Suomalaista historiaa

Karen

Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa, samalla mielenkiintoisen ja sujuvan tarinan kanssa. En ole itse kovin kokenut kirjojen lukija...Pidän yleensä kirjoista jotka kuvaavat ajan ilmiöitä ja tavallisten ihmisten elämää. Eli kertokaa jos olette lukeneet tämän tapaisia kiinnostavia kirjoja! Kertokaa kirjasta hieman, esim. minne sijoittuu, päähenkilö, tyylilaji, perustuuko tositarinaan, miksi oli mielenkiintoinen...

10

1111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Echo

      Aivan heti tuli mieleen Raija Orasen Maan aamu -trilogia (Maan aamu, Huviretki, Pitkät hiukset). Kerronta on mukavaa ja Oranen käyttää runkona historiallisia tapahtumia, jonka toimijoina ovat fiktiiviset henkilöt. Tässä trilogiassa tarina kulkee kartanon väen ja työväestön välisissä tapahtumissa, veljessodan kautta 30-luvulle ja kohti talvi- ja jatkosotia.

      Suosittelen!

      Myös Pirjo Tuomisella on mukavasti kirjoitettuja historiallisia romaaneja, joskaan en osaa yhtäkkiä sanoa mikä voisi sopia tiedustelemaasi ajankohtaan.

    • Sologdin.

      on suomalaisen arjen kuvaajana ylittämätön. "Iijoki-sarja" on tasan sitä mitä peräänkuulutat. Suomalaisen ihmisen elämän elämänmakuista, realistista kuvausta. 1900-luvun alkupuolella syntyneet ovat saaneet vaskea kestävämmän monumentin Kallen kirjoista. Nautittavaa, vähäeleistä, toteavaa kerrontaa. Lukijan omille ajatuksille jää tilaa.

      • nukuttavaa

        Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.

        Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.

        Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija.


      • edellinen
        nukuttavaa kirjoitti:

        Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.

        Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.

        Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija.

        Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...

        kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä!


      • Sologdin.
        edellinen kirjoitti:

        Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...

        kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä!

        "Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa"

        Lähdin suosittelemaan luettavaa näillä reunaehdoilla. En ymmärrä mitä sinun mieltymyksesi kuuluvat tähän asiaan. Joillakin toisilla toivomuksilla olisin suositellut Kurt Vonnegutia.


    • Sara

      Täällä Pohjantähden alla -trilogia on ehdottomasti lukemisen arvoinen.

    • Lumoutunut

      Lue Topeliuksen Välskärin kertomuksia.
      Tosin se ajoittuu jo aikaisemmille vuosisadoille, mutta voin taata sen olevan täyttä tavaraa vielä tänäkin päivänä. On hallitsijoita, nälkävuosia jne. Älä säikähdä, sarjassa on kuusi osaa...

      • Välskärin kertomuksia oli suurten ikäluokkien Taru sormusten herrasta. Nyt se tuntuu melodramaattiselta ja turhan ihanteellisen isänmaalliselta - sellainenkin kahjo sotahullu kuin Kaarle XII esitetään suurena puhdasotsaisena idolina (ai, Ruotsissahan ne juhlivat vielä sitä Kaarlea). Mutta kannattaa silti lukea, historiaa ja seikkailua, dramaattisia kohtauksia riittää. Niin, ja se sormus ("Rex regi rebellis") käyttäytyi melkein kuin Tolkienin tarun sormus, koitui usein kantajansa turmioksi.


    • neptun6

      Hieno kuvaus kansalaissodan jälkeisestä ajasta Kotkassa nuoressa Suomen tasavallassa.
      Aika paljon Pekkasen omaelämänkertaa. Nuoren, älykkään , epävarman pojan (Samuel Oino) kehitystarinaa 20-luvun vähitellen kohentuvissa olosuhteissa.
      Ei liian vaikea eikä pitkä. Suosittelen !

    • romantiikka

      Ehka muistat tv-sarjan Kun taivas repeaa?? Sarja on kumminkin laimea versio kirjasta...Kirja kertoo siis jatko-sodasta. Tarinaa kertoo lotta ja sissi vuorotellen. Kirjan edetessa kertojien elamat kietoutuu yhteen ja ilmassa on romantiikkaa.. Kuuluu EHDOTTOMASTI mun lempikirjoihin. oon lukenu kyseisen kirjan varmaan kolmeen kertaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe