Olen saanut asumisoikeusasunnon ja nyt pitäisi järjestää rahoitus; takaajia ei ole ja säästöjäkin vain sen verran, että saa takuuvuokrat ja muuttokulut maksettua, eli rahaa pitäisi löytyä jostain koko aso-maksun verran.
Miten pankit suhtautuvat tälläiseen tilanteeseen ja mitkä ovat rahoitusjärjestelymahdollisuudet?
Minkä verran olette saaneet asuntolainaa asumioikeustodistusta vastaan?
Voiko saada 100% vai jääkö 75%:in
Lasketaanko %-osuus alkuperäisestä aso-maksusta vai indeksillä korotetusta maksusta?
Jos ette ole saaneet koko summaa asuntolainana, miten olette järjestäneet loppusumman?
ASO-asunto ja asuntolaina
17
13094
Vastaukset
- oli aso
joitakin vuosia sitten (1998). Rahaa ei ollut, mutta sain pankista lainaa koko summan (tai oikeastaan maksoin itse markan, oli siis vielä markat käytössä). Aso asunto kävi lainan vakuutena kokonaan, markan maksoin siksi, että asunnon hinta oli 80 tuhatta ja 1 mk. Otin lainaa vain 80 tuhatta. Silloin ei ollut edes näitä vakuusmaksuja.
- peukku68
aso käy kokoarvoltaan vakuudeksi pankille ja on riskitön sijoitus koska asomaksu ei koskaan laske..
- Bankieer
Suurin osa pankeista hyväksyy aso-paperin vain alkuperäisen ASO-maksun verran takuuksi, eikä kaikki edes sitäkään. Itse kiersin kolme pankkia joista kaikista sanottiin 75% olevan aso-paperin vakuusarvo.
- peukku68
aso kelpaa kokonaisuudessaan vakuudeksi pankille. se on lisäksi riskitön sijoitus kun rahan saa aina indeksillä korotettuna takaisin eikä siihen vaikuta romahdukset eikä hymähdykset. yleensä aso-firma lähettää paperit suoraan pankkiin jossa homma hoituu loppuun. aso-paperit jää siis pankille lainan vakuudeksi ja tarvittaessa sitten myyvät ne pois jos lainasi ei lyhenekkään..
- utelias
Mistäpäin ja minkäkokoisen asunnon sait ja mikä oli jonotusnumero,voisi pikkasen hahmottaa missä oma jono menee..
- hehee
mitähän järkeä on ottaa lainaa aso-asuntoa varten? ota hyvä ihminen vuokra-asunto!
- Sara_
Jos lainan hoitokulut vastike jäävät pienemmäksi kuin tämän hetkisen vuokra-asuntoni kulut, niin tässä saattaisi olla järkeä...varsinkin kun neliömäärä kasvaa yli kymmenellä, asunto on 40 vuotta uudempi kuin nykyinen, sauna, lasitettu parveke, yms. Vastike on kymmeniä prosentteja halvempi kuin samalla alueella olevien samankokoisten asuntojen vuokra.
Olen kyllä laskemia tehnyt omankin asunnon suuntaan mutta näillä hinnoilla pääkaupunkiseudulla ei ole yksinkertaisesti järkeä ottaa ylisuuria lainoja, ja kuten aiemmin totesin, takaajia ja rahaa ei ole.
Eli tässä näen järkevän tavan asua seuraavat muutamat vuodet. Ehkäpä viiden vuoden kuluttua asuntojen hinnat vs palkkojen suuruus ovat paremmassa suhteessa toisiinsa ja minulla pieni pesämuna säästettynä ( jakamattomat perinnöt käteisenä), silloin voisin helpostikin ostaa itselleni omistusasunnon, jossa on riittävästi neliöitä, joka on haluamallani alueella eikä lainaa ole liikaa, eli voin elää normaalia elämää ilman kaurapuurokuureja, tehdä hankintoja ja matkustella, eivätkä satunnaiset isot kulut vie talouttani perikatoon.
Eli naureskele sinä ihan rauhassa "hehee". Sinulla tuskin on oikeita vastauksia kaikkien ihmisten asioihin...mutta kiitos huomiostasi kuitenkin.
Kirjoitan tämän siksi, että todennäköisesti muutkin miettivät aso-asumista vaihtoehtona. Itse koen tämän järkevänä ainankin pääkaupunkiseudulla, jossa vuokrat ovat suhteellisen korkeita. Oma tuleva asoni on rakennettu 90-luvulla, aso-maksu kaksiosta on n. 10k€, joka on vähintäänkin kohtuullinen ja neliövuokra vähän yli 9e sisältäen veden, alueena rauhallinen alue kaupungin länsiosassa.
Uteliaalle; Mistä päin Suomea olet? Voit soittaa aso-asuntoja myyville yrityksille ja kysyä heiltä, millä jonotusnumerolla minkäkin kokoista asuntoa mistäkin alueelta on mennyt. Halutuille alueille, varsinkin kaksioihin ja yksiöihin voi joutua jonottamaan vuosiakin. Tämä tietty on aina riippuvainen kaupungista ja kysynnästä ja tarjonnasta.
Itse hain numeroni v. 2000 alussa, tarjouksia aloin saamaan hakemaltani alueelta (sama, josta asuntoni sain nyt) kolmisen vuotta sitten mutta tuolloin elämäntilanteeni oli toinen ja otinkin hakemukset pois ja uusin ne vajaa vuosi sitten.
Aso-asunnon saamisen problematiikka ei ole ihan yksiviivainen, eli aina kannattaa hakea, sillä vaikka jonossa olisikin ihmisiä sinua pienemmällä numerolla, he eivät välttämättä ole valmiita/halua ottaa asuntoa vastaan vaikka ovatkin hakeneet sitä. Jonottaminen asuntoihin on pitkäaikaista puuhaa ja elämäntilanteet muuttuvat usein jonotusaikana. Kaikki eivät myöskään ole valmiita muuttamaan/ostamaan asumisoikeutta nopealla aikataululla, jota aso-yhtiöt usein vaativat.
Mukavaa syksyä kaikille :) - utelias
Sara_ kirjoitti:
Jos lainan hoitokulut vastike jäävät pienemmäksi kuin tämän hetkisen vuokra-asuntoni kulut, niin tässä saattaisi olla järkeä...varsinkin kun neliömäärä kasvaa yli kymmenellä, asunto on 40 vuotta uudempi kuin nykyinen, sauna, lasitettu parveke, yms. Vastike on kymmeniä prosentteja halvempi kuin samalla alueella olevien samankokoisten asuntojen vuokra.
Olen kyllä laskemia tehnyt omankin asunnon suuntaan mutta näillä hinnoilla pääkaupunkiseudulla ei ole yksinkertaisesti järkeä ottaa ylisuuria lainoja, ja kuten aiemmin totesin, takaajia ja rahaa ei ole.
Eli tässä näen järkevän tavan asua seuraavat muutamat vuodet. Ehkäpä viiden vuoden kuluttua asuntojen hinnat vs palkkojen suuruus ovat paremmassa suhteessa toisiinsa ja minulla pieni pesämuna säästettynä ( jakamattomat perinnöt käteisenä), silloin voisin helpostikin ostaa itselleni omistusasunnon, jossa on riittävästi neliöitä, joka on haluamallani alueella eikä lainaa ole liikaa, eli voin elää normaalia elämää ilman kaurapuurokuureja, tehdä hankintoja ja matkustella, eivätkä satunnaiset isot kulut vie talouttani perikatoon.
Eli naureskele sinä ihan rauhassa "hehee". Sinulla tuskin on oikeita vastauksia kaikkien ihmisten asioihin...mutta kiitos huomiostasi kuitenkin.
Kirjoitan tämän siksi, että todennäköisesti muutkin miettivät aso-asumista vaihtoehtona. Itse koen tämän järkevänä ainankin pääkaupunkiseudulla, jossa vuokrat ovat suhteellisen korkeita. Oma tuleva asoni on rakennettu 90-luvulla, aso-maksu kaksiosta on n. 10k€, joka on vähintäänkin kohtuullinen ja neliövuokra vähän yli 9e sisältäen veden, alueena rauhallinen alue kaupungin länsiosassa.
Uteliaalle; Mistä päin Suomea olet? Voit soittaa aso-asuntoja myyville yrityksille ja kysyä heiltä, millä jonotusnumerolla minkäkin kokoista asuntoa mistäkin alueelta on mennyt. Halutuille alueille, varsinkin kaksioihin ja yksiöihin voi joutua jonottamaan vuosiakin. Tämä tietty on aina riippuvainen kaupungista ja kysynnästä ja tarjonnasta.
Itse hain numeroni v. 2000 alussa, tarjouksia aloin saamaan hakemaltani alueelta (sama, josta asuntoni sain nyt) kolmisen vuotta sitten mutta tuolloin elämäntilanteeni oli toinen ja otinkin hakemukset pois ja uusin ne vajaa vuosi sitten.
Aso-asunnon saamisen problematiikka ei ole ihan yksiviivainen, eli aina kannattaa hakea, sillä vaikka jonossa olisikin ihmisiä sinua pienemmällä numerolla, he eivät välttämättä ole valmiita/halua ottaa asuntoa vastaan vaikka ovatkin hakeneet sitä. Jonottaminen asuntoihin on pitkäaikaista puuhaa ja elämäntilanteet muuttuvat usein jonotusaikana. Kaikki eivät myöskään ole valmiita muuttamaan/ostamaan asumisoikeutta nopealla aikataululla, jota aso-yhtiöt usein vaativat.
Mukavaa syksyä kaikille :)Ihan pk alueelta haemme asuntoa ja 3-4 h,soittelin tänään yhteen kohteeseen mihin haettiin niin 2 hakijaa on ennen meitä vielä jonossa eli hyvältä näyttää,numero haettiin huuhtikuussa.
Asolainaan ei tarvi takaajia eikä vakuuksia,riittää jos luottotiedot on ok ja työpaikka,kerran meillä oli aso asunto ja silloin kun haettiin omasta pankista lainaa niin halusivat kyllä jotain käsirahaa,kerroin että naapuripankista saa ilman niin homma järjestyi saman tien.. - peukku68
Sara_ kirjoitti:
Mukavaa syksyä kaikille :)ja kun asomaksulaina on pankkiin maksettu voi asostaan luopua ja siirtyä etsimään sitä omistusasuntoa kun oman osuuden hinnasta saa asomaksun palautuksena, hyvinkin tuo 30% jonka pankki vakuudeksi joutuu vaatimaan asunnon taatessa 70%.
- Sara_
peukku68 kirjoitti:
ja kun asomaksulaina on pankkiin maksettu voi asostaan luopua ja siirtyä etsimään sitä omistusasuntoa kun oman osuuden hinnasta saa asomaksun palautuksena, hyvinkin tuo 30% jonka pankki vakuudeksi joutuu vaatimaan asunnon taatessa 70%.
on sen verran menty, että asosopimus tehty ja paperit pankissa allekirjoitusta vaille. Lainaa sain 100% indeksikorotetusta asomaksusta :D Fiilikset on tosi mukavat uutta kotia ja muuttoa suunnitellessa.
Uteliaalle: olin myös kolmantena jonossa ja sain kuin sainkin asunnon :) - Utelias minäkin
Sara_ kirjoitti:
on sen verran menty, että asosopimus tehty ja paperit pankissa allekirjoitusta vaille. Lainaa sain 100% indeksikorotetusta asomaksusta :D Fiilikset on tosi mukavat uutta kotia ja muuttoa suunnitellessa.
Uteliaalle: olin myös kolmantena jonossa ja sain kuin sainkin asunnon :)Vai miten onnistuit saamaan koko summan? Ja mistä pankista?
- utelias
Utelias minäkin kirjoitti:
Vai miten onnistuit saamaan koko summan? Ja mistä pankista?
on huono pankki tai huono asiakas :),kyllä me saimme ihan indexikorotetun määrän lainaa pankista,ei senttiäkään käsirahaa ja kohta taas sama juttu kunhan asunto tulee.
- ilman käsirahaa
utelias kirjoitti:
on huono pankki tai huono asiakas :),kyllä me saimme ihan indexikorotetun määrän lainaa pankista,ei senttiäkään käsirahaa ja kohta taas sama juttu kunhan asunto tulee.
Mikä pankki antoi koko indeksikorotetun osuuden suoraan asopaprua vastaan?
- ASO-mies
summaa asumisoikeustodistusta vastaan. Siis tarkoitan, että lisätakuita tarvitaan. Paitsi esim. Nooa-säästöpankista voi saada koko lainan ilman takausta siten, että takaus "ostetaan" Pohjolalta. Silloin osan lainasta takaa Pohjola ja sinä maksat siitä Pohjolalle. Meillä on tuo Pohjolan takaus eikä siis tarvinnut rukoilla ketään sukulaista takaajaksi. Otettiin sen verran reilummin lainaa, että saatiin tehtyä jonkin verran remonttia (lattiat uusiksi, astianpesukone, jne...).
Osuus lasketaan muistaakseni alkuperäisestä aso-maksusta ei indeksillä korotetusta.- ollopollo
Riippuen pankista ja ASO-yhtiöstä, voi pankki myöntää 100% lainaa ASO-sopimusta vastaan. Käytännössä pankin riski on kuitenkin mitätön: keskimääräinen ASO-maksu lienee 20000e mistä 15% käteisosuus olisi 3000e ja loput 15% takaa valtio.
ASO:n vielä liittyen bonuksena verovähennysoikeus koroista, sekä asumiskustannusindeksiin sidottu ASO-maksu joka kuittaa tällä n. 2-4% rakennuskustannusindeksin nousulla iloisesti korot vähän bonusta päälle. - Sara_
ollopollo kirjoitti:
Riippuen pankista ja ASO-yhtiöstä, voi pankki myöntää 100% lainaa ASO-sopimusta vastaan. Käytännössä pankin riski on kuitenkin mitätön: keskimääräinen ASO-maksu lienee 20000e mistä 15% käteisosuus olisi 3000e ja loput 15% takaa valtio.
ASO:n vielä liittyen bonuksena verovähennysoikeus koroista, sekä asumiskustannusindeksiin sidottu ASO-maksu joka kuittaa tällä n. 2-4% rakennuskustannusindeksin nousulla iloisesti korot vähän bonusta päälle.Ei ollut takaajia, ja laina on 100% indeksillä korotetusta summasta. Pankki itse kertoi ottavansa 'riskin' takuuvajeesta ilman kyselyitä. Tähän saattoi vaikuttaa myös pitkä pankkisuhde ja hyvin hoidetut raha-asiat.
Kiitos hyvästä huomiosta ollopollo; todellakin rakennuskustannusindeksi on nyt korkeampi kuin lainan korot (esim itsellä 2,9%) ja indeksikorotus raksuttaa koko summasta kun taas korkojen osuus laskee sitä mukaan kuin lyhentää lainaa ja muutama euro kuukausittain kotia päin lainan koroista.
- mike
Itse hain lainaa 10000€ ja annoin pantiksi indeksikorotuksineen 7800€ arvoisen ason
Riippuu vaan vähän pankista, ja omasta taloudellisesta tilanteestisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,1033505Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1982242Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle
Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,02100Sanna on pakottaja, domina
Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k371832Skodan hankintaan painostaminen toi potkut
Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll91649- 951098
No onneks ei tartte sit olla
Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....5850- 49831
Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä
Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu69827Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.
Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja. Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti129773