peräaukon haavauma

Minä

Nyt tarvitsin pikaisia neuvoja peräaukon haavaumaan. Ensimmäisen kerran ilmestynyt jo 5 vuotta sitten. Nyt viime tammikuussa tuli vaiva jälleen pahemmaksi ja sain lääkäristä diltiazen voiteen. En voinut sitä kutinan vuoksi kunnolla käyttää ja keväämmällä vaihdettu nirtovoiteeseen. Nyt on koko kesä mennyt vaihtelevalla menestyksellä eli välillä on vähän parantunut. Nyt kuitenkin olen käyttänyt nirrovoidetta 5 viikkoa putkeen ja haavauma tuli siitä huolimatta viime viikolla. Tänään tuli ulostaessa verta, Verta oli ulosteen päällä ja myös paperiin tuli verta. Menin lääkäriin mutta lääkäri näki kyllä haavauman mutta ei voinut tähystää enempää koska sulkijalihas oli niin krampissa. Hän ehdotti suoriltaan ensi viikoksi leikkausta vaikka ei edes tietoa tuliko veri pelkästään haavaumasta tai vaikka pukamista. Millaista verenvuotoa teillä muilla haavaumista kärsivillä on ollut ? Entä leikkaus, lääkäri sanoi että tehtäisiin nukutuksessa. Onko kenellekään muulle käynyt niin ettei edes nitrovoide auta yhtään ?

133

107252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäminä

      Samoja ongelmia ollut jo usean vuoden. Joskus niin pahana, ettei ole mieli tehnyt lähteä kotoolta mihinkään.

      Ainut keino, mitä olen keksinyt, on yrittää saada pitää suolen sisältö pehmeänä. Käyn kerran päivässä ulostamassa (aamuisin) eli ei suoranaista ummetuksesta ole kysymys, vaan kovasta vatsasta, johon ei kuitu eikä neste auta. Ongelma heijastuu sitten pienenä peräpukamana, mutta etenkin peräaukon haavaumana ja hirveänä, vihlovana kipuna.

      En ole tuohon ongelmaan mitään keksinyt. Minulle lääkäri totesi, ettei suosittele leikkausta, myöhemmässä iässä se kostautuu. Vaikka siitä avun saattaisi nyt saadakin, niin ongelmia tulee sitten myöhemmin yleensä. Lääkärillä on ollut kyseisistä ongelmista vuosikymmenten kokomus ja teilasi heti toisen lääkärin mielipiteen leikkauksesta. Toinen lääkäri ehdotti myös leikkausta ja ylisti sitä, kuinka se auttaa kaikkeen. En sitten mennyt leikkaukseen.

      Minulla ei ainakaan voiteet ole mitään auttaneet, enkä ole voinut niitä käyttääkään, koska aiheuttaa polttavaa tunnetta.

      Varsin ikävä vaiva eikä istumatyötä tee mielellään ,kun kotonakin vain enemminkin makaa...

      • Minä

        Miten tuo peräpukama ilmenee. Olen huomannut että kun laitan nitrovoidetta, niin jossakin syvemmällä tuntuu jokin sellainen röpelöinen "pallukka" tai jotakin sinnepäin. Aina ei ole samassa "kohdassa" vaan esim. tämänaamuisen vessakäynnin jälkeen aluksi ei tuntunut ollenkaan. Nyt sitten tokalla rasvauskeikalla tuntui taas ihan melkein tuossa "suulla". Kait se pukama on mutta nyt mua jo pelottaa että mikä patti se onkaan. Harmi ettei lääkäri pystynyt kunnolla tähystämään, kun oli lihas niin krampissa. Toisaalta hän kyllä heti oli varaamassa leikkausaikaa, mikä oli kyllä vähän outoa.


      • vaiva minullakin
        Minä kirjoitti:

        Miten tuo peräpukama ilmenee. Olen huomannut että kun laitan nitrovoidetta, niin jossakin syvemmällä tuntuu jokin sellainen röpelöinen "pallukka" tai jotakin sinnepäin. Aina ei ole samassa "kohdassa" vaan esim. tämänaamuisen vessakäynnin jälkeen aluksi ei tuntunut ollenkaan. Nyt sitten tokalla rasvauskeikalla tuntui taas ihan melkein tuossa "suulla". Kait se pukama on mutta nyt mua jo pelottaa että mikä patti se onkaan. Harmi ettei lääkäri pystynyt kunnolla tähystämään, kun oli lihas niin krampissa. Toisaalta hän kyllä heti oli varaamassa leikkausaikaa, mikä oli kyllä vähän outoa.

        Minulla on tammikuusta lähtien joku sormenpään kokoinen nappula tullut ulos suolesta ulostamisen yhteydessä ja se pitää aina työntää takaisin. 2 lääkäriäni ovat olleet eri mieltä siitä mikä se oikeasti on. Toisen mielestä se on polyyppi, toinen sanoo se olevan lihaspoimu. Mutta pukama se ei ole. Ovat kuitenkin päättäneet leikata sen pois nukutuksessa. On tämä inhottava vaiva, nytkin istuminen on tuskallista ja taidankin taas mennä sänkyyn kyljelleni makaamaan. Usein autoa ajaessa tuskanhiki valuu kivun vuoksi naamalle. Mistään voiteista ei ole mitään apua, ei Diltiazemista eikä nitrovoiteista. Bepanthenia olen käyttänyt, se kun ei tietääkseni ohenna ihoa. 4 kertaa on pistetty botoxia ja enää ei siitäkään tunnu olevan apua. Vatsani toimii hienosti, ei ole ummetustakaan, mutta silti minulla on krooninen haavauma.


      • äskeiseen
        vaiva minullakin kirjoitti:

        Minulla on tammikuusta lähtien joku sormenpään kokoinen nappula tullut ulos suolesta ulostamisen yhteydessä ja se pitää aina työntää takaisin. 2 lääkäriäni ovat olleet eri mieltä siitä mikä se oikeasti on. Toisen mielestä se on polyyppi, toinen sanoo se olevan lihaspoimu. Mutta pukama se ei ole. Ovat kuitenkin päättäneet leikata sen pois nukutuksessa. On tämä inhottava vaiva, nytkin istuminen on tuskallista ja taidankin taas mennä sänkyyn kyljelleni makaamaan. Usein autoa ajaessa tuskanhiki valuu kivun vuoksi naamalle. Mistään voiteista ei ole mitään apua, ei Diltiazemista eikä nitrovoiteista. Bepanthenia olen käyttänyt, se kun ei tietääkseni ohenna ihoa. 4 kertaa on pistetty botoxia ja enää ei siitäkään tunnu olevan apua. Vatsani toimii hienosti, ei ole ummetustakaan, mutta silti minulla on krooninen haavauma.

        Ei lihaspoimu, vaan kenties venynyttä, turvonnutta ihoa tai limakalvoa = ihopoimu.


      • auttaa
        vaiva minullakin kirjoitti:

        Minulla on tammikuusta lähtien joku sormenpään kokoinen nappula tullut ulos suolesta ulostamisen yhteydessä ja se pitää aina työntää takaisin. 2 lääkäriäni ovat olleet eri mieltä siitä mikä se oikeasti on. Toisen mielestä se on polyyppi, toinen sanoo se olevan lihaspoimu. Mutta pukama se ei ole. Ovat kuitenkin päättäneet leikata sen pois nukutuksessa. On tämä inhottava vaiva, nytkin istuminen on tuskallista ja taidankin taas mennä sänkyyn kyljelleni makaamaan. Usein autoa ajaessa tuskanhiki valuu kivun vuoksi naamalle. Mistään voiteista ei ole mitään apua, ei Diltiazemista eikä nitrovoiteista. Bepanthenia olen käyttänyt, se kun ei tietääkseni ohenna ihoa. 4 kertaa on pistetty botoxia ja enää ei siitäkään tunnu olevan apua. Vatsani toimii hienosti, ei ole ummetustakaan, mutta silti minulla on krooninen haavauma.

        Sitä kokeilin nyt viimeisenä ja hyvin luistaa. AINOA keino välttyä perävaivoilta on pitää tavalla tai toisella maha kunnossa, eli katsoo mitä syö ja kuinka paljon.
        20 vuotta verta paskoessani ja tuskasta huutaessani opetti ettei ole leikin asia vaikka terve vitsiä vääntääkin. 8kk aikana paino pudonnut 10 kg, alle ihannepainon, ainoastaan syömällä elimistölle sopivia ruokia (( toki kyllähän joskus herkuttelen, mutta sitä ei kerrota muille )).


      • JTU2
        auttaa kirjoitti:

        Sitä kokeilin nyt viimeisenä ja hyvin luistaa. AINOA keino välttyä perävaivoilta on pitää tavalla tai toisella maha kunnossa, eli katsoo mitä syö ja kuinka paljon.
        20 vuotta verta paskoessani ja tuskasta huutaessani opetti ettei ole leikin asia vaikka terve vitsiä vääntääkin. 8kk aikana paino pudonnut 10 kg, alle ihannepainon, ainoastaan syömällä elimistölle sopivia ruokia (( toki kyllähän joskus herkuttelen, mutta sitä ei kerrota muille )).

        Sain koko ongelman pois syömällä D-vitamiinia ja sinkiä 1-2 tablettia päivässä. Lääkärit ja niiden voiteet lievensivät korkaintaa vaivoja, mutta eivät poisteneet sen syytä.
        Ei ole vaivannut enää kolmeen vuoteen lainkaan, sitä ennen toistuvasti kuukausien jaksoina 30 vuoden ajan.


      • Pirkkoliisakristiina
        JTU2 kirjoitti:

        Sain koko ongelman pois syömällä D-vitamiinia ja sinkiä 1-2 tablettia päivässä. Lääkärit ja niiden voiteet lievensivät korkaintaa vaivoja, mutta eivät poisteneet sen syytä.
        Ei ole vaivannut enää kolmeen vuoteen lainkaan, sitä ennen toistuvasti kuukausien jaksoina 30 vuoden ajan.

        täytyyki kokeilla tota sinkkiä jos se auttais... d-vitamiinia syön muutenkin..


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Moii. Mulla sama oireilua myös, tuo vihlominen niin mitä sillä tarkoitat? Itsellä ei tule verta peräaukosta mutta ulostamisen jälkeen tulee sillane nope vihlaisu vasempaan kylki/selkään eli heti ku ulosto on just tulossa tippumassa pönttöön niin sellane vihlonnan tunne tulee mikä kestää kerran sekunnin , ja sitten niin kova polte ja kirvely peräpäässä melkeem loppu päivän


    • mika

      Peräaukonhaavaumista olen kärsinyt 15 - vuotta. Ongelma vaihtelee ja etenkin alkoholin käyttö vaikuttaa haavaumien määrään. Samalla on hyvä tietää se, että perareiänhaavaumat eivät ole vaarallisia, jos niiden ei anna tulehtua, eli kunnon alapääpesu jokaisen wc-käynnin jälkeen. Raskaa kannattaa käyttää, se suojaa. Ongelmana on se, että olemme yksilöitä, ja meillä, joilla tämä vaiva on johtuu siitä, että peräreijänlimalvomme on ohut ja helposti esimerkiksi ulotusponnistksen aina rikkoutuva. Ongelmaan ei kannata suhtautua paniikilla, se on loppuiän ongelma jonka oireisto vaihtelee elämän tilanteen ja alkoholin käytönkin mukaan. Mutta tutkitu ongelma jos se häiritsee.

      • Anni

        Tuo alkoholin käytön pahentava vaikutus olikin uutta, mutta selittääkin monta asiaa. Itse olen elänyt pukamien, ylikireyden ja kukkakaalien kanssa yli 10 vuotta, välillä vaivaa on enemmän välillä vähemmän. Muutama vuosi sitten laihdutin, liikuin ja söin kuituja ja vaiva katosi lähes kokonaan. Valitettavasti tulos ei ollut pysyvä ja kirvely ja jomotus palasivat elämääni. Onneksi suoli toimii päivittäin ja paino on laskussa elämäntapamuutoksen myötä. Itsekin pidän ongelmaani elämänkumppanina, joka vain on hyväksyttävä ja sopeuduttava elämään sen kanssa. Pidän mieluummin pampulani, kuin elän vaurioituneen sulkijalihaksen kanssa.


      • ttntt
        Anni kirjoitti:

        Tuo alkoholin käytön pahentava vaikutus olikin uutta, mutta selittääkin monta asiaa. Itse olen elänyt pukamien, ylikireyden ja kukkakaalien kanssa yli 10 vuotta, välillä vaivaa on enemmän välillä vähemmän. Muutama vuosi sitten laihdutin, liikuin ja söin kuituja ja vaiva katosi lähes kokonaan. Valitettavasti tulos ei ollut pysyvä ja kirvely ja jomotus palasivat elämääni. Onneksi suoli toimii päivittäin ja paino on laskussa elämäntapamuutoksen myötä. Itsekin pidän ongelmaani elämänkumppanina, joka vain on hyväksyttävä ja sopeuduttava elämään sen kanssa. Pidän mieluummin pampulani, kuin elän vaurioituneen sulkijalihaksen kanssa.

        Kukkakaali on kondylooma


    • Kohtalotoveri

      Myös minä olen kärsinyt samasta vaivasta jo aika kauan.
      Kävin myös lääkärissä ja hän ei leikkaushoitoa pitänyt kovinkaan hyvänä, auttaa vain harvoja ja saattaa mukanaan tuoda myös pidätyskyvyttömyyttä.
      Mulle antoi lääkkeeksi Neoproct-voidetta. Olen myös käyttänyt nitrovoidetta....mitään erikoista parantumista ei vain ole tapahtunut.

      Mulla myös sulkijalihas on "kireenä" ja olenkin miettinyt, että olisiko syynä niska- ja alaselkälihasten "jumitus"?!! Kärsin nimittäin jatkuvasta selkälihasten kiputilasta ja lihasten kireydestä.

      Vertakin tulee usein mutten säikähdä sitä, koska tiedän mistä johtuu.

      Vaiva on kiusallien ja kipeäkin mutta olen päättänyt ainakin vielä tulla sen kanssa toimeen!

      • Minä

        Aina silloin kun kipu on pahimmillaan, niin olisin valmis menemään vaikka minne ( jos pystyisin lähtemään ). Tänä aamuna vessakäynnin jälkeen koko perhanan reikä on ollut aivan krampissa tähän asti ( klo 15 ). Mulla on tämä viikko sairaslomaa, mutta esim. tänään en olisi kyennyt olemaan töissä. Kipu on niin hirvittävä ettei sitä voi edes kuvailla. Mikään asento ei ole hyvä. Nyt viimeksi keksin makailla jalat nostettuna seinälle ja sitten alkoi helpottamaan ( tiedä sitten oliko asennolla merkitystä ). Kauhulla tässä ajattelen seuraavaa vessakertaa ja mitä se tuo tullessaan. Huomenna pääsen toiselle lääkärille ja toivottavasti ainakin kipulääkettä on mahdollista ensihätään saada ( normaalit buranat ei auta ). Nitrovoidetta olen kyllä laittanut, mutta se ei auta ollenkaan. Kumma juttu, vielä keväällä toi avun vuorokaudessa näihin kamaliin kramppeihin.
        Nyt kyllä kesän aikana minulla on ollut paljon jännitystä ja jotain paniikki/ahdistusjuttuja. Niihin olen saanut propral-lääkettä ( beta salpaaja ). Samaista lääkettä käytetään esim. korkean verenpaineen hoitoon. Mahtaakohan sillä olla jotakin vaikutusta nitrovoiteen tehoon ?


    • j.e.j

      jos pystyisit stressitömään elämään ja jätä maidon juonti pois.

    • Painful Ass

      Lueskelin teidän veikkailujanne vaivasta.

      Mulle kehittyi noin vuosi sitten haavauma peräaukon suulle. Haava ei parantunut niin millään. Tk:n lääkäri määräsi Nirto-voidetta jolla hölväilin menemään ilman mitään apua. Urologi kokeili onneaan jollain injektiolla(bolulium tms.) joka laukaisee sulkijalihaksesta jännityksen. Myös tämä oli aivan turhaa.

      pari vuotta katselin verenvuotoa ulostamisen yhteydessä ja haavauman viereen alkoi kasvaa mieletön näppylä joka muistuttaa häntää. Todella inhottava lerpukka.

      Hakeuduin yksityiselle lääkärille, koska en jaksa odotella perusterveydenhuollon jonottamista ja kaikenlaisia lähetteitä. Lääkäri totesi välittömästi vaivan. Kroonin (pitkäaikainen)Iskeeminen(hapeton) fissuura(haavauma) se lerpukka kuuluu kuvaan. Sanovat portinvartijaksi. Lääkäri teki välittömästi puudutuksessa sisimmän sulkijalihaksen lateraalisen sfinkterotomian(Viilto veitsellä)Tämä toimenpide vilkastuttaa verenkiertoa sulkijalihaksessa. Toimenpide ei sattunut lainkaan puudutusta lukuunottamatta.

      Verenvuoto rauhoittui muutamaksi viikoksi. Kuitenkin vuoto alkoi pikkuhiljaa uudestaa. Menin samaisen lääkärin luokse joka ei millään uskonut että haavauma ja lerpukka on uusinut. Lääkäri katsoi haavan ja totesi minun olevan oikeassa.

      Haavauma dilatoitiin(Laajennus sormin) nukutuksessa ja samalla lääkäri poisti hetulan muutaman pienen pukaman. Nyt perse on ollut hellänä kaksi viikkoa. Vuoto on lakannut ja haavauma mennyt selvästi umpeen.

      (haavauman kehittymisesta: Peräaukkoon muodostunut haavauma ei pysty paranemaan huonon verenkierron seurauksena. Ulosteen pehmeys estää haavauman uudelleen repeämisen. Nitrovoiteen tarkoitushan on vilkastuttaa verenkiertoa. Dilataario tai sfinkterotomia ovat parhaat menetelmät ko. vaivaan jos muut eivät ole auttaneet. Yksinkertaisesti sulkijalihas pitää saada rennommaksi.

      Vaatikaa hyvät ihmiset hoitoa vaivaanne. Mitä ne terveyskeskuksen arvuuttajat osaavat sanoa. Suoraan vaan yksityiselle. Maksaa hieman enemmän mutta asiat hoituu paljon nopeammin. Minunkin kohdalla tällläinen vaiva v--tuttaa hirveästi. Olen 24, joten perseen pitää olla kunnossa tilanteessa kuin tilanteessa ;-)

      Kustannukset:
      Yksityisellä kaynti 2krt yht: 110e (55e/käynti)
      Leikkaus päiväkirurgisesti 75e

      • hui

        minä myös kärsin järkyttävistä kivuista 1,5 v. yleislääkäri sanoi, ettei kannata leikkauttaa, mutta kun en enää jaksanut turhaa rasvailua ja kipuilua, niin menin yksityiselle. haavauman leikkaus (tai peräaukon laajennus oikeastaan) auttoi hetkeksi, mutta pian alkoivat uudet vaivat. sitten hakeuduin taas yksityiselle ja pääsin tähystykseen ja siellä kävi ilmi, että minulla oli sisäisiä pukamia, jotka aiheuttivat kovaa kipua. nämä pukamat hirtettiin (toimenpide oli tosi nopea mutta kivulias) ja nyt ei ole mitään oireilua ollut. eli luultu haavauma saattaakin olla sisäinen pukama, eli tähystys kannattaa. ja tosiaan yleislääkärit harvoin suosittelee leikkauksia yms, mutta yksityiset taas tarjoavat niitä heti, eli sinne vaan. toivon, että olisin itsekin mennyt aikaisemmin.


    • pyllystä tuli kuningas

      Kuinka helpottikaan lukea näitä viestejä, vaikka ikävää vaivaa ne ei poistakkaan!
      Oloni on ollut aivan hirveä viimeiset 2kk, aina kakalla käynnin jälkeen tuntuu kuin olisi kiven murikka pyllyssä. Kakkaaminenkin tuntuu siltä kuin ulostaisi purkillisen lasinpalasia. Kävin toissapäivänä kirurgin vastaanotolla ja hän suositteli leikkausta tähän krooniseen fissuuraan. Aluksi olin tyytyväinen että pian saan vaivaan helpotusta, sillä hetkellä kipu oli niin valtava että olisin ollut valmis heti leikattavaksi. Jononhoitajan kanssa aikaa varatessa kävi ilmi että leikkauksesta (s:llä alkava sana) toipuminen voi olla hyvinkin pitkällinen ja ällöttävän kuuloinen prosessi. Verisiä lappuja pitäisi vaihtaa tunnin/ parin välein noin 2-3:n viikon ajan... inhottavaa!

      Onko kenelläkään kokemusia mistään vaihtoehtohoidoista, luontaislääketieteestä, kansanparantajista, vyöhyketerapiasta tai refleksologin hoidosta tähän vaivaan. Olisin valmis kokeilemaan mitätahansa ennen kuin menen leikattavaksi!! En halua loppu elämääni olla paskat housussa, mutta en myöskään jaksa tätä kipua kovinkaan pitkään!

      Sain lääkäriltä sitä nitrovoidetta ja vatsaa löysentävää Movilus jauhetta sekä erittäin vahvaa kipulääkettä "Tradolan Retard", näitä olen käyttänyt nyt pari päivää vielä en osaa sanoa helpotuksesta mutta toivossa eletään.

      t:T

      • pyllystä tuli kuningas

        Ai juu vielä tuli mieleen että mahtaako tällä fissuuralla olla jotain yhteyttä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa?

        t:T


      • T.Vajis
        pyllystä tuli kuningas kirjoitti:

        Ai juu vielä tuli mieleen että mahtaako tällä fissuuralla olla jotain yhteyttä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa?

        t:T

        Minulla myös mieletön vaiva peräukossa,joka alkoi kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamisen jälkeen n.3v sitten.Vajaa toiminta hidasti suolen toimintaa ja olin ajoittain tosi kovalla ja sen seurauksena kivuliaita haavaumia.Onko muilla samoja vaivoja vajiksen kanssa.Järkyttävää seurata et onko punasta vai mustaa verta...


    • Bleeding

      Joo, mua ärsyttää tällane.. Ite oon huomannu haavaumia kans, mut ei oo kyllä kivuliaita, muutakun jos maha on kovalla.. Ne aukeeki tosi helposti ja o tossa aika ulkona ns. "suulla". Eli välillä sitä huomaa wc pöntössä verta, ja ulosteen päällä ja paperissa. Kirkasta se on, ei tummaa onneksi, sillä tumma verihän tulee syvemmältä. Just tänään taas kovalla maha, ja haavaumat aukes, kirveli hetken, pyyhkien kivuliasta, verta paperissa ja vedessä pari tippaa.

      Lääkärillä en ole vielä käynyt, koska joskus vaiva helpottaa, joskus se on pitkäaikaisempi. Pitää yrittää syödä enemmän kuituja ja liikkua enemmän. Jos ei auta niin lääkäriin ja voidekuuri tms. kehiin. Leikkaukseen en suostu! :)

      • mies35

        oireenne kuulostavat kyllä tutulta, mullakin ollut haavauma vaivaa ja nytkin mukana myös selkeä pallukka (pukama)ainoa ero on ettei satu eikä kirvele vaan kutiaa ihan sairaasti. meinaa välillä pää seota. mieli tekisi välillä laittaa suolaa, mutta tuskin veisi kutinaa toisi vaan kirvelyn... olen myös käyttänyt nitro voidetta. se kyllä auttaa mutta aiheuttaa järjettömän päänsäryn 5 minuutissa. olenkin aina ottanut vähän ennen salvaa särkylääkkeen.


    • Kaiken kokeillut

      Annan mielelläni "pelastus" neuvon jonka uskon muitakin auttavan. Kärsin itse vaivasta 3v ja tilanteeni oli niin hermoja raastava että heräsin yölläkin raapimaan ja rasvamaan... seurauksena se että iho oli peräaukon ympäriltä rikki ja paksuuntunut ja kuiva sekä haavaumat olivat älyttömän kipeitä. Kokeilin kaikki voiteet ja jätin mausteita pois ei mitään tulosta.Niimpä luontaistuote kauppiaana keksin oman reseptin. Topsypuikon avulla huuhtelun jälkeen laitoin aamulla sekä illalla haavaumiin 100% tea tree öljyä (tappaa bakteereja ja sieniä,hoitaa haavoja ym.) sekä sen päälle lasten Weledan baby sinkki voidetta sopivasti Jos peräväylä hikoaa helposti voi päälle vielä asettaa naisten meikin puhdistus
      pumpulin (sen pyöreän)Tein tätä viikon ja haavat paranivat ja vaiva on poissa. Olen ikionnellinen ja siksi haluan auttaa muita koska "todella tiedän mitä helvettiä vaiva voi olla.Lähettäisin mielelläni tuotteetkin mutta mainostaminen kun on kielletty :-( Hinnaksi hoidolle tulee alle 20e.

      • nainen20

        Edellinen viesti on tämän ketjun positiivisin ja toivoa antava.
        Itse olen kärsinyt kyseisestä vaivasta 2 vuotta ja nyt saisi jo riittää. Onneksi ei muuna aikana satu kuin ulostaessa.. verta valuu enemmän tai vähemmän.
        Aamulla herään siihen että kynnen aluset ovat mustat rapsuttelusta .. unissani tätä teen.

        Itselleni kuitupitoinen ruoka ei auta mutta parhaimmaksi keinoksi olen huomannut Bebanthen voiteen ja runsaan veden juonnin päivittäin.


      • Mies 40v
        nainen20 kirjoitti:

        Edellinen viesti on tämän ketjun positiivisin ja toivoa antava.
        Itse olen kärsinyt kyseisestä vaivasta 2 vuotta ja nyt saisi jo riittää. Onneksi ei muuna aikana satu kuin ulostaessa.. verta valuu enemmän tai vähemmän.
        Aamulla herään siihen että kynnen aluset ovat mustat rapsuttelusta .. unissani tätä teen.

        Itselleni kuitupitoinen ruoka ei auta mutta parhaimmaksi keinoksi olen huomannut Bebanthen voiteen ja runsaan veden juonnin päivittäin.

        Luin viestejänne ja olen itse kärsinyt melkeen koko aikuis ikäni ,minulla tehtii sairaalassa yksi ns leikkaus jossa myös käsin avarrettiin samalla ahdasta sulkijalihasta josta ongelmat yleensä saa alkunsa ,sitä etten minulla vuosi verta aina ulostaessa,aikaa toimenpiteestä on noin 4v. Nykyään ei vuoda mutta kipua on yhä ,ruokavalio on tärkeää.voiteista käytän betanhen koska se ei ohenna ihoa ja käytän siitä sitä voide versiota ns paksumpaa.Uusi aine Ac3 Comfort ,olen sitä kokeillut ainakin rauhottaa mutta ei auta kokonaan ongelmaa.Nyt meinaan kokeilla Tea Tree -öljyä ja mietin menoa tähystykseen.Vaiva on todella kiusallinen moni terve ei voi ees kuvitella..


      • Peikko2

        Olen kärsinyt samasta vaivasta myös jo 3 vuotta.

        Sain gynekologiltani tälläisen lääkereseptin:
        Sulfur med 1,0 HC 0,5 Aqualan ad 50,0.
        Tämä voide toimii PALJON paremmin kuin muut!

        Toivottavasti joku saa tästä apua.


      • toivosa
        Mies 40v kirjoitti:

        Luin viestejänne ja olen itse kärsinyt melkeen koko aikuis ikäni ,minulla tehtii sairaalassa yksi ns leikkaus jossa myös käsin avarrettiin samalla ahdasta sulkijalihasta josta ongelmat yleensä saa alkunsa ,sitä etten minulla vuosi verta aina ulostaessa,aikaa toimenpiteestä on noin 4v. Nykyään ei vuoda mutta kipua on yhä ,ruokavalio on tärkeää.voiteista käytän betanhen koska se ei ohenna ihoa ja käytän siitä sitä voide versiota ns paksumpaa.Uusi aine Ac3 Comfort ,olen sitä kokeillut ainakin rauhottaa mutta ei auta kokonaan ongelmaa.Nyt meinaan kokeilla Tea Tree -öljyä ja mietin menoa tähystykseen.Vaiva on todella kiusallinen moni terve ei voi ees kuvitella..

        olen myöskin kärsinyt vuotavasta pepasta(verta paperissa) varmaan parikymppisestä ainakin.nyt 27v. Mut vaiva paheni tos pari vuotta sit, alko oikeesti v****taan vessaan meno. Kävin terkkarissa, josta sain rektaalivoidetta.kakki luisti mut kivut ei. Venttiili alko meneen tosi huonoks. Sit kokeilin ac3 comfortia ja sen kans elänyt nyt vuoden verran. Hyvä aine mut ei taida silti parantaa. Nyt taidan kokeilla tea tree öljyä ja toivoo parasta!!


      • Jukkuk
        Peikko2 kirjoitti:

        Olen kärsinyt samasta vaivasta myös jo 3 vuotta.

        Sain gynekologiltani tälläisen lääkereseptin:
        Sulfur med 1,0 HC 0,5 Aqualan ad 50,0.
        Tämä voide toimii PALJON paremmin kuin muut!

        Toivottavasti joku saa tästä apua.

        Luin näitä teidän juttuja ja alkoi kuulostaa tosi tutulta!

        Minulla tämä homma menee kausittain. Eli välillä kaikki on ok ja välillä taas ulostaminen sattuu, kuin paikat repeäisivät ja vertakin tulee paperiin. Nyt minulle on tullut peräaukon ns. alle tuohon välilihan lähelle ihan haavoja, jotka ensin turposivat ja olivat sairaan kipeät aina vessassa käydessä. Nyt ne ovat vähän helpottaneet. Haavoja siis on varmasti myös sisällä, koska sinnekin sattuu välillä oikeen kunnolla kun vessassa käy ja tulee juuri tuo repeämistunne.

        Välillä myös tuntuu ulostamisen jälkeen, kuin jotain vetäytyisi takaisin sisään, vaikka mitään ei enää ole ollut tulossa ja mitään en ole siellä nähnytkään.

        Aika kivulias ongelma ja voin kuvitella miten kauhea on teillä, jotka kärsitte tästä vielä enemmän. Tuntuu vaan, että mulla nää "kaudet" menee aina astetta pahemmaksi! Eli aina paremman kauden jälkeen oireet ovat pahemmat kun uusiutuvat.

        Voisiko siis ihan Aqualan voide tai esimerkiksi Bepanthen toimia pelkästäänkin? Kuten edellä mainittiin? Vai tarvitaanko tosiaan lääkärin reseptejä ja ihan lääkkeitä haavojen hoitoon?


      • Avun saanut

        Kiitos hyvä'stä neuvosta
        Kokeilin antamaasi ohjetta hieman sovellettuna, tein Bebanthenesta, sinkkivoiteesta ja teatree tipoista seoksen. Tämän käytöllä aamuin illoin ja aina ulostamisen jälkeen sain hyviä tuloksia heti kahden päivän kuluttua. Kipua olin kärsinyt yli puoli vuotta. Luonnollisest hyvä pesu kuuluu hoitotoimenpiteisiin


      • Jore54
        toivosa kirjoitti:

        olen myöskin kärsinyt vuotavasta pepasta(verta paperissa) varmaan parikymppisestä ainakin.nyt 27v. Mut vaiva paheni tos pari vuotta sit, alko oikeesti v****taan vessaan meno. Kävin terkkarissa, josta sain rektaalivoidetta.kakki luisti mut kivut ei. Venttiili alko meneen tosi huonoks. Sit kokeilin ac3 comfortia ja sen kans elänyt nyt vuoden verran. Hyvä aine mut ei taida silti parantaa. Nyt taidan kokeilla tea tree öljyä ja toivoo parasta!!

        Ihmiset puhuvat leikkauksista ja tänä päivänä oikeampi nimike lienee toimenpide, jossa pukamat hirtetään eli asetetaan kumilenkki eräänlaisella koneella, jonka jälkeen pukamat kuihtuvat pois.


      • peränvanki
        Jore54 kirjoitti:

        Ihmiset puhuvat leikkauksista ja tänä päivänä oikeampi nimike lienee toimenpide, jossa pukamat hirtetään eli asetetaan kumilenkki eräänlaisella koneella, jonka jälkeen pukamat kuihtuvat pois.

        Hirttohoito on eri asia. Sillä poistetaan pukamia. Anaalifissuuraa hirttohoito saattaa pahentaa, koska se lisää peräaukon kireyttä.

        Itselleni tehtiin tuo moka ja seurauksena hillitön verenvuoto jonka vuoksi olen sairastanut anemiaa jo vuosikausia. Minulla on myös muita ongelmia joihin ainoa hoito on leikkaus ja sekin tehoaa huonosti, eli en ole ainakaan vielä uskaltautunut leikkuriin. Yllättäen paras apu on ollut ruokavalio eli kun jätin maidon pois ja vähensin viljaa ja sokeria niin p-a ei enää ole kuin happoa ja haavaan sattuu vähemmän.


      • perärööri

        Tämä on muuten ihan helvetillisistä helvetillisin vaiva, sontimisen jälkeinen kipu on välillä niin kova että silmissä sumenee eikä tosiaan pysty keskittymään esim. työhön. Asiaa pahentaa vaivan hävettävyys: työkaverit saikuttaa keuhkoputkentulehduksen takia monta kertaa vuodessa eikä se aiheuta mitään ihmettelyä, mutta menepä sanomaan ettet voi tulla duuniin kun peräreikää särkee...


      • Anonyymi

        Pitäs kokilla sun voiteita mulla puolivuotta peräaukon kipuja fissuura haavaumat apteekin valmistama voide ei auta aina kaikki voiteet kapselit oon käyttänyt huomaan kun sokeri pitoista kun olen syönyt niin seuraavanapäivänä takapuoli tulessa johtuuko se ruuasta kaikin puolin.
        Kuuma suihku autaa hetkellisesti.
        Voi olla muutamapäivä hyvä sit alkaa kivut yö menee hyvin aamulla ei mitään mutta illalla alkaa
        Kokeilen sun kirjoittamaa sikki ym voiteet
        Kiitos


      • Anonyymi
        Avun saanut kirjoitti:

        Kiitos hyvä'stä neuvosta
        Kokeilin antamaasi ohjetta hieman sovellettuna, tein Bebanthenesta, sinkkivoiteesta ja teatree tipoista seoksen. Tämän käytöllä aamuin illoin ja aina ulostamisen jälkeen sain hyviä tuloksia heti kahden päivän kuluttua. Kipua olin kärsinyt yli puoli vuotta. Luonnollisest hyvä pesu kuuluu hoitotoimenpiteisiin

        Tähän pakko vastata näin vuosien jälkeen, että itsellä hetuloita parit, eli niitä nk. rypäleitä tossa peräaukon suulla, ja ne alkoi kutisemaan niin saatanasti!!! Koitin Ac3comfort ja monia muita, mutta koitin vinkkiä sinkkivoiteen ja teepuuöljyn sekoituksesta. Ja tein näin: pikkurillin pään kokoinen nökäre Ainun sinkkivoidetta ja siihen tipautin tipan Peclavus teepuuöljyä. Ja ääntä kohti!!! 2pvää ja vaivat ohi.. 😄 Miks ihmeessä en oo aiemmin käyny lukee vinkkejä...??? No mutta suositus tälle! ❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän pakko vastata näin vuosien jälkeen, että itsellä hetuloita parit, eli niitä nk. rypäleitä tossa peräaukon suulla, ja ne alkoi kutisemaan niin saatanasti!!! Koitin Ac3comfort ja monia muita, mutta koitin vinkkiä sinkkivoiteen ja teepuuöljyn sekoituksesta. Ja tein näin: pikkurillin pään kokoinen nökäre Ainun sinkkivoidetta ja siihen tipautin tipan Peclavus teepuuöljyä. Ja ääntä kohti!!! 2pvää ja vaivat ohi.. 😄 Miks ihmeessä en oo aiemmin käyny lukee vinkkejä...??? No mutta suositus tälle! ❤️

        Ihan mielenkiinnosta kyselen sinulta, kun uusin tämän teepuuöljyn kokeilijoista, että parantuko haavat kokonaan vai uusiutuiko? Polttiko/kirvelikö käyttö? Itellä tosi paha tilanne, olen nyt 3kk maannut vaan kun kaikki muu liikkuminen tekee ihan mielettömän kipeetä. Diagnoosi on anaalifissuura ja sisäisiä ärtyneitä haavoja.


      • Anonyymi
        peränvanki kirjoitti:

        Hirttohoito on eri asia. Sillä poistetaan pukamia. Anaalifissuuraa hirttohoito saattaa pahentaa, koska se lisää peräaukon kireyttä.

        Itselleni tehtiin tuo moka ja seurauksena hillitön verenvuoto jonka vuoksi olen sairastanut anemiaa jo vuosikausia. Minulla on myös muita ongelmia joihin ainoa hoito on leikkaus ja sekin tehoaa huonosti, eli en ole ainakaan vielä uskaltautunut leikkuriin. Yllättäen paras apu on ollut ruokavalio eli kun jätin maidon pois ja vähensin viljaa ja sokeria niin p-a ei enää ole kuin happoa ja haavaan sattuu vähemmän.

        Syökää mustikoita ja puolukoita,runsaasti!


    • Urho 46

      Minulta leikattiin sisäiset peräpukamat vajaa 2 vuotta sitten. Sain ankaran tulehduksen hanuriin, joka varmaan osaltaan vaikutti fissuuran syntyyn. Fissuuraa yritettiin hoitaa aluksi nitrovoiteella ja Diltiazemvoiteella. Diltiazem helpoitti hieman oloa, mutta fissuura jäi. Hoitavalääkäri ehdotti nukutuksessa peräaukonvenytystä sormin. Kieltäydyin ehdottomasti, koska seurauksena saattaa olla jatkuvasti paskat housussa. Tästä alkoi Tramadol / Tramal kierre ja juoksu yksityisellä- ja julkisellasektorilla. 4-5 lääkäriä totesi fissuuran kipujen syyksi ja yksi gastroenterologiankirurgi ultraäänessä kireät lantionpohjanlihakset!!! Pääsin vihdoin asiantuntevan tohtorin operoitavaksi vajaa viikko sitten. Hän teki peräaukon laajennusleikkauksen, eli katkaisi puolet ylintä sulkijalihasta. Homma tehtiin nukutuksessa. Heti leikkauksen jälkeen oli pari tuntia lievää kipua, mutta sitten ei juuri mitään, leikkaushaavassa eikä fissuurassa. Vertakaan ei tihkunut. 4 vuorokautta operaatiosta, vessareissun jälkeen fissuurakivut palasivat ilman järkevää syytä. Uloste oli taatusti löysää antibioottien ja Duphalacin ansiosta. No täytyy toivoa että kaikki vielä kääntyy parhain päin. Aika ikävä sairaus. Kannattaa vaatia lääkäriltä kipuihin kunnon tropit jos ei heti pääse hoidettavaksi. Elämänlaatu olisi ollut aivan pohjamudissa näinä vuosina ilman tramaa. Se tuntuu sopivan tosi hyvin myös herkkävatsaisille, kuten itselleni. Täytyy vaan muistaa ottaa päivittäin myös Smartlax tai vastaavaa valmistetta. Trama kovettaa vatsaa....

      • hj

        Miksi sisäiset pukamat voi hirttää, mutta ei ulkoisia?


      • Junnari
        hj kirjoitti:

        Miksi sisäiset pukamat voi hirttää, mutta ei ulkoisia?

        Olen viimeisen kahden vuoden sisällä aina silloin tällöin kärsinyt peräpukamia. Se/Ne ovat aina lähteneet parin päivän sisällä pois voiteilla (ac3 comfort jne).

        Mutta nyt asia onkin toinen. Peräpukama on jo viidettä päivää eikä tahdo helpottaa millään ja asiaa hankaloittaa vielä veren tippuminen siitä. Lääkärillekkään ei huvittaisi näyttää karvaista pyllyä =D Vaikka se onkin osa heidän työtään....

        Joten onko vielä keinoja miten voisin selvitä kotihoidolla tästä ?
        Auttakaa, tää on tuskaa !


      • tuskaaa
        Junnari kirjoitti:

        Olen viimeisen kahden vuoden sisällä aina silloin tällöin kärsinyt peräpukamia. Se/Ne ovat aina lähteneet parin päivän sisällä pois voiteilla (ac3 comfort jne).

        Mutta nyt asia onkin toinen. Peräpukama on jo viidettä päivää eikä tahdo helpottaa millään ja asiaa hankaloittaa vielä veren tippuminen siitä. Lääkärillekkään ei huvittaisi näyttää karvaista pyllyä =D Vaikka se onkin osa heidän työtään....

        Joten onko vielä keinoja miten voisin selvitä kotihoidolla tästä ?
        Auttakaa, tää on tuskaa !

        ei muutaku lääkäriin näytille. ei kannata päästää liian pitkälle asiaa..mä päästin ja nyt oon tosi kipee eril.toimenpiteiden jäljiltä. hoida asia kuntoon,ku vaiva ei vielä paha.


      • Siinäpä sitä ollaan
        tuskaaa kirjoitti:

        ei muutaku lääkäriin näytille. ei kannata päästää liian pitkälle asiaa..mä päästin ja nyt oon tosi kipee eril.toimenpiteiden jäljiltä. hoida asia kuntoon,ku vaiva ei vielä paha.

        kluteenitonta ruokavaliota ? Sitten tuli mieleen kysyä että onko joillakin samanaikasesti myös muita vaivoja, kuten älytöntä väsymystä sekä kenties iho-oireita päänahassa, limakalvoilla tai muualla kehossa ? Maalaisjärjellä nämä peräreijän ulkoiset ja sisäiset haavaumat joista myös itse kärsin tunnustaisi olevan ennemin oire jostakin kuin syy jostakin.
        Lääkärit kuitenkin usein keskittyvät pelkkien oireiden poistamiseen tai niiden lievittämiseen ennemin kuin oireiden perimmäisten syiden selvittämiseen.

        Peräaukon haavaumien johdosta ns avanneleikkaus ei anna pienintäkään vastausta haavaumien syistä eikä leikkaus ole lääketieteellisesti siten lainkaan perusteltu varsinkin kun tiedetään että se voi invalidisoittaa potilaan täysin. Ko leikkaus tehdään koska tiedetään siitä olleen joillekin väliaikaista apua. Välilihan verenkierron parantuminen tietenkin auttaa haavan parantumista toisin kuin rapissa ollevassa sulkijalihaksessa. Kuitenkaan perusterveen ihmisen peräaukkkoon ei kuulu haavaumat joten jostakin muusta ongelmasta ne kait jotakin kielii.

        Katselin Antti Heikkilän tv haastattelua jossa hän totesi että moni voi olla viljatuotteille allergikko tietämättään, ja vaikka ns keliakiatestit osoittaisivat muuta. Heikkilä neuvoi ihmisiä kokeilemaan kluteiinitonta valiota esim 2 vko:a, ja kuunnella elimistön reaktiota. Jos mikään ei muutu niin palata takaisin vanhaan ja taas kuunnella. Itse aion nyt koeilla tuota Heikkilän neuvoa. Heikkilän sivujen osoite jäljempänä: www.anttiheikkila.com


      • yx
        Siinäpä sitä ollaan kirjoitti:

        kluteenitonta ruokavaliota ? Sitten tuli mieleen kysyä että onko joillakin samanaikasesti myös muita vaivoja, kuten älytöntä väsymystä sekä kenties iho-oireita päänahassa, limakalvoilla tai muualla kehossa ? Maalaisjärjellä nämä peräreijän ulkoiset ja sisäiset haavaumat joista myös itse kärsin tunnustaisi olevan ennemin oire jostakin kuin syy jostakin.
        Lääkärit kuitenkin usein keskittyvät pelkkien oireiden poistamiseen tai niiden lievittämiseen ennemin kuin oireiden perimmäisten syiden selvittämiseen.

        Peräaukon haavaumien johdosta ns avanneleikkaus ei anna pienintäkään vastausta haavaumien syistä eikä leikkaus ole lääketieteellisesti siten lainkaan perusteltu varsinkin kun tiedetään että se voi invalidisoittaa potilaan täysin. Ko leikkaus tehdään koska tiedetään siitä olleen joillekin väliaikaista apua. Välilihan verenkierron parantuminen tietenkin auttaa haavan parantumista toisin kuin rapissa ollevassa sulkijalihaksessa. Kuitenkaan perusterveen ihmisen peräaukkkoon ei kuulu haavaumat joten jostakin muusta ongelmasta ne kait jotakin kielii.

        Katselin Antti Heikkilän tv haastattelua jossa hän totesi että moni voi olla viljatuotteille allergikko tietämättään, ja vaikka ns keliakiatestit osoittaisivat muuta. Heikkilä neuvoi ihmisiä kokeilemaan kluteiinitonta valiota esim 2 vko:a, ja kuunnella elimistön reaktiota. Jos mikään ei muutu niin palata takaisin vanhaan ja taas kuunnella. Itse aion nyt koeilla tuota Heikkilän neuvoa. Heikkilän sivujen osoite jäljempänä: www.anttiheikkila.com

        Kärsin 13 vuotta noista haavaumista. Välillä tuntui kuin puukkoa olisi käännetty peräsuolessa. Joskus ei pystynyt istumaan, eikä olemaan oikein mitenkään. Sitten lääkäri lähetti leikkaukseen ja se auttoi. Siitä on jo 17 vuotta. Vaivasta ei ole ollut haittaa, kun huolehdin puhtaudesta, kohtalaisesta vatsan toiminnasta ja joskus sipaisen bebanthenia tai vaseliinia peräaukon ympärille, jos tulee kutinaa. Minulle leikkaus oli pelastus.


      • NainenPelokas
        yx kirjoitti:

        Kärsin 13 vuotta noista haavaumista. Välillä tuntui kuin puukkoa olisi käännetty peräsuolessa. Joskus ei pystynyt istumaan, eikä olemaan oikein mitenkään. Sitten lääkäri lähetti leikkaukseen ja se auttoi. Siitä on jo 17 vuotta. Vaivasta ei ole ollut haittaa, kun huolehdin puhtaudesta, kohtalaisesta vatsan toiminnasta ja joskus sipaisen bebanthenia tai vaseliinia peräaukon ympärille, jos tulee kutinaa. Minulle leikkaus oli pelastus.

        Olen itse "vasta-alkaja" tämän haavauman kanssa. On minulla pieniä oireita ollut jo muutaman kuukauden ajan, mutta kunnon haavauma tuli vasta viikko sitten. Kauhistuttaa lukea tekstejänne, jossa kerrotte, että vaivat ovat kestäneet monia vuosia! Pelottaa!
        Nyt minua mietityttääkin se, pystyykö haavauman aikana harrastamaan ollenkaan seksiä? Itse naisena ainakin luulen, että se sattuisi aivan valtavasti! Onko muilla naisilla kokemusta tästä?


      • asdfgbdfg
        NainenPelokas kirjoitti:

        Olen itse "vasta-alkaja" tämän haavauman kanssa. On minulla pieniä oireita ollut jo muutaman kuukauden ajan, mutta kunnon haavauma tuli vasta viikko sitten. Kauhistuttaa lukea tekstejänne, jossa kerrotte, että vaivat ovat kestäneet monia vuosia! Pelottaa!
        Nyt minua mietityttääkin se, pystyykö haavauman aikana harrastamaan ollenkaan seksiä? Itse naisena ainakin luulen, että se sattuisi aivan valtavasti! Onko muilla naisilla kokemusta tästä?

        Itse asiassa seksiä nimenomaan kannattaa harrastaa, koska se lisää verenkiertoa myös peräaukon alueella. Myös masturbointia. Jotkut ovat jopa kokeneet, että anaaliseksi helpottaa tilannetta, koska se venyttää aukkoa. Mutta hygieniasta on ehdottomasti huolehdittava seksin ennen ja jälkeen, ja jos mikä tahansa sattuu niin ei sitä tietenkään pidä tehdä.


    • ja kivuista

      Enemmän kuin kymmenen vuotta kärsinyt sietämättömästä kutinasta, 1 pukamakin on, ajoittain peräaukko niin kipeä (raapimisestakin) että vessaanmeno pelotti. Pari lääkärikäyntiä rasvoineen ei tuottanut mitään tulosta.
      Muutaman kilon painonpudotuksen yhteydessä huomasin, että kutina loppui alle viikossa, kun leipä jäi pois ruokavaliosta. Ja vastaavasti alkoi muutamassa päivässä taas, kun leipä palasi ruokavalioon...
      Itse en tiedä, onko kyse vehnästä vai hiivasta (sokerista?), mutta nykyisin syön leipää harvoin, ja kotona on korkeintaan 100% ruisleipää, joka siis myös on hiivaton ja sokeriton (esim. Uotilan limppu) Oireita ei enää ole ollut. Joskus juhlien jälkeen jää "mässytys" päälle, ja pulla-leipälinjalla oireet palaavat taas heti.

      Suosittelen siis kokeilemaan! Tulokset näkyy viikossa, sen ajan kestää kyllä kokeilumielessä ilman leipää ja pullaa, makaronia ym. Toki haavaumien parantuminen voi viedä aikansa, mutta kutinan katoamisen huomaa pian, jolloin myös "raapiminen" jää pois.

    • toimihenkilö

      Lohduttavaa huomata, että tämä aihe lienee tuttu aika monelle muullekin, tätä kirjoittaessa viestiketjua on luettu vuosien saatossa lähes 50 000 kertaa!
      Itselläni on ollut kausittain saman tyyppisiä vaivoja, mutta lääkäriin meno tuollaisen vaivan kanssa vaatii allekirjoittaneen kohdalla melko paljon kanttia, varsinkin kun lääkärien hoito ja tutkimusmetodit tällaisissa vaivoissa ovat kauniisti sanottuna mielenkiintoisia.. :)
      Jokatapauksessa tällaisia havaintoja aiheesta, jos jollekin sattuisi olemaan hyötyä..
      Oireilua aiheuttaa ainakin minulla:

      Liikunnan vähyys (alle 2 kertaa viikossa aerobista)
      Liiallinen määrä "ravintolaruokaa", pikaruokaa, tai vaihtoehtoisesti liian ravintoköyhä tai yksipuolinen ruokavalio liian suuret annokset
      Alkoholin käyttö
      Tupakointi
      Stressi
      "Lepäävän" istuma-asennon käyttö (työ)tuolissa, jolloin istut takakenossa.
      Kahvi ja energiajuomat
      Epäsäännöllinen unirytmi / liian lyhyet yöunet

      "persmenkat" alkaa 100% varmasti myös terveellä yksilöllä jos ylläolevat 8 kuolemansyntiä ovat pitkäaikaisella pahelistalla, varsinkin yhtäaikaisesti. Välillä kun on mahdollista elää terveemmin niin oireet poistuvat täysin ainakin allekirjoittaneella...

      PS: Olisi kiva kuulla kommentteja vakituisesti terveemmin eläviltä ihmisiltä, että onko heillä vastaavia oireita ollenkaan... :)

      • säikähtänyt

        minulla on tämän viikon aikana tullut ko.oireet ja säikähdin todenteolla, kaikki taisi alkaa ummetuksen jälkeen joten luulen sen stressin olevan syy siihen. Mutta en toki tahtoisi tästä joka päiväistä vaivaa ja olen lisännyt kuituja ja vettä ruokavalioon. Voikohan tämä olla vain jokin yksittäinen kerta että näin käy vai jatkuuko ja paheneeko tämä vuosi vuodelta?
        Niin ja miten se d-viitamiini muka auttaa? mikä sen taika on?


    • JTU2

      Kokeile D-vitamiinia ja sinkkiä tabletteina. Se poisti minulla koko ongelman. Ac3 ja muut voiteet ( paitsi lasten sinkkivoide) eivät ole auttaneet .

    • eternal pain

      Tässä vähän yhteenvetoa fissurasta, edellisistä teksteistä ja omista kokemuksista.

      Minulla fissuura ilmestyi jo 18-vuotiaana. Verenvuotoa on ollut sen jälkeen ajoittain, vanhemmalla iällä (40 alkaen osasyynä pukamat). Nyt viisvitosena fissuura on äitynyt todella kivuliaaksi. Aiemmissa kirjoituksissa on viitattu alkoholiin, minulla on sama ”näppituntuma”:

      Aina kun ottaa reilummin, siitä seuraa ripuli, joka pitkittyessä ärsyttää peräsuolta ja – jos ei aina niin usein – avaa fissuuran.
      Myös stressin vaikuttaisi olevan osasyynä.

      Hoitona olen saanut (yksityis)lekurilta mainittua, verenkiertoa edistävää
      -diltiazen-voidetta
      - ruiskeena annettavaa puuduttavaa geeliä (ei juuri auta) ja
      - ulostetta löysentävää Levolakia.

      Sain myös ohjeen hautoa takamusta kuumassa vedessä, minkä olen käytännössä toteuttanut suihkulla ja niin, että
      - olen täyttänyt 1,5-litraisen kanikan mahd. kuumalla vedellä asettanut sen
      takalistoa/ristiselkää vasten.
      En tiedä miksi, mutta tämä keino helpottaa oloa kummasti, ajoittain poistaa kivun kokonaan – suosittelen!

      Aamuisin kipu ei ole niin kovaa, joten lepo tuonee helpotusta, jos lääkäri sellaista suostuu kirjoittamaan.

      Toisessa ketjussa joku mainitsi
      - suolen huuhtelun, suihkulla tai varta vasten hankitulla peräruiskesetillä, hyvissä ajoin ennen ulostusta. Jos ei olo ala kohentua, kokeilen luontaishoitona sitäkin. Sitten ovat vuorossa joillekin apua tuoneet
      - sinkkivoide
      - D-vitamiini
      - Bebanthen
      - miksei tea tree –öljykin, mahtaako kirvellä?

      Supistajalihaksen leikkaukseen en hevillä lähde, huolimatta joidenkin hyvistä kokemuksista. Lääkäri sanoi, että voi aiheuttaa pidätyskyvyn alenemista vanhempana (sikäli kun tästä enää vanhenee!).
      Sama botoxin kanssa – en usko pitkäaikaiseen vaikutukseen – eihän se emännilläkään poista ryppyjä loppuelämäksi. Keskushermostoon vaikuttavista kipulääkkeistä kannattaa muistaa, että ne hidastavat myös suolentoimintaa ja aiheuttavat siten ummetusta.

      Syön kohtuullisen terveellisesti, mutta jos joku tänne vielä löytää, olisi mielenkiintoista kuulla, millaisilla ruokavalioilla asiaan on saatu parannusta (keliakin joku mainitsikin ja kuidut). Valkoiset hiilarit jätin vuosi sitten, silti fissuura iski.

      Oli myös helpotus lukea muiden kokemuksista. Tätä kipua ei voi käsittää, jos ei itse sitä koe. Sitä on vaan siedettävä, pöytäpuheissakaan kun ei juuri viitsi asiasta avautua.

    • Umppalumppa

      Oma kutina, haavailu ja ummetus loppui kun vaihdoin tavallisen teen vihreään.

      Ilmeisesti toimintakaava oli tämä: useampi mukillinen tavallista teetä (esim. earl grey) päivässä -> kuivuminen (?) -> ummetus -> haavat -> tulehdus -> kutina.

      Pari vuotta tuota äimistelin lääkäreidenkin kanssa ennen kuin hoksasin ihan itse syy-seuraus-suhteen.

    • ex-anaalifissuura

      Oma stoori on kuin nim.merk. "eternal painilla" eli yli 20 vuotta on anaalifissura aina välillä iskenyt.
      Välillä voi mennä parikin vuotta oireettomana, mut sitten se haava muistuttaa olemassaolostaan.

      Omalla kohdallani nämä ovat auttaneet:

      1) Ruoka/juomavalio -> kaikista tärkein.
      2) Kivun aiheuttaa sulkijalihaksen kramppi, (ei peräaukon haavauma) eli hoida kramppi pois!
      3) Mene lääkäriin, jotta saat oikean diagnoosin!
      4) Vältä kaikilla mahdollisimma tavoilla ummetusta -> etsi sopivat ruoka-aineet ym.

      1) Ruoka/juomavalio

      Tyypillinen oma päivän ruokavalio:

      -"Lääkeaamiainen":
      -2 mittaa Vi-Sibliniä veteen sekoitettuna (kuitua)
      -> Käytin aikaisemmin All Bran muroja, mutta ovat liian kovia kuituja ainakin akuutissa vaiheessa.
      -2 kpl Omega 7 tyrniöljykapseleita (limakalvoihin)
      -Sinkkiä D-Vitamiinia
      -Magnesiumia (krampin estoon)
      -"varsinainen aamiainen:"
      -Kahvia (pieni kuppi)
      -Vastapuristettua appelsiinimehua ja iso smoothie (kiwi, päärynä, juge etc).

      -Lounas
      -Salaatti (jäävuorisalaattia, kala/äyriräinen etc.)

      -Illallinen
      -Lihaa (kana,possu etc.) ja kasviksia, paistamiseen oliiviöljyä (voitelua moottoriin)
      -Akuutin vaiheessa lisäksi:
      -luumukeittoa/nektariinia kuivattuja luumuja
      -Akuutin vaiheen kasvikset: porkkanaa tai kesäkurpitsaa (helposti sulavaa ja edistää ruuansulatusta)

      Summa summarum:
      -Siivottu pois kaikki itelle ummetusta aiheuttavat eli pastat, juustot, riisit, vehnäjauhot etc.
      -Runsaasti vettä päivän mittaan
      -Älä aja "kuitumiinaan" niin kuin itselle kävi eli jos otat vaikkapa Vi-Sibliniä, niin älä ota sen lisäksi muroja, leipää etc.
      ->Liika kuitu=ummetus!
      -Tärkeinä on, että aamuinen "tuotos" olisi mahdollisimman löysä (muttei liian löysä).
      -Alkoholin käyttö kokonaan pois ainakin akuutissa vaiheessa -> poistaa nestettä kehosta ja muuttaa liikaa tuotoksen koostumista.
      -Kyytipoikana yllä mainitun vuoksi eli ns. kaupan päälle pääsin aikoinaan sadan kilon keijukaisesta normaalipainoon :-)

      2) Kivun aiheuttaa sulkijalihaksen kramppi
      -Tämä on mielestäni tärkeää ymmärtää eli ongelman ydinhän on peräaukon haavauma, mutta kivut tuo sulkijalihaksen kramppi ja
      kramppi estää myös peräaukon haavauman paranemisen.
      -Itelle on auttanut ainostaan tuo sikakallis Rectogesic n. 90 €/tuubi, joka riittää n. kuukaudeksi.
      (Oon kokeillut kaikki muutkin nitraattimixtuurat, mutta niillä en kramppia saanut pois).
      -Rectogesic aiheuttaa pientä päänsärkyä varsinkin kun sitä pitää laittaa useamman kerran päivässä, mutta se kipu on mielestäni hallittavissa.
      -Kipuihin vaan Buranaa yms., mutta tärkeintä siis saada tuo kramppi pois.

      3) Mene lääkäriin, jotta saat oikean diagnoosin!
      -Omalla kohdalla tätä hoidettiin pitkään väärin ennenkuin maksoin omalla rahalla erikoislääkärin, (erikoislääkäri ei kuulu omaan työterveydenhoitoon).
      -Hän löysi tämän haavauman ja sain ekan kerran oikeat lääkkeet ja johan alkoi parantumaan.
      -Kipuja etc. hoidettiin kivuliaina peräpukamina, vaikka kyseessä oli haavauma :-(

      4) Vältä kaikilla mahdollisimma tavoilla ummetusta
      -Elämän mittainen polku, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa on löytynyt :-)
      -Voihan sitä vaikkapa jouluna vielä luumutorttua ja pipareita ottaa, mutta kohtuus kaikessa :-)
      -Joudun/pääsen reissaamaan ja ulkomaille otan aina mukaan antibiootiit, jos maha menee sekaisin, koska Imodium=ummetus.
      (Lääkärit antavat nämä ennakkoon, jos vaan käy pyytämässä).
      -Tiukan paikan tullen taas toiseen suuntaan Duphalac auttaa, joten sitä on aina matkassa mukana.

      Terveisin, ex-anaalifissuura (hope so)

    • jotiainen

      Onko kukaan havainnut maitotuotteiden käytön ja haavaumien välillä yhteyttä? Itselläni ne näyttäisivät korreloivan vahvasti.

      • ikuinen vaiva jo

        Olen huomannut, viimeiset pari viikkoa olen juonnut vain maitoa useamman itran päivässä ja tätä asiaa tulin juuri pohtineeksi. Maito ja maitotuotteet aiheuttaa sisemmän sulkijalihaksen kramppeja ja taas kerran on olo kuin käpy olisi ahterissa. On meinaan kipeä kramppi ja fissuura, ettei meinaa pystyä istumaan. Myös murot aiheuttaa samaa.


    • **aikka

      Vaikka tämä on vähän vanha ketju, on täällä erittäin tärkeä pointti esillä. |Topsypuikon avulla huuhtelun jälkeen laitoin aamulla sekä illalla haavaumiin 100% tea tree öljyä (tappaa bakteereja ja sieniä,hoitaa haavoja ym.) sekä sen päälle lasten Weledan baby sinkki voidetta sopivasti Jos peräväylä hikoaa helposti voi päälle vielä asettaa naisten meikin puhdistus
      pumpulin (sen pyöreän)Tein tätä viikon ja haavat paranivat ja vaiva on poissa.]

      Tein tuon saman, kun lääkäreiden voiteet eivät auttaneet. Mulla on hirtetty pukamia 10v sitten ja silloinkin oli haavoja. Nyt hirtettiin tammikuussa, tuli haavaa huhtikuussa, ja toukokuussa hirtettiin taas. Eli tein näin: Tee Puuöljyä ja Hädesalvaa laitoin topsyyn (hädesalva laimentaa, ei ehkä kannata käyttää 100% tota öljyä), ja siis suihkutuksen jälkeen tuolla lailla putsasin haavat. Tämän jälkeen laitoin sinkkivoidetta. Vot, vaiva, joka on ollut mulla 3 kk, lähti yli yön pois.

      • Jepulisjee98764

        Kiitos vinkistä! Oatin myös tea tree öljyä ja auttoi heti!!! Laitoin yöksi puhtaalle iholle ja enään ei satu tai tule verta ulostaessa. Se öljy kyllä kihelmöi silleen hassusti , mutta sen kyllä kestää ja se menee ohi. Kiitokset vinkistä ja suosittelen teepuuöljyä muillekkin. Ainakin haavaaumaan auttoi vaikka siihen apteekin puikot ja jutut eivät tehonneet!


    • Haavauma ja raskaus

      Onko muilla kokemusta raskaudenaikaisesta peräaukon haavaumasta? Jouduin syömään rautaa ja pitäis jatkaa edelleen, mutta mulla meni uloste niin kovaksi ettei tullu ku kaivamalla ulos :( Se sitte aiheutti ton haavauman. Mulla ollu sama vaiva ennenki ja sillon sain lopulta kaikkien voidekokeilujen jälkeen keskussairaalassa botox-piikin. Siitä on nyt noin vuosi aikaa... Nyt kävin lääkärissä ja määräs käyttämään kuukauden ajan scheriproct-peräpuikkoja ja sit jos ei tehoa niin uudestaan lääkäriin...

      • **aikka

        Dietti on tärkeää. Kerrot itse vaivasi syyn, liian kova uloste. Osta vaikkapa Visibliniä, se pehmentää ulosteen. Jos ummetus repii koko ajan haavaa auki, kaikki muu hoito on turhaa. Ja lue tuo edellä ollut tarinani tee puu öljystä sekä vaikka Bebantenistä (tällä salvalla ei niin väliä, mitä se on: valkovaseliinia, bebantenia, zinkosalia, hädesalvaa ...).


    • Ja vielä yksi kärsij

      On kyllä mukava kuulla, että on kohtalotovereita ja vieläpä sellaisia, jotka ovat saaneet helpotusta pitkällisenkin haavauman vaivaamisen jälkeen.

      Itse sain haavauman alkuvuodesta ja se vaivasi reilun kuukauden ja parani sitten itsekseen. Mutta keväämmällä söhlin ruokavalioni kanssa ja haavauma iski karmeana muutaman päivän pahan ummetuksen jälkeen. Hankin peräpuikkoja ja käytin niitä kuukauden ajan, ja vaikka ne lievittivätkin oireita huomattavasti, ne eivät parantaneet haavaumaa kokonaan. Mikä lopulta paransi (sillä kertaa) haavauman, oli siankärsämö. Ostin vinkin kuultuani kuivattua siankärsämöä ja haudutin siitä teetä kolmesti päivässä, ja vähitellen takapuoliparkani parani. Pidin kaiken aikaa myös ulosteeni sopivan löysänä.

      Ikävä kyllä nyt heinäkuussa teloin jalkani ja jouduin pari viikkoa makaamaan kotona ja sähläsin taas ruokavalioni kanssa (koska hölmöyttäni kuvittelin, että vaiva on täysin poissa plus halusin syödä lohturuokaa vammani takia), minkä johdosta ummetus ja haavauma palasivat. Onneksi vaiva ei tällä kertaa ole ollut niin tuskallista kuin keväällä (jolloin melkein itkin vessaretkillä), mutta hermoja se kyllä rassaa sitäkin enemmän. Olen yrittänyt kaiken aikaa vahtia ruokavaliotani - tosin huomaan muiden kokemuksista, että kaikkia haitallisia (esim. kahvia) en ole osannut vältellä - mutta aina kun tuntuu, että pääsee yhden askeleen eteenpäin, tapahtuu jotain (hetkellinen lankeaminen kiellettyjen ruokien syömiseen, vatsan meneminen sekaisin yms.) ja päätyy menemään kaksi askelta taaksepäin. Olen jo pari kertaa ehtinyt kuvitella muutaman kivuttoman päivän jälkeen, että nyt se parani, mutta ei tarvita kuin yksi lapsus ja sitten ollaan taas lähtöpisteessä. Ilmeisesti kestää aikansa, ennen kuin peräaukko on *kunnolla* parantunut, vaikka ei enää oireilisikaan...

      Nyt viime päivinä haavauma on taas vaivannut hieman enemmän. Täytyy lisätä tuo tea tree sinkki -hoito repertuaariin ja jättää kahvi pois,ja toivoa, josko nuo nyt auttaisivat vähän pitemmälläkin tähtäimellä.

    • Toiveikas jälleen

      Olen kärsinyt anaalifissurasta nelisen vuotta. Fissuura sijaitsee peräsuolessa noin sentin syvyydellä peräaukosta tunnusteltuna. Se aiheuttaa kipua ulostaessa ja sen jälkeen. Oireilu on ollut kausittaista. Väillä on hyviä jaksoja, viikko tai pari, kun haavauma ei oireile, mutta aina se on palannut syystä tai toisesta kun uloste muuttunut kovemmaksi tai ripuliksi. Vatsani sen verran herkkä että jopa viikonlopun arjesta poikkeava heräämis-syömis-vesassakäyntirytmi saattaa laukaista vaivan.

      Olen hoitona käyttänyt neoproct-voidetta, diltiazeemivoidetta, bepanthenia, yrittänyt pitää suolen sisällön pehmeänä ruokavaliolla. Liikun paljon koska olen huomannut että liikkumattomuus aiheuttaa ummetusta. Eivät ole nämä keinot poistaneet vaivaa. Haavauma syntyi alunperin juuri liian kovan ulosteen seurauksena ja on nyt kroonistunut.

      Kävin tänään leikkauksessa yksityisellä. Sisempi sulijalihas katkaistiin paikallispuudutuksessa. Pientä tiputteluvuotoa on ja kipua mutta kuuluvat asiaan. Nyt toivotaan että haavat paranee nopeasti. Kustannukset 65 euroa/kirurgin konsultaatiokäynti ja 295 euroa leikkaus . Ei ole paha hinta siitä, jos saa tämän vaivan loppuelämäksi pois (ikää kun on vasta se 25 vuotta)..

    • vaivansa kullakin

      Sinä toiveikas jälleen, olisi mielenkiintoista kuulla, mitä sinulle nyt kuuluu. kuinka olet parantunut, ja miten vessakäynnit nyt sujuvat. Olen itse käyttänyt kaikkien edellä mainittujen voiteiden ja valioden lisäksi nyt 5 viikkoa erilaisia kipulääkkeitä. Vaikka minulla on melko korkea kipukynnys niin peräpään särkyä en montaa tuntia kestä, niin kamalaa se on.

    • Toivoa on

      Itse olen kärsinyt vaivasta jo useamman vuoden. Olen uusinut ruokavalioni, lisännyt kuituja, eritoten liukoisia kuituja, olen laittanut voiteita, suihkutellut... Botox-injektiollakin on käyty, mutta mikään ei ole auttanut. Nyt ostin apteekista ilman reseptiä Vi-Siblin 880 mg/g rakeita, niitä aamuin illoin 1,5 mitallista, johan on ulosteen koostumus niin pehmeää, ettei revi eikä raavi eikä ole sen koommin haavauma vaivannut. Suosittelen kokeilemaan! Ennen en itse pitänyt ulosteeni koostumusta millään tavoin syypäänä, mutta nyt ymmärrän, että siitä se johtui, eikä mikään teko auttanut, ei vaikka miten yritin muuttaa ruokavaliotani.

    • vaivansa kullakin

      On tämä elämää. minulla on nyt 6 viikkoa pyörinyt elämä, ei omaan napaan tuijottaen, vaan ........Edellinen kerta oli vuosi sitten. Pääsin silloin vähä helpommalla, mutta näistä kirjoituksista olen todennut, että vaivan kanssa on opittava elämään.minulla oli käytössä Levolac, mutta pitää mennä nyt hakemaan Vi -Siblin ja Bepanteenin totesin paremmaksi vaihtoehdoksi kuin mikään noista moninaisista kortisonia sisältävistä voiteista jotka eivät vaikuttaneet mitään. Liikunta auttaa usein vatsan toimintaan mutta ei aina sekään. Ruokavaliota pitää vieläkin miettiä lisää. Ostin eilen porkkanoita ja kesä kurpitsaa. porkkanat aijon keittää. Täältä sain paljon tukea.

      • jo helpotti

        Se on sillä lailla, että nykyinen "terveysravinto"sisältää liian vähän luonnollista rasvaa, jolloinka peräpään poistoaukkokin joutuu koville ilman lisärasvoja. Puskariini ei suolitiehyitä voitele, vain voilla on merkitystä. Onneksi nykyään jo ollaankin menossa parempaan suuntaan voin käytön suhteen. Itse sen tiedän, kun ehdin omakohtaisesti kärsiä peräpään kirvelyistä Pohjois-Karjala-projektista lähtien.


    • Toiveikas jälleen

      "Vaivansa kullakin" halusi kuulla nykyiset kuulumiseni. Leikkaus on auttanut, haavauma tuntuu kadonneen (epäuskoista hymyä) kun sormella kokeilee ei tunnu enää sellaista kovaa kohtaa suolen sisällä. Kivut ovat kadonneet tyystin, istuminen ja vessakäynnit eivät ole enää mikään ongelma vaikka toki joutuu ja kannattaa edelleen suolen sisältö pitää pehmeänä (kokeilkaapa psylliumia kaikki ummetukseen taipuvaiset)ja myös totuttuun tapaan huuhtelen ulostamisen jälkeen pepun. Itse leikkauksesta paraneminen kesti pari viikkoa, viikon jälkeen kävelin jo suht normaalisti :D Saikkua tuli 3 päivää, ihan riittävä koska sain siihen vielä viikonlopun aikaa parantua (töissä istumahommia). Voisi sanoa että elän nyt vihdoin normaalia elämää, olen ikuisesti kiitollinen minut leikanneelle kirurgille (joka tosin teki vain työtään) ja itselleni että uskalsin leikkaukseen hakeutua. Toivon kaikille paranemista ja uskoa parempaan huomiseen!

    • tämän kanssa pärjää

      Kirjoitampa tähän, vaikka vanha viestiketju onkin. Minulla on auttanut haavaumaan:

      - ulosteen pehmeänä pitäminen (Vi-Siblin, runsaasti vettä)
      - päivittäinen liikunta (edes pikkukävelylenkki)
      - alapään huuhtelu käsisuihkulla vessakäynnin yhteydessä (joskus myös ulostamisen aikana)
      - rasvaus bepanthenilla / sinkkivoiteella jokaisen pesun jälkeen
      - sinkkitablettien päivittäinen syöminen

      Kipeimpänä aikana auttoi lämpimät kylvyt sekä nitraattivoide (josta tulee tosin pää kipeäksi eli pyrin välttämään). Liekö kuvitelmaa, mutta kun alotin uintiharrastuksen uudestaan, niin vaiva helpotti...

    • huoh...

      Alkoholi eli kohdallani valko- ja punaviini hiukan runsaammin nautittuna ruuan yhteydessä on varma tapa saada pylly rikki heti seuraavaksi aamuksi. Tänään siis ulostin tikareita, siltä ainakin tuntui.

    • nippeli2

      Vieläköhän tänne joku teistä teepuuöljyn käyttäjistä vastaisi?

      Täällä on taisteltu haavauman kanssa nyt "vasta" 3 kuukautta, mutta epätoivoisesti haluaisin nyt asian jo hoidettua.

      Auttoiko se teepuuöljy kuinka nopeasti? Ja pysyikö haavauma poissa sitten lopullisesti?

      Kokeilin itse sitä eilen ensimmäistä kertaa ja nyt aamulla laitoin uudestaan, mutta ei ainakaan vielä ole ollut minkäänlaista vaikutusta. Luin vaan, että joku oli saanut helpotuksen sillä jo yhdessä yössä..

    • Ei enää haavaumaa

      Täällä on vihdoin selvitty peräaukon haavaumasta, joka pääsi syntymään raskausaikana ilmenevän ummetuksen vuoksi.

      Kävin terveyskeskuslääkärillä kun haavauma ärtyi erittäin pahasti kun vauva oli 3kk. Lääkäri antoi Rectogesic 4 mg/g lääkemääräyksen, mutta en imetyksen vuoksi halunnut alkaa käyttämään lääkettä.

      Seuraavaksi kävin yksityisellä erikoislääkärillä tarkastuttamassa haavauman. Hän antoi ohjeeksi peräaukon voitelun Ceridalin Lipogeelillä sekä Vi-Siblinin nauttimisen että runsaan veden juomisen. Voide luo peräaukolle suojaavan kalvon, mutta Vi-Siblinistä ei mielestäni ollut apua.

      Luin joko tältä palstalta tai jostain muulta palstalte, että ulostamisen avittaminen vedellä toimisi paremmin kuin esim. laktatiiviset lääkkeet. Kävin ostamassa apteekista suolihuuhtelu pussin, jolla laitoin aina vettä peräsuoleen ennen ulostamista ja tämä todella auttoi. Parissa päivässä järkyttävä kipu oli poissa, mutta haavauman parantuminen tuntui kestävän ikuisuuden. Pari kertaa koitin ulostaa ilman vettä ja aloin jo epäillä, että olin tehnyt vain hallaa itselleni kun haavauma runtui kipeytyvän ilman vettä parissa päivässä. Kuitenkin jatkoin veden avulla ulostamista ja lopulta 3kk jälkeen haavauma oli parantunut ja olen voinut käydä vessassa ihan normaalisti. Nyt mennyt 2kk eikä ole ollut mitään oireita.

    • Toiveikas

      Hei kaikki fissuurasta kärsivät!
      Tämä on todellakin ikävä vaiva, se kun ei parane hetkessä...kärsivällisyyttä saa todellakin opetella....Olisi kiva kuulla niiltä, joilla fissuura on ulottunut osittain ulkosuulle... Miten saitte haavan parhaiten kiinni? Vatsan pehmeys on ehdottomasti ykkönen ja riittävä liikuntakin sekä istumakylvyt, mutta mitä muuta? Nitrovoide on nyt kokeilussa, mutta aioin kokeilla perinteistä kiinalaista akupunktiota ja sen ruokavaliota. Uskon edelleen haavan paranemiseen. Haava on ollut vasta kuukauden, mutta en aio luovuttaa! Tsemppiä teille muillekin!

    • kahvi1

      Voiko kofeiini ja tupakointi (varsinkin paljon nautittuna) vaikuttaa sulkijalihaksen kramppeihin?

    • sheikki1

      Tämä on aika vanha keskustelu, mutta törmäsin tähän vasta eilen.
      Hain saman tien sinkkivoidetta ja teepuuöljyä ja olen tehnyt sekoituksen, jossa on puolet sinkkisalvaa ja puolet öljyä.

      Olen käyttänyt melkoiset määrät kipulääkkeitä viimeiset 3 kuukautta kivun vuoksi. Lisäksi syön reilusti kuituja ja juon 3-4 litraa vettä päivässä ja säännöllisesti on käytössä myös agiolax- rakeet, mutta haava ei ole ottanut parantuakseen.

      Nyt olen eilisestä aamusta asti sivellyt sinkki/ öljysekoitusta peräaukon suulle ja työntänyt myös sisäpuolelle aina, kun olen käynyt vessassa ja tänään en ole kipulääkettä tarvinnut ollenkaan, vaikka vatsakin on toiminut kahteen kertaan! Tämmöistä päivää ei ole ollut siis kuukausiin :) Suosittelen kokeilemaan.

    • saman kokenut

      Viinastahan nuo yleensä johtuu, ainut apu on jättää ryypiskely vähemmälle

    • Toivoa on

      Vaikka onkin vanha ketju, haluan vastata, jos tästä olisi apua muillekin.

      Mulla on ollut peräaukon haavauma jo useamman vuoden, välillä kadoten, sitten taas palaten. Sain sen ekan raskauden aikana/jälkeen, hoidettiin peräpukamina, joten se pääsi kroonistumaan. Olen kokeillut lääkärin määräämiä rasvoja, mutta ne eivät ole auttaneet. Nyt sitten sairastuin mahatautiin ja voitte vaan kuvitella mitä ripulointi tekee haavalle.. Niin, olipa aika kipeä.. Menin päivystykseen, kun en kestänyt enää ja siellä lääkäri vaan pyöritteli päätään ja antoi Neoproctia, vaikka se ei ole aiemminkaan auttanut.

      Sitten rupesin etsimään netistä itsehoito-ohjeita ja törmäsin tässä ketjussa teepuuöljyyn. Uskomatonta mutta totta, se toimi! Puhdistin peräaukon hyvin kuumalla suihkulla ja laitoin topsilla reilusti Hädesalvaa, johon tiputin muutaman teepuuöljytipan, haavaumaan. Sen jälkeen noin puolen tunnin päästä lisäsin vauvan sinkkivoidetta. Tein näin pari iltaa peräkkäin (ja tämän lisäksi joka ilta istumakylvyn) ja vaiva on helpottanut huomattavasti. En voi uskoa tätä, koska tätä ennen mikään ei ole auttanut ja olen jo leikkausjonossa. Lisäksi olen ottanut iltaisin magneusiumia. Nyt sitten kävin gastroenterologilla (4 päivää teepuuöljyn aloituksesta) ja hän sanoi että haavauma näyttää hyvin pinnalliselta ja todennäköisesti paranee. Ja tämä kaikki tuolla yllämainitulla itsehoidolla!!

      Tottakai veden runsas juonti ja riittävästi kuitua ovat avainasemassa, mutta akuuttiin hätään näköjään tuo auttoi. Nyt olen sitten joka ulostamisen jälkeen tehnyt tuon saman proseduurin ja vaiva on pysynyt toistaiseksi hallinnassa.

      • Hjelppiä kaivattas

        Saako tuota teepuuöljyä apteekista vai mistä ostit? Mikä merkki vai onko väliä? Sama kysymys tuon sinkkivoiteen kanssa? Kerran vai kahdesti päivässä laitetaan?

        Oon kärsiny itse yli vuoden ja alkaa huumori loppumaan. Pari kuukautta oli yhtä helvettiä, kivut oli niin kovat. Voiteista ja kovista kipulääkkeistä ei mitään hyötyä. Ja oon valmis kokeilemaan melkeinpä mitä tahansa, että pääsen kivuista eroon. Lääkärissä olen käynyt ja lähetettä oottelen kirurgille, mutta ns. puukon alle en haluaisi, jollei ole ihan pakko.

        Ravintopuoli on kunnossa, pidän huoli, että saan tarpeeksi kuituja päivittäin. Vettäkin juon vähintään 3 litraa päivässä.


    • nippeli2

      Halusin tulla kertomaan omankin positiivisen lopputuloksen haavaumataistelussa. Kyselin itse tuolla aiemmin tuosta teepuuöljystä, jota tosiaan kokeilinkin yhdessä sinkkivoiteen kanssa, mutta minulle ei siitä ollut apua, mutta en toki sano, etteikö jollekin muulle voisi olla. Mutta itse olen ollut ilman haavaumaoireita nyt yli puoli vuotta ja elämä hymyilee. Loppujen lopuksi se tarvitsi vain aikaa ja hieman hoitoa. Koitin ruokavaliomuutoksia ja visibliniä, mutta niistä ei olut apua ja loppujen lopuksi päätin syödä vain niin kuin ennenkin, ennen koko haavaumaa ja vatsa lähti toimimaan itsestään normaalisti. Veden juontia tietysti suosittelen ja siitähän ei mitään haittaa koskaan olekkaan. Alkuun suihkuttelin pyllyn tarpeilla käymisen jälkeen joka kerta ja laitoin kunnolla bepanthenia ja kun haavauma ei ollut enää kipeä niin siitä asti olen tehnyt tuon enää vain iltaisin ennen nukkumaan menoa ja nyt on haavauma pysynyt poissa. :) Pyllyn pesu ja bepanthen on minulle nykyään osa iltarutiinia.

      Tsemppiä kaikille haavauman kanssa taisteleville! Kyllä se vielä paranee tavalla tai toisella. Pitää vain löytää se itselleen sopiva hoitomuoto.

    • fissuurat veke

      Täällä ilmoittautuu yksi fissuuroista kärsivä. Monenlaista hoitokeinoa on kokeilulistalla, mutta yksi reikä ei ole vielä riittänyt kaikkien keinojen kokeiluun, heko heko. Aikaahan näiden kokeiluun on varattava. Siksi haluan kysyä, olisiko teillä kokemuksia niistä keinoista, mitä olen ajatellut tulevaisuudessa kokeilla.

      Onko joku teistä kokeillut jo näitä?
      - otsonoitu oliiviöljy tai otsonihuuhtelu peräsuoleen
      - Hamamelis-voide
      - homeopaattinen Reckeweg R13 -valmiste tai muu homeopatiahoito
      - vyöhyketerapia

    • Viljatuotteet

      Ihan pakko vastata tähän...samantapaisia vaivoja pitkään kunnes luin viljatuotteiden negatiivisista vaikutuksista ihmiselle. Joku täällä olikin viitannut gluteiiniin jne. ja ihan kaikkia viestejä en lukenut. Monet viljatuotteet erityisesti vaalea vehnä on kaikkein pahin, mutta yllätys yllätys myös ruis voi aiheuttaa näitä ongelmia iho-ongelmat mukaan lukien! Olin aina pitänyt ruista terveellisenä ja korvannut kaikki vehnätuotteet täysjyväruisleivällä- ja puurolla.

      Luin gluteiinin terveyshaitoista ihmisille joilla ei ole keliakiaa tai muutenkaan allergisia oireita viljalle, ja jätin kaikki viljatuotteet kokeeksi pois, ainoastaan kaurapuuroa aamulla (kaura yleensä parhaiten siedettyä)...ja yllätys yllätys KAIKKI iho-ongelmat ja nämä peräpään haavaumat KATOSIVAT muutamassa päivässä!!! Olo keveni ja parani, energia lisääntyi ja kaikenlainen turvotus yms katosi.

      Olen jatkanut samaa linjaa, kaikki leivät ja pullat yms olen jättänyt kokonaan pois!!!! Syön kaurapuuroa aamulla ja lisään siihen paljon kauralesettä. Kuitua syön muuten purkista esim. psylliumkuitua.

      Jouduin käymään aikaisemmin lääkärissä myös ihottumien takia, kortisoonivoiteilla olen lätrännyt....kaikki nekin katosivat!!!

      Tutkikaa internetistä viljojen epäsuotuisista vaikutuksista myös ihmisille jotka eivät ole allergisia. Vaikka esim. ruis on todettu erittäin terveelliseksi ja varmasti se onkin sitä, sillä voi olla haittapuolensa eräille ihmisille varsinkin runsaasti käytettynä.

      Monet ruoka-aineet voivat salakavalasti aiheuttaa tällaisia haittoja.

      • puka2

        Millaista se kirvely ja vihlonta on? Itselläni on todella pieni sisäinen pukama ja Heta ulkopuolella..kuukausi sitten oli myös haava. Mutta kipu ei ole jatkuvaa vaan silloin tällöin tulee pieni nipistys tai pistos peräaukon tai -suoleen. ..


    • Hei!

      Peräaukon haavauma voi tosiaan olla hyvinkin kurja ja elämää rajoittava vaiva. Se on yksi yleisimmistä peräaukon verenvuodon aiheuttajista (katso http://klinik.fi/terveysinfo/verenvuoto-peraaukosta) peräpukamien ohella.

      Kotikonsteista ummetuksen esto, pari kertaa päivässä tapahtuva suihkuttelu sekä lämpimät istuinkylvyt ovat käyttökelpoisia. Mikäli niistä ei saada apua kuukauden kuluessa, kannattaa hakeutua lääkärin juttusille. Lääkäri voi määrätä kalsiumsalpaajalääkkeitä suun kautta otettuna sekä peräaukon seutuun siveltävää nitraattivoidetta. Mikäli näilläkään tilannetta ei saada rauhoittumaan ja oireet kestävät yli 4 kuukauden ajan yhtäjaksoisesti, harkitaan leikkaushoitoa.

      Toivottavasti sopiva apu löytyy! Terveisin:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • Sokrates2

      Satuin ohimennen törmäämään tälle sivulle ja haluan jakaa oman kokemukseni vaivasta kärsiville. Toivottavasti etsivä löytää tämän.
      Itse sain vaivan yhden ja puolen vuoden ajaksi voimakkaiden antibioottikuurien jälkeen. Puolentoista vuoden ajan etsin apua parhailta ihotautilääkäreiltä, jotka enimmäkseen tarjosivat erilaisia kortisonivoiteita. Hoidot tuntuivat vain pahentavan oireita. Viimeisin lääkäri sanoi että "tämä nyt on jotain atooppista ihottumaa, joka saattaa vaivata lopun ikää". Rahaa paloi ja miltei elämänhalukin siinä samassa. Lääkäreitä kohtaan ei millään pahalla ovat olleet asiallisia ja mukavia, mutta lääketehtaiden tuotteista olen saanut vain valitettavan usein terveydelleni takapakkia.
      Löysin viimein avun Turun Apilasta Lääketieteen tohtori Liisa Sulkakoskelta, joka on suorittanut myös pitkällisen homeopatian koulutuksen. Tämä oli muistaakseni ensimmäinen kerta jolloin sain homeopaattista hoitoa.
      Suhtauduin aluksi varsin epäillen hoitoon. Lääkityksen ensimmäisen viikon jälkeen oireet hiipuivat ja parin viikon päästä puolentoista vuoden kestänyt vaiva oli poissa.
      Mieheni sisko kärsi 5v. vaikeasta atooppisesta ihottumasta ja oli myös kierrellyt turhaan vuosia apua etsimässä. Kehoitin häntä useaan kertaan menemään Sulkakoskelle. Viimein hän suostui "yrittämään" epäilemäänsä hoitoa. Parin kuukauden päästä kun tapasimme hän näytti iloisena ehjiä käsiään, jotka olivat aiemmin rikki orvasketeen asti.

      PS. En palaa vastailemaan kyselyihin tälle sivulle, joten tympeät pahansuovat kirjoitukset "puoskaroinnista" ym. menevät haaskuun näiden kirjoittajien osalta, jotka haluavat näkemyksillään terveydenhoidon koulukuntia jakaa.

    • mr. Salvation

      Lopeta tai vähennä huomattavasti kahvinjuontia, sillä kofeiini saa sulkijalihaksen jumiin, mistä taas aiheutuu haavoja ja pukamia!

    • Rukkii

      Ruisleipä pois! Se on pahin, sitten viina ja vehnääkin itse vain vähän kestänyt. Mutta kannattaa muutama viikko ainakin kokeilla..itsellä auttoi vuosien vaivaan.

    • Istumakylvyt

      Sellainen vinkki tähän ketjuun, että kokeilkaapa haavaumista kärsivät istumakylpyjä aamuin illoin (15-20 minuuttia kerralla riittää) ja lisätkää vaikkapa teelusikallinen tai kaksi ainakin luontaistuotekaupoissa myytävää ja netistäkin tilattavissa olevaa siankärsämöuutetta kylpyveteen. Voi olla, että vaikutus on mahdollisesti samankaltaista kuin ketjussa aiemmin mainitulla teepuu-oljyllä, sitä en itse ole vielä ehtinytkään kokeilemaan. Itse käytän "ammeena" 9 litran pesuvatia, joka noin puolillaan melko lämmintä muttei liian kuumaa vettä. En tiedä saako uutteen merkkiä täällä mainostaa mutta on esiintynyt monissa keskusteluissa ja löytyy googlettamalla, f-alkuinen 50 ml pullossa. Varsinaisesti kyseinen tuote on tarkoitettu juomaan sekoitettavaksi ja suun kautta nautittavaksi. Olen tuota noinkin kokeillut ja osalla ilmeisesti toiminut hyvin tuohon tyyliin mutta itse en ole huomannut suun kautta vaikutuksia joskaan en haittaakaan.

      Alunperin haavauman oireet alkoi vuosi sitten ja ensimmäinen lääkäri (alan erikoislääkäri) ei haavaumaa löytänyt. Seuraava (myös alan erikoislääkäri) löysi mutta kuulemma hyvin pinnallinen haavauma oli kyseessä. Silloin sain diltiazem-kuurin ja oireet lähti ehkä pari kuukauden käytöllä kokonaan kahdeksi-kolmeksi kuukaudeksi mutta palasivat keväällä uudelleen. Oireiden jatkuttua ja uuden diltiazem-kuurin tunnuttua tehottomalta kävin samalla lääkärillä lähes vuotta myöhemmin alkuperäisistä oireista ja haavaumaa ei näkynyt eli ilmeisesti todella pienestä haavasta/haavoista on kyse. Itse haava kipuineen ei olekkaan juuri tuntunut suurena oireena (toki sekin välillä) mutta enemmänkin ne krampit ovat olleet se häiritsevä oire niinkuin varmasti monella muullakin.

      Nyt on ollut hetken aikaa hyvän tuntuinen jakso (oireet todella vähäisiä jos lähes ollenkaan ja voisi sanoa että haavaumaa ei juuri muista) kun aloin lisäämään istumakylpyyn tuota siankärsämöuutetta. En tiedä perustuuko vaikutus tulehduksen poistoon, haavauman paranemiseen vai ehkä jopa lihaksiston rentoutumiseen ja sitä kautta krampin lievenemiseen/poistumiseen mutta tuntuisi olevan hyvä vaikutus noilla kylvyillä. Lisäksi jos voiteita on käytössä, on niiden lisääminen kylvyn jälkeen huomattavasti helpompaa paikkojen ollessa selvästi rennompia. Toki hieman tylsäähän se on noissa kylvyissä istua mutta hoitomuotona helppo ja kokeilemisen arvoinen, eikä onneksi vie kovin paljon aikaa kerralla.

      • "Sellainen vinkki tähän ketjuun, että kokeilkaapa haavaumista kärsivät istumakylpyjä aamuin illoin (15-20 minuuttia kerralla riittää) ja lisätkää vaikkapa teelusikallinen tai kaksi ainakin luontaistuotekaupoissa myytävää ja netistäkin tilattavissa olevaa siankärsämöuutetta kylpyveteen."

        - Kuulostaa aikaa monimutkaiselta ja työteliäältä, jos on olemassa helpompikin keino hoitaa limakalvovaurioita, jota ei ole mainittu vielä tässä ketjussa. Nimittäin vahva A-vitamiini, joka hoitaa limakalvoja kauttaaltaan.

        Poikani keksi konstin https://tinyurl.com/y64mtjto jo vuosia sitten ja autettuaan heti, olen siitä lähtien käyttänyt samaa valmistetta lyhyempinä tai pidempinä kuureina aina tarpeen mukaan. Juuri tuli taas purkillinen kotiin, ettei vaan pääse loppumaan.

        Kun sarveiskalvovaurionikin https://tinyurl.com/y6zroqrl on ollut hidas paranemaan, siinäkin on vahvasta A-vitamiinista ollut apua.

        Sisäisen A-vitamiinin tehdessä ihmeitä myös rasvainen Bepanthen-voide auttaa ennaltaehkäisemään ja hoitamaan limakalvovaurioita.


    • minuaauttaa

      Ja vatsan toiminta kannatta pitää sellaisena että vatsa toimii,ja uloste on löysää.Itse käytän 1 rkl pellavasiemenrouhetta,vaikkapa jogurttiin sekoitettuna,j asyön kaksi omenaa kuorineen,ja juon vettä pari lirtraa muun ruuan lisäksi.Kova uloste aiheuttaa haavaumia,ja verenvuotoa.Nykyajan ruoka on niin käsiteltyä,että ei tahdo ihmisten vatsat kestää,monilla on vaivoja vatsan kanssa.

    • lutieteilijä

      Syö omena tai kuivattuja luumuja päivää ennen ulostamista, niin uloste tulee ulos sopivan pehmeänä.

    • Anonyymi

      Itselläni on ollut peräaukon haavaumaoireita jo melkein 20 vuoden ajan. Kymmenen vuotta sitten kävin lääkärissä ja nitrovoiteella haavauma saatiin kuntoon. Kuitenkin jo muutaman kuukauden päästä hoidosta haavauma uusi taas. Edelleen haavauma tulee ja menee, välillä vessassakäynti on "mukavaa" eikä missään tunnu mitään pariin kuukauteen. Ennen kuin sitten taas ulostemassa kerran on tosi kovaa, ja sitten tuntuu ulostaessa kipua ja tulee kirkasta verta. Pyrin syömään ja juomaan hyvin ja aikalailla samantyyppisesti joka päivä. Kuitenkin välillä voi käydä niin, ettei muista juoda tarpeeksi vettä.

      Mietin tässä, että kannattaisiko tällaisia kroonisia/uusiutuvia haavaumia seurata lääkärissä aika ajoittan. Mietin vain, että kukaan ei ole tutkinut peräaukkoani kymmeneen vuoteen ja tulehdukset (=repeämästä) kuitenkin voivat aiheuttaa solumuutoksia ym. Mielipiteitä?

    • Anonyymi

      Mä sain peräaukon ongelmiin Scheriproct-nimisiä peräpuikkoja, tuntuvat olevan ihan hyviä. Myös ihoöljyllä pitää pyyhkäistä ajoittain. Scheriproctia on myös yhdistelmäpakkauksissa jossa on puikkoja sekä voidetta. Jos ei ole ennen kokeillut niin suosittelen. Saa ilman reseptiä apteekista. Siihen ei saa kela-korvausta.

      • Anonyymi

        Ongelma täällä sama siis peräaukon haavauma ja ehkä myös syvemmällä peräpukamia ei sormella tunnu mitäs te muut jotka olette tänne kirjoitelleet nyt voitte??? vaiva on niin kiusallinen ja voiteista ei tunnu olleen apua


    • Anonyymi

      Hei,

      onpa vertaistuellista lukea näitä kokemuksianne! Itsellä haavauma vaivannut joitain vuosia, joskin diagnoosin sain vasta vuosi sitten. Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, joka heikentää ja kuivattaa limakalvoja.

      Minulla paras apu on ollut Pregorion -valmiste, joka pehmentää ulostetta (sitoo vettä ulostemassaan). Otan sitä parissa erässä joka päivä, ja Apteekin mukaan voi käyttää pitkäkestoisestikin.

      Haavauma pysyi poissa vuoden tämän lääkkeen avulla, joskin nyt taas vaivoja on. Vi-Siblin pahensi minulla tilannetta, kun ruokavaliossa on muutenkin kuituja (= liikaa kuituja = paljon ulostemassaa = haavauma). Sen kanssa pitäisi muu kuitu jättää ravinnosta tosi vähiin.

      Ei tästä ongelmasta taida ikinä päästä kokonaan eroon, mutta yritetään kestää. Voimia kaikille!

    • Anonyymi

      2007-2008 oli itselläni vajaan parin vuoden ajan kovat kivut peräsuolessa. Pukamat hirtettiin, jälkikivut olivat myös aikamoiset. Elin erittäin stressaavia vuosia vanhan äitini kanssa. Kivut olivat kuin olisi ruosteisella rautanaulalla väännetty peräsuolta! Lääkärini kysyi, saako laittaa minut halkaisuleikkaukseen 😯 Pelkäsin, mutta kivut olivat aivan liikaa! Parin kuukauden päästä kävin leikkauksessa päiväkirurgisella. Sisemmän sulkijalihaksen halkaisuleikkaus tehtiin puudutuksessa. Leikkaava lääkäri tuumasi, että ihan kuin olisin bodannut lihasta, niin tiukka ja vahva se oli. Silloin ymmärsin konkreettisesti mitä tarkoittaa kun joku on "anaalinen". Kaikki nipottaminen ja valtava stressi oli aiheuttanut kroonisen anaalifissuuran. Kaikki kivut loppuivat leikkaukseen! Muutaman päivän päästä olivat karmeat kivut vain muisto. Eivätkä ne palanneet enää ❤️
      Nyt olen ollut uudessa vaativassa työssä pari vuotta ja kauhukseni huomaan, että stressitason nousu on aiheuttamassa jälleen peräosaston kipuja 🙁 Lääkäri kertoi silloin aikanaan, että leikkaus voidaan tarvittaessa uusia toiselle puolelle. Syön iltaisin kaksi tablettia Emgesan nimistä magnesiumia, joka pitää vatsan löysällä. Ehkä pitää pyytää lääkäriltä lisäksi Sheriproct resepti.

      • Anonyymi

        Olen 56-vuotias mies ja kärsinyt fissuuroista 35 vuotta. Välillä ollut yli vuodenkin ajanjaksoja oireettomana. Kaikkia mahdollisia rasvahoitoja kokeiltu vuosien saatossa, mutta tärkein kaikista on saada vatsa todella löysälle, kun haavauma iskee päälle ja tähän tarkoitukseen itsellä toimii Pegorion jota otan 5 pussia alkuun ja sit tarpeen mukaan. Ongelmansa tässäkin on kun joutuu käymään kakkosella 2-3 kertaa päivässä ja mulla ainakin suoli ärtyy ja tulehtuu tästä. Lisäksi riittävä veden ja kuidun saanti pitää varmistaa. Rasvoista itsellä toimii parhaiten lääkärin määräämä tiltiatseemivoide ja Zyloproct, jota ei enään saa apteekista, mutta netistä olen tilannut vaikka suolainen hinta.

        Neljä päivää sitten oli niin kovat kivut että jouduin soittamaan ensiapuun. Olin käynyt aamulla vessassa ja sulkijalihaksen kivuliaat krampit oli jatkuneet koko päivän pahentuen kävelylenkistä ja toisesta vessareissusta ja olo oli sietämätön. Ensiavusta neuvottiin ottamaan Tramalia 100 mg, jota lekuri oli määrännyt kipuihin ja jota en koskaan aiemmin ollut käyttänyt. Samana päivänä olin ottanut myös ensimmäisen kerran elämässäni Frantsilan siankärsämöuutetta sen vajaat sata tippaa. Kivut rauhoittuivat yön aikana, mutta Tramalin johdosta yöunet menivät ja aiheutti eturauhasvaivaiselle lähes virtsaummen.
        Seuraavana päivänä (3 päivää sitten) menin vessaan kakkoselle ja yllätyksekseni haavauma oli selkeästi rauhoittunut. Tramal sai jäädä, mutta siankärsämöuutteen käyttö nyt jatkunut ja päivä päivältä parempi tilanne.

        Olen aina pitänyt luontaistuotteita huuhaana, mutta nyt olen kyllä ihmeissäni, että voiko olla sattumaa, että tällä kertaa 1.5 kk jatkunut haavauma alkaa paranemisen sillä samalla hetkellä kun alan siankärsämöuutteen käytön. Ainahan se toki on parantunut, mutta tällä kertaa hyppäys vuorokaudessa täysin pohjamudista tilanteen rauhoittumiseen oli jotain uskomatonta.

        Ensi viikolla sairaalareissu ja konsultointia, johon pääsin kun työterveydestä suositeltiin leikkausta 2-3 vkoa sitten, mutta en haluaisi. Botoksiinia ei ole koskaan kokeiltu ja sen haluaisi ensin, jos nyt tällä kertaa enään siihen tarvetta.

        Päivittelen jossain kohtaa mitä mulle kuuluu sillä tämän vittumaisen vaivan kanssa eläviä on kuitenkin jonkinmoinen joukkio ja kaikki henkinen tuki ja vinkit kohtalotovereilta tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 56-vuotias mies ja kärsinyt fissuuroista 35 vuotta. Välillä ollut yli vuodenkin ajanjaksoja oireettomana. Kaikkia mahdollisia rasvahoitoja kokeiltu vuosien saatossa, mutta tärkein kaikista on saada vatsa todella löysälle, kun haavauma iskee päälle ja tähän tarkoitukseen itsellä toimii Pegorion jota otan 5 pussia alkuun ja sit tarpeen mukaan. Ongelmansa tässäkin on kun joutuu käymään kakkosella 2-3 kertaa päivässä ja mulla ainakin suoli ärtyy ja tulehtuu tästä. Lisäksi riittävä veden ja kuidun saanti pitää varmistaa. Rasvoista itsellä toimii parhaiten lääkärin määräämä tiltiatseemivoide ja Zyloproct, jota ei enään saa apteekista, mutta netistä olen tilannut vaikka suolainen hinta.

        Neljä päivää sitten oli niin kovat kivut että jouduin soittamaan ensiapuun. Olin käynyt aamulla vessassa ja sulkijalihaksen kivuliaat krampit oli jatkuneet koko päivän pahentuen kävelylenkistä ja toisesta vessareissusta ja olo oli sietämätön. Ensiavusta neuvottiin ottamaan Tramalia 100 mg, jota lekuri oli määrännyt kipuihin ja jota en koskaan aiemmin ollut käyttänyt. Samana päivänä olin ottanut myös ensimmäisen kerran elämässäni Frantsilan siankärsämöuutetta sen vajaat sata tippaa. Kivut rauhoittuivat yön aikana, mutta Tramalin johdosta yöunet menivät ja aiheutti eturauhasvaivaiselle lähes virtsaummen.
        Seuraavana päivänä (3 päivää sitten) menin vessaan kakkoselle ja yllätyksekseni haavauma oli selkeästi rauhoittunut. Tramal sai jäädä, mutta siankärsämöuutteen käyttö nyt jatkunut ja päivä päivältä parempi tilanne.

        Olen aina pitänyt luontaistuotteita huuhaana, mutta nyt olen kyllä ihmeissäni, että voiko olla sattumaa, että tällä kertaa 1.5 kk jatkunut haavauma alkaa paranemisen sillä samalla hetkellä kun alan siankärsämöuutteen käytön. Ainahan se toki on parantunut, mutta tällä kertaa hyppäys vuorokaudessa täysin pohjamudista tilanteen rauhoittumiseen oli jotain uskomatonta.

        Ensi viikolla sairaalareissu ja konsultointia, johon pääsin kun työterveydestä suositeltiin leikkausta 2-3 vkoa sitten, mutta en haluaisi. Botoksiinia ei ole koskaan kokeiltu ja sen haluaisi ensin, jos nyt tällä kertaa enään siihen tarvetta.

        Päivittelen jossain kohtaa mitä mulle kuuluu sillä tämän vittumaisen vaivan kanssa eläviä on kuitenkin jonkinmoinen joukkio ja kaikki henkinen tuki ja vinkit kohtalotovereilta tarpeen.

        Melkein ikäisesi mies kiittää kertomuksestasi ja vinkeistäsi. Ja sama kiitos myös kaikille muille aiemmin kommentoineille.

        Itseäni on vaivannut kohta kymmenen vuotta ärtynyt suoli ja peräaukon vaivat. Ulostetta tulee vetisellä koostumuksella pahimmillaan liki kaksikymmentä kertaa päivässä (lyhyellä varoitusajalla). Parhaimmillaan kaksi kolme kertaa päivässä. Ja melkein jokaista vessa-asiointia seuraa se, että peräpää pitää pestä/ pyyhkiä verestä/ limasta noin puoli tuntia sen varsinaisen asioinnin jälkeen.

        Kolonoskopiassa olen käynyt viimeisen vuoden aikana kaksi kertaa. Tulehdusarvot hieman korkealla, mutta näytepalat ja näkymät ok. Peräaukkokin kuulemma haavaton ja pukamaton... verta sieltä kuitenkin tulee jotakuinkin säännöllisesti. Kipu jatkuvaa ja kirvelee. Muutaman kerran on tehnyt sen, että peräsuolessa on erittäin kova kipu ja tuntuu kuin siellä olisi painona lyijykuula.

        Tämä syyskausi on ollut parempi. Äitini on kärsinyt vastaavista vaivoista ja hänen suosituksesta aloin syömään säännöllisesti kotimaisia marjoja. Puolisen litraa/ pv olen syönyt mustikan, puolukan ja hillojen seoksen (marjat kokonaisina ja kohmeisina samassa kupissa). Peräaukkoon rectogesicia ja suun kautta imodiumia ja visibliniä... lopputulemana se, että olen elänyt parhaimmat kuukauteni vuosiin. On mennyt jopa päiviä ettei ole tarvinnut ajatella omaa persettä ja sen on kohdallani melko paljon se.

        Ruokavalioni on ollut jo kauan melko spartalainen, joten sen syyksi en vaivojani pistä. Alkoholia menee ajoittain liikaa ja sillä lienee negatiivinen vaikutuksensa. Olen itse asennoitunut siihen, että en pääse peräpään vaivoista koskaan. On otettava vastaan se mitä annetaan.

        Tuo siankärsämöuute menee kokeiluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 56-vuotias mies ja kärsinyt fissuuroista 35 vuotta. Välillä ollut yli vuodenkin ajanjaksoja oireettomana. Kaikkia mahdollisia rasvahoitoja kokeiltu vuosien saatossa, mutta tärkein kaikista on saada vatsa todella löysälle, kun haavauma iskee päälle ja tähän tarkoitukseen itsellä toimii Pegorion jota otan 5 pussia alkuun ja sit tarpeen mukaan. Ongelmansa tässäkin on kun joutuu käymään kakkosella 2-3 kertaa päivässä ja mulla ainakin suoli ärtyy ja tulehtuu tästä. Lisäksi riittävä veden ja kuidun saanti pitää varmistaa. Rasvoista itsellä toimii parhaiten lääkärin määräämä tiltiatseemivoide ja Zyloproct, jota ei enään saa apteekista, mutta netistä olen tilannut vaikka suolainen hinta.

        Neljä päivää sitten oli niin kovat kivut että jouduin soittamaan ensiapuun. Olin käynyt aamulla vessassa ja sulkijalihaksen kivuliaat krampit oli jatkuneet koko päivän pahentuen kävelylenkistä ja toisesta vessareissusta ja olo oli sietämätön. Ensiavusta neuvottiin ottamaan Tramalia 100 mg, jota lekuri oli määrännyt kipuihin ja jota en koskaan aiemmin ollut käyttänyt. Samana päivänä olin ottanut myös ensimmäisen kerran elämässäni Frantsilan siankärsämöuutetta sen vajaat sata tippaa. Kivut rauhoittuivat yön aikana, mutta Tramalin johdosta yöunet menivät ja aiheutti eturauhasvaivaiselle lähes virtsaummen.
        Seuraavana päivänä (3 päivää sitten) menin vessaan kakkoselle ja yllätyksekseni haavauma oli selkeästi rauhoittunut. Tramal sai jäädä, mutta siankärsämöuutteen käyttö nyt jatkunut ja päivä päivältä parempi tilanne.

        Olen aina pitänyt luontaistuotteita huuhaana, mutta nyt olen kyllä ihmeissäni, että voiko olla sattumaa, että tällä kertaa 1.5 kk jatkunut haavauma alkaa paranemisen sillä samalla hetkellä kun alan siankärsämöuutteen käytön. Ainahan se toki on parantunut, mutta tällä kertaa hyppäys vuorokaudessa täysin pohjamudista tilanteen rauhoittumiseen oli jotain uskomatonta.

        Ensi viikolla sairaalareissu ja konsultointia, johon pääsin kun työterveydestä suositeltiin leikkausta 2-3 vkoa sitten, mutta en haluaisi. Botoksiinia ei ole koskaan kokeiltu ja sen haluaisi ensin, jos nyt tällä kertaa enään siihen tarvetta.

        Päivittelen jossain kohtaa mitä mulle kuuluu sillä tämän vittumaisen vaivan kanssa eläviä on kuitenkin jonkinmoinen joukkio ja kaikki henkinen tuki ja vinkit kohtalotovereilta tarpeen.

        .....minä 56-vuotias mies jatkan tässä päivitystä yllä olevaan. Kävin sitten sairaalassa ja yllätyksekseni ei siellä paljoa konsultoitu, vaan housut pois ja pöydälle tutkittavaksi; fissuura klo 6:ssa ja sisempisulkijalihas ihan äärettömän kovassa krampissa. Itse tutkimus sattui ihan ....tanasti, kun haava kipeä ja lihakset krampissa. Vaikka laittoivat jotain puudutetta, niin oli kyllä hirvee, mutta nyt voin sanoa että kannatti, nimittäin tutkimuksen jälkeen lekuri laittoi kolme botoksiinipiikkiä sulkijalihakseen joka myös oli kaikkea muuta kuin nautinnollista. Lääkäri totesi että botoksiini alkaa helpottamaan hetikohta, mutta haavan paraneminen ottaa aikansa. Nyt on toimenpiteestä mennyt reilu 5 viikkoa ja totisesti, kramppi alkoi hellittämään pikkuhiljaa, mutta eihän se haava heti rauhoittunut. Lääkäri käski käyttää pelkkää Visibliniä, mutta ei se sopinut mulle ja uhmasin ohjeita ja käytin Pegorionia sekä lisäksi Rectogesicciä aina vessa reissun jälkeen. Nyt alkaa elämä olemaan normaalimpaa ja en muista koska mulla olisi ollut näin hyvä tilanne peräpään osalta. Nyt pitää kuitenkin muistaa jatkaa kuidun syöntiä, runsaalla vedellä höystettynä sekä välttää kokolihan syöntiä. Mietityttää vaan että mitähän sitten 3-4 kk:n päästä tapahtuu kun Botoksiinin vaikutus lakkaa - luin jostain tutkimuksesta että jopa 50% hoidon saaneista tilanne oli hyvä vielä vuodenkin päästä. No, ei parane surra huomista, vaan nauttia tästä olotilasta ja siitä että kaikki ajatukset ei pyöri oman perseen ympärillä :)


      • Anonyymi

        Scheriproctia saa ilman reseptiäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .....minä 56-vuotias mies jatkan tässä päivitystä yllä olevaan. Kävin sitten sairaalassa ja yllätyksekseni ei siellä paljoa konsultoitu, vaan housut pois ja pöydälle tutkittavaksi; fissuura klo 6:ssa ja sisempisulkijalihas ihan äärettömän kovassa krampissa. Itse tutkimus sattui ihan ....tanasti, kun haava kipeä ja lihakset krampissa. Vaikka laittoivat jotain puudutetta, niin oli kyllä hirvee, mutta nyt voin sanoa että kannatti, nimittäin tutkimuksen jälkeen lekuri laittoi kolme botoksiinipiikkiä sulkijalihakseen joka myös oli kaikkea muuta kuin nautinnollista. Lääkäri totesi että botoksiini alkaa helpottamaan hetikohta, mutta haavan paraneminen ottaa aikansa. Nyt on toimenpiteestä mennyt reilu 5 viikkoa ja totisesti, kramppi alkoi hellittämään pikkuhiljaa, mutta eihän se haava heti rauhoittunut. Lääkäri käski käyttää pelkkää Visibliniä, mutta ei se sopinut mulle ja uhmasin ohjeita ja käytin Pegorionia sekä lisäksi Rectogesicciä aina vessa reissun jälkeen. Nyt alkaa elämä olemaan normaalimpaa ja en muista koska mulla olisi ollut näin hyvä tilanne peräpään osalta. Nyt pitää kuitenkin muistaa jatkaa kuidun syöntiä, runsaalla vedellä höystettynä sekä välttää kokolihan syöntiä. Mietityttää vaan että mitähän sitten 3-4 kk:n päästä tapahtuu kun Botoksiinin vaikutus lakkaa - luin jostain tutkimuksesta että jopa 50% hoidon saaneista tilanne oli hyvä vielä vuodenkin päästä. No, ei parane surra huomista, vaan nauttia tästä olotilasta ja siitä että kaikki ajatukset ei pyöri oman perseen ympärillä :)

        Hei! Miten sul on sujunut botoksiini hoidon jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        .....minä 56-vuotias mies jatkan tässä päivitystä yllä olevaan. Kävin sitten sairaalassa ja yllätyksekseni ei siellä paljoa konsultoitu, vaan housut pois ja pöydälle tutkittavaksi; fissuura klo 6:ssa ja sisempisulkijalihas ihan äärettömän kovassa krampissa. Itse tutkimus sattui ihan ....tanasti, kun haava kipeä ja lihakset krampissa. Vaikka laittoivat jotain puudutetta, niin oli kyllä hirvee, mutta nyt voin sanoa että kannatti, nimittäin tutkimuksen jälkeen lekuri laittoi kolme botoksiinipiikkiä sulkijalihakseen joka myös oli kaikkea muuta kuin nautinnollista. Lääkäri totesi että botoksiini alkaa helpottamaan hetikohta, mutta haavan paraneminen ottaa aikansa. Nyt on toimenpiteestä mennyt reilu 5 viikkoa ja totisesti, kramppi alkoi hellittämään pikkuhiljaa, mutta eihän se haava heti rauhoittunut. Lääkäri käski käyttää pelkkää Visibliniä, mutta ei se sopinut mulle ja uhmasin ohjeita ja käytin Pegorionia sekä lisäksi Rectogesicciä aina vessa reissun jälkeen. Nyt alkaa elämä olemaan normaalimpaa ja en muista koska mulla olisi ollut näin hyvä tilanne peräpään osalta. Nyt pitää kuitenkin muistaa jatkaa kuidun syöntiä, runsaalla vedellä höystettynä sekä välttää kokolihan syöntiä. Mietityttää vaan että mitähän sitten 3-4 kk:n päästä tapahtuu kun Botoksiinin vaikutus lakkaa - luin jostain tutkimuksesta että jopa 50% hoidon saaneista tilanne oli hyvä vielä vuodenkin päästä. No, ei parane surra huomista, vaan nauttia tästä olotilasta ja siitä että kaikki ajatukset ei pyöri oman perseen ympärillä :)

        Moi! Mulla toi botoksini injektio huomenna. Oireita ollu kohta 20 vuotta. Pystyitkö pidättämään pieruja/ulostamista vai tuliko kaikki vaan automaattisesti ulos sen botoksiini toimenpitren jälkeen?


    • Anonyymi

      Hei!

      Lähdin etsimään vertaistukea tähän fissuura vaivaan. Sain sen kiusakseni vauva arjen keskellä mikä on ollut hyvin stressaavaa mutta nyt jo helpottumaan päin.

      Aluksi hoidin vaivaani sheriproctilla kun luulin että kyseessä pukamat. Välillä oli paree kunnes taas tuli kipua. 4 viikkoa meni näin ja sitten menin yksityiselle. Silloin haavaumaa ei löytynyt kunnes se repesi kun lääkäri tuseerasi. Sain ohjeeksi ensin käyttää neoptoctia jos ei auta niin sitte rectogesiciä jota aloin käyttää ja jota en lopulta voinut käyttää kutinan ja poltteen vuoksi. Siinä meni marraskuu. Tuntuu että noi kortisonivoiteet on pahentanu ongelmaa :(

      Varasin kunnan lääkärille ajan ja katsottiin että haavauma punoittaa sain dilziam voidetta tai mikä se ny onkaa mikä apteekis sekotetaa. Vaiva oli jo taas paree kunnes tänää jouduin käymään 2 kertaa kakalla. Uloste oli pehmeää, toinen kerta oli ripulia ja mukana oli jotain punaisia säikeitä (ehkä tomaattia) ja hyvin pienesti verta yhessä ulosteen kohdassa. Kärsin herkästä suolesta, vähä ärtyvän suolen tyyppinen.

      Vissiin toi ripuli pahentaa oireita sekä ponnistaminen?

      Lasken tällä hetkellä kuituja ja juon paljon vettä. Vi-sibliniä en voi käyttää ja koska mahani on jo pehmeä en voi käyttää myöskään pegorionia. Vatsani toimii aina ennen aamupalaa.

      Välillä peräaukko tuntuu ärtyneeltä ja kutiaa, jotenkin iltaisin sen huomaa kun ei ole mitään tekemistä. Ärsyttävää. Toivon todella että saan tämän vaivan hoidettua. Lääkäri sanoi että jos ei helpota niin tehdään tähystys ja se pelottaa ja leikkaushoitoon en halua. Nämä vaihtoehdot tuntuvat tosi hankalalta kun on tämä vauva tässä.

      Mikä on pahinta mitä fissuura voi tehdä? Voiko se jotenkin muuttaa muotoaan tms.?

    • Anonyymi

      Hei

      Minulla on ollut nyt noin 4kk. kestävä todella kivulias ilmeisesti haavauma.
      Sain siihen lääkevoidetta, mikä valmistetaan apeekissa, siitä ei ole ollut mitään apua. Olen myös ottanut kylpyjä ja suihkuja useasti päivittäin.
      Miten teillä muilla, onko kipu ollut aina samanlaista kirvelyä ja polttelua?
      Minulla on niiden lisäksi kivut ikäänkuin laajentuneet toiseen pakaraan ja kivut vain kovenevat. Myös kovia vihlovia kipuja säteilee alavatsaan.
      Kirjoittaisitteko, onko kenelläkään samanlaisia oireita, kiitos?

      • Anonyymi

        Monenlaatuisia kipuja, verenvuotoja, kipuilua eri puolilla vatsaseutua/ lavan alla, ulostevuotoa, jne. on ollut jo vuosia. Juuri nyt on kysymääsi pakarakipua toispuoleisesti. Toisessa pakarassa lisäksi aristava sormenpään kokoinen kyhmy (lähellä peräaukkoa). Vuosia on tosiaan kärsitty. Kuulostaa tylsälle, mutta tähänkin vaivaan jollakin tapaa turtuu ja tottuu.


      • Anonyymi

        Hei!

        Kirjoittelin tuola aiemmin, olen se kellä vauva. Lääkärini sanoi että alavatsakivut/krampit ei liity peräaukon haavaumaan eli johtuvat jostain muuta.

        En ymmärrä miksi tämä vaiva ei parane. Pelkään yli kaiken että joudun kolonoskopiaan, se tulee seuraavaksi jos oireet ei hellitä. Mulla on välillä ollut verta ulosteen päällä, ei mitään hurjia määriä. Seuraan sitä nyt tammikuun ajan jolloin on viimeinen hoitokuukausi voiteen kanssa. Stressi ja ahdistus on taas katossa ja tuntuu vaikeelta jopa hengittää mikä johtuu ahdistuksesta. Ei varmasti auta paranemista.

        Tätä on niin vaikea käsittää kun syön just niinkuin pitää ja silti tää ei parane. Miksi?

        Leikkaushoitoon en suostu. Pelkään ehkä myös sitä että löytyy jotain vakavaa :(

        Onko teil muilla ollut haavauman yhteydessä verta ulosteen päällä tai mahakipuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Kirjoittelin tuola aiemmin, olen se kellä vauva. Lääkärini sanoi että alavatsakivut/krampit ei liity peräaukon haavaumaan eli johtuvat jostain muuta.

        En ymmärrä miksi tämä vaiva ei parane. Pelkään yli kaiken että joudun kolonoskopiaan, se tulee seuraavaksi jos oireet ei hellitä. Mulla on välillä ollut verta ulosteen päällä, ei mitään hurjia määriä. Seuraan sitä nyt tammikuun ajan jolloin on viimeinen hoitokuukausi voiteen kanssa. Stressi ja ahdistus on taas katossa ja tuntuu vaikeelta jopa hengittää mikä johtuu ahdistuksesta. Ei varmasti auta paranemista.

        Tätä on niin vaikea käsittää kun syön just niinkuin pitää ja silti tää ei parane. Miksi?

        Leikkaushoitoon en suostu. Pelkään ehkä myös sitä että löytyy jotain vakavaa :(

        Onko teil muilla ollut haavauman yhteydessä verta ulosteen päällä tai mahakipuja?

        Aina kun haavauma päällänsä, niin verta on ulosteen päällä, sellaista kirkkaan punaista ja toisinaan pytty on kuin teurastamon lattia. Vatsakipuja mulla ei koskaan ole ollut ja krampit on selkeesti olleet sisemmäsdä sulkijalihaksessa. Peräaukom haavauman paraneminen vie mulla aina sen 2-3 kk, joten malttiabpitää olla ja sitä hoitomuotoa pitää yllä joka tuntuu parhaimmalta. Pehmittävät ja lisäkuitu toimii mulla, mutta kuituakaan ei pidä liiaksi ottaa. Kyllähän se kun tilanne on päällä, niin tuntuu ettei mikään auta. Mulla äityi viimeksi niin pahaksi että oli pakko turvautua botoksiinihoitoon , joka sitten laukaisi sulkijalihakaen krampin ja mahdollisti siten paremmat olosuhteet haavan paranemiselle, toki sekin otti aikansa hoifon jälkeen (5-6 vkoa).
        Mene nyt vaan rohkeesti lääkäriin ja kyllä selviät kolonoskopiasta jos sellainen tehdään. Paras että asioihin tulee mahdollisimman nopeasti selvyys, niin pääset jatkamaan jollakin aikataululla normiarkea. Tsemppiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina kun haavauma päällänsä, niin verta on ulosteen päällä, sellaista kirkkaan punaista ja toisinaan pytty on kuin teurastamon lattia. Vatsakipuja mulla ei koskaan ole ollut ja krampit on selkeesti olleet sisemmäsdä sulkijalihaksessa. Peräaukom haavauman paraneminen vie mulla aina sen 2-3 kk, joten malttiabpitää olla ja sitä hoitomuotoa pitää yllä joka tuntuu parhaimmalta. Pehmittävät ja lisäkuitu toimii mulla, mutta kuituakaan ei pidä liiaksi ottaa. Kyllähän se kun tilanne on päällä, niin tuntuu ettei mikään auta. Mulla äityi viimeksi niin pahaksi että oli pakko turvautua botoksiinihoitoon , joka sitten laukaisi sulkijalihakaen krampin ja mahdollisti siten paremmat olosuhteet haavan paranemiselle, toki sekin otti aikansa hoifon jälkeen (5-6 vkoa).
        Mene nyt vaan rohkeesti lääkäriin ja kyllä selviät kolonoskopiasta jos sellainen tehdään. Paras että asioihin tulee mahdollisimman nopeasti selvyys, niin pääset jatkamaan jollakin aikataululla normiarkea. Tsemppiä.

        Hei , kiitos tsempiistä. Joo siis mullahan on nyt käytössä se apteekis sekotettava rasva. Luin nyt uudestaa viimesimmän tk:n hoitokertomuksen niin selkeää haavaumaa ei ole vaan limakalvo on ärtynyt.

        Pitää jaksaa uskoa että paranee :D

        Mitä pehmittävää oot käyttäny?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei , kiitos tsempiistä. Joo siis mullahan on nyt käytössä se apteekis sekotettava rasva. Luin nyt uudestaa viimesimmän tk:n hoitokertomuksen niin selkeää haavaumaa ei ole vaan limakalvo on ärtynyt.

        Pitää jaksaa uskoa että paranee :D

        Mitä pehmittävää oot käyttäny?

        Pegorionilla itse saan parhaiten pehmitettyä....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pegorionilla itse saan parhaiten pehmitettyä....

        Joo. Mä syön kuitupitosesti ja paljo vettä. Yritän syödä enemmän liukunevia kuituja. Pegorioni olis hyvä ottaa aamupalan yhteydes mut yleensä saan enne aamupalaa jo mennä vessaan. Tavara luistaa kyllä mutta välil mietin voiko se ulosteen pinta silti olla jotenkin karkea..

        Saa olla kyl helvetin tarkka ton ruuan kans. Nyt jouluna kun en ollut tarkka sain ponnistella yhden ummetus kökkäreen ulos ja sit tuli verta tosi vähän, en oo varma oliko se pukamasta vai haavaumasta. Vain 2 päivänä tuli verta ja nyt ollu taas hyvä. Vähän on kipua enkä osaa sanoa onko se pukamassa vai missä.. ite haava kohta ei mielestäni tunnu ärtyneeltä. Aika näyttää. Onneksi pystyy istumaan jne. :)


    • Anonyymi

      Ei kannata harjoittaa sodomiaa

    • Anonyymi

      Ihan mielenkiinnosta kysyn seuraavaa. Onko teillä kenelläkään, kuka kärsii haavaumista, todettu välilevyn pullistumaa alaselässä, mikä painaa hermoja?
      Minulla on molemmat vaivat. Välilevyn pullistuma aiheuttaa toisen jalan varpaiden puutumisen ja kipuilun. Olen huomannut, että aina kun varpaat puutuu, alkaa myös yhtäaikaa koskemaan haavaumaan ja kramppaa koko sulkijalihaksen.
      Mietin vaan, että voisikohan näillä olla jotain yhteyttä toisiinsa? Jos samat hermot kulkee myös sulkijalihaksen kohdalta, aiheuttaa krampin, mikä aiheuttaa huonon verenkierron, mikä taas aiheuttaa haavauman.
      En tiedä, tulee vaan mieleen kaikenlaista, kun mullakin tämä vaiva on kestänyt tosi vaikeana kohta puoli vuotta kaikesta hoitamisesta ja lääkityksestä huolimatta.

      • Anonyymi

        Minulta leikattiin syksyllä välilevyn pullistuma, joka painoi hermoa niin, ettei kaikki lihakset jalassa toimineet. Sen jälkeen sain tämän kivuliaan fissuuran. En tosin itse ole ajatellut, että se johtui itse tuosta välilevyn pullistumasta vaan siitä, että sen vuoksi en pystynyt liikkumaan kuten normaalisti, lisäksi leikkauksen jälkeen jouduin syömään pitkän kuurin särkylääkkeitä, jotka ummettaa vatsaa. Mutta voihan se johtua siitä pullistumastakin, sen aiheuttama hermokipu nimittäin vaikeutti ulostamista ja siitä tuli jo silloin vähän kivuliasta ja hankalaa.

        Nyt olen kärvistellyt tämän kanssa jo kuukausia, ja ihan perseestä tämä tosiaan on, elämänlaatu nollassa ja yritän nyt vain ajatella, että joskus tämän on pakko mennä ohi, menen vaikka leikkaukseen, jos ei muu auta. Tällä hetkellä olen 8 viikon kalsiuminestäjä (diliatseemi tms) - kuurilla, josta 1,5 viikkoa jo mennyt eikä ole yhtään helpottunut. Sen jälkeen, jos ei ole mennyt ohi, mitä on vaikea uskoa kun niin kauan tästä olen jo kärsinyt, varaan ajan prokotologille, katsotaan sitten mitä hän sanoo.

        Ainoa hyvä puoli asiassa on, että etätyötä pystyn jotenkuten tekemään, vaikka istuminen sattuu enkä seisoakaan voi pitkiä aikoja, mutta voin pitää vähän väliä taukoja ja maata sängyllä. Toimistoon meneminen olisi ihan helvetistä, sitten olisi kai pakko pitää sairaslomaa, mitä ei oikein voisi pitää, sen verran kovasti töitä (ja työstressiä, mikä ehkä pahentaa asiaa :( )


    • Anonyymi

      Haavauma ollut 3-4v , olen kokeillut kaikki lääkäreiden määräämiä lääkkeitä. Teepuuöljy ja muita ... ei mikä ei auttaa. Kipu oli ihan helvettiä.
      Sitten kokeilin PYCNOGENOL geeli strong 1%.
      AUTTOI!
      Jos joku jaksaa tätä kokeilla saa varmasti apua.
      Vaikka välille on ummetusta silti , ei tule verta , eikä satu. Haavauma parantunut👍.

      • Anonyymi

        Minäkin olen kokeillut lähes kaikki apteekin salvat, ei apua.
        Nyt kokeilin Abilar-pihkasalvaa ja se auttoi heti!


      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta saiko tuota pycnogenol geeliå käyttää myös suolen limakalvolle? Eli sisäisiin pukamiin ja haavaumaan??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ketju, mutta saiko tuota pycnogenol geeliå käyttää myös suolen limakalvolle? Eli sisäisiin pukamiin ja haavaumaan??

        Lukee netissä tuotetiedoissa että käyttökohteita mm. peräaukon haavaumat/peräpukamat.


    • Anonyymi

      Olisiko kenelläkään suosituksia Kuopion alueella toimivasta hyvästä gastrokirurgista? Alan olla valmis leikkaukseen, kun mitkään voiteet, kylvyt, botoksit yms. ei auta tähän fissuuraan. Kivut on sietämättömät.

    • Anonyymi

      Kärsin noin 4kk järkyttävästä polttelusta perävaossa, tuntui että koko vako oli tulessa aina muutama tunti ulostamisen jälkeen. Kun vihdoin ja viimein sain itseni lääkärille, määräsi lekuri haavaumaan joka oli todella pieni, tai hän ei sitä nähnyt mutta epäili oireiden perusteella, niin diltziamen tms. ja rectogesic-voidetta, rectogesicci maksaa yli 80e mutta oli sen arvoista. Samaan syssyyn parin viikon kuuri neoproct-suippoja. Muutaman viikon kutitti armottomasti, mutta polttelu loppui viikon kuluessa. Nyt mennyt kuukausi, ja ei enää edes kutita. Ja se kutina oli aivan jäätävää. Paljon liukenevia ja liukenemattomia kuituja ruokavalioon; marjoja, kaurapuuroa, pellavansiemenrouhetta, psylliumia, hamppurouhetta yms.. Ja vettä perään ja REILUSTI! Heti tuntuu, jos on syönyt kuitua, mutta ei vettä.. Ulkoisetkin pukamat ovat hellittäneet hoidon ansiosta. Jee! Vähän vielä pelottaa, uusiutuuko vaivat.

      • Anonyymi

        Hei!

        Olen kirjoitellut tänne aiemminkin. Fissuura vaivani alkoi viime marras-joulukuussa..Siitä lähtien vaivannut enemmän ja vähemmän. Nyt sain kiusakseni peräpukaman missä hyytymä, kävin näyttää päivystyksessä, mutta sain vain reseptin neo proctille. Luulen että myös fissuurani on nyt kunnol auki kun tuntuu vuotavan verta iholle. Rasittavaa. Tai sitten se veri on peräsin pukamista. Ulostamisen jälkee oli sellasta kipua et tuli mieleen et kipu voi johtua pukamasta ja haavaumasta.

        Mietin tota neoproctin käyttöö että pahentaako vain ongelmiani. Mainitsin kyllä sairaanhoitajalle et mulla on myös haavauma vaivannut mutta tuntu ettei se oikee tajunnu kun sit kysy et onko kipu haavaumassa vai pukamassa. Tähysti myös peräaukkoni , teki kipeää , mutta sano vaan et pukamat sielläkin vähä ärtyneet.

        Eli kysymykseni teille kuuluu: pahentaako neoproct haavauma vaivaa? Pukamiin se auttaisi et kai mun silti pakko sitä käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!

        Olen kirjoitellut tänne aiemminkin. Fissuura vaivani alkoi viime marras-joulukuussa..Siitä lähtien vaivannut enemmän ja vähemmän. Nyt sain kiusakseni peräpukaman missä hyytymä, kävin näyttää päivystyksessä, mutta sain vain reseptin neo proctille. Luulen että myös fissuurani on nyt kunnol auki kun tuntuu vuotavan verta iholle. Rasittavaa. Tai sitten se veri on peräsin pukamista. Ulostamisen jälkee oli sellasta kipua et tuli mieleen et kipu voi johtua pukamasta ja haavaumasta.

        Mietin tota neoproctin käyttöö että pahentaako vain ongelmiani. Mainitsin kyllä sairaanhoitajalle et mulla on myös haavauma vaivannut mutta tuntu ettei se oikee tajunnu kun sit kysy et onko kipu haavaumassa vai pukamassa. Tähysti myös peräaukkoni , teki kipeää , mutta sano vaan et pukamat sielläkin vähä ärtyneet.

        Eli kysymykseni teille kuuluu: pahentaako neoproct haavauma vaivaa? Pukamiin se auttaisi et kai mun silti pakko sitä käyttää.

        Mulla todettiin 6vkoa sitten yleislääkärillä ärtynyt sisäinen pukama. Määrättiin Neoproctia joka alkoi jo helpottaa mutta viikon käytön jälkeen alkoi oireilla uudelleen. Lääkkeen käytön jälkeen alkoi armoton polttelu. Uudelleen lääkärille joka vaan sanoi että määrää samaa lääkettä lisää. Kivut vaan paheni joten lopetin sen. Sitten kävin Gastroskopia erikoislääkärillä, joka sanoi että ei alunperinkään olisi pitänyt tuota lääkettä määrätä, koska kipu johtui fissuurasta ja tuo oli vain pahentanut tilannetta. Nyt 3vko takana Diltiazem-voidetta joka on jo hieman helpottanut oireita, mutta vielä on matkaa kivuttomaan arkeen. Nyt 6vko saikkua takana, koska kivut on olleet aika-ajoin sietämättömät. Todell vittumainen ja henkisesti uuvuttava vaiva.


    • Anonyymi

      Minulla oli pieni määrä verenvuotoa muutaman päivän ajan, jonka jälkeen kävin lääkärissä. Ei löytänyt pukamia, vaan pienen ärtyneen kohdan joka on saattanut vuotaa. Määräsi siihen pukamavoidetta. Vuoto on loppunut, mutta mitenkä hyvänä diagnoosia tuollaista epävarmaa vuotokohdan löytymistä kannattaa pitää?

      Onko syytä mennä jakotutkimuksiin?

      • Anonyymi

        Tuo on hivenen ongelmallista.

        Jos lääkäri ei ollut tuon enempää huolestunut vuodosta että määräsi vain voiteita, niin ei ehkä ole kovin vakavaa.


    • Anonyymi

      Minulla oli tosi tuskallinen fissuura noin 9 kk. Mitkään voiteet tai botoksit ei auttaneet.
      Lopulta sain kerjättyä itselleni puudutuksessa tehtävän tutkimuksen ja siinä samalla kirurgi tikkasi haavan kiinni.
      Siihen loppui tuska ja kirvely. Suuresti ihmettelen, miksi sitä ei suostuttu minulle tekemään jo aikaisemmin, vaikka sitä usin pyysin.
      No pääasia, että nyt kivut on pois.

      • Anonyymi

        Hei! Saisinko lääkärin nimi kiitos


    • Anonyymi

      Samaa vaivaa. Vanha ketju, mutta nostetaan.
      Ei auta neoproct tms.

      Oliko tuo jonkun mainitsema pycnogenol geeli sellainen, että saa käyttää myös suolen limakalvolle? Vaiko vain iholle?

      Ei tässä enää kestä pää tätä kipuilua.

    • Anonyymi

      Vanha ketju mutta pistän omat kokemukset.

      Aina kun vatsa vähän kovemmalla, niin tulee pukamat/haavauma wc käynnin jälkeen. Kipu kestää tuntitolkulla... Voiteet auttaa, tai ns tappaa kivun... Voiteitten avulla ~ viikko niin alkaa hellittää.

      Tässä minun resepti pukamien/haavautumien hoitoon:
      1. KAURAPUURO AAMULLA, todella tärkeää. Lisätkää joukkoon vähän psyllium/visibliniä.
      2. Tämä oli minulle isoin apu, elikkä pureskele ruoka kunnolla! Minä aiemmin aina hotkin ja en pureskellut ruokaa tarpeeksi.
      3. Muista juoda kunnolla vettä tms.
      4. Rutiinit elämässä! Älä pidättele, ja älä ponnistele turhaan.
      5. Käytä käsisuihkua aina kun voit.
      6. Kuntoile enemmän, stressaa vähemmän. Stressi ainakin minulla on negatiivistä ruuansulatuksen kannalta.
      7. Jos teet työksesi istumatyötä, harkitse seisontapöytää. Muista pitää pienet tauot myös kahvitaukojen välillä.

      Ps, minulle ainakin sinkkivoide ja teepuuöljy auttoi haavauman paranemiseen.

      Toivottavasti tästä on jollekin apua...

    • Anonyymi

      Osaisiko teistä haavauman selättäneistä / sen kanssa elämään oppineista kertoa tarkemmin mikä se ”oikeanlainen” ruokavalio on ihan ateriatasolla? Kuinka paljon kuitua päivässä, entä rasvoja?

      Itsellä haavauma lihaskudokseen saakka auki kohta 4kk, botuleeni piikit laitettu viikko sitten. Minulla vauva imetyksellä eli energiaa tarvitaan paljon. Ruokavaliosta haavaumasta riippumattomista syistä poissa: maito, muna, nauta, soija, kaura, vehnä, ruis ja ohra. Epäilen olenko kompensoinut gluteenittoman ruokavalion kuitujen vähäisyyttä liikaa ja kuivattaako liika kuitu ja rasvojen puute nyt limakalvoja. Sorrun myös herkästi energiavajeessani syömään sokeriherkkuja, mikä on varmasti pahasta. Oisko esim. pähkinät ja rusinat ok energian tarpeen tyydyttämiseksi?

      Suolta on myös leikattu ja se on toiminut sen jälkeen laiskasti ja tikistämällä. Haavauman kanssa ulostamiskertoja on saattanut olla kymmeniä ja toimitus vaatia jopa 10 tuntia vessassa ravaamista. Kipu on ollu jäätävän kovaa ja ainoastaan paikalla oleminen lämpöpeiton sisällä ja rentoutuminen on voinut joskus auttaa. Olen siis alkanut pelätä pientäkin liikahdusta enkä ole edes ulkoillut koko talvena kun vessaan pääsyn on oltava kokoaikaista. Liikkumattomuushan varmasti pahentaa suolen tipoittaista toimintaa… vinkkejä tähän?

      Kyllä voi vaiva olla kirjaimellisesti prseestä.. kiitos tästä ketjusta silti, lohdullista saada vertaistukea ja vinkkejä.

    • Anonyymi

      Minulla vuosia kestäneet vaivat. On tehty tähystykset suolen toimintakuvaukset ja muut. Kaikki on kokeiltu botoxista lähtien. Sulkijalihaksen todella kireä, ainakin silloin kun oireet pahimmillaan. Olen huomannut, että aamulla marjasmoothie, jossa pähkinöitä, siemeniä, kaurahiutaleita ja esim. kauramaitoa, auttaa ehkä sen vuoksi, että saa suoleen massaa. Illalla nykyisin otan pegorionia 12 g yhden pussillisen. Diltiazeemivoidetta käytän tällä hetkellä myös. Nyt löysin luontaistuotekaupasta hevoskastanjauutteen, mikä auttaa alapään ja jalkojen verenkiertoon. Tuo uute ei kuulemma käy diabeetikoille. Ja ei kannata käyttää jatkuvasti. Itse aion käyttää sitä noin viikon kerrallaan ja sitten taas tauko. Minulla kun kivut pahimmat aina kerran kuukaudessa. Myös kamomilla ja aloeveraa olen käyttänyt oireiden helpotuksen. Kannattaa pitää puhtaana ja rasvata. Vaseliinia ja kookosöljykin lievittää. Toiveikkaana odotan, jos nyt tästä kastanjasta saisi apua. Nyt kuitenkin parempi vaihe menossa. Minulla myös koronarokotukset pahensivat vaivaa, mitä kesti noin 7 kk. Kukaan ei kyllä myönnä, että voisi johtua niistä. Nimimerkki , Brooke

      • Anonyymi

        Itsellä ei ollut koskaan ulostamis ongelmia, kunnes lapseni syntyi. Sen jälkeen ollut on/off haavaumia. Olen käyttänyt kaikenlaisia voiteita, mistään ei ole ollut apua. Tätä on joo jatkunut viisi vuotta. Yritän pitää vatsani löysänä Movicolin ja Psylliumjauheen avulla. Välillä on ollut hyviä jaksoja ja välillä huonoja. Haava on päässyt kroonistumaan. Nesteet ja kuitutkaan ei auta.
        Todella kiusallinen vaiva ja välillä mielikin maassa. Leikkaukseenkaan en uskalla mennä, kun pelkään että tulee muita ongelmia :/


    • Anonyymi

      Testi

    • Anonyymi

      Täällä kans fissuura ongelmia. Jännä juttu kun mulla alkoi kans vaivat kun ekat lapsukaiset syntyi. Sain fissuuran paranemaan muutamien kuukausien päästä kun vaivat alkoivat. Nyt kuuden vuoden jälkeen kun sain uuden vauvan, vaivat ovat palanneet! Käsittämätöntä että taas selailen näitä keskustelupalstoja ja yritän etsiä vaivoihin vastausta. Se tässä kummaa onkin kun paraneminen ekalla kerralla tapahtui melkein itsestään. Olin juuri hakenut lääkäriltä kuurin tota rectogesic voidetta ja jotain puuduttavaa voidetta. Kokeilin kerran tota rectogesic voidetta ja hirveä päänsärky, polttelua ja jotenkin sekava olo tuli. Ajattelin etten voi hoitaa lapsia kun näin vahva lääke että olokin tuntui oudolta/ huippasi. Niin sitten päätin ärsyyntyneenä että minä sitten kakkaan " veitsen" teriä aina välillä ennen kuin tuota uskallan käyttää. Ja jätin samalla myös pegorionin pois kun tuntui ettei säännöllisellä käytöllä ollut kummoista vaikutusta. Ja palasin oikeastaan entiseen ruokavaliooni(mikä ei siis huono ollut ennestäänkään) ja yritin vettä muistaa vain enemmän juoda. Jostain syystä kroppa tykkäsi tästä ja perä rupesi paranemaan. Ja pysyi hyvänä kuusi vuotta (joskus sattui vihlaisemaan jos kakka kovalla). Mutta nyt sama tilanne, haava on tullut kun synnytyksestä oli kulunut n. kuukausi. Uusia vinkkejä täällä haeskelen kun en uskalla toivoa että tällä kertaa paranisi noin itsekseen. Ennen paranemista siis kokeilin sinkki voiteita, bebantteenia, lämmintä suihkua, lisäsin luumuja, päärynää, visiblin valmistetta(joka minulla pahensi asiaa)jne.
      Onneksi täällä vertaistukea!

    • Anonyymi

      Itsellä peräaukon haava oli aiheuttanut hetkittäin jopa äärimmäistä kipua jo lähes 10 viikon ajan. Kaksi lääkärikäyntiä ja tuubi nitraattivoidetta oli takana. Ulostaminen sattui, mutta sen jälkeen vasta koskikin usean tunnin ajan. Aamuisin oli lähes kivuttomia hetkiä.

      Eräänä yönä kipu oli taas todella pahaa ja kestänyt jo kuutisen tuntia. Voide, 800 mg Buranaa ja 1000 mg Panadolia eivät auttaneet. Kylmästä oli vähän apua. Unessa ei pysynyt edes unilääkkeellä ja haahuilin ympäri taloa neljään asti. Aloin etsiä ratkaisuita netistä (mitä en todellakaan suosittele) ja törmäsin peräaukon vaivojen hopeahoitoon 1900-luvun alussa.

      Se mitä nyt kerron, on jotain sellaista, mitä en todellakaan suosittele kokeilemaan omin päin. Konsultoikaa lääkäriä ensin. Hopea (varsinkin ioneina) on myrkyllistä ja esim. 50 mg annoksen on todettu tappavan laskimoon annosteltuna. Hopea myös voi muuttaa perimää ja kiistatta tekee bakteereista resistenttejä superbakteereita. Tämä konsti on vain todelliseen hätään.

      Ostin apteekista säärihaavojen hoitoon tarkoitettua hopealevyä. Levy maksoi useita kymppejä. Leikkasin levystä noin 4 x 4 cm kokoisen palan ja länttäsin sen peräaukkoni päälle (suojamuovin alla ollut kevyt liimapinta ihoa vasten). Tyypillisesti 3-9 välillä vaihdellut kipu oli noin 20 tunnin hopeahoidon jälkeen ykkösen luokkaa, lähinnä pientä kuumotusta. Ulostaminen toki vielä sattui, ehkä 4-5 verran, mutta se oli vain hetkellinen piina.

      Hopealapusta oli siis ainakin kolme hyötyä. Tulehdus katosi, hankaus väheni (kävely ärsytti pahasti peräaukkoa) ja lappu lämmitti mukavasti (sulkijalihas rentoutuu, jolloin verenkierto paranee ja haavalla on paremmat edellytykset mennä umpeen). Itse haava parani, tai muuttui ainakin täysin oireettomaksi, viidessä vuorokaudessa.

      Korostan vielä kerran, että tämä hoito ilmeisestä tehokkuudestaan huolimatta voi olla vaarallista ja sitä ei tule käyttää kuin äärimmäisessä hädässä. Kysy ensin lääkäriltä hänen mielipidettään. Ja jos lasten hankkiminen on ajankohtaista, älä koske hopeaan, ettei perimävauriot aiheuta ongelmia lapselle tai sinulle (syövät, vammaisuus jne.). Minulla lapset on jo hankittu ja ikää 40 vuotta, joten ei ole enää niin kriittinen tilanne. 10 viikon kärsimys kuitenkin loppui tällä hoidolla ja hopealappua jäi yli vielä monelle uusiutumiskerralle.

    • Anonyymi

      Itsellä syy oli siinä, että pesin pepun ulostamisen jälkeen, mutten kuivannut kunnolla. Kosteus aiheutti istumisen kanssa pientä hankautumista, mikä johti haavaumaan. Aivan hirvittävät kivut ja jopa itsetuhoisia ajatuksia kun mikään ei tuntunut auttavan, ei ruokavalio, ei liikunta eivätkä erilaiset voiteet. Eli huolellinen pesu ja ennen kaikkea kuivaaminen pyyhkeellä ja kuivina vuodenaikoina ceridalia kosteuttamaan. Näin naurettavan yksinkertaista selitystä ja apua en onnistunut saamaan kolmen vuoden aikana erikoislääkäreiltä, joille kävin vaivaani näyttämässä, vaan sinnikkään googlailun tuloksena jostain lääkäriblogista. Nyt vuoden ajan kivut olleet täysin poissa. Toivottavasti muillakin auttaa, aivan kamala vaiva!!

    • Anonyymi

      Ei aina tule kakkaani verta/ kun olen kakalla niin se sattuu minun peppuni haavan joka on peräaukossa mutta ei syvällä,mitä minun kannattaisi tehdä?

    • Anonyymi

      Itellä takana 4vk veristä ulostamista. Välillä vain muutama pisara kirkasta verta parerissa, välillä pönttö punaisena verestä jota nokkuu laattialle pöntöltä noustessa. Viikolla 5 aloin jo huolestua jolloin mukaan tuli myös viiltävä kipu ulostaessa. Tätä ennen kipu oli ollut vain mieto. Myös viikolla 5 oli 3 peräkkäistä päivää jolloin pönttö verestä punainen. No nyt on sitten takana 4 veretöntä päivää. Diagnosoin ite että kyse on sisäisestä pukamasta luultavasti. Viikolla 5 rupesin käyttämään Pegorionia joka toimi. Lisäksi muutin ruokavalion kasvisruuaksi. Kesäkurpitsaa, kurkkua, porkkanaraastetta, punajuurta, kaurapuuro ja tumma leipä, maito pois. Syön 4 krt päivässä ja ulostusrytmi on 1krt päivässä aamulla. Lisäksi liikuntaa joka päivä ja paljon vettä. Ennen ulostamista työnnän sormella normaalia kosteusvoidetta reikään jotta tavara kulkisi liukkaammin. Tällähetkellä ulostaessa tuntuu vielä pieni pistos ihan kun neulalla pistäis, mut ei enään paha. Ruokavalion muutan nyt pysyvästi. Pois valkoiset viljat ja kaiki ummetusta aiheuttava. Pelottaa vaan, että sitten kun joudun lopettamaan Pegorion kuurin, toivottavasti kakka on silloinkin pehmoista. Visiblinin otan sitten ainakin käyttöön, mutta en halua ruveta käyttämään sitä katkuvasti, koska senkin teho heikkenee ajanmyötä.

      Jaa niin. On mulla ulkoiset pukamatkin tuttuja. Niistä oon päässy eroon kun suihkutan lämmintä vettä ja laitan jääpalaa vakoon. Tätä vuorotellen. Varottava ettei jääpalsta tule paleltumaa, pidän vain muutaman sekunnin sitä sielä. Varottava myös ettei lämpimästä vedestä tule palovammaa. Kastele jääpalat vedellä ennenkuin laitat vakoon, ettei jäädy kiinni ihoon.

      • Anonyymi

        Tähän jatkoa: nyt takana 2vk ulostamista ilman verta, kun on pitänyt ulosteen pehmoisena. No sitten yhtenä päivänä uloste vähän kovaa ja heti verta paperissa. Nyt seuraavana päivänä uloste pehmeää ja ei verta. Sormella tuntuu pitkittäissuuntainen pitkä kohouma, ikäänkuin arpi kello 9:ssä. Lääkärissä en ole käynyt, joten en tiedä onko kyseessä haavauma vai pukama. Nyt tuli mieleen dejavuu. Olen kokenut tämän aiemminkin näillä ihan samoilla oireilla, eli arpi tuntuu peräsuolessa jne, mutta siitä olen ainakin aiemmin parantunut. Toivottavasti nytkin... Ja itsellä yhdistelmä kaurapuuro+banaani+tumma ruisleipä+kuitulisä aiheuttaa kovan ulosteen. Täytynee syödä enemmän liukoisia kuituja....


    • Anonyymi

      Alla pieni kimara infoa pyrstön hyvinvoinnille. Haavaumat tupannevat olemaan suurelta osin suokavalion aiheuttamia (?).

      ps. Suihkusaippuaa tai geeliä ei tule käyttää peräukon pesuun, sillä se kuivattaa herkkiä kalvoja, aiheuttaa kutinaa ja kutinakierteen. Pelkkä lämmin vesi riittää.

      Eipä neutraali koskeusvoidekaan taida olla pahaksi, mikäli tarvetta ilmenee.

      "Tunnista neljä yleisintä peräaukon vaivaa – tässä oireet ja hoito-ohjeet"

      - https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/da4e0cf1-c311-4d25-8b75-341067d9b7c3

      "3 erityistä syytä altistaa suomalaisia peräpään kipeille vaivoille, vaikka hoito olisi helposti saatavilla"

      "Liiallinen istuminen, stressi ja kuituköyhä ruokavalio voivat altistaa monenlaisille peräpään vaivoille."

      - https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a94e43c0-dce5-4136-ba71-ca5c87179804

      * Toimitko näin pöntöllä? Lääkäri kertoo peräpäälle paremman tavan: ”Paras vaihtoehto”

      - https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/fa88bfb9-135b-4fbb-999a-c03253ecf979

      "Hoida peppu kuntoon – Tunnista jopa vaarallinen vaiva"

      - https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/5578202b-1f31-4ac2-8665-7d0b11d80176

      Pepuistakin tulee pitää hyvää huolta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe