Mulla on edessä ammattistartti :( Mitä/miten teen ja suhdaudun siihen. Kun en oikein osaa tunneilla, nukun ja laiskottelen. En osaa/uskalla mitään siellä, olen metalli-kone puolella. Onko kokemuksia porukka ei tiedä. Kaikki pitää ´mua jonaki vammaisena tollona ja härnää/vittuíllee jne... Apua ! KIITOS !!
Ammattistartti
10
4520
Vastaukset
- LeatherBee
Minä ite alotin 13.8. Kuopion ammattistartissa ja muuten aivan turhaan pelkäät! Meillä ainakin on niin rentoa tämä opiskelu, ei mitään turhaa tiukkapipoilua, mutta huolta pidetään silti. Esim. joskus (aika usein) päästään koulusta jopa tuntia, enemmänkin, aikasemmin ja tunneilla opiskelu on pitkälti keskustelun muodossa. Vähän muistiinpanoja ja sitten hölistään luokan kesken ko. aiheesta. Niin ja paljon askartelua on meillä ollu. Muutenkin oon tykänny tästä varmaan enemmän kun mistään edellisestä koulusta, ryhmähenkikin on todella tiivis. Kaikki otetaan huomioon ja näinkin äkkiä ainakin meidän ryhmästä on muodostunut tavallaan toinen perhe kun meitä on alle 20 ja ollaan paljon keskenämme koulussa. Vaikka kaikki onkin erilaisia ja eri ikäsiä, tullaan jokainen keskenämme toimeen. Nyt vaan jännittää tuo kun lähdetään ens viikolla aloille tutustumaan. Eli tosiaan, ryhmässä opitaan tuntemaan eri aloja, katsellaan itselle sopivia vaihtoehtoja, mietiskellään omaa tulevaisuutta. Mitään turhia paineita ei tarvii ottaa, mutta siis että et esim. peruskoulussa näin hyvin pääse jyvälle siitä, mitä oikeesti haluat tehdä isona. Mutta siis joo. Jos on jotain kysyttävää vielä vastaan mieluusti kysymyksiisi :)
- LeatherBee
lisään tähän, että kun sanoit olevasi laiska, niin ei turhaa pelkoa. tokihan tässäkin ryhmässä opiskellaan, mutta ei varmasti missään oo näin rentoa opiskelua. meillä ei ainakaan oo vissiin kokeitakaan, ope päätti että kaikki arvioidaan tuntityöskentelyn perusteella. helppo siis saada hyväksilukuja, oot vaan paikalla ja teet tehtävät. ainakin meillä on näin.
- Hen-du
paljonko tuolloin tonne oli hakijoita suunnillee??
- szdfghjdfs
Hen-du kirjoitti:
paljonko tuolloin tonne oli hakijoita suunnillee??
voiko tuonne hakea vaikka onkin jo päässyt johonkin ammattikouluun mutta väärälle linjalle minne ei haluaisi? seuraavana vuonna sitten uudelleen?
- yks ope
szdfghjdfs kirjoitti:
voiko tuonne hakea vaikka onkin jo päässyt johonkin ammattikouluun mutta väärälle linjalle minne ei haluaisi? seuraavana vuonna sitten uudelleen?
Voit hakeutua ammattistarttiin jo "väärällä" alalla ollessasi. Yleensä ottaavat sinne kesken lukukaudenkin. Voit ottaa heihin yhteyttä suoraan tai esim. opettajasi/oposi välityksellä. Opettajat ovat ammattistartissa erittäin joustavia ja haluavat oikeasti etsiä sinulle sellaisen alan josta tykkäät. Ammattistartissa "etsit ensin itsesi" ja sitten sen oman alan opettajan opastuksella. Yksinkertaista, mutta toimii erityisen hyvin. Tarkoitan tällä sitä, että itseensä tutustuminen on opinnoissa tärkeässä roolissa. Kun opit tuntemaan kunnolla itsesi (mielenkiinnon kohteet, ominaisuudet jne), niin alakin löytyy helposti. Ammattistartissa pääset tutustumaan kymmeniin eri aloihin koulussa ja työelämässä. Saat muutenkin perusteellista tietoa kaikista mahdollisista ammateista, mitä maa päällään kantaa. Samoin siellä järjestetään koulutusaloille tutustumispäiviä/viikkoja heti kun mielenkiintoinen ala alkaa löytymään. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan yksilöllinen opiskelusuunnitelma ja jokaista opiskelijaa tuetaan parhain mahdollisin keinoin. Välttämättä sinun ei tarvitse käydä koko ammattistartti-koulutusohjelmaa edes loppuun, kun löydät jo mielenkiintoisen alan ja voit siirtyä sinne jo kesken opintojen ja lukukauden. (moni opiskelija nimittäin lopettaa aloilla kesken lukuvuoden ja jos olet ammattistartissa "haaskalla" väijymässä paikkaa, niin olet aina etusijalla).
Yksi paikka missä on ammattistartti-koulutusohjelma on Savon ammatti- ja aikuisopisto Kuopiossa. www.sakky.fi
Ammattistartti - ammatilliseen perustutkintoon ohjaava ja valmistava koulutus
Terveisin yks OPE - ammattistarttiin?
yks ope kirjoitti:
Voit hakeutua ammattistarttiin jo "väärällä" alalla ollessasi. Yleensä ottaavat sinne kesken lukukaudenkin. Voit ottaa heihin yhteyttä suoraan tai esim. opettajasi/oposi välityksellä. Opettajat ovat ammattistartissa erittäin joustavia ja haluavat oikeasti etsiä sinulle sellaisen alan josta tykkäät. Ammattistartissa "etsit ensin itsesi" ja sitten sen oman alan opettajan opastuksella. Yksinkertaista, mutta toimii erityisen hyvin. Tarkoitan tällä sitä, että itseensä tutustuminen on opinnoissa tärkeässä roolissa. Kun opit tuntemaan kunnolla itsesi (mielenkiinnon kohteet, ominaisuudet jne), niin alakin löytyy helposti. Ammattistartissa pääset tutustumaan kymmeniin eri aloihin koulussa ja työelämässä. Saat muutenkin perusteellista tietoa kaikista mahdollisista ammateista, mitä maa päällään kantaa. Samoin siellä järjestetään koulutusaloille tutustumispäiviä/viikkoja heti kun mielenkiintoinen ala alkaa löytymään. Jokaiselle opiskelijalle laaditaan yksilöllinen opiskelusuunnitelma ja jokaista opiskelijaa tuetaan parhain mahdollisin keinoin. Välttämättä sinun ei tarvitse käydä koko ammattistartti-koulutusohjelmaa edes loppuun, kun löydät jo mielenkiintoisen alan ja voit siirtyä sinne jo kesken opintojen ja lukukauden. (moni opiskelija nimittäin lopettaa aloilla kesken lukuvuoden ja jos olet ammattistartissa "haaskalla" väijymässä paikkaa, niin olet aina etusijalla).
Yksi paikka missä on ammattistartti-koulutusohjelma on Savon ammatti- ja aikuisopisto Kuopiossa. www.sakky.fi
Ammattistartti - ammatilliseen perustutkintoon ohjaava ja valmistava koulutus
Terveisin yks OPEonko ammattistartissa samallainen "oma luokka" mikä peruskoulussa vai vaihtuuko esim oppituntien perusteella ryhmä aina? ja onko ammattistartti kuin starttiluokka ennen peruskoulun ensimmäistä luokkaa että ammattistartin jälkeen mennään vast ns. amiksen ekalle vuodelle vai hypätään suoraan 2.vuoteen? jos osasin selittää :)
- ammattistarttilainen
luokat vaihtuu mutta ryhmä pysyy samana. ja ammattistartin jälkeen mennään sitten amiksen 1:lle vuodelle kunhan löydät ittelles sen oman alan.
mä oon nyt ammattistartilla joka loppuu siis kohta, ja mun mielipide koko ammattistartista on aika negatiiviset.. se kyllä riippuu mihin kouluun menee ja minkälainen ope tulee vastaan, ja mulle tuli aivan surkeet. ammattistartti 'esittelyssä' sanottiin että siellä vahvistetaan perustietoa ja taitoa, no mulla ne on heikentyny aivan älyttömästi. ylä-asteella mä olin ihan kohtuullisen hyvä melkein kaikissa aineissa, nyt kun menin tonne niin hirvee katumus on iskeny. mietin et kummalle olisi kannattanut mennä, 10:lle vai ammattistartille, olis kannattanu mennä 10:lle.. sit se et opet auttaa sua ettiin sulle sua kiinnostavan ala, ne mitään auttanu, kysytään et mikä kiinnostaa ja jos ei tiedä niin sit sieltä tulee et koitas nyt miettiä mikä ala sua vois kiinnostaa.. hianoo.. se on kyllä ihan hyvä et saa vuoden lisä miettimis aikaa ettei tarvi pitää välivuotta (varmaan ainoo hyvä puoli). sitten nää asioiden ilmottaminen, ei helvetti. ne kerrotaan niin viime tipassa ja epätarkasti, ettei tiedä oikee mitä tapahtuu..
en tiedä teistä muista ammattistartin kävijöistä, mut tältä musta tai no meiän luokasta tuntuu. nii, ja mun äiti on ihan samaa mieltä :D
p.s. mä niiiiin vihaan meiän luokkaa :D - moi94
kuulostaaaa ihan surkeelta:/
- Amstan aloittava
voiko kesken ammattistartin päästä jollekkin alalle? näin olen ainakin kuullut...
- avuton
voiko saada opintotukea jos on ammattistartissa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019