Kaksikaistainen liikenneympyrä. APUA!

Ekaa kertaa sellaiseen

Auttakaas ystävälliset ihmiset pelokasta. Joudun ensi viikolla ajamaan läpi tuosta pahamaineisesta Vihdintien kaksikaistaisesta liikenneympyrästä Helsingissä. Miten siinä tulee ajaa? Jos tulen Vihdintietä pitkin ja tarkoitus on jatkaa samaa tietä kohti Hakamäentietä, mikä kaista pitää ottaa ennen ympyrää ja mitä kaistaa ympyrässä pitää ajaa? Entä jos tavoite on sama, mutta tulenkin Pitäjänmäentieltä?

On siellä varmasti opasteetkin, mutta kun olen yleensäkin ajanut vähän ja tuollaiseen liikenneympyrään en koskaan ja nyt sitten joudun tekemään niin vielä ruuhka-aikaan niin ennakkoneuvot toisivat mukavasti mielenrauhaa.

Kiitos jo etukäteen auttajille, ja jos joku tästä haluaa irvailla niin siitä vaan, nauretaan sitten yhdessä! =)

9

1883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      MUISTELISIN että kummastakin suunnasta tultaessa kaksi vasemmanpuoleista kaistaa menevät haluamaasi suuntaan ja oikeanpuoleisin kääntyy muualle.

      Mutta niitä opasteita kannattaa joka tapauksessa seurata ja kaista valita hyvissä ajoin enne ympyrää.

      Virhe jonka usein näkee juuri tuohon suuntaan ympyrästä poistuttaessa, on se ettei osata seurata kaistoja enää, vaan vaihdetaan vahingossa kaistaa ja kiilataan muita. Kaksi kaistaa siis kääntyy hakamäentien suuntaan ja niistä vasemmanpuoleinen jatkaa myös ympyrässä.

      Sait minut nyt mietteliääksi ja pitää katsoa oikein kuvasta miten tuo menee. Google Earth on kiva keksintö. :)

      Eli: tullessasi pitäjänmäentietä kaksi vasemmanpuoleisinta kaistaa menevät hakamäentien suuntaan. Suosittelen kaikkein vasemmanpuoleisinta, sillä keskimmäinen (oikeanpuoleinen vasemmanpuoleisista, mikäli ymmärrät mitä tarkoitan) muuttuu myöhemmin bussikaistaksi. Tällöin tulet vihdintien vasemmanpuoleisimmalle kaistalle.

      Tullessasi vihdintietä suosittelen ilmakuvan perusteella keskimmäistä kaistaa, joka nähdäkseni johtaa myös liikenneympyrässä keskimmäiselle kaistalle (siinähän on osittain kolmekin kaistaa), joka sitten kääntyy vihdintielle vasemmalle kaistalle (ei bussikaistalle).

      Korjatkaa joku jos tulkitsin väärin. Ajelen tuosta varmaan vain parin viikon välein, joten saattaa muisti osoittaa väärin ja ilmakuvassa eivät kaistamerkinnät aivan tarpeeksi selvästi näy...

      • Kaistapäinen

        Jos ei ennen ympyrää ole sattunut osumaan oikealle kaistalle, sitä voi ympyrässä vielä vaihtaa. Ei tietenkään sulkuviivojen kohdilla eikä ilman suuntamerkkiä.


      • kaszizi
        Kaistapäinen kirjoitti:

        Jos ei ennen ympyrää ole sattunut osumaan oikealle kaistalle, sitä voi ympyrässä vielä vaihtaa. Ei tietenkään sulkuviivojen kohdilla eikä ilman suuntamerkkiä.

        Ymypyrässä kun alkaa vilkuttamaan kaistanvaihtoo, niin kolari on varma.


      • Kaistapäinen
        kaszizi kirjoitti:

        Ymypyrässä kun alkaa vilkuttamaan kaistanvaihtoo, niin kolari on varma.

        Olen varmaan tilastollinen poikkeus. Olen jo 29 vuotta aamuin illoin kulkenut mainitun ympyrän kautta työmatkani, myös asiallisesti kaistaa vaihtaen. Kertaakaan ei ole kolissut.


      • The Rat
        Kaistapäinen kirjoitti:

        Olen varmaan tilastollinen poikkeus. Olen jo 29 vuotta aamuin illoin kulkenut mainitun ympyrän kautta työmatkani, myös asiallisesti kaistaa vaihtaen. Kertaakaan ei ole kolissut.

        Olen kyllä sitä mieltä että tuossa ympyrässä kaistanvaihto onnistuu ihan hyvin, kunhan vain normaalia varovaisuutta noudattaa.

        Mutta jäi ihmetyttämään, miksi vaihdat siinä kaistaa 29 vuoden ajan kaksi kertaa päivässä? :)


    • Alkuperäinen kysyjä

      Rohkeus kasvoi vastaustenne ansiosta. Kiitos siitä teille. Yksi kysymys vielä. Jos siis menee sinne sisimmälle kaistalle (ympyrän), niin voiko sieltä kääntyä kohti Hakamäentietä? Luulisi, että ulommalla eli oikeanpuoleisella kaistalla on pakko kääntyä joten eihän sieltä voi tulla ketään kylkeen?

      • Deep Throat

        Oman käsitykseni mukaan kiertoliittymän sisäkaistalta ei saa suoraan poistua liikenneympyrästä - ainakaan siis silloin, jos ulommaisella kaistalla ajavilla on mahdollisuus jatkaa ympyrää eteenpäin. Kaistanvaihto pitää siis tehdä suuntamerkin kanssa ennen poistumista.

        Tällainen ongelmaympyrä on Vaajakoskella, jossa ympyrästä alkaa nelikaistainen tie Jyväskylään päin. Kiireisimmät vaihtavat vasemmalle "ohituskaistalle" ennen ympyrää - ohjautuvat siis sisäpuoliselle kaistalle - ja puikkaavat pois ympyrästä suoraan sisältä kaasu pohjassa. Tässä ympyrässä kolisee melko paljon, kun nämä hätähousut kolauttavat ympyrää eteenpäin ajavien kylkeen...


      • Deep Throat kirjoitti:

        Oman käsitykseni mukaan kiertoliittymän sisäkaistalta ei saa suoraan poistua liikenneympyrästä - ainakaan siis silloin, jos ulommaisella kaistalla ajavilla on mahdollisuus jatkaa ympyrää eteenpäin. Kaistanvaihto pitää siis tehdä suuntamerkin kanssa ennen poistumista.

        Tällainen ongelmaympyrä on Vaajakoskella, jossa ympyrästä alkaa nelikaistainen tie Jyväskylään päin. Kiireisimmät vaihtavat vasemmalle "ohituskaistalle" ennen ympyrää - ohjautuvat siis sisäpuoliselle kaistalle - ja puikkaavat pois ympyrästä suoraan sisältä kaasu pohjassa. Tässä ympyrässä kolisee melko paljon, kun nämä hätähousut kolauttavat ympyrää eteenpäin ajavien kylkeen...

        Saa keskikaistalta poistua, jos opasteet niin näyttävät. Tällöin oikealla ajavilla ei ole mahdollisuutta jatkaa, vaan ainut suunta on poistua.
        Vaajakosken lisäksi esim. Oulun ja Limingan välillä on vastaava ympyrä.

        Eri asia on, että jotkut eivät piittaa merkeistä tai ymmärrä ryhmittyä keskikaistalle, jos aikovat jatkaa. Myös yhdistelmät oikovat röyhkeästi, vaikka Haarasillan ympyrässä ainakin on riittävästi tilaa.


    • Molemmissa tapauksissa. On opittu kantapään kautta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe