villa/neulehaalarin
parit villasukat
muutamat bodyt(ei jätä selkää paljaaksi)
parit puolipotkarit(kärjelliset)
Toisen makuupussin(pakkauksessa tulee yksi)
Kahdet lapaset(yhdet rukkaset tulee pakkauksessa)
Meillä puettiin talvivauva ainakin lapasilla ja sitten päälle laitettiin äitiyspakkauksen rukkaset ettei tule kylmä ja sama varpaille,ekana
villasukat ja sit siihen päälle äitiyspakkauksen (jalkineet)
Pientä lasta ei ainakaan kannata viedä ulos jos on kova tuuli ja paljo pakkasta(yli-10astetta)
Lisäksi ostaisin kunnon villamyssyn koska äitiyspakkauksen myssy "pyörii"päässä ja ei välttämättä yhtälämmin kuin villamyssy.
Aina olen pitänyt talvivauvalla ulkona kypärämyssyä(äitiyspakkauksessa)villamyssyn tai muun hatun alla.
Minä olen pukenut näin vauvan ulos:
Body/puolipotkarit tai sukkahousut ja sitten gollegehaalari tai vaihtoehtoisesti gollegepaita ja housut ja sen päälle neulehaalari tai topattu väliasu,jalkoihin villasukat ja äitiyspakkauksen töppöset eli jalkineet sekä päähän kypärämyssy ja villamyssy.ja eikun vauva makuupussin sisään vaunuihin nukkumaan:)
Tosin riippuu säästä miten lapsi kannattaa pukea.
Jos vauvan niska herätessä kuuma ja lapsi nihkeä,silloin on ollut liikaa päällä joten seuraavalla kerralla tiedätte laittaa vähemmän päälle eli jättää villahaalarin vaikka pois.
Kirppareilta saa hyvin toisen tai kolmannen makuupussin ihan kohtuuhintaan.makuupussi on myös hyvä alusta kun vauva on lattialla.
ostaisin myös hoitopöydän ja tietysti sängyn ja sänkyyn pinnasängyn suojaukset,ettei pienen jalat tai kädet jää pinnojen väliin.
ja jos autolla liikutte niin turvaistuimen.
lisäksi 0staisin pari gollegehaalaria tai gollegepukua mutta kyllä äitiyspakkauksen puvuilla aika pitkälle pääsee.
toivottavasti oli jotaa apua?!
Tsemppiä loppuraskauteen! - linda
Mulla on laskettu aika viikkoa ennen "Marppulia", ja olen miettinyt tuota toppapukuasiaa. ÄP-puvut on tosi isoja, mutta minkä kokoinen kannattaa ostaa? Onko 60 cm sopiva? Jääkö pieneksi ekan talven aikana, ennen kuin ÄP-puvut tulee sopiviksi? Kannattako olla kevyttoppapuku vai ihan kunnon toppis vai molemmat?
Muuten ajattelin ostaa ehkä kolme vaatekertaa sisävaatteita (esim. kietaisubody potkuhousut) ja sitten villapuvun, kypärämyssyjä, pipon, tumput ja töppöset näin alkuun. Vaatteita varmaan saa lahjaksi ja lainaksi sitten kun vauva on syntynyt, enkä kauheesti viitsisi ostella ennen kuin sukupuoli on selvillä.- ulkoilu
itse ostaisin 68/74 tai 70cm kunnon toppapuvun.
jää pieneksi ekan talven aikana mutta sitten äitiyspakkauksen puku onkin sopiva. - ...
ulkoilu kirjoitti:
jää pieneksi ekan talven aikana mutta sitten äitiyspakkauksen puku onkin sopiva.mä kyl olen sitä mieltä et kannattaa ostaa 62cm puku... kun ensimmäiselle ostin 68cm toppapuvun ja se oli kyl koko ekan talven liian suuri vaavi oli ihan normaalin kokoinen 3,5kg ja 51cm synty tammikuussa -04......nyt meil on toinen tulossa marraskuun alussa ja ostin sille nyt 62cm puvun ja kyl mä luulisin et se menee hänelle lähes koko talven....
- äippä
ulkoilu kirjoitti:
jää pieneksi ekan talven aikana mutta sitten äitiyspakkauksen puku onkin sopiva.Mun mielestä kannattaa ostaa 62/68 cm toppapuku. Ainakin jos syntyy alku talvesta, niin toi 68 cm voi olla hyvä. Mutta kannattaa vähän kattoa sitä pukuakin, kun eri merkkiset saattaa olla niin eri kokoisia, vaikka kokonumero oliskin sama.
- propagandaa... :)
Oletko tutustunut Ruskovillan villavauva-kirjaseen? sen voi tilata Ruskovillasta www.ruskovilla.fi ja sitä saa ilmaiseksi myös liikkeistä jotka myy ruskovillan tuotteita.
Itse olen ollut "ruskovillavauva" ja olen vakaasti sitä mieltä, että vauvalla pitää olla villaiset päällä koko talvikauden.
Onhan ne aika kalliita, mutta luomuvillaa (tai puuvillaa/silkkiä) ja taatusti kemikaalittomia - parasta mitä vauvan ihoa vasten voi laittaa!
Villa hengittää joten vauvalla ei tule kuuma.- marppuli
Kiitos taas paljon nopeista vastauksista! Nyt voinkin hyvillä mielin lähteä shoppailemaan ;)
Oon myös katsellut noita ruskovillan vaatteita ja vaikuttavat houkuttelevilta, vaikka hinta tosin huimaa päätä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760