Olin pari viikkoa sitten polven tähystyksessä jossa tasoiteltiin rustopintoja. Kipu on edelleem etenkin öisin sellaista, että siihen heräilee. Olen kokeillut monia kipulääkkeitä jotka mitkään eivät tunnu auttavan. Viimeksi kokeilin Ardinexia sekään ei kipua oikein poista. Sain myös antibioottikuurin, vaikka bakteeritulehdusta ei todennäköisesti ole. Kuumotusta polvessa on sekä turvotusta. Outoa sairaalabakteeri ongelman takia. Onko kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? Kaunako kipukausi on kestänyt? Milloin polvi on normalisoitunut? Tuntuu välillä siltä, että lääkereiltä ei oikein tietoa heru.
Polven tähystyksen jälkeiset kivut
27
21087
Vastaukset
- Milla
Sanottiin tähärin jälkeen (korjattiin osittain revennyt kierukka) että kipu ja turvotus ovat normia 8 viikkoa. tosin itse en ollut yhtään kipeä päivääkään operaation jälkeen. kunnes polvi sanoi uudestaan poks
- Kilari
Minä olin viikko sitten polven tähystyksessä. Operaatiossa tasoilteltiin joku nivelpoimu ja todettiin samalla kertaa ruston pehmenemä.
Kipeä on myös, tosin yöt olen saanut nukuttua ihan koko ajan. Ensimmäiset yöt piti nukkua selällään, mikä oli minulle vähän outo asento.
Turvoksissahan tuo on sen verran, ettei oikein taivu mihinkään. Nyt sentään nousee jos sänkyyn ilman kädellä auttamista, minkä jouduin ensimmäisinä päivinä tekemään.
Voisihan tuo paraneminen kieltämättä olla vähän nopeampaa. Kaksi viikkoa tuli sairaslomaa, mutta tällä paranemisvauhdilla se ei kyllä riitä.- angel
itse olin polven tähystyksessä helmikuussa ja polven turvotus kesti toista kuukautta ja nestettä kerääntyi polveen jota sitten poistettiin 15 kertaa..polvessa on edelleen¨kipuja jonkin verran..minulta toimenpiteessä poistettiin plicaa ja hoffaa...
- Kilari
angel kirjoitti:
itse olin polven tähystyksessä helmikuussa ja polven turvotus kesti toista kuukautta ja nestettä kerääntyi polveen jota sitten poistettiin 15 kertaa..polvessa on edelleen¨kipuja jonkin verran..minulta toimenpiteessä poistettiin plicaa ja hoffaa...
Aika yksilöllistä tuo toipuminen tähystyksestä. Samana päivänä tähystetyistä eräs nainen käveli heti operaation jälkeen ilman keppejä, ei kuulemma tarvinut. Itse en pärjää vieläkään ilman keppiä.
Koirakin katselee ihmeissään, että miksi isäntä ei vie sitä enää ulos...heh. Kaiken lisäksi kolmas kerros, eikä tietenkään hissiä, joten toistaiseksi ollaan vain ihan kotosalla.
Minä en elättele edes toiveita kivuttomasta elämästä polvien suhteen, kun tuo toinenkin on oireillut. Pitää jatkossa vain jättää tietynlaiset polvia liikaa rasittavat hommat muille, mitä olen joutunut nyt puolentoista vuoden ajan töissä tekemäänkin.
Kyllä kait se siitä, jos ei muuten niin päivä kerrallaan... - risu
Kilari kirjoitti:
Aika yksilöllistä tuo toipuminen tähystyksestä. Samana päivänä tähystetyistä eräs nainen käveli heti operaation jälkeen ilman keppejä, ei kuulemma tarvinut. Itse en pärjää vieläkään ilman keppiä.
Koirakin katselee ihmeissään, että miksi isäntä ei vie sitä enää ulos...heh. Kaiken lisäksi kolmas kerros, eikä tietenkään hissiä, joten toistaiseksi ollaan vain ihan kotosalla.
Minä en elättele edes toiveita kivuttomasta elämästä polvien suhteen, kun tuo toinenkin on oireillut. Pitää jatkossa vain jättää tietynlaiset polvia liikaa rasittavat hommat muille, mitä olen joutunut nyt puolentoista vuoden ajan töissä tekemäänkin.
Kyllä kait se siitä, jos ei muuten niin päivä kerrallaan...Mulla on jatkuva kipu ollut 4,5v tähystyksen jälkeen kun sain siinä sairaala bakteerin polveen. Ennen joulua laittaavat keino nivelen
- jaska
angel kirjoitti:
Miten se nesteen poisto käytännössä tapahtuu? Näkyykö se neste polvessa selvänä turvotuksena?
- jaska
risu kirjoitti:
Mulla on jatkuva kipu ollut 4,5v tähystyksen jälkeen kun sain siinä sairaala bakteerin polveen. Ennen joulua laittaavat keino nivelen
Miten se bakteeri todettiin?
- Milla
jaska kirjoitti:
Miten se nesteen poisto käytännössä tapahtuu? Näkyykö se neste polvessa selvänä turvotuksena?
nesteen poisto, ruiskupolveen. neste joko imetään pois tai se tulee omalla paineella.
sairaala tai muu bakteeri aiheuttaa kovaa kipua, punoitusta, turpoamista, kuumetta jne. - leikkaushaavassa
jaska kirjoitti:
Miten se bakteeri todettiin?
Jos leikkaushaavassa epäillään olevan tulehdus siitä otetaan bakteeriviljely ja tulos kestää 1-2 vk. Yleensä haavat ei umpeudu ja erittävät märkää ja ovat kipeät.
- angel
Milla kirjoitti:
nesteen poisto, ruiskupolveen. neste joko imetään pois tai se tulee omalla paineella.
sairaala tai muu bakteeri aiheuttaa kovaa kipua, punoitusta, turpoamista, kuumetta jne.siis mulla toi polvi oli jatkuvasti turvonnut ja sitten se punktoitiin se neste pois..kivulias toimenpide..tähystyksestä on nyt 7 kk ja polvi on edelleen kipeä ja lääkärit ei ala sille mitään tekemään..
- Jaska
angel kirjoitti:
siis mulla toi polvi oli jatkuvasti turvonnut ja sitten se punktoitiin se neste pois..kivulias toimenpide..tähystyksestä on nyt 7 kk ja polvi on edelleen kipeä ja lääkärit ei ala sille mitään tekemään..
Mitä sun polvesta operoitiin? Ja millä perusteella lääkärit ei sille nyt halua mitään tehdä?
- xxxxx
angel kirjoitti:
siis mulla toi polvi oli jatkuvasti turvonnut ja sitten se punktoitiin se neste pois..kivulias toimenpide..tähystyksestä on nyt 7 kk ja polvi on edelleen kipeä ja lääkärit ei ala sille mitään tekemään..
Olin juuri tänään punkteerauksessa ja polvesta lähti järjetön määrä (vajaa desi) tummaa verinestettä. Kipu oli naurettavan pieni, sen mikä pistäminen tuntuu ja sain välittömän avun. Suosittelen ehdottomasti jos polvi on vaan turvoksissa. Nyt se liikkuukin jo paremmin. Mulla on leikkaus tehty 1,5 vk sitten.
- Kilari
Nyt on kaksi viikkoa siitä, kun olin polven tähystyksessä. Eipä taivu turvonnut polvi vielä kovin hyvin ja kipeäkin on aika lailla, tosin lähinnä vain rasitettaessa. Lekuri kirjoitti kolmannen viikon sairaslomaa.
Koko ajan on menty parempaan suuntaan, nyt saan jo kuntopyörällä ajettua täyden kierroksen, mikä ei vielä kolme päivää sitten onnistunut millään.
Kotona pystyy kulkemaan ilman keppiä, kun rauhallisesti etenee, mutta pitemmillä reissuilla ei.
Lääkkeitä en ole syönyt viimeiseen viikkoon, vaikka yöllä varsinkin mahallaan nukkuessa tuppaa polven kivut herättelemään. Pitää vain hakea parempi asento ja jatkaa unia.- Jaska
Nyt 3 viikkoa tähystyksestä ja rustopinnan tasoittelusta. Viikon olien saanut nukuttua lähes normaalisti. Turvotus laskenut. Ei oikein taivu taaksepäin vielä tuo polvi. Ajoittain joisskain asennoissa hetkellinen todella kova kipu, ehkä lievässä kiertymisessä. Eiköhön se siitä parane itse kullakin...?
- Kilari
Jaska kirjoitti:
Nyt 3 viikkoa tähystyksestä ja rustopinnan tasoittelusta. Viikon olien saanut nukuttua lähes normaalisti. Turvotus laskenut. Ei oikein taivu taaksepäin vielä tuo polvi. Ajoittain joisskain asennoissa hetkellinen todella kova kipu, ehkä lievässä kiertymisessä. Eiköhön se siitä parane itse kullakin...?
Polven kiertoliikkeet tekevät pirun kipeää, jos sen päästää kiertymään. Aamulla portaitaita laskeutuessa sain todella kipeän huomautuksen, että käännökset tehdään r a u h a l l i s e s t i.
Eipä tässä muutenkaan tarvitse vielä juosta. Harmi vaan, kun on ollut niin hyvät ilmat, eikä ole päässyt koiran kanssa kävelemään tuonne rannalle ja lähimetsiin. Vaan eiköhän sinnekin pääse jo ensi viikolla. - miisa
Jaska kirjoitti:
minulle tehtiin myös rustontasoitushommeli muinoin ja 6kk sai odotella, että polvi oli täysin terve, joten kärsivällisyyttä!!
- kaino
miisa kirjoitti:
minulle tehtiin myös rustontasoitushommeli muinoin ja 6kk sai odotella, että polvi oli täysin terve, joten kärsivällisyyttä!!
osittain revennyt kierukka laitettiin 3 ruuvilla kiinni vuosi sitten,polvi edelleen kipeä eivät tee mitään!mri kuvissa ja lääkärin mukaan kierukka parantunut mut kipua joka päivä just siinä kierukan kohdalla ja polven alapuolella.onko mahdollista et nää ruuvit aiheuttaa tän kivun?kaikki rasitus,kierto,epätasainen alusta on kaikki pahasta.mistä sais apuva ...?
- angel
kaino kirjoitti:
osittain revennyt kierukka laitettiin 3 ruuvilla kiinni vuosi sitten,polvi edelleen kipeä eivät tee mitään!mri kuvissa ja lääkärin mukaan kierukka parantunut mut kipua joka päivä just siinä kierukan kohdalla ja polven alapuolella.onko mahdollista et nää ruuvit aiheuttaa tän kivun?kaikki rasitus,kierto,epätasainen alusta on kaikki pahasta.mistä sais apuva ...?
tähystyksessä mun polvesta poistettiin hoffanrasvaa ja plicaa?...tähytyksen jälkeen tyuli tota nesteen kertymisongelmaa..ja nyt polvi on ollut kipeä välillä aikas pahasti ja lääkärit ei siihen mitään tee..laittaa vaan kuntoutukseen...
- Kilari
Kilari kirjoitti:
Polven kiertoliikkeet tekevät pirun kipeää, jos sen päästää kiertymään. Aamulla portaitaita laskeutuessa sain todella kipeän huomautuksen, että käännökset tehdään r a u h a l l i s e s t i.
Eipä tässä muutenkaan tarvitse vielä juosta. Harmi vaan, kun on ollut niin hyvät ilmat, eikä ole päässyt koiran kanssa kävelemään tuonne rannalle ja lähimetsiin. Vaan eiköhän sinnekin pääse jo ensi viikolla.Jes, kaksi viikkoa ja kolme päivää operaatiosta, ja ensimmäinen kävelylenkki ilman keppiä tehty.
Portaat ovat todella pirulliset mennä alas, ja onhan se kävelykin aika vaappumista vielä. Myös kuntopyörällä ajo sujuu nyt rauhalliseen tahtiin.
Jatkamme päivän kerrallaan... - puolestaan
angel kirjoitti:
tähystyksessä mun polvesta poistettiin hoffanrasvaa ja plicaa?...tähytyksen jälkeen tyuli tota nesteen kertymisongelmaa..ja nyt polvi on ollut kipeä välillä aikas pahasti ja lääkärit ei siihen mitään tee..laittaa vaan kuntoutukseen...
"lääkärit ei siihen mitään tee..laittaa vaan kuntoutukseen..."
Eikö kuntoutus ole mitään!?
Uuteen leikkaukseenko haluaisit, vai mikä "On Mitään" mielestäsi? - angel
puolestaan kirjoitti:
"lääkärit ei siihen mitään tee..laittaa vaan kuntoutukseen..."
Eikö kuntoutus ole mitään!?
Uuteen leikkaukseenko haluaisit, vai mikä "On Mitään" mielestäsi?no siis kun tosta kuntoutuksesta ei ole mitään apua ja olen jo käynyt kerran kunnon kuntoutusjakson ja nyt ne laittoi toiseen...
- kaino
angel kirjoitti:
no siis kun tosta kuntoutuksesta ei ole mitään apua ja olen jo käynyt kerran kunnon kuntoutusjakson ja nyt ne laittoi toiseen...
perkele minä en pääse kelan kuntoutukseen vaikka oon kerran suullisesti ja kerran kirjallisesti pyytänyt kun ei kuulemma yks raaja potilaita kuntouteta!sairaslomalappu vaan käteen ja sen jälkeen oot oman onnes varassa!
- jaska
angel kirjoitti:
no siis kun tosta kuntoutuksesta ei ole mitään apua ja olen jo käynyt kerran kunnon kuntoutusjakson ja nyt ne laittoi toiseen...
En muuten kirjoiottanut tuota edellistä viestiä. Vaikuttaa siltä, että monista tuntuu siltä ettei saa hoitoa. Kivut jatkuvat ja ei oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä. Sitä vaav jotenkin olettaa ja luulee että lääkäreiltä saa vastauksia.
- höttöpolvi
Jaska kirjoitti:
Hei Jaska,
mulle on (ilmeisesti) tehty sama operaatio kuin sulle. Vikaa oli rustossa, ja itse asiassa toimenpide on tehty kahdesti. Ekalla kerralla poistettiin rustoa noin 1cm x 1,5cm ja toisella kerralla vähän enemmän edellisen alueen yläpuolelta. Eli rusto poistettiin kokonaan noilta alueilta ja reisiluuhun tehtiin reikiä, ns. mikrofraktuura. Tehtiinkö sulla tämä?
Operaatiosta on nyt noin 5kk:ta, ja tilanne kohtalainen. Polvi liikkuu hyvin ja kävelemäänkin pääsee, mutta lääkäri kielsi ylimääräiset kävelyt, koska varsinkin pitempään kävellessä alkaa korjatulta alueelta tuntua kipua. Välillä ei tarvitse kävellä kuin pari askelta, ja pahinta monesti on liikkeelle lähteminen.
Nää rustojututhan on vaikeita, mulle on parikin lääkäriä sanonut, että turha kuvitella, että polvesta tulee hyvää. Vammat on painoa kantavalla pinnalla, ja vaikka ylipainoa ei ole rasittamassa, niin kai se pitää uskoa, että elinikäinen riesa siitä jää. Kiertoliikkeet on pahoja, ja toisinaan varsinkin yöt ovat pahoja, kun polvea särkee. Vaivana on myös lukkoilu ja siihen liittyen naksahtelu / rusahtelu, joka suorastaan pelottaa - se kun on mulla ollut ykkösoireena koko ajan, jo ennen leikkauksia.
- Päpä
Polven tähystysleikkauksesta reilu kuukausi, kyllä rasituksessa polvi kipeytyy ja ei oikein taivu kunnolla,tosin olen harrastanut liikuntaa aika lailla, muutta niin pitääkin, käytän apuna kipugeeliä ja tarvittaessa särkylääkettä"burana 600mg" töissä käyn enkä sairaslomaa lisää hakenut, eiköhän tää tästä...tsemppiä kaikille polvioperoiduille....)
- Anonyymi
Mulla viikko ja polvi herätti taas
- Anonyymi
Mulla operoitiin 3 viikkoa sitten. Kiertoliikkeet sattuu. Ja yön jälkeen melkein kipein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005288328- 2342798
- 262641
Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo42378- 1782090
- 1211941
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61765Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21646- 811275
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621218