Tanssia opetellessani olen ollut paikkakunnallani
useammassa tanssikoulussa sekä myös eri tanssiseurojen tunneilla.
Olen tutustunut moneen karismaattiseen ja hyvään tanssin opettajaan,
mielestäni yhteenkään "huonoon" opettajaan en ole törmännyt.
Kaikilta olen saanut hyviä vinkkejä ja oppinut kokonaan uusia tansseja.
Opettaja on hyvä, silloin kun oppi menee perille, yksinkertaista
mutta totta.
Toinen juttu mitä tulee näihin nettikeskustelujen tyyppisiin asioihin
lavatanssien ympärillä tapahtuvista "ilmiöistä". Niissä asioissa se että
tienaa elantonsa tanssin opetuksesta, ei minulle ole mikään "tae" siitä että osaa
ajatella lavantanseeihin liittyvistä asioista yhtään sen "paremmin" kuin
minä, tanssien ahkerana kuluttajana.
Mielenkiintoinen tilanne oli esimerkiksi sellainen että tanssikoulun treenitunnin
aikana saimme kuulla, kärkkäistä mielipiteistään ja taiteilijamaisesta persoonastaan
tunnetun opettajamme, "lausunnon" sen tanssiseuran toiminnasta tanssipaikoilla
johon itsekin olen kuulunut vuosia. Kuuntelin ko. tilityksen hiljaa, en kommentoinut.
Ajattelin että jos kommentoisin, treenitunnin loppu ja seuraavat tunnit, olisivat
voineet osaltani mennä kireämmissä tunnelmissa ko. opettajan osalta.
Toisella tanssitunnilla, toisen opettajan kanssa jutellessa tuli puhe näistä
fuskun ja muiden kädenali-tanssijoiden käytöksestä tanssipaikalla. Että kuinka
he muka "valtaavat kaiken tilan". Totesin keskusteluun että tanssilattia on
tarkoitettu kaikille ja jos osaa fuskua tanssia, miksei niin saisi tehdä.
Tää opettaja rupesi mua seuraavalla treenitunnilla morkkaamaan melkein
epäasiallisuuksiin mennen tanssivientiini liittyvistä asioista. Minkä seurauksena
lopetin koko kurssilla käymisen. Ehkä olin turhan herkkänahkainen mutta niin
oli minusta tämä tanssin opettajakin, siitä että joku "harrastaja" uskaltaa
olla selkeästi eri mieltä hänen kanssaan lavatanssiin liittyvästä jutusta.
Viitäten nyt siihenkin mitä tämänkin palstan keskusteluissa on vedottu "tanssin
ammattilaisiin" siinä mielessä että heidän käsityksiään nyt ainakin kannattaisi
kunnioittaa. He eivät käy lavatansseissa läheskään niin paljon ja yhtä
monipuolisesti kuin minä. Tanssikapakoista puhumattakaan. Minun kokemukseni
siis on että on parempi kun antaa näiden "varmojen käsityksien" ko. henkilöiden
suusta kuultuna monesti mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.
Tanssin ammattilaisista
16
2249
Vastaukset
- jerryjee
Lisäyksenä edelliseen se "huttu" mitä ko. tanssinopettajat ovat saattaneet minun kuullen puhua toisista opettajista joiden tunneilla olen itse käynyt...
- True Humppis
Ihan vain lyhyesti heittäen: Eilen Ruusulinnassa bongasin pitkälti toistakymmentä tanssinopettajaa ja -ohjaajaa. Kaikilla riemukas lavatanssimeininki päällä. Takuulla kokemusta elävästä elämästä kentällä riittävästi.
Erääseen toiseen säikeeseen vastakommentti kengistä: Joku väitti, etteivät pro-tanssijat käytä kaksivärisiä kenkiä siviilissä (siis mm. lavoilla ja ravintoloissa). Noista eilisistä taisi Ruuskasen Keijo olla ainoa, jolla en ole nähnyt sellaisia jaloissa. Taisi eilenkin kaikilla muilla olla.- jerryjee
Turha kiistää etteikö asia ollut juuri kuten sanot opettaja-tuttaviesi kohdalla. Yleistykset ovat vaarallisia. Niihin tuntuu sortuvan miltei jokainen näillä palstoilla kirjoittava, kuten minäkin.
Mutta jonkinlaista soopaa olen niiden opettajien suusta kuullut mihin itse ole törmännyt. En varmasti ole koskaan kohdannut yhtäkään noista jotka Ruusulinnasta bongasit. - Ammattilainen
Tanssinopettajat ovat suorittaneet jonkin ammattiin johtavan tutkinnon, muut ovat ohjaajia.
Ohjaaajia on pilvin pimein, tanssinopettajiin törmää lavoilla harvemmin. Jos olet bongannut tuollaisen määrän opettajia Ruusulinnassa, olet ehkä juonut muutaman sidukan liikaa siellä parkkipaikalla. - jerryjee
Ammattilainen kirjoitti:
Tanssinopettajat ovat suorittaneet jonkin ammattiin johtavan tutkinnon, muut ovat ohjaajia.
Ohjaaajia on pilvin pimein, tanssinopettajiin törmää lavoilla harvemmin. Jos olet bongannut tuollaisen määrän opettajia Ruusulinnassa, olet ehkä juonut muutaman sidukan liikaa siellä parkkipaikalla.Käsittääkseni on olemassa diplomi-tanssinopettajia. Minkälainen kokonaisuus mahtaa olla ko. diplomin suorittaminen?
Kysyy itse diplomityön aikoinaan tehnyt... - Ammattilainen
jerryjee kirjoitti:
Käsittääkseni on olemassa diplomi-tanssinopettajia. Minkälainen kokonaisuus mahtaa olla ko. diplomin suorittaminen?
Kysyy itse diplomityön aikoinaan tehnyt...Blunkka myi yhteen aikaan noita diblomeja rahalla. Opiskelu oli lähinnä kirjekurssitasoa...
- jerryjee
Ammattilainen kirjoitti:
Blunkka myi yhteen aikaan noita diblomeja rahalla. Opiskelu oli lähinnä kirjekurssitasoa...
ehkä mulla on sitten siltä osin väärä käsitys tai väärää tietoa.
Joo Blunkan opetusmetodit tuli koettua kun siinä koulussa ekat tanssiaskeleeni otin. Monet naiset ei siitä hänen sanoisinko lievästi "konservatiivisesta" tavasta puhua, tykänneet. Tanssinopettajat kyllä kaikki mitä on eteen tullut, ovat aika "persoonallisia". - True Humppis
Ammattilainen kirjoitti:
Ohjaaajia on pilvin pimein, tanssinopettajiin törmää lavoilla harvemmin. Jos olet bongannut tuollaisen määrän opettajia Ruusulinnassa, olet ehkä juonut muutaman sidukan liikaa siellä parkkipaikalla.Siiderin määrä ei tainnut vaikuttaa sentään noin paljon laskutaitooni.
En rupea nimiä luetteleaan, mutta opettajia oli ainakin neljä. Ohjaajia toistakymmentä (näistä kolmen kanssa tanssinkin).
En näe vielä harhoja. - True Humppis
Ammattilainen kirjoitti:
Ohjaaajia on pilvin pimein, tanssinopettajiin törmää lavoilla harvemmin. Jos olet bongannut tuollaisen määrän opettajia Ruusulinnassa, olet ehkä juonut muutaman sidukan liikaa siellä parkkipaikalla.Enhän väittänytkään kaikkien olleen tanssiopettajia. Tarkkuutta pyydän!
Ainakin neljä noista kuitenkin oli opettajan pätevyyden omaavia. Loput, kymmenkunta, ohjaajia. Noista kolmen kanssa tanssinkin.
Ihan niin paljon sitä sidukkaa ei sentään kulu, että harhoja alkaisin jo nähdä. - Ammattilainen
True Humppis kirjoitti:
Siiderin määrä ei tainnut vaikuttaa sentään noin paljon laskutaitooni.
En rupea nimiä luetteleaan, mutta opettajia oli ainakin neljä. Ohjaajia toistakymmentä (näistä kolmen kanssa tanssinkin).
En näe vielä harhoja.Hyväksyn selityksesi. Silti vieläkin epäilen tanssinopettajien suurta määrää, neljä ammattiopettajaakin samassa paikassa samana iltana on paljon.
Ohjaajia taas on monesti enemmän kuin muuta yleisöä. Mm. Susel kouluttaa liukuhihnalta ohjaajia , jotka sitten tietävät eri tansseista ainoastaan nimet oikein ja joskus niissäkin tulee moka. - Tanssinhurmaa
jerryjee kirjoitti:
ehkä mulla on sitten siltä osin väärä käsitys tai väärää tietoa.
Joo Blunkan opetusmetodit tuli koettua kun siinä koulussa ekat tanssiaskeleeni otin. Monet naiset ei siitä hänen sanoisinko lievästi "konservatiivisesta" tavasta puhua, tykänneet. Tanssinopettajat kyllä kaikki mitä on eteen tullut, ovat aika "persoonallisia".Pikemminkin sanoisin että "sovinistinen" tapa... Eipä tule mieleeni ketään naista, joka pitäisi siitä, että lehmäksi tms. nimitellään, kuten tiedän kurssilla käyneen..
- jerryjee
Tanssinhurmaa kirjoitti:
Pikemminkin sanoisin että "sovinistinen" tapa... Eipä tule mieleeni ketään naista, joka pitäisi siitä, että lehmäksi tms. nimitellään, kuten tiedän kurssilla käyneen..
Vieläkö mahtaa tanssin "grand old man" opettaa Helsingissä?
- Tanssinhurmaa
jerryjee kirjoitti:
Vieläkö mahtaa tanssin "grand old man" opettaa Helsingissä?
Eiköhän papalla edelleen jalka sen verran nouse...
- opetusta
jerryjee kirjoitti:
Käsittääkseni on olemassa diplomi-tanssinopettajia. Minkälainen kokonaisuus mahtaa olla ko. diplomin suorittaminen?
Kysyy itse diplomityön aikoinaan tehnyt...Suoraa lainausta jobstep.net-sivustolta:
Tanssinopettaja (AMK)
Tanssinopettajan tutkintonimikkeeseen johtava koulutus antaa valmiudet toimia työtehtävissä, joihin kuuluvat mm. tanssialan opetuksen suunnittelu, opetus ja ohjaus sekä esitys- ja kilpailutoimintaan liittyvät valmennus-, järjestely- ja teatteritekniset työt. Tällaisia tehtäviä ovat mm. tanssinopettajan, tanssijan ja tanssikoulun johtajan tehtävät. Koulutusohjelma antaa valmiuksia myös koreografin, tanssikriitikon, tanssin tutkimuksen, taidekasvatuksen ja taidehallinnon jatko-opiskeluun sekä tanssialan yritystoimintaan. Tutkinnon suorittaneet toimivat pääasiassa taiteen perusopetusta ja tanssin ammatillista koulutusta antavissa yksityisissä ja kunnallisissa oppilaitoksissa.
Koulutusohjelmassa perehdytään monipuolisesti tanssialaan tavoitteena taitojen ja tietojen hallinta, joka luo perustan siirtyä joustavasti tanssin eri ammattitehtäviin. Koulutuksessa painotetaan erityisesti hyvää tanssitaitoa, pedagogisia valmiuksia ja ryhmädynamiikan tuntemusta. Samalla valmistunut saa valmiudet kehittää kykyään taiteelliseen ilmaisuun liikkeen avulla.
Tanssinopettajan koulutuksen lähtökohtana on kouluttaa laajasti tanssikenttää hallitsevia tanssin ammattilaisia.
- Minä
Olen minäkin käynnyt eräällä ammattilaisopettajalla joka morkkasin erään tietyn seuran tanssijoita ja vähän myöhemmin erään toisen seuran opettajia. Ei tullut yhtään hyvä kuva kyseisestä morkkaajasta.
Hän morkkasi heitä koska hänellä oli pelko että oppilaat siirtyisivät toisiin seuroihin opettelemaan. Se näkyisi suoraan hänen tilipussissaan. Karismaattisen henkilön on helppo vaikuttaa aloittelevien tanssijoiden mielipiteisiin ja sitten nämä ottavat asian todesta toitottaen tätä hymniä muissa yhteydessä. Täten opettajan olisi oltava hyvin tarkka minkälaisia mielipiteitä tunnin aikana kertoo. Enään en käy kyseisessä koulussa.- jerryjee
Jonkinlaisia sammakoita tanssilavakulttuurista on päässyt myös näiden tanssiseurojen valmentajien suusta mutta tanssiseurat ei toimikaan muuta kuin omakustannusperiaatteella joten liekö sen takia heillä ei ole tarvetta morkkailla toisia seuroja ja kouluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156