Kaikki Suomen lukiot keväisten yo-tutkintojen tulosten mukaan paremmuusjärjestyksessä: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?119296 Sitä kannattaa kattoa, jos miettii mihin lukioon on menossa... Mäkin huomasin yllättäen, että yks lukio jolla on aika "eliitti" maine pärjääkin yo-kokeissa huonosti, vaikka pääsy keskiarvo on aika korkea. Joten ei suosittu koulu oo välttämättä tasokas.
Lukiot paremmuusjärjestyksessä!
27
1678
Vastaukset
- mie
Siis tuo on ihan älytöntä!! Laittaa nyt lukiot paremmuus järjestykseen, kun he itse valitsevat sinne parhaat!
Tottakai joku koulu on paras jos yläasteelta otetaan joukkoon vain 9.0 keskiarvolla alkavat!? Roskasakki laitetaan muualle!!
Jokainen lukio voi olla paras, jos sisäänpääsy keskiarvo on korkealla!- Erska
Taisitpa olla sellaisesta lukiosta, joka ei pärjänny!! Meillä pääsee sisälle vaikka 6:n keskiarvolla mut ollaan lähempänä sataa kuin kahta. Tottakai paremmin menestyis jos ois vaan kybän oppilaita mutta kyllä tuo tasostaki jotain kertoo.
- mie
Erska kirjoitti:
Taisitpa olla sellaisesta lukiosta, joka ei pärjänny!! Meillä pääsee sisälle vaikka 6:n keskiarvolla mut ollaan lähempänä sataa kuin kahta. Tottakai paremmin menestyis jos ois vaan kybän oppilaita mutta kyllä tuo tasostaki jotain kertoo.
En ole katkera oma kouluni oli lähempänä etupäätä kuin jälkipäätä!
Kai saa oman mielipiteensä sanoa?
Niin....mitataan sitten opetuksen laatu, eikä paremmuus arvosanoissa ;) sinähän sen sanoit! - innu
mie kirjoitti:
Niin....mitataan sitten opetuksen laatu, eikä paremmuus arvosanoissa ;) sinähän sen sanoit!Kun noi tulokset suhteuttaa pääsyvaatimuksiin ja oppilaiden määrään, voi päätellä aika paljon opetuksen tasosta. Mäkin koin pari ahaa-elämystä noita tuloksia selaillessani... ja huomasin käyväni maakuntani parhaiten menestyvää koulua. :)
- minttu
innu kirjoitti:
Kun noi tulokset suhteuttaa pääsyvaatimuksiin ja oppilaiden määrään, voi päätellä aika paljon opetuksen tasosta. Mäkin koin pari ahaa-elämystä noita tuloksia selaillessani... ja huomasin käyväni maakuntani parhaiten menestyvää koulua. :)
Kyllä meidänkin kaupungissa on lukioita vaikka millä mitoin, mutta eipä lukenut tuolla.
- Kerttu
mie kirjoitti:
Niin....mitataan sitten opetuksen laatu, eikä paremmuus arvosanoissa ;) sinähän sen sanoit!Olen kanssasi samaa mieltä! Ei mitään järkeä laittaa kouluja noin järjestykseen. Selvähän se on että jos oppilaiden lähtötaso on parempi, on helpompaa saavuttaa hyviä tuloksia.
Olisi mielummin katsottu missä koulussa oppilaat ovat parhaiten parantaneet tuloksia yläasteen jälkeen..(ei varmaan pystytä) Niin tai miten pärjänneet loppuelämässä, jossa ylioppilastuloksilla ei ole paskan vertaa väliä!
Aika noloa, kun tutkimus teetti paljon työtä ja tulos oli jotakuinkin ennalta arvattavissa.
Hyvää kesää niin "huonoista", kuin "hyvistäkin" kouluista valmistuvat ja jo valmistuneet ylioppilaat!! - Hamppu
Kerttu kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä! Ei mitään järkeä laittaa kouluja noin järjestykseen. Selvähän se on että jos oppilaiden lähtötaso on parempi, on helpompaa saavuttaa hyviä tuloksia.
Olisi mielummin katsottu missä koulussa oppilaat ovat parhaiten parantaneet tuloksia yläasteen jälkeen..(ei varmaan pystytä) Niin tai miten pärjänneet loppuelämässä, jossa ylioppilastuloksilla ei ole paskan vertaa väliä!
Aika noloa, kun tutkimus teetti paljon työtä ja tulos oli jotakuinkin ennalta arvattavissa.
Hyvää kesää niin "huonoista", kuin "hyvistäkin" kouluista valmistuvat ja jo valmistuneet ylioppilaat!!Tuo järjestykseen laittaminen on sikäli ikävä asia, että se mahdollisesti lisää kilpailua. Ei varmasti tarvitse odottaa montakaan vuotta, kun jo peruskoulujakin aletaan rankkaamaan samalla tavalla, vaikkapa nyt sitten päästötodistusten keskiarvojen tms. perustella.
- Maija
Vihdoinkin lukiot laitettiin paremmuusjärjestykseen!On tätä odotettukin.
Olkaapa siinä nyt ylpeitä lukiolaisuudestanne ku koulunne on listan surkeimmassa päässä.- kerttu
Sähän heitit kätevän kommentin! Eihän se tarkoita että kaikki sen koulun oppilaat ovat huonoja. Ja jos ovat, niin he eivät vain ole pärjänneet ylioppilaskirjoituksissa. Vaikka itse pärjäsin, ei se minusta mitenkään erikoista tee... Siksi tutkimus oli typerä!
Mitä voi sinulta, ehkä amiksen käyneeltä, odottaakaa... - Jokunen
kerttu kirjoitti:
Sähän heitit kätevän kommentin! Eihän se tarkoita että kaikki sen koulun oppilaat ovat huonoja. Ja jos ovat, niin he eivät vain ole pärjänneet ylioppilaskirjoituksissa. Vaikka itse pärjäsin, ei se minusta mitenkään erikoista tee... Siksi tutkimus oli typerä!
Mitä voi sinulta, ehkä amiksen käyneeltä, odottaakaa...Mitä teidän muiden lukiolaisten päässä oikein liikkuu, kun jatkuvasti leimaatte KAIKKI amislaiset junteiksi? En minäkään leimaa KAIKKIA lukiolaisia tyhmiksi yhden lukiolaisen esittämän typerän kommentin takia!
Tuo lukioiden "paremmuuslista" ei ole minkään arvoinen, parempi olisi ollut ottaa pitemmän aikavälin tulokset kuin nyt sattumalta tämän KEVÄÄN yo-tulokset. - Maija
kerttu kirjoitti:
Mitä voi sinulta, ehkä amiksen käyneeltä, odottaakaa...ammattikoululainen...mutta heti voin sanoa et mun luokalla on semmoset opettajat et taso on PALJON parempi kuin monessa lukiossa.
Kato ku joillakin on ammattitaitoiset opettajat.
Mutta minkäs sille voi että joissakin kouluissa opettajat on surkeita eivätkä osaa hommaansa.
Sillähän se taso laskee ku opettajat ei osaa opettaa. - kerttu
Jokunen kirjoitti:
Mitä teidän muiden lukiolaisten päässä oikein liikkuu, kun jatkuvasti leimaatte KAIKKI amislaiset junteiksi? En minäkään leimaa KAIKKIA lukiolaisia tyhmiksi yhden lukiolaisen esittämän typerän kommentin takia!
Tuo lukioiden "paremmuuslista" ei ole minkään arvoinen, parempi olisi ollut ottaa pitemmän aikavälin tulokset kuin nyt sattumalta tämän KEVÄÄN yo-tulokset.Musta tuo nimimerkki "Maijan" kommentti antoi aika hyvin aihetta epäillä että hän on juntti. Myös siitä pastoi että hän käy amista. Olenko leimannut kaikki amista käyvät junteiksi? EN!
Vai oliko sinusta hänen kommenttinsa niin fixu, että ylpeenä esittelet, kuunnelkaa häntä, olen yhtä fixu, koska käymme molemmat amista? Ja kysehän nyt oli lukioiden paremmuusjärjestyksestä, jospa te palaatte asiaan kun teidän koulunne pistetään järjestykseen... - kerttu
Maija kirjoitti:
ammattikoululainen...mutta heti voin sanoa et mun luokalla on semmoset opettajat et taso on PALJON parempi kuin monessa lukiossa.
Kato ku joillakin on ammattitaitoiset opettajat.
Mutta minkäs sille voi että joissakin kouluissa opettajat on surkeita eivätkä osaa hommaansa.
Sillähän se taso laskee ku opettajat ei osaa opettaa.Mistä tiedät, että koulusi taso on parempi kuin monessa lukiossa? Onko koulujanne laitettu paremmuusjärjestykseen? Mitä todisteita/tuloksia sulla on siitä? Minkä peruusteella laitettu järjestykseen? Onko otettu huomioon mahdollisuus, että jonnekkin kouluun voi hakea jo yläasteelta "fixumpia" ihmisiä? Miten opettajien taso vaikuttaa tähän?
Oppilas voisi kirjoittaa vaikka yhdeksän ällää lukiossa jos itse haluaisi ja jaksaisi ja omat resurssit riittäisi. Keskinkertainen opettaja(mikä varmasti on opettajien taso vähintään lukiossa)riittää hyvin, jos itsellä on innostusta. Ei ne opettajat tee töitä sun puolesta ainakaan lukiossa. Amiksesta en tiedä... - ...
kerttu kirjoitti:
Mistä tiedät, että koulusi taso on parempi kuin monessa lukiossa? Onko koulujanne laitettu paremmuusjärjestykseen? Mitä todisteita/tuloksia sulla on siitä? Minkä peruusteella laitettu järjestykseen? Onko otettu huomioon mahdollisuus, että jonnekkin kouluun voi hakea jo yläasteelta "fixumpia" ihmisiä? Miten opettajien taso vaikuttaa tähän?
Oppilas voisi kirjoittaa vaikka yhdeksän ällää lukiossa jos itse haluaisi ja jaksaisi ja omat resurssit riittäisi. Keskinkertainen opettaja(mikä varmasti on opettajien taso vähintään lukiossa)riittää hyvin, jos itsellä on innostusta. Ei ne opettajat tee töitä sun puolesta ainakaan lukiossa. Amiksesta en tiedä...tossa oli vihdoin jotain asiaa. Sä ITSE vaikutat siihen minkä tasoista siellä koulussa on, opettajat vastaa siitä OPETUKSEN tasosta. Näin se on.
- kerttu
... kirjoitti:
tossa oli vihdoin jotain asiaa. Sä ITSE vaikutat siihen minkä tasoista siellä koulussa on, opettajat vastaa siitä OPETUKSEN tasosta. Näin se on.
Näinhän se on! En minä voisi syyttää opettajia jos en menestyisi. Siksi noita tuloksia ei voi suoraan verrata opettajien tasoon.
- Maija
kerttu kirjoitti:
Näinhän se on! En minä voisi syyttää opettajia jos en menestyisi. Siksi noita tuloksia ei voi suoraan verrata opettajien tasoon.
Tais osua arkaan paikkaan tuo lukioiden paremmuusjärjestys...
Mun mielipiteeni (HUOM!)on se että opettajan ammattitaitoisuus ynm. muut asiat vaikuttavat oppilaan oppimiseen.Otetaan nyt yks esimerkki.
Meille tuli tokavuonna uus ope.Numerot alko kaikilla nouseen.Tää ope on kunnon ammattilainen alallaan,hauska ja tietää miten tämmösiä juntteja opetetaan.
Eka vuonna meillä oli eräs opettaja joko oli ja on edelleen kuiva harppu jota kukaan ei viittinyt kuunnella.Ja sen kyllä huomas ku jaettiin opintokortteja.
Totta kai oppilas on se joka opiskelee ja on itse vastuussa tuloksista.Mutta opettajalla on vaikutusta asiaan.
Tää on mun mielipide ja siitä pidän kiinni!! - Jokunen
kerttu kirjoitti:
Musta tuo nimimerkki "Maijan" kommentti antoi aika hyvin aihetta epäillä että hän on juntti. Myös siitä pastoi että hän käy amista. Olenko leimannut kaikki amista käyvät junteiksi? EN!
Vai oliko sinusta hänen kommenttinsa niin fixu, että ylpeenä esittelet, kuunnelkaa häntä, olen yhtä fixu, koska käymme molemmat amista? Ja kysehän nyt oli lukioiden paremmuusjärjestyksestä, jospa te palaatte asiaan kun teidän koulunne pistetään järjestykseen...Kirjoitin näin:
"Mitä teidän muiden lukiolaisten päässä oikein liikkuu.."
Siis, jos et tuosta ymmärrä, että olen itsekin lukiolainen niin voi voi taitaa olla sinun lukion äidinkielenopetus luokattoman huonoa? - kerttu
Maija kirjoitti:
Mun mielipiteeni (HUOM!)on se että opettajan ammattitaitoisuus ynm. muut asiat vaikuttavat oppilaan oppimiseen.Otetaan nyt yks esimerkki.
Meille tuli tokavuonna uus ope.Numerot alko kaikilla nouseen.Tää ope on kunnon ammattilainen alallaan,hauska ja tietää miten tämmösiä juntteja opetetaan.
Eka vuonna meillä oli eräs opettaja joko oli ja on edelleen kuiva harppu jota kukaan ei viittinyt kuunnella.Ja sen kyllä huomas ku jaettiin opintokortteja.
Totta kai oppilas on se joka opiskelee ja on itse vastuussa tuloksista.Mutta opettajalla on vaikutusta asiaan.
Tää on mun mielipide ja siitä pidän kiinni!!Mua ei ainkaan mitenkään osunut arkaan paikkaan, koska
1. entinen lukioni näytti tämän vuoden tulosten perusteella olevan ihan keksiverto
2. olen edelleen sitä mieltä että, vaikka kouluni olisi viimeinen tuloslistassa, ei se kerro siitä todellisesta tasosta.
Tottakai saat pitää omasta käsityksestäsi kiinni, jos olet sen omassa koulussasi havainnut paikkansa pitäväksi. Mutta sitä ei voi yleistää kaikkiin amiksiin, saatika sitten lukioihin.
Ilman mitään yleistystä, ovat lukion opiskelijat yleensä motivoitunempia, kuin amis-opiskelijat. On hyvä että teillä on nyt kannustava opettaja, joka jaksaa "potkia teitä perseelle", mutta lukion käytäntö on osittain enemmän itsenäistä opiskelua, kuten nyt esim. läksyt. Ei sua kukaan voi niitä pakottaa tekemään, vaikka olisi miten hyvä opettaja. Tottakai opettaja voi vielä sitä motivoituneisuutta kasvattaa. - heijaa
Maija kirjoitti:
Tää on mun mielipide ja siitä pidän kiinni!!Kirjoitit näin: "Eka vuonna meillä oli eräs opettaja joko oli ja on edelleen kuiva harppu jota kukaan ei viittinyt kuunnella.Ja sen kyllä huomas ku jaettiin opintokortteja"
Se että opettaja on kuiva harppu, ei tarkoita sitä etteikö hän olisi pätevä opettaja! Jos opettajasi on kuiva harppu...voit syyttää vain itseäsi huonoista numeroista! - kurtsi
Maija kirjoitti:
Tää on mun mielipide ja siitä pidän kiinni!!.. oppimiseen on n.20%. Loput 80% on oppilaan omaa panostusta, joten opettajalla kyllä ON vaikutusta, mutta se vaikutus on vähäisempi kuin oppilaan oma panostus.
Esim. peruskoulussa tämä näkyy, kuinka hyvin opettaja saa oppilaat motivoitumaan opetettavaan aineeseen (niin oppilaat sitten jaksavat opiskella sitä asiaa tjsp.)..
peruskoulun jälkeen pitäis jo pystyä itse motivoitumaan
Ja onhan se kivempi sellanen opettaja joka ei ole kuiva harppu! - heijaa
kurtsi kirjoitti:
.. oppimiseen on n.20%. Loput 80% on oppilaan omaa panostusta, joten opettajalla kyllä ON vaikutusta, mutta se vaikutus on vähäisempi kuin oppilaan oma panostus.
Esim. peruskoulussa tämä näkyy, kuinka hyvin opettaja saa oppilaat motivoitumaan opetettavaan aineeseen (niin oppilaat sitten jaksavat opiskella sitä asiaa tjsp.)..
peruskoulun jälkeen pitäis jo pystyä itse motivoitumaan
Ja onhan se kivempi sellanen opettaja joka ei ole kuiva harppu!Peruskoulua ja lukiota ei mitenkään voi verrata keskenään!
Lukiolaisen pitäisi olla jo sen verran aikuistunut, että osaa ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ja opiskelustaan TAI sitten on mennyt todella väärään paikkaan opiskelemaan! - Jokunen
heijaa kirjoitti:
Peruskoulua ja lukiota ei mitenkään voi verrata keskenään!
Lukiolaisen pitäisi olla jo sen verran aikuistunut, että osaa ottaa vastuuta omasta oppimisestaan ja opiskelustaan TAI sitten on mennyt todella väärään paikkaan opiskelemaan!koskee myös amista: Ei ole mitään järkee lähtä opiskelemaan jos ei ole yhtään motivaatiota eikä osaa ottaa yhtään vastuuta omasta oppimisesta.
Amiksessa pääset tekemään itsenäisesti asiakastöitä, joista täytyy ottaa vastuu, työ valmistuu ajallaan ja hyvin.
PS. Olen itsekin lukiolainen, mutta isoveikka on amiksessa
- verho
Minä käyn listan kolmosta.
- minä
voi vitsi, oot sä varmaan viisas...
- opiskelija
...vetää lukiot "paremmusjärjestykseen". Lukioiden tasoa ei voi mitenkään mitata yo-kirjotusten mukaan, helpoin tapahan se tietty oli mitata, mutta kun pitäis saada esille oppilaiden käyttäytyminen, huolellisuus, muiden kanssa toimeen tuleminen, yritteliäisyys jne...
Ja toisekseen, puoltoäänet on laskettu niin, että kuudesta M:stä saa enemmän pisteitä kun neljästä L:stä, kumpi sitten on parempi?
Ehkä noilla tuloksilla olisi voinut mitata tämän kevään ylioppilaiden tasoa, mutta koulujen tasoon se ei liity pätkän vertaa! - marika
mä pääsin yhteen listan top 15:n kuuluvasta lukiosta.. keskiarvoni oli 7.5 ja nyt ne varmaan katuu katkerasti että otti mut sinne pilaamaan maineensa. kattokohan ne sen mun keskiarvon vähän väärin, vai sekosko ne? hehheehheeheheheh oli miten oli niin siel mä alotan syksyllä
- matti
Hei!
Noi lukioiden sijoittamiset on käytännössä huuhaata. Samat kirjat/ saman tasoinen opettjien koulutus kaikissa, mutta lukioiden sijoittaminen on lievästi sanottuna arvelluttava:
Jokaisesta aineesta saa menestyksen mukaan pisteitä, mukaan ei ole otettu mikä on keskiarvo näistä PAKOLLISISTA AINEISTA vaan kaikista. Tästä syystä matemaattis-luonnontieteelliset lukiot jää kauas taakse kielilukioista.
Eli Kielilukio VRT. Matemaattinen:
Kielilukion pisteet (6 ainetta). L=6 E=5 M= 4 C=3 B=2 A=1 I=0
5 3 4 5 4 4 (Äidinkieli, matematiikka, reaali, englanti, ruotsi, ranska)
Eli pisteet on 24.
Matemattinen
6 6 6 6 = 24pt
(äidinkieli, matematiikka, englanti, ruotsi).
Eli Siis 4:n Ällän kirjoittaja on tuon laskutavan mukaan mukaan paskempi kuin M:n yleisarvosanan kirjoittava kieliniekka.
Eli toi on täyttä paskaa, opiskelkaa ite hyvät ja kirjoittakaa E:n paperit niinkuin itselläni on tavoitteet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991556Kerran oltiin mekin kahdestaan
Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik131246- 2341243
Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi
Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen2701132Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi1791013- 1411010
Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151009Oikeasti, voitais mennä kahville
ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o81999Yritin keväällä unohtaa sinut nainen
mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie33842- 74839