Kyselisin mielipiteitä gps plotterin tai läppärin käytöstä veneessä,kun pitäis ruveta hankkimaan gps laite mutta kumpi se nyt olis parempi plotteri vai läppäri veneessä?.Laitteet tulis n 9 metriseen matkaveneeseen.Ja jos olis tietoa mistä vois hankkia edullisesti tuotteet laittakaa linkit edullisista liikkeistä.
Plotteri/Läppäri
23
13852
Vastaukset
- ollaan
olen itsekkin hankkimassa saman kokoiseen veneeseen elektroniikkaa ja lukuisten netin äärellä vietettyjen tuntien tuloksena olen päätynyt kannettavaan ja käsi.gepsiin. marinea.fi myy suht halpaa elektroniikkaa ja myös aspidshop tuo suomeen melkeinpä hävyttömän edullisia gepsejä!!
- Oiva Pursinen
Pohdin kauden alussa samaa siirtyessäni uusille vesille veneineni. Hain edullista vaihtoehtoa ja valitsin Garminin pikkukapulan, välikaapelin ja vanhan NT-läppärini sekä halvimmat CD-merikartat. Sarjaportti on vastaväitteistä huolimatta varmin ratkaisu.
Perusteet valinnalle:
Halvin vaihtoehto olisi ollut jopa alle satkun GPS suoraan läppäriin, mutta kukaan ei oikein tiennyt käytännön toimivuudesta. Huonot puolet: riippuvuus läppäristä, sen virrankulutus ja siten sangen rajallinen toiminta-aika purjeveneessä.
Oma valinta: GPS toimii täysin itsenäisesti, mutta tarvittaessa sen voi kytkeä kajuutan hämärissä olevaan läppäriin vaikkapa sijainnin varmistamista tai reitin seuraamista varten, eli läppäri on kiva lisäekstra ja nopeuttaa reittisuunnittelua ja pisteiden siirtoa, GPS taas on aina toimivana varmuuden varalla ja talvisin muistuttaa valvontakameroista:)
Plotteri lienee se ainoa toimiva ratkaisu karttakuvaa todella tarvitsevalle ja rahasta piittaamattomalle.
Oma tarinansa on reittipisteiden siirto, yhteensopivuudet, porttien katoamiset jne jotka eivät takkatulen loimussa maita kaada, mutta merellä läppäri on aina vaarassa lentää yli laidan... - VauhdillaVaan
on ehdottomasti parempi,selkein ja silti monipuolisin,sehän on tehty merinavigointiin,läppäri lähtökohtaisesti taas ei.
Toki plotteri sitten maksaakin enemmän. - veneessä
Olin samojen kysymysten äärellä tuossa keväällä ja päätin kokeilumielessä kantaa läppärini veneeseen. Laitoin siihen merenkulkulaitoksen CD kartan ja USB väylään gps antennin ja yllätyin todella käyttökelpoisuudesta. Parempaa hinta/laatusuhdetta et plotterilla varmasti saa ja läppäri on monikäyttöisempi. (Netti,mailit,telkkari e.t.c)Hommasin vielä virranoton ja voin todella suositella. Veneeni on plaanaava, läppäri IBM T42 ja hyvin toimii myös aallokossa.
- näkyy
Kun plottereihin tulee 14" näytöt tonnin pintaan silloin joutaa läppärit kotiin ,voi viedä aikaa.
- Make
Itse rakensin köyhän miehen plotterin vanhaan värinäytölliseen kannettavaan
Hankinnat:
Vanha IBM kannettava 200 €
12V -> 220 V invertteri 39 € (Biltema)
USB Bluetooth adapteri 17 € (Clasu)
Nokia LD-1W USB Bluetooth GPS (130 €)
OziExplorer / MERICD softat
OziExplorer on kätsy softa ja sähköisiä karttoja saa vaikkapa kansalaisen karttapalvelusta (0 €)
Meric:t ovat maksullisia
Nokian GPS:n valitsin siksi, että siihen käy sama tupakansytkärilaturi ja akut kuin Nokia kännyihin ja palikka toimii myös autossa TomTomin (tai Navicoren) kanssa.
Kirkkaassa päivänvalossa ei läppärin ruudulta tahdo nähdä kovin hyvin mutta laitteisto onkin täydentämässä oudoilla vesillä kartan kanssa työskentelyä. - Flipperi
Hankin maaliskuussa tanskalaisesta nettikaupasta plotterin, kartta-aineiston ja muistikasetin. Kevään aikana tuli laitteen käyttö tutuksi, kun tein PC:tä ja laitteen omia toimintoja käyttäen valmiiksi reittipisteitä ja reittejä.
Hyvin on pelannut koko kauden. Toimii omalla
akulla ja antennilla pitkään ja häiriöttä, joten on käytännössä täysin johdoton asennus. Veneessä on varalla kaapeli, jolla laitteen voi kytkeä veneen akkuun, mutta eipä ole vielä tarvinnut kun olen aina maissa ladannut plotterin oman akun.
Kauppaan kuului myös vankka teline, josta plotterin saa helposti irti, autokäyttöön tai muuten vain pois silmistä.
Laite pitää veneen sijaintikohdan keskellä näyttöä ja zoomailu toimii rivakasti. Siksi ei 4.5-tuumaisen näytön pienuus ei ole aiheuttanut ongelmia 25 solmun vauhdissakaan. Näytön kirkkaus on hyvä: hytillisessä venessä ongelmia on ollut vain vastavalossa, kun auringon kuvajainen tulee näkökenttään suoraan plotterin taakse.
Läppärikin on varmaan toimiva ratkaisu, mutta ei yhtä varma, kompakti, monikäyttöinen ja vaivaton kuin hyvä plotteri.- tomppa
mistä ostit ja mitä maksoit, olen ostamassa jotain vastaavaa...
- Flipperi
tomppa kirjoitti:
mistä ostit ja mitä maksoit, olen ostamassa jotain vastaavaa...
Myyjä oli Sportextreme, laite Garmin 276C.
Hinnat viime keväänä noin 20% alle kotimaisten, nykytilannetta en tiedä.
Sýsteemin kokonaishinta oli noin 1000€. Siihen kuuluu plotteri varusteineen (piuhat, veneasennusteline, verkkolaturi, ohjekirjat), Blue Chart-CD yhden alueen avauskoodeineen, yhden lisäalueen avauskoodi ja 64MB muistipalikka. Latasin avaamieni alueiden kartat muistipalikkaan, jolloin käytössä on koko Suomen rannikko ilman puljaamista irrallisten muistipalikoiden kanssa.
Kannattaisikohan hankinta siirtää kevätpuolelle, kun myynnissä on uusia malleja ja "vanhoja" mahdollisesti myydään halvemmalla? - heh
Läppärihän se vasta on monikäyttöinen. Sillä voi katsella elokuvia DVD:ltä, surffata netissä GPRS:n avulla, pelata, katsoa televisiota lisälaitteen avulla jne. navigoinnin lisäksi.
- Flipperi
heh kirjoitti:
Läppärihän se vasta on monikäyttöinen. Sillä voi katsella elokuvia DVD:ltä, surffata netissä GPRS:n avulla, pelata, katsoa televisiota lisälaitteen avulla jne. navigoinnin lisäksi.
Olet oikeassa, läppäriä voi käyttää venereissullakin moneen muuhun tarkoitukseen kuin vain plotterina.
Plotterin monikäyttöisyydellä tarkoitin sitä, että esim. minun hankkimani tapaista pikkuplotteria voi vaivattomasti käyttää paikannukseen ja suunnistukseen veneillessä, autoillessa, pyöräillessä ja jopa kävellessä.
- näyttö
Hommaa käytetty moton tai pölliauton tietokonenäyttö. Ne on suunniteltu kestämään tärinää ja kosteutta, joten sillä saadaan plotterin edut, mutta kun se on normaali windows-pohjanen tietokone, voidaan käyttää edullisia karttaohjelmia ja muutenkin tietokoneena.
- Artsi
Tuota samaa olen miettinyt. Mistähän noita löytyisi käytettynä?
- urakoitsijoilta
Artsi kirjoitti:
Tuota samaa olen miettinyt. Mistähän noita löytyisi käytettynä?
Kyselepä koneurakoitsijoilta, autoilijoilta, vaihtokone tai -autoliikkeestä.
- mutta kallis
Eihän noita voi edes verratakaan keskenään. Jos sulla jo kannettava on, ja jos ei haittaa jos siitä kovalevy hajoaa tai kastuu, niin siitä vaan käyttämään. Kait se jotenkin toimii jos saat johonkin sijoitettua.
Mutta plotteri on navigointia varten tehty ja on siinä hommassa aivan ylivoimainen. Siitä asiasta on kenenkään aivan turha edes yrittääkään väitellä. Sen saa sijoiteltua mihin haluaa, toimii aina (siis mitään rakenteellista ongelmaa ei ole, koska laitteessa ei ole hajoavaa kovalevyä), voi vaikka upottaa puoleksi tunniksi järveen ja ei kastu, näyttö näkyy myös auringonpaisteessa, on kätevä kuljetella mukana, kaikki namikat on tehty helposti käytettäviksi, toimii tehokkaasti koska mikään muu prosessi ei tehoja syö, ei "kaadu" koskaan.
Hyvä plotteri maksaa (ja paljon...) mutta jos valuutta ei ole ongelma niin ilman muuta plotteria vaan kehiin. MUTTA liian pienellä ruudulla sitä ei kannata ostaa ja isolla ruudulla se tosiaan sitten maksaa sellaiset 2000-2500 euroa Suomessa. - päri
Läppärissä on myös se veikeä puoli että
kirjastosta voi lainata meri-cd:t ilmaiseksi
ja sen kun asettaa läppäriin niin siellähän
se kartta kovalevyllä on ja pysyy. Saa jotain vastinetta maksamilleen veroille!- Samassa veneessä
Eiköhän se cd liene niitä pienimpiä veneilyn kustannuksia? Näillä markkinoilla laiton kopiointi ei ainakaan edesauta palvelujen paranemista. Autopuolellahan olimme navi-asiassa selkeästi vuosia sivistysmaita jäljessä.
Pohdi mieluummin vastinetta tuleville pa-veroille. - kartat
Samassa veneessä kirjoitti:
Eiköhän se cd liene niitä pienimpiä veneilyn kustannuksia? Näillä markkinoilla laiton kopiointi ei ainakaan edesauta palvelujen paranemista. Autopuolellahan olimme navi-asiassa selkeästi vuosia sivistysmaita jäljessä.
Pohdi mieluummin vastinetta tuleville pa-veroille.plottereissakin on käytössä. Ainakin pääkaupunkiseudun, Turun ja Ahvenanmaan ilmestyneet Merenkulkulaitoksen ja Genimapin CD:n aineistot ovat niin uusia, että eivät ole vielä plotterikarttojen käytössä.
- pärini
kartat kirjoitti:
plottereissakin on käytössä. Ainakin pääkaupunkiseudun, Turun ja Ahvenanmaan ilmestyneet Merenkulkulaitoksen ja Genimapin CD:n aineistot ovat niin uusia, että eivät ole vielä plotterikarttojen käytössä.
Itäinen ja läntinen suomenlahti 2004 versiot
ja turun saaristo 2005 ainakin mulla koneessa.
Ahvenanmaata en vielä ole lainannut/tarvinnut, ensi kesään mennessä kyllä sekin on jo koneessa.
Laittomuudesta en tiedä, jos sen kirjastosta lainaa ja laittaa koneeseen sisään niin se automaattisesti lataa itsensä koneeseen muistiin.
Jos sitä ei koneeseen laita niin voihan sitä varmaan frisbeenä käyttää mutta se ei käsittääkseni ole tarkoitus.
- VERRata
On nyt molemmat halvat vempaimet.
Läppärissä(nyt vanheneva Compaq900 Pressario) iso näyttö, hankala ottaa käyttöön, paljon irto johtoja, tarvii irallisen gps:n (magellan sport trac) ja vielä usb väylämuuntimen, dc/ac muuntimen veneeseen, yms.
Sopii hyvin kun on aikaa viritellä vempaimia, siis kun vesimatkat pitkiä.
Vaatii aiempaa tietokoneen käyttö/asennuskokemusta.
Plotteri, nyt jo vanheneva Shipmate 32 color, toimii kun vaan laittaa telineeseen veneelle tulessa. Pieni näyttö. Varmatoimisempi.
Ensiasennuksen jälkeen toimintavarma.
Ei irtojohtoja ollenkaan, ei tarvi aiempaa atk osaamista.
Kartan korvikkeena lyhyisiin etappeihin paljon mukavempi käyttää, vaikka näyttö on pieni. ;))
Tässä siis kerroin omista halvoista alle 1400e/laitteisto ja hälpättimistäni.- Kokeillut
Kannattaa ottaa huomioon et läppäri ei kestä sitä rasitusta mitä liukuvissa veneissä tulee kun ajelee aallokossa. Zuumaukset aikas hankalat käyttää, vaatii "joustavan" asennuksen tärinän takia, mahdollinen kosteus tms. Kun taas plotteri on tehty juuri niihin oloihin.
Itse olen käyttänyt läppäriä veneessäni ja jos ens kesäks sais ostettua plotterin niin olis se ainakin mulle parempi laite, vaikka siinäkin on omat huonot puolensa mutta käytettävyys on parempi. Itse kallistun kunnon plotterin puolelle koska omistan liukuvan 6m veneen. - Hannu S
Kokeillut kirjoitti:
Kannattaa ottaa huomioon et läppäri ei kestä sitä rasitusta mitä liukuvissa veneissä tulee kun ajelee aallokossa. Zuumaukset aikas hankalat käyttää, vaatii "joustavan" asennuksen tärinän takia, mahdollinen kosteus tms. Kun taas plotteri on tehty juuri niihin oloihin.
Itse olen käyttänyt läppäriä veneessäni ja jos ens kesäks sais ostettua plotterin niin olis se ainakin mulle parempi laite, vaikka siinäkin on omat huonot puolensa mutta käytettävyys on parempi. Itse kallistun kunnon plotterin puolelle koska omistan liukuvan 6m veneen.Riippuu ratkaisevasti veneestä ja veneen käyttötavasta/alueesta. Meillä on 46 jalkainen moottoripurjehtija, joka on tarkoitus vielä syksyllä purjehtia etelään, so. etelään Gibraltarilta. Silloin tarvitaan molemmat ja lisäksi paperikortit. Hieman ihmetyttää tämä tietotekniikkausko, sillä ensimmäinen sääntö on että sinun tulee aina kyetä löytämään sijaintisi ja reittisi merikortilta, plotterit ja tietokoneet ovat haavoittuvaisia apuvälineitä, joista on toki hyötyä ja huvia. Kaikella sähköllä käyvällä on aina olemassa black-out vaara ja jos silloin ei tiedä missä ollaan ja minne mennään, niin kyllä on äkkiä vakuutustapahtuma käsillä.
- 1200
karttakeskuksen loisto ohjelma on hyvä merikartta kannettavaan tai tablettiin hinta 59€
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot953761Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe443091- 792997
- 192795
- 282714
- 522422
- 192177
- 602088
- 581886
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121838