Nenän väliseinän vinous

Lucia

Apua auttakaa!!! Onks kellään teillä leikattu nenän väliseinä? Mä kärsin nenän väliseinän vinoudesta eli septoplastiasta (?) ja mulla leikataan se 2.11 ja oon ihan totaalisesti paniikissa! Onko leikkaus kauhee/koskeeko/miten nopeesti toipuu? Tehäänkö se nukutuksessa vai "epästeriilinä" eli paikallispuudutuksessa? Millä tavalla se teillä oireilee? Mulla on yleensä sellanen paineen tunne päässä, kasvosärkyä ja päänsärkyjä sillon tällön. Lisäks tuntuu painetta nenänvarressa, poski- ja otsaonteloissa. Ootan "innolla" leikkausta että pääsen näistä vaivoistani (ainakin osa vaivoista lähtee) mut toisaalta ootan kauhulla että miten kauhee kokemus toi leikkaus tulee olemaan!!!!! Voitteko auttaa että en pelkäis niin paljoo ja vähän rauhottusin.. Kertokaa omia kokemuksianne!

11

11120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

...kysymyksiä alkuperäiselle kirjoittajalle. Mulla on myös nenän väliseinä vinossa siten, että vasen puoli nenästä on ahtaampi. Mulla on alkanut tuntua painetta / "kihelmöintiä" kasvojen vasemmalla puolella, lähinnä nenän yläosassa silmän lähellä. Samoin päänsäryt ovat usein enemmän pään vas. puolella. Voivatko tällaiset johtua väliseinäongelmasta? Myös viimeisen flunssan aikana vasempaan korvaan tuli alipaine (=tärykalvo oli kuopalla ja korva meni lukkoon), johon annettiin röörejä avaavat lääkkeet. Toisessa korvassa ei ollut mitään. Voiko tällainenkin johtua nenästä?

Jos alkuperäinen kirjoittaja ei osaa vastata, voisiko joku muu auttaa? Kun en ihan tarkalleen tiedä, mitä kaikkia oireita vinosta väliseinästä voi aiheutua... Jos näinkin epämääräiset oireet voivat johtua vinosta väliseinästä, taidan minäkin painella uudestaan lääkärille ja vaatia leikkausta, oireet kun ovat pahentuneet ajan saatossa!

• Lucia

Nuo sun oireet vastaa kyllä ihan täydellisesti omiani. Mulla alko viime joulun aikoihin tuntua otsassa, (otsaontelossa) oikeen silmän yläpuolella painetta ja menin siitä ihan kauheeseen paniikkiin, luulin sen olleen jotain vakavaa. Varasin ajan omalta lääkäriltäni, hän sitten tutki mut ja otti kuvat päästä ym. (ei kuitenkaan tutkinut nenää), antoi sitten antibioottikuurin kun luuli että paineet ym. johtuu siitä että olin ollut kipeä, ja että poskiontelot olis tulehtunu. Söin kuurin, eikä auttanu. Sitten kuvioihin tuli toispuoleinen päänsärky (oikeelle puolelle), oikeen puolen silmään tuli näköhäiriöitä, kasvosärky (sekin toispuoleinen) ja paineen tunne levisi vähitellen koko toiselle puolelle päätä (eli siis oikealle puolelle). Siinä vaiheessa olin jo ihan siinä luulossa että kyseessä on salettiin joku kasvain tmv. ja painelin takasin omalle lääkärilleni. Hän oli neuvoton ja antoi lähetteen korva- nenä- ja kurkkutautien lääkärille. Hän tutki minut perusteellisesti ja huomasi nenän väliseinän vinouden, kysyi onko nenä joskus murtunut, sanoin että ei ole ja hänen diagnoosinsa oli että se on kasvanut itsestään. Sanoi että jos ei kauheasti haittaa elämää niin ei vielä suosittelisi leikkausta (tämä siis tapahtui helmikuussa) joten ajattelin jatkaa elämää normaalisti. Kuitenkin vähän tämän jälkeen, maalis-huhtikuussa mukaan tuli oikean korvan lukkiutuminen ja jatkuvat korvasäryt. Ilma ei kulkenut oikeastaan ollenkaan toisen sieraimen kautta ja silloin ajattelin että leikkaus olisi ajankohtainen. Joten menin takasin korvalääkärille ja hän laittoi mut leikkausjonoon.
        Jos sua noi oireet vaivaa niin mene ihmeessä lääkärille, leikkaus on ainoo keino miten päästä noista oireista eroon. Oon ihan varma että nuo sun oireet johtuu nimenomaan tästä väliseinän vinoudesta, ainakin ne kuvaa täydellisesti mun omia oireita (en kyllä olis uskonu että ne mun oireet johtuu jostain tollasesta, luulin heti että kyseessä on jotain kauheeta, mut sit kun asia selvis niin helpotti tosi paljon henkisesti) ja vaikka se tuntuu niin käsittämättömältä että miten näin epämääräset oireet voi johtua nenästä niin onhan se aika uskomatonta, mut sit kun aatellaan et miten paljon meissä kulkee kaikenmaailman hermoja (päässä varsinkin) niin ei oo mikään ihme että tuntuu esim.koko toisella puolella päätä, niinkun mulla. Kiitos kun "vastasit", vaikkei se ollukkaan mikään varsinainen vastaus niin oli silti kiva lukea "kohtalotoverin" kokemuksia, helpottavaa tietää etten oo ainut joka kärsii tästä oudosta vaivasta! :) Pärjäile!

• suna45
        Lucia kirjoitti:

Nuo sun oireet vastaa kyllä ihan täydellisesti omiani. Mulla alko viime joulun aikoihin tuntua otsassa, (otsaontelossa) oikeen silmän yläpuolella painetta ja menin siitä ihan kauheeseen paniikkiin, luulin sen olleen jotain vakavaa. Varasin ajan omalta lääkäriltäni, hän sitten tutki mut ja otti kuvat päästä ym. (ei kuitenkaan tutkinut nenää), antoi sitten antibioottikuurin kun luuli että paineet ym. johtuu siitä että olin ollut kipeä, ja että poskiontelot olis tulehtunu. Söin kuurin, eikä auttanu. Sitten kuvioihin tuli toispuoleinen päänsärky (oikeelle puolelle), oikeen puolen silmään tuli näköhäiriöitä, kasvosärky (sekin toispuoleinen) ja paineen tunne levisi vähitellen koko toiselle puolelle päätä (eli siis oikealle puolelle). Siinä vaiheessa olin jo ihan siinä luulossa että kyseessä on salettiin joku kasvain tmv. ja painelin takasin omalle lääkärilleni. Hän oli neuvoton ja antoi lähetteen korva- nenä- ja kurkkutautien lääkärille. Hän tutki minut perusteellisesti ja huomasi nenän väliseinän vinouden, kysyi onko nenä joskus murtunut, sanoin että ei ole ja hänen diagnoosinsa oli että se on kasvanut itsestään. Sanoi että jos ei kauheasti haittaa elämää niin ei vielä suosittelisi leikkausta (tämä siis tapahtui helmikuussa) joten ajattelin jatkaa elämää normaalisti. Kuitenkin vähän tämän jälkeen, maalis-huhtikuussa mukaan tuli oikean korvan lukkiutuminen ja jatkuvat korvasäryt. Ilma ei kulkenut oikeastaan ollenkaan toisen sieraimen kautta ja silloin ajattelin että leikkaus olisi ajankohtainen. Joten menin takasin korvalääkärille ja hän laittoi mut leikkausjonoon.
        Jos sua noi oireet vaivaa niin mene ihmeessä lääkärille, leikkaus on ainoo keino miten päästä noista oireista eroon. Oon ihan varma että nuo sun oireet johtuu nimenomaan tästä väliseinän vinoudesta, ainakin ne kuvaa täydellisesti mun omia oireita (en kyllä olis uskonu että ne mun oireet johtuu jostain tollasesta, luulin heti että kyseessä on jotain kauheeta, mut sit kun asia selvis niin helpotti tosi paljon henkisesti) ja vaikka se tuntuu niin käsittämättömältä että miten näin epämääräset oireet voi johtua nenästä niin onhan se aika uskomatonta, mut sit kun aatellaan et miten paljon meissä kulkee kaikenmaailman hermoja (päässä varsinkin) niin ei oo mikään ihme että tuntuu esim.koko toisella puolella päätä, niinkun mulla. Kiitos kun "vastasit", vaikkei se ollukkaan mikään varsinainen vastaus niin oli silti kiva lukea "kohtalotoverin" kokemuksia, helpottavaa tietää etten oo ainut joka kärsii tästä oudosta vaivasta! :) Pärjäile!

on väliseinä vinous ja leikata pitäs,mutta en ole vielä aikaa saanut,tule kertomaan mullekkin kun sut on leikattu miten meni ja oliko kamalaa ja muuta siihen liittyvää;))aivan samat jutut mullakin edessä!

• Mari
        Lucia kirjoitti:

Moi!

Kiitos tosi paljon vastauksesta, helpotti kummasti. Mäkin olen ajatellut että varmasti on jotain vakavaa, aivokasvain tai jotain. Toisaalta kävin kyllä keväällä neurologilla kun pillereiden lopettamisen jälkeen päänsäryt pahenivat. Mainitsin myös tuosta toispuoleisesta "kihelmöinnistä", joka tuntuu siis vasemman silmän yläpuolella. Oireet eivät viitanneet mihinkään vakavaan, eli sikälikin tässä voisi alkaa epäillä seuraavaksi tuota nenävärkkiä. En siitä silloin huomannut kysyä neurologilta mitään.

Täytyypä käydä lääkärissä tai ainakin seuraavalla lääkärikäynnillä mainita asiasta. Leikkaus ei varmaan ole kovin miellyttävä vaan ei ole kivaa tämäkään :/

• x-kuorsaaja
        Mari kirjoitti:

Moi!

Kiitos tosi paljon vastauksesta, helpotti kummasti. Mäkin olen ajatellut että varmasti on jotain vakavaa, aivokasvain tai jotain. Toisaalta kävin kyllä keväällä neurologilla kun pillereiden lopettamisen jälkeen päänsäryt pahenivat. Mainitsin myös tuosta toispuoleisesta "kihelmöinnistä", joka tuntuu siis vasemman silmän yläpuolella. Oireet eivät viitanneet mihinkään vakavaan, eli sikälikin tässä voisi alkaa epäillä seuraavaksi tuota nenävärkkiä. En siitä silloin huomannut kysyä neurologilta mitään.

Täytyypä käydä lääkärissä tai ainakin seuraavalla lääkärikäynnillä mainita asiasta. Leikkaus ei varmaan ole kovin miellyttävä vaan ei ole kivaa tämäkään :/

Moro

Mulle se tehtiin keväällä ja täytyy sanoa, että itse leikkaus ei ollut kivulias. Puudutus sen sijaan oli varsin inhottava kokemus..kääk...Tungettiin 6 terästikkua, jossa päässä pumpulia ja puudutetta nenään..Johan teki höpöä. Mutta kyllä puutuikin hyvin. Leikkauksen aikana pystyi hyvin juttelemaan leikkaustiimin kanssa ja kerrottiin vitsejä puolin ja toisin.Nenä on kipeä noin viikon, jolloin kannattaa vetää kipulääkkeitä. Kun tamppoonit on vedetty nenästä pois, kipu ja vointi helpottaa.

x-kuorsaaja kirjoitti:

Moro

Mulle se tehtiin keväällä ja täytyy sanoa, että itse leikkaus ei ollut kivulias. Puudutus sen sijaan oli varsin inhottava kokemus..kääk...Tungettiin 6 terästikkua, jossa päässä pumpulia ja puudutetta nenään..Johan teki höpöä. Mutta kyllä puutuikin hyvin. Leikkauksen aikana pystyi hyvin juttelemaan leikkaustiimin kanssa ja kerrottiin vitsejä puolin ja toisin.Nenä on kipeä noin viikon, jolloin kannattaa vetää kipulääkkeitä. Kun tamppoonit on vedetty nenästä pois, kipu ja vointi helpottaa.

Minulle operaatio tehtiin eilen! Paikallispuudutuksessa, esilääkkeeksi otin pelkkää kipulääkettä, vaikka olisi kai saanut jotain rauhoittavaakin.
        Leikkaussalissa minut peitettiin kokonaan liinoilla, joten en nähnyt mitä tehtiin, makasin vain paikoillani. Ensin puudutettiin ja se oli kaikista inhottava vaihe operaatiossa. Itse leikkauksessa ei tuntunut kipuja, taltan iskut ja rapsutukset tosin kuuluivat selvästi. Operaatio kesti vajaan tunnin. Leikkauksen jälkeen lepäilin osastolla muutaman tunnin, ja kun puudutus alkoi haihtua, tuntui kipuja, mutta sain kipulääkettä ja antihistamiinia. Pääsin kotiin n 4 h kuluttua operaatiosta. Kotona tiputtelin sieraimiin keittosuolatippoja. Leikkauksen yhteydessä nenään oli työnnetty tamponit, jotka poistettiin sairaalassa tänään (ajoin itse autolla paikalle). Olo helpottui heti niitten poisottamisen jälkeen. Nyt olo tuntuu siltä, kun olisi kauhea nuha, koska toinen sierain on aivan tukossa, kipua ei tunnu. Nenä ei ole päälle päin oikeastaan ollenkaan turvoksissa. Sieraimia saa huuhdella keittosuolalla, mutta niistää nenää ei saa. Kuukauden kuluttua on kontrollikäynti korvapolilla. Kyllä tästä hengissä selviää, sairaslomaa sain 2 vk.

• Siku

Toivottavasti kaikki on mennyt Sinun kohdallasi hyvin. Minä itse pyysin ja myös em. toimenpiteen tehtävän nukutuksessa. Olen jo aiemmin ollut yhteydessä tässä postissa henkilöihin, jotka ovat kokeneet saman. Jos et vielä ollut lukenut minun kokemuksiani, kerron, että aluksi kaikki ei mennyt aivan toivotulla tavalla, kaikkein tärkeä asia oli varmaankin se kun leikkaava lääkäri unohti kirjoittaa sairaalasta päästyäni antibioottikuurin ja siitähän seurasi tyhjän paljon turhaa tuskaa, kaikki mahdolliset pöpöt pesivät päähän, kova kuumeilu jne.

Olisitko ystävällinen ja laittaisit sähköpostiviestin minulle miten Sinulla on mennyt?

Pakkasterveisin Torniosta Sirkka

• vastaavaan keskusteluun

Myös tämän linkin kautta löytyy mielenkiintoinen samaan aiheeseen liittyvä keskustelu:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000470&posting=22000000025969010#22000000025969010

• Se onkin

Itselläni taitaa olla tätä samaa, nenän rusto on jotenkin vinossa ja näkyy oikeasta sieraimesta, mielestäni on aina ollu näin, mutta en ole koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota / ajatellut että nenässäni olisi jotain vikaa varsinaisesti.
        Mitään oireita minulla ei ole mitä muut ovat maininneet, ( paine juttuja tai muuta ) mutta ilma kulkee ehkä hieman heikommin "ongelma sieraimen" kautta. tämä ei ole kuitenkaan koskaan ollut minulle mikään ongelma, tai asia jonka huomaisin kokoajan.

Voiko tämän vinouden korjata vaikka se ei tuota valtavan merkittäviä ongelmia arkipäivässä? Kun kuitenkin siraimessa näkyvä "luu" ei miellytä, vaikka se ei päälle näykkään ( paitsi alhaalta päin)

Onko muutenkaan muilla väliseinä "irti" vai vaan vino mutta ihan kiinteä / että ei näy mitenkään dramaattisesti ulospäin??

olisi kiva tietää kun on se aina vähän mietityttäny :o

• Niko35673

Moikka! Itselläni on myös ongelmia nenän väliseinän kanssa, isoin ongelma on noin herneen kokoinen pullistuma oikeassa sieraimessa, ja tämän pullistuman takaa kulkeva reikä ruston läpi. :D

Ei pahemmin haittaa, paitsi välillä ärsyttää kun ei meinaa oikean sieraimen kautta saada ilmaa kunnolla.

Ehkä pitäis mennä lääkäriin.

• Leikattu

Itselläni on myös leikattu nenän väliseinä ja leikkauksen jälkeen ilma on kulkenut hyvin molemmista sieraimista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe