Saaran kolina !

Mikä löysällä

Tervehdys

Mikähän "mättää" ? Nimittäin vain 35 tkm ajetussa -03 farkku-Xsarassa on alkanut
kuulua kuopissa kolinaa oikealta, edestä. Mulla oli kärry tunkin päällä ja rengaskin irti,
mutten mitään irtonaista löytänyt...

Olisiko kenelläkään hajua asiasta ?

14

4337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timo

Tere!

Taitaa olla ominaisuus. Minun Picassoni on tehnyt sitä ihan uudesta saakka, tosin molemmin puolin. Sen huomaa parhaiten (ainoastaan) taajamanopeuksilla (20-50 km/h)käännyttäessä mutkassa, jossa on nimismiehen kiharoita.

• xsara

vaan koiranluu ,itsellä meni xsarasta 5000km kohdalla vasemmalta puolelta. toinen meni n 40000 km kohdalla oikealta puolelta .vaihto n 50e

• Magentismies

koiranluu. Olen ajanut Xsaralla 170 000km, ei ole kolissut. Ainoa, mistä olen huolestunut on etupyörien laakerit, olen kuulevani jyrinää kuskin puolelta. Mites tutkitaan autom.laatikon öljyn määrä. Chrysler Neon:ssa ja Kia Magentis:ssa on rehellinen tikku.

• TerEl1

Terve!!

Itselläni oli sama ongelma. Ongelman huomasin tammi-helmikuussa ja itse epäilin ensimmäiseksi, että kolinan syy on vetonivel, koska kolina kuului samalla tavalla, kun ajoin taloyhtiömme parkkiruutuun, johon on tultava jyrkästi vasemmalle kaartaen. Tuolloin olin jo valmis viemään auton huoltoon, mutta jostakin tuli mieleeni pikkuisen kokeilla miten kyseinen ääni kuuluu ja kun havaitsin, että sama ääni kuuluu myös silloin, kun auton antaa liukua ruutuun vapaalla tai pykälä päällä, mutta kytkin pohjassa, niin tulin tulokseen, että vetonivel ei voi olla ongelma kohtana.

Tuolloin kyselinkin sekä täältä että sitruunapatongista mikä voisi olla vikana ja sain vastaukseksi, että "koiranluut" ovat sökönä. Vaihdoin ne, mutta ongelma ei korjaantunut.

Tuolloin päätin, että palaan vian pariin kesällä, koska ei ole paikkaa missä tutkia ongelmaa ja toivoin samalla, että auto kestäisi kesään asti.

Kävin sitten ennen kesälomaa hakemassa etupäähän uusia osia, joista toivoin, että jokin olisi sellainen, joka korjaisi ongelman. Osat olivat: Raidetangon päät, alapallonivelet ja pyöränlaakerit molemmille puolille. Kesälomalla sitten otin työn alle auton ja vaihdoin kaikki kyseiset osat.

Nyt olen ajellut auton kanssa kyseisten osien vaihdon jälkeen n.10000 km ja havainnut, että kyseiset kolinat ovat poistuneet, joten ongelma olisi jossakin vaihtamissani osissa.

Joten suosittelen ensimmäiseksi kokeilemaan, että kuuluuko kolina, jos liutat auton kyseillä kohdalla vapaalle, että kuuluuko kolina yhä. Jos kuuluu, niin suosittelen vaihtamaan ensin vaikka koiranluut ja jos ei auta niin silloin nuo muut kannattaa vaihtaa joko yhdellä kerralla tai yksitellen kokeillen.

Toivottavasti vika korjaantuu.

Vielä sen verran, että minulla on Citroen Xsara Break Exclusive 2,0 16V, vm 2001. Ajettu 108tkm.

• jp,k

Minulla oli sama juttu. vaihdoin koiranluut, mutta kolinat loppui vasta raidetangon päiden vaihdon jälkeen. Katsastusmiehet ovat kyllä hyviä löytämään kolinan lähteet.

• .......
        jp,k kirjoitti:

Minulla oli sama juttu. vaihdoin koiranluut, mutta kolinat loppui vasta raidetangon päiden vaihdon jälkeen. Katsastusmiehet ovat kyllä hyviä löytämään kolinan lähteet.

Asiantuntemusta kerrakseen,olisikohan halvempaa etsiä ensin vika vaikka korjaamossa kuin vaihtaa kaikki osat varmuuden vuoksi?

• Riiko

Yksi kirjoitti "Toivottavasti vika korjaantuu."

Vielä sen verran, että minulla on Citroen Xsara Break Exclusive 2,0 16V, vm 2001. Ajettu 108tkm.

Minulla on Mazda 323 vm 2000 ajettu 113 000km ja ajan vaan ilman kolinoita ja koiranluita sekä kilinöitä. Säälittävää laatua jos 4v autosta vaihdellaan osia melkein uutena.

KYSYMYS teille Citikka kuskeille; Minkäverran saa kolista , kilistä , kalista ja hajota ennenkuin vaihdatte autonne toimivampaan ja laadukkaampaan.

• Xant
        Riiko kirjoitti:

Yksi kirjoitti "Toivottavasti vika korjaantuu."

Minulla on Mazda 323 vm 2000 ajettu 113 000km ja ajan vaan ilman kolinoita ja koiranluita sekä kilinöitä. Säälittävää laatua jos 4v autosta vaihdellaan osia melkein uutena.

KYSYMYS teille Citikka kuskeille; Minkäverran saa kolista , kilistä , kalista ja hajota ennenkuin vaihdatte autonne toimivampaan ja laadukkaampaan.

"KYSYMYS teille Citikka kuskeille; Minkäverran saa kolista , kilistä , kalista ja hajota ennenkuin vaihdatte autonne toimivampaan ja laadukkaampaan."   
        .........................................
        Ei muuten ihan äkkiä mihinkään Mazdaan Citikka vaihdu.

Ennemmin korjaan kilinöitä kuin ruostevikoja;)

• paroni

Itselläni oli persikan koiranluu mennyt ja käteen siitä ei edes väljää tuntunut.
        Osa oli niin halpa ja helppo vaihtaa ettei se vielä saa minua vaihtamaan sitikkaa madzaan...se on jämpti se!

• Mikä ...

Joo, terve ja kiitoksia vinkeistä,

Kävin eilen taas vähän auton alla ja totesin, että oikeanpuoleisen koiranluun
      alanivelessä on 1-2 millin välys. Vasemmalla puolella ei minkäänlaista välystä.

Eli kaippa se kolina sieltä tulee ! Ihme homma kyllä, että se voi aiheuttaa niin
      voimakkaan äänen. Vaihdanpa sen luun tällä viikolla ja kerron lähtikö kolina.

• mikä ...

(jos nyt jotakuta vielä kiinnostaa...) vaihdoin sen oik.puol. koiranluun.
        Motonetistä, maksoi 15 euroa, kolina loppui.

• pete

Omassa Xsarassani (Hdi break -03)varmaankin
      kolina tulee etujarruista. Ääni kuuluu sorateillä
      tai mukulakivikadulla hiljaisilla nopeuksilla ja
      ääni lakkaa, kun painaa kevyesti jarrua. No kohta
      on palojen vaihtokin edessä, niin tutkitaan juttua
      sitten tarkemmin.

• Xant

"Omassa Xsarassani (Hdi break -03)varmaankin
        kolina tulee etujarruista. Ääni kuuluu sorateillä
        tai mukulakivikadulla hiljaisilla nopeuksilla ja
        ääni lakkaa, kun painaa kevyesti jarrua"

Onkohan tuossa samanlaiset jarrut kuin Xantiassa,siinä se jarrupaloja painava levymäinen jousi on siinä satulan päällä,uusia saa vain sarjana(34€),kolinat kyllä sopii tuohon risaan jouseen.

Xantiassa ainakin yksi kolinan lähde voi myös olla alatukivarren taemmat kumipuslat.

• Lorha

Ongelmana on siis se että noin 60km/h kohdalla ja siitä ylöspäin alkaa jostainpäin autoa kuulua selvä ja häiritsevä jurruttava ääni. Ääni kasvaa nopeuden mukaan, mutta ei ole mitenkään sidonnainen moottorin kierroslukuun. Ääni ei myöskään muutu kun heittää vaihteen vapaalle vauhdissa. Renkaista kyseinen ääni ei kuulu koska kokeilin kaksilla renkailla ja ääni pysyi. Jarrulevytkin ja palat vaihdoin pari kuukautta sitten. Tuo meteli alkoi viime keväänä jossain 114tkm kohdilla. Auto meni juuri katsastuksestakin läpi. Onko kenelläkään tietoa moisesta viasta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58