häät ja jääminen..

askim

moi olen menossa ensi kesänä mieheni kanssa naimisiin ..ja minua mietyttää..mitä kaikkia papereita tarvin turkkiin mukaan ..ja mistä hankin ne..onko mahdollista saada enemmän oleskelu lupaa kuin 3 kk...jos ei ole naimisissa eikä tarvis poistua maasta..kaikki tieto o tervetullutta..kiitos

6

3157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koputtavalle avataan

..asiasta selvää Turkin päästä, jos on kerran niin että sinä olet sinne ulkomaalaisna jäämässä. Ja suomessa käänny viranomaiset puoleen jos asia mietittää..onhan meillä vaikka mitä instansseja joislta apua kysellä. Ja toki voit asiaa kysyä Turkin suurlähetystöstäkin.

• Timppa

Venäläinen vaimoni kanssa ei ollut mitään ongelmia. Menimme naimisiin Suomessa ja paperityöt ei ollut mikääm ongelma. Saimme neuvoja Suomi-Venäjä seurasta ja kaikki sujui kuin rasvattu. Olemme nyt olleet naimisissa jo 7 vuotta. Turkista en tiedä mutta ei kai se ihan takapajula voi olla.

• Finac

Hei menin serbialaisen vaimoni kanssa naimisiin Serbiassa.Hän sai oleskeluluvan 3kk päästä Suomeen.Tarvitset eri papereita esim. maistraatista jos se on siviilivihkiminen.Ne pitää olla apostille leimalla ja käännättää Turkin kielellä todennäköisesti.Itse otin paperit Englanniksi ja käännätin Serbiassa.Hyvää onnea sulle:)

• Turkissa naimisiin

heips! Mä menin mun miehen kanssa Turkissa naimisiin -01. Itse en tarvinnut siellä kuin henkilöllisyystodistuksen eli passi kelpasi vallan mainiosti, esteettömyystodistuksen Suomesta turkin kielelle virallisen tulkin kääntämänä ja leimaamana kaksi irrallista passikuvaa. Menimme perjantaina paikalliseen maistraattiin ja sunnuntaina meidät vihihhttin meren rannalla. Vihkimisen suoritti kaupungin pormestari. Vihkimisen olisi voinut suorittaa myös siellä maistraatissa, mutta halusimme kunnon juhlat. Maistraatissa allekirjoitimme paperit, jolloin vihkimisemme virallistettiin. Ps. kannattaa otattaa hyvä passikuva, saatte toisen niistä omaan vihkitodistukseenne ja toinen menee kaupungin arkistoihin... Ennen maistraattia kävimme myös maakunnan isoimmalla poliisilaitoksella esteettömyystodistuksen kanssa. Siellä minulle tarjottiin automaattisesti Turkin kansalaisuutta (jos haluat sen, saat silloin ehdoitta jäädä maahan kauemmaksi aikaa)eli siis kaksoiskansalaisuutta. Viivyimme itse maassa yhteensä viikon, mutta normaalisti noiden papereiden hoitaminen on pitkäaikaista puuhaa, ellei miehelläsi/miehen suvulla ole suhteita paikallisiin poliisimestareihin. minulle mieheni sanoi, että paperit, jotka saimme alle viikossa, kestää "turkkilaisten vauhdilla" yleensä parikin kuukautta. Että varaudu venailemaan. Kannattaa aloittaa ajoissa eri mahdollisuuksien tiedusteleminen, ettei sitten vaan jäisi koko homma hoitamatta, kun sinne menette...... Ite oon onnellisesti naimisissa muslimini kanssa, meillä on jo kaksi ihanaa poikalasta (kristittyjä) asumme Suomessa ja niin, minä en halunnut Turkin kansalaisuutta Suomen kansalaisuuden ohelle. Eikä sitä halunnut miehenikään... Onnea sinulleja rakkaallesi!!!!

• pike

suomesta tarvitset esteettömyystodistuksen (maistraatista) sekä virkatodistuksen. molemmat niistä sinun on käännätettävä turkin kielelle virallisella kielenkääntäjällä ja niihin on haettava myös turkin suurlähetystön leima.
      tämän jälkeen toimitat paperisi maistraattiin mistä niihin on pyydettävä apostille leimat.

huom! monikielinen virkatodistus ei kelpaa turkkiin, vaan se täytyy tosiaan kääntää turkin kielelle

lisätietoa voit kysyä esim. infoturk konsultointi- ja käännöstoimistosta (www.infoturk.fi)
      ---------

tulevan puolisosi on tietysti hyvä hoitaa ajoissa omat paperinsa kuntoon turkin päässä

hullunkurista kyllä mutta totta, teidän pitää myös käydä turkissa verikokeissa; minkä mukaan selvitetään ettette kumpikaan kanna mitään tarttuvia tauteja ja että ettette ole sukua keskenänne. tästä te tulette saamaan todistuksen mukaanne. hintaa en valitettavasti muista, mutta maksaa jonkin verran.

tuomarin pakeille mennessänne ottakaa virallisten papereidenne lisäksi mukaanne kumpainenkin 2 virallista passikuvaa, tuo laboratorion antama todistus verikokeen tuloksista sekä mukananne pitää olla myös kaksi todistajaa.

tänä päivänä turkin kansalaisuutta ei saada enää automaattisesti, vaan sinun täytyy asua muistaakseni kolme vuotta(?) turkissa, ennenkuin voit anoa kansalaisuutta

oleskelupa- ja viisumiasioista saat ajankohtaista ja parasta tietoa suomen suurlähetystön kotisivuilta www.finland.org.tr/fi/ tuleva puolisosikin voi kätevästi käyttää kyseistä sivustoa, sillä se on luettavissa myös turkin kielellä (jättää pois vaan loput tr:n jälkeen)

oleskeluvan saaminen kestää hyvinkin pitkään. joten suosittelen että sitten kun on ajankohtaista, niin puolisosi hakee turistiviisumia, minkä saaminen ei kestä niin pitkään. meidän tapauksessamme mieheni sai kyseisen viisumin päivässä!
      puolisollasi täytyy käydä jättämässä hakemus henkilökohtaisesti suurlähetystössä ankarassa ja hänellä täytyy tällöin olla tietysti mukanaan passi(minkä hinta on muuten yli 200 euroa), sekä vihkikirja(minkä saatte tuomarilta naimisiin mentyänne) ja samoin kutsuviisumi(vapaamuotoinen paperi, jonka suosittelen sinua laatimaan)
      lähetystö myös vaatii, että puolisollasi on osoittaa varallisuutensa, eli he voivat vaatia pankkirjan nähtäväksensä, samoin kuulemma ovat joskus vaatineet tietyn suuruisen summan olevan talletettuna hänen tilillensä. mut me säästyimme tuolta talletushössäkältä sillä, että minä kirjoittamassani kutsuviisumissa ilmoitin vastaavani puolisoni asumiseen ja muuhun elämiseen liittyvistä kuluista hänen suomessa olonsa aikana.

kun puolisosi sitten menee hakemaan valmista viisumia, niin hänellä pitää olla mukanaan meno-paluu -lentoliput. jolla hän (ihme byrokratiaa...) osoittaa viranomaisille että on menossa mutta tulossa myös takaisin....
      turistiviisumi myönnetään siis maximissaan kolmeksi kuukaudeksi, mutta voitta hakea puolisollesi oleskelulupaa hänen tultuaan suomeen, oleskelupapäätöstä puolisosi ei tarvitse mennä odottamaan välillä turkkiin, vaan hän voi odottaa sitä täällä suomessa, vaikka turistiviisumi menisikin umpeen.

byrokratia ja paperisota tulee olemaan aika melkoista; aikaa ja rahaakin vievää. Joten tsemppiä:)

• niin varma

Ei sitä viisumia välttämättä saa, ehkä joutuu hakemaan oleskelulupaa, mulle sanottiin, että viisumi on vain turisteille, jos on tarkoitus miehen jäädä Suomeen oleskelulupaa ennemminkin tarvii hakea!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      178
      4698
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      38
      2522
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1338
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1271
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1183
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1170
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      877
    Aihe