katselee videolta Taru Sormusten Herraa ja Spidermania ja muita vastaavia leffoja, jotka on kai lähinnä k13. Mulle ei oo tästä vaan tullut huonoa omaatuntoa.. En ole pojassa huomannut mitään negatiivisia juttuja, ei ole painajaisia tms. Onko muita "vastuuttomia" vanhempia? Maksetaankohan tämä hölläkätisyys jossain vaiheessa.....?
Meidän 6-vuotias poikamme ...
36
2921
Vastaukset
- turhaan
ole ikärajaa laitettu.Edes lähes 11v.poikani ei saa katsoa Taru sormusten herrasta.Aloitimme yhdessä katsomaan ja totesin ettei ole lapsille sopivaa. Ei 6v.pysty käsittelemään elokuvia kuten vanhemmat lapset.Jos ikäraja menee yli kannattaa yhdessä istua alas ja katsoa ja jutella elokuvasta.Varmasti on paljon asioita joita hän miettii elokuvan tiimoilta.Aikuisen kuuluu asettaa rajat ei lapsen. Ole sinä se aikuinen:)
- Nimetön
Edellinen vastaaja puhui niin viisaita että eipä ole mulla mitään lisättävää. Kuin että: Olkaa Aikuisia, isät ja äidit!
T: lastentarhan ope
- mitä tulevaisuudessa
no jotan manaajaa en kyllä menis näyttään mutta kaitpa nää sormusten herrat on vielä aika leppoista katseltavaa vaikka niissä ilkeen näköisiä örkkejä ja väkivaltaa onkin. jos lapsi tajuaa vähääkään kuinka leffoja oikeasti tehdään ja että niihin laitetaan tietokoneella kaikkea sälää tehosteiksi niin ehkä hän myös on kykenevä erottamaan fiktion todesta.
eri asia on sitten se moraalipuoli..
ihmettelen kyllä, että tuo sormusten herra oli leffateatterissa k-11. - tarja
että nyt 13v poikamme on katsellut K-rajan ohitse elokuvia,kylläkin lähinnä vanhemman kanssa ja tietysti meidän oman K-rajan sallivat.
Eli tunnemme lapsemme ja tiedämme mikä sopii hänelle.
Vieläkään ei saa tiettyjä elokuvia katsoa ja on oppinut itsekin seulaamaan sellaiset mitä ei saisi eikä näin ollen haluakaan katsoa.
Poika on tasapainoinen ja ei vieläkään ole halunnut kylille mummoja potkimaan.
Mielestäni on alusta asti hyvin tiedostanut mikä on totta ja mikä jne.
Luulen että kaikki kyllä omansa tuntevat ja jotkut rajat on kaikilla vaikkei ihan noita oikeita K-rajoja noudattaisikaan.- HeviMamma
minäkin olen. Tuntuuhan tuo teitty aika pieneltä katsomaan sitä TSH:aa, mutta silti väitän vaan että poika osaa asennoitua elokuvaan oikealla tavalla. Lelukaapista löytyy kaikki örkit ym nukkeinakin... se on vaan täys TSH-fani jo nyt. Eikä ole pojan kanssa koskaan ollut mitään ongelmia. Koulussakin kehutaan, että on niin kiltti ja hyväkäytöksinen poika.
- TSH
HeviMamma kirjoitti:
minäkin olen. Tuntuuhan tuo teitty aika pieneltä katsomaan sitä TSH:aa, mutta silti väitän vaan että poika osaa asennoitua elokuvaan oikealla tavalla. Lelukaapista löytyy kaikki örkit ym nukkeinakin... se on vaan täys TSH-fani jo nyt. Eikä ole pojan kanssa koskaan ollut mitään ongelmia. Koulussakin kehutaan, että on niin kiltti ja hyväkäytöksinen poika.
Rajoissa on huomioitu sekin, että lasten aivot käsittelevät asioita ihan eri tavalla kuin aikuisten aivot ja mielikuvitus on ihan toista luokkaa. Kovin "vaikuttavien" ja pelottavien elokuvien katsomin voi siis jäädä uniin tms ja jäädä kummittelemaan, muuttaa muotoaan.
Ei (rajoissa) kyseessä tarvi aina olla häiriökäyttäytymisen estäminen, myös lapsen oma turvallisuuden tunne on otettu huomioon. - tarja
TSH kirjoitti:
Rajoissa on huomioitu sekin, että lasten aivot käsittelevät asioita ihan eri tavalla kuin aikuisten aivot ja mielikuvitus on ihan toista luokkaa. Kovin "vaikuttavien" ja pelottavien elokuvien katsomin voi siis jäädä uniin tms ja jäädä kummittelemaan, muuttaa muotoaan.
Ei (rajoissa) kyseessä tarvi aina olla häiriökäyttäytymisen estäminen, myös lapsen oma turvallisuuden tunne on otettu huomioon.noissa lasten aivoissakin on eroja samanikäisillä lapsilla.Joku 6-vuotias osaa jo lukea ja laskea kun taas toinen oppii sen vasta 7v.
Eli mielestäni näin ollen ne aivot osaavat käsitelläkin asioita siten eri tavalla.
Lapsen turvattomuuden tunteenkin huomaa käyttäytymisessä jolloin asiaan pystyy puuttumaan.
Ja kirjoitan edelleenkin omien kokemusteni perusteella enkä yleistä.
- ehtii
Ei niiden katsomisen jälkeen välttämättä mennä mummoja potkimaan, mutta tiedostamattomia pelkotiloja voi heille tulla.
Meillä on jo 8-vuotias poika ja olen yllättynyt seuraavan suuntaisista kysymyksistä, että "Miten tuo mies voi olla tuossa elokuvassa nyt kun se eilen kuoli siinä sarjassa?"
Taru sormusten herrasta-elokuvassa on upeita koneella tehtyjä taistelukohtauksia, minä äitinä en näyttäisi niitä pojalleni vielä. Kyllä hän niitä vielä ehtii ihastella kun ymmärtää niiden olevan vain fiktiota. Annan hänen jännittää muumipapan seikkailuihin samaistumalla.- HeviMamma
meidän poika ei tollasia kysymyksiä tee. Päinvastoin vain toteaa, että "ai jaa , 'Legolas' näyttelee tässä leffassa merirosvoa"! katsoessaan Karibian piraattitarinaa... Ja kun me pojalle sanotaan, että hei, tämä elokuva ei nyt välttämättä ole sulle sopiva, niin siihenkin sanoo, että "äiti, tämä on VAIN elokuva, ei muuta"... mitäpä siihen sitten vastaat, liian fiksu meille...? Emme osaa panna rajoja tässä asiassa, näin kai se sitten on...
- kuusivuotiaalle
HeviMamma kirjoitti:
meidän poika ei tollasia kysymyksiä tee. Päinvastoin vain toteaa, että "ai jaa , 'Legolas' näyttelee tässä leffassa merirosvoa"! katsoessaan Karibian piraattitarinaa... Ja kun me pojalle sanotaan, että hei, tämä elokuva ei nyt välttämättä ole sulle sopiva, niin siihenkin sanoo, että "äiti, tämä on VAIN elokuva, ei muuta"... mitäpä siihen sitten vastaat, liian fiksu meille...? Emme osaa panna rajoja tässä asiassa, näin kai se sitten on...
On se hyvä että kersanne, jos sitä on edes olemassa, on tottunut toistamaan teiltä kuulemiansa hokeamia. Mutta itse ette ole kovin fiksuja kun luulette, että hän on itse keksinyt sutjautuksensa. Noita pikkuvanhoja vanhempien vedättäjiä on suomi täynnä.
- tarja
jos lasta jää painamaan ja mietityttämään jokin elokuva,niin silloin hän ei ole valmis niitä katsomaan.
Itse en osaa juuri tuohon TSH:N ottaa kantaa kun sitä en ole nähnyt,mutta meillä jotkut tietokonepeleistä tehdyt elokuvat arveluttivat minua,mutta en ole huomannut mitään pelkotiloja silloin enkä näin jälkikäteen.
Jotkut elokuvat on minusta vain luokiteltu "liian isoille" ne ei välttämättä sitten enää kiinnosta kun ne olisivat sallittuja.
Samoin on monissa,monissa leluissa.Kylläpä monen lapsen lelukoppa ammottaisi tyhjyyttään jos esim. K 3 lelut poistaisi vaikkapa 2- vuotiaalta...
Väitänpä että ei kovin montaa poikalasta enää 8-vuotiaana muumipappa kiinosta kovinkaan paljon.Tyttöjä kyllä,mutta itse olen huomannut että pojat kaipaavat sitä "äksöniä" vähän aikaisemmin.
Kyllä nekin lapset jotka olevinaan on suojeltu esim juuri elokuvilta niin keksivät ne tietyt leikit pihallakin,samoin kuin jutuissa on ihan samanlaiset vivahteet kuin näillä leffoja katsoneillakin. - Liian Hevi Mammaksi?
kuusivuotiaalle kirjoitti:
On se hyvä että kersanne, jos sitä on edes olemassa, on tottunut toistamaan teiltä kuulemiansa hokeamia. Mutta itse ette ole kovin fiksuja kun luulette, että hän on itse keksinyt sutjautuksensa. Noita pikkuvanhoja vanhempien vedättäjiä on suomi täynnä.
nenästä. Emme osaa panna rajoja, ja olemme uusavuttomia... jne. ja vielä vastuuttomia... antaa pojan vetää nenästä, jos kerran siihen 6-vuotiaana kykenee. :)
- sisältö
tarja kirjoitti:
jos lasta jää painamaan ja mietityttämään jokin elokuva,niin silloin hän ei ole valmis niitä katsomaan.
Itse en osaa juuri tuohon TSH:N ottaa kantaa kun sitä en ole nähnyt,mutta meillä jotkut tietokonepeleistä tehdyt elokuvat arveluttivat minua,mutta en ole huomannut mitään pelkotiloja silloin enkä näin jälkikäteen.
Jotkut elokuvat on minusta vain luokiteltu "liian isoille" ne ei välttämättä sitten enää kiinnosta kun ne olisivat sallittuja.
Samoin on monissa,monissa leluissa.Kylläpä monen lapsen lelukoppa ammottaisi tyhjyyttään jos esim. K 3 lelut poistaisi vaikkapa 2- vuotiaalta...
Väitänpä että ei kovin montaa poikalasta enää 8-vuotiaana muumipappa kiinosta kovinkaan paljon.Tyttöjä kyllä,mutta itse olen huomannut että pojat kaipaavat sitä "äksöniä" vähän aikaisemmin.
Kyllä nekin lapset jotka olevinaan on suojeltu esim juuri elokuvilta niin keksivät ne tietyt leikit pihallakin,samoin kuin jutuissa on ihan samanlaiset vivahteet kuin näillä leffoja katsoneillakin.TSH:ssa on raakaa teurastusta, lähikuvia tappamisesta ja sen klimax on verisissä taisteluissa ja huimissa tehosteissa.
Mielenkiintoiseksi asian tekee vielä se, että 6-vuotias ei osaa lukea tekstitystä eikä ymmärrä kieltä. Hän siis vain näkee tapahtumat ja kuulee kuolinhuudot. Tosi soveliasta.
Pojat toki kaipaavat äksöniä, mutta vanhempien tehtävä on valvoa että liian paljon ei saa kerralla ja liian aikaisin. - Äiti
HeviMamma kirjoitti:
Minä en anna lasteni katsoa leffoja, joihin ikä ei riitä. Olen perustellut sen niin, että alle 15-vuotiaita (esim.) ollaan vain 15 vuotta. Sen jälkeen on todennäköisesti noin 60 vuotta aikaa katsella niitäkin leffoja. Lapsena ollaan vain hetken verran ja minä annan/pakotan lapseni olemaan lapsia ihan täysillä.
Maailma on täynnä hyviä leffoja, jotka ovat sallittuja. Ei TSH mikään maailman ainoa leffa ole.
Ja jos ei pärjää kuusivuotiaan kanssa väittelyssä, niin voi lapsiparkaa. Kyllä jää väittelyharjoitukset heikoille kantimille. Mahtaako selvitä ihan yhtä hyvin muualla?
Entäs kun ette selviä väittelyssä silloin, kun lapsi haluaa heroiinia? - Tauno68
Äiti kirjoitti:
Minä en anna lasteni katsoa leffoja, joihin ikä ei riitä. Olen perustellut sen niin, että alle 15-vuotiaita (esim.) ollaan vain 15 vuotta. Sen jälkeen on todennäköisesti noin 60 vuotta aikaa katsella niitäkin leffoja. Lapsena ollaan vain hetken verran ja minä annan/pakotan lapseni olemaan lapsia ihan täysillä.
Maailma on täynnä hyviä leffoja, jotka ovat sallittuja. Ei TSH mikään maailman ainoa leffa ole.
Ja jos ei pärjää kuusivuotiaan kanssa väittelyssä, niin voi lapsiparkaa. Kyllä jää väittelyharjoitukset heikoille kantimille. Mahtaako selvitä ihan yhtä hyvin muualla?
Entäs kun ette selviä väittelyssä silloin, kun lapsi haluaa heroiinia?mennä vertaamaan jotain TSH:n katselua heroiinin käyttöön.. haloo!! Eiköhän toi heroiini kuulu ihan eri kategoriaan. Kättä VOI vääntää jostain leffan katselusta, mutta jos huumeista on kyse, niin silloin kättä ei asiasta väännetä.. se on kerrasta poikki. Kaikkea sitä kuulee ja lukee.
- mielipiteeni
Itse katselin pienenä siis siinä 10-vuotiaana ohjelmia jotka olivat tarkoitettuja yli 15 vuotiaille, silloin se oli vain hauskaa ja oli kivaa kun pelotti. Ei haitannut vaikka iltaisin ei meinannut uskaltaa mennä nukkumaan ja asiat tulivat joskus uniinkin.
Vanhempana olen huomannut että vieläkin pelottaa tietyissä ohjelmissa olleet tunnarit yms. hassua sinänsä kun ajattelee niitä silloin katsottuja ohjelmia tänään niin ei niissä minusta näin kolmekymppisenä ole mitään pelottavaa mutta kummasti on ehdollistunut tietyille jutuille, ehkäpä tämäkin olisi ollut vältettävisssä jos joku olisi tullut sanomaan että "tuo ei ole sinulle tarkoitettu ohjelma ei muuta kuin nukkumaan tähänaikaan!" Itse tuoreena äitinä aion kyllä mietiä kaksi kertaa mitä annan lapseni katsoa missäkin iässä, oli sitten kaverit nähneet ko. ohjelman/leffan tai sitten ei.- Huono yhdistelmä
Hei vaan. Onko Suomen maassa vielä olemassa joku, joka ei ole kuullut, että tutkimustenkin valossa väkivaltaviihde (leffat pelit) on yhteydessä lasten ahdistuneisuuteen ja pelkotiloihin. Vanhemmat "tuntevat lapsensa", mutta eivät näe sinne pään sisään. Lapsi ei ymmärrä asioita kuten aikuiset. Lapsi on lapsi, ja aikuisen tehtävä on suojella lasta liian rajuilta leffoilta liian aikaisin. Kuusivuotias, joka haluaa ja saa katsoa Taru sormusten herrasta -leffoja, halunnee (ja saa?) muutaman vuoden päästä katsoa K-15 tai K-18 -leffoja. Millä perusteella vanhempi sitten kieltäisi sen? Jos vanhemmuus on hukassa jo alun perinkin.
On surullista nähdä ja kuulla, että lapsilta ei osata enää kieltää mitään. Kun vanhemmat eivät aseta rajoja, tulee yhteiskunnalle kova pala purtavaksi siinä vaiheessa, kun rajat tulevat vastaan esim. koulussa tai sosiaalisissa suhteissa. Valitettavasti kaiken periksi saaminen ei ole lapsen edun mukaista. Mitä lapsi haluaa, ja mitä lapsi tarvitsee ovat kaksi eri asiaa. - tarja
Huono yhdistelmä kirjoitti:
Hei vaan. Onko Suomen maassa vielä olemassa joku, joka ei ole kuullut, että tutkimustenkin valossa väkivaltaviihde (leffat pelit) on yhteydessä lasten ahdistuneisuuteen ja pelkotiloihin. Vanhemmat "tuntevat lapsensa", mutta eivät näe sinne pään sisään. Lapsi ei ymmärrä asioita kuten aikuiset. Lapsi on lapsi, ja aikuisen tehtävä on suojella lasta liian rajuilta leffoilta liian aikaisin. Kuusivuotias, joka haluaa ja saa katsoa Taru sormusten herrasta -leffoja, halunnee (ja saa?) muutaman vuoden päästä katsoa K-15 tai K-18 -leffoja. Millä perusteella vanhempi sitten kieltäisi sen? Jos vanhemmuus on hukassa jo alun perinkin.
On surullista nähdä ja kuulla, että lapsilta ei osata enää kieltää mitään. Kun vanhemmat eivät aseta rajoja, tulee yhteiskunnalle kova pala purtavaksi siinä vaiheessa, kun rajat tulevat vastaan esim. koulussa tai sosiaalisissa suhteissa. Valitettavasti kaiken periksi saaminen ei ole lapsen edun mukaista. Mitä lapsi haluaa, ja mitä lapsi tarvitsee ovat kaksi eri asiaa.ettei kielletä mitään,jos antaa katsoa jotain yläkanttiin luokiteltua elokuvaa.Eikä se myöskään tarkoita että lapsen annetaan katsoa mitä tahansa,vaan silloin toimii isän ja/tai äidin sensuuri.
Ei lapsi tietenkään ymmärrä niinkuin aikuinen,mutta väitän silti että lapsesta huomaa käyttäytymisen ja piirrosten ja leikkien lomasta milloin jossain mennään metsään ja silloin kuuluu aikuisen ruveta miettimään missä on vika.Eikä se tarkoita aina että se olisi niissä elokuvissa.
Nythän on jo oikeassa elämässä viime vuosina tapahtunut kauheita asioita,että mielestäni suurempi ongelma lapselle on,että ihan oikeasti voi tapahtua noin,että tapahtuukohan meillekin jotain.
Ei vanhemmuus mielestäni ole hukassa pelkästään sen takia että lapsi katsoo elokuvia vanhempien valvonnassa vaan sitten jos ne vanhemmat eivät ole valvomassa.
Ja voit uskoa,että meillä esim. väännetään kättä paljon muista tahdon asioista kuin jostain elokuvista...
- toisille ei käy
Toiset lapset eläytyvät filmeihin liikaa, ja silloin ei sovi katsoa jännittäviä filmejä. On lapsia, jotka pelkäävät esim. uutisia vielä toisella kymmenellä.
Omat lapseni eivät pieninä voineet katsoa eläinaiheisia dokumentteja, koska niissä usein joku elukka popsi toisen tai ainakin yritti saalistaa.
Ei lapsia voi keskenään verrata pelkkien ikävuosien mukaan.
Vanhempien asia on tuntea lapsi ja tietää mikä hänelle sopii. - on vaikea sanoa
mitä kaikkea se ymmärtää. Itse kyllä uskon, että jos näkee jonkin asian, vaikkapa sitä väkivaltaa, tuhansia kertoja, niin kyllä se jotenkin turruttaa. Tottakai elävän elämän malli on kuitenkin vahvempi.
ala-asteen pihalla näkee hienoja potkunyrkkeilyjuttuja, ja ymmärryksestä voi todellakin puutua se, että mitä OIKEASTI tapahtuu, jos potkii toista päähän, tai vatsaan.
Ei se ole kypsyyden merkki, että ei osaa käsitellä näkemäänsä. - Luisa
entäs sitten lasten piirretyt, kuten vanha kunnon Tom & Jerry? Siellä vasta kovaa välivaltaa on ja olen huomannut, että tästä ohjelmasta lapsi kyllä saa huonoja vaikutteita.. Siinä hakataan sydämen kyllyydestä ...
- Hilma
ole muita lapsia Suomessa, jotka ovat nähneet TSH:n reilusti alle 10 vuotiaana? Miten lapsenne ovat reagoineet elokuvaan?
- ope
Tavalla tai toisella!
"Kaiversi silmät päästä veitsellä..." kirjoitti yksi lapsi leffakokemuksensa jälkeen.
Ampumisia, väkivaltaa, sopimatonta kielenkäyttöä jne... löytyy hyvin monen pienenkin lapsen tarinasta, piirroksista puhumattakaan. Näitä kirjoittavat ja piirtävät juuri ne lapset, jotka hyvin vapaasti saavat viihteellistää itseään ikärajoista piittaamatta. Toki kaikki muukin oleminen on kovin vapaata näillä lapsilla. En muista törmänneeni tällaisiin kirjoituksiin niiden lasten kohdalla, joiden perheissä pidetään kiinni ikärajoista ja muistakin rajoista.
Kun väkivaltaisia tarinoita ei saa kirjoittaa, on näiden K-leffoja ja -pelejä katselevien ja pelaavien lapsukaisten kovin vaikea saada paperille mitään. Heille kun "ei koskaan tapahdu mitään". Mielikuvitus tai sanavarasto eivät myöskään kovasti noissa puuhissa pääse kehittymään - ainakaan ikätasolle sopivaan suuntaan!
K-kuttuihin liittyvistä levottomuusoireista jutunaiheista, voisin vaikka kirjoittaa kirjan. Sen verran runsaaasti on tullut autenttista materiaalia 13 työvuoden aikana!
Ja mitä tulee pelkoihin. Kyllä lapsia pelottaa, mutta ovat sen verran "fiksuja pelureita", että eivät tietenkään sitä kotona kerro, "koska sit mä en saa enää kattoo niitä jänskiä juttuja, jos mä sanon äiskäl, et mua pelottaa..." Tietäisitpä vaan kuinka monen lapsen pelot olen joutunut vastaanottamaan työni myötä - ja vanhemien leväperäisyydestä johtuen!
Itse olen sitä mieltä, että nämä nopeatempoiset, väkivaltaiset piirretyt, leffat ja pelit vaikuttavat ihan jokaiseen lapseen tavalla tai toisella. Se, kuinka voimakkaasti lapsi niihin reagoi, riippuu tietysti lapsesta itsestään. On kovin sinisilmäistä ajatella, että "eivät ne ainakaan minuun lapseeni vaikuta, koska hän ei ole väkivaltainen, vaikka niitä katseleekin". Väkivaltaisuuden ilmentyminen ei liene näiden ohjelmien ainoa haittapuoli!
Olen äärimmäisen surullinen ja huolissani niiden lasten puolesta, joilta lapsuus katkaistaan sallimalla K-jutut aivan liian nuorena. Jokaisella perheellä on toki oikeutensa kasvattaa lapsiaan tärkeäksi katsomiensa ARVOJEN (?) pohjalta. Itselleni tärkeimpiä arvoja on lapsuuden vaaliminen. Lapsuuden vaaliminen ja väkivaltaiset pelit /ohjelmat ovat minulle mahdoton yhtälö, sillä en usko, että niitä katsomalla ja pelaamalla voi elää rauhaisaa, tasapainoista ja stressitöntä lapsen elämää.
Te, jotka sallitte lapsillenne nämä kielletyt jutut, haluaisin saada vastauksen kysymykseen: "Kuvaile, millainen on aikuinen, joka antaa lasten katsoa kiellettyjä juttuja?" Samaa kysymystä - ja myös vastakohtaisesti "Millainen on aikuinen, joka huolehtii ikärajoista?" - tulevat pohtimaan monet koululaiset eri kouluissa mediakasvatusprojektiin liittyen! Lasten ja aikuisten vastauksia mielenkiinnolla odottaen!- tarja
ei nyt tainnut kuitenkaan tarkoittaa että "hyvin vapaasti,ikärajoista piittaamatta"
Minusta on jo piitattu kun on ylipäätään katsottu ne ikärajat.
Ja alkuperäisen mainitsema THS on minulle ihan vieras,siihen en voi ottaa kantaa mutta tuo spiderman,ainakin piirrettynä ei juurikaan eroa näistä sallituista piirretyistä,joihin on tullut se riehuminen ja möykkääminen kuvioon miltei poikkeuksetta.
Ja voisin väittää että kaikki vanhemmat eivät sitten katso elokuvan tai piirretyn sisältöä jos takana lukee että se on sallittu oman ikäiselle.
Omien kokemusteni perusteella sitten näissä oireilevissa lapsissa on myös kotona muita ongelmia "äiti ja isi riiteli,olin veikan kanssa yksin" tyyliin jolloin pelkotilat ja väkivaltainen käytöstapa voidaan saada ihan livenä kotonta.
Ja sitäkään ei tunnusteta vieraille että pelotti kun isi löi äitiä.
Alkuperäisen luulen tarkoittaneen tavallaan lapsille suunnattuja,mutta kuitenkin vähän isommille lapsille kuin 6-vuotiaalle joissa ei kuitenkaan ainakaan pääsääntöisesti kaiveta keneltäkään silmiä päästä.
Ja jos tuossa THS:ssä näin tehdään niin ne hahmot lienee mielikuvituksellisia ja melko pienikin ymmärtää että se ei voi olla totta ja osannee suodattaa sen saduksi.
Minun mielestä tämän päivän maailmassa lapsuus katkeaa jo esimerkiksi siinä kun eskariin lähdetään viisivuotiaana ja joudut siihen koulumaailmaan arvostelevaan ja kilpailevaan ympäristöön...
En kuitenkaan minäkään anna katsoa mitä tahansa ja meillä lapset poika 13v ja tyttö 8v ymmärtävät sen eivätkä myös niitä sellaisa haluakkaan katsoa.
Jo televisiossa on näitä minua oksettavia ohjelmia salkkarit ja käenpesät yms jotka 8v tyttöämme kiinostaisivat kovasti.Ja nimenomaan tyttöä.Enkä tiedä mistä hän sen kiinostuksen niihin on saanut,itse en ole niitä katsonut,mutta mainokset jo lienee niin osuvia että ne jää mieleen lapselle joka rupeaa kiinnostumaan tästä isojen maailmasta. - aikuinen
tarja kirjoitti:
ei nyt tainnut kuitenkaan tarkoittaa että "hyvin vapaasti,ikärajoista piittaamatta"
Minusta on jo piitattu kun on ylipäätään katsottu ne ikärajat.
Ja alkuperäisen mainitsema THS on minulle ihan vieras,siihen en voi ottaa kantaa mutta tuo spiderman,ainakin piirrettynä ei juurikaan eroa näistä sallituista piirretyistä,joihin on tullut se riehuminen ja möykkääminen kuvioon miltei poikkeuksetta.
Ja voisin väittää että kaikki vanhemmat eivät sitten katso elokuvan tai piirretyn sisältöä jos takana lukee että se on sallittu oman ikäiselle.
Omien kokemusteni perusteella sitten näissä oireilevissa lapsissa on myös kotona muita ongelmia "äiti ja isi riiteli,olin veikan kanssa yksin" tyyliin jolloin pelkotilat ja väkivaltainen käytöstapa voidaan saada ihan livenä kotonta.
Ja sitäkään ei tunnusteta vieraille että pelotti kun isi löi äitiä.
Alkuperäisen luulen tarkoittaneen tavallaan lapsille suunnattuja,mutta kuitenkin vähän isommille lapsille kuin 6-vuotiaalle joissa ei kuitenkaan ainakaan pääsääntöisesti kaiveta keneltäkään silmiä päästä.
Ja jos tuossa THS:ssä näin tehdään niin ne hahmot lienee mielikuvituksellisia ja melko pienikin ymmärtää että se ei voi olla totta ja osannee suodattaa sen saduksi.
Minun mielestä tämän päivän maailmassa lapsuus katkeaa jo esimerkiksi siinä kun eskariin lähdetään viisivuotiaana ja joudut siihen koulumaailmaan arvostelevaan ja kilpailevaan ympäristöön...
En kuitenkaan minäkään anna katsoa mitä tahansa ja meillä lapset poika 13v ja tyttö 8v ymmärtävät sen eivätkä myös niitä sellaisa haluakkaan katsoa.
Jo televisiossa on näitä minua oksettavia ohjelmia salkkarit ja käenpesät yms jotka 8v tyttöämme kiinostaisivat kovasti.Ja nimenomaan tyttöä.Enkä tiedä mistä hän sen kiinostuksen niihin on saanut,itse en ole niitä katsonut,mutta mainokset jo lienee niin osuvia että ne jää mieleen lapselle joka rupeaa kiinnostumaan tästä isojen maailmasta.TSH:ta, mikä häntä kiinnostaa 10-vuotiaana, entäpä 15-vuotiaana? Vastuuton aikuinen antaa alle kouluikäisen katsoa TSH:ta tai vastaavaa.
Ikäluokalta kiellettyjen elokuvien katselu voi aiheuttaa lapsille
* levottomuuden lisääntymistä
* painajaisia ja pelkotiloja
* maailmankuvan vääristymistä
* väkivaltaan turtumista
Vastuullinen aikuinen ymmärtää, että juuri tästä on kyse. Oireet ja seuraamukset eivät näy heti, vaan vasta myöhemmin, ehkä vuosienkin päästä. Jos aikuinen haluaa nämä em. asiat lapsensa harteille, en voi ymmärtää!!!
Elokuvien ikärajat
* ovat velvoittavia (eivät suosituksia)
* eivät kerro elokuvan kohderymää, vaan sen KENELLE ELOKUVA ON HAITALLINEN!!!
(Nämä *-tekstit lainattu mediakasvatusoppaasta, Minna Mäkelä) - tuosta viestistä
aikuinen kirjoitti:
TSH:ta, mikä häntä kiinnostaa 10-vuotiaana, entäpä 15-vuotiaana? Vastuuton aikuinen antaa alle kouluikäisen katsoa TSH:ta tai vastaavaa.
Ikäluokalta kiellettyjen elokuvien katselu voi aiheuttaa lapsille
* levottomuuden lisääntymistä
* painajaisia ja pelkotiloja
* maailmankuvan vääristymistä
* väkivaltaan turtumista
Vastuullinen aikuinen ymmärtää, että juuri tästä on kyse. Oireet ja seuraamukset eivät näy heti, vaan vasta myöhemmin, ehkä vuosienkin päästä. Jos aikuinen haluaa nämä em. asiat lapsensa harteille, en voi ymmärtää!!!
Elokuvien ikärajat
* ovat velvoittavia (eivät suosituksia)
* eivät kerro elokuvan kohderymää, vaan sen KENELLE ELOKUVA ON HAITALLINEN!!!
(Nämä *-tekstit lainattu mediakasvatusoppaasta, Minna Mäkelä)Nykyään on monessa perheessä sellainen tilanne, että vanhemmat eivät vain pysty kieltämään lapseltaan asioita, joita lapsi ponnekkaasti vaatii ja haluaa.
Vähätelläkseen tai väistelläkseen syyllisyyttään nämä vanhemmat keksivät sitten sanoa, että "meidän lapsi on niin kehittynyt, että voi jo katsoa tätä ja tätä..." "huomaisin kyllä jos se vaikuttaisi haitallisesti lapseeni" "minäkin katselin ja tein lapsena sitä ja tätä ja katsokaa miten terve minäkin olen".
"Kyllä lapsi ymmärtää, että se on satua."
Lapsen psyykkinen kehitys tapahtuu tiettyjen lainalaisuuksien mukaan. Kehitysvaiheet seuraavat toistaan, ja edellisten vaiheiden riittävän hyvä "läpikäyminen" on edellytys sille, että seuraavat vaiheet sujuvat ilman suurempia ongelmia.
Pienillä koululaisillakin on vielä varsin vilkas mielikuvitus. Sadun ja toden erottaminen ei ole vielä itsestään selvää. Lapsilla on normaalistikin pelkoja - möröt, kummitukset, varkaat, humalaiset - konkreettisia sekä mielikuvituksen tuottamia.
Synkät ja pelottavat elokuvat ja pelit lisäävät lasten pelkoja. Monilla lapsilla tulee esimerkiksi nukahtamisvaikeuksia ja painajaisia. Pelätään olla yksin omassa huoneessa illalla. Lapsi voi tuntea turvattomuutta, ja kun aikuinen ei tätä tiedosta tai huomioi, asiasta tulee ongelma.
Väkivaltaiset ja pelottavat mielikuvat voivat vallata pienen lapsen mielen, tosi ja taru voivat sekoittua, ja yhtäkkiä jopa oma koti voi olla lapselle pelottava paikka.
Monen käytöshäiriön taustalta löytyy pelokas ja turvaton lapsi, jota aikuiset eivät ole osanneet suojata pelottavilta, lapsille kuulumattomilta mielikuvilta, ja sen lisäksi eivät ole osanneet antaa turvaa ja lohtua sitä tarvitsevalle.
Tuskin yhden elokuvan näkeminen ketään pysyvästi vaurioittaa, mutta enemmän minua huolestuttaa tämä trendi. Mitä vanhemmat sitten pystyvät kieltämään lapsiltaan? Kuinka lapsen psyykkinen kehitys turvataan tulevina vuosina? Kuka kieltää, jos lapsi 10-vuotiaana haluaa katsoa Texasin moottorisahamurhaajaa tms? Kun juuri se oma lapsi on niin ihmeellisen kypsän ja kehittyneen tuntuinen. Johan se 6-vuotiaana katsoi Taru sormusten herrasta.
- huh huh!
...
- mietiskelijä
Mä en anna katsoa mitään, mikä kielletty lapsilta enkä muutenkaan telkkarista pahemmin kuin lastenohjelmia tmv. Ongelmana mulla salkkarit, kun haluan itse katsella ja joskus vaikeaa hätistää lapsia siitä pois, vaikka olenki sitä mieltä, ettei sovi lapsille. Mitä mieltä muut? Annatteko katsoa?
- K 12 - vähintään!
että lapsi jo pienestä pitäen tutustuu kieroiluun, insestiin, alkoholismiin, kuolemaan, aborttiin, kännissä ajamiseen, valehteluun, huumeisiin, huumeiden välittämiseen, pettämiseen, sänkykohtauksiin milloin kenenkin kanssa, viiltelyyn, vankilaelämään, homo- ja lesbosuhteisiin, lääkkeiden yliannostukseen, ristiin rastiin tapahtuvaan parinvaihtoon, aseisiin, lapsi kyydissä poliiseja pakoon....
Kaikki tämä on tapahtunut Salkkareissa ja paljon varmaan unohdin! Kehtaako joku VASTUULLINEN aikuinen väittää, että tämä on soveliasta lapsille ja sitä normaalia elämää???
- Nimittäin lapsellesi
Sinä sitä et välttämättä tule näkemään, mutta lapsesi sen kyllä tulee kokemaan.
Olen 3-kymppinen pienen pojan äiti. Minä sain lapsena katsoa aivan vapaasti, ihan mitä halusin. Katsoin paljon kauhuelokuvia yms, mitä nyt siihen aikaan olikaan. Sky-channelilta tuli öisin paljon kauhua ja kaikki ne katsoin. Vaikka olin vanhempi kuin poikasi( eli n.8-v.), kun aloin katselemaan noita elokuvia, toivon, että joku olisi ymmärtänyt estää minua katsomasta sitä kaikkea, vaikka itse halusinkin katsoa.
Näin painajaisia ja minulla oli aivan hirvittäviä pelkoja. Monesti makasin sängyssä aamua odottaen ja uskalsin alkaa nukkumaan vasta kun alkoi tulla valoisaa. Pelkäsin että sisälläni kasvaa hirviö, pelkäsin viemäreitä, pelkäsin avata jääkaappia, pelkäsin vaatekaappia, pelkäsin nukkeja, pimeää, peilejä, kaikkea. Pelkäsin taikuutta ja toisesta ulottuvuudesta yhtäkkiä ilmestyviä olentoja.. Mutta koskaan, ikinä en pelkoani näyttänyt, enkä kertonut. Pelko hävetti. Silti halusin katsoa lisää ja lisää ja uusia pelkoja tuli entisten jatkoksi.
Minusta tuli väkivaltaan välinpitämttömästi suhtautuva lapsi, kiusasin ja hakkasin muita. Mielikuvitukseni oli vähintään erikoinen ikätovereihin verrattuna. N. 18-vuotiaaksi asti menin kauhuharrastuksessani aina vaan pidemmälle ja pidemmälle, etsin käsiini mitä sairaampia kirjoja ja elokuvia. No, en ala kertomaan koko tarinaa, mutta aikamoinen ihme, etten vinksahtanut kokonaan, onneksi minulle on siunaantunut älyä ja itserakkautta sen verran paljon, etten antanut itseni upota ihan kokonaan siihen sontaan.
Vieläkin joissain tilanteissa tulee tietyt pelot ja kauhukuvat mieleen ja vieläkään en pystyisi katsomaan Peltirumpua uudestaan, niin paljon se minua lapsena ahdisti ja ahdistaa vieläkin, vaikkei se ollut edes mikään kauhuelokuva.
Nyt aikuisena katson edelleen paljon kauhu-, fantasia-, scifi- ja seikkailuelokuvia. TSH:n olen lukenut kirjana useita kertoja, samoin katsonut elokuvat useita kertoja. Ei todellakaan lapselle sopivaa, ei missään nimessä. Varsinkin kun ajattelee, että TSH on lapsellesi pelkkä visuaalinen kokemus, jos ei osaa lukea tekstitystä ja tunne tarinaa. Toivon, että välität lapsestasi enemmän, ei se ole sinun omantunnonkysymys, vaan vastuukysymys; vastuullasi on huolehtia myös lapsesi henkisestä hyvinvoinnista ja kehityksestä.
Ja ei, en todellakaan ole mikään niuhottava nössömamma, vaan kohtuulisen katu-uskottava rokkimamma.. En tuputa lapselleni teletappeja ja päivänpaistetta aamusta iltaan, meilläkin katsotaan jänniä elokuvia ja joskus vähän isommillekkin tarkoitettuja. Mutta rajansa kaikella. - Runar
Meillä katsovat niin piirrettyjä kuin Sadut sormuherroista ja muita k-15 leffoja jne., ei kuitenkaan eroottisia aikuisviihde leffoja.
Ei ole traumoja tai unen menetystä, filmi on filmi oli sitten teletapit tai rambot.- paappara
filmi on filmi....hah!Luuletko että pieni lapsi käsittää asian samanlain ku aikuinen!
Niimpä juuri...teletappi on lapselle teletappi ja rambo todellakin rambo!
Ei ole niin vahingollista pienen lapsen ajatella,että teletappeja asustelee tuolla jossakin mitä sit pelätä rambojen olemassaoloa yms.
Jos ja kun lapsella varmasti on se mielikuvitus ja lapsen mieli takuulla käsittelee ne kauheat kohtaukset päässään!ei voi välttämättä hyvään johtaa!
Sanoohan sen järkikin!Monestihan aikaset ihmisetkin ovat elokuvista mallit ottaneet murhiin yms. - Runar
paappara kirjoitti:
filmi on filmi....hah!Luuletko että pieni lapsi käsittää asian samanlain ku aikuinen!
Niimpä juuri...teletappi on lapselle teletappi ja rambo todellakin rambo!
Ei ole niin vahingollista pienen lapsen ajatella,että teletappeja asustelee tuolla jossakin mitä sit pelätä rambojen olemassaoloa yms.
Jos ja kun lapsella varmasti on se mielikuvitus ja lapsen mieli takuulla käsittelee ne kauheat kohtaukset päässään!ei voi välttämättä hyvään johtaa!
Sanoohan sen järkikin!Monestihan aikaset ihmisetkin ovat elokuvista mallit ottaneet murhiin yms.Pointtihan on nimenomaan siinä ettei lapsi tajua eikä siten välitä. Esimerkiksi, lapset eivät osaa yhdistää kaltereissa roikkuvaa miestä ja Antoni Hopkinsin suupielistä roikkuvia lihanpaloja tai naamio, joka on jonkun henkilön irtileikatut kasvonahka, toisiinsa.
Useimmissa filmeissä anntetaan vain ymmärtää mitä on tapahtunut, jonka aikuiset mielikuvituksessaan sitten yhdistävät toisiina. Esimerkikis psyko-leffat ovat aikuisill emitä julmimpia mutta lapset leikkivät sillaikaa leegoilla kun on niin tylsä filmi. - lastentekoon kypsyystesti!
Runar kirjoitti:
Pointtihan on nimenomaan siinä ettei lapsi tajua eikä siten välitä. Esimerkiksi, lapset eivät osaa yhdistää kaltereissa roikkuvaa miestä ja Antoni Hopkinsin suupielistä roikkuvia lihanpaloja tai naamio, joka on jonkun henkilön irtileikatut kasvonahka, toisiinsa.
Useimmissa filmeissä anntetaan vain ymmärtää mitä on tapahtunut, jonka aikuiset mielikuvituksessaan sitten yhdistävät toisiina. Esimerkikis psyko-leffat ovat aikuisill emitä julmimpia mutta lapset leikkivät sillaikaa leegoilla kun on niin tylsä filmi.ettei sinulle koskaan syntyisi lapsia noin keskenkasvuisena ihmisenä!
- kauheaa
Minä en katso ja olen 27v. syynä se koska pelkään kauheita kohtauksia joita niissä on!!!
Uskomatonta,että joku antaa lapsen katsoa tuollaisia!!!
Jos lapselle ei pärjää väittelyssä 6v. niin mitenkähän käy sitten kun lapsi on isompi!?
Meillä ei 5v. tyttö saa katsoa edes salkkareita:)
Annan lapsen olla lapsi!!! - tytti9090
En todellakaan anna katsoa mitään väkivaltaista ja mömmöjä täynnä olevia elokuvia 6v lapsemme!!!!!Ajattelisitte vähän.....väkivaltaa,tappamista,veri roiskuu,,hakataan....lapsi "turtuu"väkivaltaan ja ajan myötä käyttäytyy itse samanlailla....KAIKKI VÄKIVALTA OHJELMAT POIS_ vastuu on teillä vanhemmat!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1902708Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482417Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061132- 1011007
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait243834Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20820Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka288791Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies91786Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22718