Minulla on aina vaikeuksia vaihtaa öljyt öljytikun reiän kautta. Onko koneessa pohjaproppu? Jos onnistuu, tekisin samanlaisen systeemin kuin monissa vanhemmissa koneissa eli öljynvaihtopumppu kiinteästi koneen kyljessä? Eli oletteko tehneet vastaavaa systeemiä Yanmariin?
Yanmar 3 gm 30:n öljynvaihto
15
4225
Vastaukset
- Saap
Kyllä sielä Yanmarin pohjassa on tyhjennystulppa.Nosta kone ylös ja asenna sopivin liittimin,esim.öljynkestävä kumiletku,johon liität pumpun ja homma hoituu luonnikkaasati.
- Yanmar san
Onko todella Yanmar 3GM30F dieselin pohjassa öljyntyhjennystulppa. En ole vielä löytänyt. Olen ehkä ollut sokea. Ohjekirjakaan ei tunne sellaista.
Yanmar 1GM oli kyllä sellainen ja helpossa paikassa, melkein edessä.
On ollut todella vaikeaa imeä öljyt mittatikun reiästä, puolet on jäänyt vanhoja öljyjä koneeseen. - Yanmarin öljyt
Yanmar san kirjoitti:
Onko todella Yanmar 3GM30F dieselin pohjassa öljyntyhjennystulppa. En ole vielä löytänyt. Olen ehkä ollut sokea. Ohjekirjakaan ei tunne sellaista.
Yanmar 1GM oli kyllä sellainen ja helpossa paikassa, melkein edessä.
On ollut todella vaikeaa imeä öljyt mittatikun reiästä, puolet on jäänyt vanhoja öljyjä koneeseen.Minullakin on Yanmar 3GM30F.
Tietääkö joku noista öljyn viskositeeteistä ja API-luokituksista:
Onko oltava just SAE 15W40, API-luokitus CD, kuten ohjekirja sanoo?
Tällaista öljyä en marketista löytänyt. löytyy kyllä 10W tai 5W-alkuisia, mutta onko joku syy, että pitää olla just 15W ja API CD ?
Ja mahtaako olla parempi laittaa mineraaliöljyä vai synteettistä? - Yanmar san
Yanmarin öljyt kirjoitti:
Minullakin on Yanmar 3GM30F.
Tietääkö joku noista öljyn viskositeeteistä ja API-luokituksista:
Onko oltava just SAE 15W40, API-luokitus CD, kuten ohjekirja sanoo?
Tällaista öljyä en marketista löytänyt. löytyy kyllä 10W tai 5W-alkuisia, mutta onko joku syy, että pitää olla just 15W ja API CD ?
Ja mahtaako olla parempi laittaa mineraaliöljyä vai synteettistä?Olen käyttänyt mineraaliöljyä. Sanovat uudempien laatujen pesevän konetta liian hyvin ja irroittavan vanhoja moskia, jotka voivat kulkeutua vääriin paikkoihin ja saavan vahinkoja aikaiseksi. Voipi olla vain legendaa?
Aijon nyt kuitenkin siirtyä kokeeksi semisynteettiseen kokeeksi.
Saattoi 90-luvun alussa olla öljylaadut erillaisia kuin nykyään. - Yanmarin öljyt
Yanmar san kirjoitti:
Olen käyttänyt mineraaliöljyä. Sanovat uudempien laatujen pesevän konetta liian hyvin ja irroittavan vanhoja moskia, jotka voivat kulkeutua vääriin paikkoihin ja saavan vahinkoja aikaiseksi. Voipi olla vain legendaa?
Aijon nyt kuitenkin siirtyä kokeeksi semisynteettiseen kokeeksi.
Saattoi 90-luvun alussa olla öljylaadut erillaisia kuin nykyään.Tuollaista ostin Shelliltä:
"Motor oil Shell Nautilus Premium Inboard 15W40 - 4 strokes - SAE15W40 "
Viskositeetti täsmää Yanmarin ohjeeseen, mutta API-luokitus on API CF-4/SG, CCMC D4/G4, ACEA E2-96, mitä se sitten tarkoittaakaan..
Ilmeisesti kyseessä on mineraaliöljyn ja synteettisen sekoitus. Olisin ostanut 10W-40 mineraaliöljyä, mutta Shellin myyjä suositteli tätä. Hinta on suunnilleen sama, 35 euroa / 4 litraa. - API / ACEA
Yanmarin öljyt kirjoitti:
Tuollaista ostin Shelliltä:
"Motor oil Shell Nautilus Premium Inboard 15W40 - 4 strokes - SAE15W40 "
Viskositeetti täsmää Yanmarin ohjeeseen, mutta API-luokitus on API CF-4/SG, CCMC D4/G4, ACEA E2-96, mitä se sitten tarkoittaakaan..
Ilmeisesti kyseessä on mineraaliöljyn ja synteettisen sekoitus. Olisin ostanut 10W-40 mineraaliöljyä, mutta Shellin myyjä suositteli tätä. Hinta on suunnilleen sama, 35 euroa / 4 litraa.Dieselmoottorien voiteluöljyn laatuluokat:
CA (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1959 jälkeen valmistettuihin dieselmoottoreihin
CB (Vanhentunut): Ei sovellu vuoden 1961 jälkeen valmistettuihin dieselmoottoreihin
CC (Vanhentunut): Käyttö on tyypillistä kevyesti ahdetuille ja ahtamattomille dieselmoottoreille, jotka toimivat keski-raskaissa olosuhteissa. Ei sovellu vuoden 1990 jälkeen valmistettuihin dieselmoottoreihin
CD (Vanhentunut): Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä
CD-II (Vanhentunut): Kaksitahtisille dieselmoottoreille
CE (Vanhentunut): Käyttö on tyypillistä voimakkaasti ahdetuille ja erittäin raskaasti kuormitetuille dieselmoottoreille
CF-4 (Vanhentunut): 1990 esitelty CE:n korvaava, parannettu luokitus
CF-2 (Käytössä): 1994 esitelty luokitus tahtidieseleille, korvaa CD-II:n
CF (Käytössä): 1994 esitelty, esikammiodieselmottoreille tarkoitettu luokitus, korvaa CD-luokituksen
CG-4 (Vanhentunut): Amerikkalaisille raskaan kaluston dieseleille tarkoitettu luokka
CH-4 (Käytössä): Raskaan kaluston luokitus vuoden 1998 päästöstandardit täyttäville öljyille, jotka on tarkoitettu rikittömällä tai vähärikkisellä polttoaineella toimiviin dieselmoottoreihin
CI-4 (Käytössä): 2002 esitelty luokitus, nopeakäyntisiin nelitahtisiin dieselmoottoreihin ERG-venttiilillä vuoden 2004 päästöstandardeja varten
CJ-4 (Käytössä): 2006 esitelty luokitus, vuoden 2007 päästöstandardeihin, eli hiukkassuodattimella tai muulla pakokaasujen jälkikäsittelyllä varustettuihin ajoneuvoihin.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoriöljy - M.D.
Yanmarin öljyt kirjoitti:
Tuollaista ostin Shelliltä:
"Motor oil Shell Nautilus Premium Inboard 15W40 - 4 strokes - SAE15W40 "
Viskositeetti täsmää Yanmarin ohjeeseen, mutta API-luokitus on API CF-4/SG, CCMC D4/G4, ACEA E2-96, mitä se sitten tarkoittaakaan..
Ilmeisesti kyseessä on mineraaliöljyn ja synteettisen sekoitus. Olisin ostanut 10W-40 mineraaliöljyä, mutta Shellin myyjä suositteli tätä. Hinta on suunnilleen sama, 35 euroa / 4 litraa.Eiköhän kaikki nykyään myytävät merkkiöljyt ole API-luokitukseltaan vähintäänkin riittäviä purjeveneiden perusdieseleille. Itse olen tykästynyt Nesteen 15W40 TXE:hen. Pysyy hyvin sisällä.
- paikka
lisää mahdollista vikaantua.
Käytä kone ensin lämpimäksi ja ime sitten öljy pois.- tosiontosi
Ei 3GM30F:ssa mitään tyhjennysreikää pohjassa ole. Eikä tuosta 3GM30F mallista saa imettyä kaikkea millään pois.
Pitää vain hyväksyä se tosiasia että omassa koneessa ei ole koskaan puhtaita öljyjä. On aina sekotus vanhaa ja uutta. - Yanmarin öljyt
tosiontosi kirjoitti:
Ei 3GM30F:ssa mitään tyhjennysreikää pohjassa ole. Eikä tuosta 3GM30F mallista saa imettyä kaikkea millään pois.
Pitää vain hyväksyä se tosiasia että omassa koneessa ei ole koskaan puhtaita öljyjä. On aina sekotus vanhaa ja uutta.Kyllä on mahdollista saada kaikki vanhat öljyt pois 3GM30F:stä.
Sain imettyä kaikki 2.6 litraa pois seuraavasti:
- kone lämpimäksi
- öljyntäyttötulppa auki korvausilmaa varten
- tyhjiöpumpussa paksuin mittatikun reikään mahtuva letku käyttöön
- letku pitää työntää öljypohjaan saakka
Öljyjen imeminen kestää muutamia minuutteja.
Öljynsuodattimeen jää vielä vähän öljyä, joka minulla sotki paikkoja suodatinta vaihtaessa. - kiinnostaa123
Yanmarin öljyt kirjoitti:
Kyllä on mahdollista saada kaikki vanhat öljyt pois 3GM30F:stä.
Sain imettyä kaikki 2.6 litraa pois seuraavasti:
- kone lämpimäksi
- öljyntäyttötulppa auki korvausilmaa varten
- tyhjiöpumpussa paksuin mittatikun reikään mahtuva letku käyttöön
- letku pitää työntää öljypohjaan saakka
Öljyjen imeminen kestää muutamia minuutteja.
Öljynsuodattimeen jää vielä vähän öljyä, joka minulla sotki paikkoja suodatinta vaihtaessa.Millaista tyhjiöpumppua käytät? Saa mainostaa :)
- Yanmarin öljyt
kiinnostaa123 kirjoitti:
Millaista tyhjiöpumppua käytät? Saa mainostaa :)
Minulla on Maritimista ostettu 4 litran vetoinen alipainepumppu. Biltemasta kai saa vastaavia 6 litran pumppuja.
- pumppu1
kiinnostaa123 kirjoitti:
Millaista tyhjiöpumppua käytät? Saa mainostaa :)
Tällä vaihdan öljyt. Moottorina Volvo Penta MD 2010.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765180/Oljynvaihto-alipainepumppu-65L - bilitema-man
pumppu1 kirjoitti:
Tällä vaihdan öljyt. Moottorina Volvo Penta MD 2010.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765180/Oljynvaihto-alipainepumppu-65LNäyttää kuvassa samanlaiselta kuin Biliteman 59 e imupumppu.
Ei taida olla käytännössä eroa noiden välillä, vai? - Alipainepumppu
bilitema-man kirjoitti:
Näyttää kuvassa samanlaiselta kuin Biliteman 59 e imupumppu.
Ei taida olla käytännössä eroa noiden välillä, vai?Ostin tuollaisen bilteman ja hyvin toimii. Aikaisemmin tuhrasin sellaisella messinkisellä käsipumpulla sekä sähköpumpulla - molemmilla ei tullut kuin pahamieli, kun joku niistä pumpun letkuista irtosi yleensä jossain vaiheessa ja sitten siivottiin öljyroiskeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei2047195- 1642187
- 1131768
- 511440
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651403Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢571206Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1021135Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?71076- 411029
Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan2591013