Mitä merkitystä on oikeasti ns yksityiskäytössä onko lehti- vai kumivääntö jousitus? Kun nuo Te-ho kärryt ovat sen verran edukkaampia ja niissä on kumivääntö. Kaikki valmistajat tietysti kehuvat omiaan. Kertokaa kokemuksia tai "ammatilaiset" hyviä perusteluja puolesta tai vastaan.
Peräkärryn jousitus
12
11742
Vastaukset
- Käytöstä riippuu
No ku sä ilmeisesti puhut jarruttomista vaunuista ni sehä ratkasee mitä sä sillä teet. Jos 95 % ajosta on ajoa tyhjällä vaunulla, tai korkeintaan lapio kyydissä ni lehtijousi on mukavampi. Tai ajelet perintöposliineja mökille. Mut mitä enempi kuormaa, sitä enemmän etua hyvästä kummijousistuksesta. Vakaampi vetää, tuetumpi akseli. Turvallisempi. Halvempi. Matalampi. ja sit jos sä meet jarrullisten pualelle ni riittävän kantava lehtijousi on tyhjäl vaunul melkei enempi kivireki ku kummijousi. Siis taas nää muternit kummijouset. Ratkasevinta on kuiteski naapurin miälipire: sitä ku kysyy ni ainoo oikee ratkasu on lehtijouset ja keinuteli. Mutta pas ekaks kattoin autos rekisteotteesta mikä siin on jarruttonan kytkentämassa. Voi ol vaik 400 - 500 kg. Miäti si ensteks kytkentämassaa, huätykuarmaa, ja pohri sit vasta niit jousijuttui. Osaaks joku muutes sano mitä niil iskareil nois lehtijousitetuis kärri tehä, ku iskari ova melki vaakatasos. Kui iskari sillai toimii, vai onk seki näit naapuri-isännä miäliks laitettui vehkei?
- kärry
kulkee tyhjänä tai kevyellä kuormalla enempi ilmassa kun maata myöten. No se hyvä puoli siinä on, että renkaat kuluvat vain silloin, kun ne koskettavat maata! Katoppa tuolta osto-ohjeita.
http://www.farmi.fi/suggestion.htm- Voe tokkiisa
Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.
- hupia
Voe tokkiisa kirjoitti:
Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.
Joo noi lehtijousiuskovaiset on jotain viimevuosisadan ukkeleita joiden piti saada kärri halvalla, akselin navat ja jouset löydettiin jostain ulkorakennuksen takana nokkospuskassa makaavasta mossesta.
- hyvä
Niin, jos kuljetat painavaa lastia, hanki kumivääntö. Jos kuskaat "tyhjää" kärryä osta lehtijousitettu. Yksi- tai kaksi-akselista koskee sama jokseenkin sama ohje. Omistan kaksiakselisen kumivääntöjousitetun jarrullisen kärryn joka on vielä leimattu kevytkärryksi, tarpeideni takia. Tästä tosin monen kielenkannat aukeavat spekulointiin, väliäkö sillä, kärryni toimii ja on tehdastekoinen.
- pitää olla
hyvä kirjoitti:
Niin, jos kuljetat painavaa lastia, hanki kumivääntö. Jos kuskaat "tyhjää" kärryä osta lehtijousitettu. Yksi- tai kaksi-akselista koskee sama jokseenkin sama ohje. Omistan kaksiakselisen kumivääntöjousitetun jarrullisen kärryn joka on vielä leimattu kevytkärryksi, tarpeideni takia. Tästä tosin monen kielenkannat aukeavat spekulointiin, väliäkö sillä, kärryni toimii ja on tehdastekoinen.
Lehtijouset tai kierrejouset pitää olla, kummihömpötys ei toimi kunnolla kuin niiden nimelliskuormalla, ja kelläpä kärrissä olisi aina maksimikuorma. Paitsi tietysti asuntovaunussa, jonka joku jo mainitsikin. Siihen systeemi varmaan sopiikin hyvin kun omapaino on melkein maksimipaino. Kun lehtijousitetussa kärryssä on rengaspaineet suhteessa kuormaan ei sitä huomaa vetäessä ollenkaan. Siis ei OLLENKAAN, mitä kumi"jousi" miästen on varmaan vaikea käsittää. Kaikki kumihömpötyskärryt mitä olen kokeillut nytkyttää autoa enemmän tai vähemmän.
- Mitähh?
pitää olla kirjoitti:
Lehtijouset tai kierrejouset pitää olla, kummihömpötys ei toimi kunnolla kuin niiden nimelliskuormalla, ja kelläpä kärrissä olisi aina maksimikuorma. Paitsi tietysti asuntovaunussa, jonka joku jo mainitsikin. Siihen systeemi varmaan sopiikin hyvin kun omapaino on melkein maksimipaino. Kun lehtijousitetussa kärryssä on rengaspaineet suhteessa kuormaan ei sitä huomaa vetäessä ollenkaan. Siis ei OLLENKAAN, mitä kumi"jousi" miästen on varmaan vaikea käsittää. Kaikki kumihömpötyskärryt mitä olen kokeillut nytkyttää autoa enemmän tai vähemmän.
Ai että olet oikein kokeillut? Jotain on varmasti jäänyt kokeilematta, luulen mä. Esimerkiksi jarrulliset 2000 - 3500 kg kokonaismassaiset oikeat perävaunut. Laadukkain kumivääntöjousin varustettuina ne tulevat sekä tyhjänä että kuormattuna perässä "niin ettei huomaakaan". Jarruttomat punukat, joiden omamassa alkaa jo jäädä 100 kg:n tuntumiin, eittämättä vaativat tyhjinä jotkut vieterit alleen.
Mutta mulla on tossa oiken laadukas 1700 kg kok.massainen kärry, lavakooltaan pieni ja siten kevyt, ja kyllä se on tyhjänä vielä kovenpi kivireki kuin kevytkärry kumivääntöjousin. Siis täysin kiveä.
Näissä jutuissa ei pitäisi esittää liian suuria yleistyksiä. Kaikille joistustyypelle on omat käyttökohteensa käytöstä riippuen. - 30kympp
Voe tokkiisa kirjoitti:
Taitaa sultakin unohtua semmonen yksinkertainen juttu kun että kumivääntöjousiakin on monenlaisia, nääs moderneja, ja vähemmän mnoderneja, ja sit niitä kaiki halvimpia. Lehtijousikain on nääs erilaisia. Noi ilmassa kulkemiset ja yhellä pyörällä kulkemiset ja Hitlerinaikaisiin systeemeihiin viittaamiset on noit farmin tunnettujen hupisivujen juttuja. Tiäksää että noita parhaita kummivääntöjousia käytetään kalleimmissa asuntoautoissa? Pitäs ne yhteen hemmetin peräkärrryynkin kelvata jos ne autoihinkin kelpaa. Mää en tommosta lehtijousivieteriä ittelleni ottas ainaska tyäkäyttöön vaik saisin ilmaseks.
kumivääntöjousiakin on monenlaisia,
totta.
Mutta niitä erilaisia, hyviä ei myydä Suomessa kun kukaan niitä ei ostaisi.
Vau missä kevytperävaunussa sellainen on,
hyviä on vain asuntovaunuissa.
Ja ne halvat pettää usein ennenkuin 10 vuotta on käryt takapihalla seisseet. - Mitähh?
30kympp kirjoitti:
kumivääntöjousiakin on monenlaisia,
totta.
Mutta niitä erilaisia, hyviä ei myydä Suomessa kun kukaan niitä ei ostaisi.
Vau missä kevytperävaunussa sellainen on,
hyviä on vain asuntovaunuissa.
Ja ne halvat pettää usein ennenkuin 10 vuotta on käryt takapihalla seisseet.Totta puhut.
Suamalaisen pitää saada HALVALLA! Ja halvalla ei saa hyvää. - Sami_
Mitähh? kirjoitti:
Ai että olet oikein kokeillut? Jotain on varmasti jäänyt kokeilematta, luulen mä. Esimerkiksi jarrulliset 2000 - 3500 kg kokonaismassaiset oikeat perävaunut. Laadukkain kumivääntöjousin varustettuina ne tulevat sekä tyhjänä että kuormattuna perässä "niin ettei huomaakaan". Jarruttomat punukat, joiden omamassa alkaa jo jäädä 100 kg:n tuntumiin, eittämättä vaativat tyhjinä jotkut vieterit alleen.
Mutta mulla on tossa oiken laadukas 1700 kg kok.massainen kärry, lavakooltaan pieni ja siten kevyt, ja kyllä se on tyhjänä vielä kovenpi kivireki kuin kevytkärry kumivääntöjousin. Siis täysin kiveä.
Näissä jutuissa ei pitäisi esittää liian suuria yleistyksiä. Kaikille joistustyypelle on omat käyttökohteensa käytöstä riippuen.Kun puhutaan peräkärrystä, niin tarkoitetaan tommosta jarrutonta maksimissaan 750kg painavaa kärryä.
Harvalla autolla saa edes vetää 750kg kärryä.
Lehtijousitettu kärry tulee perässä lähes huomaamatta, ei rytkätä tai vapise, kuten nuo kumipomppukärryt. Satunnaiselle käyttäjälle riittää halvin, kunhan silloinkaan ei ole kyydissä mittän särkyvää. - Onk noin
Sami_ kirjoitti:
Kun puhutaan peräkärrystä, niin tarkoitetaan tommosta jarrutonta maksimissaan 750kg painavaa kärryä.
Harvalla autolla saa edes vetää 750kg kärryä.
Lehtijousitettu kärry tulee perässä lähes huomaamatta, ei rytkätä tai vapise, kuten nuo kumipomppukärryt. Satunnaiselle käyttäjälle riittää halvin, kunhan silloinkaan ei ole kyydissä mittän särkyvää.Entiännykkä et tää on rajattu jarruttomille kärrille tää palsta...
- oikeesti
hupia kirjoitti:
Joo noi lehtijousiuskovaiset on jotain viimevuosisadan ukkeleita joiden piti saada kärri halvalla, akselin navat ja jouset löydettiin jostain ulkorakennuksen takana nokkospuskassa makaavasta mossesta.
Akseleita on ihan myytävänäkin ja kumivääntö on se halvempi
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315939- 345433
- 293074
- 342454
- 442287
- 372118
- 152108
- 121701
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391686