Suomalaista historiaa

Karen

Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa, samalla mielenkiintoisen ja sujuvan tarinan kanssa. En ole itse kovin kokenut kirjojen lukija...Pidän yleensä kirjoista jotka kuvaavat ajan ilmiöitä ja tavallisten ihmisten elämää. Eli kertokaa jos olette lukeneet tämän tapaisia kiinnostavia kirjoja! Kertokaa kirjasta hieman, esim. minne sijoittuu, päähenkilö, tyylilaji, perustuuko tositarinaan, miksi oli mielenkiintoinen...

10

1111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Echo

      Aivan heti tuli mieleen Raija Orasen Maan aamu -trilogia (Maan aamu, Huviretki, Pitkät hiukset). Kerronta on mukavaa ja Oranen käyttää runkona historiallisia tapahtumia, jonka toimijoina ovat fiktiiviset henkilöt. Tässä trilogiassa tarina kulkee kartanon väen ja työväestön välisissä tapahtumissa, veljessodan kautta 30-luvulle ja kohti talvi- ja jatkosotia.

      Suosittelen!

      Myös Pirjo Tuomisella on mukavasti kirjoitettuja historiallisia romaaneja, joskaan en osaa yhtäkkiä sanoa mikä voisi sopia tiedustelemaasi ajankohtaan.

    • Sologdin.

      on suomalaisen arjen kuvaajana ylittämätön. "Iijoki-sarja" on tasan sitä mitä peräänkuulutat. Suomalaisen ihmisen elämän elämänmakuista, realistista kuvausta. 1900-luvun alkupuolella syntyneet ovat saaneet vaskea kestävämmän monumentin Kallen kirjoista. Nautittavaa, vähäeleistä, toteavaa kerrontaa. Lukijan omille ajatuksille jää tilaa.

      • nukuttavaa

        Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.

        Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.

        Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija.


      • edellinen
        nukuttavaa kirjoitti:

        Anteeksi. Pakko todeta: "Lukijan omille ajatuksille jää tilaa" = kuolettavan tylsää.

        Päätalo on kansallinen monumentti itse, mutta ehkä kirjansa on aikakautensa tuote, teksti jäänyt ajan pyörän rattaisiin.

        Tottakai ymmärrän, että Päätalo on äärimmäisen suosittu, mutta ehken kuitenkaan suosittelisi henkilölle, joka ei ole "kokenut" lukija.

        Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...

        kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä!


      • Sologdin.
        edellinen kirjoitti:

        Halutessani ajatuksilleni tilaa, istun ja mietin. Lukiessani haluan uusia ajatuksia, virikkeitä, innostuksen tunteita ja tunteiden virtaa. Ehkä siksi Päätalo ei kuulu suosikkeihini. Haen kirjoista muuta kuin arkirealismia ja tasaista poljentaa...

        kirjat merkitsevät meille kaikille erilaista nautinnon lähdettä!

        "Minua kiinnostaisi lukea romaaneja jotka sijoittuvat suomeen 1900-luvun alkuun, sota-aikaan tai sodan jälkeisiin vuosiin (ei kuitenkaan ihan sotaromaaneja). Erityisesti kiinnostaisi kirjat joista oppii suomen historiaa"

        Lähdin suosittelemaan luettavaa näillä reunaehdoilla. En ymmärrä mitä sinun mieltymyksesi kuuluvat tähän asiaan. Joillakin toisilla toivomuksilla olisin suositellut Kurt Vonnegutia.


    • Sara

      Täällä Pohjantähden alla -trilogia on ehdottomasti lukemisen arvoinen.

    • Lumoutunut

      Lue Topeliuksen Välskärin kertomuksia.
      Tosin se ajoittuu jo aikaisemmille vuosisadoille, mutta voin taata sen olevan täyttä tavaraa vielä tänäkin päivänä. On hallitsijoita, nälkävuosia jne. Älä säikähdä, sarjassa on kuusi osaa...

      • Välskärin kertomuksia oli suurten ikäluokkien Taru sormusten herrasta. Nyt se tuntuu melodramaattiselta ja turhan ihanteellisen isänmaalliselta - sellainenkin kahjo sotahullu kuin Kaarle XII esitetään suurena puhdasotsaisena idolina (ai, Ruotsissahan ne juhlivat vielä sitä Kaarlea). Mutta kannattaa silti lukea, historiaa ja seikkailua, dramaattisia kohtauksia riittää. Niin, ja se sormus ("Rex regi rebellis") käyttäytyi melkein kuin Tolkienin tarun sormus, koitui usein kantajansa turmioksi.


    • neptun6

      Hieno kuvaus kansalaissodan jälkeisestä ajasta Kotkassa nuoressa Suomen tasavallassa.
      Aika paljon Pekkasen omaelämänkertaa. Nuoren, älykkään , epävarman pojan (Samuel Oino) kehitystarinaa 20-luvun vähitellen kohentuvissa olosuhteissa.
      Ei liian vaikea eikä pitkä. Suosittelen !

    • romantiikka

      Ehka muistat tv-sarjan Kun taivas repeaa?? Sarja on kumminkin laimea versio kirjasta...Kirja kertoo siis jatko-sodasta. Tarinaa kertoo lotta ja sissi vuorotellen. Kirjan edetessa kertojien elamat kietoutuu yhteen ja ilmassa on romantiikkaa.. Kuuluu EHDOTTOMASTI mun lempikirjoihin. oon lukenu kyseisen kirjan varmaan kolmeen kertaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      194
      2035
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      133
      1128
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      711
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe