TUPAKEITTIÖN UUSI TULEMINEN?

HERMANNI

Mitä mieltä olette tupakeittiöistä. Minun mielestäni ne ovat mukavia, koska nykyisin ei välttämättä kaikilla ole noita kyökkipiikoja, jotka tulisi erottaa seinien taakse. Onhan se mukava laittaa ruokaa tilassa, jossa voi seurata samalla muidenkin tekemisiä, mutta olisiko näillä jotain huonoja puolia? Eikä keittiön tarvitse jäädä ruokailun jälkeen paskaiseksi, kun kaikki häviävät olohuoneeseen löhöämään.

14

6086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokaisella

      Minua häiritsee tupakeittiöissä se että tiskivuori ym. näkyy olohuoneeseen. Toinen seikka on se että keittiön ja olohuoneen sisustus pitää olla samalla linjalla toistensa kanssa, jos ne näkyvät yhtäaikaa. Keittiötä ja olohuonetta pitäsi mielestäni hieman rajata toisistaan ei välttämättä eristää täysin.

      Tupakeittiö ei kiitos sanon minä. Pieniin taloihin se voi olla oiva(ainoa) ratkaisu.

    • Bee

      tiskivuori? Eikös sitä varten ole astianpesukone olemassa, että tiskivuoria ei pöydällä roiku? Meillä on iso tupakeittiö ja en vaihtaisi sitä kyllä erilliseen keittiöön millään.

    • Aatu

      Itseäni häiritsee keittiöstä leviävät käryt. Ei koko kämpän eikä varsinkaan olohuoneen tarvitse haista esim. kalalle tai kaalille. Liesituuletin ei aina vie kaikkia käryjä mennessään ja avoimessa tilassa käry leviää terhokkaasti ympäri kämppää.

    • The Rat

      En tiedä minkä verran teillä keittiössä paistetaan vaikkapa pihvejä, mutta meillä tätä esiintyy aika usein. Nykyään pistämme keittiön ovet kiinni ja avaamme ikkunan, niin suurin osa kärystä päätyy jonnekin muualle kuin olohuoneeseen... Tupakeittiössä ei oikein onnistuisi. :(

      Mutta onhan se tavallaan kiva idea.

      Itse olen ajatellut tulevaan keittiööni (jos/kun jossain vaiheessa omakotitaloa rakennutan) todella leveää liukuovea (pari kolme metriä) joka normaalioloissa olisi poissa näkyviltä, mutta jolla keittiön saisi eristettyä tarvittaessa omaksi huoneekseen. Vaatii toki sen että keittiö on eräänlaisessa syvennyksessä, mutta se mut ei liene mahdoton vaatimus. :)

      • vaatinee

        No, muista en tiedä mutta kyllä meillä varsin usein jotain on paistumassa. Uudessa talossa ongelma on helposti ratkaistu, riittävän tehokas huippuimuri vie kyllä liedeltä käryt mennessään, ja jos jotain pääsee sen ohi, niin joka tapauksessa ilmanvaihto (tai oikeastaan pohjaratkaisu) on varmaan monilla samantyyppinen kuin meilläkin, eli ensinnäkin keittiössä on yleispoisto, olohuoneessa taas tulo (tosin on meillä keittiössäkin), ja lisäksi suurimmat poistot ovat keittiön vieressä khh:ssä ja pesuhuoneessa, joten ilmavirrat suuntautuvat poispäin olohuoneesta. Ja jos käryä alkaisi tuntua, niin iv-koneen tehostuspainikkeella siitä pääsisi todennäköisesti suhteellisen vauhdikkaasti eroon.


    • joka näkyy

      ruokailutilaan ja olohuoneeseen. Lisäksi meillä on keittiössä työskentelysaareke, jonka ääressä voi laittaa ruokaa. Koko perhe tykkää ratkaisusta.
      En mistään hinnasta haluaisi erillistä keittiötä.

      Avokeittiö kylläkin vaatii kuria juuri puhtaanapidon kannalta. Eli tiskit on saman tien laitettava tiskikoneeseen ja työtasot on heti puhdistettava ruoanlaiton jälkeen, jotta kaikki näyttäisi siistiltä. Mutta kun olen siisti muutenkin, niin näin tekisin erilliskeittiössäkin.

      Meillä on myös huippuimurilla varustettu laadukas liesituuletin ja lisäksi vielä kaksi avattavaa ikkunaa keittiössämme, joten käryjäkään ei pääse pahemmin olohuoneeseen.

      Sisustuksellisesti avokeittiö asettaa jonkin verran vaatimuksia. Keittiökaappien tulee sopia olohuoneen tyyliin ja väreihin ja esim. keittiön verhojen tulee tyyliltään sopia olohuoneen tekstiilien kanssa (esim. perinteisiä keittiön kappaverhoja ei voi ajatellakaan). Ehkä se johtaa myös siihen, että avokeittiössä tulee satsattua jonkin verran kalliimpiin ja huonekalumaisempiin keittiön kaappeihin.

      • ninni

        Minä haluan avokeittiön (ei sama kuin tupakeittiö) tulevaan omakotitalooni. On kiva kokkailla, kun näkee samalla olohuoneeseen. Ruokailutilan ja keittiön väliin laitan hiukan korkeamman seinämän, jotta tiskit yms. eivät näy olkkarin puolelle. Uskon että avokeittiöt ovat nykypäivää. Kokonaan suljetut auttamatta vähän vanhanaikaisia.


      • keittiötilojen ympärille

        Minä halusin ehdottomasti erillisen keittiön ja vielä ns. ruokailuhuoneen. Asuin ennen -50 luvun talossa,jossa ratkaisu on tyypillinen. Aikaisemmin on ollut näitä avokeittiöitä.

        Uuteen taloomme satsasimme nimenomaan näihin tiloihin. Voi jopa sanoa, että talo rakentui niiden ympäri. Tuleva keittiöni on siis 20 neliötä ja arkipöytä keskellä keittiötä.
        Tästä sitten aukeaa lasisilla pariovilla ( ovenpieli-ikkunalla) aukko ruokailuhuoneeseen 17 neliötä - tämä taas yhdistyy olohuoneeseen. Takka sijaitsee OH:n ja ruokailuhuoneen risteyksessä ja siten näkymät kumpaakin huoneeseen.

        Meillä kun perhe tuppaa kokoontumaan nimenomaan näihin tiloihin. Myös vieraat istui lähinnä ruokailuhuoneessa aikaisemmassa kodissa. Toivottavasti tässäkin. Varsinainen olohuoneemme on vain 24 neliötä. Mutta se on erkkerimäinen tila, joten luulen sen riittävän - koska ei ole mikään läpikulkupaikka. Näin meillä.


    • tss

      muutimme viikonlopuna uuteen asuntoomme, josta kaadoimme seiniä ja vaihdoimme huonejärjestystä, keittiöstä tuli makuuhuone, makuuhuoneesta keittiö ja uuden keittiön ja olohuoneen välistä kaadettiin seinä. Tuli ihanan avaraa.

      Keittiötä erottaa olohuoneesta työtaso, johon on tehty 20 cm korotus, peittää näkyvyyden tiskipöydälle, mutta silti keittiö ja olohuone ovat yhtä avaraa kokonaisuutta johon valoa tulee kahdesta suunnasta, molemmissa on vaaleita pintoja ja tummaa puuta.

      Aiemmin meillä keittiö ja olohuone yhdistettynä täysin, vain ruokapöytä erotti yhdellä sinällä olevaa keittiötä ja sekin toimi hyvin, tiskit tuli laitettua koneeseen tai tiskattua välittömästi. Laskutilaa olisi vain saanut olla enemmän.

      • Anna

        Minulla on pienehkö sukutalo maalla, 40-luvun lopun rintamamiestyyppinen talo. Pääosassa talossa näyttelee tupa, jossa on 90-luvulla uusittu keittiökulma ja muurin vieressä vanha iso puuhella. Tuvassa on siis keittiönurkkaus, ruokailuryhmä, keinutuoli, laveri ja lipasto. Minusta vanhanmallinen tupa on mukava "kodin keskus". Olohuone on itseasiassa hieman pienempi kuin tupa. Olen harkinnut kyseiselle tilalle muuttoa.. keittiön ajattelin remontoida niin, että itse keittiön ja ruokapöydän väliin tulee avoin seinämä, jossa on esim. lasikaappia yms.


    • Master

      Ruoanlaitto on nykyään trendikästä eikä pelkkää piikojen hommaa, joten avokeittiö tosiaan on tätä päivää. Mitä käryihin ja tiskiin tulee - käryt leviävät joka tapauksessa koko asuntoon, hyvällä liesituulettimella tuo ei ole suuri ongelma. Umpikeittiökin on ruman näköinen epäsiistinä. Harva jättää senkään miten sattuu jos tulee vieraita kylään. Ja jos vieraita tulee, kukaan ei ihmettele jos illan aikana käytetyt tiskit jää näkyville - usein ne jää jopa ruokapöydälle seuraavaan aamuun.

      Kaiken kaikkiaan avokeittiö on mielestäni oiva ratkaisu eteenkin pienemmissä asunnoissa. Avaamalla keittiön ja olohuoneen välinen seinä, voidaan saada aikaiseksi yllättävän avaran oloisia tiloja pienemmissäkin asunnoissa.

    • Remontoija15

      Pariin edelliseen talooni olen rakentanut nimenomaan tupakeittiön, ja se on mielestäni erittäin toimiva systeemi.
      Tuota perustelua en käsitä ollenkaan, että jää tiskivuori näkymään :/
      Jos/kun jokainen vieras huuhtelee käyttämänsä ruokailuvälineet ja pistää heti ruokailuvälineet tiskikoneeseen ja talon isäntä tai emäntä tekee saman, ei missään näy koskaan tiskivuorta. Minulla ei ole elinikänäni ollut tiskivuorta.
      Tällä tupakeittiöjärjestelyllä olen kommunikoinut sekä perheeni että vieraitteni kanssa täysipainoisesti aina koko ruoanlaittoprosessin ajan (edelleenkin ilman tiskivuorta), menettämättä minuuttiakaan yhteisestä laatuajasta.
      Tupakeittiö- ratkaisu voi olla mielestäni paristakymmenestä neliöstä aina liki sadan neliön kokonaisuuksiin asti yhtä toimiva- näin olen huomannut jokaisessa luomuksessani.
      Ja yksi vastaava juuri työn alla.

    • Marika

      Mielipiteeni: Keittiö ilman avointa/puoliavointa yhteyttä olohuoneeseen on mielestäni raivostuttava. Meillä kun on vieraita, olen usein yksin keittiössä eikä ole mitään hajua olohuoneessa käytävistä keskusteluista. Yksin, vaikka ystäviä talo täynnä. Keittiössä menee yllättävän paljon aikaa, ensin pöytä aikuisille ja sitten vielä lapsille. Ilman muuta (tupa- tai) avokeittiö!

    • Anonyymi

      Itsellä on modernissa rivitalossa yhdistetty olohuone ja keittiö. Saareketta ei ole vaan tila on todellakin yhtenäistä. Tiskipöydällä on kahvinkeitin, vedenkeitin, leikkuulauta, ja oliiviöljy yms ruuan valmistuksessa käytettäviä yleistarpeita. Liesikuvun alla seinässä on tanko lastoille, kauhoille ottimille jne.
      Olen siisti ja asun yksin, mutta haluaisin peittää keittiötason joskus, esim. paremmin syödessä tai seurustellussa.
      Etsin ratkaisua, jossa keittiötason tiskialtaineen voi peittää esim. sopivalla puoliläpäisevällä ja neutraalilla rullaverholla tai vastaavalla.
      Onko vinkkejä, kuka suunnittelee asentaa jne. Hintoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe