Ostin vuosia sitten tuon 70litraisen akvaarioni ja mukana tuli mm. upea tulipyrstö joka eli kanssani monta vuotta. Haluaisin ostaa uuden sellaisen mutta olen nyt kuitenkin lukenut ettei niin pieneen akvaarioon sopisi laittaa tulipyrstöä.. pitääkö paikkansa?
Tulipyrstö
2
1001
Vastaukset
- Jokke
Ei missään nimessä saa laittaa noin pieneen tulipyrstöä... Altaan tulisi olla lähemmäs 300-litrainen.
- patu
http://www.saunalahti.fi/pistia/tulipyrsto.html
Uljas, sametinmusta tulipyrstö on oikein pidettynä ison seura-akvaarion komistus, väärin hoidettuna pahimmillaan hirviö, joka ajaa akvaarion muut kalat hengiltä. Erittäin tiukkapipoinen reviirikala.
Se voi elää runsaan 10 vuoden ikäiseksi.
Vaatimukset:pH 6,5–8,0, lämpötila 22–26 °C, kovuus mieluiten pehmeä tai keskikova. Ei kovin tarkka veden kemiasta kunhan vesi on tarpeeksi happipitoista ja virtaavaa.
Akvaarion minimi koko 300...l, pienemmässä altaassa kala ei välttämättä tunne reviiriään tarpeeksi rauhalliseksi vaan saattaa ajaa kaikkia akvaarion muita kaloja takaa niiden lajista riippumatta. Vain yksi tulipyrstö per akvaario!
Soveltuvuus ja luonne:Yleensä rauhallinen, kun akvaario on tarpeeksi iso eivätkä altaan muut kalat ärsytä sitä. Aikuista tulipyrstöä ei voi pitää yhdessä lajitovereidensa tai muiden samansukuisten kalojen, kuten tulievän kanssa, sillä yleensä vahvin tappaa muut. Enemmistö tulipyrstöistä ajaa takaa myös leväbarbeja, eikä näitä lajeja voi yhdistää kuin isoissa, yli 300-litraisissa runsaskasvisissa akvaarioissa. Liian pienessä tai suojattomassa akvaariossa tulipyrstö saattaa yrittää tappaa aivan kaikki akvaarion muut kalat.
Lisääntyminen:Hyvin vaikeaa kotiakvaariossa kalojen aggressiivisuuden takia, mutta teoriassa mahdollista mikäli allas on tarpeeksi iso. Kutuvireen laukaisemiseksi tarvitaan luultavasti runsaita vedenvaihtoja, lämpötilan sopiva muutos ja kova veden virtaus. Kaikki myytävät tulipyrstöt ovat viljeltyjä, ja luultavasti hormoneita käytetään apuna kudettamisessa.
Laji on kotoisin Aasiasta, Thaimaasta, ja se lienee kokonaan hävinnyt luonnosta liikapyynnin takia.
... tiedot koottu .. http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=151
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351659