Beaglet: käyttö vs. näyttely

HooHoo

Tällä palstalla on kirjoitettu ja muutenkin olen kuullut, että Suomessa beaglet ovat jo jakautuneet metsästys- ja näyttelykoiriin.

Itse pidän beaglea enemmän metsästyskoirana, mutta tämä on toki jokaisen oma asia. Beagle on loistorotu ja koirista on varmasti molempiin tarkoituksiin.

Mielessäni on kuitenkin kysymys, onko tästä jakautumisesta käyttö- ja näyttelykoiriin jotain haittaa? Eikös tämä vaan auta molempien harrastajia löytämään itselleen sopivamman koiran.

Eli onko tämä jakautuminen hyvä vai huono asia? Vai onko näin tapahtunut?

20

5445

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jap

Sanotaan näin että luulisin näyttelypuolen olevan suvaitsevaisempia tätä ajattelutapaa kohtaan eli että beaglea voi käyttää mihin vain jne. Mesästyspuolella enemmän ajatellaan että beagle on vain metsästyskoira, en yleistä kuitenkaan.
      Mutta, oma mielipiteeni on se, että kun beagle on jalostettu ajamaan alunperin, miksi ottaa se seurakoiraksi kun on niin paljon muita siihen sopivampia rotuja.
      Oma mielipiteensä kullakin siis!

• Jap

Jäi sanomatta että jako ON jo väistämättä tapahtunut. Näyttelylinjaiset ovat pääosin kauniimpia, mutta kun ajatellaan ajo-ominaisuuksia niin ei pääse mihinkään että kyllä se suku silloin ratkaisee. Ei kokenut koemies osta missään tapauksessa "näyttelysukuista", siinähän taitaisi jo "mennä maine".

• Jossu

Täynynee kommentoida kyseiseen viestiin;
      Itse omistan näyttelylinjaisen beaglen ja
      myös ajotaidot on hanskassa :)
      On kiva omistaa koira jolla pärjää näyttelyissä
      ja kokeissa beaglen kanssa voi harrastaa
      muitakin lajeja .
      Muistaakseni on myös jälkivalioita.

• Jap

Mitä sitten pidät näyttelylinjaisena.. sitäkö joka on kaunis..? suomessa en tiedä yhtään kokeissa hyvin menestynyttä näyttelylinjaista eli jos voit valaista yhdenkin niin tulisin tietämään.

• cat70
        Jap kirjoitti:

Mitä sitten pidät näyttelylinjaisena.. sitäkö joka on kaunis..? suomessa en tiedä yhtään kokeissa hyvin menestynyttä näyttelylinjaista eli jos voit valaista yhdenkin niin tulisin tietämään.

edustavat lähinnä vain yhden kasvattajan koirat ja heidän jälkeläisensä. Näin olen havainnut.

Näissä näyttelylinjan koirissa on muutamia ihan kelvollisia, mutta liekö ainutkaan kuitenkaan käyttövalioksi asti...

• pitäisi
        cat70 kirjoitti:

edustavat lähinnä vain yhden kasvattajan koirat ja heidän jälkeläisensä. Näin olen havainnut.

Näissä näyttelylinjan koirissa on muutamia ihan kelvollisia, mutta liekö ainutkaan kuitenkaan käyttövalioksi asti...

Oikeasti, myös beaglet? Ihan jalostusta ja rotumääritelmää sekä rodun alkuperäistä käyttötarkoitusta ajatellen, miksi ihmeessä kaikki kasvattajat eivät pyri saamaan rodustaan sen mukaista.
        Itselläni on spanieli ja pidän erittäin tärkeänä että se vastaa mahdollisimman paljon rakenteeltaan rotumääritelmää ja samalla toimii myös metsällä, niinkuin rodun on alunperin tarkoitettukin.

Siinä on jalostus mennyt pieleen jos keskitytään jalostamaan rotumääritelmästä poikkeavia yksilöitä. ja tarkoitan nyt juuri sitä että ulkomuodolla ei ole väliä kunhan toimii metsällä. Taisin sohaista ampiaispesää, tai nukkuvaa karhua...

• cat70
        pitäisi kirjoitti:

Oikeasti, myös beaglet? Ihan jalostusta ja rotumääritelmää sekä rodun alkuperäistä käyttötarkoitusta ajatellen, miksi ihmeessä kaikki kasvattajat eivät pyri saamaan rodustaan sen mukaista.
        Itselläni on spanieli ja pidän erittäin tärkeänä että se vastaa mahdollisimman paljon rakenteeltaan rotumääritelmää ja samalla toimii myös metsällä, niinkuin rodun on alunperin tarkoitettukin.

Siinä on jalostus mennyt pieleen jos keskitytään jalostamaan rotumääritelmästä poikkeavia yksilöitä. ja tarkoitan nyt juuri sitä että ulkomuodolla ei ole väliä kunhan toimii metsällä. Taisin sohaista ampiaispesää, tai nukkuvaa karhua...

sitten pitäisi hyväksyä jalostukseen vain ne näyttelylinjan koirat, jotka eivät osaa ajaa jänistä useimmiten ollenkaan? Beagle on metsästyskoira, ei mikään sohvaperuna. Beagleissä on paljon muotovaliokoiria, jotka toimivat hyvin myös metsästyskäytössä. Mutta sitten on nämä näyttelylinjan koirat. Niissäkin taitaa olla muutamia valioita, mutta käyttövalioita ei taida olla kuin yksi, tarkoittaen käyttövaliolla sellaista jonka käyttötulos on saatu ajokokeesta? Korjatkoon kuka paremmin tietää. Jälkipuolella noita on kai jonkin verran käytetty, mutta ajuriksi niistä ei ole.

Sama ilmiö on monessa muussakin rodussa.

• pitäisi
        cat70 kirjoitti:

sitten pitäisi hyväksyä jalostukseen vain ne näyttelylinjan koirat, jotka eivät osaa ajaa jänistä useimmiten ollenkaan? Beagle on metsästyskoira, ei mikään sohvaperuna. Beagleissä on paljon muotovaliokoiria, jotka toimivat hyvin myös metsästyskäytössä. Mutta sitten on nämä näyttelylinjan koirat. Niissäkin taitaa olla muutamia valioita, mutta käyttövalioita ei taida olla kuin yksi, tarkoittaen käyttövaliolla sellaista jonka käyttötulos on saatu ajokokeesta? Korjatkoon kuka paremmin tietää. Jälkipuolella noita on kai jonkin verran käytetty, mutta ajuriksi niistä ei ole.

Sama ilmiö on monessa muussakin rodussa.

Jalostus on pitkänlinjan hommaa ja tuloksia ei saada heti. Jalostuksessa pitäisi panostaa käyttämään niitä näyttelylinjaisia yksilöitä joilla on vahva riistavietti. Jos taas koiralla ei ole havaittavissa minkäänlaista riistaviettiä kannattaisi kokeilla astuttaa sitä sellaisella uroksella jolla on voimakas riistavietti ja mielellään vielä melko hyvä ulkomuotokin. Jalostusta jatkettaisiin sitten niillä pentueen yksilöillä joilla on edellytyksiä periyttää molemmat piirteet.

Tiedän että etenkin metsästyskoirilla puhtaan, rodunomaisen ulkomuodon säilyttäminen on vaikeaa. Hirvikoirillakin on paljon pelkkiä käyttövalioita joita tarjotaan usein astutukseen. Monet tarvitsevat rinnalleen vain metsästyskaverin, ulkomuodon jalostus on toisarvoinen seikka.Ja eikös käyttövalioksi tuleminen kuitenkin edellytä vielä tiettyä näyttelytulosta?
        On totta että koko ajan mennään siihen suuntaan että monessa rodussa on kohta käyttölinja joka poikkeaa suuresti rotumääritelmästä ja näyttölinja josta puuttuu sen alkuperäinen riistaverisyys. Tämä on toisaalta harmi, mielelläni haluaisin palauttaa nämä kaksi ominaisuutta samaan pakettiin. Meillä on tähtäimessä kaksoisvalio ja jos myöhemmin aletaan etsiä puolisoa niin se valitaan samanlaisesta yhdistelmästä.(näyttö & käyttö)

• Minä
        pitäisi kirjoitti:

Jalostus on pitkänlinjan hommaa ja tuloksia ei saada heti. Jalostuksessa pitäisi panostaa käyttämään niitä näyttelylinjaisia yksilöitä joilla on vahva riistavietti. Jos taas koiralla ei ole havaittavissa minkäänlaista riistaviettiä kannattaisi kokeilla astuttaa sitä sellaisella uroksella jolla on voimakas riistavietti ja mielellään vielä melko hyvä ulkomuotokin. Jalostusta jatkettaisiin sitten niillä pentueen yksilöillä joilla on edellytyksiä periyttää molemmat piirteet.

Tiedän että etenkin metsästyskoirilla puhtaan, rodunomaisen ulkomuodon säilyttäminen on vaikeaa. Hirvikoirillakin on paljon pelkkiä käyttövalioita joita tarjotaan usein astutukseen. Monet tarvitsevat rinnalleen vain metsästyskaverin, ulkomuodon jalostus on toisarvoinen seikka.Ja eikös käyttövalioksi tuleminen kuitenkin edellytä vielä tiettyä näyttelytulosta?
        On totta että koko ajan mennään siihen suuntaan että monessa rodussa on kohta käyttölinja joka poikkeaa suuresti rotumääritelmästä ja näyttölinja josta puuttuu sen alkuperäinen riistaverisyys. Tämä on toisaalta harmi, mielelläni haluaisin palauttaa nämä kaksi ominaisuutta samaan pakettiin. Meillä on tähtäimessä kaksoisvalio ja jos myöhemmin aletaan etsiä puolisoa niin se valitaan samanlaisesta yhdistelmästä.(näyttö & käyttö)

Asiahan on niin että Suomen näyttelylinjaiset piikelit eivät omaa sellaista riistaviettiä että niitä kannattaisi käyttää jalsotukseen silloin kun halutaan jalostaa AJO-OMINAISUUKSIA eikä ULKOMUOTOA! ja nimenomaan se ajotaito eli metsästyskäyttö on se mihin beagle on tarkoitettu!!
        Suomessa on tällä hetkellä MONTA kenneliä jotka jalostavat vain beaglen ulkomuotoa ja silloin käyttöominaisuudet ovat täysin sivuseikka.
        Suomessa on käyttöbeagleja jotka ovat kauniita ja ennen kaikkea AJAVIA. niitä kuuluu suosia jalostuksessa, ei missään nimessä ajavalle nartulle näyttelylinjaista urosta. Tietääkseni näyttelylinjaisia beagleja ei ole yhtään käyttövaliota, ainakin yksi mva on ja siihen sekin sitten jäi.

Koska ihmiset ymmärtävät sen ettei joka beagle aja? suvulla on suuri merkitys, ja jos koiran ajotaitoa ei jalosta niin se jää. En ole näyttelylinjaisia beagleja vastaan, olen vaan sitä mieltä että ne eivät vastaa ominaisuuksiltaan beaglen alkuperää.

• Tiina

Itselläni on 4-vuotias beagleuros, joka toimii sekä näyttö-, että käyttökoirana. Kyllähän beaglen kuuluu toimia metsässä, eikä ole oikein sen rotuominaisuuksien mukaista teettää pentuja jotka sitten toimivat vain kehässä. Sellaisiakin on. Ja sitten on niitä joita trimmataan, eli häntä- ja rintakarvoja leikellään. Se ei kuulu beaglen rotumääritelmään alkuunkaan.

• Minä

Ehdit vastata ennen minua mutta täysin samaa mieltä!

• Minä
        Minä kirjoitti:

Ehdit vastata ennen minua mutta täysin samaa mieltä!

Koira joka toimii metsässä ja kehässä, on usein ns. metsäsukuinen. Sellainenkin voi olla kaunis ja se on sitten jo hyvä juttu! Harvemmin ne rusettihait toimivat metsällä. Näillä tarkoitan nyt nimenomaan näyttelylinjaista. Tai no, kovastihan ne mainostaa monet että AJAA mutta ei niitä sitten kokeissa näy. Kumma.

• koiratar

Olipa mielenkiintoista eksyä tälle palstalle,jo hetken luulin että nuo trimmaus ja metsästysominaisuudet kyseisen rodun kohdalla olisi ruodittu loppuun,mutta eipä vaan.Muistan aikoinaan noin 15v sitten kun hankin ensimmäisen beaglen ja menin näyttelyyn ja koirani oli"siistitty" niin voi jumalauta noita metsääijiä sai väistellä etteivät päälle tulleet niin otti koville nähdä siistitty koira,no minäpä tyttö en pienistä pelästynyt siinä sai moni ukko kuulla kunniansa,siinä sitten seisoi monttu auki.Eipä niitä piipanokkiakaan kauhean montaa vuodessa valioiksi tule,joten se siitä,eikä monellakaan metsääijän beaglellä ole mahdollisuutta näyttää taitojaan,kun ne laittavat koiran monttuun jos ei aja puolivuotiaana riitävän hyvin,ei koira ole niille mikään perheenjäsen vaan sen jatke.Onko semmoinen beagle kaunis jolla on ns,rokokoon laiset etujalat tarkoitan kuten joskus näkee treevereillä,tai sitten tuo mainitsemani piippanokka ja useilla luonne pidättyväinen,kun pidetään siellä navetan takana ja sitten irroitetaan siitä lehnänriimusta ja viedään näyttelyyn siinä toivossa että saatais se serti,eikä tietenkään pestä koiraa,koska siltä saataa mennä ajoominaisuudet,mukamas!!Minullekin sanottiin silloin kun kävin aktiivisesti näyttelyissä,että käyn kiusallani toisilta viemässä sertit,en todellakaan kertaakaan ajatellut kun ilmoitin koirani näyttelyyn,että viedäänpä siltä bellalta nyt serti,sitten kun olin vuosia kierrellyt näyttelyissä,eikä nämä peräkammarin pojat keksinnet koirasta sanottavaa niin sitten kuulemma rupesivat"arvostelemaan"koiran esittäjää,kaipa ne miettivät onkohan tuo ajellut pillunkarvansakin,kun koirakin on siistitty,no olihan ne ajeltu.

• BeWi

Täällä kun tuntuu olevan paljon todellisia beagleasintuntijoita palstalla, niin tässä teille muutamia kysymyksiä (ja joitakin vastauksia):

-missä kohtaa beaglen rotumääritelmää kielletään beaglen siistiminen? Ei missään.

- tunnutte tietävän näyttelybeaglejen ajotaidon (tai tässä tapauksessa toki niiden ajotaidottomuuden) vähintään yhtä hyvin kuin omat taskunne. Olette varmaankin sitä mieltä, että käyttölinjainen osaa ajaa aina, olipa se käynyt kokeissa tai ei? Asiahan on toki niin, että kaikki ne beaglet, jotka eivät ole kokeissa käyneet, ajavat yhtä hyvin tai huonosti, linjoista riippumatta.

Beaglen jakaantuminen käyttö- ja näyttelylinjoihinon alkanut 1800 -luvun lopun Britanniassa, joten kyse ei todellakaan ole mistään Suomi -ilmiöstä. Sellainen käsitys näkyy joillakin täällä olevan.

• Hansu

Ei kielletä siistimästä missään kohtaa mutta ei siihen kyllä kehotetakkaan. Jos pitäisi "trimmata" niin eiköhän se jossain kohtaa sanottaisi.

Jos näyttelylinjan beaglet osaisivat ajaa kiitettävästi, niitä olisi ollut jo kokeissa. Niitä on kyllä ihmisillä jotka metsässä käyttävät, mutta kokeisiin ei tulla kun ykköseen ei ole mahkuja, ei vältt. edes palkintosijaan.
        Kaikki käyttölinjankaan beaglet eivät osaa ajaa, sitähän ei käy kieltäminen. On myös täysin mistään tietämättömiä. Käyttölinjan beagleilla vain on tallella riistavietti mikä on kadonnut (ainakin osalta) näyttelylinjan beagleista. Hyvänä esimerkkinä se kun eräs tässä kerran puhui että heidän beagle vain katsoo kun rusakot pomppivat hetken matkan päässä eikä osoita mitään mielenkiintoa niitä kohtaan. Ei varmasti käy näyttelylinjaisten beaglejen omistajien kieltäminen sitä että jos ajavan koiran haluaa niin se todella kannattaa etsiä käyttölinjaisista suvuista? Kukaan pitkän linjan beagleharrastaja ja koeihminen ei ottaisi näyttelysukuista siihen tarkoitukseen, se on tosi.

Eipä tästä kannata kättä alkaa vääntää. Kumpikaan linja ei katoa mihinkään. Toisessa jalostetaan ulkomuotoa, toisessa ajo-ominaisuuksia. Ja jos jokainen on omaan valintaansa tyytyväinen niin miksi alkaa riitelemään ja väittelemään?

• BeWi
        Hansu kirjoitti:

Ei kielletä siistimästä missään kohtaa mutta ei siihen kyllä kehotetakkaan. Jos pitäisi "trimmata" niin eiköhän se jossain kohtaa sanottaisi.

Jos näyttelylinjan beaglet osaisivat ajaa kiitettävästi, niitä olisi ollut jo kokeissa. Niitä on kyllä ihmisillä jotka metsässä käyttävät, mutta kokeisiin ei tulla kun ykköseen ei ole mahkuja, ei vältt. edes palkintosijaan.
        Kaikki käyttölinjankaan beaglet eivät osaa ajaa, sitähän ei käy kieltäminen. On myös täysin mistään tietämättömiä. Käyttölinjan beagleilla vain on tallella riistavietti mikä on kadonnut (ainakin osalta) näyttelylinjan beagleista. Hyvänä esimerkkinä se kun eräs tässä kerran puhui että heidän beagle vain katsoo kun rusakot pomppivat hetken matkan päässä eikä osoita mitään mielenkiintoa niitä kohtaan. Ei varmasti käy näyttelylinjaisten beaglejen omistajien kieltäminen sitä että jos ajavan koiran haluaa niin se todella kannattaa etsiä käyttölinjaisista suvuista? Kukaan pitkän linjan beagleharrastaja ja koeihminen ei ottaisi näyttelysukuista siihen tarkoitukseen, se on tosi.

Eipä tästä kannata kättä alkaa vääntää. Kumpikaan linja ei katoa mihinkään. Toisessa jalostetaan ulkomuotoa, toisessa ajo-ominaisuuksia. Ja jos jokainen on omaan valintaansa tyytyväinen niin miksi alkaa riitelemään ja väittelemään?

En viestilläni tarkoittanutkaan, että metsästäjien pitäisi hankkia näyttelylinjaisia beaglejä. En todellakaan. Minua henk.koht. vain ihmetyttää se, että netti on pullollaan beagletietäjiä, jotka näyttävät tietävän näyttelylinjaisten asiat paremmin kuin niiden omistajat. Eivätkä nämä tietäjät useimmiten ole eläessään nähneetkään näyttelylinjaista beagleä.

Jos etsii metsästysbeagleä, niin hankkikoon sellaisen. Jos haluaa harrastaa ihan muuta kuin metsästystä, hankkikoon näyttelylinjaisen beaglen. Niiden olemassaolo on fakta, enkä ymmärrä miten saman rodun harrastajat voivatkaan tuntea suoranaista inhoa niitä kohtaan.

• Tiina
        BeWi kirjoitti:

En viestilläni tarkoittanutkaan, että metsästäjien pitäisi hankkia näyttelylinjaisia beaglejä. En todellakaan. Minua henk.koht. vain ihmetyttää se, että netti on pullollaan beagletietäjiä, jotka näyttävät tietävän näyttelylinjaisten asiat paremmin kuin niiden omistajat. Eivätkä nämä tietäjät useimmiten ole eläessään nähneetkään näyttelylinjaista beagleä.

Jos etsii metsästysbeagleä, niin hankkikoon sellaisen. Jos haluaa harrastaa ihan muuta kuin metsästystä, hankkikoon näyttelylinjaisen beaglen. Niiden olemassaolo on fakta, enkä ymmärrä miten saman rodun harrastajat voivatkaan tuntea suoranaista inhoa niitä kohtaan.

Omani otin VAIN lenkkikaveriksi, mutta kun metsämiehet sitä kehuivat niin vein sen myös näyttelyyn. Kaikki sertit on kasassa(myös 8 rop:a) ja 2 cacibia. Kokeisiin on ilmoittauduttu. Olen myös koetuomari, joten olen nähnyt ja kuullut jos jonkinlaista työskentelyä ja kommenttia koirista ym asiaan liittyvästä. Että kyllä niitä löytyy sellaisiakin jotka trimmaamatta toimivat joka paikassa. Olisin ottanut villakoiran jos trimmattavan koiran olisin halunnut. Mutta kun pidän metsässä liikkumisesta ja liikunnasta yleensäkin niin sellainen ei todellakaan sovi minulle. Jokainen harrastakoon beaglen kanssa mitä tykkää.

• Tiina
        BeWi kirjoitti:

Eli olen kyllä nänhyt näyttelyitä kiertäneenä näyttelylinjaisiakin beagleja. Omaani olen kaikinpuolin erittäin tyytyväinen. Ei nyt kuitenkaan aleta riidellä asiasta. Kuten jo äsken kirjoitin niin meitä on moneksi ja jokainen saa harrastaa koiransa kanssa mistä vaan tykkää. Itse harrastan näyttelyitä, metsästystä, mejää ja ulkoilua.

• Hansu
        Tiina kirjoitti:

Eli olen kyllä nänhyt näyttelyitä kiertäneenä näyttelylinjaisiakin beagleja. Omaani olen kaikinpuolin erittäin tyytyväinen. Ei nyt kuitenkaan aleta riidellä asiasta. Kuten jo äsken kirjoitin niin meitä on moneksi ja jokainen saa harrastaa koiransa kanssa mistä vaan tykkää. Itse harrastan näyttelyitä, metsästystä, mejää ja ulkoilua.

Tämä nyt ei ole erityisesti sinulle Tiina, ajattelin nyt jatkaa vaan sinun viestisi perään.
        Eli, se vaan ärsyttää todella paljon että useat (en yleistä) joilla on näyttelylinjainen beagle kiertävät joka ikisen pikkunäyttelyn vaikka omalla olisi jo sertit kasassa olleet aika päiviä. Huomatkaa että tarkoitan tällä niitä joiden beagle on alle 2-vuotias! Sitten viedään aina sert nenän edestä sellaiselta joka sitä oikeasti "tarvitsee", eli koiralla olisi mahdollisuudet muotovalioksi ja ajokokeessa pärjäisi myös. Ja tälläiset ihmiset tulee tosi kaukaakin. Ja onhan se selvä että se näyttelylinjainen on komeampi, no ei aina, mutta silti se metsästyslinjainen olisi myös ihan sertin luokkaa. Sitten se jää aina toiseksi. Ei haittaa siis pätkääkään jos kiertää sitten kun koira on yli kahden ja kolme sertiä on koossa, mutta miksi näin?
        On omallakin 3 sertiä ja se on metsästyslinjainen. Eli olen minäkin näyttelyissä käynyt. Enää en sitä harrasta koska koirani ei pidä siitä. Mutta harrastakoon jokainen beaglellaan mitä haluaa! Ehkäpä täällä suomessa sen kaikki vielä joskus hyväksyvät. Beaglekanta vaan on niin pieni ja samalla siis pienet piirit..

• ...

Itse en ole peagle ihminen laisinkaan. Mutta tunnen ihmisen joka kasvattaa metsästäviä, näyttelyissä, kokeissa ja agilityssä kulkevia beagleja. Näyttävät toimivan jokaisessa harrastuksessa ihan kiitettävästi =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      347
      2969
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1275
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1225
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe