Saako asunto-osakeyhtiön yhtiölainan vähentää perunkirjoituksessa?
Yhtiölaina perunkirjoituksessa
11
2319
Vastaukset
- marketta
Ei saa vähentää. Yhtiölaina alentaa asunto-osakkeen arvoa.
- Jore
Saa vähentää. Perukirjaan merkitään asunnon hinta vähennettynä yhtiölainan määrä (nettoarvo).
- hintaarvio
Jore kirjoitti:
Saa vähentää. Perukirjaan merkitään asunnon hinta vähennettynä yhtiölainan määrä (nettoarvo).
Perukirjaan merkitään hinta-arvio. Tämän hinta-arvion uskotut miehet vahvistavat.
- Per Saukko
hintaarvio kirjoitti:
Perukirjaan merkitään hinta-arvio. Tämän hinta-arvion uskotut miehet vahvistavat.
Samantekevää mitä perukirjaan merkitään. Verottaja joko uskoo tai ei usko sitä. Ellei usko, määrittää itse hallinnollisen arvon.
Se oli omalla kohdallani reilusti alakanttiin. Jos olisin myynyt perimäni asunto-osakkeen kahden vuoden kuluessa, olisin joutunut maksamaan vajaat 30% myyntivoittoveroa.
Myyntivoitoksi olisi verottaja julistanut myyntihinnan ja itse määrittelemänsä hallinnollisen arvon erotuksen. - ostaja
Per Saukko kirjoitti:
Samantekevää mitä perukirjaan merkitään. Verottaja joko uskoo tai ei usko sitä. Ellei usko, määrittää itse hallinnollisen arvon.
Se oli omalla kohdallani reilusti alakanttiin. Jos olisin myynyt perimäni asunto-osakkeen kahden vuoden kuluessa, olisin joutunut maksamaan vajaat 30% myyntivoittoveroa.
Myyntivoitoksi olisi verottaja julistanut myyntihinnan ja itse määrittelemänsä hallinnollisen arvon erotuksen.Mistä tiedät koska et myynyt?
- Nimetön
Per Saukko kirjoitti:
Myyntivoitoksi olisi verottaja julistanut myyntihinnan ja itse määrittelemänsä hallinnollisen arvon erotuksen....
- minä
Nimetön kirjoitti:
...
Näistä vastauksista olen taas suuresti viisaampi kuin eilen...
- Perityssä
Per Saukko kirjoitti:
Myyntivoitoksi olisi verottaja julistanut myyntihinnan ja itse määrittelemänsä hallinnollisen arvon erotuksen.as-osakkeessa, niin varmasti maksat perintöverotusarvon ja myyntihinnan välisestä erosta (=voitosta) mainitsemasi veron.
Kannattaa siis miettiä, mitä laittaa perukirjaan. - Tuomari*
Perityssä kirjoitti:
as-osakkeessa, niin varmasti maksat perintöverotusarvon ja myyntihinnan välisestä erosta (=voitosta) mainitsemasi veron.
Kannattaa siis miettiä, mitä laittaa perukirjaan.Jos myyt osakkeen pois ennen perintöveron vahvistusta, maksat perintöveron juuri siitä hinnasta millä kaupat tehtiin. Jos asuntoa ei myydä heti, mutta asunnossa ei silti itse asuta 2:ta vuotta, on hinta-arvio syytä yrittää saada mahdollisimman lähelle todennäköisesti toteutuvaa kauppahintaa, perintövero on pienempi kuin myyntivoittovero. Jos taas tiedetään, että 2 vuotta täytyy, arvio tietysti mahdollisimman alas, mikä tahansa arvio ei kuitenkaan läpi mene.
- minä
Tuomari* kirjoitti:
Jos myyt osakkeen pois ennen perintöveron vahvistusta, maksat perintöveron juuri siitä hinnasta millä kaupat tehtiin. Jos asuntoa ei myydä heti, mutta asunnossa ei silti itse asuta 2:ta vuotta, on hinta-arvio syytä yrittää saada mahdollisimman lähelle todennäköisesti toteutuvaa kauppahintaa, perintövero on pienempi kuin myyntivoittovero. Jos taas tiedetään, että 2 vuotta täytyy, arvio tietysti mahdollisimman alas, mikä tahansa arvio ei kuitenkaan läpi mene.
En mä alunperin tuota kysynyt.
- Tuomari*
minä kirjoitti:
En mä alunperin tuota kysynyt.
Asuntohan voi olla vaikka osaomistus asunto josta vasta puolet on maksettu. Ei perintöveroa tietenkään asuntoon kohdistuvista lainoista makseta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321