SERTRALIN HEXAL

Kukka

Aloitin tänään syömään Sertralin Hexal -masennuslääkettä. Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä lääkkeestä :)
Kaikista eniten pelkään sivuvaikutuksena lihoamista. Lääkärin mukaan kyseisen lääkkeen ei pitäisi lihottaa, koska sitä käytetään myös jopa bulimian hoitoon. Silti epäilyttää, koska olen saanut eri keskusteluiden viesteistä sellaisen käsityksen, että yleensä masennuslääkkeet ennemmin lihottavat kuin laihduttavat :(

29

27735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "pöpipää"

Itse olen syöny ko. lääkettä nyt noin kuukauden ja olo on helppottunut aikalailla. Lihomista en ole huomannu. Tosin lääkkeillä on yksilöllisiäkin vaikutuksia, joten mitään varmaa ei voi sanoa. Joillain toimii toisilla ei. Lihomista en ole huomannut, pikemminkin päinvastoin. Mutta kuten sanoin varmasti aika yksilöllistä tuokin. Tuskin tästä laihdutuslääkkeeksi on, mutta ainakin itsellä tuo laihtuminen voi johtua lähinnä siitä että masennussyöminen on vähentynyt olon kohotessa.

• Zoloftin

edullisempi rinnakkaisversio.

• ainakin minulle

Olen syönyt Sertralin Hexalia 4kk. 75mg vrk.
        Hyvin on auttanut eikä minulla ole paino muuttunut mihinkään suuntaan.
        Elämän ilon palattua olen innostunut myös ajattelemaan terveyttä muutenkin. Liikunnan ja ravinnon muodossa.

• pahin

sivuoire sen käytön aikana jatkuvat sydämmen tykytykset, melkein päivittäin jyskytteli noin 110 - 130 kertaa minuutissa, siksi lopetin käytön.

• Kukka

Lisäksi olen vasta myöhemmin ihmetellyt, kuinka pienen annostuksen lääkäri määräsi minulle. Syön kyseistä lääkettä 25 mg päivässä, vaikka sairastan vakavaa masennusta. Viikon kuluttua se nostetaan kaksinkertaiseksi.
      Kun sain aikoinaan Efexoria eri lääkäriltä, annostus oli aluksi 75 mg päivässä. Mahdollisesti sitä olisi vielä nostettu.
      Täytyy varmaankin kysellä tarkemmin, kun näen lääkäriäni seuraavan kerran.
      Kuinka suuria määriä te syötte Sertralin Hexalia?

• Syyko

Vedän reippaasti enemmän: lääkäri määräsi 100 mg heti kättelyssä ja sanoi, että voi nostaa annosta vielä kaksinkertaiseksi jos ei tehoa. Ei se kyllä minun masennukseeni ole tehonnutkaan, olen syönyt reilun kuukauden ja sama olo on edelleenkin. En ole lihonut enkä laihtunut, mitään oireita ei ole tullut, mutta eipä ole mielialakaan parantunut.

• Hexsal 50mg
        Syyko kirjoitti:

Vedän reippaasti enemmän: lääkäri määräsi 100 mg heti kättelyssä ja sanoi, että voi nostaa annosta vielä kaksinkertaiseksi jos ei tehoa. Ei se kyllä minun masennukseeni ole tehonnutkaan, olen syönyt reilun kuukauden ja sama olo on edelleenkin. En ole lihonut enkä laihtunut, mitään oireita ei ole tullut, mutta eipä ole mielialakaan parantunut.

Minulla vaikutus alkoi näkyä vasta n. 6 vko kuluttua. 75mg vrk. Auttaa kyllä minulla.
        Eikä sivu vaikutuksia ole ilmaantunut.

• syyko
        Hexsal 50mg kirjoitti:

Minulla vaikutus alkoi näkyä vasta n. 6 vko kuluttua. 75mg vrk. Auttaa kyllä minulla.
        Eikä sivu vaikutuksia ole ilmaantunut.

Kiitos viestistäsi, lohduttaudun sillä. muuten tää on kyllä yhtä ahdistustilasta toiseen siirtymistä. Millaistakohan ois elämä jos ei olis masentunut ja ahdistunut?

• Huolestunut
        Syyko kirjoitti:

Moi,
        masennustasi et lääkkeillä poista, vaan tekojesi kautta. Mieti mitkä asiat sinua ahdistaa ja rupea miettimään mitä voisit tehdä asian (asioiden) hyväksi jotta ne ei enää harmita. Pikkuhiljaa huomaat että sinua vituttaa vähemmän kun saat asiota ratkotuksi. Lääkkeillä tasataan oloasi jolloin kykenet "elämään" ja pystyt käymään töissä ym. Vaikka ketä sanoisi sinulle mitä tehdä, se ei auta ellet tajua sitä ITSE. Tsemppiä
        Allekirjoittanut itse söi 600 mg Seroquelia, 20 mg Cipralexia ja vielä 4 diapamia per päivä.
        Lopetin kaikkien lääkkeiden syönnin ja pikkuhiljaa noudattaen yllä olevaa helppoa kaavaa elämä helpottui ja enää ei vituta. Helppoa se ei ollut , mutta onko elämä?

• tietoa

ei ne masennuslääkkeet lihota vaan se että silloin rupee ruoka maistumaan enemmän. lääkäri mulle niin sanoi kun kanssa epäilin että ne lihottaa...

• Unitautinen

Terve!

Olen syönyt nyt sertralinia 75 mg noin kaksi viikkoa ja olen edelleen nukkumavalmis; pää painaa tonnin ja aivan uninen. Lihomista en ole onneksi huomannut; päinvastoin..tosin ruokahalut on nolla.

• Kuurankukka
        Unitautinen kirjoitti:

Terve!

Olen syönyt nyt sertralinia 75 mg noin kaksi viikkoa ja olen edelleen nukkumavalmis; pää painaa tonnin ja aivan uninen. Lihomista en ole onneksi huomannut; päinvastoin..tosin ruokahalut on nolla.

Oon syöny sertlanin hexal 50 mg/päivä noin pari kuukautta ja masennusoireet on huomattavasti hävinneet :) aijoin jatkaa silti syömistä pitempäänkin... mullakin on ilmenny väsymystä.. oon jopa iltaseitsemältä alkanu yöunille :) eipäs ole ainakaan väsyttäny töissä :) tsemppiä ja voimia kaikille masennusta sairastaville ja muillekin!!! Kyllä me parannutaan vielä :)

• kgasgasgag

erityisen hyvin toimii tämä lääke. Pääsin heti eroo mun angst-ajatuksista. :i hieman kumma, että haittavaikutuksiin oltiin laitettu euforia, sillä mielestäni se ei ole ainakaan haitaksi minulle. muita sivuvaikutuksia ei ole minulla. :D

• a.li

Melkein vuoden olen käyttänyt lääkettäni ja pelkään lopettavani käytön. Eli en lopeta vielä vuosiin. Alku vaiheessa laihduin parissa kuukaudessa 13 kg, sillä olokin oli hyvä. Söin terveellisemmin ja vähemmän kuin silloin aikaisemmin masentuneena.Aloin liikkumaan joka päivä. Ja ihmettelin miten olen muuttunut. Nautin enemmän elämästä. Sitten rakkaani kuoli ja alkoi romahdus. Söin aikaisemmin 50mg lääkettä. Tuon onnettomuuden jälkeen lääkkeitteni syöminen oli epätasaista. Lihoin 15 kg, en pystynyt nukkumaan, enkä keskittymään opiskeluuni. Nyt siitä tapaturmasta on kulunut aikaa puolivuotta ja alan itse ryhdistäytyä. Mietin, jos nostaisi annostani hieman ja alkaisin lääkettä taas käyttämään tasaisesti. Olen kiitollinen tälle lääkkeelle siitä, kun kärsin vaikeasta ajasta, niin en ole naarmun naarmua itselleni tehnyt! Jokin vain estää minua tämän lääkkeen avulla.

• joskus menettänyt
        a.li kirjoitti:

Melkein vuoden olen käyttänyt lääkettäni ja pelkään lopettavani käytön. Eli en lopeta vielä vuosiin. Alku vaiheessa laihduin parissa kuukaudessa 13 kg, sillä olokin oli hyvä. Söin terveellisemmin ja vähemmän kuin silloin aikaisemmin masentuneena.Aloin liikkumaan joka päivä. Ja ihmettelin miten olen muuttunut. Nautin enemmän elämästä. Sitten rakkaani kuoli ja alkoi romahdus. Söin aikaisemmin 50mg lääkettä. Tuon onnettomuuden jälkeen lääkkeitteni syöminen oli epätasaista. Lihoin 15 kg, en pystynyt nukkumaan, enkä keskittymään opiskeluuni. Nyt siitä tapaturmasta on kulunut aikaa puolivuotta ja alan itse ryhdistäytyä. Mietin, jos nostaisi annostani hieman ja alkaisin lääkettä taas käyttämään tasaisesti. Olen kiitollinen tälle lääkkeelle siitä, kun kärsin vaikeasta ajasta, niin en ole naarmun naarmua itselleni tehnyt! Jokin vain estää minua tämän lääkkeen avulla.

kilot varmasti on murheistasi pienin. onneksi lopulta kirpeästä, kuristavasta ikävästä tulee kaunis kaipaus ja lämmin muisto..

• -ö-

Olen syönyt sertralin hexalia nyt kolmatta viikkoa masennukseen, paniikkikohtauksiin ja ahdistuneisuuteen ja olo on todella outo vieläkin. Ahdistusyöminen on huipussaan juuri nyt ja paino on noussut muutaman kilon. Toivon kuitenkin että vaikutus alkaisi tuntua mielialan nousuna, kuulemma joillakin vasta 2 kk käytönkin jälkeen.

Koska lääke otetaan aamulla tuntuu vaikutus eniten työpäivän aikana huimauksena, keskittymisvaikeuksina ja huterana olona. Illalla kotona sitten yllättää syömisen tarve.

• omppu007

Olen nyt syönyt puolitoista kuukautta ko.lääkettä. lääke vie ruoka-ja seksihalut mutta pistää janottamaan. ei naurata eikä itketä. kaippa tämä tästä tasoittunee toivon mukaan.ennemminkin olen huolissani poikaystäväni jaksamisesta viitaten seksihaluttomuuteen....:>

• sandru

oon toista viikkoa käyttänyt kyseistä lääkettä ja kokoajan saa ravata kusella, uni ei taho tulla, seksii ei tee mieli, kaikki ruoka yököttää ja tää ei oo enää kivaa:-( eräs ystäväni käyttää kanssa samaa lääkettä ja hän joutuu ottamaan rauhoittavia kokoajan , kun on niin paha vapina:-(

• Calacirya
        sandru kirjoitti:

oon toista viikkoa käyttänyt kyseistä lääkettä ja kokoajan saa ravata kusella, uni ei taho tulla, seksii ei tee mieli, kaikki ruoka yököttää ja tää ei oo enää kivaa:-( eräs ystäväni käyttää kanssa samaa lääkettä ja hän joutuu ottamaan rauhoittavia kokoajan , kun on niin paha vapina:-(

Olen syönyt kyseistä lääkettä n. 3 vk 50 mg annoksella ja tuntuu kyllä, että olo alkaisi jo olla vähän parempi. Mulla ei tullut muita sivuvaikutuksia kuin uneliaisuus ja väsymys lääkkeen alkaessa, nyt suuta kuivaa ja janottaa, muuten lääke tuntuisi sopivan hyvin. Katsotaan nyt, kun vielä vähän mennään eteenpäin, että miten käy. Hyvältä ainakin näyttää. :)

• KJ
        Calacirya kirjoitti:

Olen syönyt kyseistä lääkettä n. 3 vk 50 mg annoksella ja tuntuu kyllä, että olo alkaisi jo olla vähän parempi. Mulla ei tullut muita sivuvaikutuksia kuin uneliaisuus ja väsymys lääkkeen alkaessa, nyt suuta kuivaa ja janottaa, muuten lääke tuntuisi sopivan hyvin. Katsotaan nyt, kun vielä vähän mennään eteenpäin, että miten käy. Hyvältä ainakin näyttää. :)

Minä olen syönyt tätä lääkettä vasta muutaman päivän 25mg annostuksella ja toivon todella saavani apua tähän alakuloon. Annosta nostetaan pikkuhiljaa voinnin mukaan! Raikasta ja valoisaa syksyä kaikille!

• anonyyymiii
        KJ kirjoitti:

Minä olen syönyt tätä lääkettä vasta muutaman päivän 25mg annostuksella ja toivon todella saavani apua tähän alakuloon. Annosta nostetaan pikkuhiljaa voinnin mukaan! Raikasta ja valoisaa syksyä kaikille!

onko joku bulimikko syönyt tätä lääkettä ? kiinnostais vaa tietää että onko toiminut, vähentänyt ruokahalua ja ruuan ajattelua ? ootteko laihtunu kenties ? =0 ei ehkä tälle palstalle oikeen kuulu mutta kysympähä vaa ku jokku o bulimiaa vissiinki vähän tuota syöneet ?

ja muutenkin että ootteko paljonki laihtunueet ton lääkkeen syömisen serauksista ??

nii ja millein voi auttaa toi siihen että ei ajattele ruakaa ? minulla se koko ajan mielessä ja nyt on pakko saada jostakin apua.. ja haluan koittaa jos nyt sitten joku lääke auttaisi että en ajattelisi 24/7 ruokaaruokaaruokaa ja ahmintaa, mutta en oikein osaa uskoa että joku lääke veisi ajatukset pois ruoasta...:o

• HeliJ76
        anonyyymiii kirjoitti:

onko joku bulimikko syönyt tätä lääkettä ? kiinnostais vaa tietää että onko toiminut, vähentänyt ruokahalua ja ruuan ajattelua ? ootteko laihtunu kenties ? =0 ei ehkä tälle palstalle oikeen kuulu mutta kysympähä vaa ku jokku o bulimiaa vissiinki vähän tuota syöneet ?

ja muutenkin että ootteko paljonki laihtunueet ton lääkkeen syömisen serauksista ??

nii ja millein voi auttaa toi siihen että ei ajattele ruakaa ? minulla se koko ajan mielessä ja nyt on pakko saada jostakin apua.. ja haluan koittaa jos nyt sitten joku lääke auttaisi että en ajattelisi 24/7 ruokaaruokaaruokaa ja ahmintaa, mutta en oikein osaa uskoa että joku lääke veisi ajatukset pois ruoasta...:o

Olen syönyt nyt muutaman kuukauden 50mg/vrk ja paino on noussut nelisen kiloa :-(
        Väsymys on jotain ihan käsittämätöntä, mikään unimäärä ei tunnu riittävän. Ja herkkuja syön ihan liikaa. Jos jotain on kaapissa, niin syön ne lähes kertaheitolla pois. esim joku fittness&youghurt muropaketti menee kevyesti aamun/päivän aikana.
        Nyt on pakko skarpata kaupassa, ettei mitään herkkuja tulisi kaappiin ostettua, mutta kun tekee niin kovasti niitä mieli.......

• tyytyväinen.

Minä olen syönyt sertalin hexalia paniikkioireisiin ja ahdistuneisuuteen jo varmaankin 3 vuotta ja kyllä on auttanut. mulla ei ole ollut miään sivu oireita tästä lääkkeestä muutakun jos on jäännyt ottamatta lääke niin tulee jonkinmoisia "vierotusoireita" tuntuu että on hieman epätodellinen olo ja ihan kun saisi päähän/aivoihin sähköiskuja, huimausta ja pahoinvointia ja väsymystä. Tyytyväinen olen lääkeeseen :)

• kanssakulkija

Tärkeää on käydä myös keskustelemassa ammattihenkilön kanssa tunteistaan ja ajatuksistaan. Usein lääkitys on "avain oveen", että saa tuskan ja ahdistuksen hetket helpommiksi elää. Tsemppiä meille kaikille masennukse orjille!

• unigegggoogogogo

23- vuotias nainen olen. Syön sertralinia 200mg vuorokaudessa. Minulla on masennus, ahdistuneisuushäiriö sekä paniikkihäiriö. Aluksi soin ehkä puoli vuotta ellen kauemminkin 50mg , joka on todella pieni annos. Sehän ei auttanut mihinkään. No sitä on tässä nyt nosteltu. se lääke ei lihota sinua. Se voi kasvattaa ruokahalua tai vähentää, kuten minun tapauksessani se vähensi ruokahalua. mulla ei mitään ihmeellisiä sivuvaikutuksia ole ollut, paitsi nyt kun tämä nostettiin tähän 200mg, niin olen väsy, ja mielialat heittelee kokoajan. se kuuuluu asiaan ja tämä kestää ehkä maksimissaan kuukauden. Olen kuitenkin hirmuisen paljon toimeliaampi. Syön myös Anksilon nimistä lääkettä joka lievittää ahdistusta. Mutta jos on ihan sairaan kamala olo syön rauhottavia. En kylläkään joka päivä.

mulla on jano kyllä kokoajan. heh, sen tuo aiheuttaa minulle. mutta ihan hyvä, koska vettä tulisi muuten juotua liian vähä

• tytär76

Mun äidille määrättiin sitä ahmimiseen, vrk annos 50mg

• J

Itse olen syönyt sertralinia noin 3vuotta. Nappien unohtuessa kamalat vieroitusoireet, joita ensimmäisen kerran säikähdin kamalasti. Huimasi, oksetti, sattui joka paikkaan. Menivät ohi kun olin taas pari päivää lääkkeitä syönyt. Taidettiin alussa aloittaa 25mg ja nostettiin pikkuhiljaa 200mg. Tällä hetkellä syön 100mg päivässä ja annostus on oikein hyvä. Pienempi ei tehoa, huomaa että mieliala alkaa laskea samantien, kun on yritetty annosta pienentää. Ei ole minua ainankaan lihottanut. Ensimmäisen kuukauden kun lääkkeet aloitin olin sairaslomalla ja ne neljä viikkoa menivät nukkuessa. Silmät pyöri päässä ja nukutti kokoajan. Nukuin varmaankin noin 18tuntia vuorokaudessa. Ruokaa ei tehnyt mieli ollenkaan. Siitä lähti olo sitten tasaantumaan. Pari kertaa yrittänyt lopettaa lääkkeet, mutta vielä ei onnistu.. Mutta tosi hyvä lääke ja olen ymmärtänyt, että turvallinenkin, että voi syödä useampia vuosia.. :)

• 18

Kaikista paskinta SSRI-lääkettä se oli. Vieroitusoireet kestivät yli 2kk. Takana
      oli 1,5v "tripii".

• giugifif89ffuig

Söin sitä pienellä annostuksella vuoden. Piristi yhtä paljon kuin kolme palaa sokeria. Huonot puolet: meni maha sekaisin ja ahdisti enemmän, ei auttanut pakko ajatuksiin eikä mihinkään muuhunkaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      61
      4230
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      152
      1794
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1503
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      35
      1248
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      167
      1046
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      56
      904
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      76
      895
    8. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      811
    9. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      809
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      781
    Aihe