Kaksikaistainen liikenneympyrä. APUA!

Ekaa kertaa sellaiseen

Auttakaas ystävälliset ihmiset pelokasta. Joudun ensi viikolla ajamaan läpi tuosta pahamaineisesta Vihdintien kaksikaistaisesta liikenneympyrästä Helsingissä. Miten siinä tulee ajaa? Jos tulen Vihdintietä pitkin ja tarkoitus on jatkaa samaa tietä kohti Hakamäentietä, mikä kaista pitää ottaa ennen ympyrää ja mitä kaistaa ympyrässä pitää ajaa? Entä jos tavoite on sama, mutta tulenkin Pitäjänmäentieltä?

On siellä varmasti opasteetkin, mutta kun olen yleensäkin ajanut vähän ja tuollaiseen liikenneympyrään en koskaan ja nyt sitten joudun tekemään niin vielä ruuhka-aikaan niin ennakkoneuvot toisivat mukavasti mielenrauhaa.

Kiitos jo etukäteen auttajille, ja jos joku tästä haluaa irvailla niin siitä vaan, nauretaan sitten yhdessä! =)

9

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      MUISTELISIN että kummastakin suunnasta tultaessa kaksi vasemmanpuoleista kaistaa menevät haluamaasi suuntaan ja oikeanpuoleisin kääntyy muualle.

      Mutta niitä opasteita kannattaa joka tapauksessa seurata ja kaista valita hyvissä ajoin enne ympyrää.

      Virhe jonka usein näkee juuri tuohon suuntaan ympyrästä poistuttaessa, on se ettei osata seurata kaistoja enää, vaan vaihdetaan vahingossa kaistaa ja kiilataan muita. Kaksi kaistaa siis kääntyy hakamäentien suuntaan ja niistä vasemmanpuoleinen jatkaa myös ympyrässä.

      Sait minut nyt mietteliääksi ja pitää katsoa oikein kuvasta miten tuo menee. Google Earth on kiva keksintö. :)

      Eli: tullessasi pitäjänmäentietä kaksi vasemmanpuoleisinta kaistaa menevät hakamäentien suuntaan. Suosittelen kaikkein vasemmanpuoleisinta, sillä keskimmäinen (oikeanpuoleinen vasemmanpuoleisista, mikäli ymmärrät mitä tarkoitan) muuttuu myöhemmin bussikaistaksi. Tällöin tulet vihdintien vasemmanpuoleisimmalle kaistalle.

      Tullessasi vihdintietä suosittelen ilmakuvan perusteella keskimmäistä kaistaa, joka nähdäkseni johtaa myös liikenneympyrässä keskimmäiselle kaistalle (siinähän on osittain kolmekin kaistaa), joka sitten kääntyy vihdintielle vasemmalle kaistalle (ei bussikaistalle).

      Korjatkaa joku jos tulkitsin väärin. Ajelen tuosta varmaan vain parin viikon välein, joten saattaa muisti osoittaa väärin ja ilmakuvassa eivät kaistamerkinnät aivan tarpeeksi selvästi näy...

      • Kaistapäinen

        Jos ei ennen ympyrää ole sattunut osumaan oikealle kaistalle, sitä voi ympyrässä vielä vaihtaa. Ei tietenkään sulkuviivojen kohdilla eikä ilman suuntamerkkiä.


      • kaszizi
        Kaistapäinen kirjoitti:

        Jos ei ennen ympyrää ole sattunut osumaan oikealle kaistalle, sitä voi ympyrässä vielä vaihtaa. Ei tietenkään sulkuviivojen kohdilla eikä ilman suuntamerkkiä.

        Ymypyrässä kun alkaa vilkuttamaan kaistanvaihtoo, niin kolari on varma.


      • Kaistapäinen
        kaszizi kirjoitti:

        Ymypyrässä kun alkaa vilkuttamaan kaistanvaihtoo, niin kolari on varma.

        Olen varmaan tilastollinen poikkeus. Olen jo 29 vuotta aamuin illoin kulkenut mainitun ympyrän kautta työmatkani, myös asiallisesti kaistaa vaihtaen. Kertaakaan ei ole kolissut.


      • The Rat
        Kaistapäinen kirjoitti:

        Olen varmaan tilastollinen poikkeus. Olen jo 29 vuotta aamuin illoin kulkenut mainitun ympyrän kautta työmatkani, myös asiallisesti kaistaa vaihtaen. Kertaakaan ei ole kolissut.

        Olen kyllä sitä mieltä että tuossa ympyrässä kaistanvaihto onnistuu ihan hyvin, kunhan vain normaalia varovaisuutta noudattaa.

        Mutta jäi ihmetyttämään, miksi vaihdat siinä kaistaa 29 vuoden ajan kaksi kertaa päivässä? :)


    • Alkuperäinen kysyjä

      Rohkeus kasvoi vastaustenne ansiosta. Kiitos siitä teille. Yksi kysymys vielä. Jos siis menee sinne sisimmälle kaistalle (ympyrän), niin voiko sieltä kääntyä kohti Hakamäentietä? Luulisi, että ulommalla eli oikeanpuoleisella kaistalla on pakko kääntyä joten eihän sieltä voi tulla ketään kylkeen?

      • Deep Throat

        Oman käsitykseni mukaan kiertoliittymän sisäkaistalta ei saa suoraan poistua liikenneympyrästä - ainakaan siis silloin, jos ulommaisella kaistalla ajavilla on mahdollisuus jatkaa ympyrää eteenpäin. Kaistanvaihto pitää siis tehdä suuntamerkin kanssa ennen poistumista.

        Tällainen ongelmaympyrä on Vaajakoskella, jossa ympyrästä alkaa nelikaistainen tie Jyväskylään päin. Kiireisimmät vaihtavat vasemmalle "ohituskaistalle" ennen ympyrää - ohjautuvat siis sisäpuoliselle kaistalle - ja puikkaavat pois ympyrästä suoraan sisältä kaasu pohjassa. Tässä ympyrässä kolisee melko paljon, kun nämä hätähousut kolauttavat ympyrää eteenpäin ajavien kylkeen...


      • Deep Throat kirjoitti:

        Oman käsitykseni mukaan kiertoliittymän sisäkaistalta ei saa suoraan poistua liikenneympyrästä - ainakaan siis silloin, jos ulommaisella kaistalla ajavilla on mahdollisuus jatkaa ympyrää eteenpäin. Kaistanvaihto pitää siis tehdä suuntamerkin kanssa ennen poistumista.

        Tällainen ongelmaympyrä on Vaajakoskella, jossa ympyrästä alkaa nelikaistainen tie Jyväskylään päin. Kiireisimmät vaihtavat vasemmalle "ohituskaistalle" ennen ympyrää - ohjautuvat siis sisäpuoliselle kaistalle - ja puikkaavat pois ympyrästä suoraan sisältä kaasu pohjassa. Tässä ympyrässä kolisee melko paljon, kun nämä hätähousut kolauttavat ympyrää eteenpäin ajavien kylkeen...

        Saa keskikaistalta poistua, jos opasteet niin näyttävät. Tällöin oikealla ajavilla ei ole mahdollisuutta jatkaa, vaan ainut suunta on poistua.
        Vaajakosken lisäksi esim. Oulun ja Limingan välillä on vastaava ympyrä.

        Eri asia on, että jotkut eivät piittaa merkeistä tai ymmärrä ryhmittyä keskikaistalle, jos aikovat jatkaa. Myös yhdistelmät oikovat röyhkeästi, vaikka Haarasillan ympyrässä ainakin on riittävästi tilaa.


    • Molemmissa tapauksissa. On opittu kantapään kautta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      232
      17239
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      175
      12268
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      51
      6053
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      65
      4898
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      14
      4865
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      21
      3997
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3605
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      137
      3050
    9. 291
      1594
    10. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      2
      1473
    Aihe