Peräkärryn jousitus

peksi

Mitä merkitystä on oikeasti ns yksityiskäytössä onko lehti- vai kumivääntö jousitus? Kun nuo Te-ho kärryt ovat sen verran edukkaampia ja niissä on kumivääntö. Kaikki valmistajat tietysti kehuvat omiaan. Kertokaa kokemuksia tai "ammatilaiset" hyviä perusteluja puolesta tai vastaan.

12

11892

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytöstä riippuu

      No ku sä ilmeisesti puhut jarruttomista vaunuista ni sehä ratkasee mitä sä sillä teet. Jos 95 % ajosta on ajoa tyhjällä vaunulla, tai korkeintaan lapio kyydissä ni lehtijousi on mukavampi. Tai ajelet perintöposliineja mökille. Mut mitä enempi kuormaa, sitä enemmän etua hyvästä kummijousistuksesta. Vakaampi vetää, tuetumpi akseli. Turvallisempi. Halvempi. Matalampi. ja sit jos sä meet jarrullisten pualelle ni riittävän kantava lehtijousi on tyhjäl vaunul melkei enempi kivireki ku kummijousi. Siis taas nää muternit kummijouset. Ratkasevinta on kuiteski naapurin miälipire: sitä ku kysyy ni ainoo oikee ratkasu on lehtijouset ja keinuteli. Mutta pas ekaks kattoin autos rekisteotteesta mikä siin on jarruttonan kytkentämassa. Voi ol vaik 400 - 500 kg. Miäti si ensteks kytkentämassaa, huätykuarmaa, ja pohri sit vasta niit jousijuttui. Osaaks joku muutes sano mitä niil iskareil nois lehtijousitetuis kärri tehä, ku iskari ova melki vaakatasos. Kui iskari sillai toimii, vai onk seki näit naapuri-isännä miäliks laitettui vehkei?

    • kärry

      kulkee tyhjänä tai kevyellä kuormalla enempi ilmassa kun maata myöten. No se hyvä puoli siinä on, että renkaat kuluvat vain silloin, kun ne koskettavat maata! Katoppa tuolta osto-ohjeita.
      http://www.farmi.fi/suggestion.htm

      • Voe tokkiisa

        Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.


      • hupia
        Voe tokkiisa kirjoitti:

        Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.

        Joo noi lehtijousiuskovaiset on jotain viimevuosisadan ukkeleita joiden piti saada kärri halvalla, akselin navat ja jouset löydettiin jostain ulkorakennuksen takana nokkospuskassa makaavasta mossesta.


      • hyvä

        Niin, jos kuljetat painavaa lastia, hanki kumivääntö. Jos kuskaat "tyhjää" kärryä osta lehtijousitettu. Yksi- tai kaksi-akselista koskee sama jokseenkin sama ohje. Omistan kaksiakselisen kumivääntöjousitetun jarrullisen kärryn joka on vielä leimattu kevytkärryksi, tarpeideni takia. Tästä tosin monen kielenkannat aukeavat spekulointiin, väliäkö sillä, kärryni toimii ja on tehdastekoinen.


      • pitää olla
        hyvä kirjoitti:

        Niin, jos kuljetat painavaa lastia, hanki kumivääntö. Jos kuskaat "tyhjää" kärryä osta lehtijousitettu. Yksi- tai kaksi-akselista koskee sama jokseenkin sama ohje. Omistan kaksiakselisen kumivääntöjousitetun jarrullisen kärryn joka on vielä leimattu kevytkärryksi, tarpeideni takia. Tästä tosin monen kielenkannat aukeavat spekulointiin, väliäkö sillä, kärryni toimii ja on tehdastekoinen.

        Lehtijouset tai kierrejouset pitää olla, kummihömpötys ei toimi kunnolla kuin niiden nimelliskuormalla, ja kelläpä kärrissä olisi aina maksimikuorma. Paitsi tietysti asuntovaunussa, jonka joku jo mainitsikin. Siihen systeemi varmaan sopiikin hyvin kun omapaino on melkein maksimipaino. Kun lehtijousitetussa kärryssä on rengaspaineet suhteessa kuormaan ei sitä huomaa vetäessä ollenkaan. Siis ei OLLENKAAN, mitä kumi"jousi" miästen on varmaan vaikea käsittää. Kaikki kumihömpötyskärryt mitä olen kokeillut nytkyttää autoa enemmän tai vähemmän.


      • Mitähh?
        pitää olla kirjoitti:

        Lehtijouset tai kierrejouset pitää olla, kummihömpötys ei toimi kunnolla kuin niiden nimelliskuormalla, ja kelläpä kärrissä olisi aina maksimikuorma. Paitsi tietysti asuntovaunussa, jonka joku jo mainitsikin. Siihen systeemi varmaan sopiikin hyvin kun omapaino on melkein maksimipaino. Kun lehtijousitetussa kärryssä on rengaspaineet suhteessa kuormaan ei sitä huomaa vetäessä ollenkaan. Siis ei OLLENKAAN, mitä kumi"jousi" miästen on varmaan vaikea käsittää. Kaikki kumihömpötyskärryt mitä olen kokeillut nytkyttää autoa enemmän tai vähemmän.

        Ai että olet oikein kokeillut? Jotain on varmasti jäänyt kokeilematta, luulen mä. Esimerkiksi jarrulliset 2000 - 3500 kg kokonaismassaiset oikeat perävaunut. Laadukkain kumivääntöjousin varustettuina ne tulevat sekä tyhjänä että kuormattuna perässä "niin ettei huomaakaan". Jarruttomat punukat, joiden omamassa alkaa jo jäädä 100 kg:n tuntumiin, eittämättä vaativat tyhjinä jotkut vieterit alleen.
        Mutta mulla on tossa oiken laadukas 1700 kg kok.massainen kärry, lavakooltaan pieni ja siten kevyt, ja kyllä se on tyhjänä vielä kovenpi kivireki kuin kevytkärry kumivääntöjousin. Siis täysin kiveä.
        Näissä jutuissa ei pitäisi esittää liian suuria yleistyksiä. Kaikille joistustyypelle on omat käyttökohteensa käytöstä riippuen.


      • 30kympp
        Voe tokkiisa kirjoitti:

        Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.

        kumivääntöjousiakin on monenlaisia,
        totta.

        Mutta niitä erilaisia, hyviä ei myydä Suomessa kun kukaan niitä ei ostaisi.

        Vau missä kevytperävaunussa sellainen on,
        hyviä on vain asuntovaunuissa.

        Ja ne halvat pettää usein ennenkuin 10 vuotta on käryt takapihalla seisseet.


      • Mitähh?
        30kympp kirjoitti:

        kumivääntöjousiakin on monenlaisia,
        totta.

        Mutta niitä erilaisia, hyviä ei myydä Suomessa kun kukaan niitä ei ostaisi.

        Vau missä kevytperävaunussa sellainen on,
        hyviä on vain asuntovaunuissa.

        Ja ne halvat pettää usein ennenkuin 10 vuotta on käryt takapihalla seisseet.

        Totta puhut.
        Suamalaisen pitää saada HALVALLA! Ja halvalla ei saa hyvää.


      • Sami_
        Mitähh? kirjoitti:

        Ai että olet oikein kokeillut? Jotain on varmasti jäänyt kokeilematta, luulen mä. Esimerkiksi jarrulliset 2000 - 3500 kg kokonaismassaiset oikeat perävaunut. Laadukkain kumivääntöjousin varustettuina ne tulevat sekä tyhjänä että kuormattuna perässä "niin ettei huomaakaan". Jarruttomat punukat, joiden omamassa alkaa jo jäädä 100 kg:n tuntumiin, eittämättä vaativat tyhjinä jotkut vieterit alleen.
        Mutta mulla on tossa oiken laadukas 1700 kg kok.massainen kärry, lavakooltaan pieni ja siten kevyt, ja kyllä se on tyhjänä vielä kovenpi kivireki kuin kevytkärry kumivääntöjousin. Siis täysin kiveä.
        Näissä jutuissa ei pitäisi esittää liian suuria yleistyksiä. Kaikille joistustyypelle on omat käyttökohteensa käytöstä riippuen.

        Kun puhutaan peräkärrystä, niin tarkoitetaan tommosta jarrutonta maksimissaan 750kg painavaa kärryä.

        Harvalla autolla saa edes vetää 750kg kärryä.

        Lehtijousitettu kärry tulee perässä lähes huomaamatta, ei rytkätä tai vapise, kuten nuo kumipomppukärryt. Satunnaiselle käyttäjälle riittää halvin, kunhan silloinkaan ei ole kyydissä mittän särkyvää.


      • Onk noin
        Sami_ kirjoitti:

        Kun puhutaan peräkärrystä, niin tarkoitetaan tommosta jarrutonta maksimissaan 750kg painavaa kärryä.

        Harvalla autolla saa edes vetää 750kg kärryä.

        Lehtijousitettu kärry tulee perässä lähes huomaamatta, ei rytkätä tai vapise, kuten nuo kumipomppukärryt. Satunnaiselle käyttäjälle riittää halvin, kunhan silloinkaan ei ole kyydissä mittän särkyvää.

        Entiännykkä et tää on rajattu jarruttomille kärrille tää palsta...


      • oikeesti
        hupia kirjoitti:

        Joo noi lehtijousiuskovaiset on jotain viimevuosisadan ukkeleita joiden piti saada kärri halvalla, akselin navat ja jouset löydettiin jostain ulkorakennuksen takana nokkospuskassa makaavasta mossesta.

        Akseleita on ihan myytävänäkin ja kumivääntö on se halvempi


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe