Tarkoitus on jättää eka kertaa masto talveksi pystyyn. Toivoisin muutamaa vinkkiä.
1) Miten masto tulee tukea, onko vantteja löysennettävä?
2) Miten pressun veto onnistuu peitoksi? Kaksi kai niitä pitää olla? Miten vanttien kohdan saa tiiviiksi?
Ulkomailla telakoivat näköjään lähes järkiään mastot pystyssä. Miksi meillä arastellaan? Paljon kolhitaan ja vahingoitetaan mastoja kaato- ja nostovaiheessa.
Masto pystyyn talveksi
21
5434
Vastaukset
- Semi
Meillä mastoon ja sen tukivaijereihin kohdistuu lämpötilaeroista johtuen suuria voimia, lisäksi lumi ja jää eivät tee hyvää sille. Vakuutusyhtiöt eivät suosittele tuota tapaa!
- n.n.
Jaa että miksi masto alas? Saattaisivatpa tulla pursiseuran sedät vihaisiksi siinä vaiheessa kun yritetään venettä masto pystyssä suuliin sisään:-)
- pystyyn
Mastot kaadetaan ilmeisesti perinteistä johtuen, varsinaista selkeätä syytä ei ole otta ales jos vaan veneen nosto onnistuu masto pystyssä.
Varmista että vene on tuettu hvyin jotta pukit eivät petä, masto aiheuttaa jonkin verran tuulivoimia. Vantteja olisi ihan hyvä löysätä jonkin verran että runkoon ei kohdistu turhia voimia.
Ei se pieni pressun vuoto mitään isoja ongelmia tulisi aiheuttaa, varmista että tuuletus on kunnossa niin homma menee kyllä hyvin. Eli pressua ei pidä laittaa tiiviksi kanneksi. - mastosulkeinen
Minä kyllä kaadan maston, on paljon helpompaa tarkastaa nostimet, vantit ja saalingit kun masto on vaakasuorassa. Se maston kaato on niin pieni homma että sen tekee mielellään kun sitten kesällä voi hyvällä omallatunnolla seilata, kun kiinnitykset on tarkistettu.
- Antsu
Ja tuulianturit, windexit ja antennit olis kuitenkin pitäny topista hakea. Ja kaikki fallit nokeentumasta. Ihan samalla vaivalla ottaa koko maston alas. Puhumattakaan kannen läpi tulevasta mastosta, joka kuitenkin hiukan tihkuisi vettä sisään jäätymään. Enkä sitä pressun raosta tulevaa vettä haluaisi edes kannelle helojen alle.
- ihmettelen...
Helsingin kaupungin talvisäilytyspaikoilla maston pystyssäpito on talvisäilytyksessä kielletty. Muidenkin kaupunkien säännöissä voi olla vastaavaa.
- kielletään
Masto aiheuttaa kovassa tuulessa kuormaa venepukkiin. Toki joillain on ihan oikeasti tukevia pukkeja, mutta kyllä useimmat ovat aika heppoisia. Ilman mastoa tuo pukkeihin kohdistuva tuulen aiheuttama kuorma on huomattavasti pienempi. Muuta kuormaahan niihin ei juurikaan kohdistu, jos vene on oikein telakoitu.
- owe
kielletään kirjoitti:
Masto aiheuttaa kovassa tuulessa kuormaa venepukkiin. Toki joillain on ihan oikeasti tukevia pukkeja, mutta kyllä useimmat ovat aika heppoisia. Ilman mastoa tuo pukkeihin kohdistuva tuulen aiheuttama kuorma on huomattavasti pienempi. Muuta kuormaahan niihin ei juurikaan kohdistu, jos vene on oikein telakoitu.
Ettei se siellä ulkomailla olisi tuo telakointiaikakin useasti lyhempi. Edellä useita syitä kerrottukin miksi masto tulee kaataa telakoinnin ajaksi, ei siinä mikään perinne kyseessä vain ole. Tuulikuormat mastoon talvella kuitenkin melkoiset ja toisinkuin vesi ei säilytyspukki toivonmukaan myötää...
Maston pystyynjättämiseen ei taida löytyä muuta syytä kuin laiskuus, mitään vaurioita siitä ei tule jos hommansa osaa tehdä. - Suurehko vene
owe kirjoitti:
Ettei se siellä ulkomailla olisi tuo telakointiaikakin useasti lyhempi. Edellä useita syitä kerrottukin miksi masto tulee kaataa telakoinnin ajaksi, ei siinä mikään perinne kyseessä vain ole. Tuulikuormat mastoon talvella kuitenkin melkoiset ja toisinkuin vesi ei säilytyspukki toivonmukaan myötää...
Maston pystyynjättämiseen ei taida löytyä muuta syytä kuin laiskuus, mitään vaurioita siitä ei tule jos hommansa osaa tehdä.Höpsistä, isot pojat puhutte palturia! Meillä tuulen paine on pieni verrattuna esim. Pohjanmeren rantojen tuulikuormiin, mitkä siellä kohdistuvat veneisiin. Kuitenkin aivan järkiään veneet telakoidaan siellä mastot pystyssä. Itse olen telakoinnut sekä että. Masto on ollut 3-4 talvea pystyssä eikä mitään ongelmia. Korkean maston kaatamisessa ja pystytyksessä on aina oma vaivansa ja vahingot vaanivat. Olen nähnyt monen maston ja profiilin vaurioituvan aivan turhan takia, kun mastoja on kaadettu.Väittämä että vakuutusyhtiöt suosittaa maston kaatoa talveksi on väärä, se on ns. rantalegendaa. Useat veistämöt suosittelevat maston kaadon 4-5 vuoden välein.
- uwqsa
Suurehko vene kirjoitti:
Höpsistä, isot pojat puhutte palturia! Meillä tuulen paine on pieni verrattuna esim. Pohjanmeren rantojen tuulikuormiin, mitkä siellä kohdistuvat veneisiin. Kuitenkin aivan järkiään veneet telakoidaan siellä mastot pystyssä. Itse olen telakoinnut sekä että. Masto on ollut 3-4 talvea pystyssä eikä mitään ongelmia. Korkean maston kaatamisessa ja pystytyksessä on aina oma vaivansa ja vahingot vaanivat. Olen nähnyt monen maston ja profiilin vaurioituvan aivan turhan takia, kun mastoja on kaadettu.Väittämä että vakuutusyhtiöt suosittaa maston kaatoa talveksi on väärä, se on ns. rantalegendaa. Useat veistämöt suosittelevat maston kaadon 4-5 vuoden välein.
Taitaa olla sinulla melko iso vene kun maston alasottamisessa on vahingon väärä?
Oletko ollut veneessä talvella kun se on maissa masto pystyssä kovalla tuulella? Ei erityisen miellyttävää, mutta jokainen saa hoitaa omisuuttaan miten haluaa.
Tavallisen maston alasottaminen ja keväällä takaisin laittaminen ei ole kovin iso homma. Laiskuutta on jäättää masto pystyyn ja huoltamatta joka vuosi. - Saap
uwqsa kirjoitti:
Taitaa olla sinulla melko iso vene kun maston alasottamisessa on vahingon väärä?
Oletko ollut veneessä talvella kun se on maissa masto pystyssä kovalla tuulella? Ei erityisen miellyttävää, mutta jokainen saa hoitaa omisuuttaan miten haluaa.
Tavallisen maston alasottaminen ja keväällä takaisin laittaminen ei ole kovin iso homma. Laiskuutta on jäättää masto pystyyn ja huoltamatta joka vuosi.Aivan sama onko mastot pystyssä vai ei
kunhan ottaa purjeet pois ,ettei tule sitä,niinsanottua tuulikuormaa.toisaalta taas alumiinimasto kutistuu pakkasella enempi kuin vantit,joten veneesi,ei kyllä siihen ratkea.
Maston ja vanttien laajenemisero on häviävän pieni,joten aivan huoletta saat pitää maston/t pystyssä,kunhan huolehdit jo nuo edellämainitut huolto ja kunnostustoimenpitteet ajan tasalle,
Sillä nostimet ja muut pitää ensi kesänä olla taas kaikki kunnossa.
Ja ei kun uutta suvea odottamaan. - fendert
Saap kirjoitti:
Aivan sama onko mastot pystyssä vai ei
kunhan ottaa purjeet pois ,ettei tule sitä,niinsanottua tuulikuormaa.toisaalta taas alumiinimasto kutistuu pakkasella enempi kuin vantit,joten veneesi,ei kyllä siihen ratkea.
Maston ja vanttien laajenemisero on häviävän pieni,joten aivan huoletta saat pitää maston/t pystyssä,kunhan huolehdit jo nuo edellämainitut huolto ja kunnostustoimenpitteet ajan tasalle,
Sillä nostimet ja muut pitää ensi kesänä olla taas kaikki kunnossa.
Ja ei kun uutta suvea odottamaan.Tätä asiaa on yhtiöiden venetarkastajat tutkineet
paljon.
Vastaus on yksiselitteinen. Jos aiot pitää veneesi päämoottorista huolta niin masto alas.
Ei vakuutus maksa jos masto tulee syliin kun
vanttiruuveista menee kierteet likaisuuden takia.
Tai ylätrissat menee laakerin kulumisen takia jumiin.
Tai kyljen kerrosrakeenteet murtuvat pukin tassun
kohdalta.
jne jne - targa-boy
fendert kirjoitti:
Tätä asiaa on yhtiöiden venetarkastajat tutkineet
paljon.
Vastaus on yksiselitteinen. Jos aiot pitää veneesi päämoottorista huolta niin masto alas.
Ei vakuutus maksa jos masto tulee syliin kun
vanttiruuveista menee kierteet likaisuuden takia.
Tai ylätrissat menee laakerin kulumisen takia jumiin.
Tai kyljen kerrosrakeenteet murtuvat pukin tassun
kohdalta.
jne jneEi pidä kirjoittaa asioista, joista ei ole varma. Annapas niiden vakuutusyhtiöiden/vakuutustarkastajien yhteystiedot, jotka ovat tuollaista tietoa sinulle kertoneet. Tarkistetaan asiat. Minun vakuutuskirjassani ja vakuutusyhtiöltä saamissani ehdoissa ei ole moisia varauksia. Yhtiöni on Sampo. Asiat pitää tarkistaa heti. Väärien tietojen välittäminen näissä asioissa on harmillista mutta yleistä. Takavuosinahan kerrottiin sellaistakin, ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään, ei edes hautajaiskuluja henkivakuutetulta, jos hän on ollut liikkeellä savolaismallisella soutuveneellä, jonka perätuhdon alla ei ole EU:n edellyttämään ilmasäiliötä!
- Ällistynyt
targa-boy kirjoitti:
Ei pidä kirjoittaa asioista, joista ei ole varma. Annapas niiden vakuutusyhtiöiden/vakuutustarkastajien yhteystiedot, jotka ovat tuollaista tietoa sinulle kertoneet. Tarkistetaan asiat. Minun vakuutuskirjassani ja vakuutusyhtiöltä saamissani ehdoissa ei ole moisia varauksia. Yhtiöni on Sampo. Asiat pitää tarkistaa heti. Väärien tietojen välittäminen näissä asioissa on harmillista mutta yleistä. Takavuosinahan kerrottiin sellaistakin, ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään, ei edes hautajaiskuluja henkivakuutetulta, jos hän on ollut liikkeellä savolaismallisella soutuveneellä, jonka perätuhdon alla ei ole EU:n edellyttämään ilmasäiliötä!
Joo, ja ulkomailla, esim. Karibialla uidaan tuntikaupalla vielä helmikuussa, miksi ei täällä? Uskokaa nyt hyvät pellet, että pakkanen, vesi ja lasikuitu/alumiini/teräsrakenteet eivät vaan mene yhteen. Toissapäivänäkin ihailin moottorilla satamasta ajaessani 15-20 asteen kallistumaa pelkällä mastolla, ja tuulta oli 'vain' 17 m/s. Miettikää sen pikku tassun rasitusta kohti veneen kylkeä talvella. Muihin, tavalliseen järkeen perustuvia syihin miksi ottaa masto talveksi alas en viitsi edes puuttua, mutta yhtä asiaa ei ole vielä mainittu, eli vettä vanttiruuvien päätteissä. Se kun mukavasti valuu päätteen sisälle ja jäätyy, niin on hauska lähteä sellaisella vantilla kunnon keliin. Nämä maston talveksi pystyyn jättävät eivät tietenkään sellaiseen joudu, eiväthän...
- Naurettavaa kiistelyä
targa-boy kirjoitti:
Ei pidä kirjoittaa asioista, joista ei ole varma. Annapas niiden vakuutusyhtiöiden/vakuutustarkastajien yhteystiedot, jotka ovat tuollaista tietoa sinulle kertoneet. Tarkistetaan asiat. Minun vakuutuskirjassani ja vakuutusyhtiöltä saamissani ehdoissa ei ole moisia varauksia. Yhtiöni on Sampo. Asiat pitää tarkistaa heti. Väärien tietojen välittäminen näissä asioissa on harmillista mutta yleistä. Takavuosinahan kerrottiin sellaistakin, ettei vakuutusyhtiö korvaa mitään, ei edes hautajaiskuluja henkivakuutetulta, jos hän on ollut liikkeellä savolaismallisella soutuveneellä, jonka perätuhdon alla ei ole EU:n edellyttämään ilmasäiliötä!
Tämä on jokasyksyinen kiistelyn aihe. On kaksi puoluetta, jotka eivät pääse yhteisymmärrykseen. En ole kuullut kenellekään tulleen vahinkoa masto pystyssä telakoinnista vaikka se yleistyy Pohjois-Suomea myöten. Masto muuten kutistuu pakkasella enemmän kuin vantit, löysentää ei siis vantteja tarvitse. Puheet ja väitteet vakuutusyhtiöiden ehdoista ovat urbaanilegendaa. Kukaan ei tiedä mistä ja kenen toimesta ne ovat lähteneet liikkeelle. Olisi aika ampua ne ankat alas. Enemmän mastoja ja takiloita vahingoittuu, kun mastoja kaadetaan epäpätevällä ammattitaidolla ja heikoilla välimeillä. Esimerkiksi keulaprofiileja taittuu paljon.
- Varovainen
Suurehko vene kirjoitti:
Höpsistä, isot pojat puhutte palturia! Meillä tuulen paine on pieni verrattuna esim. Pohjanmeren rantojen tuulikuormiin, mitkä siellä kohdistuvat veneisiin. Kuitenkin aivan järkiään veneet telakoidaan siellä mastot pystyssä. Itse olen telakoinnut sekä että. Masto on ollut 3-4 talvea pystyssä eikä mitään ongelmia. Korkean maston kaatamisessa ja pystytyksessä on aina oma vaivansa ja vahingot vaanivat. Olen nähnyt monen maston ja profiilin vaurioituvan aivan turhan takia, kun mastoja on kaadettu.Väittämä että vakuutusyhtiöt suosittaa maston kaatoa talveksi on väärä, se on ns. rantalegendaa. Useat veistämöt suosittelevat maston kaadon 4-5 vuoden välein.
veneesi nimen ja mallin, ettei tule vahingossa moista suurehkoa delaminoitunutta pommia ostettua. Tietenkään tuhat miljoonaa kärpästä ei voi olla väärässä, syökää pojat pa..aa.
- HSK
Naurettavaa kiistelyä kirjoitti:
Tämä on jokasyksyinen kiistelyn aihe. On kaksi puoluetta, jotka eivät pääse yhteisymmärrykseen. En ole kuullut kenellekään tulleen vahinkoa masto pystyssä telakoinnista vaikka se yleistyy Pohjois-Suomea myöten. Masto muuten kutistuu pakkasella enemmän kuin vantit, löysentää ei siis vantteja tarvitse. Puheet ja väitteet vakuutusyhtiöiden ehdoista ovat urbaanilegendaa. Kukaan ei tiedä mistä ja kenen toimesta ne ovat lähteneet liikkeelle. Olisi aika ampua ne ankat alas. Enemmän mastoja ja takiloita vahingoittuu, kun mastoja kaadetaan epäpätevällä ammattitaidolla ja heikoilla välimeillä. Esimerkiksi keulaprofiileja taittuu paljon.
Kuuntele tarkemmin, ei ole monta talvea kun Hoskilla kaatui masto pystyssä talvehtinut vene (muiden päälle), minkä jälkeen moinen pelleily kiellettiin. Näitä kuuntelijoita ja sen mukaan toimijoita alkaa meillä ollakin jo satamat täynnä, samoja tyyppejä jotka muista välittämättä aukovat parkkipaikoilla leasing-toyotansa ovet muiden kylkiin. Eivät ole koskaan kuulleetkaan että siitä tulee toisen autoon lommo.
- MasaNieminen
Varovainen kirjoitti:
veneesi nimen ja mallin, ettei tule vahingossa moista suurehkoa delaminoitunutta pommia ostettua. Tietenkään tuhat miljoonaa kärpästä ei voi olla väärässä, syökää pojat pa..aa.
Eipä löydy näköjään faktoja vakuutusyhtiöiden ns. suosituksista ja sanomisista. Kyllä tippuisi asiakasmäärät sillä yhtiöllä joka kieltäisi masto pystyssä telakoinnin. Roskapuheita, on tosiaan aika ampua ankat alas ja mennä katsomaan Euroopan rannoille miten veneet telakoidaan turvallisesti ilman ettäö mastoja kolhitaan turhilla kaadoilla ja nostoilla.
- hoh
MasaNieminen kirjoitti:
Eipä löydy näköjään faktoja vakuutusyhtiöiden ns. suosituksista ja sanomisista. Kyllä tippuisi asiakasmäärät sillä yhtiöllä joka kieltäisi masto pystyssä telakoinnin. Roskapuheita, on tosiaan aika ampua ankat alas ja mennä katsomaan Euroopan rannoille miten veneet telakoidaan turvallisesti ilman ettäö mastoja kolhitaan turhilla kaadoilla ja nostoilla.
... veneet ovat talvitelakalla pari kuukautta. Itse aikanaan Englannissa telakoin paattini tammi- ja helmikuuksi; suosittelevat siellä puoltatoista kuukautta pohjaa kuivutellen, uudet myrkyt pohjaan ja taas veteen "talvisäilöön".
- MatteusK
hoh kirjoitti:
... veneet ovat talvitelakalla pari kuukautta. Itse aikanaan Englannissa telakoin paattini tammi- ja helmikuuksi; suosittelevat siellä puoltatoista kuukautta pohjaa kuivutellen, uudet myrkyt pohjaan ja taas veteen "talvisäilöön".
Englannissa asuneena ja purjehtineena veneenomistajana minäkin tiedän asiasta jotakin. telakointi siellä oli lyhyempiaikaista kuin täällä. Vene nostettiin ja säilytettiin masto pystyssä. Kunnon venepukkeja, puhumattakaan trailereita ei ollut. Kakkosnelosilla vene pönkättiin pystyyn. Tuulet olivat pirun kovia. Vahinkoja en kuullut sattuneen.
- Anonyymi
Iän myötä masto saattaa ollaa aamulla nurin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1274255
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k233012Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1132534- 462111
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2561699Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt461626- 321567
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201436- 281430
- 951211