Tervehdys, hengenheimolaiset
Tuossa allaolevia keskusteluja lukeneena ajattelin nostaa kysymyksen, mikä tarkkaanottaen 80-luvun autoista teki niin parjatun huonoja?
Ja nyt toivon analyyttisempia vastauksia, "nehän nyt oli kaikki paskoja" on liian helppo heittää.
Oliko GM taloudellisesti ahtaalla, raaka-aineissa vikaa, suunnittelussa vai missä? Vai oliko missään? Onko kyse vain makuasioista, joista ei voi kiistellä, tai voihan niistäkin kiistellä mutta se ei johda mihinkään.
Omaa silmääni vain jostain syystä tuo muoto miellyttää. Muistan katselleeni kun parkkipaikalla alta 10-vuotias pikkupoika meni käsi ojossa silittämään tämmöisen auton takavalokromikehikkoa. Jotain kiehtovaa siinä oli. Ja kyllähän tämän aikakauden autoja jopa jonkun verran tuli alkuperäisinä suomiautoina.
Siis onko vain fiilisjuttu vai oliko joku todella pielessä?
80-lukulaisista
10
1214
Vastaukset
- PerttiPekosbili
kyllä ne oli aikanaan mahtavia autoja: Laitappa joku 80-luvun iso Volvo (240) tai Audi (100) Vaikka Cadillac Broughamin viereen,niin tajuat; Oli näkö,kokoa,varusteita,moottoria..Kaikkea tuplasti enemmän kuin parhaissa eurooppalaisissa autoissa.Erittele mitä niissä oikein on parjattu sitten? Suorituskykyä? 10 sekkaa 0-100 km/h oli esim.vuonna 1986 vielä tosi kova aika,siihen noi jenkkisedanit kulki(Capricet ja muut),harvass aoli isot saabit/Volvot/Audit jotka olisivat kiihtyneet edes kovempaa automaattina.
- Stiplu
Tämä sen maineen viimeistään vei: Asconan perustalle rakennettu Cadillac Cimarron, etuveto, ooppelin neloset ja muuta Cadillaciin kuulumatonta.
www.cadillacforums.com/.../ cimarron/82cim.html. - Stiplu
Stiplu kirjoitti:
Tämä sen maineen viimeistään vei: Asconan perustalle rakennettu Cadillac Cimarron, etuveto, ooppelin neloset ja muuta Cadillaciin kuulumatonta.
www.cadillacforums.com/.../ cimarron/82cim.html.Laitetaan nyt vielä linkki kunnolla:
http://www.cadillacforums.com/cadillac/cimarron/82cim.html - Käkkäkkäkkäk
Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D
- d'Elegance
Käkkäkkäkkäk kirjoitti:
Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D
Jaa, johtuisiko ehtä siitä, että eihän tässä kekkosladiassa siihen aikaan ollut mitään "parempaa" mihin verrata. 200:sen dieselmerssun omistajaa jo katseltiin alta kulmien, että jumankauta, tolla on muuten paalua. Tuulipukukansa ajeli Fiat 127:lla ja puhkiruostuneilla kuplilla, muistatkos?
- GöranR
Käkkäkkäkkäk kirjoitti:
Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D
Kyllähän valtionkin edustusautoista vielä tänäpäivänäkin suurin osa on "isoja" Saabeja ja "isoja" Volvoja,että kyllä ne kansa jotenkin mieltää vieläkin hienoiksi? Outoa että presidentti ajaa autolla jota ei erota taksitolpan autoista..puhun siis tarjan S-mersusta.Että ei toi edustusautopolitiikka vieläkään silmiä häikäise,itseasiassa toisin oli ennenvanhaan,Koivisto taisi olla viimeinen joka edusti Cadillacillä? Ukk:lla ainakin oli isolohko Fleetwood aikanaan.
80-luvulla olot oli ankeat,itsekin muistan kun kaveri osti 1989 uutena sellaisen BMW 525:n ja kyllä sitä pidettiin ihan luxuksena silloin kun peruspertti ja marjatta pitivät 2 litrasta versiota Toyota Carinasta jo hienona autona. Tottakai,ei siinä mitään. Nyt kun tilannetta katsoo,niin joku uudenkarhea 525 ei herätä mitään tunteita, isot Audit on pelkkää massaa, 300 SL:n nähdessä miettii että onpas pieni kone tossa autossa ja kylän teinikollitkin päästelevät jo saksantuonti 2,5 litraisilla v6:lla tummennuskalvot lepattaen.Ajat muuttuvat ja noita 80-luvun jenkkisedaneita tulee suhteuttaa omaan aikaansa,ja silloin ne olivat kyllä arvostetuimpia autoja..Kaikki vanhemmat Buick Electrat ja Cadillacithän ovat melkein poikkeuksetta suomi-autoina alunperin tilattu suuryritysten/pankkien nimillä edustusautoiksi.Pressakin tosiaan ajeli Cadillacillä ja kelpasipa kauppaneuvos Tuuralle Uunoissakin ihan perus Chevrolet Caprice edustusautoksi.On muistettava että nuo olivat kalliita autoja,Caddy Brougham yli puoli miljoonaa markkaa,eli eivät tosiaan olleet kuin harvojen saatavillakaan.
Mielestäni noi on vieläkin hienoja autoja,ja väitän että 20 vuotaassa Cadillacissä on paremmat kyydit edelleen kuin jossain leasing-volvossa tai bemarissa..Nyt en puhu mistään rata-ajoista,vaan perusajosta jota kuitenkin 99% ajosta on.Plussaa ovat pelkästään vieläkin pramealta kuulostava varustelu(tosiaan,joku aikanaan Caddyyn vakiona tullut automaatti-ilmastointi tuli edes kalleimpiin euroautoihin vasta kymmeniä vuosia myöhemmin), oikeasti tilavat tilat (enemmän tilaa kuin noissa mainostajien mukaan "tila-autoissa" tyyliin Rellu Scenic,Opel Zafira ja muut vastaavat) vaikka ovatkin sedaneita, ajomukavuus (kyllä,niin kauan kuin ajetaan suunnilleen nopeusrajotusten mukaan,ei ole amerikkalaisen auton mukavuudessa voittanutta), ja ulkonäkö (kas kummaa,vieläkin ihmiset katselevat kun hyvin pidetty vanhan perinteen mallinen dollarihymy lipuu parkkipaikalla niiden itseään 7-10 kertaa enemmän maksavien uusien kalliiden euro-premium-autojen ohi,joita ei edes tosiaan jaksa enää kadunmies noteerata ellei ole sitten joku AMG super hyper Alpina biturbo,mutta sittenkin ulkonäkö on yhtä variksen harmaan arkinen silti).
Siis,on tässä tullut kokeiltua japanilaista,eurooppalaista,amerikkalaista,pientä,
suurta,sporttista,edustavaa ja kaikkea siltä väliltä-autoa,mutta yksi on ja pysyy: Perheessä on pakko olla oikea amerikkalainen v8-sedan.
- d'Elegance
No ainakin otsikossa "Cadillacien romahdus" Siipiveikko kirjoittaa:
"Alennustila alkoi 1975 kun GM:n yleiskoppaan - jota käyttivät myös Buick ja Olds - rakennettiin kompaktimpi Seville. Oli mallinimi sitten mikä tahansa, perusta oli likipitäen sama - moottoreita tosin varioitiin ja pidennettyjä koreja tehtiin.
Oikeastaan ryhdistäytyminen alkoi vasta STS-mallin myötä. Sitä ennen tuli kaikenlaista Cimarronia, DeVilleä ja Fleetwoodia, esiteltiin 6-koneita ja jopa 4-pyttyinen."
Olen PerttiPekosbili, kanssasi samaa mieltä siitä, että tuohon aikaan vertailtuna tilanne oli suunnilleen se minkä kuvailit. Siksihän tässä nyt vähän peräänkuulutankin, että mikä tämä alennustila oikein 80-luvulla oli? Toki myönnän, että 6- ja 4-kone parin tonnin kopassa on ollut alimitoitettu, mutta sehän on myös ollut ostajan optiovalinta. Mutta oliko todella oikeita, teknisiä hiekkouksia, lastentauteja, vääriä ainevalintoja. Nehän todellisuudessa heikentävät laatua. Muuhan on mielikuvamaailmaa. Itse enemmänkin väittäisin alennustilaksi nykypäivän mitäänsanomatonta tuulitunnelimuotoilua. Eihän noita edes kadulla erota massasta. No okei, Escalade erottuu, mutta ei edukseen. - d'Elegance
Eli keskustelunavaukseni saikin oikein mukavasti kommentteja. Kovin selkeää moitetta ei näköjään ainakaan suoraan teknisiin kysymyksiin tullut.
Nytpä sitten kysynkin, onko palstalaisissa paljoa harrastajia, jotka ovat keksittyneet tuohon 80-lukuun ? Itse harrastan vuosimallia -87.- Ex-GTI
Itsellä on vm66 CDV jonka vieressä seisoo tallissa kaverin vm60 six-window SDV.
Ehkä 80-luku on tulossa seuraavaksi Caddyjen osalta muotiin...? - Fleetie
Ex-GTI kirjoitti:
Itsellä on vm66 CDV jonka vieressä seisoo tallissa kaverin vm60 six-window SDV.
Ehkä 80-luku on tulossa seuraavaksi Caddyjen osalta muotiin...?vuosimalli tuossa on 1994,Fleetwood Brougham LT-1. Viimeinen oikea mohikaani siis :) Takaveto,ei mitään krumeluuritekniikkaa vaan ehtaa tavaraa; sitä oikeaa muotoiloilua, tekniikkaa,sekä näyttää vielä Cadillaciltä,juuri siksi sen aikanaan ostin; Pala autoilun historiaa. Enkä myy,näitä kun ei enää tehdä,tuskin enää ikinä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18976Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875