Saako serotoniini

äippä

Saako serotoniinitasoa muulla kuin ssri lääkkeillä paremmaksi?

48

59872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuta ilman

      lääke lie nopein nuihin aivojen välittäjä aineiden tuotantoon.

      nimettäkööt esim serotonil lääke on puhdasta sitä itseään kuin sokeripala sokeria.

      • Pertti

        Tällä yhdistelmällä esimerkiksi.

        L-Tryptofaani C-vitamiini moni B-vitamiini (erityisesti B3, B6, B12) inositoli.

        D-vitamiini ja Omega-3 rasvahapot lisäävät myös jonkin verran serotoniinia. D-vitamiinin annostus masennukseen voisi olla n. 10-25 µg/vrk. Luonnollinen D-vitamiinia on luultavasti parempaa, kuin synteettinen. Omega-3 rasvahappojen annostus voisi olla n. 1g ylöspäin vrk. Hyviä lähteitä ovat esim. kalanmaksaöljy tai kylmäpuristettu pellavansiemenöljy.

        Kromi auttaa myös lisäämään elimistön tryptofaanipitoisuuksia.


      • Eki

        Ainoa tunnettu aine maailmassa josta syntyy (5-HTP:n välimuodon kautta) serotoniinia on aminohappo tryptofaani, jota normaalisti saadaan ruuasta riittävästi.

        Psyykenlääkkeet puolestaan yleensä vaikuttavat serotoniinin takaisinottoon tia muuhun aktiviteettiin aivojen synapseissa.


      • äippä
        Eki kirjoitti:

        Ainoa tunnettu aine maailmassa josta syntyy (5-HTP:n välimuodon kautta) serotoniinia on aminohappo tryptofaani, jota normaalisti saadaan ruuasta riittävästi.

        Psyykenlääkkeet puolestaan yleensä vaikuttavat serotoniinin takaisinottoon tia muuhun aktiviteettiin aivojen synapseissa.

        Kerro Eki joku piristävä vitamiin yms e-epaa ja b-vitamiinia käytän!!! Kun sais vähän virtaa ja postitiivisuutta!!!


      • Eki
        äippä kirjoitti:

        Kerro Eki joku piristävä vitamiin yms e-epaa ja b-vitamiinia käytän!!! Kun sais vähän virtaa ja postitiivisuutta!!!

        Hei äippä, voisit kokeilla seuraavaa päivittäin:

        1 apteekin monivitamiini
        1 B-monivitamiini (esim. Berex tai Bevitabs)
        E-EPA:a 2 kapselia päivittäin
        Karnosiinia 400 - 800 mg
        C-vitamiinia 1000 mg

        Noista osaahan jo käytätkin..

        Myös ruusujuuri-yrtti (Rhodiola rosea) voisi olla hyvä energisoimaan ja tasapainottamaan oloa. Myydään luontaistuotekaupoissa Dynaforce-nimisenä uutteena.


      • Äippä
        Eki kirjoitti:

        Hei äippä, voisit kokeilla seuraavaa päivittäin:

        1 apteekin monivitamiini
        1 B-monivitamiini (esim. Berex tai Bevitabs)
        E-EPA:a 2 kapselia päivittäin
        Karnosiinia 400 - 800 mg
        C-vitamiinia 1000 mg

        Noista osaahan jo käytätkin..

        Myös ruusujuuri-yrtti (Rhodiola rosea) voisi olla hyvä energisoimaan ja tasapainottamaan oloa. Myydään luontaistuotekaupoissa Dynaforce-nimisenä uutteena.

        Kiitos Ekille! Alotin vajaa vko sitten lisäksi käyttämään d-vitamiinia, en ole aiemmin käytttänyt, en tiedä johtuuko siitä mutta pienoista ns heräämistä olen ollut huomaavinani?! Voisikohan ko vitamiiinista tosiaan tulla apu. Lähes puolitoista vuotta olen ankarasta väsymyksestä kärsinyt ja ssri lääkkeitä minulle tyrkytettiin ja käytinkin reilut puoli vuotta,tuloksetta. Joo yritän metsästää tuota ruusujuuri-yrttiä!!!


      • mitattu..
        Äippä kirjoitti:

        Kiitos Ekille! Alotin vajaa vko sitten lisäksi käyttämään d-vitamiinia, en ole aiemmin käytttänyt, en tiedä johtuuko siitä mutta pienoista ns heräämistä olen ollut huomaavinani?! Voisikohan ko vitamiiinista tosiaan tulla apu. Lähes puolitoista vuotta olen ankarasta väsymyksestä kärsinyt ja ssri lääkkeitä minulle tyrkytettiin ja käytinkin reilut puoli vuotta,tuloksetta. Joo yritän metsästää tuota ruusujuuri-yrttiä!!!

        kilpirauhasarvoja? Väsymys ja masennus vajaatoiminnan oireita ja jos mielialalääkkeet ei ole tehonneet, niin ehdottomasti pitäisi kilpparisi tutkia..


      • äippä
        mitattu.. kirjoitti:

        kilpirauhasarvoja? Väsymys ja masennus vajaatoiminnan oireita ja jos mielialalääkkeet ei ole tehonneet, niin ehdottomasti pitäisi kilpparisi tutkia..

        Syön tyroksinia, mutta selvää vajaatoimintaa ei alku arvoissa ollut tsh 0.4 t4v 19 mutta alhaisin oli t3v 4.4 ja siten tyroksin, mutta on kova hiuskato en tiedä aiheuttaako tyroksin sitä?!


      • make
        äippä kirjoitti:

        Syön tyroksinia, mutta selvää vajaatoimintaa ei alku arvoissa ollut tsh 0.4 t4v 19 mutta alhaisin oli t3v 4.4 ja siten tyroksin, mutta on kova hiuskato en tiedä aiheuttaako tyroksin sitä?!

        kaikkea hömppää on tietysti tarjolla mutta muista vitamiinit kivennäisaineet kalaöljyt mutta todella tehokas ja toimiva on mäkikuista tabletit apteekista saa ilman reseptiä kannattaa hakea yliopiston apteekista ota tuote jossa mahdollisimman paljon sitä alkuperäistä kasvia pelkkä joku uute ei välttämättä toimi koska sen yrtin tarkkaa ainetta ei tiedetä mikä sen mielialan nostaa ja muista syödä riittävän kauan vaikutukset tulee esiin muutaman viikon käytön jälkeen toimii tiedän omasta kokemuksestani!


      • K-77
        äippä kirjoitti:

        Syön tyroksinia, mutta selvää vajaatoimintaa ei alku arvoissa ollut tsh 0.4 t4v 19 mutta alhaisin oli t3v 4.4 ja siten tyroksin, mutta on kova hiuskato en tiedä aiheuttaako tyroksin sitä?!

        Tuo hiusten lähtö voi johtua kilpirauhasen toiminnasta, mutta myös masennus ja stressi aiheuttavat sitä.

        Tyroksiinia ei kuitenkaan etenkään naisille pidä syöttää ns.varmuuden vuoksi, jos et ole huomannut selvää vaikutusta muutamassa viikossa, juttelisin lääkärin kanssa uudelleen.

        Tyroksiini nimittäin lisää merkittävästi osteoporoosi riskiä ja se taas on tutkimusten mukaan siihen sairastuneille naisille vuosien kuluessa jopa kuolinsyyn aiheuttaja (välillisesti). Ennen oltiin useammin valmiita "testaamaan" potilaan reaktio tyroksiiniin, koska sehän ei ole myrkky sinällään, mutta nykyisin suurin osa lääkäreistä haluaa olla varmoja, että potilas todella kärsii vajaatoiminnasta. Arvothan ovat kovin yksilökohtaiset.

        Toivon sinun saavan apua väsyyneeseen oloosi!


      • rankkaa :(
        K-77 kirjoitti:

        Tuo hiusten lähtö voi johtua kilpirauhasen toiminnasta, mutta myös masennus ja stressi aiheuttavat sitä.

        Tyroksiinia ei kuitenkaan etenkään naisille pidä syöttää ns.varmuuden vuoksi, jos et ole huomannut selvää vaikutusta muutamassa viikossa, juttelisin lääkärin kanssa uudelleen.

        Tyroksiini nimittäin lisää merkittävästi osteoporoosi riskiä ja se taas on tutkimusten mukaan siihen sairastuneille naisille vuosien kuluessa jopa kuolinsyyn aiheuttaja (välillisesti). Ennen oltiin useammin valmiita "testaamaan" potilaan reaktio tyroksiiniin, koska sehän ei ole myrkky sinällään, mutta nykyisin suurin osa lääkäreistä haluaa olla varmoja, että potilas todella kärsii vajaatoiminnasta. Arvothan ovat kovin yksilökohtaiset.

        Toivon sinun saavan apua väsyyneeseen oloosi!

        Heips!

        Olen nyt vuosien paskan havahtunut kunnolla ottamaan selvää mikä minua vaivaa. Minulle mainittiin tuosta serotoniinista ja tahtoisin tietää voisiko sen mun kohdalla olla osasyyllinen. Oloa pahentaa kun ei tiedä mikä on ja tietää ettei kaikki ole kunnossa. Tuntuu etten voi parantaa itseäni ja minut on tuomittu olemaan tälläinen lopun ikääni.

        Olen kärsinyt seuraavista oireista joitakin vuosia, joitakin oireita on ollut jo paljon pitempään, noin yläasteen alkuajoilta saakka.
        - alakuloisuus ja masentuneisuus (jopa itsetuhoisuus)
        - ailahtelevaisuus (kaikkien oireiden suhteen kuin tuuliviiri)
        - syömishäiriöt / painon raju heittely
        (bulimia / esim.tapaukset: 2001(?) kk 14kg, 2007 alle kk -10kg)
        - väkivaltaisuus / ahdistus / paniikkikohtaukset (tilanteissa joissa en osaa purkaa tunteita sanoilla tai tunnen olevani avuton enkä kykene vaikuttamaan tilanteeseen.)
        - Samoihin aikoihin kun ensioireet alkoivat, hiuksiani alkoi lähteä hirmu paljon ja ne ohenivat huomattavasti. Tämä kyllä voi johtua myös stressistä.

        Tässä tuli muutama asia mieleen. Niitä on monenlaisia ja esiintyvät osa päivittäin, osa kerran viikkoon tai kerran kuukauteen.

        Elämäntavoista sen verran, että tupakoin lähes päivittäin ja käytän alkoholia joka viikonloppu.
        Yritän syödä terveellisesti ja tuosta syömishäiriöisyydestä johtuen tarkkailen päivittäin netissä mitä suuhuni laitan. Tämä on auttanut bulimiaan, eikä ainakaan toistaiseksi sivustolle liittymisen jälkeen ole ollut enää mitään ongelmaa sillä saralla.
        Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin niin hyöty kuin kunto sellaista.

        Ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa, ilman tukea ja ymmärrystä tuntuu vain ettei kertakaikkiaan jaksa.

        Toivottavasti täältä saisin jotain apua, mielipiteitä, tukea ja ehkä suunnan kohti ratkaisua. Tahdon olla onnellinen ja tehdä muut onnelliseksi, en tahdo murjottaa, tuntea itseni mitättömäksi ja pieneksi tai saada raivonpuuskia ihan mitättömästä tai vaikkei mitätön asia olisikaan niin silti. Ja ennen kaikkea, en missään nimessä tahdo enää satuttaa rakkaintani en henkisesti enkä fyysisesti, koska tuhoan hyvän ja rakastavan ihmisen sielun.

        Minusta ei ulkopuolinen varmaan uskoisi näitä asioita, koska suurin osa ainakin näyttäisi luulevan, että kaikki on mun elämässä kunnossa. Enkä syytä, olen kuitenkin yleensä hymyileväinen ja puhelias ulkona liikkuessani.


      • Susa
        rankkaa :( kirjoitti:

        Heips!

        Olen nyt vuosien paskan havahtunut kunnolla ottamaan selvää mikä minua vaivaa. Minulle mainittiin tuosta serotoniinista ja tahtoisin tietää voisiko sen mun kohdalla olla osasyyllinen. Oloa pahentaa kun ei tiedä mikä on ja tietää ettei kaikki ole kunnossa. Tuntuu etten voi parantaa itseäni ja minut on tuomittu olemaan tälläinen lopun ikääni.

        Olen kärsinyt seuraavista oireista joitakin vuosia, joitakin oireita on ollut jo paljon pitempään, noin yläasteen alkuajoilta saakka.
        - alakuloisuus ja masentuneisuus (jopa itsetuhoisuus)
        - ailahtelevaisuus (kaikkien oireiden suhteen kuin tuuliviiri)
        - syömishäiriöt / painon raju heittely
        (bulimia / esim.tapaukset: 2001(?) kk 14kg, 2007 alle kk -10kg)
        - väkivaltaisuus / ahdistus / paniikkikohtaukset (tilanteissa joissa en osaa purkaa tunteita sanoilla tai tunnen olevani avuton enkä kykene vaikuttamaan tilanteeseen.)
        - Samoihin aikoihin kun ensioireet alkoivat, hiuksiani alkoi lähteä hirmu paljon ja ne ohenivat huomattavasti. Tämä kyllä voi johtua myös stressistä.

        Tässä tuli muutama asia mieleen. Niitä on monenlaisia ja esiintyvät osa päivittäin, osa kerran viikkoon tai kerran kuukauteen.

        Elämäntavoista sen verran, että tupakoin lähes päivittäin ja käytän alkoholia joka viikonloppu.
        Yritän syödä terveellisesti ja tuosta syömishäiriöisyydestä johtuen tarkkailen päivittäin netissä mitä suuhuni laitan. Tämä on auttanut bulimiaan, eikä ainakaan toistaiseksi sivustolle liittymisen jälkeen ole ollut enää mitään ongelmaa sillä saralla.
        Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin niin hyöty kuin kunto sellaista.

        Ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa, ilman tukea ja ymmärrystä tuntuu vain ettei kertakaikkiaan jaksa.

        Toivottavasti täältä saisin jotain apua, mielipiteitä, tukea ja ehkä suunnan kohti ratkaisua. Tahdon olla onnellinen ja tehdä muut onnelliseksi, en tahdo murjottaa, tuntea itseni mitättömäksi ja pieneksi tai saada raivonpuuskia ihan mitättömästä tai vaikkei mitätön asia olisikaan niin silti. Ja ennen kaikkea, en missään nimessä tahdo enää satuttaa rakkaintani en henkisesti enkä fyysisesti, koska tuhoan hyvän ja rakastavan ihmisen sielun.

        Minusta ei ulkopuolinen varmaan uskoisi näitä asioita, koska suurin osa ainakin näyttäisi luulevan, että kaikki on mun elämässä kunnossa. Enkä syytä, olen kuitenkin yleensä hymyileväinen ja puhelias ulkona liikkuessani.

        Hei! viestisi on aika vanha,mutta jotenkin huomasin sen nyt kun itsellä nuo kaikki oireet on nyt ajankohtaisia ja olen selvittänyt niitä pitkin lääkäreitä.Nyt vasta on minulle selvinnyt että kärsin serotiniinin puutteesta.Lääkitsin itseäni alkoholilla ja "pirillä",okei,ne auttoivat hetken mutta laskevat serotoniini tasoa todella.Nyt minulle on paras lääke Efexor,se myös hillitsee ruokahalua,itellä tuo ahmiminen myös takana.Vaikeita paniikkihäiriö tiloja myös,jotka jäivät taka-alalle.Olisi kiva jos tietäisin sun esim.meili osoitteen,koska niin samoja oireita kun minulla...tunnistin ne heti.Et ole yksin noiden kanssa,


      • IVIane
        Susa kirjoitti:

        Hei! viestisi on aika vanha,mutta jotenkin huomasin sen nyt kun itsellä nuo kaikki oireet on nyt ajankohtaisia ja olen selvittänyt niitä pitkin lääkäreitä.Nyt vasta on minulle selvinnyt että kärsin serotiniinin puutteesta.Lääkitsin itseäni alkoholilla ja "pirillä",okei,ne auttoivat hetken mutta laskevat serotoniini tasoa todella.Nyt minulle on paras lääke Efexor,se myös hillitsee ruokahalua,itellä tuo ahmiminen myös takana.Vaikeita paniikkihäiriö tiloja myös,jotka jäivät taka-alalle.Olisi kiva jos tietäisin sun esim.meili osoitteen,koska niin samoja oireita kun minulla...tunnistin ne heti.Et ole yksin noiden kanssa,

        Äh, tälläisestä asiasta kun on kyse niin tuo mun kirjoitus on "vanha" vasta vuosien päästä...Mun meiliosoite on [email protected], mikäli tahdot kirjoitella asiasta privatisti. :)


      • Lyyli66
        Äippä kirjoitti:

        Kiitos Ekille! Alotin vajaa vko sitten lisäksi käyttämään d-vitamiinia, en ole aiemmin käytttänyt, en tiedä johtuuko siitä mutta pienoista ns heräämistä olen ollut huomaavinani?! Voisikohan ko vitamiiinista tosiaan tulla apu. Lähes puolitoista vuotta olen ankarasta väsymyksestä kärsinyt ja ssri lääkkeitä minulle tyrkytettiin ja käytinkin reilut puoli vuotta,tuloksetta. Joo yritän metsästää tuota ruusujuuri-yrttiä!!!

        Luontaistuotekaupasta saa valmisteita, joissa on luontaista serotoniina ja jotka lisäävät sen tuotantoa. Parhaiten itsellä on toiminut Stressgard. Siinä on mukana myös magnesiumia, kalsiumia, B-vitamiineja. Otan aina, kun on töissä kiirettä ja kaamosaikaan, niin mieli pysyy parempana. Uniongelmia itsellä ei ole ollut, mutta ystäväni sai apua Stressgardista unettomuuteen. Kannattaa kokeilla =)


      • *Nappisilmä
        rankkaa :( kirjoitti:

        Heips!

        Olen nyt vuosien paskan havahtunut kunnolla ottamaan selvää mikä minua vaivaa. Minulle mainittiin tuosta serotoniinista ja tahtoisin tietää voisiko sen mun kohdalla olla osasyyllinen. Oloa pahentaa kun ei tiedä mikä on ja tietää ettei kaikki ole kunnossa. Tuntuu etten voi parantaa itseäni ja minut on tuomittu olemaan tälläinen lopun ikääni.

        Olen kärsinyt seuraavista oireista joitakin vuosia, joitakin oireita on ollut jo paljon pitempään, noin yläasteen alkuajoilta saakka.
        - alakuloisuus ja masentuneisuus (jopa itsetuhoisuus)
        - ailahtelevaisuus (kaikkien oireiden suhteen kuin tuuliviiri)
        - syömishäiriöt / painon raju heittely
        (bulimia / esim.tapaukset: 2001(?) kk 14kg, 2007 alle kk -10kg)
        - väkivaltaisuus / ahdistus / paniikkikohtaukset (tilanteissa joissa en osaa purkaa tunteita sanoilla tai tunnen olevani avuton enkä kykene vaikuttamaan tilanteeseen.)
        - Samoihin aikoihin kun ensioireet alkoivat, hiuksiani alkoi lähteä hirmu paljon ja ne ohenivat huomattavasti. Tämä kyllä voi johtua myös stressistä.

        Tässä tuli muutama asia mieleen. Niitä on monenlaisia ja esiintyvät osa päivittäin, osa kerran viikkoon tai kerran kuukauteen.

        Elämäntavoista sen verran, että tupakoin lähes päivittäin ja käytän alkoholia joka viikonloppu.
        Yritän syödä terveellisesti ja tuosta syömishäiriöisyydestä johtuen tarkkailen päivittäin netissä mitä suuhuni laitan. Tämä on auttanut bulimiaan, eikä ainakaan toistaiseksi sivustolle liittymisen jälkeen ole ollut enää mitään ongelmaa sillä saralla.
        Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin niin hyöty kuin kunto sellaista.

        Ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa, ilman tukea ja ymmärrystä tuntuu vain ettei kertakaikkiaan jaksa.

        Toivottavasti täältä saisin jotain apua, mielipiteitä, tukea ja ehkä suunnan kohti ratkaisua. Tahdon olla onnellinen ja tehdä muut onnelliseksi, en tahdo murjottaa, tuntea itseni mitättömäksi ja pieneksi tai saada raivonpuuskia ihan mitättömästä tai vaikkei mitätön asia olisikaan niin silti. Ja ennen kaikkea, en missään nimessä tahdo enää satuttaa rakkaintani en henkisesti enkä fyysisesti, koska tuhoan hyvän ja rakastavan ihmisen sielun.

        Minusta ei ulkopuolinen varmaan uskoisi näitä asioita, koska suurin osa ainakin näyttäisi luulevan, että kaikki on mun elämässä kunnossa. Enkä syytä, olen kuitenkin yleensä hymyileväinen ja puhelias ulkona liikkuessani.

        Moikka!tuo kaikki kuulostaa niin tutulta..ihan kuin suoraan minun elämästäni. Minulla on ollut ja on edelleen nuo samat oireet. Ei ehkä niinkään tuota väkivaltaisuutta, mutta pinna todella kireällä aika ajoin. Olen 27 v. ja nuo oireet tosiaankin alkoivat jo yläasteella. Kumpa osaisin kertoa sulle vastauksen ja haluaisin itsekin tietää mistä ihmeestä tämä johtuu!


      • merituuli20
        rankkaa :( kirjoitti:

        Heips!

        Olen nyt vuosien paskan havahtunut kunnolla ottamaan selvää mikä minua vaivaa. Minulle mainittiin tuosta serotoniinista ja tahtoisin tietää voisiko sen mun kohdalla olla osasyyllinen. Oloa pahentaa kun ei tiedä mikä on ja tietää ettei kaikki ole kunnossa. Tuntuu etten voi parantaa itseäni ja minut on tuomittu olemaan tälläinen lopun ikääni.

        Olen kärsinyt seuraavista oireista joitakin vuosia, joitakin oireita on ollut jo paljon pitempään, noin yläasteen alkuajoilta saakka.
        - alakuloisuus ja masentuneisuus (jopa itsetuhoisuus)
        - ailahtelevaisuus (kaikkien oireiden suhteen kuin tuuliviiri)
        - syömishäiriöt / painon raju heittely
        (bulimia / esim.tapaukset: 2001(?) kk 14kg, 2007 alle kk -10kg)
        - väkivaltaisuus / ahdistus / paniikkikohtaukset (tilanteissa joissa en osaa purkaa tunteita sanoilla tai tunnen olevani avuton enkä kykene vaikuttamaan tilanteeseen.)
        - Samoihin aikoihin kun ensioireet alkoivat, hiuksiani alkoi lähteä hirmu paljon ja ne ohenivat huomattavasti. Tämä kyllä voi johtua myös stressistä.

        Tässä tuli muutama asia mieleen. Niitä on monenlaisia ja esiintyvät osa päivittäin, osa kerran viikkoon tai kerran kuukauteen.

        Elämäntavoista sen verran, että tupakoin lähes päivittäin ja käytän alkoholia joka viikonloppu.
        Yritän syödä terveellisesti ja tuosta syömishäiriöisyydestä johtuen tarkkailen päivittäin netissä mitä suuhuni laitan. Tämä on auttanut bulimiaan, eikä ainakaan toistaiseksi sivustolle liittymisen jälkeen ole ollut enää mitään ongelmaa sillä saralla.
        Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin niin hyöty kuin kunto sellaista.

        Ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa, ilman tukea ja ymmärrystä tuntuu vain ettei kertakaikkiaan jaksa.

        Toivottavasti täältä saisin jotain apua, mielipiteitä, tukea ja ehkä suunnan kohti ratkaisua. Tahdon olla onnellinen ja tehdä muut onnelliseksi, en tahdo murjottaa, tuntea itseni mitättömäksi ja pieneksi tai saada raivonpuuskia ihan mitättömästä tai vaikkei mitätön asia olisikaan niin silti. Ja ennen kaikkea, en missään nimessä tahdo enää satuttaa rakkaintani en henkisesti enkä fyysisesti, koska tuhoan hyvän ja rakastavan ihmisen sielun.

        Minusta ei ulkopuolinen varmaan uskoisi näitä asioita, koska suurin osa ainakin näyttäisi luulevan, että kaikki on mun elämässä kunnossa. Enkä syytä, olen kuitenkin yleensä hymyileväinen ja puhelias ulkona liikkuessani.

        Hei,

        Elämäntarinasi kuullostaa niin tutulta. Olen itse kärsinyt niin bulimiasta kuin masennuksesta, alkoholin väärinkäytöstä ja kuitenkin ulospäin näyttänyt kuin kaikki olisi vallan mainiosti.

        Kärsittyäni 40 v. vihdoin fiksu terveysaseman lääkäri laittoi minulle lähetteen psykiatriselle polille, josta sain reseptilääkkeen cipralex ja oxepam ja terapiaa. Ensimmäistä kertaa elämässäni tunsin minkälaista on elää normaalia elämää.


      • rtkrtk
        Eki kirjoitti:

        Ainoa tunnettu aine maailmassa josta syntyy (5-HTP:n välimuodon kautta) serotoniinia on aminohappo tryptofaani, jota normaalisti saadaan ruuasta riittävästi.

        Psyykenlääkkeet puolestaan yleensä vaikuttavat serotoniinin takaisinottoon tia muuhun aktiviteettiin aivojen synapseissa.

        "serotoniinia on aminohappo tryptofaani, jota normaalisti saadaan ruuasta riittävästi. "

        Kuka saa riittävästi kuka ei. Laihiksella olijat, alkoholin käyttäjät (alko kuluttaa tryptofaania), erityisruokavaliota noudattavat jne. saavat tätä helposti liian vähän.

        Luontaistuotekaupoista, netistä ja joistain apteekeista löytyy tryptofaania ja vielä tehokkaampaa 5-HTP:tä. Nostavat serotoniinitasoa jos se on tryptofaanin vähäisyyden takia matalalla.


      • Anonyymi
        K-77 kirjoitti:

        Tuo hiusten lähtö voi johtua kilpirauhasen toiminnasta, mutta myös masennus ja stressi aiheuttavat sitä.

        Tyroksiinia ei kuitenkaan etenkään naisille pidä syöttää ns.varmuuden vuoksi, jos et ole huomannut selvää vaikutusta muutamassa viikossa, juttelisin lääkärin kanssa uudelleen.

        Tyroksiini nimittäin lisää merkittävästi osteoporoosi riskiä ja se taas on tutkimusten mukaan siihen sairastuneille naisille vuosien kuluessa jopa kuolinsyyn aiheuttaja (välillisesti). Ennen oltiin useammin valmiita "testaamaan" potilaan reaktio tyroksiiniin, koska sehän ei ole myrkky sinällään, mutta nykyisin suurin osa lääkäreistä haluaa olla varmoja, että potilas todella kärsii vajaatoiminnasta. Arvothan ovat kovin yksilökohtaiset.

        Toivon sinun saavan apua väsyyneeseen oloosi!

        Osteoporoosi ei ole Thyroxinin sivuvaikutus. Kilpirauhasen vajaatoiminta hoidettuna Thyroxiinilla ei aiheuta osteoporoosiriskiä. Jos osteoporoosi tulee, syy on muualla kuin Thyroxinin syömisessä joka on määrätty kilpirauhasen vajaatoimintaan (esim. toinen saraus tai elintavat) . Laittakaa ruokavalio ja elintavat kuntoon ja ottakaa selvää miten Thyroxiini pitää ottaa. Älkää syökö mitään luontaistuotteita omin päin. Niitä ei ole tutkittu miten ne vaikuttavat maksaan ja thyroxiinin imeytymiseen. Kun syö Thyroxiinia niin maksan pitää olla kunnossa ja muutkin elintavat. Kun laitoin elintavat kuntoon ja lopetin luontaistuotteiden syömisen, niin Thyroxin alkoi vaikuttamaan tasaisesti ja hyvin. Tämän ymmärtämiseksi minulla meni 2-3 vuotta. Nyt Thyroxin on toiminut vuosia eikä osteoporoosista ole tietoakaan vaikka olen jo 66 vuotias. Voitte hakea neuvoa ja ohjausta
        myös esim. Helsingin antioksidanttiklinikalta kilpirauhasongelmiin erikoistuneilta ravitsemusterapioilta. Tyttäreni sai sieltä avun päivittäiseen ravitsemukseen kilpirauhasongelmiin ja autoimmuunisairauksien. Ohjaus ei ollut mitään hömppää, vaan ihan järkeenkäypää ohjausta jokapäiväiseen ravitsemukseen. Voitte itse rajata ohjauksen esim. vain ravitsemukseen. Muut elintavat on ohelpompi itsekin muuttaa. Ohjauksen voi ottaa myös etänä. Ohjaus on aika kallista, mutta mielestäni kannatti. Näin selvät tulokset tyttäreni ja hänen perheensä elämään. Yksi huono puoli siinä oli: minä olin maksumiehenä.


      • Anonyymi
        äippä kirjoitti:

        Kerro Eki joku piristävä vitamiin yms e-epaa ja b-vitamiinia käytän!!! Kun sais vähän virtaa ja postitiivisuutta!!!

        Itse aloin käyttää foolihappoa, niin johan keskittymiskyky alkoi parantumaan ja sitä myöten mieli kohenee.


      • Anonyymi

        Luonnon masennuslääke - https://tonzes.com/deprfi.htm
        Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.


      • Anonyymi
        rankkaa :( kirjoitti:

        Heips!

        Olen nyt vuosien paskan havahtunut kunnolla ottamaan selvää mikä minua vaivaa. Minulle mainittiin tuosta serotoniinista ja tahtoisin tietää voisiko sen mun kohdalla olla osasyyllinen. Oloa pahentaa kun ei tiedä mikä on ja tietää ettei kaikki ole kunnossa. Tuntuu etten voi parantaa itseäni ja minut on tuomittu olemaan tälläinen lopun ikääni.

        Olen kärsinyt seuraavista oireista joitakin vuosia, joitakin oireita on ollut jo paljon pitempään, noin yläasteen alkuajoilta saakka.
        - alakuloisuus ja masentuneisuus (jopa itsetuhoisuus)
        - ailahtelevaisuus (kaikkien oireiden suhteen kuin tuuliviiri)
        - syömishäiriöt / painon raju heittely
        (bulimia / esim.tapaukset: 2001(?) kk 14kg, 2007 alle kk -10kg)
        - väkivaltaisuus / ahdistus / paniikkikohtaukset (tilanteissa joissa en osaa purkaa tunteita sanoilla tai tunnen olevani avuton enkä kykene vaikuttamaan tilanteeseen.)
        - Samoihin aikoihin kun ensioireet alkoivat, hiuksiani alkoi lähteä hirmu paljon ja ne ohenivat huomattavasti. Tämä kyllä voi johtua myös stressistä.

        Tässä tuli muutama asia mieleen. Niitä on monenlaisia ja esiintyvät osa päivittäin, osa kerran viikkoon tai kerran kuukauteen.

        Elämäntavoista sen verran, että tupakoin lähes päivittäin ja käytän alkoholia joka viikonloppu.
        Yritän syödä terveellisesti ja tuosta syömishäiriöisyydestä johtuen tarkkailen päivittäin netissä mitä suuhuni laitan. Tämä on auttanut bulimiaan, eikä ainakaan toistaiseksi sivustolle liittymisen jälkeen ole ollut enää mitään ongelmaa sillä saralla.
        Liikuntaa tulee harrastettua päivittäin niin hyöty kuin kunto sellaista.

        Ilman liikuntaa ja terveellistä ruokaa, ilman tukea ja ymmärrystä tuntuu vain ettei kertakaikkiaan jaksa.

        Toivottavasti täältä saisin jotain apua, mielipiteitä, tukea ja ehkä suunnan kohti ratkaisua. Tahdon olla onnellinen ja tehdä muut onnelliseksi, en tahdo murjottaa, tuntea itseni mitättömäksi ja pieneksi tai saada raivonpuuskia ihan mitättömästä tai vaikkei mitätön asia olisikaan niin silti. Ja ennen kaikkea, en missään nimessä tahdo enää satuttaa rakkaintani en henkisesti enkä fyysisesti, koska tuhoan hyvän ja rakastavan ihmisen sielun.

        Minusta ei ulkopuolinen varmaan uskoisi näitä asioita, koska suurin osa ainakin näyttäisi luulevan, että kaikki on mun elämässä kunnossa. Enkä syytä, olen kuitenkin yleensä hymyileväinen ja puhelias ulkona liikkuessani.

        Käytä luonnon omia tuotteita joista saat serotoniinia aivojen toimintaan.
        Näitä ovat tumma suklaa max 30g/vrk, banaani, juusto, kananmuna, maito, tonnikala esim.
        Kokeilisin myös sinuna glysiinia.


    • huijaus ...

      Serotoniinitason nosto masennuksen hoidossa on paljastunut vuosisadan huijaukseksi :)

      • rtrety544

        Miksi näin?


    • D3

      Saa D-vitamiinilla.

      Googlaa tietoa.

    • ,
    • ei synteettisii

      http://www.tiede.fi/keskustelut/post1475082.html#p1475082

      ruokavalio kohalleen

      Hyviä rasvoja:
      Kala, pähkinät, siemenet, avokado, kylmäpuristetut öljyt (oliivi, rypsi, kookos), eläinrasvat (luomu parasta)



      EI MARGARIINIA

      Aikuisen päivittäinen rasvan tarve on 2-4 grammaa per painokilo.
      Aikuisen päivittäinen proteiinin tarve on 2-4 grammaa per painokilo.
      Kasviksia, hedelmiä ja marjoja n. 500 grammaa per päivä. (EI peruna, riisi ja vilja)

      Valtion virallisterveellisessäkin ravitsemuksessa rasvan ja proteiinin tarve on 70-100g / vrk.

      Lisäksi

      kalanmaksaöljy'
      D-vitamiini
      magnesium
      B-vitamiineja

      ottaa niitä luonnollisia

    • kukkuuvoidserotonin

      MAKE YOUR OWN SEROTONIN
      Before the FDA removed all tryptophan supplements from the market due to a temporary, and now corrected, industrial manufacturing error, millions of people had safely taken regular suppertime doses of this amino acid, usually 500–2,000 mg, to help them sleep. Inside you, tryptophan is broken down into anxiety-reducing, snooze-inducing niacin. Even more important, tryptophan is also made into serotonin, one of your body's most important neurotransmitters. Serotonin is responsible for feelings of well-being and mellowness. This is such a profound effect that Prozac, Paxil, and similar antidepressants artificially keep the body's own serotonin levels high. You can do the same thing naturally through diet. And no one can tell us that beans, peas, cheese, nuts, sunflower seeds, and good ol’ wheat germ are toxic if you eat a lot of them!

      Plenty of carbohydrates in your meals helps tryptophan get to where it does the most good: your brain. In order to cross the blood-brain barrier and get in, carbs are required. So cheese and crackers provides a better effect than the cheese standing alone. Cover your ears, animal friends, for I am also about to condone eating the occasional dead bird. Poultry, especially the dark meat, is a rich (yet very cheap) source of tryptophan. Add potatoes or stuffing, and you have the reason everybody is sprawled out and snoring up a storm after a typical Thanksgiving food orgy. But to be able to look your parakeet in the eye after the fourth Thursday in November, you can stay vegetarian and still get tanked up on tryptophan.

      Consider that five servings of beans, a few portions of cheese or peanut butter, or several handfuls of cashews provide 1,000–2,000 mg of tryptophan, which will work as well as prescription antidepressants—but don't tell the drug companies. Some skeptics think that the pharmaceutical people already know, and that is why the FDA is keeping tryptophan supplements off the market. Here are two quotes in evidence:

      "Pay careful attention to what is happening with dietary supplements in the legislative arena. . . . If these efforts are successful, there could be created a class of products to compete with approved drugs. The establishment of a separate regulatory category for supplements could undercut exclusivity rights enjoyed by the holders of approved drug applications."

      (FDA Deputy Commissioner for Policy David Adams, at the Drug Information Association Annual Meeting, July 12, 1993)

      "The task force considered many issues in its deliberations including to ensure that the existence of dietary supplements on the market does not act as a disincentive for drug development."

      (FDA Dietary Task Force Report, released June 15, 1993)

      Remember that tryptophan is one of the ten essential amino acids you need to stay alive. It is by law added to liquid feedings for the elderly and all infant formulas. Yet tryptophan supplements remain illegal. You can legally buy L-5-hydroxytryptophan (5-HTP), a nonprescription tryptophan derivative, at health foods stores. 5-HTP is quite costly, however. The good news is that plenty of inexpensive vitamin C enables your body to convert dietary tryptophan into your own 5-HTP, and then on into serotonin.

      So go, eat, and be happy!

      Foods High in the Amino Acid L-Tryptophan

      (In milligrams per 100-gram (3.5 ounce) portion, about the size of a deck of playing cards. That is not a large serving, and in a single meal you might easily double or triple the figures listed here.)

      Beans
      Lentils 215
      Dried peas 250
      Navy 200
      Pinto 210
      Red kidney 215
      Soy 525

      Nuts and Seeds
      Brazil nuts 185
      Cashews 470
      Filberts 210
      Peanuts 340
      Peanut butter 330 (natural, not commercial)
      Pumpkin seeds 560
      Sesame seeds 330

      Tahini (ground sesame seeds) 575

      Sunflower seeds 340

      Other nuts generally provide at least 130 mg per small serving; usually more.

      Grains
      Wheat germ 265

      Cheese
      Cheddar 340
      Parmesan 490
      Swiss 375

      Other cheeses tend to be lower in tryptophan, but are still very good sources.

      Eggs 210

      Poultry 250

      (Note how vegetarian sources are as good as, and often much better than, flesh sources.)

      Brewer's Yeast 700

      (Source: USDA, Amino Acid Content of Foods)

      Meats are generally regarded as a good source of tryptophan, organ meats supposedly being the highest. However, most meats are in the range of 160–260 mg/100 g, with organ meats ranging between 220 and 330. These figures certainly do not compel meat eating. They compel split pea, cheese, and cashew eating!

    • úÜÇ

      >Plenty of carbohydrates in your meals helps tryptophan get to where it does the most good: your brain. In order to cross the blood-brain barrier and get in, carbs are required.

      Sokerit auttavat tryptofaania veri-aivoesteen ylitse mutta muuten tuo hiilihydraattien (eli sokeriksi muuttuvien hiilareiden) ylikäyttö ei ole järin terveellistä. Verensokeri pysyy jatkuvasti koholla ja siitä seuraa tusina potentiaalisia sairauksia.

      • tietäväbb25

        raakakaakao


      • Hxxx9

        Nautiskelee vaikka rusinoita, banaaneja tai muuta makeaa terveellistä. Eiköhän ne aja ihan hyvin asian.


    • Tsemppiä sinulle!

      Serotoniinitasoa voi kohottaa tällä: http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Natural-5-HTP-100-mg-120-Capsules/14472?at=0

      ja D-vitamiini nostaa vireyttä lisää. Tässä sopiva: http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335?at=0

      Ensitilaajana saat 5 dollaria alennusta käyttämällä koodia HIH130.

      Tämä yhdistelmä nosti minut suosta johon olin pikkuhiljaa uppoamassa takaisin kuivalle maalle paremmin kuin joskus käyttämäni lääkärin kirjoittamalla masennuslääkkeellä.

    • cocoabeans

      Kaakaopavuissa (ja tummassa suklaassa) on serotoniinia. Itse ainakin olen huomannut etenkin ("raakojen" eli käsittelemättömien) kaakaopapujen syömisen vaikuttaneen positiivisesti mielialaani. Lisäksi kaakaopavuissa on muitakin mielialaa parantavia aineita, kuten teobromiinia.

    • asdfmm92j

      Hei kokeile ihmeessä tuota 5 HTPtä. Ja edullisimmin saa juuri tuolta iherbistä. Itsellä se on auttanut ja tasoittanut masentunutta (jopa itsetuhoista) oloa. Enää en siitä luovu. Tuolla on mielestäni myös hienoinen vaikutus ruokahaluun. Itsellä paino tippunut sen myötä kun ei ole ollut mielitekoja ruoan suhteen. Eikös Gaba vaikuta myös serotoniinitasoihin?

      Toivottavasti löydät avun itsellesi.

    • anna-mary

      muistakaa kun näitä ohjeita muille annatte että pitää olla tietoa monenkin yhteisvaikutuksista,esim mäkikuismaa ei saaa missään nimessä ottaa jos syö mieliala lääkkeitä. siksi ei pidä olla niin höveli kertomaan mikä auttaa mihinkin jotta kellekkään ei tulisi ongelmia niiden neuvojen myötä .

    • daalia7
    • wushhhh

      Liikuntakin nostaa serotoniinitasoa, muistaa vain liikkua joka päivä.

    • plmb

      Serotoniini on niin sanottu biogeeninen amini. Sitä muodostuu kyllä tiettyyn tahtiin syödystä aminohaposta tryptofaanista.(proteiinin osasta). 60 mg tryptofaania syötynä tuottaa noin 1 mg serotoniinia kehossa.

      Ruoansulatuskanavan alueella voi serotoniinia muodostua runsaasti. Esim jossain syöpätaudissa on paljonkin serotoniinia vapaana. Itse asiassa koska se on sellainenn vaikuttajamolekyyli eräät verisolut ( trombosyytit) keräävät sitä talteen kuten histamiinia ja sitten kun tulee pahoja reaktioita, koliikkeja allergisia reaktioita ja muita, niin sitten soluista vapautuu näitä vaikuttajia.

      Jos on ruoka-aineallergiaa, annetaan potilaille joskus lista biogeenisistä amineista ja kehoitetaan välttämään niitä, ettei ruoka provosoi sitten uusia koliikkeja. Serotoniinia on mm banaanissa. Toiset eivät voi syödä kovinkaan suurta palaa saamatta mahaa kipeäksi serotoniinikoliikin takia. Siis kyllä serotoniinia voi olla kehossa aika paljonkin.

      Aivoilla on autonominen aineenvaihdunta. Serotoniini ei mene aivoihin valmiina ulkopuolelta. Mutta jos ravinnossa on normaaleita tryptofaanimolekyylejä , niitä menee veriaivoesteen läpi päivittäin ja sitten kun niitä pääsee serotoniinihermojen järjestelmän alueelle, siellä on entsyymiä, joka pystyy muuntamaan tryptofaania hermojen käyttöön sopivaksi serotoniiniksi ja sitä sitten varastoituu pieniin rakkuloihin näihin spesifisiin hermoihin ( serotonergic nerves).

      Jos ravinnon käyttö on tasapainosta ja järkevää, niin aamupäivisin syödyt tryptofaanit kyllä sitten kilpailtuaan muiden isojen neutraalien (LNAA) aminohappojen kanssa aivoon pääsystä, tulee sitten vuorokauden sisällä aivojen puolelle. Erityisen suotuisaa on esim syödä aamulla puuroa, mysliä, maitoa, jugurttia, leipää, ja lounaskin ajallaan, kanaa tai kalaa, perunaa, riisia. Välipaloina on pähkinät ja siemenet oikein edullisia. Jäätelö kesällä on oikein mukava asia. Tuollaisista miltei huomaamattomisia välipaloista saa kyllä tryptofaania vähän. Kaakao ja suklaakin ovat kohtuullisesti käytettynä silloin tällöin mukava täydennys. hyvin reaktiivisilla allergikoilla kyllä varottaviakin.

      On yksi asia mitä serotoniinihermot eivät siedä: narkotikan käyttöä, sillä ne tyhjentävät näiden erikoisten serotoninihermojen hankkimat serotoniinivarastot niin täydellisesti, että kestää puoli vuotta ennen kuin vastaava hitaasti aivoautonomiassa syntetisoitu varasto palautuu. Sellaisesta tulee tavattomia syviä depressioita, joita moni narkotikaan ( ecstasy ) hairahtunut ei pysty käsittämään ja joutuu kierteeseen, joka on paha. Ettei sitten aivan ota henkeään. Toiset narkotikan käyttökerrat nimittäin eivät enää tuota samaa tunnelmaa, koska serotoniinia ei enää vapaudukaan samoja suuria määriä. Tuollaiseen hermomyrkkyyn hairahtuneen ainoa tie tasapainoon serotoniinin suhteen on varoa hermomyrkkyjä( narkotikaa) ja käyttää tavallista ruokaa, varsinkin aamiainen on se tärkeä ruoka. Jos narkotikan käyttö jatkuu serotoniinihermot vaurioituvat, eivätkä palaa normaaliin synteesikykyynsä. Silloin joutuu kyllä turvautumaan lääkkeellisen apuun, joka tukee serotoninijärjestelmän neuronien funktiota mikä milläkin strategialla.

    • plmb

      Tuossa tuli virhe: 60 mg tryptofaania tuottaa niasiinia, B vitamiinia 1 mg.
      Mutta ei kai tiedetä miten paljon siitä tippuu serotoniiniksi ulkopuolella aivon tai miten paljon aivoihin pääsee ja mikä osa siitä aivoihin päässeestä nousee aivoserotoniiniksi oikeaan paikkaan.
      Ehkä se tieto löytyy kyllä jossain tieteen puolella.

    • Netissä on paljon karttoja ( Bilder, picture) tryptofaanin aineenvaihdunnasta kehossa. Hakusana: Tryptophan, 5-HT( = serotonin), Melatonin, NAD, niacin, Nicotinamid
      http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1473309903007734-gr3.jpg

      Kartoissa piirretään tryptofaanista alaspäin muutokset kun aineenvaihdunta metaboloi molekyyliä ja koettaa saada siitä B-vitamiinia, erästä hyvin tärkeää koentsyymiä NAD.

      Ylöspäin prestaation huippuna näytetään myös Aivojen puolen serotoniinista käpylisäkkeessä muodostuva melatoniini, jota siten muodostuu yön pimeässä.

      Hyvä kirkas valo aamulla jarruttaa melatoniinin synteesiä
      Hyvä maitopitoinen aamupala tarjoaa uutta tryptofaania.

    • luonnollinen4

      Huom. Näissä keskusteluissa tulee esiin 5-HTP.

      Tryptofaaninhan on ensin muunnuttava 5-htp:ksi josta taas tehdään serotoniinia. Luonnollista olisi ajatella että ei ottaisikaan tryptofaania vaan mielummin suoraan tuota 5-htp:tä.

      Näin ei kuitenkaan saa tehdä.

      5-htp muuttuu serotoniiniksi nopeasti, ennen kuin se ehtii aivoihin. Tämä on hyvin haitallista. Aminohappo tryptofaani taas läpäisee aivoveriesteen verkkaisesti ja muuntuu serotoniiniksi vasta aivoissa!

      http://www.paxilprogress.org/forums/showthread.php?t=10283

    • näin on
    • ei lääkkeitä
    • Anonyymi

      Voi kauhistus! Tuliko juttuni kahteen kertaan, vakka lähes tunti väliä siit toisesta!?

    • Anonyymi

      Serotoniinia väitetään mielihyvähormoniksi, niin luulisi sen tason nousevan, kun tekee mielekkäitä asioita, jotka saavat hyvän tunteen itselle aikaiseksi.
      Positiivinen ajattelu varmasti vaikuttaa myös mielihyvään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe