80-lukulaisista

d'Elegance

Tervehdys, hengenheimolaiset

Tuossa allaolevia keskusteluja lukeneena ajattelin nostaa kysymyksen, mikä tarkkaanottaen 80-luvun autoista teki niin parjatun huonoja?
Ja nyt toivon analyyttisempia vastauksia, "nehän nyt oli kaikki paskoja" on liian helppo heittää.
Oliko GM taloudellisesti ahtaalla, raaka-aineissa vikaa, suunnittelussa vai missä? Vai oliko missään? Onko kyse vain makuasioista, joista ei voi kiistellä, tai voihan niistäkin kiistellä mutta se ei johda mihinkään.
Omaa silmääni vain jostain syystä tuo muoto miellyttää. Muistan katselleeni kun parkkipaikalla alta 10-vuotias pikkupoika meni käsi ojossa silittämään tämmöisen auton takavalokromikehikkoa. Jotain kiehtovaa siinä oli. Ja kyllähän tämän aikakauden autoja jopa jonkun verran tuli alkuperäisinä suomiautoina.
Siis onko vain fiilisjuttu vai oliko joku todella pielessä?

10

1191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PerttiPekosbili

      kyllä ne oli aikanaan mahtavia autoja: Laitappa joku 80-luvun iso Volvo (240) tai Audi (100) Vaikka Cadillac Broughamin viereen,niin tajuat; Oli näkö,kokoa,varusteita,moottoria..Kaikkea tuplasti enemmän kuin parhaissa eurooppalaisissa autoissa.Erittele mitä niissä oikein on parjattu sitten? Suorituskykyä? 10 sekkaa 0-100 km/h oli esim.vuonna 1986 vielä tosi kova aika,siihen noi jenkkisedanit kulki(Capricet ja muut),harvass aoli isot saabit/Volvot/Audit jotka olisivat kiihtyneet edes kovempaa automaattina.

      • Stiplu

        Tämä sen maineen viimeistään vei: Asconan perustalle rakennettu Cadillac Cimarron, etuveto, ooppelin neloset ja muuta Cadillaciin kuulumatonta.

        www.cadillacforums.com/.../ cimarron/82cim.html.


      • Stiplu
        Stiplu kirjoitti:

        Tämä sen maineen viimeistään vei: Asconan perustalle rakennettu Cadillac Cimarron, etuveto, ooppelin neloset ja muuta Cadillaciin kuulumatonta.

        www.cadillacforums.com/.../ cimarron/82cim.html.

        Laitetaan nyt vielä linkki kunnolla:

        http://www.cadillacforums.com/cadillac/cimarron/82cim.html


      • Käkkäkkäkkäk

        Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D


      • d'Elegance
        Käkkäkkäkkäk kirjoitti:

        Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D

        Jaa, johtuisiko ehtä siitä, että eihän tässä kekkosladiassa siihen aikaan ollut mitään "parempaa" mihin verrata. 200:sen dieselmerssun omistajaa jo katseltiin alta kulmien, että jumankauta, tolla on muuten paalua. Tuulipukukansa ajeli Fiat 127:lla ja puhkiruostuneilla kuplilla, muistatkos?


      • GöranR
        Käkkäkkäkkäk kirjoitti:

        Volvo 240 ja Audi 100? Edustusautoja? Ahaa...ei hyvin menee Käkkylällä jos pitää verrata ylemmän keskiluokan perheautoihin. Eikös se Caddy ollutkaan edustusauto...? :D

        Kyllähän valtionkin edustusautoista vielä tänäpäivänäkin suurin osa on "isoja" Saabeja ja "isoja" Volvoja,että kyllä ne kansa jotenkin mieltää vieläkin hienoiksi? Outoa että presidentti ajaa autolla jota ei erota taksitolpan autoista..puhun siis tarjan S-mersusta.Että ei toi edustusautopolitiikka vieläkään silmiä häikäise,itseasiassa toisin oli ennenvanhaan,Koivisto taisi olla viimeinen joka edusti Cadillacillä? Ukk:lla ainakin oli isolohko Fleetwood aikanaan.

        80-luvulla olot oli ankeat,itsekin muistan kun kaveri osti 1989 uutena sellaisen BMW 525:n ja kyllä sitä pidettiin ihan luxuksena silloin kun peruspertti ja marjatta pitivät 2 litrasta versiota Toyota Carinasta jo hienona autona. Tottakai,ei siinä mitään. Nyt kun tilannetta katsoo,niin joku uudenkarhea 525 ei herätä mitään tunteita, isot Audit on pelkkää massaa, 300 SL:n nähdessä miettii että onpas pieni kone tossa autossa ja kylän teinikollitkin päästelevät jo saksantuonti 2,5 litraisilla v6:lla tummennuskalvot lepattaen.Ajat muuttuvat ja noita 80-luvun jenkkisedaneita tulee suhteuttaa omaan aikaansa,ja silloin ne olivat kyllä arvostetuimpia autoja..Kaikki vanhemmat Buick Electrat ja Cadillacithän ovat melkein poikkeuksetta suomi-autoina alunperin tilattu suuryritysten/pankkien nimillä edustusautoiksi.Pressakin tosiaan ajeli Cadillacillä ja kelpasipa kauppaneuvos Tuuralle Uunoissakin ihan perus Chevrolet Caprice edustusautoksi.On muistettava että nuo olivat kalliita autoja,Caddy Brougham yli puoli miljoonaa markkaa,eli eivät tosiaan olleet kuin harvojen saatavillakaan.

        Mielestäni noi on vieläkin hienoja autoja,ja väitän että 20 vuotaassa Cadillacissä on paremmat kyydit edelleen kuin jossain leasing-volvossa tai bemarissa..Nyt en puhu mistään rata-ajoista,vaan perusajosta jota kuitenkin 99% ajosta on.Plussaa ovat pelkästään vieläkin pramealta kuulostava varustelu(tosiaan,joku aikanaan Caddyyn vakiona tullut automaatti-ilmastointi tuli edes kalleimpiin euroautoihin vasta kymmeniä vuosia myöhemmin), oikeasti tilavat tilat (enemmän tilaa kuin noissa mainostajien mukaan "tila-autoissa" tyyliin Rellu Scenic,Opel Zafira ja muut vastaavat) vaikka ovatkin sedaneita, ajomukavuus (kyllä,niin kauan kuin ajetaan suunnilleen nopeusrajotusten mukaan,ei ole amerikkalaisen auton mukavuudessa voittanutta), ja ulkonäkö (kas kummaa,vieläkin ihmiset katselevat kun hyvin pidetty vanhan perinteen mallinen dollarihymy lipuu parkkipaikalla niiden itseään 7-10 kertaa enemmän maksavien uusien kalliiden euro-premium-autojen ohi,joita ei edes tosiaan jaksa enää kadunmies noteerata ellei ole sitten joku AMG super hyper Alpina biturbo,mutta sittenkin ulkonäkö on yhtä variksen harmaan arkinen silti).

        Siis,on tässä tullut kokeiltua japanilaista,eurooppalaista,amerikkalaista,pientä,
        suurta,sporttista,edustavaa ja kaikkea siltä väliltä-autoa,mutta yksi on ja pysyy: Perheessä on pakko olla oikea amerikkalainen v8-sedan.


    • d'Elegance

      No ainakin otsikossa "Cadillacien romahdus" Siipiveikko kirjoittaa:

      "Alennustila alkoi 1975 kun GM:n yleiskoppaan - jota käyttivät myös Buick ja Olds - rakennettiin kompaktimpi Seville. Oli mallinimi sitten mikä tahansa, perusta oli likipitäen sama - moottoreita tosin varioitiin ja pidennettyjä koreja tehtiin.
      Oikeastaan ryhdistäytyminen alkoi vasta STS-mallin myötä. Sitä ennen tuli kaikenlaista Cimarronia, DeVilleä ja Fleetwoodia, esiteltiin 6-koneita ja jopa 4-pyttyinen."

      Olen PerttiPekosbili, kanssasi samaa mieltä siitä, että tuohon aikaan vertailtuna tilanne oli suunnilleen se minkä kuvailit. Siksihän tässä nyt vähän peräänkuulutankin, että mikä tämä alennustila oikein 80-luvulla oli? Toki myönnän, että 6- ja 4-kone parin tonnin kopassa on ollut alimitoitettu, mutta sehän on myös ollut ostajan optiovalinta. Mutta oliko todella oikeita, teknisiä hiekkouksia, lastentauteja, vääriä ainevalintoja. Nehän todellisuudessa heikentävät laatua. Muuhan on mielikuvamaailmaa. Itse enemmänkin väittäisin alennustilaksi nykypäivän mitäänsanomatonta tuulitunnelimuotoilua. Eihän noita edes kadulla erota massasta. No okei, Escalade erottuu, mutta ei edukseen.

    • d'Elegance

      Eli keskustelunavaukseni saikin oikein mukavasti kommentteja. Kovin selkeää moitetta ei näköjään ainakaan suoraan teknisiin kysymyksiin tullut.

      Nytpä sitten kysynkin, onko palstalaisissa paljoa harrastajia, jotka ovat keksittyneet tuohon 80-lukuun ? Itse harrastan vuosimallia -87.

      • Ex-GTI

        Itsellä on vm66 CDV jonka vieressä seisoo tallissa kaverin vm60 six-window SDV.

        Ehkä 80-luku on tulossa seuraavaksi Caddyjen osalta muotiin...?


      • Fleetie
        Ex-GTI kirjoitti:

        Itsellä on vm66 CDV jonka vieressä seisoo tallissa kaverin vm60 six-window SDV.

        Ehkä 80-luku on tulossa seuraavaksi Caddyjen osalta muotiin...?

        vuosimalli tuossa on 1994,Fleetwood Brougham LT-1. Viimeinen oikea mohikaani siis :) Takaveto,ei mitään krumeluuritekniikkaa vaan ehtaa tavaraa; sitä oikeaa muotoiloilua, tekniikkaa,sekä näyttää vielä Cadillaciltä,juuri siksi sen aikanaan ostin; Pala autoilun historiaa. Enkä myy,näitä kun ei enää tehdä,tuskin enää ikinä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe