laatikon öljyt

joujoujukka

heis, ihmeyttelin tuossa että meneekö noi castrolin, oisko ollu mtx(?), laatikkoöljy harmaaksi/piimäksi kun se tulee käyttöiänsä päähän? vai onko sitten niin että miulla vuotaa jostakin nesteet laatikkoon.. pyöräni on kawan 250 kx...ja viä semmost et oisko kellään tiosa netisä tulostettavia tms. huolto/käyttöohje kirjaa, mistä sais kaikki nesteiden tilavuudet ym. niksit ja vimpeleet selville, ihan kuten autonkin kirjasta....kittoos

15

3438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82
      • joujoujukka

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...


      • fgsffg
        joujoujukka kirjoitti:

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.


      • Kotari
        fgsffg kirjoitti:

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.

        Älä vaan työnnä mitään ruuvimeisseliä akselin ja stefan väliin. Jos akseliin tulee pienikin kolo niis se kolo kuluttaa uuden stefan siten että saat vaihdella niitä kerran kuussa.

        Stefa on joskus aika lujasti kiinni. Voi olla että joudut ottamaan kytkinkopan pois ja lyömään stefan pois takakautta.

        Jos kampeat stefaa akselin välistä ulkokautta, niin käytä jotakin akselia pehmeämpää materiaalia, esim kuparia, alumiinia tai muovia suojaamassa akselia.


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...

        Nelarissa käytän moottorissa joko:
        -Castrol GPS 15w-50 / 10w-40:sta, talvella jälkimmäistä.
        tai:
        -Mobil 1 Racing 4T 15w-50
        tai:
        -Teboil Racing 4T 15w-50

        Näitä öljyjä käytän myös 2T-pyörän vaihteistossa.
        2T-öljynä käytän jotain tunnetun valmistajan laadukasta 2T-öljyä, kuten Shell tai Motul.
        Ja prosentteina pidän 2.5% ehkä jopa hieman yli.


      • joujoujukka
        fgsffg kirjoitti:

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.

        olenkin kyllä käynyt metallin kunnossapitopuolen, ja tiedän hyvin ettei sitä akselia kestä naarmuttaa tai kusessa ollaan, selvennän vain sitä asiaa että, EI, pyörää ei ole ostettu millään v***un mamman ja papan sponssirahoilla vaan ihan itse olen romuni kustantanut, ja toiseksi, tämä vehe on miulle ensimmäinen ''iso mopo'', mopoja olen kylläkin korjaillut enempi ja vähempi mutta tää onkin jo hieman eri kaliiperia kun net...niin ja anteeksi että kysyin neuvoa... niin ja ps. nesteitä oli hävinnyt vähän, asia onkin nyt sitten selvä


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Nelarissa käytän moottorissa joko:
        -Castrol GPS 15w-50 / 10w-40:sta, talvella jälkimmäistä.
        tai:
        -Mobil 1 Racing 4T 15w-50
        tai:
        -Teboil Racing 4T 15w-50

        Näitä öljyjä käytän myös 2T-pyörän vaihteistossa.
        2T-öljynä käytän jotain tunnetun valmistajan laadukasta 2T-öljyä, kuten Shell tai Motul.
        Ja prosentteina pidän 2.5% ehkä jopa hieman yli.

        juu ostin tuossa mobilin jotain automaattiloota öljyä siihen kun kuulemma kerran käy, onse kytkimen lisäaine mukana, ja ostin kanssa 2t:n mobilin extra semi synteettistä... mitöäs sanot näistä, pärjääkö pitkälle?


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        juu ostin tuossa mobilin jotain automaattiloota öljyä siihen kun kuulemma kerran käy, onse kytkimen lisäaine mukana, ja ostin kanssa 2t:n mobilin extra semi synteettistä... mitöäs sanot näistä, pärjääkö pitkälle?

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?

        no en minäkään siitä niin tiedä, edellinen omistaja sitä sanoi että sekin käy, siinä kun on se kytkimen lisäaine mukana(?), niin että niin, no onkos kellään muulla sitten sanoa mitään muita öljyjä kuin noita kalliita merkkiliistereitä, pitänee kai sitten alkaa ostelemaan sitä castroolia...


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        no en minäkään siitä niin tiedä, edellinen omistaja sitä sanoi että sekin käy, siinä kun on se kytkimen lisäaine mukana(?), niin että niin, no onkos kellään muulla sitten sanoa mitään muita öljyjä kuin noita kalliita merkkiliistereitä, pitänee kai sitten alkaa ostelemaan sitä castroolia...

        Itse en laittaisi mitään automaattiloota öljyjä, vaikka en niiden ominaisuuksista tarkkaa tiedä.
        Mutta jos se olisi hyvää niin luulisin että sitä käytettäisiin yleisesti.
        Ja kytkimen lisäaine ei kerro öljyn muista ominaisuuksista.

        Ja halvin "koneremontti" on hyvä öljy ja vaihto kyllin usein.
        Itse vaihdan 2t-pyörääni öljyt 6tunnin välein ja purkki maksaa ~50€/4l. Öljyä menee kerrallaan 6dl. Eli ei se niin kovin kallista ole.
        Ja käytän aina moottoripyöräöljyä, kuten Castrol GPS, tai Mobil 1 4T racing.


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Itse en laittaisi mitään automaattiloota öljyjä, vaikka en niiden ominaisuuksista tarkkaa tiedä.
        Mutta jos se olisi hyvää niin luulisin että sitä käytettäisiin yleisesti.
        Ja kytkimen lisäaine ei kerro öljyn muista ominaisuuksista.

        Ja halvin "koneremontti" on hyvä öljy ja vaihto kyllin usein.
        Itse vaihdan 2t-pyörääni öljyt 6tunnin välein ja purkki maksaa ~50€/4l. Öljyä menee kerrallaan 6dl. Eli ei se niin kovin kallista ole.
        Ja käytän aina moottoripyöräöljyä, kuten Castrol GPS, tai Mobil 1 4T racing.

        no pitänee kai sitten ostaa sitä oikeata, onneks en kerinny ajaa nuilla ko tunnin


      • cr500
        Tumppi-82 kirjoitti:

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?

        Itse olen käyttänyt pitkään automaattiöljyä (Hurst hot shifter) cr 500 2T-pyörässä ja toimii aivan erinomaisesti. En tiedä sitten onko aivan uusissa pyörissä jotain erityistä ettei niihin moinen sopisi?


    • +++

      Kyllä taitaa päästä vesi tupaan.

      • +-+

        Piti vielä sanoo että voi olla vaikka vesipumpun stefa mikä vuotaa.


    • Muuten hyvä!

      Itellä 2000 mallin cr 250 ja siinä kans menee noi laatikko öljyt heti vaihdon jälkeen harmaaks. Väri enemmän sellaista grafiitin harmaata ei sellasta kermaa kun on vettä seassa.
      Kytkin pitää hyvin mutta jotain kai siellä on vikana jos 30min ajon jälkeen öljyssä harmaata" pölyä". Oon nyt vaihtanut öljyt 2-3 tunnin välein ja aina sama homma.
      Mistähän vikaa alkais etsimään?
      Kovin isoja en osaa tälle vielä tehdä mutta neuvokaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe