Periytyvyys

utelijatar

Siis, kuinka kaksosuus periytyy... Kummallako on suurempi mahdollisuus saada kaksoset sillä, jonka äidinäidillä vai isänäidillä on kaksoslapset. Kun siis se (kai) hyppää yhden sukupolven yli, mutta kummalta puolen??

23

18110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äidin...

      Mun omat sisarukset on kaksosia. Miehellä taas serkut ja hänen toisella serkullaan on kaksoset...eli meillä löytyy molemmilta puolilta ja tällä hetkellä ollaan kahden reilu yks vee ikiliikkujan vanhempia!

    • puolellta

      Juu äidin puolelta sillä naiselta pitää irrota samaan aikaan kaksi munasolua että kaksoset voivat tulla, tietysti ne pitää myös hedelmöittyä samaan aikaan:)

      • mä vaaan

        Isänki puolella olevat kaksoset riittää. Eikä naiselt tarvii irrota kahta munasoluu vaan isäki voi tehdä kaksoset yleensä silloin ne ovat identtisiä, bioliogia ihmisestä kannattaa lukea ennen kuin on asioista varma ;)


      • Satu
        mä vaaan kirjoitti:

        Isänki puolella olevat kaksoset riittää. Eikä naiselt tarvii irrota kahta munasoluu vaan isäki voi tehdä kaksoset yleensä silloin ne ovat identtisiä, bioliogia ihmisestä kannattaa lukea ennen kuin on asioista varma ;)

        Nimim mä vaan, pitäisiköhän sinun itsesi vilkaista sitä bilsan kirjaa pariin kertaan uudelleen! Varsinainen välkky taidat olla!

        Mietipä nyt itsekin oikein tarkkaan, että jos mieheltä irtoaa siemensyöksyssä miljoonia sittiöitä joka kerta, niin periaatteessahan mies voisi siittää kaksoset, kolmoset tai vaikka miljoonaiset kerrallaan.

        Naiselta puolestaan yleensä irtoaa yksi munasolu kerrallaan, poikkeustapauksissa kaksi tai jopa useampia.

        Normaaliraskaudessa yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun, jolloin tuloksena on yksi lapsi.

        Monikkoraskaudessa voi käydä näin:
        1.Mieheltä yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun,joka hedelmöityksen jälkeen jakautuu kahtia, jolloin tuloksena on idettiset kaksoset. Heidän perimänsä on siis täsämälleen sama sekä isän että äidin puolelta.

        2.Naiselta irtoaa kaksi munasolua, jotka kaksi miehen siittiösolua hedelmöittävät ja tuloksena epäidenttiset kaksoset, joilla on perimässään yhtä paljon yhteistä kuin tavallisilla sisaruksilla yleensä

        Eli mitä tekemistä miehellä on sen kanssa montako munasolua naiselta irtoaa kerrallaan tai jakautuuko se vai ei?

        Ei tasan yhtään mitään ellei sitten miehellä ole luonnottomia kykyjä irrotella ja jaella naisen munasoluja ajatuksen voimalla! Johan tämä pitäisi ihan terveellä järjelläkin käsittää.


      • Kaksonen
        Satu kirjoitti:

        Nimim mä vaan, pitäisiköhän sinun itsesi vilkaista sitä bilsan kirjaa pariin kertaan uudelleen! Varsinainen välkky taidat olla!

        Mietipä nyt itsekin oikein tarkkaan, että jos mieheltä irtoaa siemensyöksyssä miljoonia sittiöitä joka kerta, niin periaatteessahan mies voisi siittää kaksoset, kolmoset tai vaikka miljoonaiset kerrallaan.

        Naiselta puolestaan yleensä irtoaa yksi munasolu kerrallaan, poikkeustapauksissa kaksi tai jopa useampia.

        Normaaliraskaudessa yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun, jolloin tuloksena on yksi lapsi.

        Monikkoraskaudessa voi käydä näin:
        1.Mieheltä yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun,joka hedelmöityksen jälkeen jakautuu kahtia, jolloin tuloksena on idettiset kaksoset. Heidän perimänsä on siis täsämälleen sama sekä isän että äidin puolelta.

        2.Naiselta irtoaa kaksi munasolua, jotka kaksi miehen siittiösolua hedelmöittävät ja tuloksena epäidenttiset kaksoset, joilla on perimässään yhtä paljon yhteistä kuin tavallisilla sisaruksilla yleensä

        Eli mitä tekemistä miehellä on sen kanssa montako munasolua naiselta irtoaa kerrallaan tai jakautuuko se vai ei?

        Ei tasan yhtään mitään ellei sitten miehellä ole luonnottomia kykyjä irrotella ja jaella naisen munasoluja ajatuksen voimalla! Johan tämä pitäisi ihan terveellä järjelläkin käsittää.

        Kaksosraskaudessa voi käydä vielä yhdellä tavalla eli
        3. Munasolu jakautuu ennen hedelmöitymistä ja jakautumisen jälkeen kaksi siittiötä hedelmöittää munasolun puolikkaat -> puoli-identtiset kaksoset, joilla on samat perintötekijät äidin puolelta, isän puolelta eri.

        Minulla on identtiset kaksospojat. Äidilläni oli yksi kaksosraskaus (epäidenttiset tytöt, minä ja siskoni). Äidinäidilläni oli kaksi kaksosraskautta (identtisyydestä ei tietoa). Äidin veljellä on epäidenttiset kaksospojat.


      • minäpä vaan
        Satu kirjoitti:

        Nimim mä vaan, pitäisiköhän sinun itsesi vilkaista sitä bilsan kirjaa pariin kertaan uudelleen! Varsinainen välkky taidat olla!

        Mietipä nyt itsekin oikein tarkkaan, että jos mieheltä irtoaa siemensyöksyssä miljoonia sittiöitä joka kerta, niin periaatteessahan mies voisi siittää kaksoset, kolmoset tai vaikka miljoonaiset kerrallaan.

        Naiselta puolestaan yleensä irtoaa yksi munasolu kerrallaan, poikkeustapauksissa kaksi tai jopa useampia.

        Normaaliraskaudessa yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun, jolloin tuloksena on yksi lapsi.

        Monikkoraskaudessa voi käydä näin:
        1.Mieheltä yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun,joka hedelmöityksen jälkeen jakautuu kahtia, jolloin tuloksena on idettiset kaksoset. Heidän perimänsä on siis täsämälleen sama sekä isän että äidin puolelta.

        2.Naiselta irtoaa kaksi munasolua, jotka kaksi miehen siittiösolua hedelmöittävät ja tuloksena epäidenttiset kaksoset, joilla on perimässään yhtä paljon yhteistä kuin tavallisilla sisaruksilla yleensä

        Eli mitä tekemistä miehellä on sen kanssa montako munasolua naiselta irtoaa kerrallaan tai jakautuuko se vai ei?

        Ei tasan yhtään mitään ellei sitten miehellä ole luonnottomia kykyjä irrotella ja jaella naisen munasoluja ajatuksen voimalla! Johan tämä pitäisi ihan terveellä järjelläkin käsittää.

        Korjailenpa näkemyksiäsi hiukan kaksostutkimuksia tehneenä.
        Identtisyyden on aika kauan katsottu periytyvän todella isän puolelta, eli siittiö siirtää alkioon sen ominaisuuden, että se jakaantuu. Viime vuosina identtisyyden on kuitenkin alettu enempi ajatella johtuvan pelkästään sattumasta. Äidin puolelta toki periytyy taipumus saada erimunaiset kaksoset, mutta sekään si ole aivan yksiselitteinen asia. Suurin riski (jos ei lapsettomuushoitoja lasketa mukaan) saada kaksoset on sellaisella äidillä, jolla on kaksoset entuudestaan. Eli joissakin naisissa on tämä ominaisuus, perinnöllisenäkö kokonaan vai ei, siitä ei ole varmuutta.


      • kaksosista
        Satu kirjoitti:

        Nimim mä vaan, pitäisiköhän sinun itsesi vilkaista sitä bilsan kirjaa pariin kertaan uudelleen! Varsinainen välkky taidat olla!

        Mietipä nyt itsekin oikein tarkkaan, että jos mieheltä irtoaa siemensyöksyssä miljoonia sittiöitä joka kerta, niin periaatteessahan mies voisi siittää kaksoset, kolmoset tai vaikka miljoonaiset kerrallaan.

        Naiselta puolestaan yleensä irtoaa yksi munasolu kerrallaan, poikkeustapauksissa kaksi tai jopa useampia.

        Normaaliraskaudessa yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun, jolloin tuloksena on yksi lapsi.

        Monikkoraskaudessa voi käydä näin:
        1.Mieheltä yksi siittiösolu hedelmöittää yhden munasolun,joka hedelmöityksen jälkeen jakautuu kahtia, jolloin tuloksena on idettiset kaksoset. Heidän perimänsä on siis täsämälleen sama sekä isän että äidin puolelta.

        2.Naiselta irtoaa kaksi munasolua, jotka kaksi miehen siittiösolua hedelmöittävät ja tuloksena epäidenttiset kaksoset, joilla on perimässään yhtä paljon yhteistä kuin tavallisilla sisaruksilla yleensä

        Eli mitä tekemistä miehellä on sen kanssa montako munasolua naiselta irtoaa kerrallaan tai jakautuuko se vai ei?

        Ei tasan yhtään mitään ellei sitten miehellä ole luonnottomia kykyjä irrotella ja jaella naisen munasoluja ajatuksen voimalla! Johan tämä pitäisi ihan terveellä järjelläkin käsittää.

        Ei ole asiat ihan noin yksioikoisia. Vaikka tiede ei olekaan pystynyt osoittamaan identtisten kaksosten periytyvyyttä, niin kuitenkin on selkeästi olemassa sukuja, joissa esiintyy huomattavan paljon identtisiä kaksosia. Joku tekijähän sen hedelmöittyneen munasolun saa jakautumaan kahdeksi samanlaiseksi, niin miksi se tekijä ei voisi tulla tähän solurykelmään isänkin perimästä? Valtaosa noista identtisistä kaksosraskauksista on varmaan "luonnonoikkuja", mutta osalle löytyy varmasti joku päivä ihan selityskin perimän puolelta.
        En ole asiantuntija, mutta paljon kirjallisuutta lukenut ja asioita seurannut, omakohtaista kokemusta kun asiasta löytyy; omassa suvussani ei ole kaksosuutta ilmennyt, mutta mieheni isä on identtinen kaksonen, lisäksi tällä appiukollani on kahdet identtiset kaksosserkut. Kaikkiaan heidän suvussa tiedetään olleen ainakin 8 kaksoset, mutta näiden kauempien sukupolvien kaksosten identtisyyksistä ei olla varmoja, tarinat vain kertovat, että ihan samannäköisiä nämä kaksoset ovat olleet, ja aina samaa sukupuolta. Joku kello asian tiimoilta päässäni kilkattaa. Ja lienee siis sanomattakin selvää, että meillä on identtiset kaksospojat.


    • alkup.

      Kukaan aimmista vastaajista (kiitos heille kumminkin) ei vastannut ihan siihen mitä kysyin:) Siis, kummalla on suurempi kaksosten saamisen mahdollisuus perinnöllisesti: minulla, jonka äidinäidillä on kaksoset vai kaverillani, jonka isänäidillä on kaksoset. Epäidenttiset molemmilla.(Kumpaisenkaan miehen lähisuvussa ei muuten kaksosia ole.)

      • Kaksosten sisko

        Taipumus kaksosiin voi periytyä isältä tyttärelle ihan yhtä helposti kuin äidiltä tyttärelle. Miehen "kaksosgeeni" ei vaikuta siihen, tuleeko perheeseen ei-identtisiä kaksosia vai ei. Eli jos kaksostaipumus tulee perheeseen isän puolelta, hyppää se niinsanotusti sukupolven (tai useammankin) yli. Mies voi siis olla kaksostaipumuksen kantaja, mutta ei toteuttaja. Sensijaan naisella oleva kaksostaipumus voi tulla esiin.


    • ..............

      Ainakin nykytutkimuksen valossa geneettinen taipumus monikkoraskauksiin perityy äidin kautta (ei-identtiset kaksoset). Tosin, on hankala ennustaa kuka saa kaksoset ja kuka ei vaikka tuo periytyvä taipumus onkin olemassa.

    • Jumpula

      Meidän suvussa ei ainakaan ole kaksosia kellään, ei isän eikä äidin puolelta. Minullapa kuitenkin on 5-vuotiaat kaksospojat, että kyllä niitä ihan syntyy myös sukuihin, joissa ei ole ollut kaksosia.

    • Kaksosten sisko

      Identtinen kaksosraskaus saatta tulla kenelle vain, jostain kumman oikusta hedelmöittynyt munasolu jakautuu kahtia.
      Sen sijaan ei-identtinen kaksosuus vaatiin kaksi munasolua. Ihan omakohtaisen tutkimuksen valossa tällainen kaksosuus näyttää periytyvän äidin puolelta. Ystävälläni on ei-identtiset kaksoset, hän on itse kaksonen, samoin hänen äitinsä.

      itselläni on identtiset kaksoisveljet, isän äidillä oli identtinen kaksoisraskaus, samoin äidin tädillä kaksosraskaus(ei tietoa olivatko identtiset vai eivät).

      Olen muistaakseni nähnyt jossain artikkelin, jossa mainittiin, että myös siittiöissä saatta olla ominaisuus joka aiheuttaa munasolun kahtiajakautumista...

      Eli ei-identtinen kaksosuus näyttää olevan voimakkaammin periytyvää, kummanlaisia kaksosia teidän suvuissa on ollut?

      • identtinen

        elikkäs mulla on ei-identtinen kaksos sisko...ollaan tiedettävästi ensimmäiset kaksoset suvussa..eli sekin on näköjään mahdollista =)


    • nainen

      Mun äidin puolen suvussa on kaksosia ja minä olen kaksonen ja minulla on kaksoset.

      Tällä hetkellä Helsingin Yliopisto ja Jyväskylän Yliopisto tekevät kimpassa kaksostutkimusta kaikista vuonna -86 Suomessa syntyneistä kaksosista.

    • meillä

      eli itselläni kaksoset mutta mun ja mieheni suvussa ei ole kaksosia ainakaan tiedossa että olisi. Ajattelen itse näin että oliskohan näillä ehkäisypillereillä jotain vaikutusta asiaan..?? sillä itse söin niitä ja lopetettuani tulin heti raskaaksi ja yhdelle tutulle kävi samoin et heti tuli tuplat..

    • Miina

      Itselläni on sekä äidin (äidinisä niistä toinen) että isän puolelta kaksoset (isän sisarukset) muttei kenelläkään muulla ole suvussa kaksosia, joten kaiketi voi olla periytymättäkin.

    • Henna

      Meitä on viidet kaksoset peräkkäin meidän suvussa. Itselläni on kaksoisveli. Ja meillä on mennyt siten, että toinen kaksosista on saanut kaksoset

    • Kaksosten äiti

      Kuten jo moneen kertaan kirjoitettua, identtisten kaksosten saaminen on silkkaa tuuria, munasolu jakautuu kahtia.

      Erimunaisten kaksosten saaminen periytyy äidin puolelta, eli mies ei voi vaikuttaa siihen tuleeko kaksoset vai ei, MUTTA mies voi silti kantaa tätä periytyvää geeniä. Eli jos sinulla tämä geeni on, saatat periyttää sen lapsillesi (esim tyttö ja poika). Tytöllä on suuri mahdollisuus saada kaksoset, koska hänellä on geeni, joka aiheuttaa monen munasolun irtoamisen normaalia useammin. Poikasi tuskin saa kaksosia, sillä hän ei voi vaikuttaa tulevan vaimonsa munasolujen irtoamiseen. Pojallasi voi kuitenkin olla kyseinen geenivirhe ja hän siis siirtää tämän ehkä omille lapsilleen (taas esim tyttö ja poika). Silloin sinun poikasi tyttärellä taas suuri mahdollisuus saada kaksoset, mutta poikasi pojalla ei.

      Jos sinä ja kaverisi olette kumpikin naispuolisia ja suvussanne kyseistä geenivirhettä ilmenee niin teillä on ihan yhtä suuri mahdollisuus saada kaksoset. Se on sama onko se sinun äitisi vai isäsi puolelta, kunhan itse olet nainen. Kyseisen geenivirheen voit saada kummalta tahansa

    • hede

      Tuli vain mieleen (jo ennen nähtyäni tätä viestiketjua), että voiko teoriassa kaksosilla (ei identtiset) olla eri isät jos hedelmöittyminen tapahtuu lähes samaán aikaan??? Että miettikää sitä, jos kaksoset eivät ole identtiset. Hedelmöittyneet munasoluthan ovat eri soluja.

      • kaksosten äiti

        Periaatteessa ei identtisillä kaksosilla voi olla eri isät. Ja joskus kuulemma ollutkin näin. lapset siiis hedelmöittyneet eri kerroilla mutta parin kolmen päivän sisään. eri munasoluistahan ei identtiset kakoset siis saavat alkunsa ja raskaus voi siis alkaa myös eri päivinä. Itselläni on ei identtiset kaksospojat (voisi olla myöskin eri sukupuolta) jotka ovat kyllä niin saman näköisiä että on vaikeaa erottaa kumpi on kumpi (ikää tosin vasta noin 8 viikkoa pojilla)


    • minmoho

      onko identtisillä kaksosilla samanlainen ääni?

      • siiri*

        Itselläni on 6-vuotiaat kaksospojat. Erotan heidät äänestä (ja puhetavasta), ainoastaan puhelimessa täytyy joskus varmistaa, että kuka siellä langan päässä oikein puhuu :)


      • Tuplat2008

        Identtisillä kaksospojillani (yksi istukka, minulta toinen munasarja leikattu pois) on erilainen ääni. Toisella pehmeä, toisella kimeämpi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe