Luin noita teidän juttuja silmäoireista ja aattelin pistää vähän omia kokemuksia..
-96 olin 19v mulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta/struuma ja basedowin tauti. Mun kilpirauhanen poistettiin huhtikuussa -98 leikkaamalla, koska se radiojodihoito ois pahentanut muutenkin pahoja silmäoireita. Marraskuussa -98 sit operoitiin molemmat silmät, silloin uudella tekniikalla, jossa ei tarvinnu avata ikeniä, vaan silmän taakse mentiin näppärästi nenän kautta.... Jos mä nyt ihan oikein muistan, ni vasen silmä "laskeutui" 4mm ja oikea 2,5mm... Ero entiseen oli ku yöllä ja päivällä :)
On mulla vieläkin vähän "mulkot" silmät mutta oon kai oppinu kattoo just sen verran kieroon, etten huomaa muiden tuijotuksia ( tai sit kukaan ei enään tuijota).
Jos jollekulle tarjotaan leikkausta, ni suosittelen lämpimästi :)
nim. Ei ollu helppoo olla "naimaikäinen tyttö" sellasilla sammakon silmillä..
basedowin taudista
11
2339
Vastaukset
- tosiaan!
Hmm.. Aika mielenkiintoista!! Tuollaisesta leikkauksesta en oo ennen kuullutkaan! Lääkäreistä kun ei oikein saa mitään tietoa irti. Tai sitten pitäisi mennä silmäekspertille. Itselläni ollut mulkosilmät jo liikatoiminnan ajoilta, siis vuosia, eikä tilanne pahentunut tai parantunut, kun kilppari leikattiin pois ja tuli vajaatoiminta.
Kauneusleikkauksista olen kuullut, siis että tehdään "pintatöitä" korjaamalla luomia. Samoin sellaisesta, että silmiä ympäröiviä luita avattaisiin jotenkin... Tuo uusin tekniikka kyllä kuullostaa kaikkein parhaimmalta vaihtoehdolta!
Missä mahdollisen leikkauksen saisi? Hesassako vaan? Mitä maksoi ja kuinka kauan jouduit olemaan sairaalassa? Mitä siinä leikkauksessa varsinaisesti tehdään? Siis poistetaanko sitä silmäntakaista kudosta? Olen käsittänyt, että se on siellä se joka pullottaa, ei silmät itsessään...
Kiitos, jos vaan vielä jaksaisit vastailla uteluihini!!! :)- mä vaan
niin siis ihan Hyksissä silmäklinikalla operoitiin ja maksoi just sen verran mitä vuorokausmaksu silloin oli.. leikkauksen jälkeen yön olin sairaalassa ja sit pääsin kotiin.
Nukutuksen aikana operaatio meni kai jotenkin näin (jos muistan oikein)
Sieraimesta vietiin poskiontelon "läpi" silmäkuoppaan pieniä työkaluja, joilla sit porailtiin ja sahailtiin "reikä" sinne silmäkuopan taakse ts. läpi?!?! Sitä töhnää/painetta ei kai poistettu, vaan sen annettiin itestään "valua" pois sen aukon kautta...
Jotenkin näin se kai meni!?!? Kipua ei ollut jälkeenpäin mutta nenästä vuosi verta pari päivää ja nenänvarressa oli himmeet mustelmat..
Aikasemmin niitä leikkauksia tehtiin niin että ikenestä mentiin posken ohi sinne silmäkuopalle mutta niistä jäi isot arvet ja paraneminen oli tosi hidasta.. mulla kävi tuuri, että operoitiin silloin "uudella tekniikalla". Nyt en tiedä vaik ois taas uusia tuulia basedowin hoidossa... - kiitoksia!! :)
mä vaan kirjoitti:
niin siis ihan Hyksissä silmäklinikalla operoitiin ja maksoi just sen verran mitä vuorokausmaksu silloin oli.. leikkauksen jälkeen yön olin sairaalassa ja sit pääsin kotiin.
Nukutuksen aikana operaatio meni kai jotenkin näin (jos muistan oikein)
Sieraimesta vietiin poskiontelon "läpi" silmäkuoppaan pieniä työkaluja, joilla sit porailtiin ja sahailtiin "reikä" sinne silmäkuopan taakse ts. läpi?!?! Sitä töhnää/painetta ei kai poistettu, vaan sen annettiin itestään "valua" pois sen aukon kautta...
Jotenkin näin se kai meni!?!? Kipua ei ollut jälkeenpäin mutta nenästä vuosi verta pari päivää ja nenänvarressa oli himmeet mustelmat..
Aikasemmin niitä leikkauksia tehtiin niin että ikenestä mentiin posken ohi sinne silmäkuopalle mutta niistä jäi isot arvet ja paraneminen oli tosi hidasta.. mulla kävi tuuri, että operoitiin silloin "uudella tekniikalla". Nyt en tiedä vaik ois taas uusia tuulia basedowin hoidossa...Kiitos tiedoista!! Aika mielenkiintoiselta kuullostaa tuo "töhnien valuttelu". Toivottavasti eivät valuttele vääriä töhniä pois, jos tuollaiseen leikkaukseen joskus pääsen! ;)
Taidan kysellä ensi kerralla lääkäriltä, että mahdetaanko täällä Tyksissä tehdä moisia leikkauksia, kun ei mitään ole sanottu siitä vaihtoehdosta. No koska oon aika nuorikin vielä (27), niin kauniit silmät kyllä houkuttelisi...
Hyvää syksyä!! :) - mä ja silmäni
kiitoksia!! :) kirjoitti:
Kiitos tiedoista!! Aika mielenkiintoiselta kuullostaa tuo "töhnien valuttelu". Toivottavasti eivät valuttele vääriä töhniä pois, jos tuollaiseen leikkaukseen joskus pääsen! ;)
Taidan kysellä ensi kerralla lääkäriltä, että mahdetaanko täällä Tyksissä tehdä moisia leikkauksia, kun ei mitään ole sanottu siitä vaihtoehdosta. No koska oon aika nuorikin vielä (27), niin kauniit silmät kyllä houkuttelisi...
Hyvää syksyä!! :)kiitos paljon.tieto helpotti tuskaa..mä siis basedowi potilas,oireet alkoi radio jodin jälkeen(se pirun aine) teki silmille melko jutut.minulla harkinnassa leikkaus,menen lähi aikoina polille aijon kysyä jo mille aletaan ,menee hermo ja aika harakoille.kortisonia olen niin täynnä et huh huh..mun silmät n. 9 mm. ulos pahimmileen nyt vähä parempi,mutt neste kierto ei toimi yhtään haluaisin jo entiset silmät suht takasin.palata normaali" ihmisen elämään..koitetaan taplata mukavaa syksyä,kerron kuulumiset tässä ajan kuluessa.
- alkuperäinen 77
mä ja silmäni kirjoitti:
kiitos paljon.tieto helpotti tuskaa..mä siis basedowi potilas,oireet alkoi radio jodin jälkeen(se pirun aine) teki silmille melko jutut.minulla harkinnassa leikkaus,menen lähi aikoina polille aijon kysyä jo mille aletaan ,menee hermo ja aika harakoille.kortisonia olen niin täynnä et huh huh..mun silmät n. 9 mm. ulos pahimmileen nyt vähä parempi,mutt neste kierto ei toimi yhtään haluaisin jo entiset silmät suht takasin.palata normaali" ihmisen elämään..koitetaan taplata mukavaa syksyä,kerron kuulumiset tässä ajan kuluessa.
hurjat on pullistumat sullakin. mutta niinkuin aikaemmin kirjoitin, ni 2,5mm ja 4mm "pudotus" toi huomattavan eron ja silmät menivät nukkuessa kiinni.. se oli varmaan se suurin helpotus... loppu jatkuvat silmätulehdukset siihen paikkaan..
kaunista syksyä kaikille - minä taas
mä ja silmäni kirjoitti:
kiitos paljon.tieto helpotti tuskaa..mä siis basedowi potilas,oireet alkoi radio jodin jälkeen(se pirun aine) teki silmille melko jutut.minulla harkinnassa leikkaus,menen lähi aikoina polille aijon kysyä jo mille aletaan ,menee hermo ja aika harakoille.kortisonia olen niin täynnä et huh huh..mun silmät n. 9 mm. ulos pahimmileen nyt vähä parempi,mutt neste kierto ei toimi yhtään haluaisin jo entiset silmät suht takasin.palata normaali" ihmisen elämään..koitetaan taplata mukavaa syksyä,kerron kuulumiset tässä ajan kuluessa.
jatkuva silmä tulehus kierre mullakin.nukkua ei kärsis kaun kun aivan turvoksissa luomet,sit aamulla tunteja ährätä auki et kylille jotenkin kehtaisi käymään.joo en tajua kun kauan sitä leikkausta pihdataan" jos se kuitenkin auttaisi.lääkärit on aina niistä riskeistä sanonut,kaikissahan se on olemassa.kuulemma korva lääkärin ala se leikkaus sitten,jotakin kanavia tehdään, luuta pois.( silmälle tilaa sinne vapautuu.vaan minäpäs tästä lähen säihkysilmillä" kylän ainoat poika miehet hurmaan..iloa syksyynne=)
- vanha*
minä taas kirjoitti:
jatkuva silmä tulehus kierre mullakin.nukkua ei kärsis kaun kun aivan turvoksissa luomet,sit aamulla tunteja ährätä auki et kylille jotenkin kehtaisi käymään.joo en tajua kun kauan sitä leikkausta pihdataan" jos se kuitenkin auttaisi.lääkärit on aina niistä riskeistä sanonut,kaikissahan se on olemassa.kuulemma korva lääkärin ala se leikkaus sitten,jotakin kanavia tehdään, luuta pois.( silmälle tilaa sinne vapautuu.vaan minäpäs tästä lähen säihkysilmillä" kylän ainoat poika miehet hurmaan..iloa syksyynne=)
taidat olla sama kirjoittaja. On vaike lukea huonoilla silmillä kun kirjoitus on yhtä pötköä. Välilyönnit ja isot kirjaimet helpottais kovasti.
- iskee jälleen!
minä taas kirjoitti:
Kummallista, ettei mulla ole mitään silmävaivoja sen enempää! Kun lukee teidän muiden juttuja, niin hämmästyttää. Olihan tietty joskus paljon valonherkkyyttä ja vuotoa, mutta nekin oireet on vuosien mittaan heikentyneet.
Sellaisella "silmämittarilla" (vähän kuin kaksipuoleinen työntömitta!) mitattiin lukemat 25 ja 27 useaan otteeseen pari vuotta sitten heti kilpparileikkauksen jälkeen. En tiedä mitoista sen enempää... Osaakohan joku muu tulkita?
Silmät pysyy kiinni ilman pinnistämistä, mutta nukkuessa toi pulleampi silmä on varmaan osittain auki, kun se on joskus aamuisin toista silmää hiukan kuivempi. - ei enää
iskee jälleen! kirjoitti:
Kummallista, ettei mulla ole mitään silmävaivoja sen enempää! Kun lukee teidän muiden juttuja, niin hämmästyttää. Olihan tietty joskus paljon valonherkkyyttä ja vuotoa, mutta nekin oireet on vuosien mittaan heikentyneet.
Sellaisella "silmämittarilla" (vähän kuin kaksipuoleinen työntömitta!) mitattiin lukemat 25 ja 27 useaan otteeseen pari vuotta sitten heti kilpparileikkauksen jälkeen. En tiedä mitoista sen enempää... Osaakohan joku muu tulkita?
Silmät pysyy kiinni ilman pinnistämistä, mutta nukkuessa toi pulleampi silmä on varmaan osittain auki, kun se on joskus aamuisin toista silmää hiukan kuivempi.Ehkäpä mun oireet potkasi radiojodi. Kyllähän leikkaus olisi ollut parempi vaihtoehto. (kilppari siis) luin jostakin sivuilta naisesta joka oli 5v. kärsinyt, tänä vuonna vasta leikattu. Voinpa vain kuvitella sen helkkarin pitkän ajan. Mutta nyt oli ok, jotenkin vain tuntuu kauhealta ajatella, jos tässä vielä vuosia meneepi.. ( kun jo mennytkin jokunen sairastaessa)
- zamppis
kiljun riemusta näistä tiedon jyvistä" olette oikeita kultahippuja" kun jaksatte vastata ja antaa tietoa.vielä täältä noustaan ja silmä oireet ovat sitten taakse jäänyttä elämää,eivät enään elämää rajoittavaa tekijä.joo inhottava kun kaikissa iskelmissä lauletaan tähtisilmistä!!heti omat tulee mieleen..vielähän näillä näkee kuitenkin kirjoitella.moi moi
- mullakin joo
varmasti on ollut rankka paikka, nuorena sairastaa sellaisia silmä oireita.muistan kun lääkäri puhu jostakin silmä oireista radoijodin jälkeen ajattelin että ei mulle sellaisia tule.mutta kohtalo päätti toisin.jos olisin ollut viisaampi ja olisin jo heti saanut tietoa basedowin taudin silmä oireista,olisin ehkä miettinyt tarkemmin, koska mulla jo oli oireita punotusta, valo herkät silmät,ja sain varalta jo kortisoni pulssi hoitoja..niin miksi ei kilpparia leikattu? kyllähän lääkärit nyt sanookin että leikata olisi pitäny.joten pyytäkää tietoa silmä oireista,minä onneton alussa luulin että ne vain silmän pinnalla kun ne oli punaiset sitä vaille että tuntu että veri jo kohta tippuu niistä..juoksin silmä tippoja hakemassa että silmät ovat tulehtunut.vain"no rumba jatkuu vielä nykyään, voiton puolella joskus uskon olevani,kyllä kaikki pelästyy näitä ,läheiset on tottunut mutta vanhat kamut kysyy että mitä sulle on tapahtunut sitten kerron ja silleen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle984622Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493162Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852909- 791667
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411470450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1021264- 15997
Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40911Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah25900- 184884