Valmisallas talvella

Tyhjennänkö?

Ostin pienen valmiin suihkulähdealtaan, nyt olen epätietoinen pitääkö se tyhjentää talveksi vai ei.
Laitoin hiekkaa kuoppaan, juuri sen takia ettei se halkeaisi talvella. Soitin liikkeeseen, josta sen ostin ja sieltä sanottiin, että pitää jättää vesi talveksi. Toisaalta taas olen saanut neuvoja, että tyhjennä ja peitä se. Onko kokemusta, miten menetellä, ettei se hajoaisi?
Entä pitääkö pumppu säilyttää vedessä, tällaistakin olen kuullut.

9

2263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä on pihassa 450 l Gardena-allas, eikä me olla sitä koskaan tyhjennetty talveksi, ja ehjänä on pysynyt.Talven jää juuri pitää altaan koossa,ja ehjänä, eikä routa pääse sitä rikkomaan.Keväällä, ja pari kertaa kesän aikana ollaan se tyhjennetty uppopumpun avulla.
      Pumppu me ollaan säilytetty talven ajan vesiämpärissä kaapissa.Vesi täytyy tietysti välillä vaihtaa.
      Kaupoissa on myytävänä kaikenlaatuisia altaita, ja olen kuullut, että halvemmat, ja ohuemmat altaat ei kestä talven pakkasia, joten kannattaa satsata laatuun.

      • 654321

        Pari talvea on ollut altaassa vesi ja on edellen ehyt, pumppu puhdistuksen jälkeen kuivana autotallin hyllyssä toimii edellen


    • Haaveilija

      Hei; meidän kaksi allasta (toinen tehty parista vihreästä pressusta ja toinen allasmuovista) ovat ollet jo kahdeksan talvea täynnä vettä eikä ongelmia ole ollut. Nyt olen siirtämässä toista allasta olohuoneen terassin eteen. Ajattelin pitää suihkun päällä niin kauan kunnes pakastaa kunnolla. Haaveena on rakentaa muovinen sateenvarjomainen kupu suihkun päälle, näin kuvitellen suihku pysyy käytössä aika myöhään ja kaunista näkymää voi katsella pimeinä iltoina lämpimältä sohvalta....

      • pastori

        Ymmärrän sinua sitten hyvin jos rakastat sateenvarjoja.Muuten se on täysin turha.Muista,liikkuva vesi ei jäädy "pikku"pakkasessa.


    • kiti

      laita johonkin isompaan muovitölkkiin vähän kiviä ja kellumaan altaaseen. Se joustaa kun vesi jäätyy eikä paine tule kaikki itse altaaseen. Eli jätä vesi.

    • anneli

      saimme aikanaan ohjeita liikkeestä ja tutuiltakin kokemuksista,eli vesi on jätetty aina altaaseen(valmisallas)kun pinta alkaa jäätyä otan kultakalat saaviin varastoon,voisivat olla altaassakin jos vesi ei menisi umpijäähän,pumpun puhdistan ja laitan vesiämpäriin jossa on vettä ja vien autotalliin .näin olemme toimineet vuosia ja onnistuu meillä .

      • jussi

        Jos altaan peittää osittain esim.styrox-levyillä, voi pumpun jättää päälle koko talveksi, koska maalämpö pitää ainakin syvemmän altaan sulana ja peite estää lämpöä karkaamasta johtumalla, säteilemällä ja haihtumisen vaikutuksesta. Toimii ainakin, jos pumppu kierrättää vettä kunnolla.


    • sipe

      Olen joka syksy tyhjentänyt ja putsannut pienen altaani. Hieman sen pohjalle ehtii kertyä vettä ,joka varmasti myös jäätyy. Lumi peittää sen sitten kun sitä tulee. Ehyenä on pystnyt.
      En tiedä miten se pitäis tehdä, mutta toimii näinkin. Pumpun pesen ja vien varaston hyllylle talveksi.

      Nyt haluaisin kysyä neuvoa. miten saisin peurat pysymään pois suihkulähteeltäni kesäisin?
      Joka toinen yö ne vierailee. Jouduin laittamaan ajastimen joka sammuttaa lähteen yöksi ja se vähän auttoi. Ei minulla eläimiä vaastaan ole mitään, mutta ne juo veden niin tarkoin, että pumppu huutaa lähes kuiviltaan. Luulinkin ensin, että allas on rikki.. mutta ilmeni myöhemmin mistä oli kyse.

      • upponall1

        -Ja kerää aamulla päihtyneet peurat parempaan talteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      94
      1981
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      417
      1542
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1293
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      14
      1086
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      72
      1031
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      996
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      979
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      959
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      916
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      837
    Aihe