Nettiriippuvainen lapsi...

huolestunut äiti

lapseni on vakavasti riippuvainen netistä, hän istuu siellä päivittäin, jos hänellä ei ole kaveria käymässä. Hän käskee minut pois, jos kysyn mitä hän tekee. Tyttäreni on 13- vuotias.

Miten saisin lapseni irti internetistä, ja vaikka ulkoiluttamaan koiraa, tai muuten vaan olemaan ulkona?

26

2182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisa87

      käsittääkseni nettiriippuvuutta ei ole se, että käy päivittäin internetissä.

      MINÄKIN käsken äitini pois jos olen internetissä. hänelle eivät kuulu pätkääkään, jos vaikka kirjoitan sähköpostia tai luen/osallistun täällä keskusteluihin. siinä suhteessa en olisi huolissani.

      tytöllä sentään on kavereita. plussaa.

      jos vaikka puhuisit lapsellesi. keskustelisit, että käyttääkö tyttö omasta mielestään liikaa nettiä. sanoisit, että käy enemmän ulkona. vaikka ei se välttämättä auta. me ollaan niin p*****keleen hankalia, ei meitä väkisin pihalle saa meitä teinejä. jos ei huvita, ei huvita.

      minä en näe mitään muista ihmisistä poikkeavaa ongelmaa lapsessasi.

      kaisa 15

    • 12 vee

      Voisit ehkä kertoa lapsellesi mitä haittoja liiasta tietsikalla olosta tulee? mäkin oon aika usein tietsikalla ja äiskä yrittää saaja mua kaikin keinoin pois koneelta. Kun äiskä kerto mulle haittoja liiasta tietsikan käytöst niin oon vähentäny tätä tietsikalla oloa aika paljon.. jos on tosi kauan koneella tulee selkä,niska ja ranne vaivoja vaikka ne ei heti tunnu! mäkään en aluks uskonu ku mun äiskä sano.. mutta nyt on alkanu tuntua jo ranteessa ja selässä, ja tietääkseni voi tulla muyös epilepsia? en oo kyl ihan varma, mutta näyttöruutu ainakin säteilee joten kai siitäkin jotain voi tulla?? joo no empä ny tiiä oliks tästä apua mutta mutta.. eipä täs muuta :)

      • b0ng

        l0l @ u n3wb, f3ck 0ff if ye can't sit on yer comp.. You are so fucking lame... Go to fuck yer daddy or sumthin...


    • Minttu
      • Minä vain

        "Internetin käyttösi saattaa aiheuttaa sinulle ongelmia. Sinun pitäisi pohtia, millä kaikilla tavoilla nämä ongelmat vaikuttavat elämääsi. Sinun kannattaisi keskustella tilanteesta yksityisesti web-neuvontamme ammattiauttajien kanssa."


    • ATK-insinööri

      Jos oma äitini olisi aikoinaan kieltänyt minulta tietokoneella olon, en olisi nyt hyvätuloinen atk-insinööri. Tietokoneen käytössä ei ole mitään vikaa, täysin päinvastoin. Ole onnellinen siitä ettei tyttäresi ole joka ilta dokaamassa kavereittensa kanssa. Sitäpaitsi koneella olosta ei tule paikat kipeiksi jos on hyvä työskentelyasento. Itse olen koneella 17 tuntia päivässä, nukun 7 tuntia ja taas koneelle. Tätä se on. En ole eristynyt muusta maailmasta. Sitäpaitsi internet on maailmaa parhaimmillaan :)

      • jiipee

        kuuleen mihin liksasi sitten laitat (tai kerkeet laittaa) uusiin koneisiin vai?


      • Atk-insinööri
        jiipee kirjoitti:

        kuuleen mihin liksasi sitten laitat (tai kerkeet laittaa) uusiin koneisiin vai?

        Liksani menee ruokaan, lapsilleni, hyvälaatuiseen tekniikkaan ja puolet menee säästöön kunnes voidaan perheen kanssa muuttaa Hollantiin. Ja mitä tuohon kerkeen(?) laittaa, niin en ole kovin kiireinen ihminen. Otan rennosti :). Rakastan työtäni ja tietokoneita.


      • jiipee
        Atk-insinööri kirjoitti:

        Liksani menee ruokaan, lapsilleni, hyvälaatuiseen tekniikkaan ja puolet menee säästöön kunnes voidaan perheen kanssa muuttaa Hollantiin. Ja mitä tuohon kerkeen(?) laittaa, niin en ole kovin kiireinen ihminen. Otan rennosti :). Rakastan työtäni ja tietokoneita.

        vastauksesta.
        ajattelin vaan,että missä välissä sinulla on aikaa kuluttaa liksa jos istut 17 tuntia koneen edessä ja nukut 7 tuntia


      • atk äijä
        jiipee kirjoitti:

        vastauksesta.
        ajattelin vaan,että missä välissä sinulla on aikaa kuluttaa liksa jos istut 17 tuntia koneen edessä ja nukut 7 tuntia

        Helpostihan se kuluu nettikaupoissa :). No, tuo 17 tuntia oli ehkä vähän liioittelua. Vähintään 12 tuntia olen. Kyllä minä salillakin käyn ja olen lasten kanssa.


      • Kiinnostunut

        Otsikossa asia taisikin jo tulla selväksi; mikä on hyvä työskentelyasento, ettei paikat tule kipeiksi?


      • Atk
        Kiinnostunut kirjoitti:

        Otsikossa asia taisikin jo tulla selväksi; mikä on hyvä työskentelyasento, ettei paikat tule kipeiksi?

        Tärkeä on hyvä istuin. Todella hyvät istuimet saattaa maksaa monia monia tonneja, joten monet ei sellaisia osta. Ihan tavallinenkin työtuoli käy hyvin, kunhan se on säädetty oikeille korkeuksille. Siis, pitää olla ryhdikäs asento, käsien näppäimistöllä niin, etteivät kädet ole ollenkaan jännitystilassa. Näppäimistö siis haarojenvälin korkeudella. Jalkojen pitäisi saada olla suorana, aina. Noh, tuossa oli pieniä vinkkejä. Tärkeintä kumminkin että pystyy työskentelemään ryhdikkäässä ja rennossa asennossa. Toivottavasti tästä oli apua!


    • jos et hallitse

      Kuulostaa , ettei lapsesi ole hallinnassasi, jos haluat asettaa rajat netin suhteen, sulla on siihen oikeus. Jos haluat hemmotella lapsesi pilalle vapaalla kasvatuksella, ei lapsesi menesty ulkomaailmassa.

      Eli jollei koiraa kuseteta, koira lopetetaan, samoin nettiyhteys. Jos lapsi on terve, se tajuaa ettei maailma ole vain oman navan tuijottelua.
      Jos netti on auki vain viikonloppuisin ja pari tuntia iltaisin, on se ihan jees, mutta jos se ottaa sun lapses koko vapaa-ajan on outoa, jos ei se vaikuta lapsen menestymiseen koulussa.

      Nettilapsi ei toivottu.

    • jiipee

      töpseli pois seinästä tai varaa kone itselles tai myy kone pois

    • K

      Sanot että tietokonetta saa käyttää max. 2 tuntia per päivä. Tietysti kellonajasta tiettyyn kellonaikaan ja vasta kun läksyt on tehty. Kun se aika on täynnä, naps...virta pois ja virtajohdot takavarikkoon.

      Eikä lapsi varmasti käytä nettiä tai tietokonetta enempää. Voi suuttua, varmasti suuttuukin. Mutta ole kovana. Älä anna periksi!

      2 tuntia päivässä on ihan ok, enempi alkaa jo olla liikaa. Selvät säännöt ja muista että SINÄ olet pomo! Ei lapsi!

      • Atk-insinööri

        Minä olin samanlainen tuon ikäisenä kuin se lapsi. Jos ottaa netin pois, niin kuvitteletko tosiaan lapsellisesti että netin käyttö jää siihen? Jos minulla olisi ollut niin idiootit vanhemmat, olisin mennyt kirjastoon koneelle, kavereille jne, ja olisin ollut vähemmän kotona. Niinkö se pitää tehdä? Eikö ole parempi niin, että lapsi ei saa mennä nettiin ennenkuin on läksynsä tehnyt. Sitäpaitsi mitä pahaa on tietokone harrastuksessa? Se johtaa ammattiin usein miten toisin kuin joku turha baletti. Miettikää tätä! Olette huonoja äitejä jos alistette lapsenne tyranniaan. Tyrannia ei toimi.


      • Prima
        Atk-insinööri kirjoitti:

        Minä olin samanlainen tuon ikäisenä kuin se lapsi. Jos ottaa netin pois, niin kuvitteletko tosiaan lapsellisesti että netin käyttö jää siihen? Jos minulla olisi ollut niin idiootit vanhemmat, olisin mennyt kirjastoon koneelle, kavereille jne, ja olisin ollut vähemmän kotona. Niinkö se pitää tehdä? Eikö ole parempi niin, että lapsi ei saa mennä nettiin ennenkuin on läksynsä tehnyt. Sitäpaitsi mitä pahaa on tietokone harrastuksessa? Se johtaa ammattiin usein miten toisin kuin joku turha baletti. Miettikää tätä! Olette huonoja äitejä jos alistette lapsenne tyranniaan. Tyrannia ei toimi.

        ei kaikilla ole sellaisia varpaita, jotka jaksais kannattaa liikakiloja, silloin on helpompi valita harrastus joka sopii, perunalastut ja netti. Kumpikin on vaan vaaraksi terveydelle liikaa nautittuna.
        Moni nuori poika ei mene armeijaan, kun eioo kuriin tottunut. Nettinarkkarista ei oo kovin long matka vahvempiin aineisiin. Riippuvuuksia on monenlaisia, lapselle vaan tulee tarjota monipuolista ja rikasta ajankulua. Netti voi olla osa, mutta ei kaikki.
        Kaverit, koirat, hevoset, pelit ja pojat, ne kuuluu joka pimun arkeen.. ja ei vain netis , vaan oikeesti.


    • ope

      keksi iltaohjelmaa
      elokuvia
      jumppasalia
      urheilua
      teatteria
      jne...

      kysele tytöltä, että mikä sitä kiinnostaa,
      toteuta se vaikka se vaatisi sulta rahaa
      ja sopeutumista, yleensä lapsella on vähän
      harrastuksia, jos hän on netillä, tai isä
      ja äiti ei jouda keksimään lapselleen
      yhteistä puuhaa

    • ex-nörtti

      Sano sille penikalle, että se voi saada tietokonesäteilylle altistumisesta syövän, mikä on muuten täysin mahdollistakin.

      • Wagner

        .........mahdollista? Seuraavaksi kai väität lukevasi tohtoriksi kirja tyynyn alla, mikä on yhtä mahdollista!!!!!!!!!


    • hs

      on uskomatonta paskaa tällaiset jutut ettei äidit ja isät ole niitä jotka perheessä määrää tällaisista asioista. ei voi olla osoitteena muu kuin Haukilahti tai joku muu Hesan liepeillä oleva pikku rivitalolähiö, missä asuu tän päivän velkaisimmat ja onnettomimmat ihmiset.

    • minttu

      eihän kukaan voi tulla sanomaan että netti on joko hyvästä tai pahasta!!Tietokoneessa on hyvät ja huonot puolensa riippuen siitä minne siellä ajautuu,Jos tyttäresi lueskelee asiallisia tekstejä niin silloinhan netissä olo on OK..Sitä et varmaan halua että tyttäresi joutuu jonkun pervon lapsiinsekaantujan kanssa treffeille?Ota selvää missä lapsesi liikkuu ja rajoita sen mukaan netin käyttöä.Vanhempana sinulla on todellakin oikeus tulla ja keskeyttää!!

    • M25

      Nettiyhteys poikki, siinä se! :) Toisaalta sitten et pääse itsekkään nettiin!? Kyllä sitä nyt jonkinlainen kuri ja järjestys pitää pystyä mukulallensa pitämään?!?! Taitaa olla ennemminkin chatti riippuvainen!

    • Aberrant-87

      Heips.

      Älä missään nimessä toteuta näiden joidenkin vinkkejä, että hävittäisit
      koneen/nettiliittymän! Tai jos toteutat, puhu asiasta ensin tyttärellesi ja katso,
      miten hän reagoi. Jos riippuvaisuus on päässyt pahaksi, hänestä saattaa olla hyvin
      vaikeaa, jopa mahdotonta ajatellakaan elämää ilman nettiä. Itse olen melko varma, että
      tulisin tappamaan itseni, jos vanhemmat päättäisivät esimerkiksi myydä koneen. Kerran
      niin meinasi käydä, mutta onneksi sain tahtoni läpi.
      Voihan kyllä olla niinkin, että tyttösi käyttää nettiä vain tekemisenpuutteen vuoksi,
      ja ei varsinaisesti ole siitä riippuvainen. Suhtautuminen sen kertoo.

      Olen itse nyt 15-vuotias tyttö, käyttänyt nettiä aktiivisesti semmoiset 2½ vuotta. Asun alueella,
      jolle ei saa mitään kiinteää liittymää, joten olen joutunut kärsimään modeemin kanssa
      nämä vuodet. Tuskaa on ollut. Tällä hetkellä meillä on ns. Kolmen tunnin liittymä, eli
      kolme tuntia vuorokaudessa saa olla netissä kiinteään kk-hintaan. Kouluaikana se
      aika riittää juuri ja juuri, joskus olen tunnin tai pari yli. Näin kesäisin saatan olla
      jopa seitsemän tuntia päivässä. En vaan pysty hallitsemaan itseäni.
      Silloin, kun tätä kolmen tunnin liittymää ei ollut, oli pakko käyttää hieman, tunnin-pari,
      vähemmän. Toki vanhemmilta tuli valituksia n. tuhannen markan puhelinlaskuista, mutta
      onneksi sain selitettyä heille, että tämä on "vain harrastus", ja enpähän ole kadulla
      ryyppäämässä ja polttamassa tupakkaa, koskaan kokeillutkaan.
      Äiti kyllä vieläkin valittaa asiasta päivittäin, mutta ei voi mitään. En osaa enää elää
      ilman.

      Voisit yrittää kysyä tytöltäsi, mitä hän tekee netissä, jos haluat sen tietää (siis joskus
      muulloin kuin silloin, kun hän on koneella). Itsekin ärsyynnyn kyllä todella, jos joku
      tulee tähän viereen nuuskimaan. Irkkaan, surffailen netissä, luen ihan asiallisia sivuja
      (esimerkiksi uutiset, erilaiset tietosivut), lueskelen joitakin keskustelufoorumeja kuten
      tätä, imutan musaa jne. Se, mihin olen koukussa, on tuo IRC (Internet Relay Chat) ja sieltä
      ovatkin nykyisin lähestulkoon kaikki kaverini.
      Olen nyt istunut kolme vuorokautta putkeen sisällä ja ihmisiä en ole nähnyt kolmeen viikkoon
      lukuun ottamatta kaverini rippijuhlia viime sunnuntaina. Se ei kylläkään ole täysin netin syytä.
      Valvon kuuteen ja nukun kahteen - nukkuisin pitempäänkin, mutta äiti ei anna. Öisin tässä on
      hyvä olla.
      Kiva, että teillä on koira, sitä on ainakin pakko käyttää ulkona. Ja hienoa myös, jos tyttösi
      on sentään kavereiden kanssa.

      Jos hän ei ole käyttänyt nettiä noin intensiivisesti vielä kovin kauaa, voisitte sopia
      jonkinlaisen aikarajan, esimerkiksi korkeintaan tunti tai kaksi tuntia netissä päivässä.
      Minunkin vanhempani yrittivät joskus vuosi sitten semmoista, mutta eihän siitä enää mitään
      tullut, koska olin tottunut enempään. En vain pystynyt edes ajattelemaan asiaa.
      En tiedä, onko tässä perää, mutta luin joskus jostain, että nettiin (erityisesti chat, IRC) jäävät useimmiten koukkuun he, joille sosiaalisten kontaktien solmiminen oikeassa elämässä tuottaa hankaluuksia - Näin on ollut ainakin minun kohdallani.

      Jooh, tulipas pitkä viesti, mutta kiva, jos jaksoit lukea ja jos minusta edes jotain apua oli.
      Huh kun tämä viestini on vain negatiivisuutta täynnä.. Sanon vielä, että kokonaisuudessaan netinkäyttö ei ole mitään pahimpia ongelmia, kunhan se ei ala täysin hallita elämää.

      • haha

        DSL:ällä vetelen jopa paria vuorokautta putkeen, long live the god of cola! Kuulemiin..


      • FiEn

        Voit laittaa tietokoneen asetukista tietokoneen esim: käyttö aika,millä sivuilla ei saa käydä jne..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe