Niin se kesä meni ja syksy tuli. Syyspäiväntasaus on huomenna ja pimeetä tulee taas riittämään aivan loputtomiin. Miten pimeys vaikuttaa teihin? Minä ainakin olen aika väsynyt ja masennus meinaa vaivata.
Huomenna syyspäiväntasaus
23
1017
Vastaukset
- sinkku55
Saa polttaa taas kynttilöitä ja tulee lämmin olo:))
Minä en koskaan masennu syksystä ja pimeästä.pimeydestä.Mikäs sen mukavampi ku ulkona on pimeää ja kylmää,olla sisällä lämpöisessä ja polttaa kynttilöitä.Niissä on niin tunnelmaa...:)
- Söpöstiina
...ohi tämä kesä, mutta edessä uusi. Enää 6 kk niin on kevät, hih-heijaa...
Pimeys väsyttää minua, aamullakin olo oli kuin keskellä yötä heränneellä. Pimeys on mielestäni pientä sen rinnalla kun tulee räntää, tuulta, tuiskua - ja liukasta. Silloin haluaisin olla karhu. En masennu, vain viluttaa teenviivalla...
Jään odottamaan kevätpäivän seisausta, tee sinäkin niin.- Blondi
ihan puolen vuoden kuluttua, olet myös varmaan kevätihminen, kuin minäkin.Kynttilöistä tulee kamalasti nokea joka paikkaan vaik ne kuinka lois sitä pimeyden tunnelmaa lisää. Ja kuka jaksaa rätti kädesä touhuta sitä nokea siivoomassa. Ärrssytys syys ihmisille. Taidan ottaa pääsiäiskoristeet paremman tarkastelun kohteeks, niin tai vappujutut esiin.
- vaille 54v.
minäkin tein viikolla "vähän" rästiin jääneitä kotihommia ja jälkikasvun kysyessä miks nyt siivoot tuollatavalla sanoin siivoavani joulusiivousta, sillä jos nyt siivoan joulua on jo talvipäivänseisaus ajankohtainen ja kevät keikkuen tulevi.
Samoin en ikikuuna päivänä ymmärrä ihmisiä jotka nauttivat syksyn hajusta itse he nimittävät sitä tuoksuksi, sillä jokainen syksy on minulle pieni kuolema. Hyi kun on kylymä..ja pimmee.. - Marion.T
Blondi kirjoitti:
ihan puolen vuoden kuluttua, olet myös varmaan kevätihminen, kuin minäkin.Kynttilöistä tulee kamalasti nokea joka paikkaan vaik ne kuinka lois sitä pimeyden tunnelmaa lisää. Ja kuka jaksaa rätti kädesä touhuta sitä nokea siivoomassa. Ärrssytys syys ihmisille. Taidan ottaa pääsiäiskoristeet paremman tarkastelun kohteeks, niin tai vappujutut esiin.
kyntiläthän tuovat aivan ihanan tunnelman, ja takkakin savuttaa välillä aika lailla:))
Mulla palaa aina useita kynttilöitä ja takassa on tuli talven jokaisena päivänä, aivan ihana sytyttää tuli ja katsella liekkien leikkiä....
Ei haittaa noki eikä savu, en riehu rätin kanssa ympäriinsä - osaan nauttia pienistäkin asioista ärsyyntymättä:))
- Jermu
että valot täytyy laittaa aiemmin päälle. Ei masennusta. Talvinen pakkaspäivä, lunta maassa ja aamuhämäryys, se on jotakin se.Pidän siitä, täytyy tunnustaa
- Loistava.polku
Mielialalääkkeet kehiin joka vuosi viimeistään syyskuussa.
- keskiyonkehraaja
Paitsi että tänä syksynä yritän sinnitellä pidempään...
Voi kun voisi hypätä loka- marras- ja joulukuun yli suoraan tammikuulle, olis paljon helpompaa.. - Marion.T
Minun mielestäni on niin mahtavan kaunistakin, kun puun lehdet ovat kirkkaan värisiä.
Ja se kun lehdet putoavat, on kuin muistutus uudesta keväästä joka tulee ihanan valkoisen talven jälkeen.
Minä pidän meidän neljää vuodenaikaa mahtavana rikkautena - masentavampaa olisi jos aina olisi kesä.
Oletko kokeillut kirkasvalolamppua, eräs syysmasennuksesta kärsivä ystäväni on saanut siitä mahtavasti apua. - Loistava.polku
Marion.T kirjoitti:
Minun mielestäni on niin mahtavan kaunistakin, kun puun lehdet ovat kirkkaan värisiä.
Ja se kun lehdet putoavat, on kuin muistutus uudesta keväästä joka tulee ihanan valkoisen talven jälkeen.
Minä pidän meidän neljää vuodenaikaa mahtavana rikkautena - masentavampaa olisi jos aina olisi kesä.
Oletko kokeillut kirkasvalolamppua, eräs syysmasennuksesta kärsivä ystäväni on saanut siitä mahtavasti apua.Joo tiedän ja olen kokeillut, se toimii aivan uskomattoman hyvin.
Nyt olen tässä jo pitemmän aikaa yrittänyt kerätä rahaa sellaisen ostamiseen - ovat aika kalliita.
Eikä syksyssä sinänsä ole mitään masentavaa - kaunista ja kuulasta - aivokemiat vain menee sekaisin kun valon ja pimeän suhde kääntyy "väärinpäin". Yhdenlainen sairaus sekin. - sisällä
Marion.T kirjoitti:
Oletko kokeillut kirkasvalolamppua, eräs syysmasennuksesta kärsivä ystäväni on saanut siitä mahtavasti apua.auttaa mutta kun on ulkoilmaihminen, tuo harmaus ja pimeys myöhemmin siellä painaa koko ajan, ei virkisty niin kuin pitäisi.
- Marion.T
sisällä kirjoitti:
auttaa mutta kun on ulkoilmaihminen, tuo harmaus ja pimeys myöhemmin siellä painaa koko ajan, ei virkisty niin kuin pitäisi.
voisikohan se vaikuttaa siihen että suorastaan rakastan syksyä.
Pimeys ei haittaa ollenkaan, ja Tapaninpäivänähän päivä on taas jo kukonaskelta pidempi kuin lyhimmillään.
Joten eihän tässä ole kovinkaan kauaa aikaa kun päivä jo alkaa pidentymään.
Kyllähän kevään valoisuus on ihan kivaa, mutta eihän siitä nauttisi ollenkaan niin paljoa, ellei olisi syksyn pimeyttä vastakohtana. - keskiyonkehraaja
Marion.T kirjoitti:
Oletko kokeillut kirkasvalolamppua, eräs syysmasennuksesta kärsivä ystäväni on saanut siitä mahtavasti apua.Kyllähän minä syksystä pidän.
Pimeneviin iltoihin on niin ihana sytyttää kynttilöitä ja syksyinen luonto on mielettömän kaunis. Kuljen paljon metsässä, sienillä ja marjoilla ja nautin...
Silti se vaan iskee.
Masennus ja valvotut yöt.
En haluaisikaan elää ikuisessa kesässä, nautin kyllä eri vuoden ajoista.En tiedä mikä tän masennuksen tekee, se vaan tulee.
Tota kirkasvalohoitoa en oo kokeillut, onkohan ne lamput hirveen kalliit?? - Marion.T
keskiyonkehraaja kirjoitti:
Kyllähän minä syksystä pidän.
Pimeneviin iltoihin on niin ihana sytyttää kynttilöitä ja syksyinen luonto on mielettömän kaunis. Kuljen paljon metsässä, sienillä ja marjoilla ja nautin...
Silti se vaan iskee.
Masennus ja valvotut yöt.
En haluaisikaan elää ikuisessa kesässä, nautin kyllä eri vuoden ajoista.En tiedä mikä tän masennuksen tekee, se vaan tulee.
Tota kirkasvalohoitoa en oo kokeillut, onkohan ne lamput hirveen kalliit??mutta ei se kovin halpakaan ole.
Siinä kun istuu, niin on kuin kesä olisi, olen kokeillut sitä ystäväni luona ja ihan kivalta se tuntui, vaikka en pimeästä masennukaan:)
Kannattaa kokeilla jos siitä olisi apua.
Kyllähän on ihan todistettu, että ihmisen hormonitoiminta muuttuu pitkässä ja pimeässä syksyssä. Se on varmaan se, joka tekee sitten sen unettomuuden ja masennuksen.
Lääkkeet ovat huonompi vaihtoehto, jos pelkkä valo auttaisi.
- Marion.T
joka kesä odotan syksyn viileitä tuulia ja sateita ja kauniita värikkäitä puunlehtiä, edes pimeys ei haittaa, paljon kynttilöitä ja tuli takkaan ja olo on mitä mainioin:))
Kun vielä joulun aikaan laittaa paljon pieniä valoja pihan pensaisiin ja tuikkuja palamaan kuistin tuikkulamppuihin niin on upeaa katsella ulos kun sisällä on lämmin....
Ah... kyllä syksy on parasta aikaa, ja puolukatkin odottavat vielä metsässä poimijaa ja sen jälkeen karpalot.....
Viikonloppuna pitäisi mennä eväiden kanssa metsään ja poimia monta ämpärillistä puolukoita...
Voiko parempaa toivoakaan:))- Taatto
Kirottuja svamppeja.
- Marion.T
Taatto kirjoitti:
Kirottuja svamppeja.
on syksyn parasta antia:))
Kävellä metsässä kori kädessä ihaillen upeata luontoa ja keräillen maukkaita ja terveellisiä sieniä talven varalle :DDD - Taatto
Marion.T kirjoitti:
on syksyn parasta antia:))
Kävellä metsässä kori kädessä ihaillen upeata luontoa ja keräillen maukkaita ja terveellisiä sieniä talven varalle :DDDSenkun saappaalla läjäyttää tuhannen päreiksi.
- Marion.T
Taatto kirjoitti:
Senkun saappaalla läjäyttää tuhannen päreiksi.
sieni on hyvää !!!!!!!!!!
Kunhan ei syö myrkkysieniä:)))
Sinäkös se tuolla metsissä liistaat mun sieneni lattanaksi - ootas vaan jos joskus huomaan, usutan kiltin koirani sun persauksiis kiinni..:DD - Taatto
Marion.T kirjoitti:
sieni on hyvää !!!!!!!!!!
Kunhan ei syö myrkkysieniä:)))
Sinäkös se tuolla metsissä liistaat mun sieneni lattanaksi - ootas vaan jos joskus huomaan, usutan kiltin koirani sun persauksiis kiinni..:DDVahtimaan mua svamppimettään. Istuttas välillä mättähälle....
ja metsään fiilistelemään.
Lapsena/nuorena oli hienoa kun pimeän tullen sai mennä poikien kanssa metsään leikkimään erilaisia variaatioita piiloutumisesta/"yllätyksistä",myös jonkinasteiset sotaleikit oli mukana.
Olisiko sieltä jäänyt syksyn kaipuu ja hämärän/pimeän odotus;olen siis 'syys ihminen'.
Lisäksi aikuisena olin työnarkomaani ja ilmojen viiletessä jaksoi fyysisesti enemmän ja työni luonteesta johtuen kesälläkin oli suojavaatetus aina asuna,oli ilma kuinka helteinen tahansa.
Nykyisin aika kulkee siivillä ja "talvet lyhenee"lähes samassa suhteessa,kuin mieli vanhetessa lisää "vauhtia",miten paljon "kovemmin"sitä nuorena jaksoi juosta ja touhuta ym.(siis mielikuva)?- reseptin
uusimassa. Eiköhän tämä tästä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei235963- 602067
- 281540
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2411324Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️691168- 741165
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531137Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1461100- 511092
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601055