Ongelma!

Aatu82

Ongelma käynnistettäessä, En tajua mistä lähtä etsimään vikaa- Joskus ja vain joskus autoni ( Honda -89 1.6i Sedan ) Ei käynnisty kunnolla, se valo mikä on kojelaudassa ( Se koneen kuva) vaan palaa. Luin ohjekirjasta että on ongelma suihkumoottorissa, mutta en tajua miksi se tekee sitä vain todella harvoin eikä koskaan ajossa. Kaikki muuten pelaa hyvin. ( Onko muuten normaalia että bensatankissa on painetta? Siis tuntuu että siellä on painetta eikä alipainetta?) Voisiko ongelmani liittyä likaiseen bensasuodattimeen/ilmansuodattimeen? olen aivan hukassa ensimmäinen bemsasuihkumoottori kun on. Jos jollakulla on vastaus auttakaa ihmeessä, tai edes aavistus. Itse mietin voisiko bensapumppu olla hajoamassa? Heleppiä!

23

7005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JUH

      Kun on suihkumoottori autossa?

      • aatu82

        On. Saakelin vaikeeta vaan kantata mutkiin tarpeeksi. Vaikea arvioida ku vauhtia on n. 1300 km/t puolella kaasulla. Tajusit varmaan mitä tarkoitin eiks je? Huumoria! Tai sitten oot joku 16 wee " Mä haluun BMW:n isona" jätkä.


      • JUH
        aatu82 kirjoitti:

        On. Saakelin vaikeeta vaan kantata mutkiin tarpeeksi. Vaikea arvioida ku vauhtia on n. 1300 km/t puolella kaasulla. Tajusit varmaan mitä tarkoitin eiks je? Huumoria! Tai sitten oot joku 16 wee " Mä haluun BMW:n isona" jätkä.

        Sitä ollaan niiiiiin vanhoja kun ollaan jo kohta kaxkytääää....


    • aatu82

      Ja korjaus tekstiin kuten joku jo totesi, autossa ei ole SUIHKUMOOTTORIA vaan Suorasuihkutus - järjestelmä - menikökän vieläkään oikein.

      • Santeri

        Ruiskunboxi ilmoittaa varmaan silloin jotain vikakoodia. Boxi sijaitsee apukuskinpuolella jalkatilan etuosassa lattiamaton alla. Ilmoittele montako vilkahdusta löytyy niin voin auttaa enemmän.


      • Aatu82
        Santeri kirjoitti:

        Ruiskunboxi ilmoittaa varmaan silloin jotain vikakoodia. Boxi sijaitsee apukuskinpuolella jalkatilan etuosassa lattiamaton alla. Ilmoittele montako vilkahdusta löytyy niin voin auttaa enemmän.

        Joo ilmottelen, mutta en tiiä kauanko siihen menee että se tekee sen taas.Entä tällanen juttu: Se valo mikä on kojelaudassa (moottorin kuva), pitääkö aina odottaa että se sammuu vai? ( Ja se valo mikä vilkkuu, onko se siinä boxissa vaiko tarkotatko vilkkuuko se kojelaudan valo).Se ei vilku. Onko sulla mitään niinku hajua täsätä noin heitettynä?


      • aatu82
        Aatu82 kirjoitti:

        Joo ilmottelen, mutta en tiiä kauanko siihen menee että se tekee sen taas.Entä tällanen juttu: Se valo mikä on kojelaudassa (moottorin kuva), pitääkö aina odottaa että se sammuu vai? ( Ja se valo mikä vilkkuu, onko se siinä boxissa vaiko tarkotatko vilkkuuko se kojelaudan valo).Se ei vilku. Onko sulla mitään niinku hajua täsätä noin heitettynä?

        siis se kojelaudan valo ei vilku. sitä tarkoitin.


      • Santeri
        aatu82 kirjoitti:

        siis se kojelaudan valo ei vilku. sitä tarkoitin.

        Joo ei se kojetaulun valon pidäkkään vilkkua. Siinä boksissa on sellainen pieni muovilinssi jonka läpi se ledi loistaa. Sen kyllä pitäisi vilkuttaa sitä vikakoodia edelleen jos/kun et ole bootannut sitä boksia. Koitappa vilkuilla sitä boksin lediä. Se vilkuttaa määrätyn määrän ja pitää pienen tauon ja aloittaa taas uudelleen.


      • aatu82
        Santeri kirjoitti:

        Joo ei se kojetaulun valon pidäkkään vilkkua. Siinä boksissa on sellainen pieni muovilinssi jonka läpi se ledi loistaa. Sen kyllä pitäisi vilkuttaa sitä vikakoodia edelleen jos/kun et ole bootannut sitä boksia. Koitappa vilkuilla sitä boksin lediä. Se vilkuttaa määrätyn määrän ja pitää pienen tauon ja aloittaa taas uudelleen.

        No niin. Siis katsoin sen ledin siellä apumiehen puolella. Otin maton pois ja siellähän se näkyi sellasen pienen linssin läpi. OK. Pistin virrat päälle, se vilahti yhesti. Siis silleen pikasesti. Kattelin mutta se ei vilku. Sit kokeilin uudestaan, ei vilku. Se vilahtaa ku laittaa virrat päälle ja ku sammuttaa virrat. Siis ongelma ei oo siinä? Sitten rämppäsin sitä avainta ja yritin saaha sen ongelman toistumaan mikä mulla on, ja onnistuin.
        LÖYTÖ: Kun laitan virrat päälle, se kojetaulun valo syttyy, kuuluu naksahus (Rele?), Kuuluu pientä hurinaa, valo kojetaulusta sammuu ja auto käynnistyy normaalisti.
        MUTTA: Jos rämppään virtoja päälle ja pois jonkun aikaa, saatta tapahtua niin että valo kojetaulussa syttyy, mutta naksahusta (rele?) ei kuuluu eikä hyrinää. Silloin auto ei käynnisty millään. Jos odotan n.10-30 sek. yhtäkkiä kuuluu naksahus ja hyrinää (valo sammuu kojelaudasta)ja auton voi käynnistää normaalisti. * Katsoin sitä lediä tämän aikana ja huomasin että kun kojelaudan valo jää palamaan eikä naksahusta ym, ledi ei välähdäkään, vasta kun naksahus kuuluu ledi välähtää.

        Siis tällanen juttu, ehkä voit hieman neuvoa miten tätä nyt lähestyn? Siis onko se naksahus joku rele vai? ( Ja tapahtuuko muuten kellään muula niin) Se naksahus ei oo äänekäs, vaan hiljainen ja se humina mikä on pari sekuntia on myös hiljainen. Toivottavasti tästä nyt saa selvää.


      • Neo
        aatu82 kirjoitti:

        No niin. Siis katsoin sen ledin siellä apumiehen puolella. Otin maton pois ja siellähän se näkyi sellasen pienen linssin läpi. OK. Pistin virrat päälle, se vilahti yhesti. Siis silleen pikasesti. Kattelin mutta se ei vilku. Sit kokeilin uudestaan, ei vilku. Se vilahtaa ku laittaa virrat päälle ja ku sammuttaa virrat. Siis ongelma ei oo siinä? Sitten rämppäsin sitä avainta ja yritin saaha sen ongelman toistumaan mikä mulla on, ja onnistuin.
        LÖYTÖ: Kun laitan virrat päälle, se kojetaulun valo syttyy, kuuluu naksahus (Rele?), Kuuluu pientä hurinaa, valo kojetaulusta sammuu ja auto käynnistyy normaalisti.
        MUTTA: Jos rämppään virtoja päälle ja pois jonkun aikaa, saatta tapahtua niin että valo kojetaulussa syttyy, mutta naksahusta (rele?) ei kuuluu eikä hyrinää. Silloin auto ei käynnisty millään. Jos odotan n.10-30 sek. yhtäkkiä kuuluu naksahus ja hyrinää (valo sammuu kojelaudasta)ja auton voi käynnistää normaalisti. * Katsoin sitä lediä tämän aikana ja huomasin että kun kojelaudan valo jää palamaan eikä naksahusta ym, ledi ei välähdäkään, vasta kun naksahus kuuluu ledi välähtää.

        Siis tällanen juttu, ehkä voit hieman neuvoa miten tätä nyt lähestyn? Siis onko se naksahus joku rele vai? ( Ja tapahtuuko muuten kellään muula niin) Se naksahus ei oo äänekäs, vaan hiljainen ja se humina mikä on pari sekuntia on myös hiljainen. Toivottavasti tästä nyt saa selvää.

        Ymmärtääkseni se pieni välähdys ei kerro muuta ku että ohjainyksikkö saa virtaa. Jos ois vikaa ni se vilkkuis koko ajan ku sul on virrat päällä. Vilkuttais sitä samaa koodia. Jos toi vika ilmenee vaan harvoin niin veikkaisin huonoa/hapettunutta liitosta jossain anturassa. Jos vaikuttaa nimenomaan käynnistyvyyteen ni on todennäkösesti lämpötila-antura. Toinen mahdollinen on myös nakutuksenesto tunnistin jakajan sisällä. Kato se iso liitin siinä jakajan päällä. Se lämpötila-antura on jossain termostaatin läheisyydessä. Siinä on kaksi, toinen on lämpömittarille ja toinen ruiskulle. Mittarille menevästä lähtee vaan yksi johto ja ruiskulle menevästä kaksi. Se hurina mistä puhuit on bensapumppu, nostaa paineen. Releen kuuluukin naksahtaa, tarkastaa kaikki anturat.


      • Santeri
        Neo kirjoitti:

        Ymmärtääkseni se pieni välähdys ei kerro muuta ku että ohjainyksikkö saa virtaa. Jos ois vikaa ni se vilkkuis koko ajan ku sul on virrat päällä. Vilkuttais sitä samaa koodia. Jos toi vika ilmenee vaan harvoin niin veikkaisin huonoa/hapettunutta liitosta jossain anturassa. Jos vaikuttaa nimenomaan käynnistyvyyteen ni on todennäkösesti lämpötila-antura. Toinen mahdollinen on myös nakutuksenesto tunnistin jakajan sisällä. Kato se iso liitin siinä jakajan päällä. Se lämpötila-antura on jossain termostaatin läheisyydessä. Siinä on kaksi, toinen on lämpömittarille ja toinen ruiskulle. Mittarille menevästä lähtee vaan yksi johto ja ruiskulle menevästä kaksi. Se hurina mistä puhuit on bensapumppu, nostaa paineen. Releen kuuluukin naksahtaa, tarkastaa kaikki anturat.

        Kuvaus sopisi myös bensapumpunreleeseen. Sijaitsee hansikaslokeron alla. Jos siis sitä hurinaa ei lainkaan kuulu niin silloin ei myöskään saa bensaa. Tarkista maadoitus termostaattikotelon vierestä, jostain ihmeen syystä bensapumppu saa maansa sieltä, lisäksi tarkista koneen maadoitus. Vielä lisäksi vika voi olla virtalukon pohjassa.


      • Neo
        Santeri kirjoitti:

        Kuvaus sopisi myös bensapumpunreleeseen. Sijaitsee hansikaslokeron alla. Jos siis sitä hurinaa ei lainkaan kuulu niin silloin ei myöskään saa bensaa. Tarkista maadoitus termostaattikotelon vierestä, jostain ihmeen syystä bensapumppu saa maansa sieltä, lisäksi tarkista koneen maadoitus. Vielä lisäksi vika voi olla virtalukon pohjassa.

        Mutta jos pumppu kerran pitää "hurinan" niin todennäkösesti vika ei ole siinä. Helpoiten selviää, kun irroittaa paineentasaajasta paluuletkun ja laittaa virrat päälle. Jos tasaaja päästää bensaa ulos on kaikki OK. Eli pumppu jaksaa nostaa paineen ylös. Uskoisin vian edelleen löytyvän sytytyspuolelta.. Ruisun päärelekin voi olla sökö tai liitin hapettunut.. Tiedä noista japanilaisista, Niillä on varmaan muuten tosi pienet kädet ku kaikki on aina kasattu niin prkleen ahtaaseen tilaan... Sitä relettä on meinaan kiva tonkia..=)


      • Santeri
        Neo kirjoitti:

        Mutta jos pumppu kerran pitää "hurinan" niin todennäkösesti vika ei ole siinä. Helpoiten selviää, kun irroittaa paineentasaajasta paluuletkun ja laittaa virrat päälle. Jos tasaaja päästää bensaa ulos on kaikki OK. Eli pumppu jaksaa nostaa paineen ylös. Uskoisin vian edelleen löytyvän sytytyspuolelta.. Ruisun päärelekin voi olla sökö tai liitin hapettunut.. Tiedä noista japanilaisista, Niillä on varmaan muuten tosi pienet kädet ku kaikki on aina kasattu niin prkleen ahtaaseen tilaan... Sitä relettä on meinaan kiva tonkia..=)

        ------------------------------------------------------------------
        MUTTA: Jos rämppään virtoja päälle ja pois jonkun aikaa, saatta tapahtua niin että valo kojetaulussa syttyy, mutta naksahusta (rele?) ei kuuluu eikä hyrinää. Silloin auto ei käynnisty millään.
        ------------------------------------------------------------------

        Suora lainaus Aatun tekstistä, eli virtalukko tai bensapunpunrele tai se ruiskun päärele. Lueppa oikein uudestaan ja ajatuksella.


      • Neo
        Santeri kirjoitti:

        ------------------------------------------------------------------
        MUTTA: Jos rämppään virtoja päälle ja pois jonkun aikaa, saatta tapahtua niin että valo kojetaulussa syttyy, mutta naksahusta (rele?) ei kuuluu eikä hyrinää. Silloin auto ei käynnisty millään.
        ------------------------------------------------------------------

        Suora lainaus Aatun tekstistä, eli virtalukko tai bensapunpunrele tai se ruiskun päärele. Lueppa oikein uudestaan ja ajatuksella.

        Mutta onko auto yleensäkkään suunniteltu tuohon "rämppää virtoja päälle ja pois" touhuun. Hyvinkin mahdollista että lyö jonkun lämpöreleen tai vastaavan hetkeksi päälle. Jos ilmiö tapahtuu ilman rämppäämistä on vika todennäkösesti juuri pumpussa tai jossain releessä. En jaksa lukea vanhoja viestejä taaksepäin, mutta ymmärsin ettei tehnyt sitä ellei renkannut avainta edestakaisin. Jos pumpun ääni kuuluu ja rele naksahtaa, mutta auto ei käynnisty, olemme molemmat hakoteillä. Ainoa varma keino saada selville saako polttoainetta on ottaa letku irti tasaajasta ja katsoa tuleeko bensaa kun paine nousee! Voihan pumppukin lyödä tyhjää.. Tarkoitukseni ei ollut olla yliviisas tai muutenkaan vittuileva! Pyydän anteeksi jos sait sen kuvan! En lue itseäni samaan joukkoon näiden ääliöiden kanssa jotka tulevat tänne vittuilemaan ja haukkumaan Hondaa.


      • ss
        Neo kirjoitti:

        Mutta onko auto yleensäkkään suunniteltu tuohon "rämppää virtoja päälle ja pois" touhuun. Hyvinkin mahdollista että lyö jonkun lämpöreleen tai vastaavan hetkeksi päälle. Jos ilmiö tapahtuu ilman rämppäämistä on vika todennäkösesti juuri pumpussa tai jossain releessä. En jaksa lukea vanhoja viestejä taaksepäin, mutta ymmärsin ettei tehnyt sitä ellei renkannut avainta edestakaisin. Jos pumpun ääni kuuluu ja rele naksahtaa, mutta auto ei käynnisty, olemme molemmat hakoteillä. Ainoa varma keino saada selville saako polttoainetta on ottaa letku irti tasaajasta ja katsoa tuleeko bensaa kun paine nousee! Voihan pumppukin lyödä tyhjää.. Tarkoitukseni ei ollut olla yliviisas tai muutenkaan vittuileva! Pyydän anteeksi jos sait sen kuvan! En lue itseäni samaan joukkoon näiden ääliöiden kanssa jotka tulevat tänne vittuilemaan ja haukkumaan Hondaa.

        ulos ottaminen vaadi niiden liittimen napojen yhdistämistä siel hanskiksen alla hyppylangalla?


    • aatu82

      Juu eli katoin ne releet ja puhistin liitimet. Nyt on ihan hyvin toiminu mutta yksi juttu on tullut esille: n. 2 kuukautta sitten käynnistettäessä (kylmänä) se hörähti helposti käyntiin ja kerrokset nousi n. 1700 rpm. Nyt kun kylmänä käynnistän se ei kuin jaksa käydä (saa liiän vähän bensaa?) Kierrokset menee alle 500 rpm ja yskii ja sammuu. ( Lämpimänä näin ei tapahdu). Jos painan kaasua kun kierrokset pohjissa se nostaa kierrokset sinne oikeille paikoille n.1700 ja käynnistyy "oikein" eli ei sammu /pidä mitään ihmetemppuja.
      (Se hurina eli bensan nosto kuuluu nyt joka kerta eli siinä ei pitäisi olla ongelmaa.)
      Olen miettinyt että onko tässä pgm-fi ssä joku imu joka pitäisi olla päällä tyhjäkäynnistyksessä vai? Jos saisin tietää miten se menee päälle(se lämpötila-antura?) voisin seurata vikaa vähän pidemmälle.


      Olen myös huomannut että tankissa on painetta, mikä mielestäni on outoa.. Eikös se rasita bensapumppua? Jotenkin luulen että se on painetta eikä alipainetta mikä vielä enemmän ihmetyttää.

      Siis se hurina johtuu siitä että se nostaa bensaa, ok, mutta mistähän tämä palautusletku löytyy... (Onko joku nettisivu missä ois räjäytyskuvat tosta hondan moottorista?)

      Kiitoksia sakelle ja neolle!

      • aatu82

        Siis kiitoksia tietenkin SANTERILLE ja NEOLLE :)

        Äshkön kirjotin että sakelle. Painovirhe paholainen!


      • aatu82

        Prrkele noita painovirheitä

        Puhdistin liitimet= puhdistin liittimet
        tyhjäkäynnistys = kylmäkäynnistys

        Vieläköhän..?? Siis aivan uskomatonta että ei vaan osaa kirjoittaa...


      • Neo

        Konehuoneessa näet onton putken johon kaikki ruiskusuuttimet yhdistyvät. Toiseen päähän tulee bensaa filtteriltä ja toisessa päässä on paineentasaaja. Paineentasaajaan tulee alipaine ja siitä lähtee polttoaineen paluuletku tankille. Siitä on helppo tarkistaa. Tarkempaa olisi mitata polttoaineen paine. Filtterin päällä on pieni pultti mistä saa laukaistua paineen järjestelmästä, niin liittää siihen mittarin ja lykkää virrat päälle. Ohjearvo lukee korjausoppaassa. (Kuten myös moottorin räjäytyskuvat) Kirjastosta saa korjausoppaan ellei halua ostaa. Ruiskutusjärjestelmähän ei tunne syötettävän polttoaineen määrää, vaan ainoastaan ruiskusuuttimen aukioloajan.. Eli sinne on ohjelmoitu ennalta ohjearvot, koska paineen pitäisi olla vakio. Eihän se toimi jos paine on väärä. Se lämpöanturakin kertoo vain ECUlle moottorin lämpötilan jotta ECU voi muuttaa suuttimen aukioloajan lämpötilalle sopivaksi jotta seos olisi optimaalinen. Hankala selittää, kysy mitä jäi epäselväksi. P.S. Painetta tankissa.. En ole ainakaan kuullut aikasemmin. Alipaineen ymmärrän, mutta en sitä mistä se paine on tullut...


      • eräs vaan
        Neo kirjoitti:

        Konehuoneessa näet onton putken johon kaikki ruiskusuuttimet yhdistyvät. Toiseen päähän tulee bensaa filtteriltä ja toisessa päässä on paineentasaaja. Paineentasaajaan tulee alipaine ja siitä lähtee polttoaineen paluuletku tankille. Siitä on helppo tarkistaa. Tarkempaa olisi mitata polttoaineen paine. Filtterin päällä on pieni pultti mistä saa laukaistua paineen järjestelmästä, niin liittää siihen mittarin ja lykkää virrat päälle. Ohjearvo lukee korjausoppaassa. (Kuten myös moottorin räjäytyskuvat) Kirjastosta saa korjausoppaan ellei halua ostaa. Ruiskutusjärjestelmähän ei tunne syötettävän polttoaineen määrää, vaan ainoastaan ruiskusuuttimen aukioloajan.. Eli sinne on ohjelmoitu ennalta ohjearvot, koska paineen pitäisi olla vakio. Eihän se toimi jos paine on väärä. Se lämpöanturakin kertoo vain ECUlle moottorin lämpötilan jotta ECU voi muuttaa suuttimen aukioloajan lämpötilalle sopivaksi jotta seos olisi optimaalinen. Hankala selittää, kysy mitä jäi epäselväksi. P.S. Painetta tankissa.. En ole ainakaan kuullut aikasemmin. Alipaineen ymmärrän, mutta en sitä mistä se paine on tullut...

        ...ja pensahan tunnetusti höyrystyy... ja niis tankeis on huohotuksessa sellanen aktiivihiili suodin jne....vastapaine plä pläp...


      • Neo
        eräs vaan kirjoitti:

        ...ja pensahan tunnetusti höyrystyy... ja niis tankeis on huohotuksessa sellanen aktiivihiili suodin jne....vastapaine plä pläp...

        Tota joo. Paljonkin mahdollista. En vaan osannu ajatella noin hienosti..=) Enpä ole itse törmännyt. Tuskinpa siitä haittaa pumpulle on.?


      • sama
        Neo kirjoitti:

        Tota joo. Paljonkin mahdollista. En vaan osannu ajatella noin hienosti..=) Enpä ole itse törmännyt. Tuskinpa siitä haittaa pumpulle on.?

        ..ennemminkin se avustaa pumppua.


    • Honu

      Vika on virranjakajassa.... itsellä ollut sama vika 2.0i mallissa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe