Kuinka monta kultakalaa?

Kultakalafani666.

Minulla on 1000 litran akvaario tyhjillään. Haluaisin sinne kultakaloja ehkä jotain muitakin kaloja. Kuinka monta kultakalaa voisin ottaa? Entä mitä muita kaloja voisin ottaa kultakalojen seuraksi? Sopisiko esim. varvi kardinaalikaloja ja muutama partamonni?

3

743

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patu

Tota ei voi tarpeeksi painottaa, etsi akvaristin linkeistä tuolta aloittelija palstalta liisan kalalinkit ja käy lukasemassa särkikaloista Kultakalasta kaikki mitä tarvitsee tietää.

Oikea akvaario kultakalalle siis laji akvaario jossa juurakoita sekä kivikkoa, ei juurikaan kasvillisuutta sillä Kultis syö kaikki suihinsa mitä saa akvasta irti.
      Paskoo sitten jatkuvasti kunnon jöötiä joka pitää säännöllisesti poistaa joko tehokkaalla suodattimella tai sitten lapolla järjestelmällisesti.

Tuhat litraseen mahtuu 3-5 Kultakalan pikku parvi sillä kala kasvaa todella suureksi yli aikuisen miehen kämmenen kokoiseksi.

Veden lämpötilan tulee olla viileähköä joten lämmitintä ei usein edes tarvita.

Suodattimelta taasen vaaditaan paljon, ehdottaisin kahta suodatinta, jopa kolmea jotka yhteensä kierrättävät akvan vettä 5000l tunnissa, hieman ylä kanttiin mutta tiedät mistä puhun kun kalat ovat vuoden ikäisiä.

Kultakala variaatioita on monia mutta älä erehdy ostamaan japanilaisia karppeja jotka on kyllä värivariaatioillaan komeita poikasina mutta kasvat yli puoli metrisiksi jakuuluvatkin vähintään erittäin suuriin ulko altaisiin ja talveksi useisiin suuriin talvehtimis altaisiin jotka ovat kooltaan 2000-3000 litraisia.

Googlata kannattaa aina, netistä löytyy se viimeinen päivitetty tieto, kirjallisuuteen kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Kannattaa tarkistaa painos kerta sekä julkaisu vuosi, kaikki alle 1998 vuoden julkaisut ovat vanhentunutta ja usein virheellistä tietoa sisältävää aineistoa.

Partamonneja oon kuullut pidettävän samassa akvassa Kultakalojen kanssa ne ei oo ronkeleita veden lämpötilalle. Kunhan varmistat että kyseessä on samaa sukupuolta ettei tule akvaan poikassyöksyä, partikset kun on erittäin vilkkaita lisääntymään ja niistä ei tahdo päästä eroon millään eikä ne kelpaa kaloille edes ruoaksi???

Kysy lisää jos jäi jotain kertomatta......

• rellukka

1000 litraseen voi kylläkin ottaa mielestäni lähemmäksi 10 kalaa, 8 olisi ehkä sopiva määrä.

• kultakaloist

Mul o vähä yli sata litrases 2 kultakalaa... ihan hyvin on pärjänneet tosi touhukkaita veijareita...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2687
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      200
      1968
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1716
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1441
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      32
      1176
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      76
      1111
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe