Porinmatti

Karl

Saako mistään enään uusia Porinmatti-kaminoita? Onko jollain tiedossa kuka myisi vastaavia vanhanaikaisia varaavia kaminoita?

8

1885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxx

Varaosia saa:
      polartherm.fi
      Porin Matin valmistus on lopetettu muutama vuosi sitten. Rosenlew oli alkuperäinen valmistaja.

Minäkin halusin Porin Matin pari vuotta sitten.
      Sain käytetyn lähes ilmaiseksi.
      Ehdin jo kunnostamaan sitä päältäpäin maalaamalla kuumuutta kestävällä spraymaalilla.
      Tuhkalaatikko tehtiin itse. Käytetty P.M joka oli ilmeisesti kaadettu nurin jossain vaiheessa eli oli mennyt rikki sisältä. Savu ei kiertänyt niinkuin piti.
      Myöskään kosteassa säilytettyä Mattia ei kannata ostaa käytettynä.

Olisiko mihinkään rautakauppaan jäänyt Matteja?
      Ne taisivat tosin olla tilaustavaraa.
      Korkeaa (n. 165 cm) tehokkainta mallia ei kuulemma valmistettu enää Polarthermillä.
      Tehokkain malli saattaa olla hyvin vanha, minullakin on yksi käytössä. Toinen korkea yksilö olikin "susi", enkä sitä voinut enää käyttää.
      Se oli varmaan rikkoutunut peltikuoren sisältä myyjän navetan purun yhteydessä.

• porin matti fani

Porin matin valmistus on aloitettu uudelleen vuonna 2010. Onko kellään tietoa, että olisiko joissain päin nähtänä (esim.rautakaupassa) kyseista mallia. Valmistajalle Lieksaan asti en kerkeä ajella.

• löytyy tietoa

Googlella porinmatti löytyy monta sivustoa kiinnostuneille

• cde3ed

Parempia takkoja kun Porinmatti, löytyy pilvin pimein joisssa palaminen paremmin hallinassa.

• ppin mmatti

Mutta se nostalgia, parempaa nostalgiaa kuin porin matti ei mikään takka pysty tarjoamaan!!!!!!!!!!!!!!!!

• Porin matti rules

Ostin käytetyn porin matin 50 eurolla, korkeus juuri passeli esim. keittämiselle (1.2m about).
      No mutta sitten siinä on pikku ongelma, aina kun se jäähtyy niin alkaa semmonen pistävä kuin vanhan viinan lemppa, luultavasti sitä on säilytetty kosteassa tilassa ennen. Hyvin vetää vaikka hormi olis kylmänä pitkään. Haju voimakkaimmillaan takalevyssä. Haju lähtee kun sitä pitää lämpimänä. Pysyy noin 10-12h lämpöä yllä, lämpiää noin tunnissa ja todella pienellä puumäärällä. Taisin heittää neljä tai viisi pientä klapia sinne. Huonelämpö nousi 10 asteesta 20:een. Huonekoko 9m2. Seinät vuotaa kuin seula, eli ne eristetään vielä. Ovat hirttä.

• Porin matin huoltoa

Tietääkö joku, että mitä materiaalia on se nauha valurautahellan alla? Jotain eristenauhaa, joka estää savun läpipääsyn. Se pitäisi uusia. Ajattelin myös
        hiota, rasvata ja maalata mustalla maston spraylla hellan. Onko parempi jättää spray maali pois, luovuttaako myrkkyä liikaa?

• Hutkia
        Porin matin huoltoa kirjoitti:

Tietääkö joku, että mitä materiaalia on se nauha valurautahellan alla? Jotain eristenauhaa, joka estää savun läpipääsyn. Se pitäisi uusia. Ajattelin myös
        hiota, rasvata ja maalata mustalla maston spraylla hellan. Onko parempi jättää spray maali pois, luovuttaako myrkkyä liikaa?

"Haju lähtee kun sitä pitää lämpimänä" Tarkoitan siis, kun sen lämmittää niin haju häviää, eli luultavasti tuo kosteus tai joku siellä haisee, tarviipa tutkia hutkia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      248
      1980
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1953
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1676
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      38
      1665
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      86
      1513
    Aihe