laatikon öljyt

joujoujukka

heis, ihmeyttelin tuossa että meneekö noi castrolin, oisko ollu mtx(?), laatikkoöljy harmaaksi/piimäksi kun se tulee käyttöiänsä päähän? vai onko sitten niin että miulla vuotaa jostakin nesteet laatikkoon.. pyöräni on kawan 250 kx...ja viä semmost et oisko kellään tiosa netisä tulostettavia tms. huolto/käyttöohje kirjaa, mistä sais kaikki nesteiden tilavuudet ym. niksit ja vimpeleet selville, ihan kuten autonkin kirjasta....kittoos

15

4090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tumppi-82
      • joujoujukka

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...


      • fgsffg
        joujoujukka kirjoitti:

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.


      • Kotari
        fgsffg kirjoitti:

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.

        Älä vaan työnnä mitään ruuvimeisseliä akselin ja stefan väliin. Jos akseliin tulee pienikin kolo niis se kolo kuluttaa uuden stefan siten että saat vaihdella niitä kerran kuussa.

        Stefa on joskus aika lujasti kiinni. Voi olla että joudut ottamaan kytkinkopan pois ja lyömään stefan pois takakautta.

        Jos kampeat stefaa akselin välistä ulkokautta, niin käytä jotakin akselia pehmeämpää materiaalia, esim kuparia, alumiinia tai muovia suojaamassa akselia.


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        sie tunnut olevan aikanen ekspera näiiten vehkeitten kansa tumppi-82, kysynkin siulta nytten että mitä oljyä sie itte käytät laatikossa / mitä 2T ja millä rosenteilla....ja sitten niin että jos se vespumpun stefa vuotaa niin saako sen vaihdettua että purkaa pelkän pumpun? vai pittääkö käyttää koko pirun motti halki? niin ja ps:ät viel, eip löytyny pirulainen sitä manuaalia tuolta, pitänee kait alökaa ettimään jostakin muuvalta...mutta kiitti vuan yrityksestä...

        Nelarissa käytän moottorissa joko:
        -Castrol GPS 15w-50 / 10w-40:sta, talvella jälkimmäistä.
        tai:
        -Mobil 1 Racing 4T 15w-50
        tai:
        -Teboil Racing 4T 15w-50

        Näitä öljyjä käytän myös 2T-pyörän vaihteistossa.
        2T-öljynä käytän jotain tunnetun valmistajan laadukasta 2T-öljyä, kuten Shell tai Motul.
        Ja prosentteina pidän 2.5% ehkä jopa hieman yli.


      • joujoujukka
        fgsffg kirjoitti:

        irroitat vain vesipunpun kannen pois ja sen alla on vesipunpun ratas joka kierrättää nesteitä, niin se kans irti(helppo homma)sit sen alla on stefa niin sievästi työnnät pienen talttapää meisselin kärjen akselin ja stefan väliin huom!sillain ettet raavi akselia tai muutenkin varo ettet vahingoita muutakuin itse stefaa. muljautat stefan pois ja uusi tilalle.aivan yksinkertasia töitä vaikka tonkin voi irroittaa minellakin eri tavalla mut tässä yksi tapa. eli sullekkin samaa.. et opetelkaa korjaustakin ja tekniikkaa älkääkä vain pelkkää ajoa!se ainakin v..tuttaa mua et ei osata tehdä pyörälle mitään muuta kuin ajaa ja rikkoa!mutta hyvä että kysyit neuvoa niin sitä oppii kun itse tekee eikä mamman ja iskän euroilla viedä kalliiseen huoltoon johonkin"ketjujen"rasvaukseen.ja viittais kyllä siihen et vettä pääsee öljyn sekaan ja sitä ei tarvitse paljoa niin värjää öljyn harmaaksi.itsellä ainakin kävi näin kun vesipunpun stefa vuoti, mut ei tee enään.oletkos muuten katsonut katoaako jäähdyttäjästä nesteitä siinä on yksi merkki mistä huomaa..tai tiputaa nestettä vesitunpun alla olevasta "juorureijästä"nestettä.ja kaikki öljytkään ei sovellu moottoriin,mut eiköhän tää riitä ja en muuten ole se tumppi 82 vaan eräs joka on ainakin yrittänyt opetella moottorin huoltoa ja lukea tekniikkaa ja kuntoonhan noi on aina ssatu ja säästetty ainakin 1000e! kun tekee kaikki aina itse.

        olenkin kyllä käynyt metallin kunnossapitopuolen, ja tiedän hyvin ettei sitä akselia kestä naarmuttaa tai kusessa ollaan, selvennän vain sitä asiaa että, EI, pyörää ei ole ostettu millään v***un mamman ja papan sponssirahoilla vaan ihan itse olen romuni kustantanut, ja toiseksi, tämä vehe on miulle ensimmäinen ''iso mopo'', mopoja olen kylläkin korjaillut enempi ja vähempi mutta tää onkin jo hieman eri kaliiperia kun net...niin ja anteeksi että kysyin neuvoa... niin ja ps. nesteitä oli hävinnyt vähän, asia onkin nyt sitten selvä


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Nelarissa käytän moottorissa joko:
        -Castrol GPS 15w-50 / 10w-40:sta, talvella jälkimmäistä.
        tai:
        -Mobil 1 Racing 4T 15w-50
        tai:
        -Teboil Racing 4T 15w-50

        Näitä öljyjä käytän myös 2T-pyörän vaihteistossa.
        2T-öljynä käytän jotain tunnetun valmistajan laadukasta 2T-öljyä, kuten Shell tai Motul.
        Ja prosentteina pidän 2.5% ehkä jopa hieman yli.

        juu ostin tuossa mobilin jotain automaattiloota öljyä siihen kun kuulemma kerran käy, onse kytkimen lisäaine mukana, ja ostin kanssa 2t:n mobilin extra semi synteettistä... mitöäs sanot näistä, pärjääkö pitkälle?


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        juu ostin tuossa mobilin jotain automaattiloota öljyä siihen kun kuulemma kerran käy, onse kytkimen lisäaine mukana, ja ostin kanssa 2t:n mobilin extra semi synteettistä... mitöäs sanot näistä, pärjääkö pitkälle?

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?

        no en minäkään siitä niin tiedä, edellinen omistaja sitä sanoi että sekin käy, siinä kun on se kytkimen lisäaine mukana(?), niin että niin, no onkos kellään muulla sitten sanoa mitään muita öljyjä kuin noita kalliita merkkiliistereitä, pitänee kai sitten alkaa ostelemaan sitä castroolia...


      • Tumppi-82
        joujoujukka kirjoitti:

        no en minäkään siitä niin tiedä, edellinen omistaja sitä sanoi että sekin käy, siinä kun on se kytkimen lisäaine mukana(?), niin että niin, no onkos kellään muulla sitten sanoa mitään muita öljyjä kuin noita kalliita merkkiliistereitä, pitänee kai sitten alkaa ostelemaan sitä castroolia...

        Itse en laittaisi mitään automaattiloota öljyjä, vaikka en niiden ominaisuuksista tarkkaa tiedä.
        Mutta jos se olisi hyvää niin luulisin että sitä käytettäisiin yleisesti.
        Ja kytkimen lisäaine ei kerro öljyn muista ominaisuuksista.

        Ja halvin "koneremontti" on hyvä öljy ja vaihto kyllin usein.
        Itse vaihdan 2t-pyörääni öljyt 6tunnin välein ja purkki maksaa ~50€/4l. Öljyä menee kerrallaan 6dl. Eli ei se niin kovin kallista ole.
        Ja käytän aina moottoripyöräöljyä, kuten Castrol GPS, tai Mobil 1 4T racing.


      • joujoujukka
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Itse en laittaisi mitään automaattiloota öljyjä, vaikka en niiden ominaisuuksista tarkkaa tiedä.
        Mutta jos se olisi hyvää niin luulisin että sitä käytettäisiin yleisesti.
        Ja kytkimen lisäaine ei kerro öljyn muista ominaisuuksista.

        Ja halvin "koneremontti" on hyvä öljy ja vaihto kyllin usein.
        Itse vaihdan 2t-pyörääni öljyt 6tunnin välein ja purkki maksaa ~50€/4l. Öljyä menee kerrallaan 6dl. Eli ei se niin kovin kallista ole.
        Ja käytän aina moottoripyöräöljyä, kuten Castrol GPS, tai Mobil 1 4T racing.

        no pitänee kai sitten ostaa sitä oikeata, onneks en kerinny ajaa nuilla ko tunnin


      • cr500
        Tumppi-82 kirjoitti:

        2T-öljy on varmaan ihan Ok, mutta vähän ihmetyttää tuo automaattilaatikko öljy.
        Sitä ei varmaan ole suunniteltu crossin vaihteistoon eikä sen kulumisen esto-ominaisuuksista ole tietoa...?

        Itse olen käyttänyt pitkään automaattiöljyä (Hurst hot shifter) cr 500 2T-pyörässä ja toimii aivan erinomaisesti. En tiedä sitten onko aivan uusissa pyörissä jotain erityistä ettei niihin moinen sopisi?


    • +++

      Kyllä taitaa päästä vesi tupaan.

      • +-+

        Piti vielä sanoo että voi olla vaikka vesipumpun stefa mikä vuotaa.


    • Muuten hyvä!

      Itellä 2000 mallin cr 250 ja siinä kans menee noi laatikko öljyt heti vaihdon jälkeen harmaaks. Väri enemmän sellaista grafiitin harmaata ei sellasta kermaa kun on vettä seassa.
      Kytkin pitää hyvin mutta jotain kai siellä on vikana jos 30min ajon jälkeen öljyssä harmaata" pölyä". Oon nyt vaihtanut öljyt 2-3 tunnin välein ja aina sama homma.
      Mistähän vikaa alkais etsimään?
      Kovin isoja en osaa tälle vielä tehdä mutta neuvokaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      45
      3243
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      3
      933
    3. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      3
      810
    4. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      68
      780
    5. Mistä tietää, onko hän se oikea?

      Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha
      Ikävä
      60
      714
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      14
      672
    7. Miten voitkin olla aina niin fiksu

      ...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä
      Ikävä
      32
      611
    8. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      21
      601
    9. Mitä ajattelet

      Meistä nykyään.
      Ikävä
      42
      580
    10. Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."

      Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve
      Suomalaiset julkkikset
      3
      559
    Aihe